Heb van de kinderen EN KLEINZOON een Elok van Roco (kat. nr. 73588) van de baureihe 185 014-8 gekregen.
Een prachtstuk, wel geen tijdperk II of IV, maar wat geeft het.
WARE het NIET
Bij het uitpakken bleek er wat mis te zijn.
Aan de stuurstand 2 was de ruit er uit gevallen (lag in de stuurkabine) Geen probleem denk je dan.
De kap van de lok was slecht op het onderstel geplaatst waardoor die een beetje bol staat een zijde en niet
goed aansluit op het chassis (aan de onderzijde is een spleet van iets meer dan 1 mm te zien.)
De oorzaak: blijkbaar had de handelaar (of een verkoper) aan stuurstan 1 de imitatie koppeling en luchtslangen er op gekleefd en de kap niet goed geplaatst?
Laatste probleempje: kap was bijna niet van het chassis te krijgen omdat er bij het plaatsen van imitatie koppelingen slangen blijkbaar te veel lijm gebruikt was.
Direkt kontakt opgenomen met de handelaar: Mr. Uli Reyer van Reisezugwagen.eu met een ontnuchterend antwoord.:
Ruilen enkel binnen de 14 dagen (kinderen hadden gekocht eind oktober)
Model is nieuw maar hij verkoopt ook in " Kommisiionsverkauf" d.w.z modellen van derden.
Dus hij zou aan de verkoper vragen of hij iets wil doen (wat hij betwijfeld)
Het raam heb ik terug kunnen plaatsen
Onderstel en kap met veel moeite kunnen scheiden om decoder te plaatsten
De kap blijft na plaatsing een beetje bol staan (valt niet erg op, maar toch...) een nieuw kap kost 136 euro)
Heeft iemand soms een oplossing op de kap terug vlak te krijgen?
Het model:
(https://live.staticflickr.com/65535/49281205777_a2f25e1b00_h.jpg) (https://flic.kr/p/2i5P4xF)DSCN4534 (https://flic.kr/p/2i5P4xF) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Toen ik vroeger plastiek modelbouw vliegtuigen bouwde kreeg ik soms te maken met wat men noemt "warping" tgv slechte stockage.
Om dat te verhelpen waren er oa 2 manieren:
1. indien hars dan in warm water brengen en wanneer men voelt dat het 'zacht' wordt dan eruit en op een vlak plaat (meestal glas) plaatsen met gewichten er bovenop en zo laten koelen.
2. een variant op 1 maar dan voor geïnjecteerde plastiek ... het onderdeel onder een glazen plaat plaatsen en in de zon plaatsen (werd vroeger ook toegepast bij kromme LP platen ;-) ) ... daarna laten afkoelen met de glazen plaat erbovenop.
Hopelijk helpt dit jou.
Ik ben net deze lok serie aan het upgraden. (bij mij zijn het de SBB Re 482 en Crossrail 185.1 varianten)
De rode lichten worden bij mij schakelbaar gemaakt en de stuurcabines worden volledig afgewerkt.
Je moet inderdaad met 4 stokjes werken om de kap er af te krijgen bij deze serie van Roco.
Omgekeerd moet je de kap horen klikken in zijn bevestigingspunten ,,, zoniet kan die ook wat bol staan op het chassis.
Hallo Claudio,
je hebt inderdaad 4 tandenstokers nodig om de kap af te nemen, nadat je beide bufferbalken al verwijdert hebt.
Het probleem dat ik nu heb: de kap gaat vanzelf terug op het chassis, maar die ene kant klikt niet vast, d.w.z ik kan beide zijden vast klippen maar die ene kant spring steeds weer open.
Daar zou ik graag een oplossing voor hebben.
PS: de lok zelf rijdt als een droom, mede door hun gewicht (ja, ja, in H0)
Beste Peter,
Ik heb wagons van Heris terug recht gekregen (stonden als een banaan) door met een
haardroger de kasten wat op te warmen en met wat gewicht (erboven) op een vlakke ondergrond terug wat vlak te duwen.
Moet wel heel voorzichtig gebeuren(opwarmen).
Mvg
Olivier 77
De vraag is: Staat de kap ook bol of krom als deze niet op het onderstel zit. Dus los van de lok?
Evan, de kast staat inderdaad aan een zijde nog bol.
Bij ontvangst was de kap niet goed op het chassis bevestigd, zodat ze slechts aan een kant vast geklikt was.
Dag Peter,
Ik heb dit probleem ook.
Bij mij komt dit omdat één van de vier V-vormige uitsparingen in het metalen frame onderaan iets minder diep is als bij de andere 3.
Hierdoor wordt de verticale geleiding aan de binnenkant van de kap op die plaats naar buiten geduwd.
Wat ik ook probeer, ik krijg het (nog) niet in orde.
Heb ondertussen al een paar keer kontakt gehad met de verkoper (tussenpersoon) en die zou (zogezegd???) al een paar keer een mail gestuurd hebben naar de echte verkoper maar geen antwoord gekregen hebben.
Begrijp niet dat zo'n gekende verkoper (Uli Reyer van Reisezugwagen.eu) zo'n slechte service bied.
waarom probeer je niet eens de bovenbouw met een spannende elastiek een hele tijd op zijn plaats(eventueel met iets ander nog vast te zetten) te houden, misschien vervormt die sponstaan naar zijn oorspronkelijke vorm. Het helpt misschien niet maar het schaadt toch ook niet ?
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 januari 2020, 10:58:08 AM
waarom probeer je niet eens de bovenbouw met een spannende elastiek een hele tijd op zijn plaats(eventueel met iets ander nog vast te zetten) te houden, misschien vervormt die sponstaan naar zijn oorspronkelijke vorm. Het helpt misschien niet maar het schaadt toch ook niet ?
Of zoals Peter zegt met een elastiek maar dan alleen de bovenbouw en dan iets te ver naar binnen buigen zodat als je de elastiek weghaald de kap weer in orginele vorm terugveert.
Heb gisteren eindelijk een mailtje ontvangen van de originele verkoper. Bood me aan een andere ruit op te sturen, die ik niet nodig heb, want de oude, die los in het model lag, heb ik zonder probleem terug kunnen plaatsten. Heb hem dus een antwoord gestuurd dat ik geen ruit nodig heb maar dat er nog steeds dat probleem met de kap is (komt maar niet in orde wat ik ook probeer)
Benieuwd wat hij hier op gaat antwoorden. (als ik tenminste een antwoord krijg)
PS: Als er eventueel iemand geinteresseerd is om het model, ondanks het foutjes, over te nemen dan mag hij het hebben voor 130,00 euro.
Het model zelf is nieuw en in originele verpakking, maar zoals gezegd, de kap die aan een zijde niet klikvast is.
text aangepast
Model is terug naar de originele verkoper, die zo vriendelijk was mij de prijs + de verzendkosten terug te betalen.
Probleem dus opgelost.