Waren gisteren even bij Verschooten (voor verf enz.) en in de etalage (kant inrit parking) stond een model van de Antwerpse Hermelijn tram samen met een autobus, beide in H0
Het merk en prijs weet ik niet want moest in modelspoor afdeling niet zijn en er stonden daar al enkel klanten te wachten op hun beurt bij Mevr. Verschooten.
Weet iemand iets meer van deze modellen?
Kijk eens hier http://www.ferivan.be/ (http://www.ferivan.be/)
Ferivan-Rietze:
Enkel bij Ferivan te verkrijgen, bijvoorbeeld in hun stand tijdens de recente Euromodelbouw te Genk ....
zie: MSM 194, blz. 13 en MSM 195, blz. 13 + 14
Blijkbaar leest Peter Modelspoormagazine niet goed. ;)
Of hij leest de frans talige versie. En kijkt alleen plaatjes. 8) Komisch bedoelt.
Daarbij ook even de bemerken dat dit een statisch model is. Heb op de beurs in Genk gevraagt of ze deze Hermelijn gaan motorisering en het antwoord was dat ze dit aan het bekijken waren of dit mogelijk was.
Mvg
ik zoek namelijk de nog oudere trams met inplaats van de panto één stang met een wieltje boven aan
maar weet geen type of benaming
(https://assets.antwerpen.be/srv/assets/api/image/ac60bbb0-8ef1-4297-a2aa-5f3297751c5e/D'Herbouvillekaai%20lijn%2013%20Okt%201952.jpg/contentimage_large)
gr raf
Citaat van: 755philippe op 15 november 2019, 11:24:00 AM
Daarbij ook even de bemerken dat dit een statisch model is. Heb op de beurs in Genk gevraagt of ze deze Hermelijn gaan motorisering en het antwoord was dat ze dit aan het bekijken waren of dit mogelijk was.
Mvg
Dat verbaasd me. Ik heb zo'n 10 jaar geleden bij Ferrivan (toen nog in Ranst of Oelegem gevestigd) een compleet gemotoriseerd onderstel gekocht voor de Hermelijn.
Het toenmalige model was van Hodl Linien 8 en werd ook bij Jocadis verkocht. Het is nu misschien van een andere fabrikant.
Paul
Het gaat wel over deze tram. Ferivan heeft deze nog nooit uitgebracht want deze trams reden 10 jaar geleden nog niet (zie foto) of toch zeker niet dit type.
Is trouwens een nieuwigheid bij Ferivan.
@ Peter : kostprijs 140€
(https://live.staticflickr.com/65535/49068595773_5edc796401_m.jpg) (https://flic.kr/p/2hL2nZX)
Mvg
755philippe
De échte Hermelijn-tram 1/1 rijdt reeds ongeveer 2 0 jaar ( Gent + Antwerpen ) ( A°1999-2000 (?) )
en er was vroeger reeds een ( beperkt verkrijgbaar ? ) 1/87ste model ...
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23625.msg325070.html#msg325070
> De huidige Ferivan-H0-Hermelijn is een "volledig nieuwe productie in samenwerking met Rietze"
Volgens Wikipedia werden de eerste HermeLijnen (de echte) geleverd in 2004.
Eén-en-ander kan het verschil wezen tussen het vroegste bouwjaar van prototypes en de effectieve inzet bij de Lijn ( ? )
Het is inderdaad niet erg duidelijk beschreven, Herwig. De eerste werden gebouwd in 1999, dat is al 20 jaar geleden!
Die "oude" versie heb ik ook liggen maar die rijdt op normaalpoor (16,5mm spoorwijdte) en met de motor zichtbaar in het compartiment.
Heb er op Ramma met Jan Mertens over gepraat en die wil voor de "nieuwe" versie de doorkijk van de typische lagevloertram behouden en daar zit het probleem/de uitdaging. Er is zeer weinig ruimte voor het plaatsen van een motor, dus een serieuze uitdaging voor het vernieuwde Ferivan.
Hierbij enkele foto's van het gemotoriseerd chassis van mijn Hermelijn tram. Deze chassis waren toen verkrijgbaar in H0 en H0m
(https://i.ibb.co/Q6kNLYw/IMG-1906-800x600.jpg)
(https://i.ibb.co/fNKwRC5/IMG-1904-800x600.jpg)
zoals je kan zien zit de motor weggewerkt in een van de vouwbalgen en behoud je de doorkijk van de typische lagevloertram.
Paul
Als in mijn Klv modelletje van Brekina een Faulhaber gebouwd zit en in mijn Köf van Lenz hetzelfde en nog decoder en stroombuffer in zo'n kleine modelletjes, dan begrijp ik niet dat er in grotere modellen zichtbare aandrijvingen moeten zitten
Misschien eens kijken naar het aantal wielen en geledingen die moeten verder getrokken worden door meestal ook krappere bogen.
Mechanica en dynamica zijn een mooi iets maar helaas ook onderhevig aan wetten van de fysica.
Vermogen vraagt plaats.
Als je moest zien wat de kleine Köf van Lenz kan trekken met slechts 2 assen en geen anti slip ringen.
Trouwens een Hermelijn weegt blijkbaar niet veel, want dat zijn maar, vergelijkbaar, met een paar rijtuigen.