Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: PhantomRC op 03 november 2019, 11:38:33 AM

Titel: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: PhantomRC op 03 november 2019, 11:38:33 AM
Ik heb een vraag aangaande een onderdeel (in feite 2) van een wissel.
Het ziet eruit als een soort U en ik weet niet waarvoor het dient. Daarom een foto.
Het gaat over datgene in de rode cirkels.
Ik beschik over 2 x 3 wissels en 1 ervan heeft de onderdelen niet.

Wat is hun doel? Zijn ze nuttig?

Oh ja en dit nog; ik las onlangs over intelligente wissels ... wat is dat voor iets?

(https://live.staticflickr.com/65535/49005783432_c911e16af1_b.jpg)
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: ERVIN op 03 november 2019, 12:08:17 PM
Dat zijn draadbruggetjes , deze geven de stroom door naar beide sporen die aangesloten zijn op de wissel.
Als je nu twee locs hebt die elk op een spoor staan die is verbonden met de wissel , en je haalt de draadbruggetjes weg , dan krijgt 1 loc geen stroom en de andere wel.

Hier zie je wat ik bedoel....

https://www.nproject.org/nl/algemene-tips/fleischmann-denkende-wissels
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Jef op 03 november 2019, 12:12:57 PM
Ik denk dat het gewoon dient om de stroom te geleiden op de rails...
Als je die dingen wegneemt dan hangt de stroom alleen af van de wisseltongen en bij slecht contact stopt je loc gewoon.
Ik zou anders niet weten waarvoor het zou dienen, maar ik ken de Fleischmann Profi wissels niet.

Intelligente wissels... Ik vermoed dat dit elektrofrogs zijn. Daarbij is het wisselpuntstuk van metaal en wordt er stroom op gezet voor nóg betere geleiding. Of dit dan + of - is wordt bepaald door de wisseldecoder om kortsluiting te voorkomen.
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 november 2019, 14:43:13 PM
Het zijn beslist geen elektrofrogs. Het zijn z.g. "denkende" wissels. Staat het doel van die draadbrugjes niet in de bijbehorende handleiding?
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Dirkh op 03 november 2019, 14:50:49 PM
Lees eens in de handleiding

https://www.locs4fun.nl/N_frame.html?https://www.locs4fun.nl/Downloads-N_xp_20.html (https://www.locs4fun.nl/N_frame.html?https://www.locs4fun.nl/Downloads-N_xp_20.html)

of hier

https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6179_200913.pdf (https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6179_200913.pdf)

CiteerFUNKTIEWISSELS
Alle wissel worden als zogenaamde doorrijwissels geleverd, dit houdt
in dat alle railaansluitingen stroom voeren.
Door de U-vormige draadbruggen te verwijderen veranderen de
wissels in elektrisch "denkende" wissels. Met behulp van een pincet deze draadbruggen A en B verwijderen. De rijstroom vloeit dan
nog uitsluitend in de richting waarin de wissel is geschakeld (Fig. 6, 7)
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Frank_N op 03 november 2019, 20:56:18 PM
Populaire uitleg: Als je die draadbrugjes verwijdert word de rijstroom met de wisselstand meegeschakeld. Dus als je de wissel naar "krom" zet, word "rechtuit" stroomloos. En andersom. In het inwendige van de wissel zit daarvoor een schakelaar, welke daarvoor zorgt.
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 november 2019, 22:07:40 PM
Zit er echt een schakelaar in? Ik dacht dat de tongen alleen voor het contact zorgen. Maar zo ver heb ik zo'n wissel nooit uit elkaar gehaald.
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: SuSke op 03 november 2019, 23:28:21 PM
Ik twijfel er ook aan dat er een schakelaar in die wissels zit.
Het systeem bestond al bij de Fleischmann wissels van voor de Profi reeks uitkwam, ttz, wij hadden indertijd (zo'n 50jaar geleden ???) al "denkende" wissels zonder bedding op de baan liggen.
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: PhantomRC op 04 november 2019, 09:16:02 AM
Citaat van: Dirkh op 03 november 2019, 14:50:49 PM
Lees eens in de handleiding

https://www.locs4fun.nl/N_frame.html?https://www.locs4fun.nl/Downloads-N_xp_20.html (https://www.locs4fun.nl/N_frame.html?https://www.locs4fun.nl/Downloads-N_xp_20.html)

of hier

https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6179_200913.pdf (https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6179_200913.pdf)

CiteerFUNKTIEWISSELS
Alle wissel worden als zogenaamde doorrijwissels geleverd, dit houdt
in dat alle railaansluitingen stroom voeren.
Door de U-vormige draadbruggen te verwijderen veranderen de
wissels in elektrisch "denkende" wissels. Met behulp van een pincet deze draadbruggen A en B verwijderen. De rijstroom vloeit dan
nog uitsluitend in de richting waarin de wissel is geschakeld (Fig. 6, 7)

Dat is heel duidelijk en alvast bedankt voor de vermelding van de site met de handleidingen.

Al mijn sporen zijn echter in tweedehands aangekocht (althans 80 % ervan) en de wissels waren los ttz zonder uitleg erbij.  :)
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: PhantomRC op 04 november 2019, 09:29:52 AM
Aan allen bedankt voor jullie hulp. De uitleg en de verwijzingen naar hebben mij een heel stuk vooruit geholpen.

Nu begrijp ik de werking hiervan toch ietske beter en ... stel me verder dan ook nog meer vragen.

Kan ik zo'n wissel anders van voeding voorzien ttz door die U-vormige draadbruggen te verwijderen? Waarom deze vraag? Ik beschik sinds verleden maand over een Roco class 03.10 loco (2+3+1+...4) die overal heel vloeiend doorrijdt, maar, wanneer ik die in achteruit wil rangeren (met rangeer snelheid) dan ontspoort die op de wissel. Ik vermoed een hinder van de draadbruggen. Daarom overweeg ik de draadbruggen weg te nemen en de wissel te voorzien van eenvoeding met gesoldeerde draden.

Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Gerolf op 04 november 2019, 09:38:07 AM
Het lijkt me sterk dat die draadbruggetjes voor een ontsporing zorgen: Ze zitten diep genoeg en onder de railkoppen.
Zeer traag rijden, en zien wat er gebeurt ...
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Frank_N op 04 november 2019, 10:08:27 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 03 november 2019, 22:07:40 PM
Zit er echt een schakelaar in? Ik dacht dat de tongen alleen voor het contact zorgen. Maar zo ver heb ik zo'n wissel nooit uit elkaar gehaald.

Die "schakelaar"is een heel klein driekantig stukje fosforbrons, die word meegestuurd door de wisselaandrijving.

Zelf ooit een foto gemaakt van een open minitrix wissel (van binnen vrijwel exact gelijk aan die van vleeschmans), helaas die is zoek ::)
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Michiel op 04 november 2019, 10:42:54 AM
(http://www.hanulveen.nl/ombouwen/wissel%20repareren/6170-rep-04.JPG)
foto: http://www.hanulveen.nl
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: PhantomRC op 04 november 2019, 14:13:55 PM
Citaat van: Gerolf op 04 november 2019, 09:38:07 AM
Het lijkt me sterk dat die draadbruggetjes voor een ontsporing zorgen: Ze zitten diep genoeg en onder de railkoppen.
Zeer traag rijden, en zien wat er gebeurt ...

Ook met heel traag achteruit rijden ontspoort de loco.
Nu heb ik al die brugjes van al mijn wissels goed aangedrukt. Rest nog het geheel te testen.  8)
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: 59erke op 04 november 2019, 17:03:36 PM
Die bruggen zorgen zeker niet voor ontsporingen, wat wel kan is dat loks soms ontsporen op het geïsoleerd gedeelte van de wissel.
Als je heel goed kijkt zie je dan dat wanneer een lok over het geïsoleerd gedeelte van de wissel rijdt de wielen lichtjes omhoog gaan.

Als je toevallig een lok heeft met hoge flenzen of met een te lage snelheid kan het zijn dat de lok uit de sporen wordt gelift.
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 november 2019, 17:08:50 PM
Begin eens met de wielafstanden te controleren. Maat B in NEM310 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf).
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: PhantomRC op 04 november 2019, 18:27:02 PM
Ik heb voor de zekerheid AL de bruggetjes goed vastgemaakt maar inderdaad het is niet daar dat de ontsporing plaats vond maar wek degelijk waar 59erke aanduidt.
Bij het met een vinger erover vrijven voelde ik een oneffenheid tussen het metalen gedeelte (de centrale sporen) en het geïsoleerd gedeelte.
Dit is nu bij al mijn wissels opgelost door bij te vijlen en terug te polijsten.

MAAR er was een andere boosdoener en die bevond zich niet op de wissel maar wel op de locomotief. Hoe het onderdeel heet weet ik niet maar op de foto is te zien dat het ferm dicht bij de rails "zweeft".
Telkens de loco voor of achteruit reed en op de V van het ge¨soleerd gedeelte kwam werd dat onderdeel geklemd tussen de sporen en dit zorgde ervoor dat de loco stopte of ontspoorde.
De boosdoener was losjes vastgemaakt in de fabriek en is nu met een druppel cyanolijm bevestigd.

Een wissel NA het vijlen & polijsten van de oneffenheid:
https://live.staticflickr.com/65535/49014188172_0b9d2a2ceb_b.jpg (https://live.staticflickr.com/65535/49014188172_0b9d2a2ceb_b.jpg)

De boosdoener op de loco (juist boven de sporen):
https://live.staticflickr.com/65535/49013984211_e11872867d_b.jpg (https://live.staticflickr.com/65535/49013984211_e11872867d_b.jpg)

Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: ceuleer op 04 november 2019, 19:07:00 PM
Aha, dat is een indusi magneet, met de Class 66 van Mehano heb ik dat probleem ook al gehad dat die op de overgang tussen 2 rails bleef haken.
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: jodo op 05 november 2019, 17:34:09 PM
als je de bruggetjes laat zitten is er stroom op de beide richtingen,afwijkend en rechtdoor.
als je ze wegneemt is de wissel "denkend " en krijgt alleen de richting waarin de wissel ligt stroom
Titel: Re: Fleischmann Profi wissel
Bericht door: jerry op 05 november 2019, 17:49:19 PM
wissels waren vroeger in alle richtingen te berijden
Met de draadbruggen eruit kan je dus een station zo laten werken dat een loc stopt,en de andere wegrijdt(ligt aan de stand van de wissel)
Nadeel is dat een wisselniet open gereden kan worden(geen stroom op de tongen)
Wat klaas aangeeft is meest het probleem,zeker achter uit rijdend merk je dat wel terwijl vooruit goed gaat
En de hoogte van de flenzen betwijvel ik
Hoe hoger de flens ,hoe meer je loc omhoog komt
Dus lage flenzen hebben geen tot weing lift
Als dat de reden is zouden alle RP 25 flenzen ontsporen