Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: jodo op 28 oktober 2019, 19:05:17 PM

Titel: Inbev
Bericht door: jodo op 28 oktober 2019, 19:05:17 PM
terug bierwagons op de sporen !

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/28/_biertrein_-van-ab-inbev-moet-jaarlijks-5-000-vrachtwagens-van-d/
Titel: Re: Inbev
Bericht door: SuSke op 28 oktober 2019, 21:28:46 PM
Mooi initiatief. ;D ;D

En die "verkeersdeskundige" zou beter de zaak promoten bij andere bedrijven in plaats van het af te doen als "een druppel op een hete plaat". Net de verkeerde houding voor een "deskundige (niet) ter zake"  >:( >:(
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Break302 op 28 oktober 2019, 21:47:02 PM
Inderdaad een druppel op een hete plaat  :-[
Waarom niet gelijk vanuit Leuven met de trein, of is de aansluiting aan het spoornet volledig verdwenen te Leuven ?

Jos
Titel: Re: Inbev
Bericht door: svvander op 28 oktober 2019, 22:54:52 PM
Blijkbaar heel moeilijk om in Leuven aan te sluiten (of toch rechtstreeks in Leuven, vermits Leuven geen goederenterminal heeft). Maar wat niet is... In elk geval: goed in initiatief. Al wat over het spoor vervoert kan worden, blijft van de baan. Minder file, minder banen die kapotgereden worden, minder ongelukken waar vrachtwagens in betrokken zijn en minder vervuiling.

Een beetje off-topic, maar stel me al heel lang de vraag waarom er in België geen RoLa (Rollende Landstraße) ingevoerd kan worden. 62% van het vrachtverkeer op de baan heeft geen halte in België en is dus enkel op doorreis vertrekkende van één van de buurlanden.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: modelbaanHO op 28 oktober 2019, 23:52:02 PM
Citaat van: svvander op 28 oktober 2019, 22:54:52 PM
Blijkbaar heel moeilijk om in Leuven aan te sluiten ...
Er zijn nog weinig bedrijven die een spooraansluiting hebben. Ik denk dat in een ver en grijs verleden er wel een is geweest.
Had "Stella Artois" geen eigen wagens ?
In model zijn er ooit wagentjes geweest, maar dat kunnen fantasiemodellen zijn.

Citaat van: svvander op 28 oktober 2019, 22:54:52 PM
... maar stel me al heel lang de vraag waarom er in België geen RoLa (Rollende Landstraße) ingevoerd kan worden...
Dat heb ik mij ook al afgevraagd. Het zou inderdaad heel wat vrachtwagens van onze wegen halen.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: stoomlokje op 29 oktober 2019, 01:19:43 AM
In Leuven is er wel een goederenkoer geweest , er ligt nog een enkel spoor.
Maar waarom niet met de boot langs het water vervoeren ? Het Leuvens kanaal ligt voor de deur.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Dirky op 29 oktober 2019, 06:39:56 AM
RoLa in België? waarom niet? maar NIET door mijne tuin of zelfs NIET in mijn buurt... en da's waarom er veel dingen bij ons niet kunnen verwezenlijkt worden.

en terug naar het topic > leuk initiatief. Het mag dan wel een druppel op een hete plaat zijn, alle beetjes helpen.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: modeltreinbart op 29 oktober 2019, 07:23:43 AM
Minder vrachtverkeer , zijn weer ontslagen die vallen . Essers zal het niet graag horen. Eerst duizenden euro's investeren om LZV opleidingen . Maar zolang er traffic naar de haven is, is er nog werk.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Johnnytrein op 29 oktober 2019, 07:24:08 AM
Na de eerste druppel volgen er meestal meer dus doen zou ik zeggen  :)
Titel: Re: Inbev
Bericht door: svvander op 29 oktober 2019, 07:26:13 AM
Citaat van: stoomlokje op 29 oktober 2019, 01:19:43 AM
In Leuven is er wel een goederenkoer geweest , er ligt nog een enkel spoor.
Maar waarom niet met de boot langs het water vervoeren ? Het Leuvens kanaal ligt voor de deur.

Die ligt er nog volgens mij, wel "verloederd". Het kanaal wordt volgens mij door Inbev ook niet gebruik voor transport. Ik zie enkel elke morgen die massa vrachtwagens aan de terminals staan. Dan vraag ik mij altijd af: waar gaat al dat bier naar toe???
Titel: Re: Inbev
Bericht door: raf op 29 oktober 2019, 07:43:27 AM
rollende strasse in belgikistan word vooral tegen gehouden door de groene
vijvertje met kikkertjes heeft voorhang
heb het altijd gezegd van nederland naar frankrijk een spoorlijn met een aftakking van uit duitsland
en alles wat hier niet moet leveren het spoor op .

maar ja wie ben ik hé

en een druppel op een gloeiende plaat is toch maar een druppel en als het druppelt dan regent het daar na


gr raf
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Peter op 29 oktober 2019, 09:28:46 AM
Het mooiste aan heel die biertrein is de Lineas 7815
Dat kleuren schema past heel goed bij deze lok.
Het Piko model van deze lok is dat een model van hun (niet al te juiste 77 model) of is dat een nieuw model?
Titel: Re: Inbev
Bericht door: ceuleer op 29 oktober 2019, 09:39:42 AM
Citaat van: Peter op 29 oktober 2019, 09:28:46 AM
Het mooiste aan heel die biertrein is de Lineas 7789

Op mijn beeld komt een andere Lineas loc....
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Peter op 29 oktober 2019, 09:44:41 AM
Sorry: 7815
Titel: Re: Inbev
Bericht door: ACFI op 29 oktober 2019, 09:52:17 AM
Citaat van: stoomlokje op 29 oktober 2019, 01:19:43 AM
In Leuven is er wel een goederenkoer geweest , er ligt nog een enkel spoor.
Maar waarom niet met de boot langs het water vervoeren ? Het Leuvens kanaal ligt voor de deur.

Ik denk dat begin jaren '80 er nog een verbinding was tussen de goederenbundel en de vaartkom.

Het spoor liep achter de locomotievenloods door tot aan de Diestesteenweg. Het liep dan door onder de sporen langs de Vuurkruisenlaan, op of langs het Inbev terrein.

Ik kan me niet herinneren tot waar het verder liep. Ik denk dat er ook nog een brug over de vaartkom was waar nu de voetgangsters en fietsersbrug ligt.

ACFI.

Ondertussen op https://leuven.weleer.be/engels-plein/1072 (https://leuven.weleer.be/engels-plein/1072) dit gevonden van de oude Artois brouwerij met sporen :
(https://leuven.weleer.be/images/photo/image/large/engels-plein-1072.jpg?v=1435245267)
Titel: Re: Inbev
Bericht door: evan op 29 oktober 2019, 11:28:42 AM
Ik ben nog niet zo oud en heb inderdaad daar veel spoor weten liggen.  Het spoor dat toegang gaf draaide inderdaad achter de stel- en werkplaats scherp naar beneden onder de spoorwegbrug door en gaf dan aansluiting op sporen langs de installaties van Stella.  sinds de heraanleg van de weg en de bouw van het Logistiek centrum van Infrabel is het spoor verdwenen.  Nu ligt op de bedding een fietspad en toegangsweg tot het LCI.  Die sporen hebben er gelegen tot halfweg de jaren 90.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: svvander op 29 oktober 2019, 13:10:12 PM
Ik denk dat ik langs dat stukje met de fiets naar het werk rij. En volgens mij zie je nog stukjes van dit spoor. Ik zal als het lente wordt (nu ga ik niet met de fiets werken), eens kijken of ik er dichterbij geraak om er een foto van te nemen. Maar volgens mij is het al een goed stuk voorbij de (nieuwe) brouwerij.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: OlivierV op 29 oktober 2019, 13:29:33 PM
Citaat van: Break302 op 28 oktober 2019, 21:47:02 PM
Inderdaad een druppel op een hete plaat  :-[
Waarom niet gelijk vanuit Leuven met de trein, of is de aansluiting aan het spoornet volledig verdwenen te Leuven ?

Jos
Dat vraag ik mij ook af. Zou efficienter zijn het direct op den trein te zetten. Dit is precies proberen dweilen, maar de kraan loopt wel nog een beetje.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: evan op 29 oktober 2019, 13:56:44 PM
In Leuven is zulke intermodale overslag via het spoor door de ruimtelijke ordening al lang niet meer aan de orde.   In de reportage gaat het er over dat het  logistieke centrum in samenwerking met Katoennatie op Rechteroever (RO) ligt.  De grote zeeschepen voor containers doen nu meer Linkeroever (LO) dan de RO aan.  Om de containers geladen op de RO voor export te verschepen dienen ze van de RO naar de LO gebracht te worden.  Dat is dan beter per trein via de Liefkenshoekspoorverbinding dan met de vrachtwagen over de ring van Antwerpen.  Eigenlijk is dit weinig nieuws daar bedrijven zoals Van Moer al een tijdje zo werken.  Het gaat hem hier om een persmoment voor wat "aandacht".  We zien ook wie er allemaal in beeld kwam he...
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Michiel op 29 oktober 2019, 14:01:39 PM
Het belangrijkste van dit bericht is inderdaad het bericht zelf. Dat InBev 5000 vrachtwagens van de Antwerpse ring haalt per jaar, terwijl er pakweg 25.000 per dag over rijden, is inderdaad een druppel op de hete plaat. Maar om het als een groot evenement in de nationale pers aan te kondigen, werpt wel het licht op de mogelijkheid om vrachtverkeer van de weg te halen, en via het spoor te doen. Andere bedrijven zullen er nu toch eens even over nadenken. Zonder dit bericht zou het gewoon geen punt zijn geweest. Lobby-werk en verborgen belangen, vermomd als ecologisch verantwoorde beslissingen...  ;)
Titel: Re: Inbev
Bericht door: modeltreinbart op 29 oktober 2019, 16:14:44 PM
5000 vrachten per jaar komt overeen met ongeveer 40 per dag. Dat zijn 10 camions minder op de autostrade.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Havoc op 30 oktober 2019, 13:54:15 PM
Herinner me dat nog goed toen ik begin jaren '90 in Leuven studeerde. Spoor kwam langs wat nu de toegang tot de nieuwe stelplaats van De Lijn is, naast de toegangs weg naar het toenmalige spoorwegmuseum. Liep dan langs de gebouwen van Stella naar de vaart. Stonden regelmatig graanwagens. Er was een brug over het kanaal, nu de voetgangersbrug. En tussen de opslagplaatsen van de vaartkom lag ook spoor. Er staat daar nog ergens achteraan een kaapstander om wagens te verzetten zonder loc. (hoek werkmansstraat en engels plein)
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Jurgen op 31 oktober 2019, 13:22:27 PM
Citaat van: Havoc op 30 oktober 2019, 13:54:15 PM
Er staat daar nog ergens achteraan een kaapstander om wagens te verzetten zonder loc. (hoek werkmansstraat en engels plein)


Ik ben er deze zomer nog een keer geweest, maar ze hebben de omgeving daar serieus veranderd hoor. Ik weet niet of er nog iets spoorweggerelateerd terug te vinden is.
Op de plaats waar ooit de sporen lagen (en nadien parking) is nu de hoofdstraat aangelegd.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: svvander op 31 oktober 2019, 15:42:13 PM
In dat stukje van Leuven niet nee... ik kom er heel regelmatig. De andere kant (waar nu de nieuwe brouwerij staat aan de kant van het station), daar is wel hier en daar nog een spoor (toepasselijk!) te vinden van een vroegere aansluiting.
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Kris op 31 oktober 2019, 22:12:17 PM
Hallo,
Ik ben verantwoordelijk voor onderandere de aankoop van ongeveer 1000ton bulkgoederen per dag ,alles komt over de weg zo'n 40 a 50 vrachtwagens per dag, voornamelijk uit groeves uit Vlaanderen en Wallonië en uit de kusthavens .Er loopt een spoor langs ons bedrijfsterrein , de goederenkoer iets verder is uigebroken . U mag eens proberen goederen via het spoor te vervoeren , ik heb al jaren de nodige pogingen ondernomen. Er is bijna nergens een mogelijkheid om te lossen en te laden. Als u bijna evenveel moet rijden om te laden en te lossen 2x overlag moet betalen en dit al duurder is dan het wegtransport zonder dan nog de treinkosten te rekenen  ....
En voor alle andere bedrijven in mijn branche is het hetzelfde , als we bij de federatie samenkomen hebben we allen dezelfde ervaring .
Enkel de binnenscheepvaart is een alternatief voor de weg als u dicht bij een kanaal gelegen bent .
Te weten dat ons land een van de dichtste spoorwegennetwerken heeft .
Ik heb dus mijn bedenkingen bij deze promostunt (want dat is het  om hun "groen" denken in de verf te zetten)
Kris
Titel: Re: Inbev
Bericht door: krisds op 01 november 2019, 20:52:03 PM
hier nog een paar foto's uit de jaren 80, niet door mij genomen maar gevonden op flickr langs het kanaal in Leuven;

(https://live.staticflickr.com/65535/46916494895_461b6b46b1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2etRiop)Leuven (https://flic.kr/p/2etRiop) by happysongs151 (https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/46916497695_755e49939b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2etRjdF)Leuven (https://flic.kr/p/2etRjdF) by happysongs151 (https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/46916493735_3b5ccd7d51_c.jpg) (https://flic.kr/p/2etRi3p)Leuven (https://flic.kr/p/2etRi3p) by happysongs151 (https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/46916494275_2a7db2b7f5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2etRicH)Leuven (https://flic.kr/p/2etRicH) by happysongs151 (https://www.flickr.com/photos/97177204@N03/), on Flickr
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Jurgen op 01 november 2019, 22:48:39 PM
Heerlijk die foto's!

Ik herinner me enkel nog stukjes spoor langs de Vaart, maar treinverkeer was toen al lang voorbij.

Ik heb wel nog geweten dat er goederenwagens onder het viaduct stonden en dat de spoorwegbrug af en toe eens omlaag ging. Gegarandeerd chaos toen voor het wegverkeer gedurende een hele tijd nadat de trein al door was.

Zalige tijden!
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Boemeltrein op 02 november 2019, 12:19:13 PM
In Zwitserland, als de boerekes hun granen oogsten zet de SBB wagons in de lokale stationnetjes op een zijspoor, de landbouwers uit de omgeving komen dan met hun tractor en laadwagen hun oogst droppen in de wagons die dan daarna door de SBB naar de centrale opslagsilo's van de coöperatieven worden gesleept. Het gaat veelal om enkele wagons per stationnetje maar toch gaat dit over het spoor
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Bundesbahnfreak op 03 november 2019, 18:37:27 PM
Die foto's uit Leuven doen me denken aan het spoorlijntje in Mechelen dat van de ring naar de haven (naja haven) aan de Dijle liep thv "de oude zwemdok".  Heb er in mijn schooltijd af en toe een 84 weten rangeren met G-wagens.  Ook allemaal verdwenen.  Heeft er iemand foto's hiervan?
Grtn  Rudy


Titel: Re: Inbev
Bericht door: evan op 03 november 2019, 19:38:07 PM
Rudy,

http://www.rixke.tassignon.be/spip.php?article1194&lang=fr
Titel: Re: Inbev
Bericht door: Bundesbahnfreak op 03 november 2019, 19:51:09 PM
Evan, Bedankt!

Miljaar da's Nostalgie met een grote N ;)