De diverse eigen websites van de Europese spoorwagen-verhuurbedrijven zijn erg informatief door de foto's van hun hedendaags materieel, onder de hoofding "our fleet" . Maar hun "history" interesseert me soms nog meer.
VTG [ inclusief ex- Eva, Algeco, Rexwall, Railtrans, Nordwaggon, Nacco ... ]
GATX [ incl. ex- KVG + Armita ( ivm dit Nederlands bedrijf, zie hieronder ) ]
Wascosa
Wat ik (nog) niet vind is de webstek van 'onze' CAIB (Cie Auxiliaire Intern. de chemins de fer à Bruxelles) .
Iemand een verwijzing ? Of is deze aloude vaderlandsche firma recent ook opgeslorpt en moeilijk te traceren ?
( > zie hieronder: CAIB .... Brambles ERD .......VTG )
https://drimble.nl/bedrijf/ijmuiden/17423864/armita-nederland-bv.html
ARMITA:
Dank aan Peter (met wie het beter gaat) voor deze Armita-gegevens:
> citaat : " ...De activiteiten van Armita Nederland BV vinden (onder andere) plaats in de branche: Verhuur van aanhangwagens, containers, caravans, motoren en spoorwegmateriaal. ... " ( adres te Ijmuiden )
---------------
Armita-baas, dwz Enstra, vermoord in 2004 .
Je weet in eerste instantie niet meteen wat je leest, niet-Nederlander zijnde, dan ......:
https://www.nrc.nl/nieuws/2004/05/18/handelaar-in-schimmige-wereld-7686677-a1113237
> citaat: " ...Willem Alexander Arnold Peter Minne Endstra is de zoon van Minne Endstra. Zijn vader maakte zijn fortuin met Armita Nederland, een groothandel in spoorwegwagons.. ....... Willem ging in dit bedrijf werken, dat hij later met zijn broer Haico voortzette. Het bordje `Armita-Nederland B.V., verhuur van spoorweg-ketelwagens' prijkt nog aan de muur. ..."
( met dank aan nrc.nl )
> citaat: " ... Arnold Endstra is de oprichter van een bedrijf gespecialiseerd in verhuur van spoorwegwagons. Dit bedrijf bestaat nog altijd, onder de naam Armita Nederland BV. ..." ( in welk jaar ? ) ( met dank aan wiki )
> citaat: "... De vader van Wim Endstra is rijk geworden met ketelwagons. Het bedrijf heette Armita. Ze hadden 130 ketelwagons rijden. Daarnaast was hij mede-eigenaar van KVG (Ketelwagon Verhuur Groep). ...... In 2014 is alles verkocht aan GATX. ...."
( met dank aan journalist H.J. Korterink )
> Dus Armita was gelieerd, via eigenaar Enstra, met KVG ( Kesselwagen Vermietgesellschaft mbH ) dat idd. in handen kwam van de General American Transportation Corporation . ( ArMiTa : Arnold Minne Tankcars ? )
CAIB: " Compagnie Auxiliaire Internationale de chemins de fer à Bruxelles"
CAIB-UK werd VTG-UK in 2002 :
citaat:
"....VTG Rail UK in its present form was created in 2002 after the acquisition of Brambles European Rail Division by VTG-LEHNKERING AG, based in Hamburg, Germany. ... Prior to this point the company traded as CAIB UK Ltd ....." ( met dank aan VTG )
-------------------
Het continentale en/of Belgische (?) CAIB behoorde ook ooit bij de Brambles European Rail Division en dus vervolgens VTG .
A° 2002: Brambles ERD werd overgenomen door VTG ( of de groep ' VTG, Hapag-LLoyd, Newco, Warburg, Preussag ' )
Brambles ERD = inclusief o.a. CAIB SA-CH en Simotra SA ....
( uit een EG - document over deze overname )
Voor wie het zou interesseren ...
ERMEWA SATI WASCOSA OMV
SATI: ( A° 1924 Antwerpen Albertdok )
Peter van Gestel toonde hier reeds Fernand Maes-foto's van SATI-koelwagens.
Vervaardiging en herstelling van spoorwagens.
Een vraag was dan. Wat is er met SATI gebeurd ?
Van de Belgische eigenaar Cobelfret verschoof SATI naar het Nederlandse Shunter maar SATI ging bankroet in 2014.
En Alstom nam de 'Antwerpse' SATI over, nog in 2014 .
ERMEWA:
Een àndere SATI ( F ? ) werd, blijkbaar, in 1989 overgenomen door ERMEWA.
En ERMEWA nam in 1991 ook ARBEL (de wagens ...) over
en midden jaren 2000 ook Eurotainer van Brambles (was voorheen een JV - joint venture)
De spoorwagenverhuurder ERMEWA was oorspronkelijk een Zwitsers privébedrijf. Geleidelijk kwam het in handen van
de SNCF (Mobility-Logistics).
De 'history' van ERMEWA lijkt al-bij-al iets minder complex dan dat van VTG, alhoewel .
WASCOSA:
Een ànder Zwitsers familiebedrijfje ( àls het op vandaag nog onafhankelijk is trouwens ) ,
OMV :
Het staatsbedrijf Österreichische Mineralölverwaltung AG . Géén spoorwagenverhuurbedrijf. Maar deze Oostenrijkers zouden ook al eens handje-klap hebben gedaan met VTG.
SIMOTRA: " Société Industrielle d' exploitations des Moyens de Transport " ( F )
Deze firmanaam komen we ook al eens tegen op onze model-ketelwagentjes.
Zat een periode bij de Brambles-groep en is dan, zonder tegenbericht, eveneens overgegaan in +/- 2002 naar VTG.
GATX : "General American Transportation Corporation" ( A° 1898 Chicago )
Knabbelde in +/_ 2002 KVG op.
KVG : " Kesselwagen Vermietgesellschaft mbH" ( Berlijn )
Werd opgezogen door GATX in +/- 2002.
EVA : "Eisenbahn Verkehrsmittel AG" ( D ) ( A° 1899 )
Tevens naar VTG , ook in +/- 2002 .
VTG : "Vereinigte Tanklager und Transportmittel Gmbh) ( A° 1951, Hamburg )
[ inclusief ex - Eva, Algeco, Rexwall, Railtrans, Nordwaggon, Nacco, Simotra, e.a. ]
Nu, tot nader order, in de groep VTG, Hapag-LLoyd, Preussag ...
( er wordt nogal gezellig met aandelen geschoven in deze branche )
Herwig, bedankt voor deze nuttige info.
Merci.
Is achtergrond-info ook voor mezelf, ivm model-ketelwagens . Esso en andere...
Heb de website van Millet nog opgezocht, maar daar kreeg 'k bericht van "onveilig" . Raar, maar we proberen later nog wel eens
interessante informatie Herwig, bedankt.
die Esso wagons zijn ergens in de 90jaren verdwenen.
Die Esso trein bestond uit KVG, VTG en Millet wagons met NMBS, sncf en ook Zwitserse wagons (type dat Hag heeft gemaakt waar er een gewone en een geweatherde bestond,één van de2 zat in en set met 3ketelwagons van andere petroleummerken).
Je vindt foto's tss de foto's van PeterVG.Een van die foto toont een sncf wagon (waarvan het ESSO kenteken overschilderd is, dat zette hem door tot alle wagons hun Esso embleem verloren.
Groeten Peter ;)
Zoals u zegt.
Maar, terug in de tijd: (Duitse) VTG of KVG - wagens reden die in de jaren vijftig en zestig ook veelvuldig over NMBS-sporen ?
Tijdperk 3, mét RIV-beschrifting. ( zie bv. de twee- en vierassige overeenkomstige modelketelwagens van Brawa ) ..
Van deze grijze ketelwagens zijn er voldoende zwart-wit-foto's van in Duitsland zelf, maar in België ?