Ben bezig met zelf seinmasten te maken uit alumiumstrips.
Deze strips snij ik uit alubakjes van lasagne enzo.
Heb daar ook grotere zaken mee gebouwd en dat ging vrij vlot.
Maar nu wil die sekondelijm maar niet drogen
En als hij dan uiteindelijk wel gedroogd is dan is de lijmverbinding niet heel stevig.
Wat kan de oorzaak zijn?
Of hoe kan ik dit oplossen?
Cyano lijm kleeft het best op vlakke oppervlaktes en indien uw Al niet effen is dan zal het zelfs niet plakken.
Daarbij kan je het "verharden" ervan versnellen door gebruik van een katalysator of zelfs ook water.
de zwarte versie gebruiken.Dacht 503 loctite
Citaat van: PhantomRC op 23 september 2019, 18:47:12 PM
of zelfs ook water.
Klopt, zelfs een (vochtige) adem kan al soelaas brengen!
Ook werk ik liever met secondelijm in GEL-vorm, laat zich gemakkelijker positioneren.
Gebruik wel een degelijk merk, Bison oid, die goedkopen brol brengt alleen maar problemen mee... ::)
;)
millisecondenlijm ?
Geert
Aluminium en cyano, da's niet direct een juiste combinatie. Voor verbindingen die niet sterk moeten zijn gebruik ik wel "Loctite super-glue-3 PRECISION" uit de bouwmarkt maar ik spuit er direct activator op. Maar eerst wordt het alu grondig gereinigd en ontvet. Dat houdt de zaak wel samen.
Voor verbindingen die belast worden grijp ik steeds naar 2K lijmen. 2K lijmen die echter geschikt zijn voor alu zijn wel zeer duur...
Nog nooit problemen mee gehad en ik heb al heel wat dingen met secondelijm en aluminium gebouwd. Ik gebruik secondelijm van Pattex, Loctide of Bison zowel de gel als de lopende en nieuw aluminium.
Erik
Citaat van: Dirky op 23 september 2019, 20:39:36 PM
2K lijmen die echter geschikt zijn voor alu zijn wel zeer duur...
Ik snap niet wat er zo bijzonder is aan aluminium dat je daar speciale lijm voor moet hebben. Ik heb alleen problemen met bepaalde plastics, maar ook daar zijn oplossingen voor.
Het kan zijn dat uw secondelijm niet "vers" meer is. Bij deze lijm kan door gebruik vocht uit de lucht komen en dan wordt de lijm dikker en uiteindelijk stroperiger van.
Vocht laat de lijmverbinding sneller uitharden, maar is niet fijn voor de lijm in het flesje / potje / tube.
Ook is het misschien noodzakelijk om de aluminium voor gebruik te ontvetten. Dit alles kan voor een slechte lijmverbinding zorgen.
Wat verder kan helpen is: de te verlijmen vlakken even lichtje op te schuren. Een grover oppervlak geeft de lijm meer grip.
Groet, J. Moors.
Gebruik gewoon Polymax dat lijmt alles.
(https://i.postimg.cc/rsyLS4Kp/bison-polymax-original.jpg)
Echt een universeel lijm/kit.
grt Piet.
of Tec-7 , volledig uitgehard , is de verbinding praktisch onverwoestbaar :D
Bedankt voor alle tips.
Zal idd eens een nieuwe flesje kopen, stond al een tijdje open.
Had hier het merk ZAP en Cyanofix van soudal in gebruik.
TEC 7 of zo gaat zeker niet lukken wat het zijn onderdeeltjes van slechts enkele millimeters.
Citaat van: Klaas Zondervan op 23 september 2019, 23:08:10 PM
Citaat van: Dirky op 23 september 2019, 20:39:36 PM
2K lijmen die echter geschikt zijn voor alu zijn wel zeer duur...
Ik snap niet wat er zo bijzonder is aan aluminium dat je daar speciale lijm voor moet hebben. Ik heb alleen problemen met bepaalde plastics, maar ook daar zijn oplossingen voor.
De oxidelaag op het oppervlak is de boosdoener. Cyano reageert op het vocht op de oppervlakte van de te verlijmen delen maar de oxidelaag creeert als het ware een film tussen alu en cyano. De 2K lijm die ik vandaag voor (zwaardere) constructies toepas, gaat vergezeld van een schuim-cleaner en een primer-spray die de oxidelaag tijdelijk neutraliseerd.
Lichtere verbindingen doe ik dus ook met cyano maar vaak ga ik eerst de oppervlakte spuiten met een ets-primer.
en algemeen; als je activator gebruikt voor een lichte verbinding zoals dat watHarald hier wil doen, hou er dan rekening mee dat, als er ergens een grote druppel lijm niet opengevloeid is, die ook gaat verharden tot een klomp die je mechanisch moet verwijderen. En da's niet altijd prettig...
alu verlijm ik met berfix ciano lijm en nog nooit problemen gehad
wel eventjes met een vijltje er over gaan om inderdaad die oxide laag weg te halen
gr raf
Misschien TEC7 secondelijm?
Ik kocht die op aanraden van iemand en deze lijm is heel vloeibaar maar lijmt zelfs plexi mooi zonder noemenswaardige witte verdamping.
Althans het beetje dat bij enkele testen zichtbaar was, had ik zo verwijderd met een doekje.
Ondertussen al wat verschillende zaken gelijmd met deze TEC7 secondelijm en best wel tevreden. Hij is heel vloeibaar en als je er wat
in een potje doet, droogt deze niet te snel zodat je gemakkelijk kan verwerken met stokje of mini verfborsteltje.
Ik lees hier dat voor sommige toepassingen ook een activator wordt gebruikt om de secondelijm sneller uit te harden (wanneer die niet binnen enkele seconden lijmt !!!). Deze activator brengt een chemische reactie tot stand waarvan de dampen zeer schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. In elk geval schadelijker dan de dampen van de secondelijm. Je mag het niet inademen. Je kunt ook eens experimenteren door bakpoeder op de secondelijm te strooien. Dat zou bij sommige toepassingen ook werken als activator. Maar het zou in elk geval een gevaarlijke chemische reactie blijven.
Ik heb ook ooit aluminiumfolie van schaaltjes gebruikt en dezelfde problemen gehad. We gebruikten dit om klinknagels te imiteren bij de verbindingen van een stalen brug (in hout). ik weet niet meer hoe ik dit heb opgelost. Nu weet ik door de uitleg van Dirky ook waarom.
Heb ondertussen nieuwe seconde lijm gekocht van Bison.
En dat schijnt toch een pak vlotter te gaan.
De vorige was dus duidelijk te oud.
Er is ook een potje bij met een kwastje is wel erg handig.
Nogmaals bedankt voor alle tips en reacties.
Grts
Harald