Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: janieburton op 18 september 2019, 11:19:53 AM

Titel: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: janieburton op 18 september 2019, 11:19:53 AM
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationaal/komt-er-een-nieuwe-brusselse-spoortunnel/ar-AAHsrU1?li=BBqiQ9V&ocid=edgsp

citaat uit de tekst:

"een tunnel van Brussel-Zuid direct naar Schaarbeek, dat in dat geval uitgroeit tot het tweede internationaal station"

Als ik me niet vergis vertrokken er in de jaren '70-tig vanuit Schaarbeek toch ook al internationale treinen, Schaarbeek was ook ooit het vertrekpunt voor de autoslaaptreinen.

Dan wordt Brussel Noord, dat vroeger wel het tweede internationaal station was verder gedegradeerd.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Michiel op 18 september 2019, 11:43:04 AM
Citaat van: janieburton op 18 september 2019, 11:19:53 AM
Dan wordt Brussel Noord, dat vroeger wel het tweede internationaal station was verder gedegradeerd.
Sterker nog, begin vorige eeuw was Brussel-Noord DE internationale draaischijf, met 27 perronsporen. Het was toen nog een kopstation, maar het was het spoorcentrum van België en de sjieke coté van de stad. Maar dat was dan wel weer een eeuw geleden.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 september 2019, 13:15:26 PM
Begin vorige eeuw moesten de reizigers die verder wilden per paardenkoets door de stad van Noord naar Zuid of andersom. Nu kunnen ze gewoon blijven zitten. Maar ondanks de 6 sporen door die konijnenpijp lijkt het daar toch te druk te worden.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Michiel op 18 september 2019, 13:42:44 PM
Er reed een trein door de straten van Brussel tussen de twee kopstations, met een loper ervoor met een bel en met rode vlag of lantaarn. Dat is de illustratie op het bekende boek hieronder.

(https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/bookshelf.be/pub/img/bk/lg/7b391e7b-f94f-45a5-9738-cdff57727c7a.jpg)
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: nmbssncb op 19 september 2019, 11:32:51 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 september 2019, 13:15:26 PM
Begin vorige eeuw moesten de reizigers die verder wilden per paardenkoets door de stad van Noord naar Zuid of andersom. Nu kunnen ze gewoon blijven zitten. Maar ondanks de 6 sporen door die konijnenpijp lijkt het daar toch te druk te worden.

In de NZ tunnelverbinding zijn ook nog eens 2 stations die m.i. voor vertraging zorgen en een vlotte doorstroming verhinderen.  Wordt het station Brussel Congres / Bruxelles Congres nog gebruikt?

In Parijs moet je nog steeds met metro of taxi van het ene station naar het andere terwijl er wel ondergrondse verbindingen zijn voor regionaal trainvervoer.


WIlly
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: steamdriven op 19 september 2019, 11:51:26 AM
Ja, Brussel Congres én Brussel Kapellekerk worden nog steeds bediend.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Michiel op 19 september 2019, 11:53:30 AM
Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk worden naar mijn idee nog alleen uurlijks bedient door de S1 stoptrein Antwerpen-Nijvel op sporen 5 en 6. Een echte opstopping zal dat niet veroorzaken.

Brussel-Centraal afschaffen zou wel eens kunnen helpen met de doorstroom.  ;D
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Andress24 op 19 september 2019, 12:11:37 PM
Citaat van: Michiel op 19 september 2019, 11:53:30 AM
Brussel-Centraal afschaffen zou wel eens kunnen helpen met de doorstroom.  ;D

Probleem opgelost!  ;D

Serieus, hier in München hebben we met een vergelijkbaar probleem te kampen: de S-Bahn tunnel die Oost- en Hoofdstation verbindt (weliswaar enkel 2 sporen, maar wel 4 stations ertussen) is ook hopeloos gesatureerd, en als er een probleem is, heeft meteen het hele net met vertragingen te kampen. Hier wordt sinds deze week aan de tweede koker gegraven: https://www.2.stammstrecke-muenchen.de/english (https://www.2.stammstrecke-muenchen.de/english)

Je zou kunnen overwegen om de tunnel alleen nog voor GEN verkeer te gebruiken en doorstromend verkeer om te leiden...
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Doornroosje op 19 september 2019, 12:47:27 PM
Het grote probleem voor die extra tunnel is plaats. Ondergronds is het een wirwar van leidingen. Vergeet ook niet dat daar onder nog een metro rondrijdt. Wil je daar nog onder gaan, heb je al een enorme helling nodig, die kant Brussel-Zuid niet haalbaar is (sporen liggen boven de drukke straten). Het plan is hier al meermaals voorbijgekomen.
Waar eerder over nagedacht wordt, is het herbekijken van de verbinding Noord-Zuid. De trein van Luik naar Oostende zou zo bijvoorbeeld Brussel niet meer aandoen, maar eerder rond Brussel gaan rijden. Met lokale pendeltreinen die ahw als metroverbindingen zouden rijden tussen de Brusselse stationnetjes. Ook dit heeft veel tegenkanting, dus we zijn er nog lang niet.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 september 2019, 12:52:29 PM
Ik heb ook al op de kaart zitten kijken of het mogelijk is om Brussel heen te rijden. Maar voor internationale treinen is dat geen optie. Brussel is te belangrijk om links te laten liggen.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Michiel op 19 september 2019, 12:56:27 PM
Enkel het verdubbelen van het aantal perronsporen in brussel-centraal verdubbelt meteen de capaciteit van de hele pijp. Brussel-Centraal verbreden, en klaar.  ::)
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Andress24 op 19 september 2019, 12:56:49 PM
Ja, die diepte is natuurlijk een thema - hier gaat de 2e tunnel ook op ruim 40 meter zitten - effe schuppen!
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: stefanic op 01 oktober 2019, 13:36:44 PM
Ik denk voor een oplossing dan ook eerder de andere kant op:
Bouw BOVEN Brussel-Noord en Brussel-Zuid een bijkomend verdiep met kopsporen. En laat een aantal treinen keren op die sporen ipv die door de NZV te jagen. Ik laat dan nog in het midden of dat, naast P-treinen, IC's moeten zijn of S-treinen. In één van de kokers laat je dan een hoogfrequente pendel rijden tussen Zuid en Noord.
Ik denk: een pak minder duur en heel wat sneller realiseerbaar.
Treinen omleiden via lijn 28 of lijn 26 is eigenlijk geen optie. Zeer beperkte infra, en de reizigers moeten daar ook niet zijn, dus massaal overstappen in bv. Schaarbeek. Een andere oplossing is om vele bedrijven te overtuigen om hun hoofdkantoren niet nabij Brussel-Noord, -Centraal of -Zuid te bouwen, maar elders, zodat ook de nood aan een massale dagelijkse pendelstroom naar Brussel niet meer nodig is.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Michiel op 01 oktober 2019, 13:49:28 PM
Ha! Terug naar vroeger: twee kopstations met een pendeltrein ertussen (om het even karikaturaal te schetsen) ;D
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Jappy op 01 oktober 2019, 14:14:22 PM
Dan zou ik iets voorstellen meer als in het originele artikel: een nieuwe tunnel ONDER de huidige Noord-Zuid vertrekkende van Schaarbeek en weer bovenkomen in Brussel-Zuid. Onder Centraal zou men dan een extra verdieping kunnen aanleggen voor een nieuw station.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Andress24 op 01 oktober 2019, 14:33:16 PM
De tunnel zou ook al bijvoorbeeld rond Vorst kunnen beginnen, een of twee stations onder de bestaande stations bedienen en dan terug in Schaarbeek bovenkomen. daarmee zou je Thalys, ICE en een paar van de langere IC routes (bijvoorbeeld kust <-> Limburg) uit de bestaande koker kunen halen en daar dan op S verkeer concentreren.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: Alan On Track op 05 oktober 2019, 11:57:18 AM
Het bouwen van een nieuwe tunnel zou wel nog tientallen jaren duren, de verkeersproblemen zijn dus nog niet meteen opgelost.

Wat ik me wel al lang afvraag is of het geen optie is om meer van de westelijke verbinding gebruik te maken, spoorlijn 28. Ik bedoel daarmee dat bepaalde treinverbindingen de stations van Brussel-Noord en Centraal niet meer zouden aandoen maar vanaf Schaarbeek rechtstreeks naar het Zuid gaan. Dat is een dubbelsporig baanvak waar nu enkel S-treinen over rijden. Zo ontlast je de Noord-Zuid as zonder een extra tunnel te bouwen.
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: evan op 05 oktober 2019, 12:32:50 PM
Dit optie gaat de lobby van de trado "Belgische betonboeren" niet steunen.   ;D
Titel: Re: Nieuwe Brusselse spoortunnel
Bericht door: ACFI op 05 oktober 2019, 13:19:18 PM
De omnibus van naar dendermonde doet dat al. Die passeert maar een keer door noord-zuid per uur.

ACFI