Op dit eigenste moment (20 na tien op 7 september 2019) wordt de nieuwe spoorbaan in het Rivierenhof ingehuldigd.
Wat waar is het rivierenhof???
Citaat van: Michael op 07 september 2019, 10:46:23 AM
Wat waar is het rivierenhof???
Een park in Deurne bij Antwerpen ;)
Citaat van: Michael op 07 september 2019, 10:46:23 AM
Wat waar is het rivierenhof???
https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/dvt/rivierenhof.html
;)
https://www.kmyca.be/treinen.php
Hugo, Bedankt om het te vermelden. :) We hebben er met de clubleden de vorige 10 maand ook hard aan gewerkt voor het klaar te krijgen want zo na 2 jaar zonder spoor baan te zitten was het toch wel een beetje bij sommige leden aan het knagen voor nog eens te kunnen rijden met hun stoomlocomotieven. In MSM 193 stond er al een heel artikel in over de nieuwe baan.
Leuk, zijn er al foto's.
Geert
Citaat van: Geert op 08 september 2019, 12:01:39 PM
Leuk, zijn er al foto's.
Geert
Vraag eens aan Havoc ;)
Vandaag gaan rijden,was super druk. Prachtig weer. De baan is ok wat rijlengte betreft maar de bochten zijn wat krap in straal wat een nadeel is voor de grotere loks. Maar positief we kunnen weer rijden met onze modellen.
Johan was ook van de partij, en die heeft wel wat plaatjes genomen.
Groeten Eddy
Het was inderdaad superdruk, en moeilijk om iets deftig op de gevoelige plaat vast te leggen.
Vrouw en kinderen meegenomen voor een gezellig uitje, en met wat aanschuiven met een prachtige stomer een rondje gereden.
Het is een mooie baan geworden, maar ik heb precies de indruk dat jullie toch niet veel meer ruimte hebben dan vroeger, of zie ik dat verkeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/48700952168_6ca5b92de9_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48701289591_a053c88b2d_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48701458687_9a381c775a_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48700951518_135f0750d4_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48700951718_4069e93def_k.jpg)
Wow, Er zitten toch wel enkele (dure) juweeltjes tussen
Zulke foto's mag je hier echt niet tonen. ;D ;D ;D
Dat verstoort mijn hobby-beleving...
Ik droom ervan ooit iets zo groot te maken maar groter dan spoor 1 mag voorlopig niet! :(
Wie houdt je tegen?
Mooie plaatjes. Bij de loc 44741 zie ik een blok ijzer tussen de buffers. Wat is daarvan de bedoeling?
Denk dat stuk ijzer dient om de lok vast te zetten tijdens transport.
Als men de uren rekent dat men werkt aan zo een lok,dan is die inderdaad peperduur. Aan zo een lok werkt men makkelijk een jaar of 10.
groeten Eddy
Gisteren ook eventjes gepasseerd.
Op weg naar de luchthaven van Deurne voor de airshow daar.
Blij voor de mannen (en vrouwen) van KMYCA dat zij opnieuw kunnen rijden met hun prachtige machines.
Citaat van: Klaas Zondervan op 09 september 2019, 12:32:48 PM
Wie houdt je tegen?
Mooie plaatjes. Bij de loc 44741 zie ik een blok ijzer tussen de buffers. Wat is daarvan de bedoeling?
mijn hobby-bankrekening houdt me tegen Klaas... het zou jammer zijn zoiets te beginnen om dan wegens gebrek aan fondsen stil te vallen.
@ Karl,
Wat wegen deze locs? Ik heb mij in Mulhouse laten vertellen dat een stoomloc van dat formaat (functioneel op stoom) om en bij de 1000kg weegt. Is dit reëel?
Ik vind het sowieso machtig om zien.
Groetjes,
Koen
@ Koen,
dit zijn modellen op schaal 1/10,5 duim. de grote loks wegen ongeveer van 150 tot 250 kg,zonder de tender.
De modellen 7,25 duim zoals ze in Turnhout rijden wegen wel wat meer, daar hebben ze een Garret die weegt wel rond de 1000kg.
groeten Eddy
@ Eddy,
Bedankt voor de info. Geen evidentie om deze locs te verhuizen!
Groetjes,
Koen
Ik had er geen idee van Koen wat die loc's wegen, en al zeker niet dat het zo veel zou zijn... :o
@Eddy, u zegt dat het op schaal 1/10.5 duim is, maar naar wat ik daar gezien heb, is dat toch precies niet exact op schaal allemaal.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen afbreuk doen aan deze prachtige bouwwerken, maar het leek me toch dat die HLR80 en de BR44 niet volledig in verhouding waren tot elkaar, maar dat kan een verkeerde indruk zijn natuurlijk.
Citaat van: eddy op 09 september 2019, 21:38:37 PM
dit zijn modellen op schaal 1/10,5 duim.
Nu ben ik tamelijk goed op de hoogte van de modelschalen, maar 1/10,5 duim is een aanduiding die ik niet ken. Hoe moet ik dat lezen?
Ik denk dat het over 1/10, en 5 duim spoorbreedte gaat ;)
Heb me verkeerd uitgedrukt. 5 duim is de spoorbreedte omgerekend is dat 127 mm.Voor normaalspoor is de schaal 1/10.
De stomer 43 is gebouwd voor spoorbreedte 3.5 duim of 89 mm spoorbreedte. Schaal is 1/16.voor normaalspoor.
Bedankt, helemaal duidelijk.
Mag ik u aub vragen, 5 duim, spoorbreedte of -wijdte ?
In praktijk, met de op hun kant gemonteerde stalen stroken als spoor zou dit mogelijk niet zo veel uitmaken, misschien ?
Alhoewel het verschil tussen spoorbreedte en/of -wijdte bij de assen & wielen van het rijdend materieel in deze schaal toch wel wat kan betekenen vermoedelijk, of niet ?
( https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_modelspoorschalen )
> > > In deze tabel vindt u, ondermeer: 5 inch 1:11 127 mm 1435 mm Normaalspoor 1435 mm
Herwig, ik wilde er niet over beginnen, maar ik zie vaak dat mensen spoorbreedte schrijven als ze spoorwijdte bedoelen.
Dat zijn twee verschillende maten.
Citaat van: Klaas Zondervan op 10 september 2019, 12:31:41 PM
ik wilde er niet over beginnen
Allée Klaas, zo kennen wij U niet ! ;D ;D
De logica zit hem volgens mij in het woord zelf;
Spoorbreedte; afmeting tussen harten spoorstaven
Spoorwijdte; afmeting binnenkant (tussen twee) rails
;)
Aangepast!
Spoorbreedte: afstand tussen de harten van de spoorstaven.
http://www.nmld.nl/nl/artikel/4 (http://www.nmld.nl/nl/artikel/4)
Hallo,
Ik ben niet akkoord met de stelling dat 5 duim = 1/10.
Volgende verhoudingen vindt je terug in NEM 010 (normaalspoor)
Schaal X - Schaal 1/5.5 - 10 1/4 inch - 260mm spoorwijdte
Schaal VII - Schaal 1/8 - 7 1/4 " - 184mm spoorwijdte
Schaal V - Schaal 1/11 - 5 inch - 127mm spoorwijdte
Schaal III - Schaal 1/16 - 3,5 inch - 89mm spoorwijdte
Wijlen Jean Voet had zijn type 1 en CIWL rijtuigen op 1/10 gebouwd en kon enkel op zelfgebouwd spoor rijden.
Roland
Citaat van: rgp op 10 september 2019, 13:01:01 PM
Ik ben niet akkoord met de stelling dat 5 duim = 1/10.
Dat klopt ook niet met elkaar. Maar het kan zo'n typische Engelse variant zijn waarbij de spoorwijdte iets kleiner wordt gekozen dan volgens de schaalverhouding zou moeten. Het bekendste voorbeeld daarvan is de schaal 00. Volgens de schaalverhouding van 1:76 zou de spoorwijdte 18,83 mm moeten zijn, maar ze gebruiken daarvoor spoor van 16,5 mm, net als bij H0.
Overigens heb ik nog geen bewijs kunnen vinden dat de combinatie van schaal 1:10 en de spoorwijdte 5 inch ook echt bestaat.
Inderdaad mijn fout,moet 1/11 zijn ipv 1/10. Mijn excuses.
Okee, de verhouding 1:11 bij een spoorwijdte van 5 inch vind ik wel in diverse lijsten terug.
Citaat van: Koen op 09 september 2019, 21:05:50 PMWat wegen deze locs? Ik heb mij in Mulhouse laten vertellen dat een stoomloc van dat formaat (functioneel op stoom) om en bij de 1000kg weegt. Is dit reëel?
Hangt natuurlijk af van de machine in kwestie. In het Rivierenhof bij KMYCA kan je rijden met 2.5" (64mm), 3.5" (89mm) en 5" (127mm). Een 2.5" loc zit rond enkele kg tot 10-15kg voor de hele grote denk ik. Een kleine smalspoor 2-asser op 3.5" is zo'n 30-60 kg. Als je echter naar zoiets als die Oostenrijkse U of 44 gaat dan spreek je over 150kg. Die U bvb kan je met 4 man optillen en op de baan zetten maar een wandeling ga je er niet mee maken. Dan zijn er ook nog allerhande elektrische locs en die zitten zo ergens rond de 20-60 kg naar gelang het formaat (en of de batterijen er al in zitten!). Ooit is zo'n oostenrijkse krokodil op bezoek geweest en met batterijen was dat toch wel een 200kg.
Zijn die dingen duur? Een vraag die wel vaker gesteld wordt. Dit hangt af van veel dingen. Als je zo'n 44 volledig gemaakt wil kopen dan ga je heel diep in de portemonnee moeten gaan. Als je een simpele loc zelf maakt van overschotjes die je hier en daar kan bedelen dan valt dit behoorlijk mee. Maar de doorslag geeft de toegang tot machines als je zelf wil bouwen: draaibank is zeker een must, freesmachine maakt het heel wat makkelijker. Je hebt daar geen geen super machines voor nodig, maar dit is toch een behoolijke investering. Langs de andere kant heb je dat voor de rest van je leven.
Nog wat foto's van zaken die hier nog niet staan.
Overzicht van de baan:
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1205_sm.jpg)
De speech van de dignitarissen was niet voor iedereen even boeiend:
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1208_sm.jpg)
Het waren niet enkel stoomtreinen:
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1213_sm.jpg)
Enkele kleine elektrische locs
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1216_sm.jpg)
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1217_sm.jpg)
Een grote elektrische loc:
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1219_sm.jpg)
Proefrit van een nieuw gebouwde elektrische type 91:
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1223_sm.jpg)
Spoor IIm was er ook:
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1233_sm.jpg)
Bij momenten veel sfeer:
(http://users.skynet.be/sb262617/forum_msm/kmyca2019/IMG_1239_sm.jpg)
Fantastisch Johan.
In ieder geval erg bedankt voor al deze info.
Dit is toch weer een heel andere dimensie t.o.v de HO locs :).
Groetjes,
Koen