Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: krispy op 25 juli 2019, 22:12:10 PM

Titel: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: krispy op 25 juli 2019, 22:12:10 PM
Hoe is het mogelijk dat hier als het twee dagen warm is heel ons openbaarvervoer door de knieën gaat.
Bovenleidingen begeven het , airco werken niet , logs en stellen vallen stil , problemen met grammen en bussen  en zo kunnen we doorgaan

In het zuiden hoor je over die problemen niet , daar overleeft alles die temperaturen
Waardoor zou dit allemaal komen (elke euro besparen of ... )
Wiet heeft hierop een deftig antwoord ?
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: svvander op 25 juli 2019, 22:24:52 PM
Ik heb daarstraks een heel ander verhaal gehoord van één van de conducteurs. (Ok, de deuren heb ik aan de lijve ondervonden... maar buiten dat werkte de airco nog steeds naar behoren, zelf boven verwachting).
Blijkbaar waren er collegae (niet van mij, van die conducteur), die weigerde om te vertrekken omdat het te warm was en omdat ze de rit (in mijn geval van Leuven naar 's Gravensbrakel/Eigenbrakel) en terug niet zagen zitten. Gevolg trein afgelast en een heel pak reizigers gestrand in een bloedheet station. Die man sprak met heel spijt over de situatie, maar trotseerde toch maar ff zelf de last en kwam zich vriendelijk bij iedereen excuseren voor het afschaffen van de vorige trein en de vertraging op de huidige.

Maar goed: ik kan er wel inkomen dat het niet leuk werken is in zulke temperaturen... maar het op het materiaal steken?
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Michiel op 25 juli 2019, 22:39:59 PM
De temperaturen die we nu meemaken, zijn letterlijk recordwaarden. Nooit hebbben we dergelijke temperaturen hier in België gemeten. Het vorig maximum in Ukkel was 36.6 graden. We gaan er nu niet een paar tienden overheen, maar met zo'n 3 graden. Dat is uitzonderlijk en ondenkbaar veel.

Ik vermoed dat alles wat we hier in België (laten) bouwen, rekening houdt met de gekende extremen. Tot nu to was het extremum 36.6 graden; een temperatuur dat we normaal gezien amper of nooit zouden halen, want het is per definite een extremum. Wanneer we toch deze temperatuur bereiken, komen we in het domein buiten het geplande werkingsgebied van de meeste toestellen. Dat er dan plots veel meer defecten optreden is "normaal". Herinner het Italiaans "vogelbekdier" met een beetje sneeuw. Italianen waren een beetje verrast dat het ergens kon sneeuwen. (Sorry voor het makkellijk doelpunt)


Om geen problemen te hebben met condities die buiten-extreem zijn, moet men de apparatuur hiervoor voorbereiden. Wie gaat die extra kost betalen om werkingsgaranties te bieden van toestellen tegen onwaarschijnlijke condities? Is het niet een beetje absurd om bijvoorbeeld nu treinen en infrastructuur te bouwen die gegarandeerd werken van -50 tot +50 graden Celcius?

Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: evan op 25 juli 2019, 23:44:57 PM
Inderdaad Michiel de nagel op de kop.

En Krispy wees gerust in al onze buurlanden hebben ze ook die problemen, maar die worden hier in België in de media niet vermeld.  Te warm is te warm en dan vallen defecten nu eenmaal voor.

Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Ferdi op 26 juli 2019, 01:59:57 AM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89526.0;topicseen

Nieuwe treinen te warm, en rijden niet meer.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: chef garde op 26 juli 2019, 07:56:06 AM
Het zijn die uitersten die ons steeds parten spelen!  Mocht het continu voor langere periode bijvoorbeeld 25 graden en droog blijven, dan zouden er minder problemen zijn.  Nu hebben we uitersten op relatief korte tijd, in juli was er een periode frisser weer met regen en temperaturen van begin de 20 graden, deze week kurkdroog en bijna dubbel zo warm.  Door die schommelingen ziet materiaal meer af dan bij een constante, metaal/beton/rubber/kunststof/... heeft meer kans om te 'bewegen' te krimpen, uit te zetten, te overhitten enz, en dat veroorzaakt veel problemen. 
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: BR-59 op 26 juli 2019, 08:33:34 AM
Niet om flauw te zijn, mar het materieel wordt getest bij 40 graden en helaas kwam de temperatuur erboven. Terechte onvoorziene omstandigheden dus en een reden om de test te gaan herwaarderen. ;D
Daarbij doen wij ook ons best niet meer als onze temperatuur boven de 40 graden komt 8)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Dirky op 26 juli 2019, 09:58:43 AM
De radio in mijn ateljeeke staat op SWR1 vastgeroest de laatste jaren en het is duidelijk dat de machtige DB ook te kampen heeft met deze extremen.

Electronische schakelingen mogen dan wel getest zijn bij een omgevingstemperatuur van pakweg 40°C, maar bij een buitentemperatuur van +40°C kan ik me best voorstellen dat in sommige ruimtes binnenin, de temperaturen zeer hoog oplopen...

(voorbeeld uit de praktijk; de LED-verlichting die ik ontwerp wordt getest in een ruimte van 30°C. Laatst kregen we een klacht van een Franse winkel dat de toestellen in de etalage te snel kapot gingen. Ter plaatse gaan meten: zomaar eventjes 75°C tegen het plafond achter de etalage-venster)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Jef op 26 juli 2019, 10:13:43 AM
Waarom blijft een auto dan wél werken tijdens die "extreme temperaturen"? Die worden dus wél in extreme omstandigheden getest:

- Geen wachttijden tot er eindelijk "een auto" beschikbaar is om naar huis/werk te rijden.
- Niet stilvallen omdat de diesel of benzine "plots" op is. En mocht dat het geval zijn, kan je onmiddellijk uitstappen en hoef je geen uren te wachten tot je wordt bevrijd.
- Airco werkt werkt steeds perfect.
- Geen 3 keer overstappen in een andere auto door technische problemen tijdens een heen- of terugreis.

Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 26 juli 2019, 10:19:06 AM
iemand uit mijn vriendenkring woont langsheen een  Steenweg, de gevels krijgen zonlicht van s'morgens vroeg tot 'savonds laat en als je daar langs wandelt(in de late namiddag/avond) moet je op de weg gaan lopen want op het voetpad kun je niet blijven wandelen van de stralingswarmte van de gevels.Ik denk dat je gisteren bijna BBQ kon !
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Rangeerduivel op 26 juli 2019, 10:24:24 AM
Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:13:43 AM
Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)

Jef, daar kan geen verandering in komen vooraleer Anuna De Wever, Kira Gantois en Greta Tunberg hun fiat daarvoor hebben gegeven! ::)

;)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: bollen neus op 26 juli 2019, 10:35:43 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 juli 2019, 10:24:24 AM
Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:13:43 AM
Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)

Jef, daar kan geen verandering in komen vooraleer Anuna De Wever, Kira Gantois en Greta Tunberg hun fiat daarvoor hebben gegeven! ::)

;)

Daar hoort ge niet veel van nu, verkiezingen zijn gedaan en de partij die het eens ging oplossen? Ook op verlof met de vlieger. Of is het een vliegtuig? Tja met al die moderne toestanden zou nen mens beginnen twijfelen is het niet?
Maar als "komkommer draadje "is het er echt de temperatuur voor.
Den Eric.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Jef op 26 juli 2019, 10:36:14 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 26 juli 2019, 10:24:24 AM
Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:13:43 AM
Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)

Jef, daar kan geen verandering in komen vooraleer Anuna De Wever, Kira Gantois en Greta Tunberg hun fiat daarvoor hebben gegeven! ::)

;)

Hun "fiat"... Wat een héérlijke woordspeling, Rudy!  :D
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Michiel op 26 juli 2019, 10:45:48 AM
De trein is al lang veel aantrekkelijker dan de auto:

- Niet elke dag 2 uur in de file staan voor 20 km deur tot deur, maar op 3 kwartier terplaatse
- Geen gedoe met eindeloos rondjes rijden om een parkeerplaats te vinden
- Treinabonnement wordt integraal betaald door werkgever, dus geen verplaatingskosten. De auto is bijna onbetaalbaar in dagelijks gebruik.
- Geen stress en ergernis op de weg tussen allerhande autobestuurders die met vanalles bezig zijn, behalve besturen.
- Rustig de tijd om de krant te lezen of lekker weg te mijmeren met een blik op oneindig
- Je komt mensen tegen, en zit niet steeds weer alleen in je blik op wielen
- Met de trein is het steeds een beetje reizen, en af en toe een beetje avontuur door een onverwacht incident.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 26 juli 2019, 10:49:31 AM
tja om iets te veranderen moeten het altijd de anderen zijn die Eerste/enigste stap moeten zetten, gemakkelijker is het om steeds alles in het lachwekkende te trekken.
Maar gelukkig zijn er naast "die milieuterroristen" ook anderen die stilletjes gaan inzien dat onze manier van leven/alles om zeep helpen van zowat alles dat daar verandering in moet komen.
Ik ben helemaal gene "Groenen".Ik stel mij  wel vragen en ik zou graag een leefbare wereld willen achterlaten voor mijn (klein,.....)kinderen.Misschien lachwekkend maar dat zegt niets over mijzelf,maar veleer over degenen die het schijnbaar altijd leuk en in het lachwekkende moeten trekken!
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Peter op 26 juli 2019, 10:57:01 AM
Tja, daar is zo een gezegde:

Verbeter de wereld en begin met jezelf.
Als ik zie wat de jeugd (jongeren  enz) achterlaten op de festivals, en wat de vakantiegangers achterlaten op het strand, is er inderdaad nog veel werk aan de winkel.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: bollen neus op 26 juli 2019, 10:58:44 AM
Heb ik geleerd van jou Peter (waar alles steeds beter mee gaat?). Als het je boeit, mijn voetpad hier is proper . ;)
Den Eric
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Jef op 26 juli 2019, 11:03:20 AM
Citaat van: Michiel op 26 juli 2019, 10:45:48 AM
De trein is al lang veel aantrekkelijker dan de auto:

- Niet elke dag 2 uur in de file staan voor 20 km deur tot deur, maar op 3 kwartier terplaatse
- Geen gedoe met eindeloos rondjes rijden om een parkeerplaats te vinden
- Treinabonnement wordt integraal betaald door werkgever, dus geen verplaatingskosten. De auto is bijna onbetaalbaar in dagelijks gebruik.
- Geen stress en ergernis op de weg tussen allerhande autobestuurders die met vanalles bezig zijn, behalve besturen.
- Rustig de tijd om de krant te lezen of lekker weg te mijmeren met een blik op oneindig
- Je komt mensen tegen, en zit niet steeds weer alleen in je blik op wielen
- Met de trein is het steeds een beetje reizen, en af en toe een beetje avontuur door een onverwacht incident.

Voor u misschien wel, maar geen enkele van al deze punten is bij mij van toepassing.  ;)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Jef op 26 juli 2019, 11:07:59 AM
Citaat van: Peter op 26 juli 2019, 10:57:01 AM
Tja, daar is zo een gezegde:

Verbeter de wereld en begin met jezelf.
Als ik zie wat de jeugd (jongeren  enz) achterlaten op de festivals, en wat de vakantiegangers achterlaten op het strand, is er inderdaad nog veel werk aan de winkel.

Ligt ook deels aan de opvoeding denk ik...
Hoewel, wij hadden zelf dat verstand om afval nooit zomaar ergens weg te gooien, dus... ;)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Chrisrail op 26 juli 2019, 11:25:56 AM
.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: evan op 26 juli 2019, 11:27:19 AM
Bij de spoorwegen bijvoorbeeld moet je stellen dat deze zaken in volle zon liggen en dan nog lijden onder andere factoren.

Stel 40 graden in een thermometer hut.  Dus een koperen geleider in volle zon zoals bovenleiding gaat al snel naar de 50 graden.  Bovendien gaat daar nog een serieuze stroom door en zeker bij 3kV bovenleiding.  Deze stroom door de talrijke treinen die op zich ook nog ns extra verbruiken door de Airco.  Deze draad warmt al gauw op tot 60 graden en dan komen we zo wel stilletjes aan aan het maximum regelbereik van de spantoestellen die de uitzetting moeten opvangen.    Er zijn verschillende kabels die elkaar kruisen zoals aardingskabels en onder spanning staande delen die op zich zo geplaatst zijn dat bij doorhang ze elkaar niet raken.  Echter als het opvangbereik van alle regeltoestellen bereikt is, durft er wel eens een kortsluiting door de mazen van het net glippen.  En de risico's zijn zeker groter op werven en overbruggingen waar alles korter op elkaar zit.  Een kortsluiting met een uitschakeling als gevolg resulteert in stilvallende treinen die dan ook de snelle interventie verhinderen voor herstelling. 

De rails net hetzelfde, die zijn bij zo een weer gloeiend heet!  Daar gaan echter ook diezelfde stromen door, ze liggen in vlakke zon enz.  Er zijn weinig storingen de laatste jaren hierdoor omdat er veel aandacht aan gegeven wordt.  Echter ter hoogte van wissels kunnen ook zettingen zijn in de tongen enz waardoor de eindafschakelingen die de stelmechanismes monitoren voor de veiligheid een fout geven.  Dus weeral trein laten wachten en eerst nakijken...

Deze dingen gebeuren nu eenmaal en dat overal ter wereld...

En een auto... ik denk dat je versteld zou staan hoeveel oproepen de pechverhelpingsdiensten momenteel bij dit weer moeten verwerken.  Als er een auto in panne staat is er hooguit een beetje file ,maar iedereen kan er langs.  Op een spoorlijn kan één trein die panne heeft veel meer hinder veroorzaken omwille van het feit dat je deze niet zomaar kan inhalen en hulp geraakt er ook minder snel bij. 

Appelen en peren vergelijken doet iedereen die niet gehinderd is door enige kennis van zaken  ;D

Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: svvander op 26 juli 2019, 12:28:19 PM
Citaat van: evan op 26 juli 2019, 11:27:19 AM
En een auto... ik denk dat je versteld zou staan hoeveel oproepen de pechverhelpingsdiensten momenteel bij dit weer moeten verwerken.

Valt veel beter mee dan wanneer de eerste sneeuw valt. Ik spreek uit professionele ervaring. Het is natuurlijk wel zo dat veel mensen nu in het buitenland zitten, maar op een vloot van +/- 50.000 wagens, minder dan 2% en op van die 989... om maar een getal te noemen, zijn er "maar" een 10-tal die echt aan de warmte te wijten zijn.... meestal airco of electronica. In de wintermaanden staat de telefoon bij ons technische- en schadediensten van 's morgensvroeg 7u tot 's avonds 18u30 constant bezet (en ze zitten daar dan met ne man of 12 om telefoons op te pikken... wetende dat er dan nog eens een heel pak op andere diensten binnenkomen).

Neenee, je kan veel zeggen van wagens maar de meeste (moderne) wagens, kunnen goed overweg met warmte. (Zolang de bestuurder/eigenaar maar normaal doet).
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: adrievans op 26 juli 2019, 14:19:49 PM
Citaat van: svvander op 26 juli 2019, 12:28:19 PM


Neenee, je kan veel zeggen van wagens maar de meeste (moderne) wagens, kunnen goed overweg met warmte. (Zolang de bestuurder/eigenaar maar normaal doet).

Zou het ook niet kunnen komen dat een trein alleen in een beperkt gebied rijd en dus op die klimaatomstandigheden getest wordt en dat auto`s min of meer wereldwijd verkocht kunnen worden en daardoor meer weersomstandigheden aan moeten kunnen.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: krispy op 26 juli 2019, 15:37:19 PM
Heb interessante uitleggen gelezen en kan me daar perfect in vinden maar toch , spijtig dat men niet meer rekening houd  met deze uitzonderingen die stilaan gewoontes aan het worden zijn , in men vroeger bedrijf werd alles door een tempkast gestuurd tussen-20 en 80 graden zodat die electronica het zeker niet zou begeven
Dat van wagen is effectief zo , die worden getest voor wereldwijd en krijgen extra inspanningen voor koude als warme omgeviingen( worden andere radiatoren enz gebruikt per regio)maar voor openbaarvervoer zou ik ervan uitgaan , werken in alle omstandigheden zelfs extreem , dan zouden deze problemen niet meer mogen voorkomen ,(ja dit ten gevolge van het prijskaartje , op een levensduur van 30a40 jaar zou dit niet veel mogen uitmaken ), wat de bovenleiding betreft , daar kunnen toch oplossingen zijn door middel van andere draad.
Daarstraks op nieuws gehoord dat men op kleinere lijnen de dieselstellen vervingen door bussen , dat kan toch niet de bedoeling zijn .maar ja we zullen het ermee moeten doe denk ik , maar ik hoop dat de aankoopgroepen van dergelijk materiaal hier in de toekomst meer rekening mee zouden houden
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 26 juli 2019, 15:44:21 PM
als ik je een beetje volg zou het volgend materiaal probleemloos in detoekomst moeten rijden aan 50°C;want reken daar de komende decennia telkens( nu en dan 1°meer)en dan nog wat reserve zou dat toch de komende richttemperatuur moeten zijn? :-\
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: svvander op 26 juli 2019, 16:09:46 PM
Citaat van: adrievans op 26 juli 2019, 14:19:49 PM
Zou het ook niet kunnen komen dat een trein alleen in een beperkt gebied rijd en dus op die klimaatomstandigheden getest wordt en dat auto`s min of meer wereldwijd verkocht kunnen worden en daardoor meer weersomstandigheden aan moeten kunnen.

Dus in het Zuiden van Frankrijk, Spanje, Italië... om nog maar een paar landen te noemen waar het wel vaker warmer is binnen Europa (Ik zwijg dan nog over Zuid-Amerika), rijden geen treinen?  ??? Nee, ik weet wel waar je op aan stuurt, maar dan nog: soms worden snel excuses gezocht op technisch vlak. Is bij ons op het werk ook niet anders: loopt er iets verkeerd... het is het systeem. Terwijl het soms aan het proces of de manier van aanpakken ligt. Eigen aan mensen. Maar zaak is wel dat die spullen poen kosten en toch niet werken. Als dit echt een probleem is, zou ik toch eens aan de telefoon hangen met één van de verantwoordelijke fabrikanten.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Dirky op 26 juli 2019, 16:51:17 PM
Je beseft toch dat alles om geld draait?

Opnieuw een voorbeeld; kostprijs van pro-3000 lumen inbouw spot is ca. 16€. Dat ding is dan ontworpen voor een omgevingstemperatuur van 30°C. Dezelfde spot voor 50°C zal een 5-tal € meer kosten. En diezelfde spot voor gebruik bij hoge temperaturen tot bvb 80*100°C, zal snel richting 40€ gaan.

Ik ben ervan overtuigd dat "alles kan" om op alle vlakken de treinen en hun infrastructuur uit te bouwen voor hogere temperaturen maar ja, wie zal de meerprijs betalen? En loont dat voor die weinige extremen die we kennen?
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Rangeerduivel op 26 juli 2019, 17:04:36 PM
Citaat van: Dirky op 26 juli 2019, 16:51:17 PM
Je beseft toch dat alles om geld draait?

gelukkig zitten hier mensen op het forum die nuchter nadenken, maar pas op dat de beheerders (lees politici) het niet horen want tot nog toe is voor hen de oplossing bij uitstek; taksen, accijnzen en belastingen! ???

;)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 26 juli 2019, 17:13:41 PM
Citaat van: Dirky op 26 juli 2019, 16:51:17 PM
En loont dat voor die weinige extremen die we tot nu toe kennen?
misschien wordt dat voor het zekerste toch maar mee in overweging genomen ?
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Davy op 27 juli 2019, 13:21:40 PM
Zijt allemaal blij dat het "maar" de treinen zijn die stilvallen en niet de vliegtuigen :D
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: jakke op 27 juli 2019, 21:18:07 PM
Evan , je uiteenzetting in reactie#20 daar had ik wat aan 
Degelijke , voor een leek begrijpbare uitleg over de spoorproblemen .
Al van bij het begin van de klachten over de dienstverlening bij het spoor door doorhangende bovenleiding vroeg ik me af of die opspantoestellen de uitzetting niet konden opvangen .Ik bleef met die vraag zitten . Idem voor het trambedrijf .
Niet dus en met een duidelijk uitleg waarom . Dank daarvoor .
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: evan op 27 juli 2019, 21:57:38 PM
Graag gedaan  ;)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: jodo op 28 juli 2019, 10:12:19 AM
een kennis vertrok deze week op een tropische zomerdag gelijktijdig vanuit  De Panne  naar het Antwerpse,de ene per trein ,haar familie met de wagen.
deze die met de trein was gereden was 1 uur vroeger ter bestemming en deze die de verplaatsing per wagen had gemaakt heeft 1.5 uur in de file gestaan te Kruibeke.
dank u wel NMBS .
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Jef op 28 juli 2019, 11:58:58 AM
Ik heb afgelopen week op 3 avonden mensen moeten gaan oppikken met mijn auto omdat hun trein (voor ocharme een rit van 20 minuten) niet tot op de eindbestemming is geraakt.
Ook dankuwel NMBS
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: chef garde op 28 juli 2019, 12:35:31 PM
Geeuw ...
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: bollen neus op 28 juli 2019, 12:53:49 PM
.Zzzzzzzzzzz.................................. snurk, snurk.
Den Eric
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Havoc op 28 juli 2019, 13:08:35 PM
Meeste problemen zijn zoals hier al aangehaald een gevolg van bovenleidingen en seinapparatuur die uitvalt.

Citaat van: Dirky op 26 juli 2019, 09:58:43 AMElectronische schakelingen mogen dan wel getest zijn bij een omgevingstemperatuur van pakweg 40°C, maar bij een buitentemperatuur van +40°C kan ik me best voorstellen dat in sommige ruimtes binnenin, de temperaturen zeer hoog oplopen...

(voorbeeld uit de praktijk; de LED-verlichting die ik ontwerp wordt getest in een ruimte van 30°C. Laatst kregen we een klacht van een Franse winkel dat de toestellen in de etalage te snel kapot gingen. Ter plaatse gaan meten: zomaar eventjes 75°C tegen het plafond achter de etalage-venster)

Die testen op 30 °C lijkt mij echt om problemen vragen. De toestellen die we ontwierpen werden minstens tot 50 °C omgevingstemperatuur getest, sommigen tot 70 °C. En dat was voor apparatuur die open en bloot in technische ruimtes stond. Nu ja, in seinkasten van de SNCF langs de TVG naar het zuiden liep het wel tot tegen de 90 °C en dan vielen die ook uit.

Autoelektronica is normaliter ontworpen voor 70 °C omgevingstemperatuur. Dus in de behuizing van het toestel tot zeker 95 °C, componenten waar mogelijk gespecifieerd op 135 °C.

Citaat van: Michiel op 26 juli 2019, 10:45:48 AM
De trein is al lang veel aantrekkelijker dan de auto:

- Niet elke dag 2 uur in de file staan voor 20 km deur tot deur, maar op 3 kwartier terplaatse
--> zelf ben ik op 45 minuten ter plekke met de auto (nu 20 minuten in de vakantie!) en minstens 1h15 met de trein. Dan nog "goede" verbinding...
- Geen gedoe met eindeloos rondjes rijden om een parkeerplaats te vinden
--> geen probleem mee, plaats zat waar ik moet zijn
- Treinabonnement wordt integraal betaald door werkgever, dus geen verplaatingskosten. De auto is bijna onbetaalbaar in dagelijks gebruik.
--> dat klopt, maar geen stress in de auto maar de pillen en doktersbezoeken die ik uitspaar door de tijdswinst, de rust, de zekerheid dat je aankomt zijn het me waard
- Geen stress en ergernis op de weg tussen allerhande autobestuurders die met vanalles bezig zijn, behalve besturen.
--> dat van die bestuurders geef ik toe, maar de ergernis van gemiste aansluitingen, afgelaste treinen, in de regen staan wachten op een trein die weeral 15 minuten of meer te laat is...
- Rustig de tijd om de krant te lezen of lekker weg te mijmeren met een blik op oneindig
--> geen idee hoe jij de krant leest rechtstaand opeengeperst als sardienen. En mijmeren is meestal je rot ergeren omdat die trein weer ergens stilstaat "wegens uitzonderlijk druk treinverkeer" en je voor de 3-de keer je aansluiting gaat missen die week en te laat komen.
- Je komt mensen tegen, en zit niet steeds weer alleen in je blik op wielen
--> die allemaal op hun telefoon zitten te kijken. Heel lang geleden dat ik nog mensen heb weten praten tegen elkaar in de trein, of kaarten zoals 30 jaar geleden.
- Met de trein is het steeds een beetje reizen, en af en toe een beetje avontuur door een onverwacht incident.
--> je weet dat je incidenten gaat hebben, elke dag weer.

LOL... Heb de trein opgegeven. Dat kost me nu misschien een paar honderd euro per maand aan benzine extra maar dat heb ik er voor over. Heeft ook nog andere voordelen. Kan ik bvb 's avonds eens de winkel binnenspringen en inkopen doen. Gevolg meer rust in het weekend, dat is bijna een hele dag extra.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Jef op 28 juli 2019, 14:49:04 PM
Citaat van: bollen neus op 28 juli 2019, 12:53:49 PM
.Zzzzzzzzzzz.................................. snurk, snurk.
Den Eric
Citaat van: chef garde op 28 juli 2019, 12:35:31 PM
Geeuw ...

Hoe onbeschoft...
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Koen op 29 juli 2019, 14:04:39 PM
Citaat van: Jef op 28 juli 2019, 14:49:04 PM
Citaat van: bollen neus op 28 juli 2019, 12:53:49 PM
.Zzzzzzzzzzz.................................. snurk, snurk.
Den Eric
Citaat van: chef garde op 28 juli 2019, 12:35:31 PM
Geeuw ...

Hoe onbeschoft...

Ze hebben last van de warmte  ;D
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Jef op 29 juli 2019, 14:12:29 PM
Ik hoop het voor hen...  ;D  ;)
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: bollen neus op 29 juli 2019, 17:41:32 PM
Citaat van: Koen op 29 juli 2019, 14:04:39 PM
Citaat van: Jef op 28 juli 2019, 14:49:04 PM
Citaat van: bollen neus op 28 juli 2019, 12:53:49 PM
.Zzzzzzzzzzz.................................. snurk, snurk.
Den Eric
Citaat van: chef garde op 28 juli 2019, 12:35:31 PM
Geeuw ...

Hoe onbeschoft...

Ze hebben last van de warmte  ;D

Goe bezig mannen, blijven oefenen in humor. 8)
Den Eric.
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Ferdi op 29 juli 2019, 17:54:43 PM
Treinen kunnen ook varen:

https://www.facebook.com/suraj.wahgambare/videos/vb.100006722250285/2503809283186456/?type=2&theater

Misschien bij nieuwe bestellingen ook al vast rekening mee houden
Titel: Re: Kwaliteit van ons modern materiaal?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 29 juli 2019, 18:51:21 PM
moessontreinen? ;D ;)