Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: Robrecht op 25 juli 2019, 09:29:45 AM

Titel: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 25 juli 2019, 09:29:45 AM
Hoi allemaal

Gisteren avond ben ik aan het prutsen geweest met de Belgische Sommerfeldt bovenleiding.
Leuk bouwpakket, al dient het enkel om een voorbeeld te hebben  ::)
(https://live.staticflickr.com/65535/48368700742_c4e30f8b8e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gGbeAf)

Ze gaan er bij Sommerfeldt van uit dat de sporen op 57mm hartafstand liggen. Bij mij is dat 48mm, ik zou dus een kortere horizontale verbinding moeten hebben.
Nu vraag ik me nog af of de 27mm (midden mast, midden spoor) die ik heb, na wat NEM afstanden uit te meten,  niet te weinig is..
(https://live.staticflickr.com/65535/48368700637_9943c5d6f3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gGbeyr)

En ik vond in een ander draadje iets over afstanden tussen de portalen. 24cm zou een normale afstand zijn, klopt dit?
(Er stond een linkje bij, maar na exact 10 jaar doet die het niet meer)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: 755philippe op 25 juli 2019, 11:43:21 AM
De afstand tussen de palen wordt uiteindelijk toch bepaald door de lengte van de bovenleidingsdraden die je hebt volgens mij.  Je moet ook zien of de lengte niet te veel is om de stevigheid niet in het gedrang te laten komen. Je kunt dan beter een iets kortere afstand nemen en een paaltje meer zetten maar dit moet hoed op voorhand ingecalculeerd worden.
Mvg
755philippe
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Jef op 25 juli 2019, 11:48:09 AM
Ik ken geen jota van die afstanden, maar hoe kom jij nu plots aan 27 mm? Dat blijft normaal gezien toch 34 mm, enkel het stukje tussen uw rijdraden van normaalspoor en tegenspoor wordt toch maar smaller... Niet? Of ben ik nu verkeerd?
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Rangeerduivel op 25 juli 2019, 12:07:38 PM
Citaat van: Jef op 25 juli 2019, 11:48:09 AM
Ik ken geen jota van die afstanden, maar hoe kom jij nu plots aan 27 mm? Dat blijft normaal gezien toch 34 mm, enkel het stukje tussen uw rijdraden van normaalspoor en tegenspoor wordt toch maar smaller... Niet? Of ben ik nu verkeerd?

Het klopt volgens mij wat je beweert Jef, alleen is de afbeelding op de schets van SMF niet zo heel correct mijns inziens.
De twee Y houders (of hoe noemt men die dingen?) kunnen schuiven (vooraleer ze worden gesoldeerd) naargelang de lengte van de bovenbalk die je uiteraard aanpast aan de breedte van je 2 of 3 sporen.
Als dan de uithouders in spiegelbeeld van elkaar gemonteerd worden kan men alle kanten op om zo de as van beide sporen te 'zoeken'.
Als ik het goed voor heb is de bovenbalk op de tekening onderbroken (hier nu niet zichtbaar doordat topicstarter er een balk heeft opgelegd).
Die onderbreking duidt op het feit dat de lengte van de balk variabel is, dat moet ook zo, want bvb in bochten heb je een veel langere balk nodig.

Specialisten terzake, corrigeer mij indien nodig! ::)

;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: loebaske op 25 juli 2019, 12:18:40 PM
Onlangs in MSM een zeer duidelijke reportage over de NMBS bovenleiding, een echte handleiding ...
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: evan op 25 juli 2019, 14:24:15 PM
In MSM staat alles in wat nodig is.  En ik heb dit voor de redactie nog nagekeken daar bovenleiding mijn job is :)

Bij een standaardportiek is de afstand van de paal tot spoor 2,5m gemiddeld en het tussenspoor is minstens 2m.  Dus omgerekend is de afstand tussen de 2 palen goed tussen de 11 en 12 cm.

Succes!

Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 25 juli 2019, 15:20:59 PM
Citaat van: loebaske op 25 juli 2019, 12:18:40 PM
Onlangs in MSM een zeer duidelijke reportage over de NMBS bovenleiding, een echte handleiding ...
Als iemand dat exemplaar verkoopt ofzo wil ik wel eens lezen.
Ik heb online gezocht en dan vind je veel verschillende info.

Citaat van: Rangeerduivel op 25 juli 2019, 12:07:38 PM
Die onderbreking duidt op het feit dat de lengte van de balk variabel is, dat moet ook zo, want bvb in bochten heb je een veel langere balk nodig.
Geen onderbreking op de tekening (misschien wel bij portalen voor 3 sporen).

Citaat van: Jef op 25 juli 2019, 11:48:09 AM
Hoe kom jij nu plots aan 27 mm? Dat blijft normaal gezien toch 34 mm, enkel het stukje tussen uw rijdraden van normaalspoor en tegenspoor wordt toch maar smaller... Niet?
Ja, ik dacht aangezien hun hartafstand groter was, dat ze misschien ook meer ruimte hadden gelaten tussen de mast en de sporen.
Ik ben dan in de Nederlandse NEM pdf (https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_122_nl.pdf (https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_122_nl.pdf)) gaan kijken, en de aardebaan doorsnede gaf aan dat het 'pad' naast een spoor 'eindigt' op 35mm van het midden van het spoor.

Die 27mm komt dan doordat ik de helft heb genomen van de ruimte naast mijn kurkstrook tot de buitenste rand van het 'pad', en daar dan de afstand tot het midden van het spoor bij opgeteld. 
Er stond in de pdf namelijk "Op het inspectiepad kunnen seinen, bovenleidingmasten en dergelijke worden geplaatst". Als ik de 34mm gebruik zit ik een deel naast het pad  ::) (misschien wil ik het gewoon té juist doen, en maak ik me zorgen voor niets :D )

Citaat van: 755philippe op 25 juli 2019, 11:43:21 AM
De afstand tussen de palen wordt uiteindelijk toch bepaald door de lengte van de bovenleidingsdraden die je hebt volgens mij.
Ja Sommerfeldt heeft 2 lengten in hun aanbod, maar om de 25 cm of 50cm scheelt al snel de helft aan portalen, en dus ook de helft aan geld, als ik de draad zelf maak (of zelfs nog een tijd achterwege laat) kan ik langere afstanden gebruiken.

In elk geval al bedankt om mee te denken in deze hitte :D
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 25 juli 2019, 15:29:55 PM
Citaat van: evan op 25 juli 2019, 14:24:15 PM
In MSM staat alles in wat nodig is.  En ik heb dit voor de redactie nog nagekeken daar bovenleiding mijn job is :)

Bij een standaardportiek is de afstand van de paal tot spoor 2,5m gemiddeld en het tussenspoor is minstens 2m.  Dus omgerekend is de afstand tussen de 2 palen goed tussen de 11 en 12 cm.

Succes!
Ah dat is verhelderend, die afstand had Sommerfeldt wel juist dan.
Ik moet mijn schema herzien, en de palen dan helemaal tot tegen/op de randen van het 'pad' zetten.
Merci!

Dan komt er bij mij een ander probleem boven, namelijk er staat aan één zijde een 'betonnen muur' naast mijn stukje spoor.
Ik heb op de lijn Leuven - Brussel wel eens gezien dat ze masten bovenop een muur durven monteren. Heeft iemand daar toevallig foto's van?
Of heeft dat een speciale naam zodat ik het zelf eens kan opzoeken  ;D
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: evan op 25 juli 2019, 15:56:00 PM
Het klopt dat de palen aan de buitenkant dienstpad staan.  Bij kunstwerken zoals een muur worden de palen inderdaad vaak op de muur geplaatst door middel van een voetplaat met draadstang verankerd in de muur en bevestigd met moeren.  Je kan ook een nis maken in de muur zodat deze er om heen loopt bijvoorbeeld.  Of je kan ook maar één paal plaatsen aan de overkant met een dubbelspoorconsole over de twee sporen.

Ter illustratie een filmpje met allemaal Sommerfeldt bovenleiding.  Je kan het filmpje pauzeren in het station, volle baan en bochten en dan zie je de verschillende ophangingen.   Standaardportiek, dubbelspoorconsole met één of twee palen. 

https://www.youtube.com/watch?v=HqvWy710URo


Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: ERVIN op 25 juli 2019, 21:57:10 PM
Zo kan het ook....

(https://live.staticflickr.com/1580/25723640953_174cda0cbc_c.jpg) (https://flic.kr/p/Fc7ofV)De nieuwste van Piko. (https://flic.kr/p/Fc7ofV) by Erwin Janssens (https://www.flickr.com/photos/51065302@N03/), on Flickr
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: trainspottingjr op 25 juli 2019, 22:35:46 PM
Dat ziet er allemaal zeer mooi uit en weet ,  ''wat je zelf doet doe je meestal beter'' .

Erwin is er ondertussen aan je bovenleiding nog gewerkt of liggen de werkzaamheden voorlopig stil?
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: ERVIN op 25 juli 2019, 22:42:28 PM
Voorlopig liggen de bovenleidingswerken stil  ,met heel andere dingen bezig op de treinbaan. ( maar ook dat ligt nu stil , véél te warm)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 26 juli 2019, 09:06:58 AM
Bedankt nog voor het filmpje, daar ga ik nog wel wat aan hebben.

Erwin, jij bent vertrokken van de Sommerfeldt pakketjes? Welke draadlengte heb jij gebruikt? (Of beter, ga je gebruiken ...  8) )
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: evan op 26 juli 2019, 09:11:59 AM
Citaat van: BrainFeeder op 26 juli 2019, 09:06:58 AM
Bedankt nog voor het filmpje, daar ga ik nog wel wat aan hebben.

Erwin, jij bent vertrokken van de Sommerfeldt pakketjes? Welke draadlengte heb jij gebruikt? (Of beter, ga je gebruiken ...  8) )

Ja Erwin heeft inderdaad Sommerfeldt gebruikt, maar niet alleen de pakketjes.  Sommerfeldt heeft in zijn gamma heel wat aparte onderdelen en profielen om zelf aan de slag te gaan.  Palen met een dubbelspoorconsole of portieken voor meerdere sporen hebben ook hogere palen nodig voor de trekstangen tussen de top van de paal en de console.

Het artikel in MSM is echt een toegevoegde waarde en het loont ook de moeite om Erwin zijn draadje van zijn knappe baan ns te bekijken.  https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=8790.240
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: loebaske op 26 juli 2019, 09:54:09 AM
Evan, alle foto's van Erwin zijn verdwenen  :(
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 26 juli 2019, 10:12:53 AM
Citaat van: loebaske op 26 juli 2019, 09:54:09 AM
Evan, alle foto's van Erwin zijn verdwenen  :(
Niet allemaal, er staat wel een watermerk op.
Mol Cargo heb ik al een paar keer tegengekomen, zeker één van m'n favorieten.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Jef op 26 juli 2019, 10:16:22 AM
Ik heb de nummers niet maar ik geloof dat het MSM nr 188 en 189 zouden moeten zijn.
Kan iemand dat even bevestigen aub. Dan kan ik ze zelf ook nabestellen.  ;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 26 juli 2019, 16:39:08 PM
Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:16:22 AM
Ik heb de nummers niet maar ik geloof dat het MSM nr 188 en 189 zouden moeten zijn.
Kan iemand dat even bevestigen aub. Dan kan ik ze zelf ook nabestellen.  ;)

Volgens deze 'index' ( http://www.tassignon.be/trains/TMM_Index/TMM_index.php ) zijn het inderdaad nr 188 en 189.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 29 juli 2019, 18:58:57 PM
(https://live.staticflickr.com/65535/48405941247_a793970337_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gKt6TV)

Wat aanpassingen om een paal weg te kunnen laten.
De msm's moet ik nog bestellen dus een beetje op het gevoel...

Weet er iemand of er een minimum hoogte is van de overgebleven paal wanneer die op een 'kunstwerk' staat?
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: evan op 29 juli 2019, 21:53:58 PM
Hey Robrecht,

Mag ik even?

2 opmerkingen over je constructie:

-De paal staat 90 graden gedraaid.  Deze moet met vlakke flens van het H-profiel parallel met het spoor.
-De stoel (Y-vormige steun voor de bovenleiding die aan de dwarsbalk of console hangt) neemt zelden 2 zijwaartse bevestigingen vast voor de rijdraden.  Er zijn bijna altijd (99,9%) twee stoelen.  Ik raad je aan naar de werkelijkheid te kijken en het artikel en niet alleen naar de sommerfeldt catalogus ;)  Bovendien staan die bevestigingen op rechte lijn alternerend links en rechts en in bocht telkens aan de buitenkant want een zijwaartse bevestiging TREKT altijd aan de rijdraden. 

Kijk aandachtig naar het filmpje dat ik plaatste ;)

Het is mijn job dus ik weet echt waarover ik spreek ;)

Wat je hoogte van de paal betreft,  Neem de paal die je maakte en trek de hoogte van de muur er van af.  De hoogte van de rijdraad waar de panto tegen aan sleept is gemiddeld 5,30m of 6,1 cm in HO vanaf bovenkant rail.

Groetjes, succes en veel plezier ;)

Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 30 juli 2019, 10:37:15 AM
Hoi Evan

Dank voor de deskundige feedback. Uiteraard zit mijn verticale paal fout. Dat ik dat niet gezien heb  :o
En van de Y heb ik nog niet geknipt. Dat van die afwisselende positie wist ik niet, wel dat een rijdraad zig-zag hangt.

Gelukkig zat nog niets vast. Ik heb gisteren nog wat zitten proberen. In een poging de oogjes van de dwarsbalk los te krijgen heb ik ze gebroken.
Ik zal maar ergens een zakje schroefoogjes halen  ::) 

Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: evan op 30 juli 2019, 11:09:43 AM
Citaat van: BrainFeeder op 30 juli 2019, 10:37:15 AM
Hoi Evan


En van de Y heb ik nog niet geknipt. Dat van die afwisselende positie wist ik niet, wel dat een rijdraad zig-zag hangt.



Juist door deze "zig-zag" of in het jargon Exentriciteit staan deze Stoelen (Y) afwisselend. De reden is dat de zijwaartse bevestiging steeds trekt aan de rijdraden en nooit duwt ;)

Groetjes
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2019, 13:26:36 PM
Citaat van: evan op 29 juli 2019, 21:53:58 PM
De hoogte van de rijdraad waar de panto tegen aan sleept is gemiddeld 5,30m
Dat is opmerkelijk. In Nederland is de standaardhoogte 5,50m en ik dacht dat die hoogte in heel Europa standaard was.
Ik heb wel eens naar de spanningssluis bij Roosendaal gekeken en ik had niet het idee dat er een hoogteverschil was tussen de Nederlandse en de Belgische kant.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: evan op 30 juli 2019, 13:43:15 PM
Klaas, je hebt die opmerking nog al gemaakt.  Ik zuig die rijdraadhoogte niet uit mn duim hoor.  Aan de overgangszone wordt naar elkaar toegewerkt over een lengte van meerdere spanwijdtes zodat de overgang soepel loopt.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Michiel op 30 juli 2019, 13:47:52 PM
Bovenleiding in België volgens onderstaand document:
- Klassiele 3KV: rijdraadhooge: 5m30
- Vernieuwde 3kV: rijdraadhoogte: 5m10

http://users.telenet.be/kontich/tractie/N/bovenleiding.htm
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 30 juli 2019, 13:50:20 PM
Verbaasd me niet dat er verschillen zijn. Elk land heeft zijn eigen keuzes gemaakt in materialen, spanning,...

Nog een kleine vraag, die ringen aan de dwarsbalk.. wisselen die ook van kant? of zitten die steeds in het midden? Op foto kan ik dat moeilijk inschatten.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: evan op 30 juli 2019, 14:00:22 PM
Ik veronderstel dat je de ophanging of bevestiging bedoelt van de draagkabel?  Deze hangt telkens boven het spoor.  Voor HO kan je die best gewoon in het midden hangen van het spoor voor rechte lijn en in bocht wat meer naar buiten toe.

Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 juli 2019, 14:06:09 PM
Evan, ik zeg niet dat ik je niet geloof. Maar ik ging er werkelijk vanuit dat er een soort Europese overeenstemming was.
Overigens is de standaardhoogte in Nederland wel 5,50m maar die kan dalen tot 5,10m, b.v. onder viaducten en onder stationskappen. Dus we zouden in Nederland probleemloos de Belgische hoogte kunnen aanhouden.
En sorry als ik deze opmerking al eerder heb gemaakt, ik kan me dat niet herinneren.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Michiel op 30 juli 2019, 15:17:54 PM
In België hangt de bovenleiding ook niet overal op dezelfde hoogte, vb.

- de laagste hoogte is 4m80 voor tunnels en onder lage bruggen
- bij overwegen wordt 5m50 voorgeschreven
- bij sporenbundels (vb Brussel-Zuid) wordt de hoogte opgetrokken tot op 6m.

Maar ik heb dit van uit oudere documenten. Mogelijk dat er recentere regelgeving bestaat hierover.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 30 juli 2019, 16:34:50 PM
Dan hangen ze het al hoger bij overwegen, rijden ze er nog tegen met vrachtwagens en bussen...  ;D
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Rangeerduivel op 30 juli 2019, 17:23:03 PM
Citaat van: BrainFeeder op 30 juli 2019, 16:34:50 PM
Dan hangen ze het al hoger bij overwegen, rijden ze er nog tegen met vrachtwagens en bussen...  ;D

...bussen niet zo gauw, je moet het met die busschauffeurs niet erger maken dan het is, 't is zo al erg genoeg!  ;D ;D ;D

;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: Robrecht op 31 juli 2019, 09:22:31 AM
Nieuwe schets, nieuwe poging
(https://live.staticflickr.com/65535/48420524127_dd3baf2b53.jpg) (https://flic.kr/p/2gLKQST)

Langs het spoor
(https://live.staticflickr.com/65535/48420371676_10a9ca3b61_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gLK4yq)

(https://live.staticflickr.com/65535/48420524132_758826c915_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gLKQSY)

De manier van plaatsing op de muur is niet ideaal. Het geheel weegt meer als gedacht  ::)
Straks toch maar eens iets bedenken met bouten...
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: evan op 31 juli 2019, 12:31:47 PM
Het ziet er goed! uit en de stoelen staan juist!

Let er wel op van volgende keer de trekstangen nog iets hoger op je paal te plaatsen zodat de hoek wat groter is van je stangen met de console.

Tip voor als je de rijdraden gaat plaatsen, plaats ook de 2 aardingskabels.  Deze maken het geheel af en ook steviger.  Kijk even naar de werkelijkheid en evt. het filmpje waar deze hangen ;)

Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 juli 2019, 13:09:58 PM
Evan, een knagende vraag over die aardingskabels. Het is mij opgevallen dat in België alle masten verbonden zijn met een doorgaande kabel. Is dat hele systeem ook echt geaard of is het alleen maar een onderlinge verbinding? En is er verder in het systeem nog iets geaard?
In Nederland is er in het bovenleidingsysteem helemaal niks geaard. Wordt dat verschil veroorzaakt door het verschil in bovenleidingspanning tussen NL en BE, of komt het door een verschil van inzicht?
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 31 juli 2019, 13:15:30 PM
Ik heb wel eens kabels zien lopen van de rails naar de grond waarvan ik toen vermoedde dat het een soort aarding is. Hoe het allemaal echt zit weet Evan waarschijnlijk wel :)

Bedankt trouwens voor de goedkeuring, Evan  ;D
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: chef garde op 31 juli 2019, 13:36:30 PM
Mooi Robrecht!

Als 't een tip kan zijn:

Daar waar de horizontale drager aan de verticale balk vasthangt heb ik tijdje geleden een steviger geheel kunnen maken door de horizontale drager te creëren uit 2 tegen mekaar geplaatste U-profielen van 3mm.

Wat je nodig hebt is een vijltje van 3mm breedte en een handvol wasknijpers van moeder de vrouw!  Daar waar de horizontale drager aan de verticale paal moet komen vijl je aan beide zijden een stuk weg tot je helemaal op het midden van het H-profiel komt (gaat best vlot!) een daarin pas je dan de 2 horizontale U-profielen die je mooi rug aan rug plaatst.  Met een mal kan je een mooie rechte hoek fixeren en de boel aan elkaar solderen.  De trekdraden en oogjes kun je nu tussen de 2 ruggen van de U-profielen op hun plaats zetten en houden met moeder haar wasknijpers, vervolgens solderen.

Als laatste komen de dragers voor de bovenleiding erop, je kan die mooi spannen over de U-profielen, lipjes mooi naar binnen draaien met een mini schroevendraaier en solderen maar!
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Michiel op 31 juli 2019, 13:44:24 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 31 juli 2019, 13:09:58 PM
Evan, een knagende vraag over die aardingskabels. Het is mij opgevallen dat in België alle masten verbonden zijn met een doorgaande kabel. Is dat hele systeem ook echt geaard of is het alleen maar een onderlinge verbinding? En is er verder in het systeem nog iets geaard?
In Nederland is er in het bovenleidingsysteem helemaal niks geaard. Wordt dat verschil veroorzaakt door het verschil in bovenleidingspanning tussen NL en BE, of komt het door een verschil van inzicht?
Ik heet niet Evan, maar vond in de veiligheisvoorschriften van Infrabel:

Aarding van een installatie op een bovenleidingspaal
Uitrustingen die zich op minder dan 3,50 m van de dichtst bijgelegen rails en op meer dan
0,50 m boven de grond bevinden en die een oppervlakte hebben die groter is dan 0,04 m2,
moeten met het aardnet van de bovenleiding verbonden zijn. In de overige gevallen moet er
een rechtstreekse verbinding zijn met de aardelektrode.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 juli 2019, 14:10:12 PM
Michiel, dat citaat van Infrabel suggereert dat het bovenleidingsysteem in België een echt aardnet heeft.
Dit in tegenstelling tot Nederland. Bij ons zijn metalen delen zoals bovenleidingmasten en veiligheidsroosters aan viaducten wel met de rails verbonden maar nooit rechtstreeks. Altijd via een overspanningsafleider.
Verder zijn de rails ook niet echt geaard. Ze hebben wel nagenoeg aardpotentiaal omdat ze over grote afstanden op de grond liggen.
Even afwachten of Evan er nog iets over kan vertellen.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding
Bericht door: SuSke op 31 juli 2019, 14:52:20 PM
Citaat van: BrainFeeder op 31 juli 2019, 09:22:31 AM
...
De manier van plaatsing op de muur is niet ideaal. Het geheel weegt meer als gedacht  ::)
Straks toch maar eens iets bedenken met bouten...

Mooie compositie.

Om die mast beter in de muur te bevestigen, kan je proberen een verticaal gat te boren in de wand om de mast daar in te steken.
Je multiplex plaat moet dan wel 6mm dik zijn want je moet er een gat van 4,5mm in kunnen boren en dat liefst recht.
Diepte van het gat: 2cm is meer dan voldoende.
Gat halfvol spuiten met een alleslijm (bison kit of dergelijke), mast er in stoppen en op hoogte stellen, de boel rustig laten drogen en daarna verder afwerken.
Wil je de mast er uit, gewoon even hard trekken en hij komt wel terug.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 31 juli 2019, 15:13:14 PM
Citaat van: chef garde op 31 juli 2019, 13:36:30 PM
Als 't een tip kan zijn:

Daar waar de horizontale drager aan de verticale balk vasthangt heb ik tijdje geleden een steviger geheel kunnen maken door de horizontale drager te creëren uit 2 tegen mekaar geplaatste U-profielen van 3mm.

Wat je nodig hebt is een vijltje van 3mm breedte en een handvol wasknijpers van moeder de vrouw!  Daar waar de horizontale drager aan de verticale paal moet komen vijl je aan beide zijden een stuk weg tot je helemaal op het midden van het H-profiel komt (gaat best vlot!) een daarin pas je dan de 2 horizontale U-profielen die je mooi rug aan rug plaatst.  Met een mal kan je een mooie rechte hoek fixeren en de boel aan elkaar solderen.  De trekdraden en oogjes kun je nu tussen de 2 ruggen van de U-profielen op hun plaats zetten en houden met moeder haar wasknijpers, vervolgens solderen.
Ik hou van tips  ;D maar deze vraagt toch om wat meer duiding, denk ik.
Mijn horizontale drager is ook gemaakt van 2 U profieltjes, want ik moest die oogjes er tussen kunnen steken. Je bent me kwijt bij het vijlen, vijl je van de horizontale of verticale iets weg? Ik gok op de verticale, maar dan snap ik niet goed hoe je ze in elkaar steekt. Beeldmateriaal altijd welkom.

Citaat van: SuSke op 31 juli 2019, 14:52:20 PM
Om die mast beter in de muur te bevestigen, kan je proberen een verticaal gat te boren in de wand om de mast daar in te steken.
Ja het wordt dat, of een nieuwe versie verzinnen waarbij de mast nog net naast de muur komt, zodat ik er aan de zijkant 2 bouten aan kan maken. Die bouten dan door de muur. Ik ben ook wat bezorgt voor als de bak op z'n rug ligt, voor aan de bedrading te werken. Zoals de mast nu staat is het daar al niet stevig genoeg voor, als ik even ergens tegen stoot...
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: evan op 31 juli 2019, 17:04:00 PM
De aarding van de 3kV bovenleiding:   ;D (belangrijke noot: Gelijkspanning!)

Zoals Michiel al liet weten via de info is alles inderdaad binnen die afstanden verbonden met de aarding.  Let op deze aarding is niet gelijk aan de aarding zoals wij ze kennen bij de huishoudelijke en industriële installaties (PE).

De aarding wordt bepaald door een verbinding tussen alle palen dia naast de bovenleiding door de lucht loopt.  Doordat alle palen ook in de grond zitten is er een goede spreidingsweerstand.  Alle metalen voorwerpen in de omgeving van de bovenleiding zijn dan ook verbonden aan die aarding via de palen of met een aansluiting.  De seinen en andere gevoelige uitrusting zijn apart geaard via een overspanningtoestellen die op zich aan de rails verbonden zijn.  Waarvoor dient deze bovenleidingsaarding nu?  Wel om bij een fout aan de bovenleiding bijvoorbeeld een breuk een snelle detectie voor een uitschakeling te bekomen.

De bovenleidingsaarding en de rails zijn niet hetzelfde daar de rails zoveel mogelijk moeten gescheiden zijn van de aarde.  Waarom?  Wel de rails maken deel uit van de terugstroom naar het tractiestation waar de voeding van de bovenleiding zich bevindt.  De rails zijn dus een cruciaal onderdeel van de stroomkring.  Dat is de reden waarom er ter hoogte van een tractieonderstation dus kabels van de rails de grond in gaan naar het onderstation.  Deze kabels mogen nooit onderbroken worden wegens een levensgevaarlijk potentiaalverschil en dan is de stroomkring ook onderbroken.  De rails liggen op de dwarsliggers dan ook op isolerende onderleggers om deze zo weinig mogelijk met de aarde in verbinding te brengen.  Aan overwegen zijn de rails ook in een soort epoxycoating en op bruggen zijn de rails ook eveneens geïsoleerd.

Wat de 25kV bovenleiding betreft (Wisselstroom) is de aarding die ingegraven is en de rail dan weer wel gelijk ;)

Voila, in een notendop :)


Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: loebaske op 31 juli 2019, 17:22:37 PM
weer iets dat we weten Evan, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Wat anders die ik in vraag stel, de mastpalen kunnen toch evengoed langs het L gedeelte van de sporen?
Dan hoeven die niet in/op de muur, zolang maar je maar trekt aan de rijdraad?
Die Y arm kan je toch zowel L als R plaatsen?
Als ik me niet vergis komt de steun op het portaal gelijk met de ophanging? (dat oogje)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 juli 2019, 17:36:24 PM
Evan, bedankt voor de uitleg. Er is dus wel een verschil tussen BE en NL, maar dat zit alleen in de manier waarop de masten zijn aangesloten en niet in het eigenlijke tractiestroomcircuit.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: mardig23 op 31 juli 2019, 21:12:03 PM
Citaat van: loebaske op 31 juli 2019, 17:22:37 PM
de mastpalen kunnen toch evengoed langs het L gedeelte van de sporen?
Dan hoeven die niet in/op de muur.

Dat was ik eigenlijk al een tijdje aan het denken. Ik vermoed dat ze in gegeven situatie in de realiteit de palen tussen het enkel en het dubbelspoor zouden plaatsen.
Ik denk ook dat de paal hoger moet zijn, of hij nu op de muur staat of tussen de sporen. De hoek van de trekstangen is te klein zo.
Ook zou de verticale paal dikker moeten zijn dan de horizontale drager.

Voor de rest ben ik fan. Ik volg, en steel met mijn ogen ;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: evan op 31 juli 2019, 22:09:10 PM
In dit geval zou de paal terecht op de muur staan.  Te smal tussenspoor met het wijspoor en de paal zou het zicht van het sein belemmeren. 
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 01 augustus 2019, 09:55:32 AM
Citaat van: loebaske op 31 juli 2019, 17:22:37 PM
de mastpalen kunnen toch evengoed langs het L gedeelte van de sporen?
Die Y arm kan je toch zowel L als R plaatsen?
Als ik me niet vergis komt de steun op het portaal gelijk met de ophanging? (dat oogje)
Misschien had het voor die op de foto nog net gegaan, maar verderop is er alleen maar minder plaats. Ik dacht bij start niet dat ik bovenleiding zou gaan maken  :-[
De aftakking gaat ook geen draad krijgen, anders had ik er een portaal voor 3 sporen van gemaakt, dat was een optie :)

De Y arm kan volgens Evan best per portaal (of afhankelijk van de situatie, wissels, bochten,...) afwisselend L en R geplaatst worden.
En voor ik de andere maak ga ik nog eens goed kijken naar het voorbeeld, qua posities van ophanging etc is er veel mogelijk denk ik.

Citaat van: mardig23 op 31 juli 2019, 21:12:03 PM
Ik denk ook dat de paal hoger moet zijn, of hij nu op de muur staat of tussen de sporen. De hoek van de trekstangen is te klein zo.
Ook zou de verticale paal dikker moeten zijn dan de horizontale drager.

Voor de rest ben ik fan. Ik volg, en steel met mijn ogen ;)
Gisteren nog een paar paaltjes gemaakt die zijn een cm hoger. Het stoorde mij ook enorm. Afwachten of de cm genoeg is :D
Voor afmetingen heb ik me voorlopig gebaseerd op die van Sommerfeldt. Aangezien ik hun Y (stoel?) wel wil gebruiken op zeflbouw portalen, en op de baan later ook hun masten (waarschijnlijk) leek het me handig als ze toch nog wat op elkaar leken. Mijn oogjes zijn eigenlijk te dik waardoor de verticale al iets breder uitvalt waar die er tussen zitten. Maar naar mijn norm is het in orde  ;)


Gisteren, met wat zenuwen, de gaatjes geboord.. ben gegaan voor 2.4mm.
Daarna de nieuwe palen op een schroef met platte kop gezet. Dat leek mij al een pak steviger dan met houtlijm in een laag pluimkarton...

(https://live.staticflickr.com/65535/48429103082_e7c7050023.jpg) (https://flic.kr/p/2gMvP6U)

(https://live.staticflickr.com/65535/48428959141_26900925d6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gMv5ja)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: mardig23 op 01 augustus 2019, 11:29:38 AM
Ziet er goed uit 8)

Wat heb je nu als afstand genomen tussen de mastpalen?
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 01 augustus 2019, 11:42:37 AM
Citaat van: mardig23 op 01 augustus 2019, 11:29:38 AM
Ziet er goed uit 8)

Wat heb je nu als afstand genomen tussen de mastpalen?
Merci, ik ben ook wel tevreden, ik had meer drama en rampen verwacht met dat boren  ;D ::)

Ik heb uiteindelijk de kleine Sommerfeldt lengte genomen, 250mm
Met de overgangswissel, die ik wel wil voorzien van bovenleiding, komt dat het beste uit zo (hoop ik).
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: OlivierV op 01 augustus 2019, 11:56:59 AM
Citaat van: BrainFeeder op 01 augustus 2019, 11:42:37 AM
Citaat van: mardig23 op 01 augustus 2019, 11:29:38 AM
Ziet er goed uit 8)

Wat heb je nu als afstand genomen tussen de mastpalen?
Merci, ik ben ook wel tevreden, ik had meer drama en rampen verwacht met dat boren  ;D ::)

Ik heb uiteindelijk de kleine Sommerfeldt lengte genomen, 250mm
Met de overgangswissel, die ik wel wil voorzien van bovenleiding, komt dat het beste uit zo (hoop ik).
Is om de 25cm niet wat kort? Ik zet ze liever over langere afstand (ongeveer 2 rijtuigen bij recht spoor idem aan werkelijkheid), wat je natuurlijk hebt is dat je er bij wisselstraten meerdere op kortere afstand moet zetten doordat er meer sporen kriskras gaan lopen.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 01 augustus 2019, 12:02:09 PM
Citaat van: OlivierV op 01 augustus 2019, 11:56:59 AM
Is om de 25cm niet wat kort? Ik zet ze liever over langere afstand (ongeveer 2 rijtuigen bij recht spoor idem aan werkelijkheid), wat je natuurlijk hebt is dat je er bij wisselstraten meerdere op kortere afstand moet zetten doordat er meer sporen kriskras gaan lopen.
Ja Olivier je hebt gelijk, Als ik ooit wat meer spoorlengte heb liggen ga ik ook zeker kiezen voor meer afstand op de rechte baan. Ik heb me ook al bedacht dat het plaatsen van rijtuigen met die palen wat lastig gaat zijn. Maar er liggen die wissels, en nu heb ik een mast meer om in elkaar te steken. ;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: evan op 01 augustus 2019, 12:05:52 PM
Belangrijk dat je de locatie weet waar je paal komt bij een wissel!  😉
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: ERVIN op 01 augustus 2019, 23:25:19 PM
Bij mij variëren de afstanden tussen 35 en 50 cm.

(https://live.staticflickr.com/65535/48433970726_67b45493f4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gMWL5N)ECR Traxx op weg naar de haven. (https://flic.kr/p/2gMWL5N) by Erwin Janssens (https://www.flickr.com/photos/51065302@N03/), on Flickr
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: SuSke op 02 augustus 2019, 10:15:12 AM
Op Vaerwegh Dok staan de masten op 60 cm wat mooi uitkwam met de 120 cm lengte van de modules. Nadeel is wel dat je dan je bovenleiding ook zelf moet maken, maar dat was initieel al de bedoeling.

(https://live.staticflickr.com/4515/24332123548_56b82db572_k.jpg)

Bij de overloopwissels werd de afstand aangepast in functie van de spandraden en in de "korte" bocht op de centers werd gewerkt naar 30 cm met console masten aan de buitenzijde van de bocht om het zicht op de seinen niet te hinderen.
Zeker ook met dank aan de informatie verstrekt door Evan.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: mark7758 op 02 augustus 2019, 10:19:42 AM
Het is en blijft een mooie baan zo.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: loebaske op 02 augustus 2019, 12:37:45 PM
Een realistische afstand, doch niet altijd te verwezelijken op kleine spaghetti banen...
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 05 augustus 2019, 10:57:13 AM
Alé how, jullie zijn erin geslaagd om me m'n afstand toch maar te laten veranderen  ;D
Ik heb voorlopig gaatjes overgeslagen zodat er nu 3 consoles zijn met ongeveer 500mm er tussen. Ik ga dan wel nog een kleine mast moeten voorzien om bij de overgangswissel de draad aan te spannen.

(sorry voor de slechte foto, het was te donker binnen)
(https://live.staticflickr.com/65535/48461075611_342be04605_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gQkFqp)

De masten staan nog niet vast, dus nog wat scheef  :P
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: SuSke op 05 augustus 2019, 11:54:56 AM
Robrecht, vervang die grote ogen om de draagdraad aan te bevestigen door een klein lusje uit geplooide draad die je door een isolator steekt. Het resultaat zal zoveel mooier zijn.
Ik weet niet of je je ook gaat wagen aan zelfbouw van de draden nu je op die 500mm afstand zit :-)

Fotootje van in de tijd dat het bij ons nog "Work In Progress" was.

(https://live.staticflickr.com/5592/29871512130_b8002ede26_k.jpg)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 05 augustus 2019, 12:08:54 PM
Citaat van: SuSke op 05 augustus 2019, 11:54:56 AM
Robrecht, vervang die grote ogen om de draagdraad aan te bevestigen door een klein lusje uit geplooide draad die je door een isolator steekt.
Ik weet niet of je je ook gaat wagen aan zelfbouw van de draden nu je op die 500mm afstand zit :-)
Ooit op de grotere baan ga ik wel eens kijken voor andere oogjes, of geplooide draad zoals je terecht aangeeft :)
Voorlopig wil ik het nog eenvoudig demonteerbaar houden aangezien anders het een gedoe is om wagons en locs enzo op de sporen te plaatsen.
Dan lijken me grote oogjes handig door minder gepruts.

Ik ga me wagen aan zelfbouw draad :) zag ergens een handig hulpmiddel met nageltjes op een plank  ;D

Die op jullie baan zag/ziet er wel heel realistisch uit.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Gerolf op 05 augustus 2019, 12:37:23 PM
Citaat van: BrainFeeder op 05 augustus 2019, 12:08:54 PMIk ga me wagen aan zelfbouw draad :) zag ergens een handig hulpmiddel met nageltjes op een plank  ;D

Ik vond persoonlijk een tekening op een plank, en stukjes schilderstape erg handig (en preciezer dan een spijkertje)  ;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 05 augustus 2019, 12:49:35 PM
En dan de draad op z'n plek houden met de tape?
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: SuSke op 05 augustus 2019, 14:04:17 PM
Yep, en gebruik van veerbronsdraad die een beetje op spanning getrokken wordt zodat die mooi strak blijft liggen.

Citaat van: BrainFeeder op 05 augustus 2019, 12:08:54 PM
Die op jullie baan zag/ziet er wel heel realistisch uit.
Ik zal de complimenten overbrengen aan de soldeerders van dienst die zich enkele maanden ontfermd hebben over het solderen van zo'n 20m bovenleiding. Er zit zo'n 100m draad in verwerkt  ;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 augustus 2019, 16:55:30 PM
rails durven al eens uitzetten, hoe zit dat met die bovenleiding hebben jullie daar ook problemen mee en/of wat is de oplossing die jullie al dan niet vonden hiervoor ?
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 05 augustus 2019, 17:04:17 PM
Ik doe een gok: minder volume in de draad dan in rails, minder uitzetting, mogelijke onderbrekingen (niet gesoldeerd) aan uiteinden modules => geen last van krom getrokken draden etc?
(maar wacht toch maar antwoord van experts af :p )

Ik heb zelf ook nog een beginnersvraag: wat is veerbronsdraad?  8) ::) Google kent dat mooie woord niet...
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Rangeerduivel op 05 augustus 2019, 17:27:08 PM
https://dhzstore.nl/product-categorie/draad-op-bundel/

https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjszb-ehuzjAhVKKVAKHZeEDpYQjhx6BAgBEAM&url=https%3A%2F%2Freverb.com%2Fitem%2F5903507-rigotti-rigotti-brass-oboe-reed-wire-0-3mm-diameter-28-5-gauge-25m-spool&psig=AOvVaw2INPQgjl3V0JCOni0odATQ&ust=1565104952498897

Het produkt in de tweede link is wel uitverkocht maar het geeft een idee van wat het is...

;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: SuSke op 05 augustus 2019, 17:55:47 PM
Hier komt die wij gebruikt hebben vandaan: https://www.fohrmann.com/de/feder-bronzedraht-verschiedene-oe.html

@Metpetergaathetbeter / Brainfeedr
Wat die uitzetting betreft, die hangt enkel af van de lineaire uitzettingscoëfficiënt van de gebruikte materialen en het temperatuursverschil. De diameter speelt hierin geen rol.

Voor messing is de lineaire uitzettingscoëfficiënt 0.000021 mm/mmK - op een modulebak van 120cm en een temperatuursverschil van 50°C zou dat een verlenging geven van 1.26mm
Voor nieuwzilver wordt dat met eenzelfde lengte en temperatuur 1.08mm en (veer)brons ligt in de zelfde grootorde.

Als je dan gaat bekijken wat de doorhang wordt met die relatieve verlenging (voor een spantafstand van 60cm) dan krijg je een doorhang (of pijl) die verwaarloosbaar is. Het verschil tussen de koorde (600mm) en de boog (600,54mm) is te klein om ook maar op te vallen en wordt waarschijnlijk eerder in horizontale richting gecompenseerd dan in vertikale.

Er zijn dus geen problemen te verwachten voor de bovenleiding tijdens een hittegolf (op onze banen toch niet).

Let wel dat deze berekening opgaat voor een modelbaan. Op het grote voorbeeld kan de temperatuur in de draad vlotjes oplopen tot een veelvoud en is de lengte van de draad ook significant langer waardoor er ook een grotere relatieve verlenging plaatsvindt die door de spantoestellen moet opgevangen worden.
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 augustus 2019, 23:11:05 PM
dank voor de uitleg, inderdaad verwaarloosbaar, voor dit soort zaken moet je al een beetje in de bouw(stiel) zitten en materiaalkennis bezitten
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 06 augustus 2019, 11:09:51 AM
Ik vond de uitleg ook interessant  :)

En bedankt voor de linkjes, maar is dat iets typisch Duits dan? Als ik op vertalingen zoek kan ik niet meteen een Vlaamse winkel vinden die dat (online) heeft.
Even dacht ik dat het iets zoals gitaar snaren was. Maar dat is toch nog wat anders blijkbaar.

Ik zat ook wel te denken of dat wel de juiste oplossing is voor mijn situatie, gezien ik stukjes draad wil die ik tussen de consoles uit kan halen wanneer nodig. Solderen aan de ophanging ga ik waarschijnlijk niet doen...

Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: evan op 06 augustus 2019, 11:26:51 AM
Je kan ook de Sommerfeldt draad kopen van o,4 mm en die is langer.  Je hoeft dan amper te solderen.  Deze heeft niet de hulpdtager zoals compound cc bovenleiding, maar komt wel overeen met enkelvoudige S bovenleiding voor sporen tot 90 km/u.  Dit is trouwens ook de draad. voor wisselverbîdingen. 
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Rangeerduivel op 06 augustus 2019, 11:31:38 AM
Je kan ze gewoon een haakje plooien die je achter de hangers haakt, de volgende heeft dan een haakje in de andere richting...Zo doet Sommerfeldt dat ook.
(https://live.staticflickr.com/65535/48470732057_867585317c_z.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48470726577_64c7c27555_z.jpg)
bovenleiding op de foto's is wel van een Duits type Sommerfeldt

Is het iets in dien aard wat jij bedoelt Evan? :-\

;)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Robrecht op 06 augustus 2019, 11:42:12 AM
Ja dat zijn de prefabs, Evan kan ook deze bedoelen:
https://www.sommerfeldt.de/de/Eisendraht-verkupfert-0-4-x-500-mm--20-St--im-Beutel-.html (https://www.sommerfeldt.de/de/Eisendraht-verkupfert-0-4-x-500-mm--20-St--im-Beutel-.html)
(https://www.sommerfeldt.de/images/product_images/popup_images/089.jpg)
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: Alan On Track op 17 maart 2021, 17:20:58 PM
Dit is zo'n leerrijk draadje! Blij dat ik het toevallig gevonden heb voor wanneer ik me eens aan bovenleiding waag
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: evan op 17 maart 2021, 19:04:24 PM
Moet lukken dat dit draadje vandaag de kop opsteekt.  Ik ben een hele dag met dat gedoe in de weer geweest en morgen nog zo één...

(https://live.staticflickr.com/65535/51046884356_3c65899570_b.jpg) (https://flic.kr/p/2kLQCgN)162172881_2898998727089415_5746366473245946319_o (https://flic.kr/p/2kLQCgN) by evan Daes (https://www.flickr.com/photos/152497707@N03/), on Flickr

Deze scene is 6 meter lang, maar ingezoomd met de smartphone :)


Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: doomslu op 17 maart 2021, 19:23:01 PM
Lekker veel draadjes, Evan!  :D
Titel: Re: Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)
Bericht door: SuSke op 17 maart 2021, 20:20:15 PM
Die foto heb ik vandaag nog eens ergens gezien. ..  ;D ;D

Machtig mooi beeld