Ik woon in Puurs in Belgie en ben op zoek naar iemand die mij bij mij thuis wil komen helpen met het plaatsen van de cantenary.
Vooral dan het plooien in de bochten.
Is er hier iemand met ervaring die zou willen helpen.
Met vriendelijke groeten
Ik denk dat je dat een beetje meer gaat moeten toelichten.. :o
Citaat van: Stieven76 op 23 juli 2019, 09:58:54 AM
Ik denk dat je dat een beetje meer gaat moeten toelichten.. :o
Cantenary gegoogld en tot geen resultaat gekomen dat bruikbaar is....of met modelspoor te maken heeft.
Misschien ben ik (te) dom? ;D
;)
Ik vermoed dat hij catenary = bovenleiding bedoelt
De bovenleidingsdraden worden in de bochten NOOIT geplooid. De draden gaan in de bochten van mast tot mast recht maar de afstand tussen het einde van de mast en het begin van de draad verschilt watbij elke mast. Dit wordt gedaan opdat de panto's anders op een plaats teveel afslijten. Door de draad bij elke mast wat te verleggen slijt de panto over zijn gehele breedte. Ik zou zeggen koop eens de kataloog van Sommerfeldt, daarin staat alles uitgelegd. Of ik wil een van de komende dagen eens een foto nemen als ik wat tijd heb.
Mvg
755philippe
755philippe,
Kan je een paar foto's nemen en anders mij zeggen waar ik de cataloog kan kopen, dus iedereen op het net, die ik met banen zie in z doen het dus verkeerd, want zij hebben ze allemaal geplooid in de bochten. Dus hun locs zullen waarschijnlijk snel aan reparatie toe zijn.
Een betere uitleg van marklin zou mooi geweest zijn maar al bedankt om te zeggen dat ik niet moet gaan plooien. Ik had ergens gehoord dat er vier schema's in de dozen van de bovenleiding zouden zitten, in die van mij enkel een klein wit boekje.
Das al een pak van mijn hart.
Met vriendelijke groeten.
Probleem is dat een bovenleiding op schaal niet lukt zonder
- ofwel gebogen draden
- ofwel te korte afstand tussen de masten.
De straal van de bogen is meestal veel te klein om een mooi verloop te krijgen van de bovenleiding, net door de te scherpe bochten.
Dat ls je dan alleen op door de bovenleiding met de bocht mee te buigen, maar dat zie je gelijk en is compleet naast de waarheid, of door de masten dichter bij elkaar te zetten maar dan krijg je weer te veel masten om een mooi zicht te houden.
Als ik me niet vergis heb je van de Z-tters van MTD de uitnodiging gekregen om even langs te komen op de club.
Je zal dan zien dat op onze Z-baan de bochten redelijk flauw zijn.
Ook op de H0-baan hebben we dat probleem maar door toepassing van bochten met een 2m straal kan je dat compenseren op een redelijke manier.
SuSke,
Ik heb een foto van de baan ingesloten, ik heb mij wel te houden aan een template.
Kan ik u ergens een afbeelding sturen van deze template ?
Dan kan u zelf zien hoe ik het misschien het beste oplos.
https://1drv.ms/u/s!AkEPS2fKRhFTib1Gde7dqLWUHvsmuw?e=tRY7wJ
Als u mij zou willen helpen, zou ik dat op prijs stellen.
Met vriendelijke groeten
Hallo,
heb even een foto genomen van een gebogen gedeelte uit de handleiding vd katalogus.Hopelijk ben je er wat mee maar ik vrees ervoor.
Bij Marklin heb je een vast patroon waarbij je in de bochten inderdaad de draad moet buigen. Is een beetje zoeken en proberen.
even een foto :
(https://live.staticflickr.com/65535/48358045356_0c25eafdb8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2gFeC7G)
Mvg
755philippe
Als ik van je was , probeer de boek van sommerfeldt aan te schaffen , want hier staan veel bruikbare tips in.
https://www.sommerfeldt.de/de/Aufbauanleitung.html (https://www.sommerfeldt.de/de/Aufbauanleitung.html)
en zeker de bovenleidingsdraden niet plooien want dit kan echt niet (dan nog liever de palen dichter bij elkaar.)
Ook bij het grote voorbeeld staan de palen vrij kort na mekaar in scherpere bochten , onder ander in Antwerpen Noord zie je dit.
in zwitserland zie je zelfs extra palen die verder uit de baan staan om in de bochten de draden een paar graden mee om te trekken
hoe zoiets heet geen idee
cataloog
als
pdf
https://www.sommerfeldt.de/de/download/
;) ;D
Marklin z spoor bovenleiding (catenary - Oberleitung) oogt wat grof maar is goed hanteerbaar en behoorlijk betrouwbaar.
Bijkomend voordeel hiervan is dat ze functioneel kan worden gemaakt worden, waardoor ook met analoge sturing 2 treinen op een baanvak onafhankelijk van elkaar kunnen rijden. Een van de twee locomotieven moet dan op stroomafname via de pantograaf worden gesteld. Dit gaat met een schroefje, in de oude locs bovenop, bij nieuwere aan de binnenkant. Ik heb hier overigens zelf geen ervaring mee.
Aanleg is gewoon een kwestie van proberen. In de bochten idd buigen met je handen. Gebruik hiervoor de radius van het onderliggende spoor als indicatie. Uittesten en eventueel bijbuigen wanneer de pantograaf onder de rijdraad uitschiet in de bocht.
Dit simpele (Duitstalige) filmpje toont hoe de rijdraad in de bochten geplooid is:
https://www.youtube.com/watch?v=Cr2X3N8xEws (https://www.youtube.com/watch?v=Cr2X3N8xEws)
Hier is eea wel aardig uitgelegd (weliswaar in het engels) :
http://www.guidetozscale.com/html/catenary.html (http://www.guidetozscale.com/html/catenary.html)
Matthijs
een extra veaagje, ik probeer een mannier te vinden om mijn sporen vast te leggen,
de nageltjes zijn te klein, en zelfs met een pincet zit je er meer naast dan in.
is er een andere mannier om de spoortjes vast te zette, lijm mag niet dacht is, maar eventueel dubbele plakband zou dat lukken, of een nietj erin schieten ?
Waarom zou lijm niet mogen??
Alles is beter dan je rails kapot te kloppen met naast de nagels te mikken. :) ;)
Citaat van: Nicolaas op 13 augustus 2019, 17:44:57 PMik probeer een mannier te vinden om mijn sporen vast te leggen
lijm mag niet dacht ik
Waarom zou lijm niet mogen ?
Tijdelijk vastzetten met bvb duimspijkers terwijl de lijm droogt ;)
en vaszetten met duimspijker kan dat ook want dan zal da vlug geregeld zijn
Ik vrees dat een duimspijker te groot is voor Z-rails ::)
Bij modelspoor komt helaas de bovenleiding niet overeen met de werkelijkheid. De 'te kleine' boogstralen zijn daar debet aan. Het buigen van de gestanste bovenleiding is veelal de enige mogelijkheid. Werken met draad geeft als enig optie meer portalen langs de baan.
Op banen in mijn jeugd werkte ik ook met bovenleiding om met twee locomotieven op de baan te kunnen rijden en heb ook nooit een andere oplossing gevonden dan te buigen. Wat ik wel deed om de slijtage van de pantograaf te beperken, was het lijmen van een potloodstaaf op de pantograaf. Koolstof geleidt de stroom en grafiet is een goed smeermiddel. Hiervoor bewerkte ik de bovenleiding wel met schuurpapier korrel 800.
Rails ga ik bevestigen met Fix gleisbettung, een kleverige substantie op de rol welke ook geluids-isolerend werkt. Het materiaal kan tevens gebruikt worden om de ballast vast te leggen. Dit (https://www.youtube.com/watch?v=RfYS43uwYxE) filmpje geeft een indruk.
en de rails vastzetten met nietjes ?
kan dat ?
De traditionele manier van het ballasten is de rails tijdelijk vastzetten met een schroef en daaronder een ringetje. Dan ballast aanbrengen, als dan niet met (verdund) houtlijm, voorstrijk of boekbinderslijm. Dit is, na droging, voldoende om de rails op zijn plaats te houden.
Vanzelfsprekend kun je ook een nietje gebruiken om de rails vast te zetten. Wel blijft deze zichtbaar en loop je het risico bielzen te breken, zeker met een powernietmachine.
Maar wat onduidelijk is, is wat je nu wil. Wil je regelmatig je sporen kunnen verleggen of heb je al een vastomlijnd plan? Bij het nog kunnen verleggen is het plaatsen van bovenleiding niet echt handig.
br-59,
ik zit vast aan een toporama dus ik wil mijn spoortjes niet meer afbreken, en dus ja die bovenleiding wil ik er dus ook wel op, ik ga alleen de rechte stukken vastkeggen dat houdt de bogen dan toch ook op zijn plaats, het is een dubbele ovaal met wissels en rangeer sporen erop.
dus lijm of dubbelzijdige tape lijken jullie het beste ?
Citaat van: BR-59 op 15 augustus 2019, 07:05:26 AM
De traditionele manier van het ballasten is de rails tijdelijk vastzetten met een schroef en daaronder een ringetje.
Ik heb al jaren een andere traditie: direct vastlijmen. Eerst de rails "droog" neerleggen om te zien of alles past. Dan de ondergrond insmeren met houtlijm of boekbindlijm. Rails in de lijm leggen en nauwkeurig richten. Omdat die lijmsoorten vrij langzaam drogen heb je tijd genoeg om de rails netjes op hun plaats te krijgen.
bovenleiding of caténaire is het geheel van vaste elektrische installatie die zich aan een elektrische spoorlijn bevindt en waar het krachtvoertuig via de stroomafnemer of pantograaf stroom afneemt van de rijdraden
Catenary en caténaire zijn afkomstig van het latijnse woord catena. Dat is een ketting. Catenary sloeg oorspronkelijk alleen op de draagkabel die de vorm van een doorhangende ketting heeft. Nu omvat het woord het geheel van de bovenleiding.