Kort geleden heb ik via een 2de-hand site 3 start sets en 2 pakjes rails (recht en gebogen) van Fleischmann aangeschaft, namelijk 6370 A+B, 6392 A+B en 6393 A+B.
In die sets zijn de volgende locos: een V100 2075, een 53 7752 en een DB 218 299-6.
Voor zover ik kan zien is enkel de 53 7752 direct om te bouwen naar digitaal met een 651 decoder (zie foto). De andere vragen meer werk.
Hier nu mijn vragen:
Q1: Daar alles analoog is heb ik een centrale nodig. Daarom ben ik gaan zoeken op het net en vond ik de Z21 Digitale Centrale en de WLANmaus Wifi Multimaus. Heb ik daaraan genoeg indien ik beide aanschaf? Of heb ik nog iets anders nodig?
Q2: Ik heb ook decoders nodig voor de 3 locos. Ook op het net gevonden: LokPilot micro V4.0 DCC Decoder 6-pin NEM 651 en de LaisDcc 860010 6 poles NEM 651 6 draden. Graag jullie advies over beide decoders aub.
Dank bij voorbaat. :)
BTW, ik heb totaal geen ervaring met modeltreinen. Wel met RC vliegtuigen en statische schaalmodellen. 8)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210629442_a5dd1b3226_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210629552_215179cc37_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210571216_a3ee553d1e_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210570996_2c0d3b4cba_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210570406_bacc983600_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210570116_90670250b7_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210571931_f7c8c625a3_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210567986_f06a3754f0_b.jpg)
Philippe, de Z21 en de wifi maus lijken mij een goede keuze.
Als decoder zou ik je de Lokpilot 4 DCC aanraden.
Die heeft een grotere output en gebufferde functie uitgangen.
Let bij de Fleischmann motoren op dat beide koolborstels geisoleerd van aarde(massa) zijn.
Lees dit verhaal (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Stappenplan_decoderinbouw) maar eens door.
Maar reinig eerst de loopwerken grondig de metalen delen in een badje wasbenzine leggen voor een nacht en dan droog blazen.
Op de laatste foto zie ik nogal wat loopsporen van de koolborstels op de collector.
(https://i.postimg.cc/tTN2YY3h/Img-0200.jpg)
Die kun je makkelijk weghalen met een glasvezelpen, als het anker uit de motor is.
Velen zullen dit een onzin bewerking noemen, maar neem van mij aan het geeft een veel rustiger rijgedrag.
Er gaat niets boven een schone loc.
succes
Piet
Bij die V 100 kan je het motorschild hergebruiken.
Hier zijn alleen wat onderdelen ( spoelen) te verwijderen en een enkel printbaantje ( aan die linkerschroef onderaan tussen het kleine en het grote vertinde eiland ) te verwijderen, daarna de draden op de juiste plaats solderen en natuurlijk de decoder inbouwen.
Hierover bestaan wel enkele draadjes over de ombouw.
Voor die Br218 gebruik je beter een nieuw schildje dat geïsoleerd is van de massa. ( eentje zoals in de V100 maar dan al voorzien voor het digitale rijden.( onderbroken baantje en zonder die spoeltjes )
Het originele is een metalen schildje en dat is moeilijker ( niet onmogelijk ) aan te passen.
Beste Philippe,
Laat die Lais decoder maar liggen.
Zijn enkel goed als functie decoders, ik heb ze ook geprobeerd.
Esu is een goede keuze.
Als je het anker proper maakt doet het zeer voorzichtig.
Ideaal is laten afdraaien zodat deze 100 % mooi vlak is.
Mvg
Olivier 77
Pieter, Saskia & Olivier ... heel erg bedankt voor jullie reacties.
@ Olivier: ik had ook in gedachte dat te goedkoop echt slechte koop zou zijn maar ja ... :-)
@ Saskia: Ik denk er serieus aan om de motorschildjes van de V100 en de Br218 te vervangen door nieuwe van Fleischmann ... iets duurder maar ik ben echt geen specialist electronica, laat staan van solderen ... alhoewel, ik vermoed dat ik het hier toch zal moeten leren ;-)
@ Pieter: Uw antwoord en des te meer de link dat u doorgeeft heeft voor mij heel wat antwoorden gebracht op allerlei vragen. Heel erg dank u.
Nu mij spaarpot boven halen (lees zwijntje) en zien of er nog genoeg eurokes in zitten voor de conversie (schildjes, koolborstel, rubberen bandjes voor de tractie wielen, decoders en centrale ... pffff ... ik vrees ervoor :-) )
Citaat van: PhantomRC op 29 juni 2019, 09:39:24 AM
Ik denk er serieus aan om de motorschildjes van de V100 en de Br218 te vervangen door nieuwe van Fleischmann ...
Je zal wel moeten als je digitaal gaat!
Let wel op dat je de goeie bestelt/koopt, er zijn verschillende modellen die je hoofdzakelijk kan onderscheiden aan de hand van de positioneringspennen aan de zijkant.
Een goeie tip daarvoor is ze te bekijken op Ebay;
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9y67RwY7jAhWGLFAKHVsBD94QFjAJegQIABAB&url=https%3A%2F%2Fwww.ebay.ch%2Fsch%2Fi.html%3F_sacat%3D0%26_nkw%3Dfleischmann%2Bmotorschild&usg=AOvVaw2x86rkdbfX9p6NQuabVPb4
Niet dat je ze daar verplicht moet kopen, alhoewel..., maar je kan ze er goed vergelijken door het vergrootglas in de advertentie, en niet onbelangrijk, via die zoekertjes kan je ook die respectievelijke artikelnrs te weten komen.
Maar misschien bestaat er buiten mijn weten wel ergens een lijst met die (vervang)nummers... :-\
En in deze kolom heel wat antislipbandjes; Zelfde systeem dus...
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9y67RwY7jAhWGLFAKHVsBD94QFjAFegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.benl.ebay.be%2Fsch%2FSchaal-H0%2F19128%2Fi.html%3F_trkparms%3D65%25253A12%25257C66%25253A2%25257C39%25253A1%25257C72%25253A1229%26_dmd%3D1%26_ipg%3D200%26_sac%3D1%26_sop%3D18%26_nkw%3Dfleischmann&usg=AOvVaw3NkKWNaB-TP_BK4xd49sI5
Citaat van: Olivier77 op 28 juni 2019, 21:55:29 PM
Laat die Lais decoder maar liggen.
Zijn enkel goed als functie decoders, ik heb ze ook geprobeerd.
Ieder zijn mening en ervaring Olivier,
Ik heb ook een loc bij wijze van proef met een Lais decoder uitgerust en die werkt perfect,
ttz: De max snelheid is niet in te (tomen) stellen en het aangesloten "stay alive" doet het niet, al de rest wel!
;)
Citaat van: PhantomRC op 29 juni 2019, 09:39:24 AM
Nu mij spaarpot boven halen (lees zwijntje) en zien of er nog genoeg eurokes in zitten voor de conversie (schildjes, koolborstel, rubberen bandjes voor de tractie wielen, decoders en centrale ... pffff ... ik vrees ervoor :-) )
Je zult het cynisch bedoelen, zo niet heb je echt de verkeerde hobby gekozen ;)
Citaat van: PhantomRC op 29 juni 2019, 09:39:24 AM
Pieter, Saskia & Olivier ... heel erg bedankt voor jullie reacties.
@ Olivier: ik had ook in gedachte dat te goedkoop echt slechte koop zou zijn maar ja ... :-)
@ Saskia: Ik denk er serieus aan om de motorschildjes van de V100 en de Br218 te vervangen door nieuwe van Fleischmann ... iets duurder maar ik ben echt geen specialist electronica, laat staan van solderen ... alhoewel, ik vermoed dat ik het hier toch zal moeten leren ;-)
@ Pieter: Uw antwoord en des te meer de link dat u doorgeeft heeft voor mij heel wat antwoorden gebracht op allerlei vragen. Heel erg dank u.
Nu mij spaarpot boven halen (lees zwijntje) en zien of er nog genoeg eurokes in zitten voor de conversie (schildjes, koolborstel, rubberen bandjes voor de tractie wielen, decoders en centrale ... pffff ... ik vrees ervoor :-) )
Als je toch voor volledig nieuwe schildjes zou gaan ,
volgens mijn archieven zou het vervangschildje het fleischmann nummer hebben 504724 zonder decoderstekker of 504727 met 6 polige decoderstekker, voor beide loc's
grtjs,
saskia
Citaat van: PietB op 28 juni 2019, 17:55:55 PM
Maar reinig eerst de loopwerken grondig de metalen delen in een badje wasbenzine leggen voor een nacht en dan droog blazen.
Op de laatste foto zie ik nogal wat loopsporen van de koolborstels op de collector.
Dat heb ik dus vandaag gedaan (ben niet gek genoeg om met 37°C op de terras te gaan zitten :o ;) ) en inderdaad er is heel wat uit de 3 lokos gekoemen ... waarschijnlijk nooit voordien een onderhoud gehad.
Voor wat betreft de onderdelen qua omzetting naar digitaal, heb ik contact genomen met een winkel in Nederland die mij een devis zal opmaken van alles wat ik nodig zal hebben.
Is wel leuk om iets om te bouwen tot een volwaardige revisie lok, je had misschien meteen een nieuw model kunnen aanschaffen en was die al rondjes aan het rijden en koste deze minder ??
Inderdaad Eric, maar als het alleen maar om het rijden gaat dan is er geen challenge voor mij. In een vroeger leven was ik druk bezig met RC vliegtuige. Het bouwen/soms herbouwen etvan was voor mij belangrijker dan het vliegen ... trouwens, ik was een brokken piloot. ;D
Als ik de foto's bekijk, zie ik dat ook het schild van de 218 al is voorzien van een 6 polige aansluiting, net als de stoomloc. Alleen het schild van de V100 moet gemodificeerd worden om geschikt te maken voor digitaal rijden.
Of zie ik het nou verkeerd?
Groet Alex
Dan heb ik veel respect voor je en volg dit draadje...
Alex heeft inderdaad gelijk , bij die BR 218 hoef je ook alleen maar een decoder in te pluggen , want de motor is daar al voor voorzien.
Dan is het alleen die V 100 waar je mits enkele eenvoudige ingrepen, aan het motorschildje en de bedrading,deze ook geschikt kan maken om digitaal te rijden , zodus zonder veel kosten. ( laat je niet teveel wijsmaken door de winkelier want die verkoopt natuurlijk graag, en vraag hulp aan een mede-modelspoorder )
grtjs,
Saskia
Jullie hebben inderdaad groot gelijk. Het was me bij de 218 niet opgevallen daar het goed verborgen ligt. Bij de stoomloko is dat natuurlijk evident.
Nu ja, het is een devis .. dus nog geen bestelling ;-)
Zo, deze namiddag een bestelling geplaatst voor het materiaal om mijn lokos om te bouwen naar digitaal alsmede een Z21 centrale. Alles in Enschede besteld. Nu nog afwachten.
De verkoper (eigenaar?) van de winkel wist mij de exacte referenties door te geven en dat scheelt heel wat zoekwerk.
Als je Pijplines bedoeld is de eigenaar idd de man die je geholpen heeft :)
Citaat van: Ronald op 04 juli 2019, 08:21:42 AM
Als je Pijplines bedoeld is de eigenaar idd de man die je geholpen heeft :)
... en hij kent héél goed zijn vak ... als newbee wist hij mij in enkele minuten de nodige zaken uit te leggen om mij het geschikte apparatuur te bestellen :)
In 24 Hrs alles geleverd gekregen ...
(https://live.staticflickr.com/65535/48210567326_d3289dce6e_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210567146_a6b19c9c3e_b.jpg)
Geen foto's zichtbaar Philippe...
;)
Ik zie ze wel.
Ik zie ze ook op de pc, op het tablet zie ik ze niet, nochtans allebei Windows 10 met Chrome. ???
iPhone met Chrome zie ik de foto's ook....
Raar.
Hier ook geen prentjes noch foto's te zien
Verlinking uit Google foto's... werkt niet. Best op een server plaatsen en van hieruit verlinken naar daar.
De foto's zie ook op mijn Samsung tablet en op mijn iMac ... dus twee verschillende operating systems ... raar ... zou dat iets kunnen te maken hebben met dat Facebook probleem?
Ben nu een stapje verder ... de BR 218 is gedigitaliseerd ... gewoon een decoder erin ('t is nochtans geen recente loco) en in de Z21 App een adres toewijzen.
Hetzelfde geprobeerd met de BR 53 maar daar heb ik een aardig probleem. Misschien een domme handeling van mij. Ik leg even uit.
Een decoder in de loco geplaatst nadat ik een spoel had weggehaald. Werkte dus niet en dan maar de spoel terug geplaatst.
Nu krijg ik wel via de Z21 App het lampje van de loco aan de praat maar de motor weiger dienst. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?
En dan heb ik de V100. Hiervoor een nieuw motorschild aangeschaft maar ... ik weet totaal niet hoe en waar ik moet beginnen.
Ook hierbij graag een , liefst gedetailleerd en super eenvoudig uitleg van hoe het moet.
De BR 53 en zijn spoel:
(https://live.staticflickr.com/65535/48210567986_f06a3754f0_b.jpg)
En hier de V100 en zijn nieuwe motor schildje (recto & verso):
(https://live.staticflickr.com/65535/48210570996_2c0d3b4cba_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210699046_9be3b56b8a_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48210755522_52437e9a5e_b.jpg)
Citaat van: PhantomRC op 05 juli 2019, 18:09:41 PM
ik weet totaal niet hoe en waar ik moet beginnen.
Ook hierbij graag een , liefst gedetailleerd en super eenvoudig uitleg van hoe het moet.
(https://lh3.googleusercontent.com/9ytYG2VFa1dySOriZyyZ7uqvjmma7v5Ha9DKVSpjKfxpx6vJ366Prc9F_78PYnmaoTowLlQRWiFfwWhfrcaSiK7JqdNJfJcxt4KrMMW0jEPoCd7GMbffKXQSmIRN0vwL3VuZyKAH0-XQKo6vuNetbUfgWI_Fs8glc7CWsztrc2DNUddquHLMTqOSFh7K3WcQ2RmsAajrnhB409wvS5ps7gC-6pVgazo4_gxHagBDOjdq_WGIjcpNa_2GMnAa4jqaKLU9DrrSOSntcYahvDI0DR1yRagV6JklaLmLYJiofAzxRag4r5jWwr21ObFbTHUTsxH-KWBaf_yppss9dMp6TzRVqy1wVp2tnzURrrGeiz2K3YBATMZsa4knOYSWsy6YRpzZQT7Evwjr2ZoJriv9-rtDczCTtoLcACntkOpaSgdBRQNDke2N1GUehDZholvf_1Dg4poiuNaoPinmMInAt9y5t2weNxw5ZIFAIMJEGU49A6NbHfcGeN0m_2k9azWLmS_lbJX1x4LtsBHtGCU93TOMAYgxHuePDhnolLxr_Cg3eYw9KwK2yiZFJRoR4xm_ozRklBrxFtvXMEkm78M0S-hdgUpr3cxX8btEoi7UYPQ-mz2npp_6m9907x8hns23XCkQlt-Q87j8E8NobFXgUEME1GRvaNU=w3480-h2610-no)
1e probleem;
Het is hier reeds tig malen gezegd, plaats je foto's op flikr om ze vandaar uit op te laden naar dit forum, niets gemakkelijker.
Andere rommel als photobucket of google zijn uit den boze!
Wil je geen account aanmaken (via Yahoo) bij flikr, sukkel dan voort! ;D ;D
2e probleem;
Van prints of motorschilden die door de fabrikant uitgerust zijn om gewoon een decoder in te pluggen hoor je helemaal niets te verwijderen...
Misschien helpt eens recetten...CV8-waarde 8 en opnieuw beginnen want je hebt na recetten weer een "nieuwe decoder"(met adres 3) in je loc.
3e probleem (dat er in feite geen is);
soldeer je oude motorschild los en verwijder.
Koperen baan van het anker mag je steeds eens opkuisen met glasvezelstift of slijpgom.
bewaar de twee metalen potjes samen met koolborstel en veertjes (tenzij je nieuwe hebt).
Aan het soldeereilandje van één van de twee koolborstels soldeer je de zwarte draad.
" " " " " de andere koolborstel soldeer je de blauwe stroomdraad van de loc.
Koppel hem af van de verlichting en gebruik hem enkel voor de motor.
De verlichting wordt rechtstreeks vauit de decoder gevoed (zie volgende paraaf)
Nu moet je loc, na ingeven van een adres, reeds digitaal kunnen rijden.
Verlichting;
De blauwe draad van de decoder is de
massa voor de verlichting, de gele en witte draden zijn de voedingsdraden van respectievelijk voor en achterlichten van de loc. (kijk even wat-wat is in de decoderhandleiding)
Hou één belangrijk punt in acht;
GEEN VAN DE ACHT (DECODER)DRADEN MAG OOIT RECHTSREEKS KONTAKT HEBBEN MET DE MASSA VAN DE LOC!!!
Nog vragen? stel ze maar... ???
btw; Het oude schild van uw V100 was volgens mij met een weinig aan slijp/vijlwerk ook te isoleren hoor, dus gooi het maar niet weg, het kan misschien later nog dienen...
;)
Om plaatjes/afbeeldingen/foto's te plaatsen op fora gebruik ik altijd: https://postimages.org/
De makkelijkste en intuïtief meest gebruikersvriendelijke site.
Alle andere zijn gebaseerd op commerciële hits en links, die geven in forum software zoals phpBB of SMF(dit forum dus) altijd problemen.
Tja, sorry voor het ongemak maar ergens in het forum is er een artikel over het plaatsen van foto's en daar in staat idd een resem verwijzingen naar providers ... waaronder ook Google ;)
Ik zoek wel iets anders op en pas mijn posts later aan. :)
Edit: is gebeurd. ;D
Citaat van: Rangeerduivel op 05 juli 2019, 18:51:53 PM
...
2e probleem;
Van prints of motorschilden die door de fabrikant uitgerust zijn om gewoon een decoder in te pluggen hoor je helemaal niets te verwijderen...
Misschien helpt eens recetten...CV8-waarde 8 en opnieuw beginnen want je hebt na recetten weer een "nieuwe decoder"(met adres 3) in je loc.
Sorry hiervoor ook maar ik heb mij (misschien verkeerd, gebaseerd op een link naar BeneluxSpoor.net iets verder bovenop vermeld, aangaand een Stappenplan decoder inbouw EN nergens wordt door de fabrikant iets vermeld aangaand de noodzaak van dat spoeltje.
Maar nogmaals ... ik kan/zal verkeerd hebben begrepen wat inde tekst(en) stond.
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...
Dat zijn meestal Hollanders hée! ;D ;D
Nee, alle gekheid op een stokje... ::), als je een decoder in soldeert in een analoge , zeg maar oude loc, klopt het idd dat je best alles van spoeltjes, diodes ed verwijdert.
De decoder neemt die funkties allemaal voor zich.
Maar op een printplaat (of motorschild) waar een decoder-interface is voorzien blijf je best van alles af.
;)
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...
...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...
... en vice-versa? Zijn er nog fouten?
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 12:42:27 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...
...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...
... en vice-versa? Zijn er nog fouten?
Ja, Jouw originele foto die ik gisteren overdag niet zag maar 's avonds dan weer wel, heb ik gecopieerd in mijn post met de uitleg en die is nu niet meer te zien...alle andere wel.
Maar dat is nu effe niet van belang, ik ga flikr niet blijven promoten, en blijkbaar zijn er anderen die volharden in de boosheid... ::) ;D!
Hoe zit het met het vervangen van het motorschid en het inbouwen van de decoder?
Dat intresseert ons meer!
;)
Spoeltje wordt regelmatig verwijderd.... je loc zal het prima zonder doen ;)
Citaat van: Ronald op 06 juli 2019, 17:39:20 PM
Spoeltje wordt regelmatig verwijderd.... je loc zal het prima zonder doen ;)
Daar kreeg ik eerder al de opmerking over dat het niet mag.
Wat nu? ???
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 13:08:06 PM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 12:42:27 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...
...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...
... en vice-versa? Zijn er nog fouten?
Ja, Jouw originele foto die ik gisteren overdag niet zag maar 's avonds dan weer wel, heb ik gecopieerd in mijn post met de uitleg en die is nu niet meer te zien...alle andere wel.
Maar dat is nu effe niet van belang, ik ga flikr niet blijven promoten, en blijkbaar zijn er anderen die volharden in de boosheid... ::) ;D!
Hoe zit het met het vervangen van het motorschid en het inbouwen van de decoder?
Dat intresseert ons meer!
;)
Als eerst een mea culpa en een waarschuwing voor latere lezers; ik had de verkeerde Z21 App geïnstalleerd waardoor ik geen programatie kon uitvoeren. Bij deze is dat verholpen .. met de juiste App ;D
Goed, ik heb jouw directieven aangaande de inbouw ervan gevolgd ... en het resultaat is ... geen resultaat.
Heb zelfs wat telefoondraad moeten tussen solderen naar een lamp.
(https://live.staticflickr.com/65535/48220313757_e641216030_b.jpg)
Maar nu begin ik mij vragen te stellen ivm met de decoder.
Ik voeg enkele foto's ivm hiermee en mss kan je m vertellen of het een juiste of een verkeerde decoder is dat de winkel mij opstuurde. Vooral de laatste foto brengt vragen bij me op.
(https://live.staticflickr.com/65535/48220269512_589a7e66db_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48220267982_24b25ebc33_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48220267402_435e0db491_b.jpg)
Philippe,
Ook voor mij mea culpa, ook ik heb mij vergist;
De oranje en de grijze draad, komende van de decoder moeten naar beide koolborstels.
De rode en de zwarte draad dienen voor de stroomafname van de loc (linker en rechter rail)
De rest voor de verlichting blijft zoals eerder uitgelegd.
De blauwe draad die van de decoder komt is massa voor de lichten, de gele en witte draad zijn voor en achterlichten.
De groene en de paarse draad dien je hier (indien je geen opties inbouwt) niet te gebruiken.
Hopelijk is er niets enstigs/onherstelbaars met de decoder gebeurd.... ::)
;)
ps; jouw decoder kan wel dienen hoor, de 6-polige fiche moet je er toch af knippen als je insoldeert
Citaat van: PhantomRC op 07 juli 2019, 13:22:02 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 13:08:06 PM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 12:42:27 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...
...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...
... en vice-versa? Zijn er nog fouten?
Ja, Jouw originele foto die ik gisteren overdag niet zag maar 's avonds dan weer wel, heb ik gecopieerd in mijn post met de uitleg en die is nu niet meer te zien...alle andere wel.
Maar dat is nu effe niet van belang, ik ga flikr niet blijven promoten, en blijkbaar zijn er anderen die volharden in de boosheid... ::) ;D!
Hoe zit het met het vervangen van het motorschid en het inbouwen van de decoder?
Dat intresseert ons meer!
;)
Als eerst een mea culpa en een waarschuwing voor latere lezers; ik had de verkeerde Z21 App geïnstalleerd waardoor ik geen programatie kon uitvoeren. Bij deze is dat verholpen .. met de juiste App ;D
Goed, ik heb jouw directieven aangaande de inbouw ervan gevolgd ... en het resultaat is ... geen resultaat.
Heb zelfs wat telefoondraad moeten tussen solderen naar een lamp.
(https://live.staticflickr.com/65535/48220313757_e641216030_b.jpg)
Maar nu begin ik mij vragen te stellen ivm met de decoder.
Ik voeg enkele foto's ivm hiermee en mss kan je m vertellen of het een juiste of een verkeerde decoder is dat de winkel mij opstuurde. Vooral de laatste foto brengt vragen bij me op.
(https://live.staticflickr.com/65535/48220269512_589a7e66db_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48220267982_24b25ebc33_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48220267402_435e0db491_b.jpg)
Alles terug los-solderen van het schield of de decoder gaat stuk.
Hier volgt de uitleg om alles goed aan te sluiten:
Bekijk de onderste foto met het loc-schield in reactie # 25 ( soldeerzijde )
De massa ( zwarte draad ) van de loc gaat via de bevestigingschroef rechtstreeks met een printbaan naar de connector voor de decoder. ( van boven geteld de 4° aansluitpoot van de connector.)
De aansluiting van de motor ( oranje en grijze draad ) gaan eveneens rechtstreeks via een printbaan van de connector naar de desbetreffende koolborstels( van boven geteld de 1° & 2° aansluitpoot van de connector )
De rode draad die van de sleper aan de wielen komt , moet gesoldeerd worden aan het grote soldeer-eiland links bovenaan, naast de aansluitpootjes van de connector.
De witte draad , die voor de lamp vooraan dient , moet aan het grote soldeer-eiland , links onder , gesoldeerd worden ( komt van aansluitpoot 5 aan de connector ) en het andere einde van de draad aan een soldeerpunt van de lamp.
De gele draad , die voor de achterste lamp dient , moet aan het kleine soldeer-eiland , links onder, gesoldeerd worden ( komt van het 6°aansluitpootje ( onderste ) van de connector. en het andere einde van de draad aan een soldeerpunt van de lamp.
Als je de verlichting origineel houdt , met de lampjes, dan zijn deze al aan 1 kant verbonden met de massa .
Dan mag je de blauwe draad van de decoder NIET aansluiten en heb je evenmin de groene & de paarse draad nodig => deze 3 draden aan het uiteinde isoleren.
Groetjes,
Saskia
Oei Saskia,
Nu ben ik echt niet meer mee want ik vrees dat we over é verschillende lokos praten.
Over welke heb je het? (ik vermoed de eerste foto :) )
Hieronder de foto's van de beide toestellen: de BR 53 (rood-wit draden) en de V100 (blauw-zwart draden).
BR 53 stoom loko:
(https://live.staticflickr.com/65535/48222734006_53b8affb8f_b.jpg)
V100 diesel loko:
(https://live.staticflickr.com/65535/48220313757_e641216030_b.jpg)
Philippe,
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 09:59:08 AM
Over welke heb je het?
de V100 (blauw-zwart draden)De V100 diesel loko:
(https://live.staticflickr.com/65535/48220313757_e641216030_b.jpg)
Ik heb het uiteraard over de V100 met de bauwe en zwarte draad...
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 10:29:48 AM
Philippe,
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 09:59:08 AM
Over welke heb je het?
de V100 (blauw-zwart draden)De V100 diesel loko:
(https://live.staticflickr.com/65535/48220313757_e641216030_b.jpg)
Ik heb het uiteraard over de V100 met de bauwe en zwarte draad...
;)
Dus ... en ik hoop dat ik nu begrepen heb ('t wordt stilletjes aan tijd ;) ) ... moet ik "zwart" op "5" laten en "blauw" op "6" laten ... goed zo?
RECTO:
(https://live.staticflickr.com/65535/48229813632_fd8d1cce88_b.jpg)
VERSO
(https://live.staticflickr.com/65535/48229813187_61cc0e247d_b.jpg)
NEE!
De draden die op deze foto staan moet je allemaal verwijderen,
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 11:43:03 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 10:29:48 AM
Philippe,
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 09:59:08 AM
Over welke heb je het?
de V100 (blauw-zwart draden)De V100 diesel loko:
(https://live.staticflickr.com/65535/48220313757_e641216030_b.jpg)
Ik heb het uiteraard over de V100 met de bauwe en zwarte draad...
;)
Dus ... en ik hoop dat ik nu begrepen heb ('t wordt stilletjes aan tijd ;) ) ... moet ik "zwart" op "5" laten en "blauw" op "6" laten ... goed zo?
RECTO:
(https://live.staticflickr.com/65535/48229813632_fd8d1cce88_b.jpg)
VERSO
(https://live.staticflickr.com/65535/48229813187_61cc0e247d_b.jpg)
Zoals ik eerder al schreef mag er geen kontakt zijn tussen de motor en de decoder met de massa van de loc.
In de loc mogen enkel draden van je decoder worden aangesloten.
De
rode draad van de decoder dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt)
linksDe
zwarte draad van de decoder dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt)
RechtsAlleen de oranje en de grijze draad van de decoder moeten naar eiland 5 en 6.
Bestudeer eerst eens goed onderstaande link:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNy4WniqXjAhXKZ1AKHQdSAEIQjBAwAXoECAgQCw&url=http%3A%2F%2Fwww.hp-pfeiffer.de%2F05_uebers%2F05_uebers.html&usg=AOvVaw0ulOcrKLoyHY6fUOWCvzFD
Misschien staat jouw loc er wel tussen.
btw; De kleuren van de DCC-decoderdraden zijn allemaal gelijk, ongeacht het decodermerk, (uitgezonderd decoders voor Marklin, maar dat is voor jou niet van toepassing)
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 12:19:30 PM
De rode draad van de decoder dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt) links
De zwarte draad van de decoder dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt)Rechts
Net andersom. Rood rechts, zwart links.
CiteerAlleen de oranje en de grijze draad van de decoder moeten naar eiland 5 en 6.
Met dien verstande dat oranje aan de koolborstel gaat die in de analoge toestand aan stroomafname rechts zat, grijs gaat naar de koolborstel die oorspronkelijk aan de linker stroomafname zat.
Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 12:19:30 PM
NEE!
De draden die op deze foto staan moet je allemaal verwijderen,
Heb ik gedaan ... wat nu met de blauwe en de zwarte?
Zijn die nutteloos geworden?
Worden ze ergens anders vastgezet?
DAAR ligt precies mijn hoofdprobleem. De 6polige plug heb je heel duidelijk uitgelegd maar nu sta ik hier met de decoder plug in de stekker EN een blauwe en een zwarte draad die los staan ... de loco gaat geen milimeter vooruit.
PS: mijn V 100 staat niet in de lijst ... het is een Fleischmann.
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 juli 2019, 12:57:43 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 12:19:30 PM
De rode draad van de decoder dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt) links
De zwarte draad van de decoder dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt)Rechts
Net andersom. Rood rechts, zwart links.
CiteerAlleen de oranje en de grijze draad van de decoder moeten naar eiland 5 en 6.
Met dien verstande dat oranje aan de koolborstel gaat die in de analoge toestand aan stroomafname rechts zat, grijs gaat naar de koolborstel die oorspronkelijk aan de linker stroomafname zat.
Dat zal wel kloppen Klaas, al is dat wel een héél klein detail dat enkel de rijrichting van je loc bepaalt, een rijrichting die je dan gewoon kan wisselen dmv CV29-waarde 38 of 39
;)
Inderdaad, het is vooral belangrijk als je met de loc ook analoog gaat rijden. En verder is het volgens de aansluitvoorschriften van ESU en andere fabrikanten en volgens de normen van Morop en NMRA. Ik vind dat je het best meteen goed aansluit zodat je niet via een CV hoeft te wisselen.
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 juli 2019, 14:41:25 PM
Inderdaad, het is vooral belangrijk als je met de loc ook analoog gaat rijden. En verder is het volgens de aansluitvoorschriften van ESU en andere fabrikanten en volgens de normen van Morop en NMRA. Ik vind dat je het best meteen goed aansluit zodat je niet via een CV hoeft te wisselen.
Daar heb je volledig een punt Klaas,
Ik zei dit maar omdat het voor topicstarter enkel gaat om het gaan
digitaal rijden.
;)
Er hoeft in dit geval geen oranje en grijze draad gesoldeerd te worden, deze verbinding zit in de print ingewerkt.
Er moeten alleen de gele (4), witte (3), rode (1) en eventueel zwarte draden aan gesoldeerd worden.
De zwarte draad verbinding wordt trouwens ook via de schroef bevestiging op de motor blok gerealiseerd.
Jos
Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 17:52:27 PM
Er hoeft in dit geval geen oranje en grijze draad gesoldeerd te worden, deze verbinding zit in de print ingewerkt.
Er moeten alleen de gele (4), witte (3), rode (1) en eventueel zwarte draden aan gesoldeerd worden.
De zwarte draad verbinding wordt trouwens ook via de schroef bevestiging op de motor blok gerealiseerd.
Jos
Dag Jos,
Over welke loco heb je het? :)
Deze met een probleem hebben enerzijds een zwarte en een blauwe draad en de andere heeft een rode en een witte draad.
Zie foto's hierboven.
@ Rudy
De situatie is onveranderd.
Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.
Situatie voordien:
(https://live.staticflickr.com/65535/48220313757_e641216030_b.jpg)
Situatie nu:
(https://live.staticflickr.com/65535/48233376767_60ba465a3a_b.jpg)
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 19:20:51 PM
@ Rudy
De situatie is onveranderd.
Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.
Situatie voordien:
Ik heb het hier niet over een wel bepaalde lok maar over de hier getoonde vervang print.
Er MAG GEEN ENKELE draad rechtstreeks op de koolborstels aangesloten worden.
Die moeten altijd zo geplaatst zijn dat de stroom eerst door de decoder of DUMMY STEKKER loopt.
Anders had je geen motor schild met decoder adapter moeten plaatsen maar een zonder deze adapter.
En probeer dunnere flexibele draad te gebruiken.
Oh ja, een multimeter met beeper is ook altijd handig.
Jos
Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 20:34:18 PM
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 19:20:51 PM
@ Rudy
De situatie is onveranderd.
Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.
Situatie voordien:
Ik heb het hier niet over een wel bepaalde lok maar over de hier getoonde vervang print.
Er MAG GEEN ENKELE draad rechtstreeks op de koolborstels aangesloten worden.
Die moeten altijd zo geplaatst zijn dat de stroom eerst door de decoder of DUMMY STEKKER loopt.
Anders had je geen motor schild met decoder adapter moeten plaatsen maar een zonder deze adapter.
En probeer dunnere flexibele draad te gebruiken.
Oh ja, een multimeter met beeper is ook altijd handig.
Jos
Begrepen Jos maar voor de dunnere draden heb ik niet beter gevonden (bij Gobin in Oostende).
Een multimeter heb ik ... of ik ermee om kan gaan ? ... euhhhh een heeeel klein beetje ... een Profile PIN-112
Wat verder speuren op internet heeft mij naar een Nederlands site (http://www.hanulveen.nl/ombouwen/br212/ombouwen-br212.html (http://www.hanulveen.nl/ombouwen/br212/ombouwen-br212.html)) gebracht ... met daarin een procedure om een 212 te digitaliseren en raad eens ... ja, het is een V100, althans inwendig ;D ;D ;D
Morgen test ik dat uit en breng later verslag over.
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 20:42:19 PM
Begrepen Jos maar voor de dunnere draden heb ik niet beter gevonden (bij Gobin in Oostende).
Zoek eens op decoderdraad. B.v. hier: https://www.treinelektronika.com/decoderdraad.html (https://www.treinelektronika.com/decoderdraad.html)
Deze staat vaak op Nederlandse beurzen. Ik weet niet of ze ook in België komen.
Even een duidelijk voorbeeld gemaakt.
Dus de rode draad komt op de kant van de geïsoleerde wielen terwijl de zwarte aan het frame dus de niet geïsoleerde kant wordt vast gemaakt.
Analoge versie
https://photos.app.goo.gl/2dRVypHkscbQsgmr5
Digitale versie
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8
Jos
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 19:20:51 PM
@ Rudy
De situatie is onveranderd.
Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.
Situatie nu:
(https://live.staticflickr.com/65535/48233376767_60ba465a3a_b.jpg)
Nu kan ik zelf ook niet meer volgen hoor! :-\
Waar is je decoder?
Ik heb aan de telefoon nochthans uitdrukkelijk gezegd dat aan de koolborstels NIETS anders dan de oranje en grijze draad mogen aangesloten worden die enkel uit de decoder mogen komen.
Stroomafname met de rode en zwarte draad naar de decoder, stroom die in de decoder wordt omgezet naar de oranje en grijze draad die de koolborstels van stroom voorzien. MEER NIET!
Ofwel deed je van in den beginne niets en plugde je gewoon je decoder in de interface, maar uit jouw uitleg maakte ik op dat dit hier niet werkte (dus ik vermoed slecht kontakt of ergens een onderbreking in de print van het motorschild) en je genoodzaakt was om rechtstreeks aan te sluiten.
Nu zie ik hier dat zelf de draad van de verlichting is aangesloten aan je koolborstel.... ::)
Ik geef je de goede raad; Leg alles opzij en leg het voor aan iemand in de Oostendse treinclub die ervaring heeft in die dingen, zoniet ga je je blauw betalen aan decoders die men bijtijds niet kan aanleveren! :'(
;)
Die blauwe draad MOET van de koolborstels verwijdert worden Anders gaat uw decoder ( als deze in de connector is geplaatst ) stuk.
Die zwarte draad die uit het wielstel komt (als deze in verbinding staat met het chassis ) moet aan de schroefbevestiging links van uw rode nr 3
Aan uw rode nr's 5 & 6 ( koolborstels ) mag NIETS gesoldeerd worden.
Die blauwe die vanuit uw wielstel komt ( als deze van de geisoleerde wielen komt ) moet gesoldeerd worden aan uw rode nr 1
Als die blauwe draad in verbinding staat met het chassis , en de zwarte van de geisoleerde wielen komt ,
dan moet je deze 2 aansluitingen uiteraard verwisselen aan het printje.
Vanaf het soldeereiland met uw rode nr 3 moet je een draad ( liefst witte ) solderen aan de voorste lamp.
Voor de spanning van de achterste lamp soldeer je daaraan een ( gele ) draad en deze soldeer je op het printje aan het soldeereiland met uw rode nr 4
De andere aansluiting van de lampen is hier de massa van de loc.
Al de andere bestaande draden mag je verwijderen.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is,
Groetjes,
Saskia
Dat is alles , zo eenvoudig is het
Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2019, 00:52:20 AM
Nu kan ik zelf ook niet meer volgen hoor! :-\
Waar is je decoder?
Ik heb aan de telefoon nochthans uitdrukkelijk gezegd dat aan de koolborstels NIETS anders dan de oranje en grijze draad mogen aangesloten worden die enkel uit de decoder mogen komen.
Stroomafname met de rode en zwarte draad naar de decoder, stroom die in de decoder wordt omgezet naar de oranje en grijze draad die de koolborstels van stroom voorzien. MEER NIET!
Ofwel deed je van in den beginne niets en plugde je gewoon je decoder in de interface, maar uit jouw uitleg maakte ik op dat dit hier niet werkte (dus ik vermoed slecht kontakt of ergens een onderbreking in de print van het motorschild) en je genoodzaakt was om rechtstreeks aan te sluiten.
Nu zie ik hier dat zelf de draad van de verlichting is aangesloten aan je koolborstel.... ::)
Ik geef je de goede raad; Leg alles opzij en leg het voor aan iemand in de Oostendse treinclub die ervaring heeft in die dingen, zoniet ga je je blauw betalen aan decoders die men bijtijds niet kan aanleveren! :'(
;)
Je hebt totaal gelijk Rudy en ik pleit schuldig.
Na meerdere pogingen ben ik uiteindelijk terug gegaan naar een soort "startpunt". Maar jouw uitleg was heel duidelijk ... "weg met beide draden" wat betreft de koolborstels.
Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 22:23:55 PM
Even een duidelijk voorbeeld gemaakt.
Dus de rode draad komt op de kant van de geïsoleerde wielen terwijl de zwarte aan het frame dus de niet geïsoleerde kant wordt vast gemaakt.
Analoge versie
https://photos.app.goo.gl/2dRVypHkscbQsgmr5
Digitale versie
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8
Jos
Jos,
Ik ga vanuit uw foto's vertrekken en een nieuwe poging wagen.
Vraag aangaande de draden links op de foto's:
ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8
Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 10:58:03 AM
ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?
Dat zijn vragen waarop je het antwoord vindt door de handleiding te lezen.
Citaat van: Klaas Zondervan op 09 juli 2019, 13:39:11 PM
Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 10:58:03 AM
ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?
Dat zijn vragen waarop je het antwoord vindt door de handleiding te lezen.
Klopt Klaas maar mijn vraag hield verband met de foto's gepost door Jos. ;)
Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 10:58:03 AM
Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 22:23:55 PM
Even een duidelijk voorbeeld gemaakt.
Dus de rode draad komt op de kant van de geïsoleerde wielen terwijl de zwarte aan het frame dus de niet geïsoleerde kant wordt vast gemaakt.
Analoge versie
https://photos.app.goo.gl/2dRVypHkscbQsgmr5
Digitale versie
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8
Jos
Jos,
Ik ga vanuit uw foto's vertrekken en een nieuwe poging wagen.
Vraag aangaande de draden links op de foto's:
ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8
Beste Philippe,
Wil je AUB mijn verslag eens lezen , daar staat alles duidelijk uitgelegd.
Die draden rood en zwart HOEVEN niet die kleur te hebben om het te laten werken. (voor te werken volgens de normen worden deze draden best wel vervangen door ROOD & zwart )
Elektriciteit gaat door elke koperdraad , ongeacht welke kleur deze ook heeft.
Als bij jou de voeding vanuit de wielen blauw & zwart is , mag je die kleuren blijven houden hoor, dan moet je aan de stroomafname van de loc AAN de wielstellen niets veranderen.
Deze moet je wel aan de punten solderen die ik in vorige reactie heb aangegeven.
Lees nog eens aandachtig mijn uitleg.
Groetjes,
Saskia ( stoomlokje )
Citeer
Beste Philippe,
Wil je AUB mijn verslag eens lezen , daar staat alles duidelijk uitgelegd.
Die draden rood en zwart HOEVEN niet die kleur te hebben om het te laten werken. (voor te werken volgens de normen worden deze draden best wel vervangen door ROOD & zwart )
Elektriciteit gaat door elke koperdraad , ongeacht welke kleur deze ook heeft.
Als bij jou de voeding vanuit de wielen blauw & zwart is , mag je die kleuren blijven houden hoor, dan moet je aan de stroomafname van de loc AAN de wielstellen niets veranderen.
Deze moet je wel aan de punten solderen die ik in vorige reactie heb aangegeven.
Lees nog eens aandachtig mijn uitleg.
Groetjes,
Saskia
Hab ik gedaan hoor Saskia maar iets te rap denk ik.
Trouwens, ik vertrok van het princiep dat er een zekere normalisatie zou bestaan zoals bij de draden va nde decoder ... maar blijkbaar niet dus. :) ;)
Die normalisatie is er maar gekomen nadat men is gaan digitaal rijden met treinen.
Uw lokjes zijn nog van vóór die periode en hebben zodus een andere kleur van draden.
grtjs,
Saskia
Bon,
Beste mensen IT'S ALIVE zoals Frankenstein zou roepen. ;D ;D ;D
Kort gezegd heb ik Jos z'n photos gebruikt samen met de procedure beschreven door http://www.hanulveen.nl/ombouwen/br212/ombouwen-br212.html en kijk ... het werkt ... allez de lampen gaan averechts aan en uit maar ik vermoed dat ik dat moet kunnen oplossen.
Zodus ... aan allen die mij hebben geholpen en vooral ... die mijn onkunde hebben kunnen verdragen ... mijn oprechte dank !!!
OEF...!! ::)
Blij dat het (eindelijk) werkt...
Dat van die lichten kan je éénvoudig oplossen door wit en geel met elkaar te wisselen....
(aan de uiteinden waar je ze gesoldeerd hebt he!!!!! ::) ;D ;D)
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2019, 14:39:39 PM
OEF...!! ::)
Blij dat het (eindelijk) werkt...
Dat van die lichten kan je éénvoudig oplossen door wit en geel met elkaar te wisselen....
(aan de uiteinden waar je ze gesoldeerd hebt he!!!!! ::) ;D ;D)
;)
Zoals je het zegt ... eindelijk ... maar niet alle 2 meer ... wel alle 3 want ondertussen kreeg ik ook de BR 53 aan de praat ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/48210567986_f06a3754f0_b.jpg)
Eenvoudigweg moest dat spoeltje weg, de rode draad naar het eiland naast de linker schroef.
En last but not least de decoder ... die moest omgekeerd in de stekker maw PIN 1 naar beneden.
Wat een gemiste kans dat je niet even die collector gereinigd hebt.
Dat komt alleen maar je rijeigenschappen bij langzaam rijden ten goede.
Citaat van: PietB op 09 juli 2019, 21:59:28 PM
Wat een gemiste kans dat je niet even die collector gereinigd hebt.
Dat komt alleen maar je rijeigenschappen bij langzaam rijden ten goede.
Oh maar die heb ik gereinigd nadat je hierover sprak in een reactie. De foto hier juist boven is van voor het begin van de werkzaamheden, toen de collector nog vuil was ... en er is heel wat vuil losgekomen. ;)
Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 23:31:20 PM
De foto hier juist boven is van voor het begin van de werkzaamheden, toen de collector nog vuil was ... en er is heel wat vuil losgekomen. ;)
OK Philippe, vergeet mijn opmerking.
Je zult er geen spijt van hebben.
grt Piet.
Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 17:06:08 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2019, 14:39:39 PM
OEF...!! ::)
Blij dat het (eindelijk) werkt...
Dat van die lichten kan je éénvoudig oplossen door wit en geel met elkaar te wisselen....
(aan de uiteinden waar je ze gesoldeerd hebt he!!!!! ::) ;D ;D)
;)
Zoals je het zegt ... eindelijk ... maar niet alle 2 meer ... wel alle 3 want ondertussen kreeg ik ook de BR 53 aan de praat ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/48210567986_f06a3754f0_b.jpg)
Eenvoudigweg moest dat spoeltje weg, de rode draad naar het eiland naast de linker schroef.
En last but not least de decoder ... die moest omgekeerd in de stekker maw PIN 1 naar beneden.
Philippe ,
Ik ben blij voor jou dat het uiteindelijk gelukt is. ;D
Zo ben je weer een ervaring rijker. ;)
Die verlichting veranderen kan je door in de CV's van de decoder een waarde te veranderen.
In jouw geval zou ik echter gewoon die 2 draadjes voor de verlichting, die je aan het schildje hebt gesoldeerd , terug los-solderen en verwisselen van plaats , dat is voor jou de eenvoudigste oplossing. :)
Veel geluk ermee.
Groetjes,
saskia
Even verder gaan op dit onderwerp ... maar dan in de tijd ... ;D
van een oudere neef heb ik een pak (Fleischmann ?)rails en connector gekregen maar ik kan daar geen datum op plakken ... wie kan mij hierbij helpen? En kan ik dat materiaal mixen met de Profi rails?
(https://live.staticflickr.com/65535/48321133527_d065fb5869_b.jpg)
.. en het volgende was er ook bij ...
(https://live.staticflickr.com/65535/48321020131_cd2765b71e_b.jpg)
Dat is Fleischmann rails van de jaren '50 (vanaf 1952 tot 1957): geplooid blik op kartonnen dwarsliggermat. Hier ben ik mee begonnen in 1968; een doos sporen gekregen van m'n grootvader toen. Er bestonden toen ook overgangsstukjes om van oud type spoor naar nieuw messing Modell gleis over te gaan. Ik zou deze sporen niet meer gebruiken want elektrisch contact en geleidbaarheid was een beetje problematisch. Men moest er echt keihard op racen, want kruipen was onmogelijk. Voor een echt retro-baantje is dit natuurlijk wel leuk materiaal.
De Antwerpse Mobov-club heeft/had zo'n retro-baantje: http://www.mobov.be/expoimg/fleischmann-3.jpg
Sommigen vinden de Profi reeds een beetje retro, laat staan deze rails-op-karton .....
Michiel heeft gelijk, niet meer gebruiken, die zijn al lang voorbij gestreefd,
Dit zijn nog rails met een zeer oude metaallegering en oxideren terwijl je er staat op te kijken!
Zelfs het iets jongere messing spoormateriaal is iets beter maar nog niet ideaal, daar zijn het meestal de wissels die te wensen overlaten.
Als je geen nieuwe rails wil kopen, ga eens de tweedehandsmarkt na en koop tweedehandse rails in nieuwzilver,(dat is het metaal dat tegenwoordig wordt gebruikt)
En vergeet bij een vaste baan vooral niet om een ringleiding te leggen, want raillassenzijn niet altijd betrouwbaar als het aankomt op stroom doorgeven.
idem dito met dat "schakelapparaat"... :o
Fysisch zijn ze wel compatibel met profi rails, HO is HO, al kunnen ze in de hoogte wat schelen, maar daar zijn ook oplossingen voor.
;)
Lijkt me een bijna duivels apparaat ....
Die bekende groene schakelbakjes van Fleischmann zijn 'classic' , maar dit ding is een ware oldtimer .
Fysiek zijn de sporen niet compatibel met Modell sporen, laat staan Profi sporen, want de raillasverbinding is totaal anders. De oude rails heeft haast geen railvoet, en de verbinding werkt met een metalen staaf dat in de holte van de opgeplooide spoorstaaf schuift. Geen klassieke raillas met dat over de railvoet schuift. Spoorhoogte is inderdaad ook verschillend, alleen de spoorwijdte is gelijk.
Citaat van: Michiel op 19 juli 2019, 12:25:29 PM
Fysiek zijn de sporen niet compatibel met Modell sporen, laat staan Profi sporen, want de raillasverbinding is totaal anders. De oude rails heeft haast geen railvoet, en de verbinding werkt met een metalen staaf dat in de holte van het geplooide spoor schuift. Geen klassieke raillas met dat over de railvoet schuift. Spoorhoogte is inderdaad ook verschillend, alleen de spoorwijdte is gelijk.
Mensen die willen besparen kunnen soms héél inventief zijn hoor Michiel..... ;D ;D ;D
Maar nogmaals, het klopt wat je zegt, deze "rommel" is enkel nog goed voor 't museum! 8)
;)
Citaat van: stoomlokje op 10 juli 2019, 01:49:39 AM
Philippe ,
Ik ben blij voor jou dat het uiteindelijk gelukt is. ;D
Zo ben je weer een ervaring rijker. ;)
Die verlichting veranderen kan je door in de CV's van de decoder een waarde te veranderen.
In jouw geval zou ik echter gewoon die 2 draadjes voor de verlichting, die je aan het schildje hebt gesoldeerd , terug los-solderen en verwisselen van plaats , dat is voor jou de eenvoudigste oplossing. :)
Veel geluk ermee.
Groetjes,
saskia
Saskia,
Zou je mij de info ivm deie bewuste CV's toch kunnen doorspelen? :)
Dat moet gebeuren via de programmeerdecoder.
Hoe juist moet ik echter zelf opzoeken.
Er zij hier op het forum specialisten die je dat wel kunnen vertellen.
Grtjs,
Saskia
Citaat van: PhantomRC op 21 juli 2019, 20:13:35 PM
Zou je mij de info ivm deie bewuste CV's toch kunnen doorspelen? :)
Over welke decoder praten we hier?
Philippe,
Ik zou je een hele uitleg kunnen geven hoe het aan te passen met een locprogrammer,
maar de website geeft een foutmelding " 403 - Forbidden ......."
groetjes,
Saskia
Citaat van: PietB op 22 juli 2019, 00:59:10 AM
Citaat van: PhantomRC op 21 juli 2019, 20:13:35 PM
Zou je mij de info ivm deie bewuste CV's toch kunnen doorspelen? :)
Over welke decoder praten we hier?
Het is een LokPilot4.
Citaat van: stoomlokje op 22 juli 2019, 02:08:47 AM
Philippe,
Ik zou je een hele uitleg kunnen geven hoe het aan te passen met een locprogrammer,
maar de website geeft een foutmelding " 403 - Forbidden ......."
groetjes,
Saskia
Niet erg ... er is nog de mogelijkheid om de draadjes om te wisselen ;D ;)
Ik heb dit gevonden om CV29 aan te passen (eerder de waarde ervan te bepalen) en hoop dat het zal werken:http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm (http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm)
Mwah, ik geloof niet dat dat je het gewenste resultaat op levert.
Als je met deze CV gaat stoeien, zorg er dan voor dat je alleen bit 0 verandert en de andere bits ongemoeid laat.
Lees eerst voordat je gaat veranderen de huidige waarde van CV29 uit en noteer die.
Een nuttige bronvan info over de Lokpilot 4 vind je hier http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf
Of deze link https://www.modeltreinen.org/digitale-decoders-cv29-programmeren/
grt Piet.
Citaat van: PhantomRC op 22 juli 2019, 08:11:08 AM
Citaat van: stoomlokje op 22 juli 2019, 02:08:47 AM
Philippe,
Ik zou je een hele uitleg kunnen geven hoe het aan te passen met een locprogrammer,
maar de website geeft een foutmelding " 403 - Forbidden ......."
groetjes,
Saskia
Niet erg ... er is nog de mogelijkheid om de draadjes om te wisselen ;D ;)
Aan CV29 geef je waarde 38 of 39 om de rijrichting van de loc te bepalen, je moet hem daarom zelfs niet uitlezen en dat kan gewoon met je centrale, maar dat gaat niet verhelpen dat de lichten verkeerd branden tov de rijrichting.
Verwissel gewoon de gele en de witte draad waar je hem aan het motorschild hebt aangesloten zoals je eerder werd aangeraden en alle problemen zijn opgelost.
Maar er is ook een gezegde; Waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat.... ::)
;)
@ Pieter:
De eerste link had ik al doorgelezen en ze doen ook heel onduidelijk in hun uitleg.
De tweede link geeft idd duidelijk aan dat het geen oplossing is voor mij.
@ Rudy:
Dat zal dan ook DE oplossing zijn ;)
Citaat van: PhantomRC op 22 juli 2019, 08:11:08 AM
Citaat van: stoomlokje op 22 juli 2019, 02:08:47 AM
Philippe,
Ik zou je een hele uitleg kunnen geven hoe het aan te passen met een locprogrammer,
maar de website geeft een foutmelding " 403 - Forbidden ......."
groetjes,
Saskia
Niet erg ... er is nog de mogelijkheid om de draadjes om te wisselen ;D ;)
draadjes verwisselen is inderdaad het eenvoudigste, want met in CV29 in byte 0 Bit van 0 op 1 te zetten , verander je de lichten , maar tevens ook de rijrichting , zodus dat helpt in jouw geval niet.
grtjs,
saskia
Als je deze CV's ingeeft zou het moeten werken.
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV330 = 2
CV346 = 1
Citaat van: stoomlokje op 22 juli 2019, 11:38:23 AM
Citaat van: PhantomRC op 22 juli 2019, 08:11:08 AM
Citaat van: stoomlokje op 22 juli 2019, 02:08:47 AM
Philippe,
Ik zou je een hele uitleg kunnen geven hoe het aan te passen met een locprogrammer,
maar de website geeft een foutmelding " 403 - Forbidden ......."
groetjes,
Saskia
Bij mijn 218 299 6 zal ik toch met CV's moeten omgaan omdat de bedrading ietske te ingewikkeld is voor deze newbee ;)
Niet erg ... er is nog de mogelijkheid om de draadjes om te wisselen ;D ;)
draadjes verwisselen is inderdaad het eenvoudigste, want met in CV29 in byte 0 Bit van 0 op 1 te zetten , verander je de lichten , maar tevens ook de rijrichting , zodus dat helpt in jouw geval niet.
grtjs,
saskia
Ik heb dus CV 29 uitgelezen en kreeg 14 als resultaat. Via http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm (http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm) en hun "BackCalc" bepaald wat de 14 inhoudt en de "reverse" rijden eraan toegevoegd. Resultaat = 15.
Ingevoerd in CV 29 via de app Z21 en alles is in orde qua rijrichting.
Nu nog de lichten onderzoeken.
Citaat van: ceuleer op 22 juli 2019, 11:43:04 AM
Als je deze CV's ingeeft zou het moeten werken.
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV330 = 2
CV346 = 1
Dank u ... en wat doen die CV's specifiek?
Eerst cv31 + cv 32 aanpassen om cv 330 en cv346 te kunnen veranderen.
Met cv 330 + cv346 laat de decoder de front en sluitlichten aan de andere kant branden.
Dit is wat jij zou willen veranderen hé. ;)
Citaat van: ceuleer op 22 juli 2019, 12:11:13 PM
Eerst cv31 + cv 32 aanpassen om cv 330 en cv346 te kunnen veranderen.
Met cv 330 + cv346 laat de decoder de front en sluitlichten aan de andere kant branden.
Dit is wat jij zou willen veranderen hé. ;)
Dat ga ik deze namiddag bekijken :)
Edit: interessant qua resultaat maar uiteindelijk niet wat ik zocht ttz de originele situatie is "natuurlijker" dan de gemodificeerde.
Citaat van: Rangeerduivel op 22 juli 2019, 09:13:32 AM
Verwissel gewoon de gele en de witte draad waar je hem aan het motorschild hebt aangesloten zoals je eerder werd aangeraden en alle problemen zijn opgelost.
Gewoon dit doen....
Citaat van: Ronald op 22 juli 2019, 14:41:29 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 22 juli 2019, 09:13:32 AM
Verwissel gewoon de gele en de witte draad waar je hem aan het motorschild hebt aangesloten zoals je eerder werd aangeraden en alle problemen zijn opgelost.
Gewoon dit doen....
heb ik ook gedaan (zie reactie #87 ;)
Top! :)
Bedankt mannen, ;)
Nu heb ik ook ineens de CV's voor het omschakelen van de verlichting . ;D en moet ik niet meer verder zoeken. :) :)
grtjs,
Saskia