Nu dat de wissels werken op mijn baan, ben ik beginnen denken over de seinen en electronica er rond.
Ik kom er echter niet uit, volgens wat ik kan terugvinden online heeft Belgie eenvoudige seinen (met 4 of 2 lampen) en gecombineerde (met 5).
Wanneer echter worden het ene versus het andere type gebruikt?
Mijn baan is te kort (klein) om echt met verwittigingsseinen te gaan werken en ik plan het simpelweg op rood / groen te houden. Een eenvoudige combinatie van bezetmelding met stand van de wissels zou toch een seinlogica moeten kunnen berekenen in mijn Arduino.
Het moet toch echter een beetje realistisch zijn... ik kan altijd een aantal lampjes niet monteren in een sein.
Patrick
Ik ben helemaal geen specialist op gebied van het Belgisch seinstelsel, maar wat ik had begrepen is dat de gekende Belgische lichtseinen met 4 lampen een combinatie zijn van een hoofdsein en het voorsein voor het volgende sein. Dit is zo gegekomen omdat blokken in België over het algemeen erg kort zijn, en seinen elkaar erg snel opvolgen. Maar men kan gerust hoofdsein en voorsein van elkaar scheiden, en enkel een hoofdsein op de modelbaan plaatsen met het verhaal de het voorsein voor het volgende sein een eindje verder staat. Het is dus goed mogelijk om een korrekt seinsysteem uit te beelden met enkel hoofdseinen zonder voorseinlampen, dus enkel rood/groen, met een mooi verhaal erbij met het waarom.
https://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen
Citaat van: doomslu op 28 mei 2019, 09:51:45 AM
https://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/belgisch-seinstelsel/belgische-lichtseinen
deze ULR kende ik al, echter het 'waarom' van een 4 lamp versus 2 lamp sein is me een misterie.
Patrick
vierlamps sein word gebruikt om het daarop volgende seinbeeld te signaleren.Tweelamps is meestal op enkele lijnen of waar enkel groen of rood mogelijk is op het volgende sein.Eenvoudig uitgelegd want er komt nog meer bij kijken.
Geïnteresseerden kunnen misschien eens kijken op https://www.treinbestuurder.be/infra/seinen.php (https://www.treinbestuurder.be/infra/seinen.php) voor een duidelijke samenvatting van het actuele seinstelsel van Infrabel..
Let wel, dit is een heel beknopte samenvatting. De hoofdstukken over seinen in onze reglementering zijn meerdere honderden pagina's...
bedankt !
Voor zij die zich wat verder willen verdiepen met officiële info, hierbij de link van de basisbundel ter voorbereiding van een sollicitatie voor aspirant trein- en rangeerbestuurders:
https://jobs.nmbs.be/media/files/Basiskennis_treinbestuurders_-en-bestuurders-rangeringen_Nl2?fbclid=IwAR3Pj1PacwedFJBbJ9pr6t3Y1YBj1uEmjqc6EOTwB8zkKcRUx33LzWoywRw (https://jobs.nmbs.be/media/files/Basiskennis_treinbestuurders_-en-bestuurders-rangeringen_Nl2?fbclid=IwAR3Pj1PacwedFJBbJ9pr6t3Y1YBj1uEmjqc6EOTwB8zkKcRUx33LzWoywRw)
(https://www.rogeville.be/foto/RFO9802br.jpg)
En je hoeft niet naar België om met Belgische loc's te rijden.
Men heeft een groot te kort aan Treinbestuurders in NL, D en B.
Een deel van mijn trein gisteren. Blerick - Venlo. (Redelijk tot goed te fotograferen vanaf het perron in Blerick.)
Bijna iedere vervoerder heeft vacture's.