Het onderstaand filmpje vond ik indrukwekkend op het vlak van de techniek dan men gebruikt om onze treintjes te vervaardigen. En dan zitten we te vitten op hoe duur treintjes wel zijn, en hoe belachelijk de minimale oplages zijn wanneer we polsen voor een echt-Belgisch schaal-N locje met een oplage van pakweg 50 (en keek even in eigen boezem). ;D
(https://i.ytimg.com/vi/gCYyCaTvmXY/hqdefault.jpg) (https://youtu.be/gCYyCaTvmXY)
Hier kan je beter begrijpen waarom de aanmaak van de gietmallen zo extreem duur is.
En de assemblage is uiteraard ook allemaal manueel. Ze hebben één voordeel ten opzicht van ons, als we kleine onderdeeltjes moeten monteren, als er eentje weg springt liggen er nog honderden andere in de doos... :)
Wow, geeft je inderdaad een heel ander beeld.....
Eindelijk het begrip wat zoiets gaat kosten en hopelijk lezen velen dit ook, voor er maar één stuk op de markt ligt gaan er velen uren werk vooraf, er is niet alleen één spuitmatrijs nodig, maar meerdere matrijsen en een vonk erosie machien kost centen, is met alles zo het geval, laat je één T-shirt drukken, dan is dat +/- 250€, meerdere is delen door het aantal van de kosten van aanmaak >>1000 T-shirts 2.5€ !!!!
Hopelijk zal er hier dan iets minder "geklaag en gezaag" zijn over modellen die "O zo duur" zijn. Ikzelf zeg altijd ge moet maar eens een bestaand model veranderen en/of verbouwen, hoeveel uren het je kost en hoeveel materiaal je er ook echt voor nodig hebt. Als je 5 euro vraagt per uur om een O model te vervuilen zeggen ze dat ge nen dief zijt terwijl ge iemand laat komen "buiten tijd" (natuurlijk zo zwart als kolen om te betalen) om te schilderen en/of te behangen je direct een 20,00 à 25,00 eurookes kwijt bent per uur. Maar tja bij een "hobby" MAG" het nooit "iets" kosten nietwaar?
En dit is in het filmke dan nog geen duur personeel hé...............
Den Eric.
Citaat van: bollen neus
En dit is in het filmke dan nog geen duur personeel hé...............
Den Eric.
/quote]
Waarom denk je dat ?
Weet je dat er op de Canarische eilanden geen kanarie te vinden is?
Op de Maagden elanden het zelfde liedje, ook geen kanarie te vinden.
Kan je nog volgen? 8)
Den Eric.
Citaat van: bollen neus op 24 mei 2019, 21:36:57 PM
Weet je dat er op de Canarische eilanden geen kanarie te vinden is?
Op de Maagden elanden het zelfde liedje, ook geen kanarie te vinden.
;D ;D ;D
CiteerWeet je dat er op de Canarische eilanden geen kanarie te vinden is?
Op de Maagden elanden het zelfde liedje, ook geen kanarie te vinden.
Maar in Antwerpen wel Antwerpse handjes ;D ;D ;D
Hmm lekker he ;)
Citaat van: Michiel op 24 mei 2019, 13:43:55 PM
Het onderstaand filmpje vond ik indrukwekkend op het vlak van de techniek dan men gebruikt om onze treintjes te vervaardigen. En dan zitten we te vitten op hoe duur treintjes wel zijn, en hoe belachelijk de minimale oplages zijn wanneer we polsen voor een echt-Belgisch schaal-N locje met een oplage van pakweg 50 (en keek even in eigen boezem). ;D
(https://i.ytimg.com/vi/gCYyCaTvmXY/hqdefault.jpg) (https://youtu.be/gCYyCaTvmXY)
Geen testrit aan het einde van de productielijn?
Willy
Citaat van: doomslu op 24 mei 2019, 14:03:02 PM
Hier kan je beter begrijpen waarom de aanmaak van de gietmallen zo extreem duur is.
Klopt, en om dit nog beter te begrijpen het volgende; Deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=sRnj9HSQ6sM
Citaat van: nmbssncb op 25 mei 2019, 11:57:20 AM
Geen testrit aan het einde van de productielijn?
Willy
Blijkbaar hebben ze reden om nogal zeker van hun stuk te zijn....er worden er maar weinig uit de doos gehaald die niet werken...
;)
Met testritten hebben de wielen gebruikssporen, en er zijn klanten die dat model dan niet willen, want het eerste dat er nog altijd velen doen is het model omdraaien en...naar het loopvlak van de wielen kijken
Dat lijkt me nogal sterk. Ik heb eens een filmpje van Märklin gezien hoe ze een loc een proefrit lieten rijden op een achtvormig baantje. De loc rijdt dan een keer linksom en een keer rechtsom en komt 2 keer over de kruising. Ik kan me niet voorstellen dat je van 1 zo'n rondje gebruikssporen ziet.
Zitten er op de maagdeneilanden dan wel... :-* ;D
Ook in de detailhandel worden locomotieven (en andere artikelen) niet getest en ook niet (goed) gecontroleerd vóór de verkoop, want ook dat kost tijd... en dus geld.
Dat niet testen en ook niet controleren is vooral vervelend bij online kopen.
Willy
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 mei 2019, 13:12:34 PM
Dat lijkt me nogal sterk. Ik heb eens een filmpje van Märklin gezien hoe ze een loc een proefrit lieten rijden op een achtvormig baantje. De loc rijdt dan een keer linksom en een keer rechtsom en komt 2 keer over de kruising. Ik kan me niet voorstellen dat je van 1 zo'n rondje gebruikssporen ziet.
Bij de reportage over Marklin vorige week op NTV, was er wel degelijk een finale rij-proef met eventuele retour naar de assemblage dames. Nu dit was wel de fabriek in Goeppingen. Oa. over de fabriek in Hongarije waren er heel wat klachten over de kwaliteit/kwaliteitscontrole.
ACFI
ofwel wordt enkel gecontroleerd bij opnames