iemand al een idee welke firma die M7 dubbeldeks gaat uitbrengen of misschien een Belgische fabrikant ?
Bombardier-Alstom
Of bedoelde je HO? 😁
Citaat van: chef garde op 08 mei 2019, 22:11:24 PM
Of bedoelde je HO? 😁
Ja, LSModels natuurlijk, ze zijn aangekondigd voor volgend jaar, maar zullen pas geleverd worden eind 3019! ;D
;)
de echte zijn er nog niet https://www.hln.be/nieuws/binnenland/nieuwe-nmbs-rijtuigen-komen-met-vertraging~a0d977b1/#comments
Citaat van: Rangeerduivel op 08 mei 2019, 22:24:44 PM
Citaat van: chef garde op 08 mei 2019, 22:11:24 PM
Of bedoelde je HO? 😁
Ja, LSModels natuurlijk, ze zijn aangekondigd voor volgend jaar, maar zullen pas geleverd worden eind 3019! ;D
;)
Maak daar gerust 4019 van! ;D
Citaat van: Rangeerduivel op 08 mei 2019, 22:24:44 PM
maar zullen pas geleverd worden eind 3019!
Dat is wel heel lang wachten
Er staat er ééntje aan perron in Oostende nu.
Een kartonnen zeker , om de mensen de look te laten zien. ;D ;D
Kartonnen mijn oor ;)
Hier zé:
(https://live.staticflickr.com/65535/40844154493_81e8c41e14_b.jpg)
Pic Joris V.
En deze zijn ook in het land 8)
(https://live.staticflickr.com/65535/33933541098_ea1eaacf61_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/47021139944_ee50a09894_h.jpg)
We zullen moeten opletten voor valse blijheid, als er een desiro van ver aankomt zullen velen denken dat ze op een M7 mogen stappen....helaas, pindakaas! ;D ;D ;D
Zo goed lijken ze er op... :-\
;)
als je al het verschil niet ziet van wagons/treinstellen met 2 verdiepingen en treinstellen met 1 verdieping moet je toch wel problemen hebben met je dieptezicht of toch voor zekerste een afspraak maken met de oogarts? :-\ ;D ;)
Heb recent -gezeten op de eerste verdieping van een M6-rijtuig- een 'reis' gemaakt van Antwerpen-Berchem naar Oostende.
Echt comfortabel, en 't was 's avonds dus helemaal niet druk.
Hoe zal men 'onmiddellijk' aan de buitenzijde van de dubbeldeksrijtuigen het verschil zien tussen de M6 en de nieuwe M7 ?
Wat is het opvallendste verschil op het eerste gezicht van het 'koetswerk' ? De vorm en plaats van de deuren en/of vensters , of zelfs dat niet ? ( heb de foto's bekeken ... )
Het gaat hier niet over de stuurstand-rijtuigen. Die lijken niet op mekaar, op de kop gezien tenminste...
De opschriften voor de klassenaanduiding lijken me het meest opvallende kenmerk voor een leek om het verschil te zien, Herwig.
Citaat van: Rangeerduivel op 09 mei 2019, 15:25:02 PM
...als er een desiro van ver aankomt...
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 mei 2019, 15:45:42 PM
als je al het verschil niet ziet van wagons/treinstellen met 2 verdiepingen en treinstellen met 1 verdieping moet je toch wel problemen hebben met je dieptezicht of toch voor zekerste een afspraak maken met de oogarts? :-\ ;D ;)
Dit heeft niets met dieptezicht te maken (informeer je beter ???)
En bij de oogarts ga ik niet (meer) ik moet de volle pot betalen terwijl het voor mij maar de halve prijs zou moeten zijn!
;)
Citaat van: mardig23 op 09 mei 2019, 16:37:23 PM
De opschriften voor de klassenaanduiding lijken me het meest opvallende kenmerk voor een leek om het verschil te zien, Herwig.
Ze hebben zelfs een nieuwe klasse uitgevonden: klasse 12 ;D ;D
Nu,ik zal ze niet verwarren met een Desiro, de M7-stuurstanden hebben een grotere kop dan de Desiro's.
En buiten deze groooote cijfers als klasse-aanduiding bij de M7-rijtuigen ?
Is er nog een ànder duidelijk, meteen in het oog springend onderscheid t.o.v. de M6, eventueel ?
Als de NMBS besluit om dit goed leesbaar type van cijfers binnenkort ook op de M6-rijtuigen te kleven , dan weten we het niet meer ?
Ik zie geen digitaal bord met de bestemming staan op de M7 en op de gele verf om eerste klas aan te duiden lijken ze bespaard te hebben...
Een gemengd rijtuig 1e/2e klas bestaat ook niet in M6.
Citaat van: doomslu op 09 mei 2019, 20:48:29 PM
Een gemengd rijtuig 1e/2e klas bestaat ook niet in M6.
Niet meer. In de beginjaren dacht ik dat het M6 BD rijtuig bovenaan zowel 1ste als 2de klas had. Daarna is dat volledig 2de klas geworden. Dat geeft aan de 2de klas reiziger de mogelijkheid tot een kleine "upgrade": de stoelen in het ex-1ste klas deel van dat rijtuig zitten iets comfortabeler en er is iets meer beenruimte. :)
Om te pendelen tussen Antwerpen en Brussel verkoos ik een IC met M6 rijtuigen (ook afgezien van bovenstaande upgrade). Dus ga ik het niet erg vinden wanneer de nieuwe M7 sterk lijkt op de M6.
Voor treinbegeleiders is het nu al dikwijls onbegonnen werk om in een M6 mensen met een ticket 2de klasse diets te maken dat ze verkeerdelijk in een 1ste klasse rijtuig zitten. Dat gaat er met deze combinatierijtuigen niet op verbeteren.
Binnenin is er wel een duidelijk verschil. Tweede klasse zijn stoffen zetels, eerste klasse een soort van leder. Wel een stuk mooier dan de huidige M6 binnenin. Voor de afleg van de bagage, dat blijft een ramp. De rekken bovenaan zijn nog smaller dan bij de M6. Goed kon het op dit gebied nooit worden, eigen aan het ontwerp met zijn beperkingen in het vrijeruimteprofiel.
Het klopt dat de bestemmingsaanduiding niet meer in een apart display zit. Dat is nu zoals bij een Desiro deel van één van de onderste vensters.
Als Bombardier ze nu eindelijk eens zou beginnen uitleveren...
Nu rekenen ze al op 2020 voor de eerste rijtuigen, de stuurrijtuigen nog later, de gemotoriseerde stuurrijtuigen nòg veel later. Voor de gewone (relatief eenvoudige) rijtuigen alleen al is dat al 2 jaar vertraging. Dat is niet meer ernstig.
Je hebt gelijk Bart, maar aan de andere kant liever 2 jaar te laat en dan 40 jaar in dienst zonder problemen, dan op tijd met loskomende onderdelen, in brand vliegende batterijen en tijdens het rijden opengaande deuren...
Maar het wordt inderdaad wel tijd dat er eens wat nieuw materiaal komt. Ik heb gisteren nog met een treinbegeleider aan de praat geweest, en de nood was duidelijk voelbaar :-[
Foto's te zien op het TMM-forum. Wie gaat er als eerste het mes in zijn M6 rijtuigen zetten???
--
Ce 2 mai à Kinkempois, transférée depuis Brugge par Lineas avec la 7711 : HT (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1069340486597793&set=pcb.1069340963264412&type=3&ifg=1&__tn__=HH-R&eid=ARDBzMRpbP7yOSxvXkd4yaxrvG2q9TQgbtqLjQyG_h5BxRvmcR0uR4qAFpuruTu02aApfGouhIjnN_7t)
(https://live.staticflickr.com/65535/33882346988_15a674d055_b.jpg) (https://flic.kr/p/TC4Tjm)M7 75003 sncb z121470 ligne 125a kinkempois 2 mai 2019 laurent joseph www wallorail be c (https://flic.kr/p/TC4Tjm) by Laurent Joseph (https://www.flickr.com/photos/wallorail/), sur Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/46970141324_a37919d019_b.jpg) (https://flic.kr/p/2eyAfAQ)M7 75003 sncb z121470 ligne 125a kinkempois 2 mai 2019 laurent joseph www wallorail be (https://flic.kr/p/2eyAfAQ) by Laurent Joseph (https://www.flickr.com/photos/wallorail/), sur Flickr
Knap ,precies toch een heel ander rijtuig dan de M6 , meer gestroomlijnder??
Citaat van: doomslu op 18 mei 2019, 10:05:54 AM
Wie gaat er als eerste het mes in zijn M6 rijtuigen zetten???
Laat u volledig gaan Luc!!
ik denk dat er wel anderen zullen zijn,mits wat geduld die dat gaan doen voor ons.Laat ze nog maar wat wachten mogelijks eens in dienst dat er nog veranderingen gebeuren a/d wagons
Misschien nog een project voor Lsm maar dan zullen we zeer veel geduld moeten hebben. Laat ze maar eerst de beloofde M5 uitbrengen... wie weet.
Mvg
755philippe
Op Facebook heb ik een foto zien langs komen van een M7 per boot!
Als ik goed gezien heb was het een motorstuurstand, maar het kan evengoed zijn dat de installaties op het dak gewoon niet afgedekt waren.
nog een foto - Jean-Marie Magnée sur FB - Kinkempois le 17 mai 2019 - M7 nummer 75003
(https://scontent-cdt1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60614530_2221317327948054_7406102469756846080_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-cdt1-1.xx&oh=d22d2a59ac2fd1b9510c817f3b75fb83&oe=5D6F90ED)
Misschien de foto opgeroepen door Jurgen ?
25.04.2019 in Bergen, dubbeldekswagons omlijst door 18²
(https://scontent-cdt1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/58701366_2665338890160126_3183070447126183936_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent-cdt1-1.xx&oh=952d53a74a5e13a17c4954338d142523&oe=5D72E33A) Crédit photo : Stéphane Levis-FB (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2665338886826793&set=a.730789666948401&type=3&eid=ARAKlL7MIz51grGEEvsWMjogl4IlWmGGobH7aMHqHLM0z8IYAbIlzZXBZrigYNPFDfdoM4YfLli136Bm&ifg=1)
Citaat van: Jurgen op 18 mei 2019, 13:00:18 PM
Op Facebook heb ik een foto zien langs komen van een M7 per boot!
Als ik goed gezien heb was het een motorstuurstand, maar het kan evengoed zijn dat de installaties op het dak gewoon niet afgedekt waren.
Is inderdaad een gemotoriseerd exemplaar.
In juli is normaal gezien hiervoor een opleiding voorzien zodat er tests kunnen uitgevoerd worden.
nog een andere foto - datum, plaats en auteur onbekend - Jean-Marie Magnée sur FB
(https://scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60879383_2222851804461273_6674727104694714368_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-cdg2-1.xx&oh=ed465b04cf706798b1fa4e4658947681&oe=5D5886A8)
M7 op de boot kan je terugvinden via de volgende link:
https://scontent.fbru1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/60523419_10216525987235773_7135332102031015936_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent.fbru1-1.fna&oh=9a59f627eea9e3e3c076f32d8123737b&oe=5D5D9196
Een apart zicht om zo te zien, maar misschien was het goedkoper op deze manier?
Het is niet erg duidelijk, maar zo op 't eerste zicht zou je zeggen dat zo'n gemotoriseerde stuurstand een locomotief is met enkele zitplaatsen.
Inderdaad, zo lijkt het wel.
We kunnen natuurlijk de onderste verdieping niet zien.
Wel knettergek dat ze een trein op een schip zetten.
Trek dat toch gewoon naar waar het moet zijn, ongeacht of dit enkele euro's goedkoper of duurder is.
Alleen al de extra risico's om dit op en af een schip te laden ???
Het is niet direct een zak bananen...
't Is toch niet zo dat deze motor-stuur-rijtuigen nog geen toelating hebben om te rijden waar(op) ze verondersteld worden te rijden ?
En dat een binnenvaartschip een nood-oplossing is ...(?) Of zitten er nog geen draaistellen onder, onder het rijtuig wel te verstaan ?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze in Frankrijk gemaakt worden en zo per schip naar BE gebracht worden.
Citaat van: Jurgen op 19 mei 2019, 12:03:01 PM
M7 op de boot kan je terugvinden via de volgende link:
https://scontent.fbru1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/60523419_10216525987235773_7135332102031015936_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent.fbru1-1.fna&oh=9a59f627eea9e3e3c076f32d8123737b&oe=5D5D9196
Een apart zicht om zo te zien, maar misschien was het goedkoper op deze manier?
bedankt Jurgen voor de link 8)
Citaat van: WVA op 19 mei 2019, 16:29:50 PM
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze in Frankrijk gemaakt worden en zo per schip naar BE gebracht worden.
Je geheugen is goed, de
Alstom-fabriek in Valencienne (https://www.google.com/maps/place/59590+Raismes/@50.3775571,3.4946342,15z/data=!4m5!3m4!1s0x47c2eebc761f9e6d:0x528847a0a77c3e44!8m2!3d50.392546!4d3.484984) ligt vlak bij de Schelde. :)
Foto van Valencienne op google eens goed bekeken.
De uitgerangeerde Eurostar die vroeger op het zijspoor ( ten oosten van de Schelde ) voor de sloop geparkeerd stond is, blijkbaar wat opgeschoven .
Alleen de motorrijtuigen staan er nog .
De tussenrijtuigen staan op een slopersspoor ( wat lager op de foto, zuidelijker ) en zijn blijkbaar bijna volledig gesloopt.
dit was even off topic ,maar betrof wel dezelfde fabriek.
Levage par le groupe DUFOUR.be ;)
(https://scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60810129_2189801064467371_3958100684418580480_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent-cdg2-1.xx&oh=5a8d80cf34a64bf05d535dc44ca86195&oe=5D9B8E39)
source : Mediarail sur FB (https://www.facebook.com/Mediarail/?__tn__=kCH-R&eid=ARA7zODRP3u7oLaSaErMxixZ8r89W9VR8S3TC1pRJoUxuPzx4sOzifTtjumQkjhtRH5-at__TxE6sNP6&hc_ref=ARRrC33xpAykPPwgjyq_OMdFVRuFxhc9Dws6h62Cihsg_CH_JVWAWrur2GpYJmMvHM4&fref=nf)
Wow, super foto Bernard,
Maar ik snap dit echt niet...
Simpel.. de regering heeft laatste jaren meer ingezet op scheepvaart dan de spoorwegen.. nu willen ze het wat laten renderen.
Of (sorry , kan het niet laten) de m7 moest op tijd op z'n bestemming zijn en via het spoor was dat niet haalbaar 8)
Misschien is het niet zo eenvoudig of duurder om een speciale transportvergunning via het spoor te bekomen. Via de weg zal het met zo'n dubbeldekker ook niet eenvoudig zijn. Dus daar bied het schip een zeer valabel alternatief.
Momenteel zijn ze volop testen aan het doen met de stuurrijtuigen, en is er zelfs een volledige stam M7's aan het testrijden.
Wanneer ze effectief geleverd aan de nmbs zullen worden is maar een vraag. Eerste rijtuigen moesten nu al rijden.. maar hebben vertraging :-X ;D
Voor de verschillen buitenaf: schermen aan buitenzijde zijn nu in de ramen verwerkt zoals desiro, de grote klasse-aanduiding, 2 klapruitjes per rijtuig, andere bestickering. Langs binnen? Mooie afgewerkte kleuren, camerabewaking, schermen zoals in desiro; en in eerste klasse lederen zetels..
Voorlopig heeft nog geen enkel merk zich gewaagd om de aankondiging te doen van ze in HO uit te brengen..
Staat daar nu ook een panto op?
Citaat van: evan op 04 augustus 2019, 13:34:12 PM
Staat daar nu ook een panto op?
Evan, in dit is een gemotoriseerde stuurstandrijtuig ;)
En die hebben electriciteit nodig ;D
Yannick
Citaat van: ward op 04 augustus 2019, 11:24:30 AM
Voorlopig heeft nog geen enkel merk zich gewaagd om de aankondiging te doen van ze in HO uit te brengen..
Het verwondert mij ook dat LSModels nog geen claim gelegd heeft....als straf voor de eerdere onnagekomen aankondigingen zou Classix misschien nog eens in de startblokken kunnen schieten.....met een deurwaarder en boete voor LS als gevolg! ::)
Die Classix M6'n zijn trouwens
na rodage nog niet zo slecht als eerder beweerd werd ???
Al was het maar om ons aan materiaal te helpen... :-\
;)
Ah, gemotoriseerd? wist ik niet.
bedankt Yannick ;)
Deze ziet er ook weeral een mooi wit canvas uit ::)
M7's komen idd in 3 versies..
- gewone rijtuigen
- stuurrijtuig zoals M6 (niet gemotoriseerd maar wel 200km/u)
- gemotoriseerd stuurrijtuig. Voordeel hiervan is dat ze ook met kleine dubbeldekstammen kunnen rijden waar nu niet de mogelijkheid is de trein langer te maken.
op FSR 08-2019
(https://i30.servimg.com/u/f30/18/95/38/16/m7_voi10.jpg) foto : Benjamin Rausch FaceBook nmbs-sncb (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2336801016446695&set=gm.1876474672485684&type=3&eid=ARBKOvFPgZ5xVB9kvhkbpHJxUbLxTS5YgTSAHyxRd4tUuW5PYNo6ce63hFFdB1WGJPpBWoO0GHYVDnLp&ifg=1)
En route met de 18²
https://www.youtube.com/watch?v=5ZdbrwFqfqA
Wow, veel groter dan ik dacht (het viel me vooral op als de stuurstand de persoon op het perron voorbijreed).
Dus als ik het goed begrijp zullen er M7 dubbeldekstammen rijden zonder een trekkende/duwende locomotief? Met een gemotoriseerd stuurrijtuig langs één kant, enkele wagonen tussenin en een gewoon stuurrijtuig langs de andere kant, zodat het dus in feite een treinstel wordt? En indien zo, zou de miniatuurversie ervan ook gemotoriseerd zijn? Het lijkt me een interessant principe, of zie ik het verkeerd?
Ik zag onlangs een foto van M6 en M7 rijtuigen aan elkaar gekoppeld. Buiten het feit dat ze nog een stuk properder zijn en de grote klassenaanduidingen lijken ze inderdaad erg goed op elkaar. Maar dat was ook de bedoeling dacht ik.
Met een beetje geluk verdrijven ze de Desiro's van de IC-diensten ;D
Citaat van: Alan On Track op 20 januari 2020, 17:57:26 PM
Dus als ik het goed begrijp zullen er M7 dubbeldekstammen rijden zonder een trekkende/duwende locomotief? Met een gemotoriseerd stuurrijtuig langs één kant, enkele wagonen tussenin en een gewoon stuurrijtuig langs de andere kant, zodat het dus in feite een treinstel wordt? En indien zo, zou de miniatuurversie ervan ook gemotoriseerd zijn? Het lijkt me een interessant principe, of zie ik het verkeerd?
Ik zag onlangs een foto van M6 en M7 rijtuigen aan elkaar gekoppeld. Buiten het feit dat ze nog een stuk properder zijn en de grote klassenaanduidingen lijken ze inderdaad erg goed op elkaar. Maar dat was ook de bedoeling dacht ik.
Met een beetje geluk verdrijven ze de Desiro's van de IC-diensten ;D
Is idd één van de mogelijkheden.
Maar eveneens gewoon met 18/19 is mogelijk.
Uiterlijk is er idd nog de 2 klapraampjes en de koersborden.
Binnenin zijn de verschillen des te groter.. echt een enorme vooruitgang; alleen hopen dat de reizigers er het nodige respect voor zullen hebben.
Mvg
Citaat van: ward op 20 januari 2020, 20:56:05 PM
Binnenin zijn de verschillen des te groter.. echt een enorme vooruitgang; alleen hopen dat de reizigers er het nodige respect voor zullen hebben.
IJdele hoop.
In FSR staat een gemotoriseerde M7 al volledig onder de graffiti... :(
Citeeralleen hopen dat de reizigers er het nodige respect voor zullen hebben.
Betwijfel dat te zeerste. Toen we een paar weken geleden een uitstapje naar Roosendaal (NL) deden (was met een AM 75) zaten er een paar jongeren met hun voeten (vuil schoeisel) op de (vernieuwde) zetels. De treinbegeleider die er voorbij kwam deed of hij niets had gezien (zou ik ook zijn met zo'n beangstigende bende)
Dan zal het binnenkort dus alleen nog kunnen met politiebegeleiding voor de begeleiders zeker.
Was deze week al zo op de trein van Antwerpen Centraal - Hasselt op het traject van af Mechelen.
Voordeel was wel dat het 1ste klasse compartiment plots leeg liep en de "betrapten" zich heel rustig hielden.
Een M7 al volledig onder de graffiti... waarom geen bewaakte stelplaatsen, anti graffiti laag,...
oh ja, dat kost geld
En geen respect voor materiaal, vreemd dat we het allemaal gezien hebben maar er niets tegen doen of zeggen.
Iedereen heeft zijn bijdrage hierin te doen, niet enkel die treinbegeleider.
Citaat van: B_Modelbouw op 21 januari 2020, 22:23:05 PM
Een M7 al volledig onder de graffiti... waarom geen bewaakte stelplaatsen, anti graffiti laag,...
oh ja, dat kost geld
Bewaking verdoken opstellen,
Ze eerst laten doen en dan pakken, en dan de kosten laten betalen, het zal ineens een ontradend effect hebben!
;)
Wat ik niet begrijp waarom doen die dat ???
Citaat van: Rangeerduivel op 21 januari 2020, 23:02:48 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 21 januari 2020, 22:23:05 PM
Een M7 al volledig onder de graffiti... waarom geen bewaakte stelplaatsen, anti graffiti laag,...
oh ja, dat kost geld
Bewaking verdoken opstellen,
Ze eerst laten doen en dan pakken, en dan de kosten laten betalen, het zal ineens een ontradend effect hebben!
;)
Dat haalt hier in België toch niks uit. Kijk maar naar de recente gebeurtenissen op het Autosalon. Daar gaat geen eurocent van die 2.000 euro/man betaald worden. Jammer genoeg...
tja als het niet volgens de wet mag dan kun je inderdaad niks opleggen, net als jij niks mag doen dat bij wet verboden is ! :-\
Citaat van: Jef op 22 januari 2020, 09:17:19 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 21 januari 2020, 23:02:48 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 21 januari 2020, 22:23:05 PM
Een M7 al volledig onder de graffiti... waarom geen bewaakte stelplaatsen, anti graffiti laag,...
oh ja, dat kost geld
Bewaking verdoken opstellen,
Ze eerst laten doen en dan pakken, en dan de kosten laten betalen, het zal ineens een ontradend effect hebben!
;)
Dat haalt hier in België toch niks uit. Kijk maar naar de recente gebeurtenissen op het Autosalon. Daar gaat geen eurocent van die 2.000 euro/man betaald worden. Jammer genoeg...
Aha tis hier niet voor niets het land van belofte hé, en wat ik hier lees hebben we al 10 jaar geleden ook al gelezen. Resultaat? Nougatballen. Met dank aan sommige sloef sloef politiekertjes.
Den Eric.
Maar Eric die politiekers kunnen alleen hun zakken vullen. ;)
Dan kunnen ze toch IETS.
Den Eric
Citaat van: Herwig op 19 mei 2019, 14:37:13 PM
't Is toch niet zo dat deze motor-stuur-rijtuigen nog geen toelating hebben om te rijden waar(op) ze verondersteld worden te rijden ?
En dat een binnenvaartschip een nood-oplossing is ...(?) Of zitten er nog geen draaistellen onder, onder het rijtuig wel te verstaan ?
De M6 en M7 voldoen niet aan het standaard maximum profiel waardoor deze eigelijk uitzonderlijk vervoer zijn. De M6 heeft ondertussen een zeg maar permanente vergunning maar de M7 niet, het gemotoriseerd stuurijtuig was dan helemaal nieuw en uitzonderlijk.... de eerste verplaatsing per spoor werd zelfs gedaan met uitgeschakelde bovenleiding, wat dus nogal wat praktische problemen met zich mee bracht... vandaar de boot.
Hebben de Dosto's en andere dubbeldek-rijtuigen dan ook een soortgelijk probleem gehad in de andere landen?
En als de M6'en ondertussen "geregulariseerd" zijn en de M7's op een gelijke basis ontworpen zijn... wat kan dan het probleem zijn om ook voor de M7's die regularisering te krijgen?? Of zijn er niet genoeg fondsen boven water gekomen....
Hallo,
M6 voldoen aan het Belgische vrijruimteprofiel, dat groter is dan het Duitse. Resultaat geen m6 in Aachen. Idem dito voor Luxemburg, Frankrijk en Nederland.
M7 bdmx zijn nog in testfase.
Roland
er reden toch al M '6'en in en naar Luxemburg
Citaat van: SuSke op 25 februari 2020, 14:23:19 PM
Hebben de Dosto's en andere dubbeldek-rijtuigen dan ook een soortgelijk probleem gehad in de andere landen?
En als de M6'en ondertussen "geregulariseerd" zijn en de M7's op een gelijke basis ontworpen zijn... wat kan dan het probleem zijn om ook voor de M7's die regularisering te krijgen?? Of zijn er niet genoeg fondsen boven water gekomen....
Tis een nieuw rijtuig de M7 en moet dus de homologatie procedure doorlopen, klinkt raar maar in afwachting word dit als abnormaal rijtuig behandeld. Nu ondertussen is dat ook weer achter de rug, er zijn al rijtuigen in commerciele dienst. Een 2 tal p treinen per dag hebben één M7 die mee rijd in de samenstelling.
Citaat van: doomslu op 25 februari 2020, 22:02:08 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 februari 2020, 21:18:02 PM
er reden toch al M '6'en in en naar Luxemburg
Al jaaaaren.
Idd, met HLE 13, zonder stuurrijtuig dacht ik, dus rond zetten in luxembu.rg voor de terug rit.
De 18 heeft nog geen homologatie voor luxemburg, wel al voor Duitsland, de 18 mag tot in aken.
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/200X/2006-2116 en ik dacht zelfs al eens een foto gezien te hebben van een stuurrijtuig (waarschijnlijk als getrokken rijtuig)
Is er ergens een lijstje terug te vinden met de rijtuigen die reeds afgeleverd en in dienst zijn?
Nu is het de moment om alles beginnen vast te leggen hé. Binnenkort gaan ze buiten dienst en dan is het gejammer dat er geen informatie is!
Ok, er zullen eerst nog wel een aantal revisies en aanpassingen komen, misschien zelfs een andere livrei, maar je kan er niet snel genoeg mee zijn om jezelf voor te bereiden! ;D ;D
https://www.youtube.com/watch?v=eE5luPWFjBE&fbclid=IwAR31R0OQOT16ey6UxexA58qWj9s6TdorpMgvDxAsHxqPCwpy_4KnLFreHIc
(https://live.staticflickr.com/65535/49853883518_8bb587f331_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iXqbFQ)
M7 in Antwerpen Centraal
https://www.youtube.com/watch?v=iTsO3Q6HmMA (https://www.youtube.com/watch?v=iTsO3Q6HmMA)
De nodige tags staan er ook al op! ...
Knap , en nu maar hopen dat één of meerdere grote fabrikanten dit in model willen gaan uitbrengen.
liefst meerdere, dan blijft de prijs nog wat onder controle.
Is er al wat nieuws wat betreft het op schaal na maken van de M7?
Citaat van: Desiro op 21 augustus 2022, 14:03:03 PM
Is er al wat nieuws wat betreft het op schaal na maken van de M7?
Dat het doenbaar is... ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/52301699593_503bc85ee1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2nFHT8g)
(https://live.staticflickr.com/65535/52302185370_075eab2331_k.jpg) (https://flic.kr/p/2nFLnwJ)
dus er is nog niks bekend van datum of zo
Ik denk niet dat er al één fabrikant die heeft aangekondigd.
Het gemotoriseerde stuurrijtuig lijkt me trouwens toch een flinke uitdaging!
Dat is een loc waardig.
Inderdaad de Bmx zal een specialeke zijn. Deze is korter dan de andere M7's en heeft zeer veel details op het dak.
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2022, 08:44:45 AM
Het gemotoriseerde stuurrijtuig lijkt me trouwens toch een flinke uitdaging!
In welk opzicht is dit een uitdaging?
Citaat van: Klaas Zondervan op 22 augustus 2022, 13:11:26 PM
Citaat van: doomslu op 22 augustus 2022, 08:44:45 AM
Het gemotoriseerde stuurrijtuig lijkt me trouwens toch een flinke uitdaging!
In welk opzicht is dit een uitdaging?
Niet voor een fabrikant, het is een locomotief, met enkele zitplaatsen in. Maar ik doelde op zelfbouw/ombouw, zoals Dries hierboven toont met de gewone rijtuigen...
ik denk niet dat daaraan iemand direct aan zal beginnen of lookalikes(om de geopperde redenen of misschien enkel de wagens die getrokken worden
Citaat van: Driesel op 21 augustus 2022, 22:03:01 PM
Citaat van: Desiro op 21 augustus 2022, 14:03:03 PM
Is er al wat nieuws wat betreft het op schaal na maken van de M7?
Dat het doenbaar is... ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/52301699593_503bc85ee1_k.jpg) (https://flic.kr/p/2nFHT8g)
(https://live.staticflickr.com/65535/52302185370_075eab2331_k.jpg) (https://flic.kr/p/2nFLnwJ)
Heel mooi weeral!!!! Top werk man!
Misschien iets voor de klinknageltellers en de zuurgezichten op het forum om de challenge aan te gaan in HO?
Dan moeten ze niet wachten met hun afbrekende kritieken en insinuaties op zij die wel een effort doen ;D
Citaat van: T13 rules op 22 augustus 2022, 14:19:42 PM
Misschien iets voor de klinknageltellers en de zuurgezichten op het forum om de challenge aan te gaan in HO?
Dan moeten ze niet wachten met hun afbrekende kritieken en insinuaties op zij die wel een effort doen ;D
Ik heb hier nog niemand zien zeggen dat het niet goed is. Je opmerking vind ik dan ook een beetje een vorm van stoken, maar bon...
Om dan toch mijn eerlijke mening te geven, mijn eeuwige respect voor de durf die je had om een "perfect" schaalmodel om te bouwen. Vind ik het mooi? Nee, omdat je nog altijd ziet dat het oorspronkelijk een ander model was. Kan ik het beter? Nee, zeker niet!
Maar mijn respect blijft wel van toepassing.
De M7 en bij uitbreiding de M6 zijn sowieso niet mijn ding, geef mij maar de goede ouderwetse M5, in bordeaux!