Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: Koen op 30 april 2019, 15:10:51 PM

Titel: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 30 april 2019, 15:10:51 PM
Door plaatsgebrek in mijn garage zou ik een gedeelte van mijn baan tot tegen het plafond  omhoog willen takelen zodat de caravan nog in de garage binnen kan.
Om een idee te geven, het gaat om een U-vormig gedeelte waarvan het langste gedeelte ongeveer een 8m lengte heeft. Op deze wijze kan ik een gesloten traject maken met de bestaande modules.

Nu mijn vraag:
Aangezien dit gedeelte vrij groot is, zou ik met 5 elektrische takels (met tandwielkast) willen werken die gelijktijdig aangestuurd worden. Toch stel ik mij de vraag of het gelijktijdig aansturen van dezelfde takels ook een gelijkmatige takeling teweeg gaat brengen (ik denk hierbij aan eventuele afwijkingen in de tandwielkast, snelheid motor, ...)
Heeft hier iemand ervaring mee of heeft iemand andere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Paulogic op 30 april 2019, 15:17:15 PM
Die kans is zeker niet onbestaande.

Eén motor en één as met meerdere rollen met kabels lijkt mij heel sterk aangewezen. Hoe de motor ook draait, de opwikkeling gebeurt identiek
als je iederere kabel ook bij start oprolt op dezelfde manier... ook daar kan speling op zitten natuurlijk. Zou een systeem met katrollen en een groot
gewicht geen oplossing zijn? Zie je soms bij kantelpoorten.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 30 april 2019, 15:48:39 PM
Dat is een mogelijke oplossing, alleen moet ik dan nog boven de geleiders van de rolpoort kunnen blijven.
Een tegengewicht daarentegen lijkt mij niet echt een oplossing daar ik rugproblemen heb (of ik moet iemand vinden die dit voor mij wil ophangen).
Dit ga ik eens grondig moeten bekijken.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: SuSke op 30 april 2019, 15:58:59 PM
Koen, zoals Paul al aangeeft: 1 motor die de verschillende punten over een gelijke as aantrekt.

De verbinding naar de verschillende punten van je baan mogen zo lang of zo kort zijn als nodig. Die afstand speelt niet mee.
Het is enkel het hoogteverschil dat je op een gelijkmatige manier moet "opgetrokken" krijgen.
Dat kan je doen door de punten samen te brengen op een buismotor (voor rolluiken) en die zal alles gelijkmatig optrekken.
De eventuele verlenging in je "koord" hangt alleen af van het materiaal en natuurlijk ook van de lengte.
Dus beter een iets te sterk touw of kabel nemen om dat te beperken.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: bollen neus op 30 april 2019, 15:59:50 PM
Je moet dit gewicht ook niet boven uwen kop heffen hoor, ge begint vanaf de grond dus (ik heb ook rugproblemen, zelfs al laten vastzetten) gewoon boerenverstand bezigen.
Den Eric.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 30 april 2019, 16:03:52 PM
Bedankt Eric en Suske voor de tips.
Ik ga eens kijken wat het meest praktische is. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Freek op 30 april 2019, 18:01:48 PM
Podium bouwers en riggers gebruiken ook lieren om hun plafond en lichtbruggen omhoog te hijsen. Die gebruiken wel speciale sturingen om ervoor te zorgen dat alle lieren gelijktijdig oprollen.
Maar ook als je gebruik maakt van 1 motor met meerdere oprollers, dan ben je nog niet zeker dat je baan mooi gelijkmatig omhoog gaat. Die kabels hebben elk hun eigen willetje en rollen nooit allemaal hetzelfde op. Van zodra er een kabel over een eerder opgerolde kabel gaat dan gaat die kabel sneller oprollen omdat de diameter van de rol ook groter geworden is.
Als je dit systeem wil gebruiken moet je er gewoon rekening mee houden dat alles kan buigen en scheef hangen.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 april 2019, 18:05:43 PM
hoe hoog /groot is je baan, je groot/hoog garage en jouw (groot/hoog)caravan?
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 30 april 2019, 20:39:36 PM
Citaat van: Freek op 30 april 2019, 18:01:48 PM
Podium bouwers en riggers gebruiken ook lieren om hun plafond en lichtbruggen omhoog te hijsen. Die gebruiken wel speciale sturingen om ervoor te zorgen dat alle lieren gelijktijdig oprollen.
Maar ook als je gebruik maakt van 1 motor met meerdere oprollers, dan ben je nog niet zeker dat je baan mooi gelijkmatig omhoog gaat. Die kabels hebben elk hun eigen willetje en rollen nooit allemaal hetzelfde op. Van zodra er een kabel over een eerder opgerolde kabel gaat dan gaat die kabel sneller oprollen omdat de diameter van de rol ook groter geworden is.
Als je dit systeem wil gebruiken moet je er gewoon rekening mee houden dat alles kan buigen en scheef hangen.


Daar  heb je zeker een punt. Niet evident om dit allemaal in rekening te brengen.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 april 2019, 18:05:43 PM
hoe hoog /groot is je baan, je groot/hoog garage en jouw (groot/hoog)caravan?

Ik zal proberen morgen een schets te maken. Het is allemaal niet zo groot. Het grootste gedeelte is ongeveer 8m x 40cm en de koppeling met het bestaande gedeelte is slechts een 15cm breed en 4m lang (de twee benen van de U). De hoogte van de garage is ongeveer 3m50. De grootte van het gedeelte waar het nieuwe gedeelte komt is 10m x 4m50. De caravan is 2m80 hoog.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: doomslu op 30 april 2019, 22:23:39 PM
Verkoop de caravan en maak een grotere baan.  ;D
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 30 april 2019, 22:33:15 PM
Citaat van: doomslu op 30 april 2019, 22:23:39 PM
Verkoop de caravan en maak een grotere baan.  ;D

Hm, nee daar reis ik te graag voor  ::).
Ik zou natuurlijk nog kunnen bijbouwen maar helaas zit ik al op de maximaal toegelaten bebouwbare oppervlakte  :(.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: erik de noorman op 30 april 2019, 22:48:15 PM
Een grotere caravan en steek daar u baan.  :)

Erik.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Havoc op 30 april 2019, 23:57:19 PM
Citaat van: Freek op 30 april 2019, 18:01:48 PMAls je dit systeem wil gebruiken moet je er gewoon rekening mee houden dat alles kan buigen en scheef hangen.

Ja, dit is gewoon essentieel: je moet ermee plannen dat dit zal gebeuren! Het is veel simpelder om van in het begin uit te gaan dat het zal mislopen. Dus moet je een systeem maken dat erop voorzien is.

Maak gewoon 5 segmenten en hang elk stuk aan een eigen takel. Laat elk stuk apart zakken op poten, monteer aan elkaar en rijden maar. En wat ik zelf zou doen is iets maken dat je pas kan ophijsen als ALLE verbindingsstukken weg zijn. Bvb dat je alle bouten in een plank met gaten moet steken met een microswitch erachter. Pas als alle bouten in de plank zitten en niets nog aan elkaar hangt kan je hijsen.  Of dat je de verbindingsbouten moet gebruiken om de kabels aan de segmenten te hangen. Ook  connectoren gebruiken die kunnen lostrekken of kabels die lang genoeg zijn dat ze tot op de grond komen. Allemaal zo'n details die maken dat het niet mis kan gaan.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: stoomlokje op 01 mei 2019, 01:44:26 AM
1 takelmotor en 1 lange kabel met meerdere katrollen.( aan elk ophangpunt 1 ).
De kabel al deze katrollen laten passeren.
Dan zal de baan overal met dezelfde snelheid en verplaatsing omhoog gehesen worden.

grtjs,
Saskia
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Michiel op 01 mei 2019, 09:34:07 AM
Misschien als inspiratie, en waarom niet eens informeren hoe zij het deden, in Heerhugowaard.

https://www.youtube.com/watch?v=nzUlZ7UKXQQ
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Havoc op 01 mei 2019, 10:34:48 AM
Citaat van: stoomlokje op 01 mei 2019, 01:44:26 AM
1 takelmotor en 1 lange kabel met meerdere katrollen.( aan elk ophangpunt 1 ).
De kabel al deze katrollen laten passeren.
Dan zal de baan overal met dezelfde snelheid en verplaatsing omhoog gehesen worden.

Enkel en alleen als elke katrol evenveel belast wordt. Anders gaat de baan scheef hangen.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 01 mei 2019, 13:06:12 PM
Citaat van: Michiel op 01 mei 2019, 09:34:07 AM
Misschien als inspiratie, en waarom niet eens informeren hoe zij het deden, in Heerhugowaard.

https://www.youtube.com/watch?v=nzUlZ7UKXQQ

Bedankt Michiel,

Daar ga ik zeker eens mijn licht opsteken.


@ Allen,
Bedankt voor het meedenken, geven van suggesties ed.
Ik ga hiermee aan de slag.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: SuSke op 01 mei 2019, 16:30:40 PM
Citaat van: Havoc op 01 mei 2019, 10:34:48 AM
Citaat van: stoomlokje op 01 mei 2019, 01:44:26 AM
1 takelmotor en 1 lange kabel met meerdere katrollen.( aan elk ophangpunt 1 ).
De kabel al deze katrollen laten passeren.
Dan zal de baan overal met dezelfde snelheid en verplaatsing omhoog gehesen worden.

Enkel en alleen als elke katrol evenveel belast wordt. Anders gaat de baan scheef hangen.

Sorry Johan, maar dit klopt niet.

Het vertikale deel van de verplaatsing moet voor elke katrol het zelfde zijn.
De "belasting" van de katrol maakt niets uit in de verplaatsing (behoudens als je de boel optrekt aan elastieken)

De kunst zit erin om alle aansluitpunten naar 1 gemeenschappelijk punt te brengen en er voor te zorgen dat de verticale verplaatsing na het samenbrengen van alle trekkabels met 1 kabel kan gebeuren. Dan speelt zelfs het niet gelijkmatig oprollen geen rol meer. Hoe die horizontale kabels lopen maakt echt niets uit. Ze zijn liefst allemaal even lang, maar dat hoeft niet. De rek op een kabel is niet van dien aard dat het problemen zal opbrengen. Je kan ook koord gebruiken, maar dan liefst van een degelijke kwaliteit en zeker geen rekbaar koord (geen klimkoord).

Dus:
Loopwielen aan het plafond op de plek waar je bevestiging aan de baan zit.
Kabel van de baan door het loopwiel naar een centraal punt.
Vanuit het centraal punt één kabel (waar alle andere aanhangen) naar een loopwiel ter hoogte van het hijsapparaat (takel, zwengel, haak,...) Je zorgt ervoor dat de horizontale, niet noodzakelijk rechtlijnige afstand tussen de "knoop" en het loopwiel iets groter is dan de verticale verplaatsing die je moet maken.
Zo zal het werken, en heb je geen last van een beetje rek op de kabels of ongelijk optrekken.

Het systeem uit Heerhugewaard zal ook wel zo werken met stalen kabels en dan speelt de belasting helemaal niet meer mee (trekkracht in een kabel gaat snel naar 800N/mm²) waardoor de rek ook zeer beperkt blijft (lineair met de trekspanning in de kabel)

(oplossingen die werken - mijn dadda)

Edit:
Reactie van Johan is wel juist, stelling er boven klopt niet, zie ook mijn reacite een beetje verder

Daarnaast ook zorgen dat de verplaatsing van de "knoop" over een afstand gelijk aan de verticale verplaatsing zonder obstakels kan gebeuren.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: B_Modelbouw op 01 mei 2019, 17:16:21 PM
https://youtu.be/l-1dkmAOIsg

Een voorbeeld van een baan die wordt getakeld ...
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Havoc op 02 mei 2019, 07:50:20 AM
Suske, wat jij voorstelt is iets anders dan beschreven in de post waar ik op reageerde. Dat voorstel is met 1 kabel die langs alle katrollen doorgelust wordt. Dus van je lier naar een eerste vaste katrol, naar beneden naar het eerste hijspunt,  terug naar boven en over een tweede vaste katrol naar het volgende hijspunt. En zo verder tot die ene kabel alle hijspunten gedaan heeft.

Wat jij voorstelt werkt wel. Had niet anders verwacht.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: SuSke op 02 mei 2019, 09:07:01 AM
Doorlussen werkt inderdaad niet.
Er hoeft maar 1 katrol te zijn die iets stroever loop dan de andere en het hele spul loopt uit de haak.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 mei 2019, 09:19:27 AM
Zelfs als alle katrollen soepel lopen gaat het fout als je de kabel doorlust. In zo'n doorlopende kabel is overal de trekkracht gelijk, dus ook de kracht op elk hijspunt. Een lichter deel van de baan zal dan sneller omhoog gaan dan een zwaarder deel.

Ik zou twee dingen doen. Elk hijspunt een eigen kabel geven naar een contragewicht en bovendien een hijskabel die je combineert in een gezamenlijk punt zoals Suske voorstelt. De contragewichten kun je dan per stuk zo aanpassen dat ze b.v. 80% van het gewicht  opnemen. Dat vermindert de krachten in het hijsmechanisme.

Bovendien  zou ik voorzien in een aantal ankerpunten waarmee je de baan vastzet in de hoge stand. Daarmee voorkom je dat de zaak onverhoeds naar beneden komt bij een kabelbreuk.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: SuSke op 02 mei 2019, 09:28:48 AM
Klaas, werken met contragewichten gaat niet. De plaats waar de baan staat moet voor iets anders gebruikt worden.
Je moet dan de contragewichten ook al gaan omleggen waardoor je een heleboel kabelwerk krijgt.

Je opmerking rond het "verzekeren" in de gehesen toestand is wel een goed idee, 't zou zonde zijn van de caravan die onder de baan staat  8)
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Snobby Crash op 02 mei 2019, 09:30:56 AM
Hey Koen,

Bij onze club Het Spoor in Sint- Niklaas hebben we een bocht van de Spoor I baan ook zo gemaakt dat die met een elektrische takel tegen het plafond hangt. Enkel op rijavonden en tentoonstellingen laten we deze bocht zakken. De diameter van deze bocht schat ik ongeveer een 5 meter.

Ik maak eerstdaags eens foto's van het systeem en de ophanging die we hebben gebruikt.

Of je kan natuurlijk ook altijd eens een kijkje komen nemen op dinsdag of vrijdagavond hè !
Geef dan wel een seintje, dan zorg ik zeker dat ik er ben !

Geert
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 mei 2019, 09:37:55 AM
Citaat van: SuSke op 02 mei 2019, 09:28:48 AM
Klaas, werken met contragewichten gaat niet. De plaats waar de baan staat moet voor iets anders gebruikt worden.
het hangt er maar vanaf hoeveel ruimte er is. De contragewichten zelf hoeven niet veel ruimte in te nemen.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Michiel op 02 mei 2019, 09:49:54 AM
Is het opklappen van de baan met scharnieren, met eventueel hulp van trekkabels een optie? Dat is makkelijker te doen maar aan jou te overwegen of het mogelijk is (vorm van de baan, beschikbare plaats,...)
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 02 mei 2019, 11:01:53 AM
Interessante en leerrijke discuties  :). Ik zal eerstdaag een paar foto's maken van de ruimte. Op dit ogenblik is dit geen optie daar ik in de garage alles aan het verhuizen ben (en je wil niet weten wat een rommel dat dit geeft  ;D).

@ Geert,
Ik ben benieuwd naar de foto's. Bedankt voor het aanbod. Misschien moet ik maar eens tijd vrijmaken om te komen kijken.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 11:15:40 AM
pm
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: dani op 02 mei 2019, 11:24:40 AM
een niet onbelangrijk gegeven in deze discussie is :  "wat mag dat kosten" ?

Je kan hele dure synchroon lopende oplossingen bedenken, maar als het je een bom geld kost, is het dat dan waard ?

Zelf zou ik in dit geval ook opteren voor 1 enkele aandrijving (dan wel sterk genoeg)   vanop 1 punt,  en dan met een aantal "assen" die parallel lopen en onderling door kettingen zijn verbonden.   zo is 1 omwenteling van de hoofd ad ook 1 omwenteling van al de "slave" assen en ga je toch al je kabels gelijk optrekken  (in de veronderstelling dat deze inderdaad op dezelfde manier oprollen).

In het geval van een U vorm kan je kiezen voor 2 lange assen  boven elk "been"  (eentje aan elke kant van het betreffende been) met elk een aantal kabels,  en voor het "middenstuk" een aantal kortere assen  met telkens ook 2 kabels.   

even proberen schetsen :


Motor ---> drijft As  1 aan...
Alle andere assen zijn via kettingen/tandwielen de ene aan de andere verbonden.
As 1 en 2  trekken 1 been van de U   op
As 8 en 9  trekken het andere been van de U   op
Assen 3...7   trekken het verbindingsstuk op
K = ketting verbinding
X+X =  een poelie of kabel rond de as

een bovenaanzicht :::



+----------+
@ motor   @
+----------+
            K
            K
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 1  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 2  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
            K         X                                 X                                 X                                 X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 3  ---+-------------------------+--
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 4  ---+-------------------------+--
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 5  ---+-------------------------+--
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 6  ---+-------------------------+---
            K         X                                 X
            K
            K
            K         X                                 X
           AS 7  ---+-------------------------+---
            K         X                                 X
            K
            K
            K
            K
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 8  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
            K
            K
            K          X                                 X                                 X                                 X                                 X
           AS 9  ---+-------------------------+-------------------------+--------------------------+-------------------------+
                       X                                 X                                 X                                 X                                 X

Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: evan op 02 mei 2019, 12:01:41 PM
Ik zou met één centrale takel werken en een stevige evenaar die je kan loskoppelen van je baan.  Bij het takelen moet je baan wel op 1 of twee hoeken begeleid worden.  Dit lijkt me veel eenvoudiger dan meerdere ophaal of takelpunten.

Hier een link naar een product ter illustratie van het idee...  https://www.hijsenenzo.nl/liftsmart-evenaars-uitschuifbaar.html
Je kan dus een frame maken dat je baan vast houdt en dat optakelen. 


Groetjes
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: SuSke op 02 mei 2019, 12:25:14 PM
Is het zelfde principe Evan.
Ook de hijspunten van het evenaar-frame moeten juist opgetrokken worden of je evenaar gaat schuin hangen en dus ook je baan.
Een "single-beam" zoals in de link die je geeft, kan het niet klaren omdat je dan scheerkrachten krijgt in je baanopbouw met schuine kabels. Je moet naar de hoeken van je baan.

Casu zal zijn het basisframe van de baan sterk genoeg te maken om die krachten op te kunnen nemen.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: just4fun op 02 mei 2019, 12:45:29 PM
En waarom takelen?
Is opkrikken ook geen mogelijke oplossing?
Paul
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: evan op 02 mei 2019, 13:19:35 PM
Citaat van: SuSke op 02 mei 2019, 12:25:14 PM
Is het zelfde principe Evan.
Ook de hijspunten van het evenaar-frame moeten juist opgetrokken worden of je evenaar gaat schuin hangen en dus ook je baan.
Een "single-beam" zoals in de link die je geeft, kan het niet klaren omdat je dan scheerkrachten krijgt in je baanopbouw met schuine kabels. Je moet naar de hoeken van je baan.

Casu zal zijn het basisframe van de baan sterk genoeg te maken om die krachten op te kunnen nemen.

Die "single beam" was gewoon om het principe "evenaar" toe te lichten.  Niet iedereen heeft hier takel of hijs ervaring  ;) 


groetjes

Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 02 mei 2019, 16:51:50 PM
Allen bedankt voor al deze info! In ieder geval zijn de tips en bedenkingen zeer nuttig.
Ik heb ondertussen al een paar foto's van de situatie gemaakt.

(https://live.staticflickr.com/65535/46840858355_8ed4c18e35_k.jpg) (https://flic.kr/p/2enaDh8)75642B12-30FD-4FCD-AA7A-4D39A23135DF (https://flic.kr/p/2enaDh8) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr

De diepvriezer moet nog een andere plaats krijgen en een nieuw "keukentablet" gaat tot waar nu de diepvriezer staat.

(https://live.staticflickr.com/65535/46840858105_341604eeec_k.jpg) (https://flic.kr/p/2enaDcP)C0970EF8-A4DB-42FA-BD26-8327611FDF02 (https://flic.kr/p/2enaDcP) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr

Tussen de schakelaar en de sturing wordt er een gat diameter 110mm geboord.

(https://live.staticflickr.com/65535/46840858655_e17e4fcb73_k.jpg) (https://flic.kr/p/2enaDni)C6B52DF0-CC2B-4258-A345-18DDA7759541 (https://flic.kr/p/2enaDni) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr

Het geheel moet op de modules aangesloten worden.

(https://live.staticflickr.com/65535/46840858515_9eaef58fe9_k.jpg) (https://flic.kr/p/2enaDjT)F38C6F67-609C-401C-BFBC-B951D33E4C14 (https://flic.kr/p/2enaDjT) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr

Ik moet rekening houden met de poortgeleiders. Daar moet ik onder blijven (met een zeer beperkte hoogte daar de caravan (met schouw) er nog onder moet kunnen).

(https://live.staticflickr.com/65535/46840857995_f82954bc9c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2enaDaV)DB1E0B55-40D1-4398-A506-64C7F081B470 (https://flic.kr/p/2enaDaV) by Koen Vaganée (https://www.flickr.com/photos/151962858@N03/), on Flickr
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Peter op 02 mei 2019, 17:27:20 PM
Koen,
Hoeveel is de vrije ruimte tussen de caravan en het plafond, want welke methode je ook wil gebruiken moet je toch voldoende speling hebben.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 17:40:08 PM
en een verdieping bovenop je garage is geen optie, bv 1,5 doormetsen met schuin dak ? Of staat daar een stukje leefruimte boven? ??? ??? 't is natuurlijk een flinke kost, valt natuurlijk te bekijken wat het kost en/of mag/kan? Ik deed bv serieuse veranderingen daar mijn hyp.krediet afgelopen is en heb voor een tweede keer opnieuw een krediet aangevraagd voor belastingsvoordeel(lees terugkrijgen belastingen i.p.v. moeten bijbetalen. Je zou het natuurlijk kunnen verkocht krijgen thuis met extra repetitieruimte ?  ;) Ik dacht maar eens luidop  ;)
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 02 mei 2019, 19:05:50 PM
Citaat van: Peter op 02 mei 2019, 17:27:20 PM
Koen,
Hoeveel is de vrije ruimte tussen de caravan en het plafond, want welke methode je ook wil gebruiken moet je toch voldoende speling hebben.

Tussen het plafond en de caravan is er ongeveer 1/2 m maar tussen de rails van de poort en de caravan is er maximaal 10cm.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 17:40:08 PM
en een verdieping bovenop je garage is geen optie, bv 1,5 doormetsen met schuin dak ? Of staat daar een stukje leefruimte boven? ??? ??? 't is natuurlijk een flinke kost, valt natuurlijk te bekijken wat het kost en/of mag/kan? Ik deed bv serieuse veranderingen daar mijn hyp.krediet afgelopen is en heb voor een tweede keer opnieuw een krediet aangevraagd voor belastingsvoordeel(lees terugkrijgen belastingen i.p.v. moeten bijbetalen. Je zou het natuurlijk kunnen verkocht krijgen thuis met extra repetitieruimte ?  ;) Ik dacht maar eens luidop  ;)

Ja Peter. Je slaagt de nagel op de kop. Toen we ons dak wilden leggen, vroeg ik of ik een puntdak mocht leggen omdat een overbrugging van 10m niet evident was. Ik mocht dit enkel wanneer ik 3m van de scheidingslijn bleef. Het straffe is dat ik de oorspronkelijke plannen zo getekend had en dat dit afgekeurd werd. Ik moest op de scheidingslijn bouwen. Zo zie je maar de willekeur bij een aanvraag ...  >:(.
We hebben ook overwogen om de garage te ondergraven en een kelder te bouwen maar dit is niet zo evident, vooral omdat de fundamenten ongeveer een meter breed en een meter diep zitten.

We zullen het dus moeten doen met wat we hebben.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: doomslu op 02 mei 2019, 19:20:09 PM
Verhuizen hé Koen.  :)
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 19:22:37 PM
en mag/kan je de muren van je garage nog verhogen (eventueel  met plat dak) of zit je al op max. hoogte ?
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 19:34:23 PM
nu is het zo mits je onmiddellijke buren akkoord zijn(beide zijden, achteraan,  vooraan, bij mij waren dat er 4) met een afwijking van de verkavelingsvoorwaarden(hier)/bouwvoorwaarden kunt krijgen.

Zo bouwde ik een veranda met plat dak daar er in de verkavelingsvoorwaarden stond dat er een dak boven moest met een hellingsgraad 35 tot 45°. 

Dus ben ik naar de gemeente geweest met een plannetje (bij minder dan 40 m²) hoefde geen architect. Ik vrees voor U dat dit wel het geval zal zijn wegens stabiliteitsproblemen dak. Ik zou zeggen ga eens naar de gemeente(technische dienst) en neem inlichtingen, het kost je niet en misschien is er wel een oplossing te vinden.Een nee heb je en misschien krijg je wel een ja ?

bij mij moest het wel aangevraagd worden bij gemeente en kadaster dacht ik en dat nam een kleine 6weken in beslag nam ik,na akkoord schreef de gemeente mijn buren aan of die problemen hadden met de bouw,hoewel ik elke buur liet tekenen op mijn plan veranda. Vervolgens moest ik een maand wachten voor goedkeuring en ik moest dan 4of 6 weken voor aanvang mijn aanvraag uithangen na goedkeuring gemeente
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 02 mei 2019, 20:25:27 PM
Citaat van: doomslu op 02 mei 2019, 19:20:09 PM
Verhuizen hé Koen.  :)

Inderdaad Luc. Mijn vrouw wil een kleiner huis nu de kinderen quasi uit huis zijn en ik wil een grotere garage  ;D. Ik heb al gezegd dat we dan maar eens moeten rondkijken maar ik zou ons huis niet kunnen missen. De helft van het huis bestaat uit glas. Je hebt een zaligheid aan licht.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 19:34:23 PM
nu is het zo mits je onmiddellijke buren akkoord zijn(beide zijden, achteraan,  vooraan, bij mij waren dat er 4) met een afwijking van de verkavelingsvoorwaarden(hier)/bouwvoorwaarden kunt krijgen.

Zo bouwde ik een veranda met plat dak daar er in de verkavelingsvoorwaarden stond dat er een dak boven moest met een hellingsgraad 35 tot 45°. 

Dus ben ik naar de gemeente geweest met een plannetje (bij minder dan 40 m²) hoefde geen architect. Ik vrees voor U dat dit wel het geval zal zijn wegens stabiliteitsproblemen dak. Ik zou zeggen ga eens naar de gemeente(technische dienst) en neem inlichtingen, het kost je niet en misschien is er wel een oplossing te vinden.Een nee heb je en misschien krijg je wel een ja ?

bij mij moest het wel aangevraagd worden bij gemeente en kadaster dacht ik en dat nam een kleine 6weken in beslag nam ik,na akkoord schreef de gemeente mijn buren aan of die problemen hadden met de bouw,hoewel ik elke buur liet tekenen op mijn plan veranda. Vervolgens moest ik een maand wachten voor goedkeuring en ik moest dan 4of 6 weken voor aanvang mijn aanvraag uithangen na goedkeuring gemeente

We zijn destijds in Mechelen naar de stedenbouwkundigedienst geweest. Ik heb 5 jaar aan deze garage gewerkt en bij de dakconstructie hebben wij, met handtekeningen van de buren, een wijziging aangevraagd om een puntdak te mogen bouwen. Ik ben ter plaatse de wijziging gaan verdedigen, helaas zonder succes.
Het enige dat ik verkregen heb, is dat ik een halve meter hoger mocht bouwen zodat de caravan binnen kon.

Dan wil ik nog niets zeggen over de miserie die wij gehad hebben om een goedkeuring te krijgen voor het verbouwen van ons huis. Dit heeft ons meer dan 3 jaar gekost!

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Peter op 02 mei 2019, 20:37:38 PM
Hallo Koen,
En wat dacht je van het idee dat een van de forumleden suggereerde, namelijk een baan die je, desnoods in delen tegen de muur kunt vouwen.
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Koen op 02 mei 2019, 20:45:19 PM
Citaat van: Peter op 02 mei 2019, 20:37:38 PM
Hallo Koen,
En wat dacht je van het idee dat een van de forumleden suggereerde, namelijk een baan die je, desnoods in delen tegen de muur kunt vouwen.

Niet evident daar omwille van de ramen en het werktablet. Ik ga alles nog eens rustig overlopen en alle ideeën stuk voor stuk overwegen en bekijken naar haalbaarheid.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 mei 2019, 20:53:14 PM
ondertss pm  met nog een mogelijkheid waarmee ik uw draadje niet wil mee vervuilen maar het zou een optie kunnen zijn zonder verbouwingen  mits het mag/kan
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: just4fun op 03 mei 2019, 12:40:07 PM
Hoe vaak moet je met uw caravan eigenlijk onder je getakelde baan door?
Als dit maar 1 of 2 keer per jaar is, is dan een hele takelconstructie niet heel erg overdreven?
Misschien is een baan in door u draagbare segmenten opbouwen dan vele malen eenvoudiger.
Paul

Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Havoc op 03 mei 2019, 22:57:16 PM
Citaat van: just4fun op 03 mei 2019, 12:40:07 PMMisschien is een baan in door u draagbare segmenten opbouwen dan vele malen eenvoudiger.

Wat is daar nu de leut aan? :D
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: BR-59 op 04 mei 2019, 11:13:44 AM
Goedemorgen allemaal,

Opklappen is niet aan te raden. Een dergelijke baan heb ik gehad en twee keer iets vergeten van de baan te nemen. Een keer een wagon en de tweede keer een tangetje. Gevolg: wagon onherstelbaar beschadigd en twee telegraafpalen en bij het tangetje een huisje, wat bomen en twee lantaarnpalen. De laatste keer betekende ook gelijk het einde van de baan. 
Titel: Re: Omhoog takelen van een baangedeelte
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 mei 2019, 12:59:49 PM
Citaat van: Koen op 02 mei 2019, 19:05:50 PM
Tussen het plafond en de caravan is er ongeveer 1/2 m maar tussen de rails van de poort en de caravan is er maximaal 10cm.
Dat gedeelte waar de poort zit als hij open straat kun je helemaal vergeten. Die 10 cm is veel te weinig om er nog een  spoorbaan tussen te krijgen. Bovendien zit de poort daar de hijspunten in de weg.