Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => Schaal N => Topic gestart door: Belgaboy op 15 april 2019, 12:01:45 PM

Titel: Einde H0 begin N
Bericht door: Belgaboy op 15 april 2019, 12:01:45 PM
Hallo N spoorders,

Na enkele jaren met H0 geëxperimenteerd te hebben ga ik overschakelen naar schaal N.
De beschikbare tafel meet 3 op2 en daar kreeg ik in H0 niet de baan op die ik voor ogen had. Vooral langere stammen (5 wagons en meer) waren niet mogelijk op deze ruimte...
Ik heb dit eens uitgetest in N en daar lukt het wonderwel.

N dus!
Aangezien al mijn H0 materiaal dient verkocht te worden (zie je binnenkort wel verschijnen in de te koop rubriek) sta ik voor de aankoop van nieuw spoormateriaal. Ik zit in de testfase en heb al flex rails geprobeerd van Fleischmann (met bedding maar zeer duur) Fleischmann zonder bedding (de vroegere Roco rails vermoed ik) en peco. Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar de Fleischmann zonder bedding.
Vlot verkrijgbaar, redelijk van prijs en twee soorten flex rail (rigid en flexibel)
De rigid lijkt me ideaal voor rechte stukken maar is ook zeer licht buigzaam voor flauwe bochten.

Wat denken jullie ervan? Is dit een goede keuze?

Aangezien alles nieuw is voor mij in N ga ik hier in de toekomst wel meerdere vragen lanceren.


Ik heb nog geen ontwerp van baan, wel veel ideeën en al veel opgestoken van de ervaringen van anderen. Zo zal mijn schaduwstation lijken op dat van Michiel (achter een wand en goed bereikbaar)
En lijkt het baanplan van Piet me ook wel wat, mits aanpassingen.
Het wordt alleszins iets Zwitsers...

Tot zover

Groeten
Patrick
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: 59erke op 15 april 2019, 12:19:14 PM
Hey Patrick,  leuk te horen dat je de voordelen van N hebt ontdekt. Als je zwitsers gaat rijden ga je ook een grote keuze aan rollend materiaal en scenery vinden.

Kwestie van railmateriaal zou ik toch opteren voor rails van peco. Ik ben ook begonnen met de fleischmann rails en het is door de N modulebaan dat ik toch heb ontdekt dat peco meer voordelen heeft. Ik som eventjes de puntjes op waardoor ik al mijn fleischmann rails heb vervangen door peco.

~ peco rails hebben veel minder onderhoud nodig
~ realistischer maar dat is een puntje dat voor iedereen anders kan zijn
~ mooiere wissels, die van fleischmann zijn veel te kort.

Je kan ook altijd fleischmann rails gebruiken in je schaduwstation en peco in het zichtbare gedeelte.
Peco code 80 past op fleischmann rails
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: SuSke op 15 april 2019, 13:36:29 PM
Ga dan met Peco gelijk voor code 55 ipv code 80, zeker voor het zichtbare deel.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Belgaboy op 15 april 2019, 13:52:37 PM
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van de peco wissels, ik heb die in H0 ook getest en het was me teveel gedoe om die aandrijving goed te krijgen.

Ik hoor je zeggen servo aandrijving maar dat betekent dat ik dan ook mijn decoders nieuw moet kopen. Laat dat nu het enige, samen met de ECoS, zijn dat ik kan recupereren...

Zijn de Fleischmann zonder bedding dan niet goed?

Mvg
Patrick
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: SuSke op 15 april 2019, 14:02:16 PM
Zeer zeker wel want die werden ook op de nieuwe N-baan van MTD gelegd.

En de wissels worden aangedreven door de Conrad-motoren.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Belgaboy op 15 april 2019, 14:27:33 PM
Voor 25,90 euro heb je Fleischmann wissels met aandrijving, ik dacht voor deze te gaan.
Zeker nu ik er zo'n stuk of 14 nodig heb alleen voor het schaduwstation.

Wissel zonder aandrijving kosten 18,90 + de Conrad aandrijving...ik denk dat dit duurder gaat zijn al heb ik geen idee wat die dingen kosten. Heb je daar een nummer van?

Patrick
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Dirkh op 15 april 2019, 14:46:36 PM
conrad aandrijvingen
https://www.conrad.be/p/426c112-universele-wisselaandrijving-16-vac-1396900 (https://www.conrad.be/p/426c112-universele-wisselaandrijving-16-vac-1396900)  10€
of set van 5
https://www.conrad.be/p/conrad-voordeelset-wisselaandrijvingen-5-stuks-047980 (https://www.conrad.be/p/conrad-voordeelset-wisselaandrijvingen-5-stuks-047980) 40€

Maar ik zou ook voor peco code 55 gaan, via e-hattons https://www.hattons.co.uk/stocklist/1000407/1000589/1000685/0/Peco_Products_N_Gauge_Track_Code_55_Finescale/prodlist.aspx (https://www.hattons.co.uk/stocklist/1000407/1000589/1000685/0/Peco_Products_N_Gauge_Track_Code_55_Finescale/prodlist.aspx) komt een wissel op 14 € , gewoon in het groot bestellen kan zijn de verzendkosten beperkt.

Ik vindt persoonlijk zelf balast aanbrengen veel fijner dan die rails met balastbed. Ook een uitgebreider gamma van wissels bij peco naar mijn mening.

Persoonlijk zou ik de aandrijvingen van fleischmann niet gebruiken. (na een tijdje krijg je problemen met de sleepcontactjes binnenin, bij mij toch)  De conrad wissel aandrijvingen kan je beter verbergen dan die fleischmann.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Dirkh op 15 april 2019, 14:55:39 PM
nog snel wat reclame maken, zaterdag 27/4, zondag 28/4, woensdag 1/5, zaterdag 4/5 en zondag 5/5 staat de MSM-n forumbaan opgesteld in schoten juiste locatie en tijden volgen nog.
Kan je eens komen kijken wat er mogelijk is in N en zie je direct het gebruik van peco code 55 rails.
ik zie ook niet direct een probleem van die peco wissels , ik heb die zelf vroeger ook gebruikt met conrad aandrijvingen zonder probleem. nu wel overgeschakeld naar Servo aandrijving, maar eerder omdat ik traag werkende wissels wilde dan om de functie.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Belgaboy op 15 april 2019, 16:32:07 PM


Ik vindt persoonlijk zelf balast aanbrengen veel fijner dan die rails met balastbed. Ook een uitgebreider gamma van wissels bij peco naar mijn mening.

[/quote]

Dirk,

De Fleischmann rails zijn zonder ballastbed (de ex Roco reeks vermoed ik) dus instrooien is ook hier mogelijk/vereist.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: PietB op 15 april 2019, 16:33:09 PM
Citaat van: Dirkh op 15 april 2019, 14:46:36 PM
Maar ik zou ook voor peco code 55 gaan, komt een wissel op 14 € , gewoon in het groot bestellen kan zijn de verzendkosten beperkt.
Heb ik ook aangeschaft maar dan bij www.n-spoorstore.nl in Lochem.
SL391F enSL392F kosten daar €15,90 en ze rekenen boven de €100 in NL geen verzend kosten.
Heb één keer bij Hattons flexrail besteld, die kwamen slecht verpakt en verbogen - gebroken aan.
Bij 8 van de 10 waren meerdere dwarsliggers gebroken.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: 59erke op 15 april 2019, 20:05:27 PM
Patrick,  De keuze blijft natuurlijk steeds bij jou, wij kunnen enkel maar tips geven.

Fleischmann wissels zijn niet slecht, maar persoonlijk vindt ik dat ze "te kort en te hoekig" zijn, dit terwijl peco in zijn gamma mooiere slankere wissels heeft dewelke veel mooier ogen wanneer er een lange sleep rijtuigen over rijden.

Over de aandrijving heb je keuze in overvloed, servo's van conrad of deze van Cobalt (https://www.en.dm-toys.de/liste/search/cobalt%20ip.html) dewelke ikzelf gebruik. De originele magnetisch klikklak wisselaandrijvingen van fleischmann zou ik zeker niet gebruiken. Vroeg of laat krijg je toch problemen hiermee.
Vergeet ook niet dat je deze nooit deftig kan wegwerken, zelfs omgekeerd blijf je ze zien.

Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Ronald op 16 april 2019, 09:05:27 AM
Citaat van: PietB op 15 april 2019, 16:33:09 PM
Heb één keer bij Hattons flexrail besteld, die kwamen slecht verpakt en verbogen - gebroken aan.
Bij 8 van de 10 waren meerdere dwarsliggers gebroken.

Hmmm... heb eens 5 0-flexrails besteld daar en die waren keurig verpakt in een lange doos.... geen probleem dus.

Citaat van: 59erke op 15 april 2019, 20:05:27 PM
De originele magnetisch klikklak wisselaandrijvingen van fleischmann zou ik zeker niet gebruiken. Vroeg of laat krijg je toch problemen hiermee.
Vergeet ook niet dat je deze nooit deftig kan wegwerken, zelfs omgekeerd blijf je ze zien.

Zeker gezien de reputatie en betrouwbaarheids-factor zou ik ze niet willen gebruiken. Er zijn zoveel mooiere en betere opties momenteel. En ja, ik zou persoonlijk voor Peco gaan, dit is een betrouwbaar, betaalbaar en robuust railsysteem.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Belgaboy op 16 april 2019, 11:16:54 AM
Voor mijn schaduwstation zijn die Peco wissels, door hun lengte, niet echt bruikbaar of ik moet het aantal opstelsporen terugschroeven. Daar zou ik dus zeker de Fleischmann wissels en rails gebruiken.
Mijn schaduwstation wordt zeer goed bereikbaar achteraan de baan op niveau 0 (achter een wand) in de stijl van dat van Michiel, wel versie twee te verstaan (zonder helix)

Voor het zichtbare gedeelte van de baan kan ik dan inderdaad overwegen om naar Peco te switchen met de slankere wissels.
Ik waardeer deze tips echt en ze zeggen allemaal ongeveer hetzelfde dus zal het wel waar zijn hé :)

Binnenkort start ik wel een draadje met de bouw van de baan.
Wordt vervolgd dus.

Fijn paasweekend
Patrick
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: railrunner op 16 april 2019, 13:37:24 PM
Citaat van: Dirkh op 15 april 2019, 14:55:39 PM
nog snel wat reclame maken, zaterdag 27/4, zondag 28/4, woensdag 1/5, zaterdag 4/5 en zondag 5/5 staat de MSM-n forumbaan opgesteld in schoten juiste locatie en tijden volgen nog.
Week van de amateurkunsten (WAK)
Locatie: kasteel van Schoten in het park van Schoten (einde kasteeldreef)
Inkom = gratis!
Zaterdag 27/04 van 11h00 tot 23h00
Zondag 28/04 van 11h00 tot 17h00
Woensdag 01/05 van 11h00 tot 17h00
Zaterdag 04/05 van 11h00 tot 17h00
Zondag 05/05 van 11h00 tot 17h00


Ik zou ook voor peco code 55 kiezen.  Wissels zijn in 3 verschillende lengtes verkrijgbaar: kort (voor opstelsporen), midden en lang, technische gegevens op te zoeken.  Wisselaandrijvingen liggen onder de baan (niet zichtbaar = realistischer) via Cobalt of servo's, beiden goede wisselaandrijvingen.

In ieder geval succes met je baantje. Op 3 x 2m kan je heel wat doen in schaal N.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 14:58:41 PM
Citaat van: PietB op 15 april 2019, 16:33:09 PM
Heb één keer bij Hattons flexrail besteld, die kwamen slecht verpakt en verbogen - gebroken aan.
Ik heb zelf ook een doos Peco rails (H0) van bij Hattons gekregen. Niet zelf besteld, maar als verjaardagskadootje gekregen. Wat mij opviel was dat ze die rails versturen in de oorspronkelijke doos van Peco, ze plakken er alleen een adressticker op. Wat me verder opviel was dat alles onbeschadigd was. Dus als die van jou wel beschadigd waren dan is de koeriersdienst er onvoorzichtig mee omgegaan. Maar ik vind dat ze bij Hattons wel een risico nemen door het zo te doen.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: 59erke op 16 april 2019, 19:00:07 PM
Citaat van: Belgaboy op 16 april 2019, 11:16:54 AM
Voor mijn schaduwstation zijn die Peco wissels, door hun lengte, niet echt bruikbaar of ik moet het aantal opstelsporen terugschroeven. Daar zou ik dus zeker de Fleischmann wissels en rails gebruiken.


Peco heeft ook niet slanke wissels hoor Patrick, ik denk zelfs dat ze nog korter zijn dan deze van Fleischmann.
Heeft Michiel er onlangs geen hoop te koop aangeboden ?
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: PietB op 16 april 2019, 21:48:37 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 14:58:41 PM
Dus als die van jou wel beschadigd waren dan is de koeriersdienst er onvoorzichtig mee omgegaan.
Ja dat is een goed verhaal Klaas maar ik ben allereerst bij Hattons gaan aankloppen, daar word je naar de koerier gestuurd, en die zegt er niets aan te kunnen doen want ze zijn niet aansprakelijk.
Hun voorwaarden zeggen dat de verzender het goed moet verpakken.
En dan maar weer bij Hattons aan de bel getrokken, die zeggen gewoon, dan moet het in NL gebeurd zij.
Want zij hebben het verpakt volgens de regels van de GB koerier.

Nou daar sta je dan, met de brokken.

grt Piet.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 22:13:42 PM
Piet, daarom zei ik ook dat ze bij Hattons wel een risico nemen. Bij de meeste andere internetaankopen die ik doe zie ik dat de verzender de oorspronkelijke fabrieksdoos in een grotere doos stopt met een berg schokdempend spul er tussen. Maar bij Hattons denken ze blijkbaar dat de originele verpakking van Peco voldoende bescherming biedt.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Dirky op 16 april 2019, 22:16:19 PM
Citaat van: PietB op 16 april 2019, 21:48:37 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 14:58:41 PM
Dus als die van jou wel beschadigd waren dan is de koeriersdienst er onvoorzichtig mee omgegaan.
Ja dat is een goed verhaal Klaas maar ik ben allereerst bij Hattons gaan aankloppen, daar word je naar de koerier gestuurd, en die zegt er niets aan te kunnen doen want ze zijn niet aansprakelijk.
Hun voorwaarden zeggen dat de verzender het goed moet verpakken.
En dan maar weer bij Hattons aan de bel getrokken, die zeggen gewoon, dan moet het in NL gebeurd zij.
Want zij hebben het verpakt volgens de regels van de GB koerier.

Nou daar sta je dan, met de brokken.

grt Piet.

Bol.com levert tegenwoordig ook zonder de gekende bol-doos bovenop de artikeldoos. Zo stond onze nieuwe senseo perfect zichtbaar aan de voordeur tijdje terug...
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: PietB op 17 april 2019, 12:33:13 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2019, 22:13:42 PM
Piet, daarom zei ik ook dat ze bij Hattons wel een risico nemen.
Zoals je kunt lezen Klaas, Hattons neemt/aanvaart geen enkel risico, ze schuiven het af op de koerier.
Daar zit hem de crux, want de koerier staat op het standpunt dat de goederen degelijk verpakt moeten zijn.
Een klassiek kastje en de muur gevalletje, de klant is de dupe.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: SuSke op 18 april 2019, 11:57:29 AM
Binnenkort dus een bijkomende optie in de verzendkosten:
- een prutsverpakking met alle risico's voor de klant
- een degelijke verpakking die een iets ruwere manipultie kan verdragen
- een zeewaardige verpakking die bovendien schok- en stofbestendig is, voorzien van airbags ingeval van calamiteit en bij niet geauthoriseerd openen een zelfvernietigingsinrcihting.

We zullen ze maar niet op het dee brengen zeker  ;D ;D
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: evan op 18 april 2019, 12:02:06 PM
Met Hattons nog nooit problemen gehad.  Steeds degelijk verpakt.   Evenals met Rails Of Sheffield die hebben een gelijkaardig aanbod en service.


Patrick,

Succes met je overstap!


Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Driesel op 20 april 2019, 10:14:09 AM
CiteerEigenlijk ben ik niet zo'n fan van de peco wissels, ik heb die in H0 ook getest en het was me teveel gedoe om die aandrijving goed te krijgen.

Ik ben ook geen fan van die Peco-rails en wissels. De wissels geven bij digitaal rijden te veel kortsluitingen. De code 55-rails zijn door hun lagere profiel al een hele verbetering tov de code 80-rails, maar door de speciale constructie van Peco vind ik die toch niet zo realistisch uitzien. Peco heeft voor de stevigheid namelijk de railstaven deels verzonken in de dwarsliggers verstopt, waardoor de onderkant van de rail er veel te massief uitziet (en het valt niet te camoufleren door het ballastbed op te hogen).

Het hangt er natuurlijk ook van af hoe ver je wil gaan in de detaillering: al de bestaande rail-systemen zijn goed, en code 55 is mooier dan code 80.

Voor de niet zichtbare sporen zou ik ook eens kijken naar Kato: die hebben een betrouwbaar railsysteem. Enig nadeel bij de wissel-aandrijvingen is dat die werken met het ompolen van de spanning (die hebben slechts twee draden) en dat die een extra onderdeel vragen bij digitale aansturing.
Bij de Noorderburen kan je een volledig draadje terugvinden over de Kato-sporen: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=10502
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Ronald op 20 april 2019, 11:44:46 AM
Citaat van: Driesel op 20 april 2019, 10:14:09 AM
Ik ben ook geen fan van die Peco-rails en wissels. De wissels geven bij digitaal rijden te veel kortsluitingen.

Dat hoeft helemaal niet en ligt aan de manier van bedraden. De site van Allan Gartner geeft daar prima oplossingen voor. Als je ze "DCC friendly bedraad" is er niets aan de hand en zijn het prima wissels:  http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: 59erke op 20 april 2019, 11:50:29 AM
Citaat van: Ronald op 20 april 2019, 11:44:46 AM
Citaat van: Driesel op 20 april 2019, 10:14:09 AM
Ik ben ook geen fan van die Peco-rails en wissels. De wissels geven bij digitaal rijden te veel kortsluitingen.

Dat hoeft helemaal niet en ligt aan de manier van bedraden. De site van Allan Gartner geeft daar prima oplossingen voor. Als je ze "DCC friendly bedraad" is er niets aan de hand en zijn het prima wissels:  http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Deze werkwijze geldt enkel voor HO wissels niet voor N. Je moet enkel zorgen dat de railstaven aan 2 van de 3 kanten van de wissel geïsoleerd zijn van de rest van de rails.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Belgaboy op 20 april 2019, 12:01:42 PM
Ondertussen is de beslissing al genomen...voor het schaduwstation worden het Fleischmann rails zonder bedding.
De bestelling woensdag gedaan bij N-spoorstore in Lochem en gisteren heeft GLS alles netjes verpakt geleverd.

Het bouwen van het schaduwstation kan beginnen. Nadien grondig testen van de Fleischmann rails en wissels en dan beslissen in welke rails ik het zichtbare gedeelte ga doen...

Tot dan
Patrick
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Driesel op 20 april 2019, 12:02:29 PM
Ja, dat weet ik Ronald. Maar als je in iedere wissel zo veel werk moet stoppen om ze deftig te krijgen (dus DCC-friendly maken en de stelveer eruit halen om je aandrijving niet kapot te maken) dan  stop ik deze tijd liever in een bouwpakket van een veel mooiere wissel:

(https://live.staticflickr.com/4861/31843574788_b639a3085e_k.jpg) (https://flic.kr/p/QvUDnw)
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Michiel op 20 april 2019, 12:33:45 PM
Het DCC-friendly maken van de Peco electrofrog wissels is echt niet nodig. Theoretisch zouden er mogelijk eventueel soms korte kortsluitingen kunnen optreden, maar in praktijk gebeurt dat haast nooit. Ik heb nooit echte problemen gehad met de Peco code 55 electrofrog wissels, en de veer blijft ook zitten. Er is geen enkele aanpassing nodig. Het enige wat ik doe bij sommige wissels, is het aanbrengen van een laklaag langs de binnenkant van de wisseltongen. En, gebruik een wisseldecoder dat spanningsloos het puntstuk ompoolt, en alles verloopt probleemloos. En zeker nu met de recente Unifrog wissels van Peco: zeer ingenieuze wissels en zijn al DCC-friendly van fabrieks-uit. Het enige "zwakke"punt dat nog over blijft is het scharnier van de wisseltong. Deze zou eventueel elektrisch contact kunnen verliezen op termijn onder invloed van verf, corrosie en lijm. De paranoiden onder ons zouden een draadbrug kunnen solderen over dit scharnier, maar eenvoudig is dat niet, in schaal N. En ter informatie: Fleischmann wissels hebben ook dergelijk tong-scharnieren.  ;)

Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Ronald op 20 april 2019, 13:01:13 PM
Dat bedoel ik :)
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: PietB op 21 april 2019, 21:25:16 PM
Ik ben opzoek naar gegevens van deze wagonnetjes.
(https://i.postimg.cc/GmCW3Pjq/IMG-20190421-211756-resized-20190421-091818458.jpg)
Ik vermoed zelf dat het minitrix is, maar het is of heel oud en niet meer in de handel
Of het is geen minitrix.
Als iemand me zou kunnen helpen aan merk en modelnrs zou dat leuk zijn.
Dan kan ik als het niet meer nieuw leverbaar is wat 2de hands sites kunnen raadplegen.

grt Piet.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Dirkh op 21 april 2019, 21:44:02 PM
piet als je de maatschappij en de wagon nr kan lezen van de opdruk kan je die eventueel vinden in de spoor n databank

https://www.spurweite-n.de (https://www.spurweite-n.de)
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Michiel op 21 april 2019, 21:48:53 PM
Dit zijn wagonnetjes van Fleischmann, artikelnummers 8051, 8052 en ik dacht 8055 (de bagagewagen). Ze worden dikwijls aangeboden als "DRG", maar het lijken me meer KPEV's te zijn, gezien het logo. Deze "Ansbach"-wagonnetjes stonden mogelijk al 30 jaar geleden in Fleischmann's katalogus, maar zien er nog steeds redelijk strak uit. Op eBay vind je deze rijtuigjes heel regelmatig voor een heel bescheiden prijs.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: PietB op 22 april 2019, 00:53:00 AM
Klasse mannen, daar kan ik wat mee.
Nadeel van Ebay is, Michiel, dat ze leuke prijzen hanteren maar de verzendkosten vaak net zo hoog zijn als de prijs van het item.
Zo niet een veelvoud daarvan.
Maar ik ga eens bij een stel 2de hands zaken hier in NL zoeken.

grt Piet.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Michiel op 22 april 2019, 08:17:02 AM
Je vind deze wagonnetjes ook dikwijls bij 2de hands handelaren, als ze maar schaal N doen. Reken daar dan een treinticket bij, of benzine voor het heen en weer rijden. En de prijs van verzendkosten op eBay hou je zelf in de hand. Ik koop gewoon GEEN modelletjes met belachelijke verzendkosten van €16 of €20. Die spullen kunnen ze lekker zelf bijhouden. Maar je vindt ook aanbiedingen met €7,50 of lager. En dat is te doen voor zo'n setje wagonnetjes. Je moet ze natuurlijk niet individueel, één per één gaan kopen.  ;)
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Rangeerduivel op 22 april 2019, 12:14:38 PM
Citaat van: PietB op 22 april 2019, 00:53:00 AM
Nadeel van Ebay is, Michiel, dat ze leuke prijzen hanteren maar de verzendkosten vaak net zo hoog zijn als de prijs van het item.
Zo niet een veelvoud daarvan.
Citaat van: Michiel op 22 april 2019, 08:17:02 AM
modelletjes met belachelijke verzendkosten van €16 of €20.
Dat is eenvoudig te verklaren;
Ebay en ook PayPal nemen hun percentjes op de verkoopprijs en niet op de verzending, daar hebben verkopers dus iets op gevonden.
Het "exrta" geld dat je dan betaald voor verzending is in feite een onbelast deel van de kostprijs van de goederen.
Maak gewoon zelf ongeveer de rekening en kijk of het item dat waard is...zo simpel!

Citaat van: Michiel op 22 april 2019, 08:17:02 AM
Maar je vindt ook aanbiedingen met €7,50 of lager.

Let maar op Michiel, dan zal de eigenlijke verkoopprijs meestal niet zo extreem laag zijn...

;)
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: PietB op 22 april 2019, 20:55:35 PM
Ik weet hoe het werkt Rudy.
Maar één wagon voor $6,50 en dan $16.00 verzend vind ik belachelijk.
(https://i.postimg.cc/DfrN37vG/s-l1600.jpg)
Deze 5 net gekocht via Ebay voor €32,50 en €7,50 verzendkosten.
Is €8,00 per wagon, lijkt me een beste deal.
grt Piet
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Michiel op 22 april 2019, 21:13:02 PM
Dat is een heel redelijke prijs.  ;)  Gefeliciteerd met je aanwinst.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: PietB op 22 april 2019, 22:23:21 PM
Dank je Michiel, voor die prijs kon ik ze niet laten lopen.

grt Piet.
Titel: Re: Einde H0 begin N
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 23 april 2019, 00:33:38 AM
Citaat van: PietB op 22 april 2019, 22:23:21 PMik ze niet laten lopen
rijden  ;) fraaie trein voor weinig geld