Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Spoorwegen in de media => Topic gestart door: Val-Rikard op 28 januari 2019, 16:44:33 PM

Titel: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: Val-Rikard op 28 januari 2019, 16:44:33 PM
De laatste tijd circuleren er meer en meer oude zwart wit films op het internet. Meer bepaald films van het N.M.B.S. patrimonium.
Als ik er tegen kom breng ik ze via deze link onder de aandacht.
Volgend filmpje is ook weer de moete om te bekijken.

https://youtu.be/NiRtyVYqPO8

Veel kijkgenot.
Titel: Re: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: loebaske op 28 januari 2019, 19:39:41 PM

Nice ;)
Titel: Re: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: Gerolf op 28 januari 2019, 23:55:05 PM
Blijven doen  8)
Titel: Re: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: Jappy op 23 februari 2019, 16:02:49 PM
Om nog een filmpje onder het licht te brengen, ik heb dit gevonden: een kleurenfilm van de NMBS uit de jaren 50, vanuit de bestuurderspost.

https://www.youtube.com/watch?v=i4PUiPUMX24
Titel: Re: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: Chrisrail op 23 februari 2019, 18:12:35 PM
.
Titel: Re: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: doomslu op 23 februari 2019, 19:02:28 PM
Citaat van: Chrisrail op 23 februari 2019, 18:12:35 PM
Ja man,
hou dan toch die camera eens stil zodat de mensen eens rustig kunnen kijken.

>:(
Ik heb het 15 seconden uitgehouden. Jammer...  :-\ :-\
Titel: Re: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: evan op 23 februari 2019, 19:10:55 PM
Citaat van: Chrisrail op 23 februari 2019, 18:12:35 PM
Ja man,
hou dan toch die camera eens stil zodat de mensen eens rustig kunnen kijken.

>:(

Is niet de schuld van de cameraman, maar de techniek in die tijd.   ::)
Titel: Re: Ook weer de moeite om te bekijken
Bericht door: Decapod op 08 maart 2019, 15:56:53 PM
"Zie ik dat goed: een type 71, met een 4-assige tender op de draaischijf in Schaarbeek (0:54)?", dacht ik.

Maar nee, na wat zoekwerk blijken dit live beelden te zijn van een type 72, te zien aan de omloopplaat die 10 cm hoger zat dan die van het type 71 (geen wieloverkappingen) en de grotere cylinder aan het drijfwerk. Dat is uniek! Waarschijnlijk is dit de 7212, want dat zou de enige loc van het type 71/72 geweest zijn die aan een 4-assige tender gekoppeld was. Een tender van het type 33, van 16m3, i.p.v. ééntje van het type 30, van 12m3, waaraan alle 71/72 doorgaans gekoppeld waren (er is ook een foto van de 7224 met een 3-assige tender van het type 31, 17m3).
Enige vreemde detail: de 7212, zou geschrapt zijn in 1936. Tender aan een andere 72 doorgespeeld? Data van het filmpje misschien niet helemaal correct? Of, was de administratie van de NMBS toen ook al een warboel?

Merci voor het delen, Rik!