Gisteren heb ik met een tb kunnen spreken (tijdens 150 jaar lijn 50) en die wist me te zeggen dat de reeks 14 niet dood is. Het klopt wel dat geen enkele constructeur aan de eisen van de nmbs kon voldoen en dat het plan dan naar de prullenbak is verwezen, maar men heeft echt nood aan nieuwe locomotieven. Daarom kunnen de fabrikanten nu nieuwe offertes indienen, alleen noemt het nu niet meer de reeks 14 , het heeft een andere naam (maar die ontglipt me nu even).
Over de reeks 56 voor b-cargo kon hij niets zeggen maar het dossier loopt nog volop.
Van de nieuwe M6-stuurstandrijtuigen is het eerste bijna klaar , maar de bouw van de gewone M6 heeft nu even voorrang, een datum wou hij nog niet zeggen, maar waarschijnlijk deze winter.
citaat:
Geplaatst door 13erke
die wist me te zeggen dat de reeks 14 niet dood is.
Ha dat is dan toch goed nieuws,
Ben benieuwd welke fabrikant hem gaat maken,
Zowel in het groot en in het klein [;)]
Ik vraag mij ook af hoe de M6 stuurstand er uit gaat zien [8D]
ze spreken er al jaren over eerst zien en dan geloven.
Jan
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Ik vraag mij ook af hoe de M6 stuurstand er uit gaat zien [8D]
Ik stel mij daar een M5 stuurstand bij voor, en dat in de kleuren van de M6 wagens.
Lijkt mij een goede referentie. [}:)]
citaat:
Geplaatst door Jurgen
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Ik vraag mij ook af hoe de M6 stuurstand er uit gaat zien [8D]
Ik stel mij daar een M5 stuurstand bij voor, en dat in de kleuren van de M6 wagens.
Lijkt mij een goede referentie. [}:)]
dus bekom je een M6 stuurstand naar men mening.
Ja eerst zien en dan geloven dat is een feit. Maar dat ze nood hebben aan nieuwe locs is een feit vroeg of laat gaan ze toch iets moeten doen. Het enige probleem van de NMBS is het budget dat ze hebben.
(http://img.photobucket.com/albums/v473/Slos/M6pilotetijdschrift.jpg)
Dit is een model van de stuurstand zoals hij gaat worden, men zal waarschijnlijk de kop van een 13 gebruiken (daar was toch sprake van maar men lijkt dit nu in twijfel te trekken)
Copyright van hgbtf by slos (foto is niet van mij)
Leuk, alleen jammer dat er nog niet meer geweten is. Afwachten maar [:)]
Mja, ik heb tijd hoor.
Want hoe meer voorbeelden er geproduceerd worden, hoe meer modellen er gaan kunnen gemaakt worden. En hoe meer modellen er gemaakt worden, hoe meer ik er ga willen kopen. En hoe meer ik er ga willen kopen, hoe harder dat ik ga moeten werken voor dat allemaal te kunnen betalen. En hoe harder dat ik moet werken, hoe minder tijd heb ik om met de treintjes bezig te zijn. En hoe minder tijd ik heb, hoe minder treintjes ik kan gaan kopen. En hoe minder treintjes ik kan kopen euh, afin, ge snapt het wel. [:D]
Maar ik wijk af van het onderwerp.
De stuurstand zal inderdaad de (aan de hoogte aangepaste) vorm van de 13 of de I11-rijtuigen krijgen. Heb ik uit goeie bron...
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan
citaat:
Geplaatst door Jurgen
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Ik vraag mij ook af hoe de M6 stuurstand er uit gaat zien [8D]
Ik stel mij daar een M5 stuurstand bij voor, en dat in de kleuren van de M6 wagens.
Lijkt mij een goede referentie. [}:)]
dus bekom je een M6 stuurstand naar men mening.
Hoezo? Een M5 Bdx in M6 kleuren is toch helemaal geen M6 Bdx?
Nee, Anarchy, maar je hebt al wel een beeld hoe zo'n rijtuig er ongeveer gaat uitzien. Je moet het alleen wat moderner voorstellen dan een M5. [;)]
Deze kwam ik toevallig tegen:
(http://www.wallorail.be/image189/hr/14bcargo.jpg)
(http://www.wallorail.be/image189/hr/14sncb.jpg)
WOW[:0][:0], die wil ik ook wel.[:p]
Mja zou mogelijk zijn een erg veel geproduceerde goederenloc, past in het plaatje en ook niet zo duur al gelezen.
Is heel misschien mogelijk.
Is zoals de DB 185 denk ik.
Waar heb je die tekeningetjes gevonden?
citaat:
Geplaatst door Tom
Waar heb je die tekeningetjes gevonden?
Hier.
http://www.wallorail.be/index.htm
Oke bedank, hij staat al tussen mijn favorieten. [;)]
Deze loc niet te duur? Dan zal het zeer waarschijnlijk geen NMBS loc worden [:D].
ik vind de groene kleurstelling de schoonste
wim
ik vind de witte de schoonste :-)
Ik de groene [:p]
citaat:
Geplaatst door Steven
ik vind de witte de schoonste :-)
Ik ook. [8D]
Zet het maar uit jullie hoofd dat dit de nieuwe reeks 14 gaat worden, de constructeur (siemens) kon niet aan alle eisen van de nmbs voldoen en toen de nmbs het prijskaartje zag... by by gedroomde viersysteemlok. Met 4 77'en kan je de prijs evenaren van deze 189[xx(] (tis dus geen 185[;)])
...maar ??n 185/189 trekt evenveel als vier 77ers...[:D]
citaat:
Geplaatst door nmbs
...maar ??n 185/189 trekt evenveel als vier 77ers...[:D]
Helemaal juist en is ook minder duur in onderhoud.
Ik vrees er ook voor dat er Duitse loc's komen aangezien de top van de NMBS nogal Frans gezind is[:(].
Ik heb het geluk gehad om in Duitsland met de 185 te mogen rijden en ik kan verzekeren dat de 13'en , de prima's er niet aan kunnen tippen [;)]
citaat:
Geplaatst door dimi
citaat:
Geplaatst door nmbs
...maar ??n 185/189 trekt evenveel als vier 77ers...[:D]
Helemaal juist en is ook minder duur in onderhoud.
Ik vrees er ook voor dat er Duitse loc's komen aangezien de top van de NMBS nogal Frans gezind is[:(].
Ik heb het geluk gehad om in Duitsland met de 185 te mogen rijden en ik kan verzekeren dat de 13'en , de prima's er niet aan kunnen tippen [;)]
Helemaal mee eens.[;)]
Weet ge nog, dat we zonder problemen vertrokken zijn met 1600T en 1 SBB Loc Re 482 in de gietende regen!(en dit aan bijna vol vermogen)...[8D]
Moet je niet proberen met een T13...
(gewoon al omdat deze loc ('s) in regenweer enorm slipgevoelig zijn, en dan spreek ik nog niet van een grotere kans op uitschakelingen van de tractiekringen...)
citaat:
Geplaatst door dimi
citaat:
Geplaatst door nmbs
...maar ??n 185/189 trekt evenveel als vier 77ers...[:D]
Helemaal juist en is ook minder duur in onderhoud.
Ik vrees er ook voor dat er Duitse loc's komen aangezien de top van de NMBS nogal Frans gezind is[:(].
Ik heb het geluk gehad om in Duitsland met de 185 te mogen rijden en ik kan verzekeren dat de 13'en , de prima's er niet aan kunnen tippen [;)]
Duitse loc zal het wrs niet lukken, ook al omdat ze nog steeds duurder zitten dan Alstom ofzo. Wel betere kwaliteit en al wat je wil, maar de aankoopprijs speelt hier een zeer belangrijke rol.
citaat:
Geplaatst door 13erke
Zet het maar uit jullie hoofd dat dit de nieuwe reeks 14 gaat worden, de constructeur (siemens) kon niet aan alle eisen van de nmbs voldoen en toen de nmbs het prijskaartje zag... by by gedroomde viersysteemlok. Met 4 77'en kan je de prijs evenaren van deze 189[xx(] (tis dus geen 185[;)])
Ja je hebt gelijk. het is idd een 189, khad er niet verder bij nagedacht toen ik de foto zag en gezegd dat het een 185 was die echter +- gelijk is behalve de flank die vollefig vlak is.
citaat:
Duitse loc zal het wrs niet lukken, ook al omdat ze nog steeds duurder zitten dan Alstom ofzo. Wel betere kwaliteit en al wat je wil, maar de aankoopprijs speelt hier een zeer belangrijke rol.
Hehe, das een goeie. De duitse loks duurder, woehaha, heb je al eens naar de prijzen van een alstom gekeken en vergeleken met een Duits type? neenee, de Duitsers zijn echt wel goedkoper. De reden waarom men steeds voor Alstom kiest heeft niets anders te maken dan met politiek (daar zijn ze weer), denk eens na: waar staat de fabriek van Alstom?-> in Frankrijk, ja. Maar in Charleroi(kan je zien als je op e ring rijd daar) hebben ze er ook een, om te zorgen dat ze die niet kwijtgeraken moeten ze hun materiaal wel bij Alstom bestellen. De topman van Alstom:" haha, als gij niet bij ons koopt, dan sluiten wij het boeltje hier in Charleroi, zoveel mensen werkloos, en dat zullen ze niet graag horen h?[}:)]." Dus wat zegt de politiek tegen de nmbs: "ziet da ge uw materiaal daar koopt, of er zal wat zwaaien".
En om het eerlijk te maken(de eeuwige ruzie tussen de Vlamingen en de Franstaligen): "in Wallonie krijgen ze wel opdrachten, maar in Vlaanderen krijgen we niets" dus -> jullie mogen de koppen van de nieuwe stuurijtuigen monteren in Brugge (de I11 zijn ook een deel door Alstom gemaakt), zo gezegt zo gedaan en de Vlamingen "content".
Dat is nu eens de enige reden waarom we altijd Alstom krijgen.
De nieuwe M6 is daar ook een voorbeeld van: bombardier mag ze bouwen, MAAR Alstom moet er de techniek inzetten.
Ah ik had al vaak gehoord dat de duitse locs of oostenrijkse e.d. bvb siemens gevoelig duurder waren dan bvb een alsthom.
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan
Ah ik had al vaak gehoord dat de duitse locs of oostenrijkse e.d. bvb siemens gevoelig duurder waren dan bvb een alsthom.
mm;
De T13 is of was veel duurder in aankoop dan een Siemens Br 189 in (ongewijzigde) versie.[;)]
Laat staan de zeer slechte betrouwbaarheid in het begin, en de diverse wijzigen die de T13 moest ondergaan (die opgelegd werden door de SNCF) om in Frankrijk te mogen rijden...
Mja ik begrijp het toch niet zo goed hoor, de NMBS zit al zo krap bij kas en dan kiezen ze nog duurdere loc's die nog een minder goed zijn ook.
Je kan zeggen dat bepaalde mensen dit willen zoals 13erke, maar hoe ver gaat dit ... en hoe lang gaat men het nog volhouden
Reeks 14 wordt....reeks 13 zei men mij ergens bij de NMBS.
Er zouden nog contractuele verplichtingen zijn met Bombardier, en bij niet-aankoop van een tweede reeks 13'en zou de garantie van Bombardier op de eerder geleverde machines vervallen. [:0]IK HEB DIT VAN HOREN ZEGGEN[:0]
Dit is dus niks officieels
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Reeks 14 wordt....reeks 13 zei men mij ergens bij de NMBS.
Er zouden nog contractuele verplichtingen zijn met Bombardier, en bij niet-aankoop van een tweede reeks 13'en zou de garantie van Bombardier op de eerder geleverde machines vervallen. [:0]IK HEB DIT VAN HOREN ZEGGEN[:0]
Dit is dus niks officieels
Vervangt Bombardier maar door Alstom.[;)]
Deze loc's werden wel bij Bombardier te Brugge (voormalige BN) gemonteerd maar zijn 100% Alstom (buiten enkele Belgische firma's zoals Pauwels voor de transfo en de electronica van Alstom Charleroi)
En inderdaad, ze gaan normaal gezien weer 60 Eloc's bestellen met dezelfde voorwaarden zoals de T13.(maar ook hier is het op dit moment vrij stil rond)
Dus weer geen "echte" goederenloc voor ons (die we echt wel kunnen gebruiken...)
Wie ben jij, naamloze Re460??
citaat:
Je kan zeggen dat bepaalde mensen dit willen zoals 13erke
Who, ik wil dit helemaal niet hoor, ik vind de dertien gewoon een mooie lok. Wat Alstom betreft, daar heb ik mij al over uitgesproken in dit topic, het komt erop neer dat de politiek zich minder moet gaan bemoeien met de nmbs zodat ze betrouwbare lokomotieven kan kopen voor een redelijke prijs (ik weet het, dat kan van de 13 niet gezegt worden). Zo kunnen ze gewoon niet blijven doorgaan, de schulden van de nmbs die blijvan staatgeheim (en dat is maar goed ook)
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Wie ben jij, naamloze Re460??
Is dit een verwijt of zo...
Ik heb nochtans een profiel aangemaakt in de rubriek leden.
Maar omdat u het zo vriendelijk vraagt;
Claudio en ben treinbestuurder te FNND.
Het staat in de regels, Claudio. Dat we je beroep nu ook weten (hoewel we dat niet mogen eisen) is wel mooi meegenomen.
Nu weten we tenminste dat we er weer een 'insider' rijker op zijn geworden. Bedankt joh! Maar zet het even in je 'inschrijvingsprofiel, want daar kunnen we allemaal op klikken om meer van je te weten.
Ik heb dit topic van de reeks 14 nog eens vanonder het stof gehaald, er zou namelijk een bestelling geplaatst zijn voor 60 twee-spannige (geen vierstromige) loks (3000 en 25000V) voor de nmbs. ze zouden door siemens gemaakt worden, zelfde type als mitsui br 191 en de portugese le4700 serie.
(http://railcolor.net/ES/es64u3/pics/CP4700_1.gif)
railcolor.net
Dit zou hem worden, enkel de neus zou nog wat kunnen veranderen.
bron http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=1691
Er zouden inderdaad 60 meerspanningsloc's besteld zijn (3kV en 25kV).
Welk model weet ik zelf ook niet zeker. Tot voor ik dit las was er sprake van de taurus maar dan enkel voor 2 spanningen. De HLE 27 zou naar de goederendienst gestuurd worden en deze nieuwe machines zouden naar de reizigersdienst komen.
citaat:
Geplaatst door Anarchy
Er zouden inderdaad 60 meerspanningsloc's besteld zijn (3kV en 25kV).
Welk model weet ik zelf ook niet zeker. Tot voor ik dit las was er sprake van de taurus maar dan enkel voor 2 spanningen. De HLE 27 zou naar de goederendienst gestuurd worden en deze nieuwe machines zouden naar de reizigersdienst komen.
Het type is de Taurus-3 met nieuwe koppen i.v.m. de niet meer botsveilig genoeg zijn van de originele (volgens nieuwe eisen). Niet verkeerd vind ik, en gelukkig gene reeks 13-kop zoals ze eerst op deze loc wilden zetten... [^]
groeten Sicco
zo wordt al enkel jaren gesproken, zo van "er zou", dus zolang er geen officiele bevestiging is .... Hier zouden al twee verschillende bestellingen gebeurd kunnen zijn [;)] toch bedankt wordt hoogstwaarschijnlijk nog vervolgd.
Jan
Als het zo is dan zal er in de volgende SJ zeker iets van in staan.
Ik heb mij nog is effen bezig gehouden:
(http://i114.photobucket.com/albums/n279/Kedeng/Reeks14.jpg?t=1168006863)
Heel mooi Kedeng Kedeng, en dan op de zijflanken nog B-Cargo erop, en dan mag Mehano of een ander merk die gaan uitbrengen voor mij.[;)]
Erwin,
B-cargo zal je er niet op zijn. Reeks 14 is voorzien voor reizigersdienst.
Hebben die loc's geen verluchtingsroosters?
waarom altijd wit?????
weten ze dan niet dat dit het vuilste is ???
Allemaal zeer mooi. Twee bedenkingen:
- Hopelijk worden het meerspannige locs en geen weerspannige zoals de 13-en [:D][:D]
- Zijn er al plannen om hem in model uit te brengen? Wie zal eerst zijn LSM of Olaerts [8D][8D]
Mooi gedaan, kedeng kedeng. Maar aan er zijn twee kanten aan de medaille, de reeks 14 zal andere types vervangen (ik denk aan 22 en 25 mss 26[:(])
citaat:
Geplaatst door 13erke
Mooi gedaan, kedeng kedeng. Maar aan er zijn twee kanten aan de medaille, de reeks 14 zal andere types vervangen (ik denk aan 22 en 25 mss 26[:(])
dat is natuurlijk te verwachten, die locs kunnen ook niet eeuwig in dienst blijven.
De volgende reeks die uit dienst zou moeten is HLE 26.
citaat:
Geplaatst door Anarchy
De volgende reeks die uit dienst zou moeten is HLE 26.
Je vergeet de 15 en 16..
Ik heb het over HL's uit de goederendienst.
citaat:
Geplaatst door Anarchy
Ik heb het over HL's uit de goederendienst.
Dan zullen het logiserwijs gezien toch de 23'ers worden...
De 23's mogen nog tot en met 2010 binnen voor revisie, wat wil zeggen dat ze zeker nog tot 2015 zullen rondrijden.
citaat:
Geplaatst door trainfreak
citaat:
Geplaatst door Anarchy
Ik heb het over HL's uit de goederendienst.
Dan zullen het logiserwijs gezien toch de 23'ers worden...
Nope, heb gehoord dat het eerst de 26 is. Logischerwijs + NMBS = no go [;)]
raar , de 26ers zijn anders wel nog fris uitziende locs . natuurlijk its the part inside , maar alsje ziet wat de buitelanders doen ? 1 kopen en 1 gratis erbij en in hun landje een kleine reparatie en de beide locs rijklaar ! ze kijken er hier gewoon niet naar om ...
citaat:
Nope, heb gehoord dat het eerst de 26 is. Logischerwijs + NMBS = no go [;)]
Nou dat ben ik meestal wel met je eens, maar toch enige nuanceringen:
- Nadat een bepaalde ecenomische levensduur is bereikt in in principe niet meer belangrijk welke reeks het oudst is. De vervangingswaarde is dan nagenoeg gelijk. Zo ook bij de 23 en de 26, die beide hun afschrijvingstermijn bereikt hebben
- Op het moment dat er dan locomotieven aan de kant kunnen, wordt eenvoudigweg gekeken naar welke locs het eerst een verlopen revisietermijn hebben. Dat is op dat moment niet meer dan toeval. Nu wil dat toeval dat reeks 26 tot vrij recent een revisie gehad heeft en dat men daaropvolgend is begonnen met een nieuwe revisieronde reeks 23. Als men over een paar jaar dus gaat beginnen met afvoeren, is de 26 dus eerder aan het einde van de revisietermijn dan de 23, zo simpel ligt het
- Aangezien afschrijvingstermijn niet meer geld, zijn andere factoren belangrijker. De 26 is technisch gecompliceerder en dus duurder in onderhoud en is minder betrouwbaar in de rijdende dienst. Bovendien is het een kleinere serie wat uit exploitatieoverwegingen minder handig is.
Al met al dus niet onlogisch...
groeten Sicco
Ik hb al het nieuws van de 14 nu samengevat op mijn site met enkele protoschilderindgen , zelfs een artikel gevonden uit de gazet van Antwerpen die de bestelling bevestigd. Je moet maar eens gaan zien onder "nieuws"[;)]