Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: Jurgen op 02 januari 2005, 11:37:45 AM

Titel: M
Bericht door: Jurgen op 02 januari 2005, 11:37:45 AM
Is het Mobile station nu echt zo slecht als sommigen hier zeggen?
Ik zou graag zo'n ding aankopen, maar als het dan toch nog niet werkt, kan ik beter nog wat wachten.
Hoe zit dat trouwens met Delta locs? Kunnen er meerdere Delta locs bestuurd worden met dit systeem? Of mag er maar 1 Delta loc op je baan staan?
Veel vragen waarop ik het antwoord zoek. Hopelijk worden er toch enkele beantwoord.
Titel: M
Bericht door: railbusje op 02 januari 2005, 12:08:14 PM
Maximun 10 treinen, Delta geen probleem denk ik.
Titel: M
Bericht door: bartie op 02 januari 2005, 13:10:25 PM
Ik ben heel tevreden over de mobile station,en die werkt perfect hoor.Het is wel zo dat je met enkel de mobile station geen tien treinen tegelijk zal kunnen laten RIJDEN, daar het vermogen te klein is. Je kan wel tien treinen op je baan hebben staan, met de lichten aan e.d. maar je zal slechts een 3-4 treinen effektief tegelijk kunnen laten rijden. (nu ja, bij de meeste zal dit wel ruim voldoende zijn)
Je kan ??n delta trein laten rijden.

Groetjes Bart.
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 02 januari 2005, 14:03:50 PM
Ik kan maximum 3 treinen laten rijden op mijn baan. Mijn baan is te klein voor 4 locs te laten rijden. Dan gebeuren er gegarandeerd ongelukken.
Maar het probleem is dat het merendeel van mijn modellen met Delta uitgerust zijn. Dus dan moet ik die 1 voor 1 laten rijden (of ombouwen, wat dan weer eens extra kosten zijn).
Wat ik ook nog wou vragen, hoe zit het met de wissels? Die worden bij mij nu electrisch bediend (niet digitaal). Is dat nog steeds mogelijk?
Titel: M
Bericht door: bartie op 02 januari 2005, 15:28:53 PM
Jurgen,

Alles blijft hetzelde als voorheen. Mijn wissels worden elektrisch gestuurd,alleen de treinen rijden digitaal. Het enige wat dient te gebeuren zijn de stroomdraden van de transfo die je nu hebt af te koppelen en de stroomdraden van de aansluitbox van de mobile station aan de sporen te bevestigen(of via het aansluitspoor). De wissels en dergelijke blijf je voeden met je oude transfo en daar verandert dus niets aan.
Wat delta betreft heb ik het boekje er eens bijgenomen en werken wel op de mobile. Nu zouden er twee versies zijn van delta waarbij bij de eerste delta-locs het adres ingesteld werd door soldeerbruggen (stoomloc 78,dieselloc 72, treinstel 60 en elec loc 24). Daarna werden deze uitgerust met een vierpolige schakelaar en kan je 15 verschillende adressen instellen. Je kan zelfs de verlichting schakelbaar maken door op de achterzijde van Delta modul 66032 de twee open contactbruggen met een soldeerbrug te sluiten.
Deze delta-treinen zitten ook in de database van de mobile station.

Groetjes Bart.

Titel: M
Bericht door: Johnnytrein op 02 januari 2005, 19:31:38 PM
Ik heb sedert begin November 2003 een starstet 29811 en na 14 dagen was mijn mobile station defect. Wat er zich voor deed, ik had gewoon geen beeld op het schermpje,[:I] en bijgevolg kon ik er ook niks mee besturen. Ik heb deze mobile station dan ook terug gestuurd naar de winkel modellbahnen-licht in Duitsland, na 14 dagen had ik het mobile station hersteld terug in mijn bezit.Vergeet niet dat je om meerdere treinen te laten rijden een zwaardere trafo nodig hebt, dan deze van 18 va uit de meeste startsets .
Titel: M
Bericht door: tonycabus op 02 januari 2005, 20:29:06 PM
En een hoop meer handen en ogen op steeltjes [;)]

Tony

Titel: M
Bericht door: n/a op 03 januari 2005, 14:51:31 PM
Delta treinen laten rijden met een mobile station is geen enkel probleem. Als je het Marklin nummer weet van de loc dan haal je je loc zo uit de database. Weet je dat niet dan je de loc invoeren via het adres waarop je de loc hebt staan. Via wijzigen loc kan je je loc dan nog een naam geven.

Mocht de loc staan op een adres waarop jij je loc niet hebt staan, dan kan je via wijzingen loc wel het juiste adres invoeren. Heb jij echter dit adres op je mobile station in gebruik dan moet je het adres veranderen in je loc. Een loc met een delta decoder kan je op 15 adressen zetten. Bij de beschrijving van de loc staat hoe je dit moet doen en welke adressen dit zijn.

Uit proeven blijkt dat men tot 5 locs met een 60901 decoder kan laten rijden op een mobile station en een trafo van 18 va.
Maar in principe kan je ongeacht de trafo 2 a 3 locs wel laten rijden. Meer kan je toch niet met 1 mobile station onder controle houden.

Voor meer info over stroomverbruik mobile station zie volgende link:
http://www.marklin.nl/systems/faq.html

Titel: M
Bericht door: n/a op 03 januari 2005, 20:30:49 PM
Ik heb allemaal Mrails van Marklin en ik moet nu een stukje Crails inbouwen om mobile te kunnen rijden speelt de lengte van de baan een rol?
Titel: M
Bericht door: n/a op 03 januari 2005, 22:57:17 PM
Nee dat hoeft niet je kan ook een aansluitbox(nr 60115 prijs 18 euro) kopen voor m en k rails.
http://www.maerklin.de/produkte/?redirect=neuheiten_auswahl.html
Druk daarna op herfstneuheiten.
Kan je het ook nog onder de plaat aansluiten.

Deze gebruik ik voor mijn m-rail baan ook. Werkt heel goed.
De mijne zat in de startset 29811 met de V221 met geluid en met k-rails. De k-rails zijn naar de club gegaan de rest naar mijn eigen baan.

Ja de lengte van je baan speelt zeker bij m-rails een belangrijke rol. Ik heb elke 1,5 tot 2 meter een zelfgemaakte aansluitrail zitten. Deze laat ik dan samenkomen bij twee verdeelplaatjes 1 voor alle bruine en 1 voor alle rode draden. Waarop je dan de twee (rood en bruin) draden van je aansluitbox weer aansluit. En je hebt het nieuwe Marklin systeem aangesloten.

Verder zit bij een mobiel station een boek, waarin alles staat waarop je moet letten en waarin de werking van het mobiele station wordt uitgelegd.

Titel: M
Bericht door: Johnnytrein op 04 januari 2005, 11:09:37 AM
http://www.maerklin.com/maerklin/wbt/public/html/index.cfm?CFID=1021068&CFTOKEN=e6897c4e2a86f337-B847B951-9027-CA2D-00E96670754F0440&fuseaction=users.login&sprache=nl&rd=978 .
Als je de bovenstaande link volgt kom je op een webcursus M?rklin systems / nieuwe seinen naar keuze volg je deze dan krijg je een attest dat je de cursus volgde.
Titel: M
Bericht door: railbusje op 04 januari 2005, 17:26:42 PM
Da's wel een knappe site. Dat doet toch alleen Marklin denk ik.
Weet iemand al iets voor de seminaries in 2005?
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 21 januari 2005, 15:15:31 PM
Kan de Control Unit van M?rklin samen met het Mobile station gebruikt worden?
'k Vroeg mij dit ineens af.
Titel: M
Bericht door: railbusje op 21 januari 2005, 15:49:20 PM
Volgens mij kan het mobile station enkel met het central station gebruikt worden. Het mobile station wordt dan een extra rijregelaar.
Titel: M
Bericht door: Johnnytrein op 21 januari 2005, 18:21:31 PM
J?rgen, Volgens M?rklin kan dit niet, wat wel kan is via een adapter aan de IB.Ook de keyboards de interface en de memory zouden niet samen met systems gebruikt kunnen worden omdat deze geen terugmelding ondersteunen.
Titel: M
Bericht door: n/a op 21 januari 2005, 22:55:54 PM
Van de Nederlandse website van Marklin overgenomen.
16. Zijn de tot nu toe beschikbare apparaten (6021, 6036, 6040, 6043) verder bruikbaar?
Ja, deze apparaten worden met een optionele aansluitingsmodule, leverbaar vanaf 2005, via de Central Station in het nieuwe systeem ge?ntegreerd. Ze behouden hun huidige functionaliteit.

17. Welke functie heeft een 6021 als die in het nieuwe systeem is opgenomen?
Aangezien de Central Station dan alle functies (en meer) van de 6021 overneemt, krijgt de Control-Unit 6021 de functionaliteit van een Control 80 f, nr. 6036, d.w.z. een 'gewone' rijregelaar.

Nog 1 ding over het mobile station. Je kan een loc van een ander merk gewoon invoeren via het adres van de loc in 1 van de 10 direct oproepbare locs in het geheugen.
Je kan daarna via wijzigen de juiste naam invoeren. Functie f1 tot en met f4 zijn de functieknoppen aan de linkerkant dan. Je hebt dan wel geen symbolen.

Met een Mehanoloc met geluid eens uitgeprobeerd en het werkte.

Titel: M
Bericht door: Jurgen op 22 januari 2005, 13:07:36 PM
Dus is M?rklin Systems eigenljk alleen voorzien voor M?rklin locs.
Andere merken worden dus alleen maar aanvaard om te rijden en de rest moet men zelf uitvissen.
Bijvoorbeeld die Mehano loc: je kan hem aanmelden en volledig digitaal besturen, maar je moet zelf uitvissen of een functie al dan niet aan- of uitgeschakeld is. Bij functies die men hoort en ziet (geluid en licht) zal het geen probleem zijn, maar rangeergang bijvoorbeeld.
Slim bekeken van M?rklin.
Titel: M
Bericht door: n/a op 22 januari 2005, 13:18:40 PM
Nee hoor ik vind het prima geregeld. De linkerfunctieknoppen zijn gewoon van boven naar beneden de functieknoppen f1 tot en met f4. En zowiezo zijn functieknoppen in het nieuwe Marklin systems verdwenen. Je roept een functie zodadelijk alleen nog op via een symbool.
Ik heb nu al een functiewagen die tot 12 functies aan kan. Ik zou er niet aan moeten denken dit met f1 tot en met f12 te moeten bedienen.
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 22 januari 2005, 15:22:40 PM
Dus als ik het goed begrijp heeft dat ding toch meer voor dan nadelen.
Wat is de prijs ongeveer van zo'n Control unit met aansluitspoor?
En wat is de lengte van het aansluitspoor? 171,7 mm of 188,3 mm?
Het is maar om te weten of ik mijn baan nog steeds van op hetzelfde punt van stroom kan voorzien.
Titel: M
Bericht door: n/a op 22 januari 2005, 15:35:38 PM
Ze worden los verkocht uit de startsets deze zijn wel wat minder krachtig dan het losse mobile station, maar deze kost dan ook veel meer. Rekenen dan maar 115 euro of zoiets zonder aansluitrail of box en trafo. Wel zal je er dan vijf tot zeven treinen mee kunnen laten rijden.

In principe is het mobile station uit de startset geschikt voor 3 treinen. Het is gewoon afhankelijk van de power die je trein gebruikt.

Meer kan je toch niet onder controle houden.
Een mobile station kost mij mijn handelaar met de aansluitrail (188mm) en 18 va trafo 45 euro los als hij een startset uit elkaar haalt, de variant met de 60 va trafo kost je 75 euro. Bij andere handelaren kan dit duurder zijn.

Het mobile station gebruikt trouwens maar een gedeelte van de power van de grote trafo. De grote trafo, die zit in de wat duurdere startsets is eigenlijk gewoon bedoeld als kadootje zodat je hem kan gebruiken voor de voeding van het centraal station die dit jaar gaat verschijnen.

Voor meer info kijk op
http://www.marklin.nl/systems/faq.html
Titel: M
Bericht door: Johnnytrein op 22 januari 2005, 18:03:07 PM
@Jurgen, het bebruik van een aansluitspoor is niet echt noodzakelijk. Ik zelf heb gewoon een rode en een bruine draad aan mijn C rails bevestigd en deze verbonden met de 2 draden van het mob stat. Johnny
Titel: M
Bericht door: bartie op 22 januari 2005, 18:48:09 PM
Ik heb ook geen aansluitspoor gebruikt en de draden rechtstreeks aan de sporen bevestigd. Werkt prima. Heb ook de trein van Mehano class 77 erop rijden. Simpeler kan het echt niet. Dit keer een echte 'plug and play' in plaats van 'plug and Pray'. Ik heb ineens een transfo van 60VA gekocht zodat die later ineens kan dienen voor de central station.

Groetjes Bart.
Titel: M
Bericht door: n/a op 22 januari 2005, 21:37:52 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Dus is M?rklin Systems eigenljk alleen voorzien voor M?rklin locs.
Andere merken worden dus alleen maar aanvaard om te rijden en de rest moet men zelf uitvissen.


Nee hoor Jurgen - de mfx decoders zijn eigenlijk een ontwikkeling van ESU en van dat merk kan je ondertussen zowel multiprotocol- (mfx & Motorola) LokPilots als -LokSounds los kopen.

Als je dan ook de nieuwste ESU LokProgrammer 53450 koopt, kan je om het even welke lok, van welk merk dan ook (en in feite van welk systeem dan ook, zelfs als je tweerail 'gelijkstroom' hebt) zowel ombouwen naar - als programmeren met (ook bv het loksymbooltje wat het type lok aangeeft) - een mfx lok. Ook oudere M?rklin loks zijn zo om te bouwen, mits je er maar een (motor met) permanentmagneet inzet.

Ik heb die nieuwste LokProgrammer al in huis (en de software V2.4.6 - Stand 12  Januari 2005, die geschikt is voor ook de mfx decoders intussen gedownload van de ESU site) - wacht alleen nog even met mijn eerste mfx decoders (LokPilot en/of LokSound) totdat de prijzen nog wat verder zakken, wat ze al aan het doen zijn. Die LokProgrammer was amper meer dan 100 Euro dus die heb ik vast "veiliggesteld" [8D].

Peter
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 23 januari 2005, 13:51:22 PM
Ik denk dat ik toch maar eens een mobile station ga aanschaffen dan.
Anders ga ik hier vragen blijven stellen tot er weer een nieuw systeem uit is. [:D] Dat is toch ook niet de bedoeling denk ik.
De tijd voor alles zelf eens uit te testen is nu aangebroken. Dank jullie voor de vele reacties. Het heeft mij toch al iets wijzer gemaakt.
Titel: M
Bericht door: railbusje op 23 januari 2005, 14:24:58 PM
Ge kunt ook nog een maandje wachten tot het Central station uitkomt.[:D]
Daarmee heb je twee rijregelaars en kan je ook wissels en seinenn bedienen. Er is ook een memory ingebouwd. Zal wel rond de 500? gaan kosten.
Titel: M
Bericht door: Johnnytrein op 23 januari 2005, 21:29:15 PM
Jurgen je zou ook eerst de cursus M?rklin systems kunnen volgen op de volgende link :
http://www.maerklin.com/maerklin/wbt/public/html/index.cfm?CFID=1021068&CFTOKEN=e6897c4e2a86f337-B847B951-9027-CA2D-00E96670754F0440&fuseaction=users.login&sprache=nl&rd=978 gewoon ff registeren en de keuze maken met of zonder geluid. Johnny
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 24 januari 2005, 15:05:12 PM
De cursus had ik een paar dagen terug al gevonden en die heb ik dan ook meteen ook gevolgd.
Toch bedankt voor de link. Misschien nog nuttig voor andere mensen die deze tread (of treath of ... hoe schrijft men dit???) volgen.
Titel: M
Bericht door: Johnnytrein op 24 januari 2005, 15:08:55 PM
We kunnen misschien beter over een draadje spreken ? [:I]
Titel: M
Bericht door: Steven86 op 06 maart 2005, 20:45:51 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

Nee dat hoeft niet je kan ook een aansluitbox(nr 60115 prijs 18 euro) kopen voor m en k rails.
http://www.maerklin.de/produkte/?redirect=neuheiten_auswahl.html
Druk daarna op herfstneuheiten.
Kan je het ook nog onder de plaat aansluiten.



Die 18 EUR kan je jezelf besparen. Je kan van de meegeleverde aansluitrail vlot een aansluitbox maken. Ik heb zo een aansluitbox gemaakt voor een C rail baan ?n voor een M-rail baan.

Fotootjes: http://users.telenet.be/musena/ombouw.htm#Omvormen_C_aansluitrail
Titel: M
Bericht door: dikken op 06 maart 2005, 23:26:34 PM
Jurgen,

Als je reeds digitaal aan het rijden bent, raad ik je aan het artikel van ESU mobile control een sgrondig te lezen. Ik heb er zo een en ben er heel tevreden over. E?nhands bediening en 100% draadloos. De prijs ligt wil wat hoger dan de MS van Marklin, maar ik vind het een waardevolle investering!

greeeetz, Bart
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 07 maart 2005, 16:11:53 PM
Het artikel had ik al gelezen. Wat mij vooral opviel is dat de ESU mobile control en het Marklin Mobile station bijna hetzelfde zijn. Enkel het uitzicht verschilt, en de ESU is dus draadloos.
Is er voor de rest eigenlijk wel een verschil?
Titel: M
Bericht door: n/a op 07 maart 2005, 16:32:10 PM
mfx en de de prijs.
Titel: M
Bericht door: dikken op 07 maart 2005, 19:29:11 PM
Ligt goed in de hand. ttz met ??n hand kan je  je trein besturen. Je kunt er ook wissels mee schakelen. het grootste voordeel: 100% draadloos
Je kunt meerdere handsets op 1 ontvanger aansluiten. Iedere handset kan  zijn eigen top-10 samenstellen. Bij de Mobile staion: max twee handsets, master en slave. De top-10 lijst van beide zijn gelijk!


greeeetz, Bart
Titel: M
Bericht door: tonycabus op 08 maart 2005, 16:34:11 PM
Je kan er zelfs vier op dezelfde baan aansluiten, en 4 handsets op elke basis...De hele club kan dan rijden!

Tony

Titel: M
Bericht door: LokSound op 09 maart 2005, 12:45:02 PM
Hello folks,

even voorzichtig: Mobile Control =/= Mobile Station.
dus niet door elkaar halen !

Mobile Station is een nieuw digitaal systeem (toevallig ook door ESU ontworpen, uitvoering edm. iov M?rklin! / zo ook Central Station)

Mobile Control is een afstandsbediening voor M?rklin CU-6021 ?n voor Intellibox van Uhlenbrock. Ook voor Roco Maus II en Lenz Digital+.


Wat de Central Station nu betreft (speciaal voor Railbusje...) wordt verwacht in september 2005!


Groeten,

Patrick
Titel: M
Bericht door: railbusje op 09 maart 2005, 18:14:12 PM
Niet alleen voor mij denk ik.[:D]
Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 10 maart 2005, 08:14:28 AM
de central station wordt ten vroegste tegen het einde vh jaar verwacht

groete
Titel: M
Bericht door: n/a op 10 maart 2005, 11:02:22 AM
Hoe dan ook september of december. Ik koop hem pas in december dan heb ik weer 500 euro bij elkaar.[:D]
Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 10 maart 2005, 13:27:25 PM
koop hem dan maar in duitsland bij JimKnopf
429eur + 5.90 uer verzendingskosten
geen een winkel hier in belgie is zo goedkoop
Titel: M
Bericht door: n/a op 10 maart 2005, 14:25:44 PM
Weet ik, maar je moet de plaatselijke handelaar ook steunen. Want er zijn al zo weinig handelaren.
Titel: M
Bericht door: dikken op 10 maart 2005, 17:28:09 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

koop hem dan maar in duitsland bij JimKnopf
429eur + 5.90 uer verzendingskosten
geen een winkel hier in belgie is zo goedkoop



Voor garantie en gedetailleerde uitleg gaat alles per post?
Wordt dan toch een dure aangelegenheid.

Ik schat de prijs bij onze leverenciers ongeveer 450 ? (gebaseerd op de vergelijking M* prijs/ dealer prijs voor de locs)

20 ? meer voor garantie service en naverkoopdienst heb ik wel over!



greeeetz, Bart
Titel: M
Bericht door: railbusje op 10 maart 2005, 17:30:14 PM
Inderdaad. Hopelijk hebben ze met hun CS niet zoveel problemen als met de MFX decoders.
Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 11 maart 2005, 13:08:13 PM
ik vrees dat de CS hier in belgie moeilijk onder de 480 eur te vindne zal zijn

ik ga nog ff wachten tot als hij een tijdje uit is eer ik er een koop
het ding zal waarschijnlijk wel kinderziektes hebben

mvg
Titel: M
Bericht door: n/a op 11 maart 2005, 17:44:58 PM
Ik heb trouwens met de twee mobile stations die ik heb een test gedaan. Met behulp van de adapter kabel 610479 heb ik het tweede mobile station als slave van de eerste aangesloten. Wel heb ik eerst het geheugen leeggemaakt. Aansluiten gaat heel eenvoudig. De slave krijgt de zelfde locs in het geheugen als de master. Ook met twee locs rijden geen probleem. Wil je echter een loc uit het geheugen verwijderen dan moet je dit doen met de master. Dit zelfde geldt ook voor programeren.

Daarna heb ik drie mfx locs op de rails gezet en die ook nog niet in het geheugen stonden van het mobile station. Om te kijken wat er dan gebeurde. Ook stond er mijn oude glaskast met een oude motorola decoder op de baan met licht aan.

Het aanmelden van de drie mfx locs gaat zonder problemen. Wel kan ik aan de glaskast zien wanneer een mfx loc aan het communiceren is met de centrale tijdens het aanmelden. De lichten van de glaskast flikkeren dan. Het lijkt wel of hij dan ook wilt meepraten.[:D]

Dit geldt alleen maar als een mfx loc zich aanmeldt.
Bij een loc met een nieuwe decoder dat wil zeggen motorola nieuw gebeurde dit flikkeren van het licht tijdens het aanmelden van een mfx loc aan de centrale niet.

Daarna heb ik drie mfx locs met geluid aan tegelijkertijd laten rijden om te kijken of dit het mobile station zou kunnen overbelasten. Maar dit was niet het geval.Ik heb trouwens een 60 va trafo gebruikt en ben nu ook een beetje doof.[:p]
Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 22 maart 2005, 19:46:54 PM
een vraagske
hebben jullie ((die die ene mobile station hebben) ook het probleem dat als je met een lok aan het rijdne bent en vrijvlug de lok wil laten stoppen door een "ruk" aan de knop te geven de stroomtoevoor ineens heelgroot wodrt en de lok zeer snel begint te rijd.
Ik heb zo al een paar fameuse accidenten gehad maar zonder slachtoffers[:D]


groeten
wim
Titel: M
Bericht door: railbusje op 22 maart 2005, 21:11:50 PM
Nog niet op gelet maar ik vind de rijregelaar niet zo handig te bedienen.
Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 22 maart 2005, 21:14:21 PM
het gebeurt ook niet altijd
zelfs als de lok op halve kracht rijd en ik hem wil late stoppe kan het gebeuren dat hij bij het terug draaien  volle bak gaat rijden
Titel: M
Bericht door: n/a op 22 maart 2005, 21:39:46 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

het gebeurt ook niet altijd
zelfs als de lok op halve kracht rijd en ik hem wil late stoppe kan het gebeuren dat hij bij het terug draaien  volle bak gaat rijden



Hi Wisselstromer,

En wat voor een decoder zit er dan in die Lok??

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 22 maart 2005, 21:47:27 PM
een beetje vanalles
gewone marklin delta decoders, digital decoders en 2 loks met een decoder van Conrad

nu moet ikwe zeggen dat het vooral is bij oudere marklin loks waa gewoon een decoder is ingebouwd
mss dat dat er iets mee te maken heeft?

mvg
wim
Titel: M
Bericht door: n/a op 22 maart 2005, 22:30:49 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

een beetje vanalles
gewone marklin delta decoders, digital decoders en 2 loks met een decoder van Conrad

nu moet ikwe zeggen dat het vooral is bij oudere marklin loks waa gewoon een decoder is ingebouwd
mss dat dat er iets mee te maken heeft?

mvg
wim




Hi Wisselstromer,

Als het oude Motorola Format I decoders zijn, dan is dit een bekend probleem, dit probleem doet zich namelijk alvoor vanaf het begin van het M?rklin digital systeem sinds 1985. Met de komst van de Mot II format decoders was dit probleem eindelijk over. Dus zal het niet met je Mobile station te maken hebben, maar wel met de gebruikte decoders.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 23 maart 2005, 08:06:40 AM
ok
bedankt
ik ben stilaan van plan om ze tevoorzien van andere decoders met geluid

mvg
Titel: M
Bericht door: wisselstromer op 04 april 2005, 16:43:39 PM
heeft er eens al iemand geprobeerd om zijn mob station te kraken en het max aantal loks (nu max 10) te veranderen zodat je er meer kunt opslagen?

mvg
Titel: M
Bericht door: Steven86 op 04 april 2005, 21:41:33 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

heeft er eens al iemand geprobeerd om zijn mob station te kraken en het max aantal loks (nu max 10) te veranderen zodat je er meer kunt opslagen?

mvg



Neen, maar ik heb wel het internet afgeschuimd naar zo'n kraak. Helaas niets gevonden...

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena
Titel: M
Bericht door: tonycabus op 04 april 2005, 23:05:56 PM
Hoe zou je de firmware van zo'n ding willen kraken? Je zal er eerst moeten binnen geraken, en dat lijkt niet zo eenvoudig...

Het lijkt me veel beter zoiets te suggereren aan ESU zelf, dan krijg je het uit eerste hand, en zonder iets te riskeren dat de rest van het programma misschien wel ver-dingest!

Tony

Titel: M
Bericht door: Steven86 op 12 april 2005, 23:40:29 PM
Goeie vraag. Een beetje zoals je Delta decoders kraakt, door IC pootjes te gebruiken voor uitbreiding bv.

Hangt er vanaf wat we kraak noemen. Ik vind het gebruik van een Mobile Station als Loconet rijregelaar via de adapter van Uhlenbrock in de praktij wel het allure van een (geniale) kraak hebben...

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena
Titel: M
Bericht door: n/a op 13 april 2005, 00:12:00 AM
Tijdens de afgelopen opendag van de club heb ik nog een test gedaan 3 locs met licht en geluid laten rijden en wat wagens er achter gehangen. (Vlak parcours)

Dit kon zonder problemen. Daarna nog een delta loc namelijk een stoomkittel laten rijden (motor met vliegwiel) ook dit leverde geen overbelasting van het mobile station op.

Of je het kan doen met vier delta locs met de oude drie polige motor ik betwijfel het, maar ik kan dit niet doen, omdat ik maar drie locs van dit type heb.

Ik heb voor de twee mobile station allebei uit een startset (1 master en 1 slave) een 60 va trafo uit een startset gebruikt. Het mobile station uit een startset kan maximaal 24 va gebruiken (1,2A).


Titel: M
Bericht door: Jurgen op 15 april 2005, 22:41:27 PM
Volgens de handleiding van mijn Mobile station moet ik een tweede transfo hebben om mijn wissels te bedienen.
Is dat echt nodig? Ik heb nu een transfo van 60 va.
Als je echt een tweede transfo nodig hebt, mag dat dan ook de 6631 (blauwe transfo met lichtje linksboven) zijn?
Titel: M
Bericht door: n/a op 15 april 2005, 23:14:53 PM
De 60 va trafo is bedoeld voor later als je het centraal station zou kopen dan heb je geen nieuwe trafo nodig. In principe kan je je mobile station aansluiten op elke licht trafo zonder problemen. In de handleiding staat volgens mij ook hoe je daarvoor een 52 va trafo kan gebruiken.

Wel altijd zorgen voor het juiste voltage uiteraard. Voor het aansluiten van wissels, seinen en dergelijke kan je uiteraard je oude rij trafo blijven gebruiken of dit nu een witte dan wel een oudere blauwe is.

Bedenk echter dat je per lampje max 1 va kwijt bent (bv wissellantarnen verlichting) en dat je zo'n 5 tot 7 va over moeten houden voor het aansturen van de wisselaandrijvingen. Dus een trafo van 30 va is geschikt voor bijvoorbeeld 20 wissels met wissellantarnen en dan hou je nog 10 va over als reserve voor het aansturen van de wisselaandrijvingen.
Gebruik je geen wisselslantarnen dan gebruik je in principe alleen vermogen als je de elektrische wisselaandrijving gebruikt. Ook seinen met leds gebruiken bijna geen va's meer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik sta altijd open voor vragen.

Titel: M
Bericht door: Jurgen op 16 april 2005, 11:35:21 AM
Zeker en vast dat dit mij helpt.
Mijn wissels zijn al bijna aangesloten. [:D]

Mijn wissels (zonder lantaarns) zijn dus ondertussen aangesloten. Alles werkt perfect, maar ik krijg de lampjes van mijn stootblokken niet aan het branden.
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 17 april 2005, 17:47:17 PM
Ik heb dus het Mobile station gekocht en meteen uitgetest. Ik was er meteen mee weg, zo simpel. Acheraf heb ik mijn wissels en stootblokken terug aangesloten op een transfo.
Op mijn Control unit werden de lampjes van mijn stootblokken samen met de gele draadjes van de wissels aangesloten.
Nu wil ik mijn stootblokken ook terug verlichten, maar ze willen niet branden. Na het afsluiten van alle wissels van de transfo branden de lichtjes echter wel. Mijn wissels (behalve de Engelse kruiswissel) zijn zonder wissellantaarns.
Kan het zijn dat mijn transfo te zwak is om alles samen aan te sluiten?
Titel: M
Bericht door: n/a op 17 april 2005, 22:06:30 PM
Sorry Jurgen,

Maar ik kan je niet volgen. Gebruik je naast je mobile station ook nog  een control unit. Je gebruikt dus twee digitale centrales heb je nog geen kortsluitng.


Kijk in de handleiding van je mobile station hoe je je wissels en dergelijke moet aansluiten.

Titel: M
Bericht door: Jurgen op 18 april 2005, 14:48:35 PM
Nee nee, ik heb het niet duidelijk uitgelegd.
Ik bedoel voor dat ik de Mobile station gebruikte, had ik de Control unit. Daar brandde alles perfect mee.
Nu gebruik ik dus alleen nog de Mobile station, en de lichtjes van mijn stootblokken branden niet meer. Het lampje van mijn Engelse kruiswissel brandt wel.
Titel: M
Bericht door: n/a op 18 april 2005, 15:36:25 PM
Hoi Jurgen,

Ik heb even gekekken bij mijn eigen baan. Ik heb nog de oude metalen rails. Bij mij hebben de stoorblokken met licht een geel draadje, dat ik heb aangesloten op de gele aansluitklem van de licht (rij)trafo die ik gebruik voor aandrijving wissels, seinen en verlichting wissels en stootblokken.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
In het handboek van het mobile station staat vanaf pagina 66 beschreven hoe je wissels, seinen en overige toebehoren aansluit.
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 18 april 2005, 18:18:49 PM
Bij mij is dat dus hetzelfde aangesloten. Maar de stootblokken branden niet, het lampje van mijn kruiswissel wel.
Maar als ik alleen de stootblokken aansluit, zonder de wissels, branden die lichtjes wel.
Voor de rest is alles aangesloten zoals het beschreven is in de handleiding.
Titel: M
Bericht door: Steven86 op 18 april 2005, 21:35:05 PM
Jurgen, bij een MobileStation dien je verlichting zoals stootblokken en wissellampjes op M wissels met een andere transfo te voeden dan diegene waar je het MobileStation mee voedt. De massa van de verlichting mag je wel verbinden met de massa van het spoor zoals die aan de uitgang van de MobileStation zit (dus achter de MobileStation).

Zo heb ik op de baan van mijn zoon (M rails) de wisselverlichting aangesloten.

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 19 april 2005, 15:13:02 PM
Ik zal het dus nogmaals herhalen. Ik heb alles aangsloten zoals jullie het zeggen en zoals in de handleiding vermeld staat. Maar toch blijven mijn stootblokken donker, mijn wissellampje brandt wel. (En ja, er staan lichtjes op mijn stootblokken [:D][:D][:D])
Titel: M
Bericht door: n/a op 19 april 2005, 19:56:45 PM
Dan krijgen de lampjes van je stootblok dus alleen stroom via een geel of zwart draadje. Maar geen massa (bruindraadje) Geven die c-rail stootblokken wel massa door via de rails? Zit het stootblok wel goed vast op de rails?

Anders moet je een apart bruin draadje nog aansluiten op je stootblokken. Of anders doe je iets fundamenteel verkeerd.
Zie ook: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=602
Titel: M
Bericht door: Jurgen op 20 april 2005, 16:33:16 PM
Hmm, ik zal nog wel eens een paar dingen uittesten. Als ik goesting heb tenminste, meestal begin ik ineens gewoon te rijden met de treinen [xx(].
In ieder geval bedankt voor alle hulp.