Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: PietB op 08 november 2018, 12:32:27 pm

Titel: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 08 november 2018, 12:32:27 pm
Ik wil mijn Märkin gebaseerde baan afbreken en rails en rollen materieel(vooral NL) verkopen.
Voor dat ik er aan ga beginnen wil ik eerst wat vreaagtekens oplossen.

1. Mijn grootste zorg is de baanspanning in digitaal bedrijf.
Ik heb wel eens vernomen dat de spanning op een H0 baan hoger is dat op een N baan.
Nu wil de ik mij Intellibox met bijbehorende transformator inzetten op de N baan.
Is dat zonder problemen te doen, kunnen de specifieke N decoders daar tegen?

2. ik gebruik nu Rosoft S88 massa detectie bezetmelders.
Deze wil ik geschikt maken voor 2 rail stroomdetectie, of is dat niet wijs?

Gaarne de mening van de N specialisten.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Dirkh op 08 november 2018, 13:11:45 pm
Piet die 18v gaat wel voor N maar beter 15v. Op de forum baan hebben we 2 dagen gereden op 18v zonder problemen. Enkel op tijd eens een loc laten rusten (afkoelen) en dat is eerder voor de motor dan voir de decoder. Ik weet niet of het mogelijk is met de intelibox van deze te voeden met 15v ipv 18v of misschien via een instelling de spanning te verlagen. Bij sommige centrales is dat mogelijk.
Bij de meeste decoders staat de max spanning vermeld en deze is normaal gelijk aan deze van Ho.

Die bezetmelders zouden moeten kunnen denk ik.

Welkom in de N wereld zou ik zeggen.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 08 november 2018, 13:22:49 pm
Dank voor je antwoord Dirk.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een 15 v trafo
Welkom in de N wereld zou ik zeggen.
Zover is het nog lang niet hoor!
Ik ga deze winter éérst proberen rails en rollend materieel te verkopen.
De bedoeling is dat ik budget neutraal op N ga rijden.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: beertje op 08 november 2018, 13:39:55 pm
Piet,De intellibox kun je de schaal ingeven ho of n.ik gebruik 16v en heb geen problemen met de loc,s.
gr.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Michiel op 08 november 2018, 13:45:36 pm
Zoals Dirk zei, 18V is geen probleem, vooral wanneer je nog eens die 2x2 diodes gaat toevoegen om de stroomdetectie te kunnen doen; Je spanning zakt dan meteen met een 2V à 3V. Ik voed m'n Lenz systeem met een 16V~transformator. Erg nauw komt het niet. Je bezetmelders voor massadectie ombouwen naar stroomdetectie is normaal gezien vrij simpel: een weerstand aanpassen of toevoegen, en een paar diodes (diodeschakeling) en je bent vertrokken. Kwestie van even Wim te emailen wanneer je niet zeker bent.

Onverwachtte, maar in elk van harte geval welkom!

(Check ook even je leesbrillencollectie, want het is allemaal een stuk kleiner, en ik kan ook niet meer zonder een paar)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 08 november 2018, 14:00:25 pm
Piet,De intellibox kun je de schaal ingeven ho of n.ik gebruik 16v en heb geen problemen met de loc,s.
Ik heb het gevonden Willy:
(http://i65.tinypic.com/2jga2ap.png)
Dank voor de tip.
(Check ook even je leesbrillencollectie, want het is allemaal een stuk kleiner, en ik kan ook niet meer zonder een paar)
haha ik heb een 10x vergrotende loupe, dat moet lukken toch?

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 26 november 2018, 22:09:48 pm
Nou de beslissing is genomen.
Vandaag de eerste van de H0 modellen verkocht, de tweede staat op Marktplaats. (https://link.marktplaats.nl/m1348230236)
De komende weken/maanden ga ik de gehele verzameling(wat klinkt dat groots) in de verkoop doen en daarna alle rail materiaal (C en K rail), om zo fondsen vrij te maken om de schaal N wereld in te stappen.
Zoals ik er nu over denk gaat het een Zwitsers/Oostenrijkse baan worden.
Met wat leuke doorkijkjes en hoogte verschillen.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 26 november 2018, 22:12:11 pm

Welkom in de N wereld zou ik zeggen.

Ik denk dat nu deze wel van toepassing is ...
Veel succes Piet
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 00:56:59 am
Ik denk dat nu deze wel van toepassing is ...
Veel succes Piet
Ik ga proberen er wat moois van te maken Koen.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Steam.N op 27 november 2018, 06:54:30 am
Welkom in ons leuke N-wereldje, Piet!
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 10:23:53 am
Dank je Jean, het gaat gepaard met wat koudwater vrees.
Want ik ben nog al 'uit de kluiten gewassen', sommige vrienden zeggen lomp.
Dus hoe gaat dat met het formaat materieel, in mijn handen?
We gaan het zien, ik begin met een klein baantje.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Steam.N op 27 november 2018, 10:41:00 am
Pincetten, Piet ... Pintcetten ...  ;D ;D ;D
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 27 november 2018, 12:47:30 pm
Pincetten, Piet ... Pintcetten ...  ;D ;D ;D

+Vergrootglas, stress, kalmeerpillen, woede uitbarstingen, ...

Prachtig hoor werken met N schaal  :D ;D ;D

Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 november 2018, 13:28:44 pm
Ben zelf niet zo voor N-spoor, vind het te priegelig. Maar op beurzen zie ik vaak N-spoorders met hele dikke vingers. Dus het moet kunnen. :)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Stieven76 op 27 november 2018, 15:50:52 pm
Uit nieuwgierigheid, waarom de overstap Piet? ;D
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 17:29:05 pm
@Klaas, dat was voor mij ook een reden om er huiverig tegen aan te hikken.

@Stieven, ik heb een ruimte van 4x3 meter en ben in 2008 begonnen daar een baan in te maken waar een heleboel denk en ontwerpfouten in zitten.
Een Nederlands thema Tijdperk 3 en 4.
En als rails Marklin C en K.
Het hele trace is dubbelspoor uitgevoerd zodat er in twee richtingen gereden kan worden.
Dat betekent dat je concessies moet doen aan de realiteit stations die op 4 meter afstand van elkaar liggen is raar.
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.
Het Nederlandse materieel dat ik heb bestaat uit een 4 tal soorten treinstellen Plan V, Plan F, Plan X 1 en 2 wagen.
En NS1200 met Intercity rijtuigen van elk 30cm lang, dus twee loc's met stammen van 6 wagons geeft op mijn baan een onrealistich gezicht, de laatste wagon is uit een staton gereden en het volgende station is bereikt.
Dat geldt ook voor een NS 1300 met 6 Plan E wagons.

Vandaar dat ik alles te koop aan biedt en overstap naar een kleinere schaal zodat ik met een Duits/Zwitsers of Oostenrijks thema op een zelfde oppervlak meer ruimte voor wat leuke scene's heb.
Gewoon een fantasie baan, met een realisctische insteek.
Iets dat ik beslist niet wil is wat je veel in catalogi ziet dat bijna iedere cm2 benut is om rails te leggen.

Dat was de overweging.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 27 november 2018, 17:41:35 pm
Piet, gewoon even een hersenspinsel van mijnentwege, waarom ga je niet Nederlands in N spoor ?
Nederlands N schaal materiaal is vlot verkrijgbaar en wordt regelmatig geupdated 
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 17:58:23 pm
Ja dat weet ik Koen, maar dan nog zit je met het wijdse Nederlandse land, stations die km's uit elkaar liggen.
Dat is met H0 niet echt realistisch te verwezenlijken.
En op gebied van scenery is er met Duits, Zwitsers en Oostenrijks veel te maken.

(https://i.postimg.cc/43ZSjQsv/Image3.png)
Deze layout heeft mij over de streep getrokken.
Ik vind dit een mooi baanplan met leuke accenten en verschillende niveaus.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Rangeerduivel op 27 november 2018, 17:58:38 pm
Dat betekent dat je concessies moet doen aan de realiteit stations die op 4 meter afstand van elkaar liggen is raar.
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.

Hallo Piet,

Dat is wat kort door de bocht denk ik, je weet nu éénmaal dat je in modelspoor héél wat toegevingen moet doen, in elke schaal.
Situaties (in N) waar in het echt 2 stations op 700m van elkaar liggen komen in werkelijkheid ook zelden voor nietwaar?
Door om te schakelen naar N win je wel +/- de helft aan ruimte; van 1;87 naar 1;160.
Maar niemand kan/mag er iets tegen hebben dat jij voor een andere schaal kiest, integendeel, je hoeft daarvoor geen verantwoording af te leggen!
Succes met de overschakeling én nieuw project

 ;)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: 59erke op 27 november 2018, 19:04:19 pm
Geen probleem Piet,  het was maar een suggestie. Bovendien is het uw baan en je moet jezelf er goed bij voelen en ik denk dat dit wel goed zit.

Trouwens mooi baanplan  ;)
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 27 november 2018, 21:37:44 pm
Dat is wat kort door de bocht denk ik, je weet nu éénmaal dat je in modelspoor héél wat toegevingen moet doen, in elke schaal.
Ben ik me terdege van bewust Rudy.
je hoeft daarvoor geen verantwoording af te leggen!
Zo voel ik de vraag van Koen ook niet en ik denk dat dat ook zijn bedoeling niet was.
Gewoon belangstelling.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 november 2018, 22:06:24 pm
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.
Utrecht CS en Utrecht Vaartse Rijn liggen iets meer dan een kilometer van elkaar. Dat begint er aardig op te lijken. Maar dat is waarschijnlijk geen voorbeeld dat je wil nabouwen.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: PietB op 28 november 2018, 00:56:47 am
Utrecht CS en Utrecht Vaartse Rijn liggen iets meer dan een kilometer van elkaar. Dat begint er aardig op te lijken. Maar dat is waarschijnlijk geen voorbeeld dat je wil nabouwen.
Ik denk dat AMS Muiderpoort en CS ook zo ver uit elkaar liggen of AMS CS en Sloterdijk.
Maar inderdaad dat zijn niet de spannendste layouts.

grt Piet.
Titel: Re: Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 november 2018, 10:06:25 am
De afstanden van Amsterdam CS naar Sloterdijk en Muiderpoort zijn toch beduidend langer. De situatie in Utrecht is zodanig dat je vanuit het ene station het andere kan zien liggen. Maar beide situaties zijn niet jouw gedroomde landschap.

Op een modelspoorbaan zou ik me beperken tot 1 station. Meerdere stations op een vrij kleine oppervlakte ziet er al gauw onecht uit. Je kan wel ergens uit het zicht een tweede station hebben. Dat noemen we dan een schaduwstation en dat staat symbool voor de rest van de wereld.