Hierbij mijn voorlopige plan. Ben benieuwd naar jullie feedback.
(http://i63.tinypic.com/2air3uq.jpg)
Rechter deel heeft een duidelijke functie, maar er zijn toch een paar puntjes van aandacht volgens mij.
- Geen ruimte voor perrons
- Helling onderaan wordt mogelijk problematisch voor lange treinen
- Vrije hoogte schaduwstation erg krap, waar je amper een hand tussen kan krijgen om een loc uit te pulken
- Depot is nog ongestructureerd
- Het uittrekspoor/wachtpoor onderaan ligt verkeerd-om.
Het deel links is nogal chaotisch, vind ik. Veel bochten, weinig functioneel spoorverloop.
Algemene opmerking zijn:
- zou je niet kunnen overstappen naar flexibele rails ipv standaard railstukjes. Dat zou je baan meteen de 21st eeuw inloodsen.
- Je hebt in feite 1 grote lus waar treinen als indiaantjes achter elkaar rijden. Kan je in het station en strategische plaatsen geen oversteken plaatsen? Met Märklin krijg je geen kortsluiting.
- iets teveel de randen gevolgd, teveel parallel en dat oogt vrij saai en voorspelbaar.
Persoonlijk vind ik de baan teveel een "nostalgische" Märklin-look hebben. Ik denk dat je met Märklin heel veel meer kan bereiken. Toevallig vandaag voorbijgekomen, misschien als voorbeeld/inspirantie: Depot Bell?
Ik zou zeggen, aardig eerste plan, maar erg voorlopig. ;)
Als het de bedoeling is om te "spelen" is dit waarschijnlijk een goed plan. Als het de bedoeling is iets realistisch te doen lijken zal dit er wel compleet naast zitten. Geen halve vierkante meter over voor deftige scenery.
Het is jouw keuze Jan en je zal er waarschijnlijk liever niet van afwijken maar ik vind dat er veel te veel sporen op/naast elkaar liggen...
Een klein voorstel tot oplossing: zet je schaduwstation links ;)
Zou ik ook doen, en het schaduwstation integreren in het concept als virtuele bestemming.
Erg mooie ruimte, waarin een mooi plan goed kan.
Heb je goed nagedacht wat je wilt maken aan baan, thema, en dergelijke ?
Van daaruit zou ik verder denken, sluitceigemlijk een beetje aan bij de bovenstaande punten ;)
Wel leuk dat je t deelt, is voor een ieder leerzaam
Ik sluit me er ook bij aan + te veel korte bochten en korte wissels.
Zelfs met C-rails van marklin kan je een mooie baan maken.
- Neem de slankere wissels en de ruimste bogen in het zicht, dat scheelt heel veel en dan is het wat mij betreft meer een plezier om je treinen te zien voorbijglijden dan ze zich door onmogelijk bochtjes te zien wringen. ;)
De ruimte zelf is groot genoeg en het principe om in een U te werken is ook goed.
Alvast iedereen hartelijk bedankt voor jullie feedback. Aangezien ik binnenkort enkele maanden immobiel zal zijn, zal ik veel tijd hebben om jullie suggesties en ideeën om te zetten in praktijk. Hoe ik tot dit plan ben gekomen, is enerzijds bepaald door de ruimte, maar ook omwille van mijn eigen mobiliteit. Daardoor kan ik niet de tussen ruimte ook innemen met inhammen. Dat had zeker nog een grotere voordeel kunnen opleveren.
Ik ga hieronder proberen op de bedenkingen van jullie te formuleren van waaruit ik tot dit voorlopige plan ben gekomen.
Alleen een vraagje, waarom het schaduwstation links plaatsen? Had ook nog in gedachten om uit te breiden met een fiddle yard aan de linker kant.
Rechterdeel is bedoeld als stad, 'druk' deel, met een klein locdepot met slakkenkuil, watertoren, zandtoren, waterkranen, en hulptrein (kraanwagons) waar links meer als een paradedeel tussen heuvels. Op het rechterdeel bovenaan, net voor de versmalling (midden) is een klein havenbekken gepland. De overkant op het rechtergedeelte een klein kopstation voor lokaalspoor en pendeltreinen en een losinstallatie voor auto's. Het tussenstuk wordt een wegneembaar stuk scenery (omwille van het raam).
Enkel basisideeën van mezelf waren:
1) Zo min mogelijk overdekte delen. Origineel had ik geen schaduwstation voorzien, omdat ik aanvankelijk enkel via fiddle yard dacht te werken (stofvrij)
2) Lange tracées waar lange treinen(loc +6 passagierswagons) kunnen tot hun recht komen
3) Plan is niet volautomatisch te rijden, maar op een veilige manier (voorlopig zonder bloksysteem) manueel te rijden en te rangeren. Vandaar het gesloten principe met enkel in stations uitwijkmogelijkheden. Dat is dadelijk een serieuze beperking!
4) Thema is periode 2 (max 3) dus voornamelijk stomers van Bayerische Eisenbahn en DRG. Landschapsvorming is erg landelijk bedoeld.
@ Dirky: dat is een beetje mijn eigen frustratie, inderdaad veel sporen over elkaar en veel parallellen, de scenery zal beperkt zijn. Wat komt er in? Oude mijnconcessie, 1 fabriekje, haven, en verder vooral het manueel rijden.
@Michiel: stijging rechtsonder start wel thv de wissel (fout in kleur gebracht), is verre van ideaal, maar werd getest met 8 passagierswagons (max zal 6 zijn) in mijn voorlopige proefopstelling. Dit lukte zonder dat de loc te hard afziet. Ter compensatie is mijn schaduwstation idd slechts 10cm hoog ipv 12.5 of 13. Schaduwstation verplaatsen zou inderdaad een mooie oplossing kunnen bieden hieraan. Het wachtspoor onderaan is inderdaad eentje dat ik wel denk te verwijderen, dat klopt helemaal niet. De R1 bochten heb ik gepoogd zoveel mogelijk weg te laten, zal hier een 50tal van over hebben.
Depot is in de afgelopen maanden al zeker 30 keer gewijzigd, maar ik zie het gewoon niet om het 'mooi' te maken op die afstand.
Flexrails, volledig akkoord, slanke wissel helemaal de max. Helaas heb ik een redelijk grote stock aan 'klassieke' C-rails en korte wissels. Ze allemaal wegdoen en alles nieuw kopen werd financieel me te zwaar. Uiteraard ben ik overtuigd dat deze baan zeker nog zal veranderen tijdens de werkzaamheden.
Soms is herbeginnen beter als je niets meer hebt.
Alvast bedankt voor jullie suggesties, ik apprecieer dit en ga hierover nadenken en proberen in plan om te zetten.
Die korte C-rail wissels kan je in je opstelsporen gebruiken. ;)
In aangeklede delen de slankere. ;)
Een bedenking die ik mij bij dit soort banen altijd maak is of het wel nodig is dat alles 'aangekleed' wordt...
Er is blijkbaar ruimte zat, als je de helft aankleedt en dat zal al werk genoeg zijn en de andere helft gebruikt als 'open' schaduwstation is het toch allemaal veel makkelijker bereikbaar? En geraakt het misschien ooit af...
Enfin, ik ben toch van plan het zo te doen...
En wat Olivier zegt over wissels is ook mijn idee.
(http://i68.tinypic.com/23hwwgg.jpg)
Ben benieuwd wat jullie van mijn aanpassingen vinden, die ik gemaakt heb op basis van jullie feedback.
Ik zie je schaduwstation nog altijd rechts liggen ...
Ik vind het spoorpatroon nog erg bochterig en nerveus. Er liggen nog te veel nukkige slingers en kronkels in de tracés naar mijn smaak. Ook lopen veel sporen echt op de rand of over lange afstand net langs de tafelrand. Je hebt geen ruimte gelaten voor de inkleding en de minste onstporing spat de hele trein tegen de vloertegels uit elkaar.
Het schaduwstation ligt rechts nog steeds onhandig en onlogisch onder het hoofdstation en het hoofdstation heeft geen ruimte voor perrons. De nadering van het hoofdstation aan beide zijden vind ik niet overtuigend, vooral met betrekking tot de wisselstraten.
Dubbelspoor zou ook mooi strak dubbelspoor mogen zijn. Nu lopen de sporen wat te los van elkaar en overtuigt het niet echt.
Maar waarschijnlijk heb ik een andere kijk op wat mooi en interessant is, en wanneer je dit een leuk plan vindt, geen probleem. Het belangrijkste is dat je je amuseert. ;)
Je geraakt onderaan rechts nooit op tijd gedald om in je schaduwstation te komen. Die halve bocht is te weinig om voldoende te zakken, zelfs als de bocht naarhet station laat oplopen naar een hoger niveau.
Ik deel Michiel's en Frans hun mening.
C-rails zijn wel vaste stukken, maar bij dit spoorverloop voel ik me wat ongemakkelijk. Je hebt daar ook R9 en R10 in als ik me niet vergis, alsook iets slankere wissels voor in het zicht.
Schaduwstation onder je hoofdstation, ok, maar zak genoeg, desnoods voorzie je wat meer bredere ruimte op het uiteinde voor een spiraal ...
Na jullie welkome feedback te hebben gelezen, na opnieuw opmetingen te hebben gedaan en overleg met de gezinsleden (deel de zolderruimte met hun voor andere hobbydoeleinden) heb ik de U vorm behouden. Toch is er een nieuw plan gekomen, met een tussenstuk dat verrijdbaar is en enkel geplaatst wordt als ik ga rijden.
(http://i68.tinypic.com/2gsiupx.jpg)
Ik blijf het "bochtenwerk" veel tekort door de bocht vinden. Het is net "hoekje om" met lelijk knikkende stammen als gevolg.
Maar als jij het leuk vind, wie ben ik dan om...
Citaat van: SuSke op 28 augustus 2018, 17:08:45 PM
wie ben ik dan
Suske zekerst.... ;D
Tja, iedereen weet dat dit komt door de layout van Ma/Trix sporen, althans toch voor het zichtbare gedeelte.
Het zou idd mooier zijn met glooiende(r) bochten. Dan kan je vroeger met een bocht beginnen en lijkt die minder kort, al kan je uiteraard voor dit sporenplan geen plaats bij toveren.
Bestaat er dan geen flexrail voor K-rails? :-\
;)
Hoy
Je kan in je zichtbare trage bochten marklin 24912 gebruiken ( tegenboog slanke wissels)
Ook slanke wissels zijn echt wel aan te raden.
Groetjes
Er zitten goede ideeën in het plan. Zo vind ik het idee om rechts-onderaan een half (zadel)station uit te beelden met de verborgen lus een hele leuke vonst, en om te bewaren. Van dit station loopt een dubbelspoor mooi bovenlangs naar het linker deel. Een prachtig paradespoor om treinen tot hun recht te laten komen.
Links zou ik dat paradespoor weer overdekt met een lus (en nog beter een lus met schaduwstation) op zichzelf laten terugkeren. Hoofdspoorverkeer rijdt dus rondjes over het dubbersporig hoofspoor. (Een hondenbot layout)
Er omheen heb je allerhande industrieaanluitingen, wat het speelelement alleen maar opdrijft.
De brug lijkt me geen echte bijdrage te leveren: lastig om bouwen, onhandig en steeds in de weg, en exploitatitechnisch niet echt een meerwaarde (naar mijn idee).
Dus, het concept neemt vorm, met hele goede ideeën, maar probeer die krappe bochten uit het zichtbare deel van de baan weg te werken. Ruimere bogen (of flexibele rails) is echt wel aan te raden om de treinen mooi en vloeiend hun trajecten op snelheid te zien afleggen, zonder nukkig bochtenwerk.
THX Michiel, ben al blij dat mijn veranderingen de goede richting beginnen uit te gaan. Allemaal dankzij ieders feedback.
De brug, ja, een grote twijfelaar, maar ondanks dat ik weinig hoogte wil overbruggen (basisidee is het Beierse dal of vlakke Moezelvallei), trekt het me hard aan.
Ja, een paradebaanvak is een must, gezien ik liefst rij met de verschillende Rheingold en Oriënt-Express modellen.
Het verborgen kopstation vind ik zelf een goed idee, en het idee erachter is ook om daar voorbij de schouw ooit, na jaren de baan verder te zetten met een aangekleed opstel- en rangeerstation (ipv fiddle yard). Dat is natuurlijk toekomstmuziek. En dan kunnen de C rails die er nu allemaal naar daar verhuizen en vervangen worden door flex, maar ondertussen kan ik toch al rijden na 20 jaar ze in dozen te zien verkommeren.
Wat nog steeds een probleem is en zal blijven is dat mijn plan aangepast moet blijven aan mijn mobiliteitsproblemen. Vandaar de maximale breedte van 100cm indien ik slechts van 1 kant er aan kan. Verre van ideaal, maar we moeten onze dromen aan de realiteit aanpassen.
een paradestuk hoeft niet persé recht te zijn, een lichte bocht is op z'n minst even mooi
trouwens was er iemand op 3 rail forum die Marklin met bedding, stukken(kleine inkepingen) wegnam uit de bedding om het bochtenwerk wat te manipuleren ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 augustus 2018, 09:23:51 AM
trouwens was er iemand op 3 rail forum die Marklin met bedding, stukken(kleine inkepingen) wegnam uit de bedding om het bochtenwerk wat te manipuleren ;)
volgens mij is het makkelijker om voor het paradestuk gewoon enkele stukken K-rail flexibel te gebruiken dan C-rails te zitten verknoeien.
Maar zoals je schrijft is een paradestuk in een lichte boog ook heel erg mooi.
Ziehier op de clubbaan van Amsac waar het paradetraject links een lichte boog naar recht spoor vormt.
(https://one-photo.amsac.be/____gallery/images/f/bb4/cc9/eec/553/f5f/d5d/200/5da/14d/252/89b/5ff/21c.jpg_l.jpg)