Sinds kort rijdt de Beneluxtrein vanuit Nederland naar Brussel over de HSL. Onderweg doet hij ook de luchthaven Zaventem aan. Op de actuele spoorkaart (https://spoorkaart.mwnn.nl/) wordt dit station aangeduid met FBNL. Ik heb intussen gevonden dat BNL staat voor Brussel Nationaal Luchthaven. Maar wat betekent de F?
Ter info ( Wiki ) :
Samenstelling van de code / telegrafische afkorting stations :
In tegenstelling tot Nederland waar men in de telegrafische afkorting gemakkelijk de stationsnaam kan herkennen zijn de Belgische telegrafische afkortingen ondoorzichtiger. Zo wordt bijvoorbeeld Station Aalst afgekort als 'FLS'. Oorspronkelijk was de eerste letter een verwijzing naar de maatschappij die het station beheerde:
F = stations van de Staatsspoorwegen
L = stations van de "Grande Compagnie du Luxembourg" en van enkele kleinere maatschappijen
M = "Grand Central Belge"
N = "Nord – Belge"
G = stations behorende tot kleine privé-maatschappijen
----------
Betekent dit dat àlle 'recentere' NMBS-stations altijd een F hebben als eerste letter van de telegrafische afkorting ?
De NMBS als voortzetting van de Staatsspoorwegen ?
Dit is alleszins een 'nieuw' station, hier om de hoek : lijn 4 : Brecht - Noorderkempen :
4 Noorderkempen NDK Zonder F ?
Bedankt voor de informatie.
Noorderkempen is een apart voorbeeld, dat wordt op de actuele spoorkaart aangegeven als Ndkp.
Zou het kunnen dat gans nieuwe NMBS-stations die F (of een andere eerste letter) niet meer krijgen ?
Maar gewoon een logische(r) lettercombinatie ?
Zie het voorbeeld: Brecht/Noorderkempen = NDKP
Dit ken ik ook als recent NMBS-station (halteplaats) : Zeebrugge-Strand.
Heb deze telegrafisch code (nog) niet zo meteen teruggevonden.
-------------------------
Station Luchthaven Zaventem = FBNL (A°1958) aan de zijlijn 36c (A°1943)
De originele "Staatsspoorwegen" bestonden toen al lang niet meer, maar toch nog een F ...
Station (gemeente) Zaventem = FZA (A°1866) aan de lijn 36 . Hier is de F historisch te verklaren ..
Zeebrugge Strand: LZS
Zeebrugge Dorp: LZED
Zeebrugge Strand: LZRS
Citaat van: Herwig op 19 april 2018, 12:38:28 PM
Oorspronkelijk was de eerste letter een verwijzing naar de maatschappij die het station beheerde:
F = stations van de Staatsspoorwegen
L = stations van de "Grande Compagnie du Luxembourg" en van enkele kleinere maatschappijen
M = "Grand Central Belge"
N = "Nord – Belge"
G = stations behorende tot kleine privé-maatschappijen
Niet te vergeten:
R = stations van de KPEV in de Oostkantons.
Fijne avond!
De oorspronkelijke vraag van Klaas Zondervan blijft: waarom een F in FBNL ?
en waarom een L in LZRS ? ( logischer zou zijn ZSR ...)
Citaat van: Herwig op 21 april 2018, 23:11:25 PM
De oorspronkelijke vraag van Klaas Zondervan blijft: waarom een F in FBNL ?
en waarom een L in LZRS ? ( logischer zou zijn ZSR ...)
waarom ?
de basis is de telegrafische code op basis van morsecode tût, tût tût, tût etc... toen een stationmedewerker een telefoon opnam. De telefooncentrales zijn gemoderniseerd maar het blijft de campagnetelefoon van het leger in geval van een conflict.
Ik denk dat dat de reden is om de afkortingen te behouden. ;)