Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: Rangeerduivel op 02 februari 2018, 17:49:31 PM

Titel: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 02 februari 2018, 17:49:31 PM
Een Lima 806 (Varkensneus) voorzien van een prettig bollende Susu-motor die amper 4,5€ kost, + 1€ voor het kamwiel.
(https://farm5.staticflickr.com/4617/39333060464_82859e86d1_z.jpg)

Bijkomend moet ik nog een tweede rijtuig voorzien van stroomafname en die verbinden met de decoder.
Zoals gekend is de Lima stroomafname van maar 2 draaistellen niet bevredigend (genoeg).
Maar dat komt wel slim...
Dan nog eens kijken om de ganse stam kort te koppelen met FLE kinematics!

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: WVA op 02 februari 2018, 17:57:47 PM
Knap, heb hier ook nog twee van die lima's liggen. Een Orange en een bordeaux, maar daar ik een leek ben in ombouwen geraak ik maar niet gestart. Zou zelfs niet weten wat ik moet vervangen  ;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 02 februari 2018, 18:09:20 PM
Citaat van: WVA op 02 februari 2018, 17:57:47 PM
Knap, heb hier ook nog twee van die lima's liggen. Een Orange en een bordeaux, maar daar ik een leek ben in ombouwen geraak ik maar niet gestart. Zou zelfs niet weten wat ik moet vervangen  ;)

Magneet en anker
(https://farm5.staticflickr.com/4743/40046740841_bc09b96f81_z.jpg)
eruit gooien en Susumotor in de plaats en klaar is Kees....euh Werner!  ;D

Motortjes vind je hier;
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiJtrfwiIjZAhVMKlAKHRbEAxYQFggwMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.freewebstore.org%2Fsusumotor&usg=AOvVaw2VagNPfzvi9LBJ1N1n-wCP

Je moet wel de motor van 4,99€ bestellen, (deze van 1,30€ is enkel geschikt voor rangeerlocs en draait dus trager) + het kamwiel geschikt voor Lima(1€)
Eéns betaald zit het pakje binnen een goeie week in de bus.

Begin er gerust aan, wij (het forum)loodsen je er wel door met raad en daad foto's.... :)

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 02 februari 2018, 18:12:06 PM
De stroomafname verbeteren is niet zo moeilijk, alleen wat van dat verend brons dinges nodig.
Maarrrrr! Die wielen hé, die worden zwart terwijl je er naar kijkt!
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 02 februari 2018, 19:39:41 PM
Citaat van: Alberke op 02 februari 2018, 18:12:06 PM
De stroomafname verbeteren is niet zo moeilijk, alleen wat van dat verend brons dinges nodig.
Maarrrrr! Die wielen hé, die worden zwart terwijl je er naar kijkt!

De nodige sleepstukken voor stroomafname heb ik wel liggen van Lima afbraak,
maar je hebt gelijk wat betreft de wielen
Ik ga wel eens bekijken of het niet mogelijk is de messing wielen te vervangen door inox exemplaren,
Die heb ik ook in de rommeldoos, maar ik moet nog bekijken of de as-diameter klopt...

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: WVA op 02 februari 2018, 22:18:14 PM
Thx, ik zal er binnenkort eens aan beginnen. Ik hou jullie op de hoogte.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Thommy op 03 februari 2018, 08:10:15 AM
Ik heb ooit vij m'n lima HLE11 stroomafname genomen op alle wielen. Dat ding reed echt overal mooi over (zat ook een modeltorque motortje in, gelijkaardig aan uw motortje). Het, ik stop door vuilte op de banen, was direct een stuk verminderd
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 03 februari 2018, 10:45:03 AM
Idd Thomas,
De kombinatie met mijn Piko A-gleis wissels helpt ook nog eens mee en zorgt er voor dat hij af en toe eens stopt,
Ik denk dat dit ook iets te maken heeft met de puntstukken (of noemt  het nu "hartstukken"?) van de wissels.
De ideale oplossing zou een power-pack zijn, maar dan moet je al een moderne V4.0 (Esu) hebben en nog eens +/-45€ aan de waarde van het stel toevoegen.
Er zijn grenzen....
Het ganse stel (4 éénheden) heeft nu enkel stroomafname op 2 linker wielen van het motordraaistel en 2 rechterwielen op het losse draaistel.
En dat moeten en gaan wij verbeteren, er moeten zeker nog twee extra draaistellen uitgerust worden met stroomafnemers.
Nog eens in die rommeldoos gezocht en een Heljan stroomdoorvoerende koppeling opgediept, dat laat ons toe om later toch nog te ontkoppelen, wat met vaste draden niet meer mogelijk zou zijn.

Wordt vervolgd...

;)
btw; De Modeltorque motoren worden nu niet meer gemaakt, de fabrikant zou enkele jaren terug overleden zijn...De Susu echter is hiervan een waardige vervanger.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: PaulC op 03 februari 2018, 11:05:24 AM
Rudi,
is het de SM-LIMA-SLIM of de SUSUMOTOR LIMA welke je gebruikt hebt (beiden 4,99 € tandwiel inbegrepen) en dienen er nog aanpassingen te gebeuren aan het draaistel?

Paul
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 03 februari 2018, 11:47:27 AM
Citaat van: PaulC op 03 februari 2018, 11:05:24 AM
Rudi,
is het de SM-LIMA-SLIM of de SUSUMOTOR LIMA welke je gebruikt hebt (beiden 4,99 € tandwiel inbegrepen) en dienen er nog aanpassingen te gebeuren aan het draaistel?

Paul

Paul, in de folder de middenste bovenaan, dat is 'm.

Wat de draaistellen betreft, ja, er moeten nog aanpassingen gebeuren, en dat was de reden dat mijn projectje maanden in de kast gelegen heeft.
De draaistellen van de varkensneus hebben een iets andere ophanging dan de draaistellen bij een 'gewone' Lima-loc waar het draaistel voor en achter"draagt".
Om het anker te verwijderen, en ook de lagers ervan, dien je het deksel waar de koorborstels in zitten, te verwijderen.
Maar laat het nu juist dat deksel zijn dat de kast draagt, als je goed kijkt op de foto in post #1 zie je dat wel.
Dus dat deksel moet terug dienen, al kan het niet meer op zijn zelfde plaats terug omdat de nieuwe motor, die wat dikker is dan het vroegere anker, dat deksel naar buiten duwt en dus het draaistel opspant in het chassis.
De oplossing hiervoor heb ik gevonden in het zoveel mogelijk wegsnijden van dat deksel zodat het soepeler/flexibeler wordt, en langs de binnenkant van datzelfde deksel ook de kunststof rond het aslager van het vroegere anker weg te frezen, zodat het deksel dunner wordt en er minder spanning op het draaistel komt.
Een heel klein tikje smeervet op de glijpunten verbetert de zaak ook aanzienlijk.
Zoals te zien op de foto heb ik ook een deel bovenaan het motoromhulsel gesneden, maar da's enkel om de draden beter te kunnen wegwerken.
Trouwens is het raadzaam om de motor te bevestigen,(motor mooi centreren, het geheel moet via de wielen vlot draaien) met een weinig 2komponentenlijm, die je eerst laat uitharden.
Ik gebruik deze lijm omdat je hiermee rustig de tijd hebt om de motor te centreren, terwijl die met bvb secondelijm onmiddelijk vast zit. Daarvoor noemt dat ook sekondelijm!  ;D
Als de lijm droog is spuit je de ruimte tussen de nieuwe motor en de oude kast vol met warme lijm uit het pistool, dit om de bevestiging nog te verstevigen.
Wel opletten dat je de wielen niet vast lijmt, maar hoef ik dat te zeggen...? ;D

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: PaulC op 03 februari 2018, 12:47:06 PM
Rudi,

bedankt voor de heldere uitleg. Er dienen dus inderdaad dezelfde aanpassingen te gebeuren als bij het plaatsen van een ModelTorque motor.
Ik heb ergens in mijn archief een bestand zitten, dat ik vroeger gedownload had (is wel in het Frans) dat de aanpassingen duidelijk beschrijft.
Ik heb eens een proef gedaan op een oude loc met het inbouwen van een CD-motortje. Om de ruimte tussen de kast en de motor op te vullen heb ik toen de magneet langs de binnenzijde uitgeschraapt tot de motor er mooi in paste.

ik ga het er ook eens op wagen.

Paul
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 03 februari 2018, 12:47:34 PM
De volgende stap is het kortkoppelen van de rijtuigen.
De onderste op de foto, de ouwe trouwe Roco's vallen hiervoor buiten de prijzen daar ze te veel plaats innemen,
(https://farm5.staticflickr.com/4751/39158813625_a684f8171a_z.jpg)
In aanmerking komen wel de Fleischmann's met het vierkante bakje (midden op de foto), maar die kan ik dan weer niet gebruiken voor de stroomvoerende koppelingen daar ze geen NEM-schacht hebben,
daarvoor dienen dan weer de bovenste (Symoba)

Nog 1 opmerking,
aan het kastuiteinde waar de motor zit is zelfs voor het kleine vierkante Fleischmann-kastje nog te weinig plaats, dus dat moet ik noodgedwongen de oude haakkoppeling van Lima laten zitten...iemand toch een idee?

We zijn nu weer voor een paar uur zoet en weten wat doen...

Citaat van: PaulC op 03 februari 2018, 12:47:06 PM
Ik heb ergens in mijn archief een bestand zitten, dat ik vroeger gedownload had (is wel in het Frans) dat de aanpassingen duidelijk beschrijft.

Mag je hier altijd posten hoor,misschien zitten er ideeén in die beter zijn dan die van mij...

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 03 februari 2018, 15:50:36 PM
Ik weet niet of dat helpt maar er zijn ook stroomvoerende koppelingen van Fleischmann voor normschacht.
Of trap ik hier een open deur in?
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 03 februari 2018, 16:41:24 PM
Citaat van: Alberke op 03 februari 2018, 15:50:36 PM
Ik weet niet of dat helpt maar er zijn ook stroomvoerende koppelingen van Fleischmann voor normschacht.
Of trap ik hier een open deur in?

Hugo, met de uitspraak "dat ze geen NEM-schacht hebben" doelde ik wel op de Fleischmann Kinematics, die hebben een profi koppeling die vastzit met een zwaluwstaartje dat in de hoogte verstelbaar is, en die dus niet kompatibel is met de Heljan stroomvoerende die ik liggen had, welke dus wél in een NEM schacht horen, vandaar het gebruik van de Symoba's.

Ondertussen wat verder geprutst;
Dit zijn de Fleischmannetjes, gemakkelijk te plaatsen en vooral: Profi!
(https://farm5.staticflickr.com/4626/40027965362_9100073563_z.jpg)
Hieronder dan de Symoba met NEM schacht die iets meer werk vraagt om te plaatsen daar hij best binnen in het chassis gekleefd wordt vanwege...alweer...te weinig plaats.
Tevens is ook te zien hoe ik het (gewone) draaisel van een stroomafnemer heb voorzien.
(https://farm5.staticflickr.com/4767/40028026962_9cef0d462f_z.jpg)
Toch een stuk deftiger dan die lompe Lima haken niewaar?
(https://farm5.staticflickr.com/4610/40028120452_4229900b95_z.jpg)

'k ga nog wa verder doen!

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 03 februari 2018, 19:06:14 PM
Die stroomafname heb je mooi gearrangeerd!
Ik ga weer iets zeggen dat ge weet: als ge die wielen in de tweede bogie van het tweede stel omdraait en ook zo'n veer op zet, dan hebt ge twee uitstekende opnamepunten. Maar dat waart ge al van plan  :)
Ik zeg dat maar voor degenen die zo ver nog niet zijn  ;)
Zelf plaats ik liever twee stukjes koperbrons (ofhoeheetdat) langs de binnenkant van de bogie. Het past perfect, lijkt er zelfs voor gemaakt. Dan heb je nog twee keer zoveel contactpunten.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Gerolf op 04 februari 2018, 08:59:20 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 03 februari 2018, 16:41:24 PM
(https://farm5.staticflickr.com/4767/40028026962_9cef0d462f_z.jpg)

Ik zpu de assen op die stroomafnemer leggen, niet er onder steken.
Dan worden je wielen op de rails geveerd - betere stroomafname op plekken waar je spoor niet effen ligt  ;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 09:13:24 AM
Citaat van: Gerolf op 04 februari 2018, 08:59:20 AM
Ik zou de assen op die stroomafnemer leggen, niet er onder steken.
Dan worden je wielen op de rails geveerd - betere stroomafname op plekken waar je spoor niet effen ligt  ;)

Daar heb je wel gelijk in Gerolf, ware het niet dat de assen er dan uitvallen wanneer je het rijtuig optilt!
Het is een voorlopige oplossing omdat de bevestiging van het bodemplaatje gesneuveld is bij het inkorten van het draaistel.
Dat moest wel gebeuren want de afstand tussen draaistel en Symoba is nu héél miniem, al zou je dat op de foto niet direkt zeggen.
(mijn schuld wel....maarja, ook ik ben niet onfeilbaar! ;D ;D)
Ik maak later wel een nieuw plaatje in plasticard oid

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Gerolf op 04 februari 2018, 09:19:11 AM
Ah - vandaar  ::)
Alternatief: twee keer knippen in elk uiteinde, middelste stripje omhoog, en de as vangen in de vork die je zo gemaakt hebt  ;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 09:21:59 AM
Citaat van: Gerolf op 04 februari 2018, 09:19:11 AM
Ah - vandaar  ::)
Alternatief: twee keer knippen in elk uiteinde, middelste stripje omhoog, en de as vangen in de vork die je zo gemaakt hebt  ;)

Dat wordt dan wel héél fijn/dicht bij elkaar knippen....ik ben Gerolf niet hoor!  ;D ;D

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Gerolf op 04 februari 2018, 09:38:25 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 09:21:59 AM
Citaat van: Gerolf op 04 februari 2018, 09:19:11 AM
Ah - vandaar  ::)
Alternatief: twee keer knippen in elk uiteinde, middelste stripje omhoog, en de as vangen in de vork die je zo gemaakt hebt  ;)

Dat wordt dan wel héél fijn/dicht bij elkaar knippen....ik ben Gerolf niet hoor!  ;D ;D

;)

;D  ;D

Een extra stripje op de stroomafnemer solderen is ook een optie  ::)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: 755philippe op 04 februari 2018, 10:28:46 AM
Ja ik haak wat later in dit draadje. Is het niet mogelijk om in die nem-schacht de Viessmann stroomvoerende koppelingen te gebruiken.Ik heb thuis nog zo'n 2 stelletjes liggen die wachten om ongebouwd te worden. Vorig jaar heb ik nog 2 suso motortjes besteld.
Mvg

755philippe
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 10:46:50 AM
Citaat van: 755philippe op 04 februari 2018, 10:28:46 AM
Is het niet mogelijk om in die nem-schacht de Viessmann stroomvoerende koppelingen te gebruiken.
MVG
755philippe

Ik denk van wel Philippe, in principe kan je elk merk gebruiken, als die maar dient voor een NEM-schacht
Allee bij die van Marklin zou ik opletten, de kans is er ,daar ze tamelijk hoog zijn, dat ze tegen de buffers komen, dus best eerst uitproberen alvorens draadjes aan te solderen...
Omdat de draadjes van mijn Heljan's hun beste tijd gehad hebben heb ik nu toch ook maar een paar van deze besteld,die bedoel jij zeker ook;
https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwivmqy3_IvZAhUCJlAKHWHLAZ4Qjhx6BAgAEAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.etsemmen.nl%2FViessmann-stroomvoerende-koppeling-(twee-polig)-HO&psig=AOvVaw30zKf1lOjq72Zv_lhaGE8D&ust=1517820694183596

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: bekie op 04 februari 2018, 11:16:39 AM
Een mogelijkheid is ook een vierpolige van Roco bijvoorbeeld. Heb je ook gelegenheid om binnenverlichting en front-/sluitverlichting te voorzien (schakelen).

Hier een voorbeeldfoto van de Roco http://www.jb-webshop.de/Roco-40345-Stromfuehrende-Kupplung (http://www.jb-webshop.de/Roco-40345-Stromfuehrende-Kupplung).

Deze zijn minder hoog dan de Viessmann http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Bilder/Bilder%20Kupplungen/DSC_15339-1000.jpg (http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Bilder/Bilder%20Kupplungen/DSC_15339-1000.jpg).
Ook Maerklin heeft vijf puntige verbindingen. Jocadis heeft er o.a. nog gebruikt. Ik denk dat VBV die ook gebruikt (of een variante) op hun AM-stellen.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 11:30:36 AM
Citaat van: bekie op 04 februari 2018, 11:16:39 AM
Deze zijn minder hoog dan de Viessmann
http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Bilder/Bilder%20Kupplungen/DSC_15339-1000.jpg (http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Bilder/Bilder%20Kupplungen/DSC_15339-1000.jpg).

Antoon,
Dit zijn net degene die ik gebruik (=4polig), aangekocht in een verpakking met daarop Viessmann, maar als je goed kijkt op de zijkant van de koppeling (best te zien op het bovenste exemplaar op de foto) zie je wel "Heljan" staan.
Waarschijnlijk zijn het kunststof koppelingen van allerhande merken die door Viessmann van stroomdoorgevende komponenten worden voorzien.
Maar zoals ik eerder zei, een paar draadjes zijn door eerder gebruik tegen de koppeling afgebroken, dus ben ik aan vervanging toe.

;)

Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: D_Loc op 04 februari 2018, 12:25:23 PM
Misschien is dit nog wat, stroomdoorvoerende magneet koppeling van REE:
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=387115

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar denk dat ik ze wel eens ga proberen.

Ander vraagje, ik heb dit treinstel ook en heeft nogal moeite om op snelheid te komen. De wielen blijven doorslippen, heb je daar met de SUSU motor minder last van?
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: doomslu op 04 februari 2018, 12:26:49 PM
Citaat van: D_Loc op 04 februari 2018, 12:25:23 PM
Misschien is dit nog wat, stroomdoorvoerende magneet koppeling van REE:
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=387115

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar denk dat ik ze wel eens ga proberen.

Ander vraagje, ik heb dit treinstel ook en heeft nogal moeite om op snelheid te komen. De wielen blijven doorslippen, heb je daar met de SUSU motor minder last van?
Ik had deze in Nürnberg in handen. Knap gerief!
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 13:26:19 PM
Citaat van: D_Loc op 04 februari 2018, 12:25:23 PM
Ander vraagje, ik heb dit treinstel ook en heeft nogal moeite om op snelheid te komen. De wielen blijven doorslippen, heb je daar met de SUSU motor minder last van?

Dirk,
Ik vermoed dat het doorslippen weinig afhankelijk is van het soort motor, maar wel van de anti-slipbandjes van Lima.
Die zijn transparant van kleur en nylon-achtig, dus geven geen goede grip op nieuwzilver rails.
Dat lag enigsins anders met de ijzeren rails die Lima vroeger gebruikte...
Probeer eens te vervangen door rubber exemplaren van dezelfde dikte, waarschijnlijk is dat dan verholpen.
En ja, het stel loopt nogal zwaar, dus alles wat de rolweerstand verhoogt, zoveel mogelijk wegwerken, desnoods met wat smeervet.

Citaat van: D_Loc op 04 februari 2018, 12:25:23 PM
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=387115

Lijkt mij idd degelijk materiaal, alleen opletten indien het stel zo zwaar loopt dat de magneetverbinding stand houdt... :-\


;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: D_Loc op 04 februari 2018, 13:56:31 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 13:26:19 PM
Citaat van: D_Loc op 04 februari 2018, 12:25:23 PM
Ander vraagje, ik heb dit treinstel ook en heeft nogal moeite om op snelheid te komen. De wielen blijven doorslippen, heb je daar met de SUSU motor minder last van?

Dirk,
Ik vermoed dat het doorslippen weinig afhankelijk is van het soort motor, maar wel van de anti-slipbandjes van Lima.
Die zij transparant van kleur en nylon-achtig, dus geven geen goede grip op nieuwzilver rails.
Dat lag enigsins anders met de ijzeren rails die Lima vroeger gebruikte...
Probeer eens te vervangen door rubber exemplaren van dezelfde dikte, waarschijnlijk is dat dan verholpen.
En ja, het stel loopt nogal zwaar, dus alles wat de rolweerstand verhoogt, zoveel mogelijk wegwerken, desnoods met wat smeervet.

Citaat van: D_Loc op 04 februari 2018, 12:25:23 PM
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=387115

Lijkt mij idd degelijk materiaal, alleen opletten indien het stel zo zwaar loopt dat de magneetverbinding stand houdt... :-\


;)
Ik zal er eens naar kijken bedankt voor de tip.

Wat betreft de magneetkoppeling, ik heb geen idee hoe krachtig ze zijn. In één richting zal het weinig problemen geven, nl 2 bakken duwen en 1 bak trekken. De andere richting is idd afwachten.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: doomslu op 04 februari 2018, 14:00:34 PM
REE beweert dat het trekken van een 8 à 10 rijtuigen op een helling van 2,5% geen probleem geeft.
We gaan dat zelf eens uittesten voor MSM.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 04 februari 2018, 14:18:46 PM
Slippende wielen? Bullfrog Snot, ik heb het toch al gezegd! ;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 04 februari 2018, 15:08:10 PM
Citaat van: Alberke op 04 februari 2018, 14:18:46 PM
Slippende wielen? Bullfrog Snot, ik heb het toch al gezegd! ;)
diene mee  zijn valling terug  ;D ;D ;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 16:51:17 PM
Citaat van: Alberke op 04 februari 2018, 14:18:46 PM
Slippende wielen? Bullfrog Snot, ik heb het toch al gezegd! ;)

Jawel, maar blijkt tamelijk duur te zijn....van horen zeggen! :-\

;)
Edit; niet horen zeggen maar zelf opgezocht,valt uiteindelijk nog mee daar je véél bandjes uit zo'n potteke haalt...
Voorbeeldje;
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi4u_y11IzZAhVHZFAKHQqjAasQFghBMAM&url=http%3A%2F%2Fwww.ebay.nl%2Fitm%2FBullFrog-Snot-Liquid-Plastic-Traction-Tire-Maker-NEW-%2F301605429787&usg=AOvVaw3qkL8Yrfo-xiMaKbCnFQR-
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 04 februari 2018, 17:10:11 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 16:51:17 PM
Citaat van: Alberke op 04 februari 2018, 14:18:46 PM
Slippende wielen? Bullfrog Snot, ik heb het toch al gezegd! ;)

Jawel, maar blijkt tamelijk duur te zijn....van horen zeggen! :-\

;)
Relatief hé, als ge dat over de plas zelf gaat halen wel!
Wat kost zo'n rubber bandje?

En van horen zeggen hoort ge veel liegen :D
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: 755philippe op 04 februari 2018, 21:39:13 PM
Passen daar geen antislipbandjes van andere merken daarop ? Zou me toch verbazen dat van alle merken geen enkel antislipbandje te vinden is met ongeveer dezelfde flensmaat als die van Lima. Zal dat morgen eens nameten.
Mvg

755philippe
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 04 februari 2018, 21:49:38 PM
Citaat van: 755philippe op 04 februari 2018, 21:39:13 PM
Passen daar geen antislipbandjes van andere merken daarop ? Zou me toch verbazen dat van alle merken geen enkel antislipbandje te vinden is met ongeveer dezelfde flensmaat als die van Lima. Zal dat morgen eens nameten.
Mvg

755philippe
Die zijn te smal, ik bedoel niet de doormeter.
Als je dat "Snot" niet hebt kan je altijd met vloeibaar rubber proberen (en wat geduld)
Het bestaat in spuitbussen, dus met wat afplakwerk en wat handigheid is dat te doen.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2018, 21:51:23 PM
Citaat van: 755philippe op 04 februari 2018, 21:39:13 PM
Passen daar geen antislipbandjes van andere merken daarop ? Zou me toch verbazen dat van alle merken geen enkel antislipbandje te vinden is met ongeveer dezelfde flensmaat als die van Lima. Zal dat morgen eens nameten.
Mvg

755philippe

Maar jazeker, bij mij liggen er ook andere op, maar vraag mij niet van welk merk...'t zijn zwarte!  ;D ;D
Maar Hugo zweert al lang bij Bullfrog Snot, heeft daar blijkbaar goeie ervaringen mee :D
En idd, ze zijn misschien ietwat smaller maar zolang je geen kontakt hebt tussen 't metaal van 't wiel en de rail is dat ok dacht ik.

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 04 februari 2018, 22:17:12 PM
Dunne rubber en een paar ponsen en veel chance. Ze zijn dan wel plat maar dat trekt goed als het gat klein genoeg is.
Probleem is dat de wielen gaan wobbelen als die bandjes niet perfect zijn.
Dat heb je trouwens ook met mijn Snot! Dat is eigenlijk bedoeld om op gewone wielen aan te brengen in een heel dun laagje.
Als het bandje er nog is, maar het is heel glad geworden, kan je het met Snot doen herleven.


Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: OlivierV op 04 februari 2018, 22:20:23 PM
Ben benieuwd naar het vervolg ervan Rudy.
En eigenlijk kan ik dit soort nuttige bijdragen alleen maar toejuichen!
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Alberke op 04 februari 2018, 22:21:52 PM
Citaat van: OlivierV op 04 februari 2018, 22:20:23 PM
Ben benieuwd naar het vervolg ervan Rudy.
En eigenlijk kan ik dit soort nuttige bijdragen alleen maar toejuichen!
Ga je iets met het interieur doen? Verlichting?
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: D_Loc op 04 februari 2018, 22:53:11 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 03 februari 2018, 12:47:34 PM
Nog 1 opmerking,
aan het kastuiteinde waar de motor zit is zelfs voor het kleine vierkante Fleischmann-kastje nog te weinig plaats, dus dat moet ik noodgedwongen de oude haakkoppeling van Lima laten zitten...iemand toch een idee?
Misschien kan deze kortkoppeling van Weinert worden gebruikt voor de motorwagen:
Kortkoppeling  (http://www.weinert-bauteile.de/weinert-modellbau-8654-1:87-kurzkupplung-f%C3%BCr-vt-70-mit-sehr-kurzer-f%C3%BChrung-2-st%C3%BCck-weinert-8654,art-13712)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: OlivierV op 04 februari 2018, 23:42:42 PM
Citaat van: Alberke op 04 februari 2018, 22:21:52 PM
Citaat van: OlivierV op 04 februari 2018, 22:20:23 PM
Ben benieuwd naar het vervolg ervan Rudy.
En eigenlijk kan ik dit soort nuttige bijdragen alleen maar toejuichen!
Ga je iets met het interieur doen? Verlichting?
Dan zal het allicht een ritje heen- en weer worden richting Molenstraat.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 06 februari 2018, 20:24:46 PM
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5439726948


foto van Sicco, waar te zien is dat reeds bij de grijze muizenkleurstelling één van de koppen verschillend is/was van de andere.Ondanks men mij gisteren wou doen geloven was er ook bij deze kleurstelling een 1ste klasse afdeling met een verschillende indeling t.o.v. het koprijtuig 2de klasse.De Lima biedt dit treinstel aan met 2 gelijke koppen en raam-en deurindelingen. Er bestaat wel een verbouwset van PB messing waarmee je een juiste 1ste klasse rijtuig kunt (ver)bouwen.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: doomslu op 06 februari 2018, 20:33:46 PM
Niet alles geloven wat ze je zeggen, Peter.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 06 februari 2018, 20:45:06 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 februari 2018, 20:24:46 PM.....wou doen geloven.......
dat deed ik daarvoor al niet en met dit fotografisch fotomateriaal het bewijs geleverd ;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: 755philippe op 06 februari 2018, 21:08:26 PM
Tekst afkomstig van de website van PB-messing :

Ombouwset 1 ste klasse afdeling elektrisch motorstel reeks 75 "viertje"
Ordernummer: 92071.0
Enkele jaren geleden bracht de firma Lima een prachtig treinstel reeks 75 " viertje " op de markt.
Jammer genoeg werden 2 identieke koprijtuigen geleverd, namelijk 2de klasse koprijtuigen.
Teneinde dit te verbeteren werd door pb Messing Modelbouw een transkit met de juiste zijwanden 1ste klasse uitgebracht.

Dus wel met 2verschillende kopstuurstanden.
Mvg

755philippe
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Rangeerduivel op 06 februari 2018, 21:11:19 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 februari 2018, 20:24:46 PM
Ondanks men mij gisteren wou doen geloven

Ja peter, ik weet dat je met "men" mij bedoelt maar zoiets zijn misverstanden die kunnen ontstaan bij onduidelijke communicatie.
Feit is dat jij het had over de echte en ik over de Lima versie.
De echte bordeaux-kleurige heeft idd een stuurrijtuig met 1e klas afdeling met de gekende gele streep.
De echte grijze ook, met een oranje streep net tegen de dakrand.
De Lima bordeaux- versie heeft ook die gele band, maar de grijze van Lima heeft die roze band tegen de dakrand niet,
dus geen 1e klas afdeling.

;)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Thommy op 06 februari 2018, 21:40:54 PM
Maar de ombouw met de PB stukken is ook nen serieus werkje. Er was hier iemand die daarmee bezig was.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: doomslu op 07 februari 2018, 09:25:10 AM
Rudy, het gaat 'm niet over de strepen of kleuren. De Lima heeft langs beide kanten een stuurstandrijtuig 2e klas. Bij eerste klas zijn vensters en deuren anders. Het ganse eerste klas rijtuig vande Lima is verkeerd.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Peter op 07 februari 2018, 10:55:58 AM
Bij mijn weten heeft er ooit een kleinserie producent in Wallonie (Charleroi ??)  o.a.kappen gemaakt voor voor de eerste klasse stuurstandrijtuig, en dit zowel in bordeaux als in grijs/oranje.
Had ook nog andere leuke dingen. Misschien heeft iemand nog zo'n kap liggen die hij niet gebruikt
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: ACFI op 07 februari 2018, 11:02:41 AM
Op de spoorse zolder wordt naast de kit van Paul Bellon, verwezen naar een epoxy kit van Parsifal, ongeverfd.

http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=AM#AM%2075 (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=AM#AM%2075)

ACFI.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Peter op 07 februari 2018, 11:12:41 AM
Ja, dat is de kap.
Hij verkocht die naast de ruwe kap ook ineens geschildert.
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Thommy op 07 februari 2018, 12:28:14 PM
Zijn die nog te vinden/bestellen?
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: SirGresley op 08 februari 2018, 09:54:33 AM
De Symoba 111 zijn ook kleiner, zie link.

http://www.symoba-schniering.de/supp-dateien/daten.htm (http://www.symoba-schniering.de/supp-dateien/daten.htm)
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: PaulC op 08 februari 2018, 12:15:41 PM
Citaat van: Thommy op 07 februari 2018, 12:28:14 PM
Zijn die nog te vinden/bestellen?

Misschien nog te vinden op tweedehandssites of beurzen. Bestellen zal niet meer kunnen, ik dacht dat Parsifal eind vorige eeuw gestopt is met de activiteiten.

Paul
Titel: Re: Lima HO 806
Bericht door: Michiel op 08 februari 2018, 12:27:02 PM
MTE in Blankebergen had eerste klasse kappen voor de Lima stellen '75. Maar hun site is al geruime tijd uit de ether, en ze zijn onzichtbaar geworden. Geen idee of ze nog actief zijn, en of men er nog iets kan kopen.