(https://i.ytimg.com/vi/T2B8WzmrZTk/hqdefault.jpg) (https://youtu.be/T2B8WzmrZTk)
Een "Nolleke"? (ex. GNER 373class - ECML; ex TERGV -SNCF?)
oei, daar verschiet ik wel van...
Zo oud zijn die stellen toch nog niet dat ze al opzij gerangeerd worden, dacht iets van een 20 jaar dienst.
Er is ander materieel dat een halve eeuw meegaat voor het vervangen wordt.
Koen,
De leeftijd is één, de kilometers is twee en de snel veranderende technologie en conforteisen drie.
Een Eurostar doet twee H/T per dag, wat ongeveer overeen komt met 1600 km of 500.000 km per jaar. Na 20 jaar hebben die dus 10.000.000 km op de teller.
Onze 22,23 ... hebben wel 50 jaar rondgereden, maar hadden hoegenaamd geen 10 miljoen km op de teller.
De Eurostar is gebouwd volgens Engels profiel, dus smaller en dito komfort. Nu is de ganse lijn naar continentaal profiel wat het comfort zeker ten dienste zal komen.
Roland
De kans om wisselstukken te vinden na 20 jaar is ook klein en een rebuild kost waarschijnlijk evenveel als een nieuwe.
Citaat van: rgp op 25 januari 2018, 21:06:53 PM
De Eurostar is gebouwd volgens Engels profiel, dus smaller en dito komfort. Nu is de ganse lijn naar continentaal profiel wat het comfort zeker ten dienste zal komen.
Dat zal de reden zijn dat ze nu overbodig zijn. In het begin van de Kanaaltunnel zag je een bijzonder verschijnsel. De treinen reden vanaf Lille met 300 km/u tot aan de tunnel, in de tunnel ging de snelheid terug naar 160, en in Engeland reden ze over de oude spoorlijn op derde rail met 800 volt langzamer dan de plaatselijke boemeltjes. Pas toen de HSL in Engeland klaar was konden ze ook daar met 300 in het uur naar Londen rijden.
ik ben mee, merci voor de verduidelijking
20 jaar alweer, ikworoud :o
Waar zouden deze staan?
Wie eens met de Eurostar gereden heeft (ikke twee jaar geleden) zal toch verschoten zijn van de versleten toestand van hun rijtuigen. Tot gaten en losgekomen stiksels in de zetelbekleding toe. De Thalys wordt een stuk beter onderhouden. Bij een auto zouden we zeggen: het stort of restaureren ?
Een beetje nostalgie. In het jaar 2000 heb ik een half jaar in Londen gewerkt. Iedere maandag met de Eurostar naar Londen, en op vrijdag weer terug.
Na een tijdje kon je een aantal bemanningen herkennen. Dat had zo z'n voordeel: op een bepaalde rit liet m'n collega ontvallen dat die chocolaatjes bij de koffie snel op waren, en iemand van de crew had dat gehoord. (D'er zaten nog geen 10 mensen in het 1ste klasse rijtuig). Een paar minuten later stond er een schoteltje met wat extra chocolaatjes ;D
Dit zijn de eerste stellen. Ondertussen is een nieuw model met meer blauw actief.
(https://www.seat61.com/images/Eurostar-london-paris.jpg)
Citaat van: yannickvw op 26 januari 2018, 08:51:12 AM
Waar zouden deze staan?
Als je op de foto klikt, dan zie je een filmpje op YouTube. Er staat bij 'Urbex', ik vermoed tegen Rijsel?
Geert
Dat dacht ik eerst ook. Maar urbex blijkt een afkorting van urban exploring. Oftewel het verkennen van verlaten locaties. Het kan dus overal zijn.
Mogelijk staat er in de 460 reacties bij waar deze stellen staan, maar ik heb geen zin deze allemaal te lezen.
Geert
ik dacht in "Culoz"... maar google earth toont anno 2018 (???) een dump-terrein waar alle sporen al weg zijn.
https://www.google.be/maps/place/01350+Culoz,+Frankrijk/@45.8490674,5.7597231,379m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x478b719424f35401:0xd74c636a8c7d7303!8m2!3d45.8476209!4d5.781229
https://www.google.nl/maps/place/59300+Valenciennes,+France/@50.3786409,3.5431687,178m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c2edc768b409b3:0xb5f4dcec0bfdf494!8m2!3d50.357113!4d3.518332
astu. ;)
Stom van mij. Wat zou een Eurostar in Culoz doen?
Daar hebben vroeger, tot voor enkele jaren ook heel wat afgeschreven treinen gestaan meen ik mij te herinneren. Bedankt Floris!
Ik dacht ergens op het net gelezen te hebben dat die stellen te veel aangetast waren door zeezout.
Ik denk eerder gewoon een kwestie van efficiente bedrijfsvoering voor de SNCF. Als ik t stukkie op wikipedia over de eurostar-treinen lees:
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_373
CiteerThree of the Three Capitals sets owned by SNCF were in French domestic use on the TGV network, mainly between Paris and Lille in a variation on the standard silver and blue TGV livery. This saw them initially used on Eurostar international services as well as French high speed and domestic services. .[25] In 2007, SNCF added to its Class 373 fleet by leasing six of the seven redundant North of London sets. SNCF's lease of the sets was scheduled to last until 2011 with the option to keep the sets running for a further two years.[26]
In October 2014, the three Three Capitals sets were removed from service and stored, having been replaced on the Paris to Lille services by TGV Duplex sets. Eventually they were scrapped as they had not been refurbished since they entered service and with TGV Duplex sets now in service there was no work for SNCFs 373 sets.
Als je drie van die eurostardingen tussen je normale TGV's hebt rijden waarvan je veel grotere aantallen hebt die bovendien efficienter zijn qua zitplaatsen (duplex) dan vind ik t niet zo gek om ze aan de kant te zetten. Als ze al die tijd niet voor kanaaltunnelverkeer gebruikt zijn is het onderhoud daar wellicht op aangepast (voor die tunnel gelden bij mijn weten extra veiligheids- en onderhoudseisen) dus een hoop kosten om ze daar weer toegelaten te krijgen, zover ze daar nodig zijn want er zijn dus die nieuwere siemens-hokken.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_373 (https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_373)
Niet zo veel ken ik van "moderne" treinen.
NMBS-materieel wordt op hogere leeftijd weggepromoveerd naar minder belangrijke, secundaire, lijnen.
Kan men die kanaaltunnel-stelletjes niet nog enkele jaren inzetten op een gewone, minder snelle spoorverbinding ?
Of kan zoiets (elektro-)technisch absoluut niet, zonder hoge aanpassingskosten ?
Als ik me niet vergis zijn die stellen met een ander veiligheidssysteem uitgerust. Gebruiken voor andere diensten betekent dan een serieuse ombouw. En dan is het probleem van sleet en wisselstukken etc nog niet opgelost.
Min-of-meer vergelijkbaar met het ombouwen van een oude race-wagen naar een auto voor dagdagelijks gebruik:
een uitgerangeerde Eurostar een tweede leven geven als (gewonere) sneltrein: technisch & economisch onverantwoord .
Citaat van: yannickvw op 26 januari 2018, 08:51:12 AM
Waar zouden deze staan?
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/youtuber-ontdekt-verlaten-eurostar-in-bos-nabij-belgische-grens~a7e6d0c19/ (https://www.hln.be/nieuws/buitenland/youtuber-ontdekt-verlaten-eurostar-in-bos-nabij-belgische-grens~a7e6d0c19/)
Geert
Hier staat hij
https://www.google.be/maps/place/59300+Valenciennes,+Frankrijk/@50.3787346,3.5438668,288m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c2edc768b409b3:0xb5f4dcec0bfdf494!8m2!3d50.357113!4d3.518332
Als je dat spoorlijntje één a 2 km volgt kom je bij Bombardier uit. Bovendien ligt Alstom daar ook vlakbij. Dat is dus niet zo bijzonder dat die trein daar uitgerangeerd staat...
Sommige media zijn echt wel serieuze "dramaqueens" alsook een groot deel van hun lezers of kijkers :o