Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Belgische modellen => Topic gestart door: Paul_C op 12 januari 2018, 12:04:06 PM

Titel: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Paul_C op 12 januari 2018, 12:04:06 PM
 Hallo,
Onlangs vond ik in Houten Nl een set van vijf wagens met het nr 6107-1 tot 5 zonder stuurstandwagen, aan een zeer in tressante prijs, zonder handleiding.
Na de dozen gekontroleerd te hebben en goed bevonden gingen deze wagens in de vitrinekast. Verleden week wou ik ze op mijn baan zetten met de bedoeling dat ze eens zouden rijden.
Groot was mijn ontgoocheling bij de eerste wissel gingen ze uit de rails (de baan bestaat uit K-rails) zelf alstond hij recht. Het artikel in modelspoormagzine opgezocht, maar er stond niets speciaal van afwijkingen in.
Wielen/flenzen nagemeten,wielen verwisseld met Marklin wielen niets helpt. Wat aan het zoeken geweest op forums en dat leest men dat men heel wat aanpassingen moet doen?
Onderandere de bougies 180 graden omdraaien, geprobeerd maar lukt mij niet. Kan mij iemand uitleggen hoe ik dat moet uitvoeren, en kan men de kap van het onderstel krijgen? Kan iemand de handleiding   inscannen?
Graag verneem ik wat informatie
Vriendelijke groeten
Paulc
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Rangeerduivel op 12 januari 2018, 12:33:33 PM
Paul,
Ik heb ze ook ooit gehad, zelfs met sporen van een ander merk dan Marklin (korte bochten en wissels) is het een hoop miserie.
Enige oplossing is eens te proberen met beugelkoppelingen, ik weet het, minder mooi, maar je moet hier van de nood een deugd maken.
Zoals steeds geldt hier ook; "goedkoop is meestal miskoop"
waarom denk je dat ze zo goedkoop gedumpt worden?
Een andere oplossing is ze een beetje verzwaren, maar daarvoor moet je ze open maken;
Je legt het rijtuig op zijn dak tussen je knieen, dan trek je met je duimen de kast open ter hoogte van het draaistel, terwijl je met je wijsvingers aan de buffers, de bodem eruit licht...en dan hetzelfde met het andere uiteind.
(Dit is trouwens ook de éénvoudigste manier om een M6 van LSModels te openen)

Btw; ik heb nooit de draaistellen omgedraaid, hoeft ook niet daar de pin exact in het midden staat heeft dit geen enkel effect, je hoeft ook niet blindelings alles te geloven wat op fora staat, daar zitten ook veel "vermeende experten"!

Succes,
;)

Nog een tip; haal de sleepkontakten van tegen de wielen, zo lopen ze soepeler...
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 januari 2018, 15:41:16 PM
soms vraag je je af waarom ze die niet kwijtraken,zelfs niet voor een appel en een ei........................................ en misschien snap je nu reeds hoe het komt..........geduld hebben ze worden hier en daar,nu en dan al eens aangeboden aan een leuke prijs die LS MODELS bedoel ik dan helaas kun je ze moeilijk combineren die Classix en die LS Models vanwege het grote kleurverschil !  :-\
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: krispy op 12 januari 2018, 17:54:26 PM
Probleem is dat toen die uitkwamen (x jaar terug ) er heel veel over geschreven werd en veel mensen toen op de hoogte waren van de problemen , dat ze nergen meer verkocht konden worden , de handelaars bleven er gewoonweg mee zitten , nu jaren later worden deze sets mooi geprijsd aangebonden omdat veel niet meer weten wat de problemen waren en er nu opnieuw intrappen en dan met de problemen zitten , vindt ik een zeer spijtige manier van zaken doen door die verkopers , maar ja , die willen ook hun centen terug hé
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: bellejt op 12 januari 2018, 18:28:55 PM
ja dat heb je met een verkoper die enkel op geld uit is en de rest aan zijn laars lapt.Is trouwens niet de enige die dit met bepaalde modellen doet.Ze waren helaas goed bekend om hun abominabel rijgedrag.Ze vlogen op de nieuwmarkt voor amper 30 euro/stuk de laatste jaren en 2dehands amper 20 euro in set.Mss is dit wel te verbeteren maar zal er mij niet mee bezighouden.Velen hebben geprobeerd maar nooit echt gelukt.Betaal liever wat meer en heb goede rijdende van LSM.
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: doomslu op 12 januari 2018, 20:24:22 PM
Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar ik rij dan ook niet op K-rails.
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: OlivierV op 12 januari 2018, 21:02:46 PM
Eerlijk gezegd, een getrokken set zou ik me ook nog durven aanschaffen. De draaistellen eens herspuiten en ze kunnen er zeker mee door. Stroomafname optimaliseren zodat het vlotjes loopt. Het verbeteren van de modellen is deel van de hobby en bij modellen van dergelijke prijs is dat een leuke leerschool.

Mijn i10 rijtuigen van Heris heb ik ook verbeterd in rijgedrag door ze ietsje te verzwaren, dat scheelde een dag en een nacht. Waren tevens ook rijtuigen waarbij de prijs equivalent lag met wat je kreeg zeg maar.
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Paul_C op 13 januari 2018, 14:21:23 PM
Hallo,
Gisteren ontving ik een persoonlijk bericht om kontakt te nemen met Jean Herckens van MTE, wat ik zaterdag voormiddag heb gedaan, zonder resultaat, volgens hem ligt dat voornamelijk aan de wissels van Marklin??? slanke wissels zoals zij die in de club gebruiken hebben dat probleem niet, plus zijn technieker die voor hem werkte in zijn winkel is niet meer te bereiken, voorlopig geen oplossing!
Toch bedankt
PaulC
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Rangeerduivel op 13 januari 2018, 15:40:52 PM
Citaat van: Paul_C op 13 januari 2018, 14:21:23 PM
...plus zijn technieker die voor hem werkte in zijn winkel is niet meer te bereiken...

Waar is de tijd van de ouwe, trouwe Tony Cabus... ;D ;D ;D

@ Paul_C,
Je bent idd niet verplicht mij te geloven hoor... ::)

;)
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: bekie op 13 januari 2018, 20:52:53 PM
Bij enkele van mijn classix M6 rijtuigen haperden de bovenzijde van de bogies aan de rijtuigkast. Ik heb er van enkele de uitstekende stukjes een beetje afgevijld, niet veel, maar voldoende om toe te laten dat de bogies voldoende kunnen uitzwenken in de bochten.

(https://beeimg.com/images/q90985225582.jpg)

Het platte deeltje rechts in het midden tussen de wielen werd aan beide zijden bovenaan voorzichtig een stukje afgevijld. Hierdoor konden de bogies verder uitzwenken zonder te haperen of tegen gehouden te worden door de rijtuigkast.

Ik had die problemen enkel bij twee AC-rijtuigen. De DC-rijtuigenset had dit probleem niet. Eigenaardig. En ja op slanke wissels moeten de bogies niet zover uitdraaien, en dan ook geen problemen, maar in andere Märklin bochten en wissels kan dit wel problemen veroorzaken.
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Paul_C op 14 januari 2018, 16:27:03 PM
Hallo,
Bedankt voor de foto, ondertussen heb ik van een rijtuig van de bougies de verhoogde stukjes afgevijld, ik heb op m-rails eens proef gereden, met gunstig resultaat, maar ik denk dat ik ook een probleem heb met de roco koppelingen de onderkant het boogje raakt volgens mij de rail op de wissel of de puntjes; Ik ga is op zoek naar andere koppelingen die platter zijn. De oorspronkelijke koppelingen, m-kopp en de roco-koppelingen haperen, je moet de oorzaak maar vinden.
Groetjes
Paulc
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: bellejt op 15 januari 2018, 12:52:34 PM
piko heeft platte koppelingen;
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: rovanko op 17 mei 2018, 18:34:30 PM
Citaat van: OlivierV op 12 januari 2018, 21:02:46 PM
Eerlijk gezegd, een getrokken set zou ik me ook nog durven aanschaffen. De draaistellen eens herspuiten en ze kunnen er zeker mee door. Stroomafname optimaliseren zodat het vlotjes loopt. Het verbeteren van de modellen is deel van de hobby en bij modellen van dergelijke prijs is dat een leuke leerschool.

Mijn i10 rijtuigen van Heris heb ik ook verbeterd in rijgedrag door ze ietsje te verzwaren, dat scheelde een dag en een nacht. Waren tevens ook rijtuigen waarbij de prijs equivalent lag met wat je kreeg zeg maar.


Hallo,

Het verwondert me regelmatig dat mijn collgae modelspoorliefhebbers  soms de grootste moeite  hebben om aangekochte modellen rijdbaar te krijgen. Als iets ontspoort op wissels dan loopt er iets tegenaan, of wielstellen hebben onjuiste binnenmaat tussen de  wielstellen. In dat laatste geval lopen de wielstellen tegen puntstukken of ze stoten tegen contrarails. Ik heb de indruk dat maar weinigen van ons met juist gereedschap de vereiste handelingen kunnen verrichten.  Kortkoppelingen  moeten als ze in beweging worden gebracht ongehinderd functioneren al je ze met de hand beweegt.Kleine vijltjes kunnen allerlei hakende uitsteeksels meestal  makkelijk worden verwijderd. Je moet durf hebben om bij probleempjes resoluut in te grijpen en van tevoren heel goed kijken op welk punt iets ontspoort. Slecht afgestelde  kortkoppelingsmechanieken hebben  al snel de kans om in bogen en S-bogen  geduwde rijtuigen uit de rails te drukken.  In principe kunnen deze probleempjes zelf worden opgelost. Daar heb je geen goede en dure technici voor nodig.


Gegroet,

Rob van Kooy     
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Rangeerduivel op 17 mei 2018, 19:24:03 PM
Beste Rob,
Als het zo simpel is als  jij beweert geef ik je de raad om een set Classix aan te schaffen en ze over een normale baan (rais Piko A-gleis) te duwen wat je met bvb een LSModel set van een zelfs grotere orde perfect en zonder problemen wel kan.

Citaat van: rovanko op 17 mei 2018, 18:34:30 PM
1)Het verwondert me regelmatig dat mijn collgae modelspoorliefhebbers  soms de grootste moeite  hebben om aangekochte modellen rijdbaar te krijgen.

2)Ik heb de indruk dat maar weinigen van ons met juist gereedschap de vereiste handelingen kunnen verrichten.

3)In principe kunnen deze probleempjes zelf worden opgelost. Daar heb je geen goede en dure technici voor nodig.


Gegroet,

Rob van Kooy     

Vooral jouw stelling die ik nr 2 genoemd heb vind ik nogal sterk...

Er zijn verkopers die met een grote stock blijven zitten omdat ze niet verkocht geraken,,en dat komt 1-omdat ze minder mooi zijn dan de LSModels, en 2-omdat ze voor geen meter rijden,zelfs na behandeling met kleine vijltjes en durf...

;)
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Rangeerduivel op 25 mei 2018, 14:40:52 PM
Citaat van: Paul_C op 14 januari 2018, 16:27:03 PM
Hallo,
Bedankt voor de foto, ondertussen heb ik van een rijtuig van de bougies de verhoogde stukjes afgevijld, ik heb op m-rails eens proef gereden, met gunstig resultaat, maar ik denk dat ik ook een probleem heb met de roco koppelingen de onderkant het boogje raakt volgens mij de rail op de wissel of de puntjes; Ik ga is op zoek naar andere koppelingen die platter zijn. De oorspronkelijke koppelingen, m-kopp en de roco-koppelingen haperen, je moet de oorzaak maar vinden.
Groetjes
Paulc

Paul,
Ik heb het beste resultaat behaald met de Roco (40397) universeelkoppelingen,
Die blijven tamelijk strak in de hoogte waar de Roco steekkoppelingen (40270) wel iets durven doorzakken (gewicht van koppeling + nemschacht)
Heb het ook met Marklin koppelingen geprobeerd, die hebben dezelfde werking (star) maar zijn dan weer te hoog en haperen achter de buffers.

;)
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Anarchy op 04 juni 2018, 22:11:29 PM
Even iets anders. Is het mogelijk om de automatische GF koppeling op een Classix M6 stuurrijtuig te verwijderen? Of zit deze gefixeerd?
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Rangeerduivel op 05 juni 2018, 00:35:00 AM
Citaat van: Anarchy op 04 juni 2018, 22:11:29 PM
Even iets anders. Is het mogelijk om de automatische GF koppeling op een Classix M6 stuurrijtuig te verwijderen? Of zit deze gefixeerd?

Jeroen,
We kijken dat morgen wel eens na...

;)
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Rangeerduivel op 05 juni 2018, 19:18:15 PM
Citaat van: Anarchy op 04 juni 2018, 22:11:29 PM
Even iets anders. Is het mogelijk om de automatische GF koppeling op een Classix M6 stuurrijtuig te verwijderen? Of zit deze gefixeerd?

Jeroen,
Ik heb dat eens bekeken en tot de bevinding gekomen dat de koppeling in de bufferbalk gelijmd is,
je kan deze er wel uithalen (boren langs achter) maar dan maak je kans dat ze niet meer terug monteerbaar is
Alhoewel ik denk dat dit niet je bedoeling is, maar eerder het plaatsen van buffers en een gewone haak...?  :-\

;)
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Anarchy op 05 juni 2018, 23:04:18 PM
Bedankt voor de info! Als ze er uit gaat hoeft ze inderdaad niet meer terug monteerbaar te zijn :)
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: Paul_C op 05 oktober 2018, 18:57:38 PM
Hallo,
Na maanden de raadgevingen die jullie aanraden verwerkt te hebben bleek het resultaat maar pover. Ik heb de doorgang van bougies vergroot zodat ze bijna kunnen ronddraaien, andere koppelingen geplaatst, de wagens volledig gedemonteerd met de bedoeling er gewicht in te brengen, enfin nu heb ik tussen de wielen extra loodstips aangebracht. Ze rijden beter maar op de wissels van mijn K-rails wippen ze nog regelmatig eruit.
Ik had nog 2 wielen liggen die andere maten hadden dan de oorspronkelijke wielen (merk onbekend), het resultaat van ongelofelijk, de kant waar de nieuwe wielen geplaatst werden volgende ze gewoon hun weg en sprongen ze niet uit de rails en wissels.
De maten van originele wielen: Diameter wiel 11mm, flens 13mm, de totale lengte 24,8mm wat standaard 24,75mm bedraagt.
De maten van de twee wielen zijn hetzelfde maar de flens is 13,8mm. Kan iemand mij zeggen waar ik ze kan vinden, ik bedoeld het merk zodat ik ze op een beurs of in een winkel kan bestellen.
Het was de bedoeling twee wagons er mee uit te rusten en uittesten en vervolgens de andere wielen te vervangen;
Vriendelijke groeten
Paul
Titel: Re: Classix-trains M6 AC
Bericht door: bellejt op 05 oktober 2018, 19:04:32 PM
met de normale marklin wielen mag je geen problemen hebben.Rijden er hier zo 50 rond zonder problemen.Krans 13.8 ga je moeilijk vinden.Mss

https://www.modellbahn-radsatz.de/