Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: Dirk op 10 januari 2018, 22:06:27 PM

Titel: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 10 januari 2018, 22:06:27 PM
Heren,
Zou het de moeite lonen om enkele van mijn locs om te bouwen van AC naar DC? het betreft 2 Mehano's class 66 en 1 LS models serie 18 en 1 LS models serie 27. Ik weet dus niet of die DC wielen hebben, de Mehano's vermoed ik van niet, maar de 2 LS models weet ik het echt niet. Om nu zomaar de locs open te maken zonder kans dat het mogelijk is lijkt me een maat voor niets. Daarom mijn vraag aan eigenaars van deze locs die er aan gewerkt hebben. En bijkomend, is dat een haalbare kaart? Of beter gewoon verkopen. Ik zou het jammer vinden, zeker van de Mehano's omdat ik die niet vlot meer kan vinden.

mvg

Dirk
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: krispy op 10 januari 2018, 22:33:55 PM
Voor de class 66 zou ge kunnen andere assen  steken ( eve heeft vroeger een  van nieuwe dc assen voorzien  staat ergens beschreven op forum ) , misschien kan je samen met je winkelier is zoeken of je de assen met juiste wieldiameter voor de lsm lok zou kunnen vinden , voor de rest is het enkel kwestie van een paar draadjes hersolderen

Anders meer werk , wielen isoleren en dan flens verkleinen
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: bekie op 11 januari 2018, 05:35:18 AM
Normaal hebben de class 66 van Mehano geïsoleerde wielen, ook de AC-modellen. (Correctie)
Bij ombouw moet je de sleper verwijderen en op de print in de loc zijwand de schroef van plaats veranderen (opgepast er zit ook een los ringetje aan de achterzijde van de print die mee moet verhuizen).

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36844.msg676019#msg676019 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36844.msg676019#msg676019)
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: ceuleer op 11 januari 2018, 07:08:32 AM
Citaat van: bekie op 11 januari 2018, 05:35:18 AM
Normaal hebben de class 66 van Mehano geïsoleerde wielen, ook de AC-modellen.
Bij ombouw moet je de sleper verwijderen en op de print in de loc zijwand de schroef van plaats veranderen (opgepast er zit ook een los ringetje aan de achterzijde van de print die mee moet verhuizen).

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36844.msg676019#msg676019 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36844.msg676019#msg676019)

Dit klopt niet helemaal, als je een AC model koopt, zitten er GEEN geïsoleerde wielen in.
En de link die je geupload hebt, is een ombouw van DC naar AC, dan kan je geïsoleerde wielen blijven gebruiken, hier gaat het over een ombouw van AC naar DC.
Je kan bij Lemke in Duitsland nieuwe wielstellen bestellen, de wielen van de nieuwste modellen passen ook nog in de oudere Mehano modellen.

Hier vind je de pdf van de modellen :

http://www.lemkecollection.de/de/downloads?cat_id=54

Hier kan je uw bestelling plaatsen :

http://www.lemkecollection.de/de/Kontakt

Ik heb via deze weg al enkele malen een bestelling besteld en ontvangen.  ;)
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 11 januari 2018, 10:27:07 AM
Super, bedankt, ik heb gelijk een mail verstuurd.

Dirk
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 10:53:16 AM
Citaat van: ceuleer op 11 januari 2018, 07:08:32 AM
Dit klopt niet helemaal, als je een AC model koopt, zitten er GEEN geïsoleerde wielen in.
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer voor de wielstellen staat? Dat wekt de indruk dat de wielen voor AC en DC gelijk zijn.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: PietB op 11 januari 2018, 12:59:25 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 10:53:16 AM
Hoe verklaar je dan dat er op het onderdelenblad maar 1 artikelnummer voor de wielstellen staat? Dat wekt de indruk dat de wielen voor AC en DC gelijk zijn.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat bij de 3-rail uitvoering gewoon geisoleerde wielen worden gebruikt en dat de slepers van de wielen intern in het draaistel of lok zijn doorverbonden.
Dat doen heel veel fabrikanten, scheelt een produktie lijn voor 3-rail wielen/assen.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Alberke op 11 januari 2018, 13:08:09 PM
Meestal is die isolatie goed te zien aan een plastic stukje tussen wiel en as. Anders eens doorfluiten, als het machien toch open ligt.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 13:09:00 PM
Piet, wat jij zegt denk ik ook, maar anderen beweren dat er verschillende wielstellen voor AC en DC zijn. Maar het is me niet duidelijk waarop ze dat baseren.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: SuSke op 11 januari 2018, 13:54:05 PM
Citaat van: Alberke op 11 januari 2018, 13:08:09 PM
Meestal is die isolatie goed te zien aan een plastic stukje tussen wiel en as. Anders eens doorfluiten, als het machien toch open ligt.

Maar dan moet je wel de sleepkontakten van de wielen losmaken anders luit je langs de doorverbinding. En als je machine dan toch open ligt, zie je meestal wel hoe het in elkaar zit :)
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: ceuleer op 11 januari 2018, 14:20:10 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 13:09:00 PM
Piet, wat jij zegt denk ik ook, maar anderen beweren dat er verschillende wielstellen voor AC en DC zijn. Maar het is me niet duidelijk waarop ze dat baseren.

Voor degenen die alleen overtuigd kunnen worden met een foto.....
In de bovenste foto zie je de plastic bus gemarkeerd door een rode cirkel.
In de onderste foto zie je verschil in de flenzen tussen de DC wielen in de loc en de AC wielen ernaast.
(http://users.telenet.be/kawadancer/foto's/IMG_2691..JPG)

(http://users.telenet.be/kawadancer/foto's/IMG_2688..JPG)
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 14:46:05 PM
Gunter, je hebt me overtuigd. Maar het blijft dan vreemd dat er op het onderdelenblad geen twee varianten worden genoemd.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: INFO op 11 januari 2018, 14:57:05 PM
Deze foto overtuigd mij in ieder geval niet, ik zie namelijk maar een kan van het geheel. De andere uit beeld kan best een isolatie bus bevatten.  ;)

Groetjes
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 15:02:27 PM
De foto overtuigt mij wel omdat ik 2 verschillende flensvormen zie. Links is een typisch 3-rail profiel.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: ceuleer op 11 januari 2018, 15:07:13 PM
@ KLAAS : Ook juist, toch bij de bestelling goed vermelden dat het DC assen moeten zijn.

Nog een alternatief hier te koop :

AC onderstel:   
https://www.benl.ebay.be/itm/MEHANO-LEMKE-HO-AC-CL-66-et-77-CHASSIS-MOTEUR-COMPLET-USINE-MARKLIN-PRE-DIGITAL/232606428217?hash=item36286c6c39:g:S1EAAOSwDEtaPkVy

DC onderstel :   
https://www.benl.ebay.be/itm/MEHANO-LEMKE-HO-DC-CC-CL-66-et-77-CHASSIS-MOTEUR-COMPLET-USINE-PRE-DIGITAL/232606431462?hash=item36286c78e6:g:lHIAAOSwpvZaPkdb

Let wel op, dit zijn onderstellen van de oude Mehano modellen, de nieuwe Lemke modellen hebben een 21-pins decoder aansluiting.
Als je de foto's vergelijkt, dan zie je een schroef met kruiskop op verschillende plaatsen zitten tussen de AC en DC modellen, en bij de AC ook de extra rode stroomdraad die op de print gesoldeerd is voor de sleeper tussen de wielen.
Onder die print zit dan een bronzen busje dat van het ene naar het andere gat moet verplaatst worden bij de ombouw van AC naar DC.
Dit is voor de stroomafname, de stroom gaat via de wielen langs de contactslepers op de bogies door het metalen onderstel naar de decoder en motor.
De 2 helften van het onderstel zijn geïsoleerd met mekaar verbonden, dus een linker en een rechter helft, met kunstof bussen tussen de 2 helften.
Maar dat is iets voor later, wanneer Dirk zijn DC assen heeft en aan de verbouwing begint.  ;)
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: ceuleer op 11 januari 2018, 15:13:15 PM
Citaat van: INFO op 11 januari 2018, 14:57:05 PM
Deze foto overtuigd mij in ieder geval niet, ik zie namelijk maar een kan van het geheel. De andere uit beeld kan best een isolatie bus bevatten.  ;)

Groetjes

Natuurlijk heb ik de wielas met de kunststof bus langs de verkeerde kant op de foto staan, anders kon ik jullie toch niet op een verkeerd spoor brengen.  ;D
Nee, serieus, de AC assen hebben langs geen enkele kant kunststof bussen.
En zoals Klaas zegt, de flenzen hebben ook een verschillende vorm, daarom dat ik deze foto ook even genomen heb om het verschil in flens te tonen.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: PietB op 11 januari 2018, 15:35:11 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 13:09:00 PM
Piet, wat jij zegt denk ik ook, maar anderen beweren dat er verschillende wielstellen voor AC en DC zijn. Maar het is me niet duidelijk waarop ze dat baseren.
Nou ik denk dat dat weer komt door de flensafstand van de wielen.
Bij een tweerail as is dat 14,2 - 14,4 en bij een drierail as is dat 13,9 - 14,1
Dus als je een gelijkstroom lok ombouwt moet je de wielen een paar tienden naar elkaar drukken, doe je dat niet dan zal de lok op bijna iedere wissel struikelen en in de bochten niet op het wiel lopen maar op de flens.

grt Piet.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 16:25:47 PM
Citaat van: PietB op 11 januari 2018, 15:35:11 PM
Bij een tweerail as is dat 14,2 - 14,4 .....
Correctie: 14,4 - 14,6 mm. Verder ben ik het met je eens dat er een verschil is in wielafstand. Maar ik weet ook dat niet elke fabrikant zich daar aan houdt.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: PietB op 11 januari 2018, 17:06:53 PM
Ik heb de gegenvens uit de 3-rail wiki (https://s14.postimg.org/pb1j1mpfl/flensafstanden.png) van https://forum.3rail.nl/

Er is kennelijk nog al wat verschil per bron.


Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 20:41:04 PM
Er is maar één bron, en dat is de site van de Morop. En dan voor de normen de Duitstalige versie kiezen, die is het meest compleet en het meest actueel. Ik kan geen voorbeeld geven, want die site is op het moment niet bereikbaar.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: ACFI op 11 januari 2018, 22:12:15 PM
Torch maar een alternatief zoeken best. De site van morop is al heel de week niet bereikbaar.

ACFI.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Davy op 12 januari 2018, 08:12:31 AM
Als het gaat over wieltjes, dan ben ik één en al oor :) ik heb jaren geleden 6 stuks omgebouwd naar 2rail. (LSmodels, Bmodels en Mehano)
En het leuke was, de eerste die uit elkaar lag was een VBV62 DC om mijn zelf gemaakte wielen eens te testen.
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Dirk op 13 januari 2018, 16:40:25 PM
Heren,

waar moet ik precies die wielafstand meten?
Als ik tussen de wielen meet bij een Roco DC 14.3 mm
en bij een mehano AC 14.02 mm kan dat kloppen? of moet ik meten met de flensen erbij?

Dirk
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: stoomlokje op 13 januari 2018, 17:39:59 PM
deze meting tussen de wielflenzen is OK
Titel: Re: Verbouwen van AC naar DC
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 januari 2018, 22:03:53 PM
Het gaat om de maat B in deze norm (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/5/55/NEM-310-nl-1998.pdf).
Mar let op, dit is een verouderde Nederlandse versie. Daar staat nog de maat als minimaal 14,30 mm. Dat is wat Roco nog steeds aanhoudt. Maar in 1999 is de norm aangepast en nu geldt minimum 14,4 en maximum 14,6 mm.
Voor AC is het wat minder, die 14,02 zit wel goed.