Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => KISS en andere simpele elektronica => Topic gestart door: trainspottingjr op 04 oktober 2017, 23:48:29 PM

Titel: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: trainspottingjr op 04 oktober 2017, 23:48:29 PM
Hoi collega modelspoorders,

een vraag die mij nu al een tijdje bezig houd; op onze modeltreinbaan in de club worden onze Marklin K-rail wissels aangestuurd met de klassieke aandrijving die geleverd word vanuit Marklin.
Nu heeft deze al redelijk voor wat kopzorgen gezorgd en regelmatig zuchten en puffen.
Onderstaand een schema van hoe de aandrijving aangestuurd word:

(https://photos-4.dropbox.com/t/2/AAAbfC5cnsnGtvdfiZvTRi0S84oFNZX1fs_thEQPr9BEew/12/398448231/jpeg/32x32/1/_/1/2/20171003_233514.jpg/EPPEppcDGAkgAigC/8Cl8dEmnBeglOmuztuNpgBRyGLS_ZAs3EE8Tqi4adU8?size=1280x960&size_mode=3)

Zijn er andere mogelijkheden die kunnen aangereikt worden zonder al te veel te moeten aanpassen aan de huidige situatie?
Wij staan zeker open voor alle mogelijkheden al moet er wel rekening gehouden worden met volgende punten:

- handmatig bedienen via een schakelaar in controlepaneel
- werken op 16 V AC
Alvast bedankt
Jelle

Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: PietB op 05 oktober 2017, 01:07:49 AM
Je afbeelding ik niet te zien.
Zelf gebruik ik servo's voor mijn K-rail wissels
zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15835.msg375481.html#msg375481

grt Piet.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 05 oktober 2017, 11:16:14 AM
zelf reeds geruime tijde servo's onder de baan zitten
Krails zowel de oude als de nieuwe zijn makkelijk om te bouwen
ik heb er wel een veiligheids systeem op zitten zodat als er een servo gek moest doen nooit de wissel beschadigd kan worden .
tweede voordeel ik hoef niets in software af te regelen dat gebeurt onder de baan met het verstellen van 2 luster klemmetjes
dus nooit last van een servo die staat te brommen
ik gebruik de MG90S servo's omdat deze digitaal zijn tegenover de iets goedkopere blauwe
al die blauwe zijn er onder uit want die vind ik niet betrouwbaar
hier een c rail wissel maar het principe is bij allemaal hetzelfde
https://www.youtube.com/watch?v=LhYhDU1FKS8
https://www.youtube.com/watch?v=izAaR6pFCXg&t=27s
ouder type wissel waar de spoel van afgezaagd is en dus de stang door het doorzichtige lipje is vast gemaakt
deze wissels worden omgezet met een druk knop .
1 knop per wissel dus drukken recht uit nogmaals drukken rond
voeding spanning  kan tot 18 volt en ac daar word dc van gemaakt op de printjes zelf
per chipje kun je 3 wissels sturen .

gr raf
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2017, 11:39:38 AM
De aangedragen oplossingen voldoen niet aan de wens dat het op 16VAC moet werken. Maar waarom zou je daar aan vasthouden? Je kan ook voor alle wissels kiezen voor een identieke aandrijving en daar je voeding op aanpassen. Ik zou dan kiezen voor een motoraandrijving, b.v. deze:
http://www.mtb-model.com/prodej/index.php?lang=de&page=produkty_detail&id=5 (http://www.mtb-model.com/prodej/index.php?lang=de&page=produkty_detail&id=5)
Is in ieder geval een stuk goedkoper dan de originele aandrijving van Märklin. En je kan hem desgewenst voeden met 16VAC
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: PietB op 05 oktober 2017, 17:46:41 PM
Die Klaas weet je toch wel verbazen, dit is GEEN oplossing Klaas.
Op de product pagina staat "Produkt abgesagt. " wat zoveel betekent dat het niet meer verkocht wordt.
Dat is zeker goedkoper dan de originele Märklin aandrijvingen. ;D
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: bellejt op 05 oktober 2017, 18:02:55 PM
dan neem je de opvolger de MTB2.Heb die hier ook en werkt goed.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2017, 19:39:40 PM
Of de MP5. Dat is een verbeterde uitvoering van de MP1. Wel iets duurder, maar nog steeds goedkoper dan de Märklin spoelenaandrijving.

De MP1 is bij de fabrikant weliswaar "abgesagt" maar bij deze webshop (https://www.elriwa.de/produkte/gleise/unterflurantriebe/mtb/84166/mtb-mp1-unterflurantrieb)zeggen ze dat hij nog in voorraad is.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: philippe_007 op 05 oktober 2017, 22:52:20 PM
Op mijn Marklinbaan heb ik destijds de aandrijvingen van Conrad gebruikt, http://www.conrad.be/ce/nl/product/1396900/426c112-Universele-wisselaandrijving-16-VAC?queryFromSuggest=true
Was er best tevreden van.
Nu gebruik is servo's
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: PietB op 06 oktober 2017, 00:59:50 AM
Citaat van: philippe_007 op 05 oktober 2017, 22:52:20 PM
Was er best tevreden van.
Ik vind het waardeloze dingen.
Maken er veel lawaai en zijn niet echt betrouwbaar.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 06 oktober 2017, 07:31:57 AM
phillipe "toen was je der tevreden van en nu gebruik je servo's
dus je bent omgeschakeld omdat je er niet meer tevreden over bent want anders had je dat niet gedaan .
dus je raad iemand iets aan waar je NU niet meer tevreden over bent
zou het dan niet logischer zijn om de vraag steller aan te raden waar je nu wel tevreden over bent dan oude meuk

servo's zijn best te doen maar neem die MG90S deze zijn bedoelt voor in heli's voor snelle reactie tijden
op de tuimelschijven en dus zeer sterk
de blauwe zijn voor slow fliërs en helemaal in plastiek en de terug melding is niet zo goed dat ze altijd dezelfde stand aan nemen .daarom ben ik ze ook onder mijn baan aan het uit halen
12f629 en met 3 druk knoppen kun je 3 servo's afzonderlijk sturen print gebouwd en geprogrammeerd kost een euro of 6 dacht ik ;10 mg90 servos kosten een 16 euro bij de chinees
knop drukken wissel gaat recht
nog eens drukken wissel gaat links/rechts hangt van de wissel af
rij je marklin hoef je niet meer te doen
gelijkstroom moet er een microschakelaar bij komen om het midden punt mee te schakelen

gr raf
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: philippe_007 op 06 oktober 2017, 08:10:39 AM
Raf,

toch niet volledig eens,
Voor mijn Marklin baan zijn deze geïnstalleerd en werken deze perfect. Ik ga dan mijn baan ook niet aanpassen.
Mijn nieuwe baan is een DCC baan, volledig nieuw en dus het moment om eens over te stappen naar iets nieuws.
Het is wat kort door de bocht gaan om dan te concluderen dat iemand niet tevreden is van iets omdat hij iets anders gebruikt.

De vraagsteller had een alternatief voor de K-spoor motoren gevraagd zonder al teveel aanpassingen. Dan denk ik dat een Conrad motor een goed alternatief is. originele motor er uit en ander onder de sporen en bedrading kan behouden worden.
Bij gebruik van servo's moeten er ook nog besturingen tussen, andere voeding, dus meer werk.   
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: bellejt op 06 oktober 2017, 08:49:57 AM
als je conrad zegt mss ook denken aan de veel betere hoffmann aandrijving.Is identiek maar een hemelsbreed verschil.Heb er hier op mijn K rail wissels een 15 tal in werking.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: philippe_007 op 06 oktober 2017, 08:51:59 AM
Ik heb geen ervaring met deze aandrijvingen
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2017, 09:52:04 AM
Ik vind de Conrad aandrijvingen ook rotdingen. Het is een slechte namaak van de Hoffmann aandrijving.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: philippe_007 op 06 oktober 2017, 09:56:33 AM
vind het raar dat jullie deze allemaal zo slecht vinden, heb daar geen slechte ervaring mee.  Een 6 tal in gebruik op mijn minibaan.
De marklin motoren in het schaduwstation geven echter wel problemen.

Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2017, 10:17:26 AM
Het enige voordeel van de Conrad aandrijving is de prijs. Maar zowel mechanisch als elektrisch is het prutswerk. Maar dat merk je pas als je er een paar hebt gehad die er mee stopten. Maak er maar eens een open.
Het ding wekt de indruk dat het een motoraandrijving is, en daarvan verwacht je dat die langzaam omgaat. Maar dat kunnen ze niet. Voor een volle slag maakt het motortje 8 omwentelingen, dat is veel te weinig. De eindcontacten zijn een paar bronzen lipjes die tegen elkaar leunen, geen degelijke contacten. Zolang het werkt werkt het, maar als hij er eenmaal mee ophoudt is het nauwelijks meer goed te krijgen.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Olivier77 op 06 oktober 2017, 18:03:09 PM
Beste Jelle,

Ik raad U servo's aan en als decoder een Esu SwitchPilot Servo.
Deze zijn ook analoog te bedienen (dus met drukknoppen).
PM is ook onderweg.

Mvg

Olivier 77

Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: trainspottingjr op 09 oktober 2017, 13:33:33 PM
Aan allen ,

bedankt voor de vele massale reacties.
Momenteel gaan we het eerst eens testen met de aandrijving van Conrad.
Zo kunnen we de nodige bekabeling houden en moeten we niet teveel prutsen.
Om eerlijk te zijn, we zijn wel content van de Conrad motoren daar we deze gebruiken op het gelijkstroomgedeelte van de baan.
Tot op heden heeft hiervan nog geen enkele motor gesputterd.

Mvg
Jelle
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: PeterC op 09 oktober 2017, 20:15:36 PM
Jelle, gebruik een servo.  Mijn ervaringen (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13368.msg218795.html#msg218795). 
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 oktober 2017, 21:27:15 PM
Een van de eisen was dat het moest bediend worden met een schakelaar. Dat gaat niet met een servo.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Olivier77 op 09 oktober 2017, 22:56:06 PM
Beste Klaas,

Met een aangepaste decoder kun je servo's analoog bedienen.

Mvg

Olivier 77
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 10 oktober 2017, 08:23:27 AM
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/r270/19105604_1539143912804419_7250772800473746194_n.jpg?oh=4384c413d3eb7a502c3eb4272c4c1af8&oe=5A8257DA)
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18697956_1515775725141238_7117310679281203956_n.jpg?oh=69d77cc3b58654aae2ec44b3a5f31991&oe=5A776665)
kruiswissel met 2 schakelaars te bedienen
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/r270/18622285_1515775688474575_2720293117096370126_n.jpg?oh=6756a4e53762c6408d437c13c7448e14&oe=5A7E86D7)
drieweg wissel met 3 schakelaars te bedienen
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18664623_1515772911808186_5046273510221389229_n.jpg?oh=209164665c2d39d5db1601a355e0c7c6&oe=5A81667B)
aansluiting aan een oudere wissel daar waar de relai's nog aan vast zaten .er zit een stangetje door de oog van het doorschijnend plastieke stelstangetje
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18664415_1515447315174079_8245772894241421092_n.jpg?oh=bff05aa91d23332108726c298dc887e2&oe=5A782603)
onder de baan de aansluiting aan de wissels
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17992256_1482582815127196_6653626881292962995_n.jpg?oh=0fedc8d6c796639d3daa08f9d7fded94&oe=5A83C453)
een demo plaatje van hoe het werkt
er is wel een verandering gebeurt aan de stelstangen door dat er een buisje is gezet waar ze doorheen schuiven voor ze in de stel stang gaan
dit om een betere geleiding te hebben
https://www.facebook.com/knock.broekvent/videos/vb.100001264753423/719932851392200/?type=3&theater
eerste prototype jaren geleden daar kon ik de snelheid van het omgaan nog niet regelen .

dit allemaal door een druk op het juiste knopke
gr raf
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: 755philippe op 10 oktober 2017, 12:10:31 PM
Hallo,
Ik ga ook mijn K-rails ombouwen naar servosturing. Nu stel ik mij de vraag of het nodig is om in de steldraad een veer of Z-vorm te voorzien als beveiliging dat uw servo niet over zijn limiet schakelt. Als je juist boven de arm van de servo waar de steldraad aan vastzit dus enkele cm hoog en je boort juist boven deze positie een gat door uw plaat dan kan de arm van de servo toch enkel bewegen als de maximale diameter van het gat.
Stel je boort een gat van vb 8mm en uw stelstang dat vastzit aan de servo-arm zit juist in het midden dan kan uw servo-arm max 4mm naar voor en 4 mm naar achter bewegen want dan komt de stang tegen de rand van het gat of zie ik het verkeerd.
Mvg

755philippe
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 10 oktober 2017, 14:00:43 PM
ge ziet het verkeerd
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Ben op 10 oktober 2017, 14:34:19 PM
Citaat van: 755philippe op 10 oktober 2017, 12:10:31 PM

Stel je boort een gat van vb 8mm en uw stelstang dat vastzit aan de servo-arm zit juist in het midden dan kan uw servo-arm max 4mm naar voor en 4 mm naar achter bewegen want dan komt de stang tegen de rand van het gat of zie ik het verkeerd.


Dat zie je goed. Zo'n constructie is als Raf presenteert is nergens voor nodig. Mocht de servo op hol slaan dan is de beweging van de steldraad beperkt door de grootte van het gat.

Gr, Ben.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: bellejt op 10 oktober 2017, 14:51:12 PM
de steldraad wel maar niet de servoarm.Reden waarom ik 0.8 mm verenstaal gebruik op mijn servo op de k rail wissels.Slaat je servo wat verder uit plooit het staal wat mee en is je servo ook niet direkt naar de vaantjes. Staat hier trouwens zo geregeld dat de wissels zelfs openrijdbaar zijn.dus net zoals de originele maar met servo voordeel.Verder gebruik ik de hoffmann aandrijvingen.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: 755philippe op 10 oktober 2017, 15:32:37 PM
Ik gebruik ook verenstaal van 0,8mm dus moet ik geen aanpassingen  doen
Mvg

755philippe
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2017, 17:13:34 PM
Citaat van: Olivier77 op 09 oktober 2017, 22:56:06 PM
Beste Klaas,

Met een aangepaste decoder kun je servo's analoog bedienen.
Dat weet ik wel, maar dat is toch een omweg. Bij een motoraandrijving heb je alleen maar dat schakelaartje nodig.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 10 oktober 2017, 17:20:39 PM
Is dit nog wel ONTOPIC of loopt dit weer uit de hand

de eer van een gedeelte van deze constructie komt mij niet toe
ik dacht dat Peter met dit begonnen was (ben ik verkeerd hoor ik het wel)
in ieder geval ik heb het van dit forum en een beetje aangepast want met die Z bocht kun je de slag niet of niet goed aan passen .

wat ik voorstelde is zoals ik het werkelijk gedaan heb omdat ik met de rest ellende heb gehad met inderdaad doorslaande servo's
nu ik wat verder ben met het programmeren van de pic's is dit probleem helemaal van de baan
bij deze einde van mijn reacties hier op want het word weer een welles nietes spelletje
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Ben op 10 oktober 2017, 17:47:24 PM
Citaat van: raf op 10 oktober 2017, 17:20:39 PM

Is dit nog wel ONTOPIC of loopt dit weer uit de hand


Het is on-topic. En het loopt niet uit de hand. Het is een antwoord op een gestelde vraag in relatie tot het bedienen van wissels.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: bellejt op 10 oktober 2017, 18:03:50 PM
welles nietes ?????? We wisselen gewoon ervaringen en mogelijkheden uit.De bijdrage was ook nuttig omdat je niet altijd de mogelijkheid hebt om de servo onder de wissel te plaatsen.Voor mij persoonlijk is dit interessant meegenomen omdat ik dat kan gebruiken op een plaats in mijn baan.Ideeen aanbrengen is toch de bedoeling van een forum ?
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 10 oktober 2017, 18:12:34 PM
Het enige wat er nog nadien aan veranderd is geworden is een steun buisje daar waar de stang door de plaat naar boven gaat
ook gepikt van peter want hij had ook dat probleem met het doorzakken van de stang
bij mij kan die niet door zakken omdat de stang buiten de wissels is vastgemaakt (doorzichtig stangetje)maar het gewicht van de drie luster klemmen en de 2 veertjes werd te zwaar en plooide dus dat plastieken stangetje
en dat kon niet de bedoeling zijn want dan komen de wissel tongen omhoog

als ik nu dat topic maar eens terug vond waar ik het gezien had hé dan waren we al een pak verder
dus printplaatje met een buisje der op gesoldeerd en dit met 2 parkers onder aan de plaat waar dus de stuur stang door loopt
op dat topic staat er wel een foto van hoe het gedaan is

gr raf

Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: PeterC op 10 oktober 2017, 18:56:03 PM
Raf,

Alle antwoorden lezen.  Ik heb de link al meegegeven in reactie #18 (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26821.msg387006.html#msg387006)  ;)  (Link (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13368.msg218795.html#msg218795))


(http://www.pctoytoy.be/2013/20130831_2.jpg)

En waarom dat binnenste van een lusterklem?  Om de eindjes aan elkaar te knopen  :) :) :)  ...En af te stellen.  Staaldraad 0,8 mm. 
Goede raad: plooi eerst je draad en positioneer dan je servo!  Zit er een ongelijkheid in de 'V' (zoals op de foto), zet dan je servo iets naar voor of naar achteren.
Die V-knik vangt alle problemen op.  Het plooien is het moeilijkste maar er is een ruime tolerantie (en meerdere keren plooien geeft een geknikte  'V').
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: PeterC op 10 oktober 2017, 19:02:50 PM
Nog een hint: probeer loodrecht op je wisselsteller te werken.  Eenvoudige methode: trek bovenaan waar je wissel ligt een rechte lijn van je wissel weg.  Boor 2 gaatjes en onderaan heb je maar de gaatjes met een lijn te verbinden (vandaar al die gaatjes in dat plankje).
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 10 oktober 2017, 19:14:53 PM
zie je ik had het ergens gezien maar kon het niet meer vinden

peter bij een nieuw aan te leggen baan is dat geen probleem zoals jij het doet
lijntje trekken gaatjes boren lukt allemaal
maar ik heb het spul moeten onder een bestaande baan zetten die reeds redelijk klaar was
dan kun je moeilijk in een straat of een plein gaten gaan boren
of je nu een V gebruikt of het doet zoals ik het gedaan heb het principe blijft hetzelfde
inderdaad zo recht mogelijk op de wissel steller je servo zetten  zoals je vermeld hebt


de reden van dit  wat ik gemaakt heb was dat de staal draad bij opstarten nogal eens uit de wissel steller schoot en dan de servo bleef belasten tot hij de geest gaf .
door de grote van de baan was niet altijd te horen of de servo belast bleef
na een paar servo's zo de vuilbak in te hebben kunnen gooien overgestapt op dit principe en nooit nog eentje kapot gekregen
ook qua programmatie veel gemakkelijker gewoon dezelfde standen in elk programma en klaar de rest stel ik af met de kroonsteentjes
gr raf
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: Johnnytrein op 11 oktober 2017, 08:24:34 AM
Raf, in het 1/1 leven maken ze toch ook overal gaten en vullen ze die op. Dus kan dat in jouw tafel ook.
Titel: Re: Schakelen van een K-rail wissel
Bericht door: raf op 11 oktober 2017, 11:14:46 AM
ja en anders deze oplossing
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1780838_862304467155037_5252919284981296609_n.jpg?oh=f32d92729d079be1d853e0c78a0cbb2b&oe=5A765207)

maar in iemand anders zijn baan boor ik liever geen gaten als het niet moet
maar nog eens de veertjes vergemakkelijken het afregelen van de slag van de wissel tongen.
en het programma in de pic word er ook gemakkelijker op omdat je deze niet moet herprogrammeren voor elke wissel die je der aan hangt
dat herprogrammeren is gewoon een stukje programma dat je elke keer kunt mergen als je een programma schrijft dat weet ik ook maar soms kom je ruimte tekort in het pic geheugen en dan zit je nog steeds met dat zelfde probleem

maar ieder zijn ding en ach wat is de modelbouw wereld toch inventief en uiteindelijk gaan alle wissels netjes om en om en om
hier twee foto's van voor en na de ombouw van de wissels
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12644862_1088952297823585_8010581861488515448_n.jpg?oh=c9ecca2c23c4da2de602fcf285f44c79&oe=5A7CFCB0)
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/r270/18622285_1515775688474575_2720293117096370126_n.jpg?oh=6756a4e53762c6408d437c13c7448e14&oe=5A7E86D7)
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18697956_1515775725141238_7117310679281203956_n.jpg?oh=69d77cc3b58654aae2ec44b3a5f31991&oe=5A776665)
onder deze kruis wissel zitten 4 servo's
het probleem is dat er verschillende type's gebouwd zijn geworden en die verschillen nogal van elkaar wat schuif balken betreft .
ik had pech en er moesten dus 4 servo's onder maar ik kan dan ook wel alle richtingen uit LOL
gr raf