De ideeën beginnen zich wat te vormen:
Een landelijk stationnetje waar de tijd gestopt is ...
Ik zocht een Belgisch gebouw dat er wat anders uitziet dan de standaard stations die we zo vaak zien.
Mijn oog viel op Papignies:
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/papignies-R.JPG)
Een stationnetje waar de sneltreinen voorbijrazen, en slechts af en toe een locale boemel stopt ...
Hopelijk kan ik dit inpassen in het sporenplan dat ik in mijn hoofd heb.
Dus nog wat schuiven en passen en ik ga van start :)
Inspirerende foto 8)
Erg leuke vonst! 8)
Heel sfeervolle situatie met een mooi stationnetje.
En heel wat extra elementen: rolbarreel, lantaarn, armsein... zelfs een tweetalige uitgang !
Vergelijk het eens met de huidige toestand. Het is daar onherkenbaar veranderd.
Oei oei oei ...
In den tijd van toen was het toch mooier en rustiger !
nog steeds en altijd een interessant project !
een andere gezichtshoek
(https://images-02.delcampe-static.net/img_large/auction/000/464/851/731_001_17-8-papignies-lessines-hainaut-gare-station-copie.jpg?v=0)
Delcampe (https://www.delcampe.net/fr/collections/cartes-postales/chemins-de-fer-gares-sans-trains/17-8-papignies-lessines-hainaut-gare-station-copie-464851731.html)
verras ons, knap werk, we houden van
Dank je wel, Bernard.
Ik heb de foto in mijn bronnen-folder bijgestoken ;)
Bij het bekijken van die foto heb ik toch wat vraagjes:
- in de veronderstelling dat we Belgisch (links) rijden: hoe geraakt een trein dan op het opstelspoor links?
Ik zie en gewone kruising en geen engelsman. Zouden er rechtse overloopwissels gestaan hebben in de rug van de fotograaf?
- achteraan het opstelspoor staat een constructie: zou dat een gewoon huis zijn of een loods ?
- wat is die kleine constructie links van de gabarit-tester (of hoe noem je dat ding) over het opstelspoor?
Van de nevengebouwtjes rechts heb in voldoende info, denk ik.
Mooi projectje!
Opstelspoor links is het principe van het achterwaarts inrijden. Trein stopt voorbij wissel op het rechtse spoor en rijdt dan achterwaarts over de kruiswissel naar opstelspoor. Hetzelfde principe als bij Balegem-Dorp dat we geouwd hebben en Scheldewindeke dat N160 aan het bouwen is. Ik denk dat de contructie achteraan het opstelspoor een goederenloods is. De kleine constructie links van de gabarit-tester lijkt me eerder een weegbrug te zijn.
Het plan uit 1988 geeft ook een paar antwoorden, alhoewel de aftakking toen al verdwenen was.
http://www.tassignon.be/trains/documentation/download.php?f=plans/P5-0900-0560-Papignies.tif
Plannen van het station type Cluysenaar", kan je hier vinden:
http://www.spoorwegknooppuntfgra.be/p/in-het-spoor-van-jean-pierre-cluysenaar.html
Ik vermoed dat de lijn 90 toen enkelspoor wwas, met in dit station een inhaalspoor of kruisspoor (linker spoor met de kruising). Het hoofdspoor was het rechter spoor met de wissel, gebruikt zoals Jim heeft uitgelegd.
Ja Jean, het idee dat ik zie
(https://i11.servimg.com/u/f11/18/95/38/16/jean_m10.jpg)
Nog eentje om te volgen.
Dank je wel, Bernard en Michiel.
Erg nuttige info.
Enkele beelden op de tweede link had ik al gevonden, maar met de link zelf heb ik ze allemaal bijeen. Tof.
waar haal je dergelijke ideeën en inspiratie toch vandaan ? ::)
Ligt weer compleet in de lijn van al de rest waar je mee bezig bent, ben benieuwd naar het resultaat.
Ga je werken in de periode van de foto (m.a.w. scenery van toen) of ga je het een beetje moderniseren ?
Schrijnwerkerij is achter de rug: bakken, fries en achtergrondpanelen steken ineen :
De licht-geleiders wachten op de LEDpanelen :
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/P1140779-R.JPG)
en de achtergrond-panelen zijn wat verstevigd :
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/P1140780-R.JPG)
Voorlopig ben ik tevreden.
Maar wie weet tot welke conclusies komen we tijdens onze eerste samenkomst ::)
Citaat van: Steam.N op 13 september 2017, 17:00:33 PM
Voorlopig ben ik tevreden.
Daar is alle reden toe ... mooi werk! ;)
Mooi gemaakt Jean. Toch 1 vraagje. Is deze constructie gemakkellijk te demonteren en op te bouwen?
Pieter, ik heb de indruk dat deze modules vliegensvlug ge(de)monteerd zijn.
Ook voor transport is lijkt mij het vereiste volume minimaal.
Maar ja, de praktijk zal het uitwijzen. ;)
Citaat van: Steam.N op 12 september 2017, 13:59:05 PM
Dank je wel, Bernard.
Ik heb de foto in mijn bronnen-folder bijgestoken ;)
Bij het bekijken van die foto heb ik toch wat vraagjes:
- in de veronderstelling dat we Belgisch (links) rijden: hoe geraakt een trein dan op het opstelspoor links?
Ik zie en gewone kruising en geen engelsman. Zouden er rechtse overloopwissels gestaan hebben in de rug van de fotograaf?
- achteraan het opstelspoor staat een constructie: zou dat een gewoon huis zijn of een loods ?
- wat is die kleine constructie links van de gabarit-tester (of hoe noem je dat ding) over het opstelspoor?
Van de nevengebouwtjes rechts heb in voldoende info, denk ik.
Jean,
Kijk eens naar mijn "station Heide draadje" Jou situatie is een standaard Belgische ;). Treinen werden achteruit de goederenkoer op gereden...
Yannick
Dat ziet er perfect uit, Jean! Indrukwekkend! Je hebt een mooie sprint getrokken.
jean, details die je weet?
(https://i11.servimg.com/u/f11/18/95/38/16/papign10.jpg)
slimme camouflage van de bumper ;)
(https://i11.servimg.com/u/f11/18/95/38/16/731_0010.jpg)
Ik denk goederen, dus weegschaal ::)
en in het centrum de dijk voor de perron :o
@Yannick: dat draadje was ik vergeten. Daar ga ik eens terug in duiken ;)
@Michiel: deze fase ging erg vlot. Vooral dankzij het fries-idee van Dirk
Het was ook een goeie oefening om de geldigheid van onze Leidraad wat te checken.
Nu ga ik me wat verdiepen in het sporen-verloop en de mogelijkse scenery details ...
@Bernard: die stootblok was me ook al opgevallen.
Perrons ... dus alweer een hoop kasseien drukken ... of gewoon wat aangestampte aarde ::)
Dat perron zien er mij geen kasseien uit. Eerder grind.
Mooie basisconstructie van je bakken :)
aan Jean, 14 sept. '17,
Papegem in N: je hebt de 'plafond + fries' met winkelhaken vast (?) aan de verticale staanders geschroefd.
Als je met scharnieren op de koppen of
met een uithaakbare oplossing ( metalen schabsystemen of andere ) werkt, is het transport toch iets makkelijker.
Of is het de bedoeling dat je voor het verplaatsen telkens de bevestigingsschroeven/-bouten van die winkelhaken losdraait ?
Kan ook.
Citaat van: Herwig op 14 september 2017, 13:19:01 PM
... je hebt de 'plafond + fries' met winkelhaken vast (?) aan de verticale staanders geschroefd.
Als je met scharnieren op de koppen of
met een uithaakbare oplossing ( metalen schabsystemen of andere ) werkt, is het transport toch iets makkelijker.
Of is het de bedoeling dat je voor het verplaatsen telkens de bevestigingsschroeven/-bouten van die winkelhaken losdraait ? ...
Het is inderdaad de bedoeling om de bouten aan het horizontaal stuk van de winkelhaken er uit/in te steken.
Dan heb ik relatief kleine vlakke "plafonds" en vertikale fries-steunen die geen plaats innemen.
Dus handig voor transport (en dat vind ik wel belangrijk, na de perikelen met het omslachtig verhuizen van NEEB).
Scharnieren zouden natuurlijk kunnen, maar dan is de gehele constructie (plafond + poten) te volumineus om te transporteren.
Uithaakbare oplossing: heel handig, inderdaad. Maar het ziet er niet erg mooi uit (want zichtbaar voor de toeschouwer), en je hebt het risico dat een lange toeschouwer met zijn hoofd tegen de fries komt, en het plafond uit de ijzers drukt.
Deze avond moet ik de boel naar het eerste verdiep brengen.
Benieuwd hoe de verhuisperikelen van die bakken gaat zijn.
Feedback volgt ;)
Citaat van: Steam.N op 14 september 2017, 14:30:23 PM
Uithaakbare oplossing: heel handig, inderdaad. Maar het ziet er niet erg mooi uit (want zichtbaar voor de toeschouwer), en je hebt het risico dat een lange toeschouwer met zijn hoofd tegen de fries komt, en het plafond uit de ijzers drukt.
De winkelhaken die je nu hebt zijn ook zichtbaar voor de toeschouwer. Als je de inhaakbare dragers aan de zijkant van de horizontale lat schroeft vallen ze niet op. Na het inhaken kan je er een spie boven steken, b.v. een halve wasknijper. Dan worden ze niet onbedoeld uitgetild.
Verder zou ik de ledpanelen helemaal naar voren plaatsen, dan wordt de voorkant van je tafereel beter verlicht.
Mmmmhhhhh .... stof om over na te denken ...
Inhaakbare dragers aan de zijkant van de horizontale lat ... maakt ze inderdaad een stuk onzichtbaarder ...
Qua montage-gemak is het natuurlijk een verbetering, maar het steekt me wat tegen om de hele boel om te bouwen ...
Moet ik eens op mijn gemak bekijken.
LEDpaneel naar voor schuiven ? Kan ik doen.
Maar het is niet zo dat gebouwen tegen de voor-rand van de bak gaan staan, en het spoor ligt op 135mm van de voorkant ...
Eerst testen hoe ze nú schijnen (ze zijn vandaag geleverd).
Naar voor schuiven is maar een kleine ingreep ;)
Bedankt voor de tips ;)
@Herwig: "Papegem" ? ik had geen idee dat dat plaatsje een nederlandtalige naam had ...
Papegem ?
Zoals bijvoorbeeld Estaimpuis , ook in Henegouwen. Dat gehucht met de chique naam Estaimpuis heet in 't (West)Vlaams
ook gewoon Steenput. Maar Steenput-dorp heeft wel een kasteel-met-een-B&B, maar géén 'treinstatie' ..
---------------------
Die inhaak-schabsystemen zijn moeilijker te camoufleren, zoals u zegt. Maar wel handig.
Ook de fries kan je aan de voorzijde van de horizontale schabdrager haken (*), zodat je de fries eveneens apart kunt dragen.
[ * met enkele andere elementen van het schabsysteem en wat ( vastblijvende) boutjes ]
Maar uw segment is er één van een modulaire baan. Die schabsystemen ( met aanpassingen ) zijn vermoedelijk lastig te standaardiseren voor iedere deelnemende 'bak'.
LEDpanelen zijn geplaatst :
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/P1140782-R.JPG)
Gewoon in de hoekprofieltjes leggen en klaar. Handig.
En er is méér dan genoeg licht:
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/P1140781-R.JPG)
Dit is de lichtopbrengst met de vaste voeding.
Komende dagen kan ik experimenteren met de dimbare versie ...
Daarna heb ik gisterenavond de modules naar het eerste verdiep verhuisd.
Op 20 minuten alles afgebouwd, naar boven gedragen, en terug opgebouwd (als oefening).
Ging vlot (ook de fries). Dus ikke heel content ::) :)
Nu focus op het sporenplan.
Mooi resultaat Jean!
De ledpanelen die je gebruikt zijn dat de warm witte of de daglicht-versie?
Succes met de bouw van de modulebaan!
Jean dat ziet er allemaal alvast goed uit, ook de led panelen zijn mooi geplaatst, eenvoud siert.
Succes en vooral veel plezier met de bouw.
Jean ,
Hoe ga je de stroomtoevoer voor je fries organiseren ?
eric
Gans de boel op die tijd demonteren, naar boven dragen en terug in elkaar steken, klinkt prima.
Die Led-panelen zien er echt goed uit. Een 'revolutie' ten opzichte van de TL's en spotjes.
Na de schrijnwerkerij, zal sporen leggen zeker plezieriger zijn.
Jean,
Ziet er al prachtig uit,ook met de ledpanelen.
wat zijn de prijzen van zo,n ledpanelen?
Citaat van: beertje op 15 september 2017, 09:48:29 AM
Jean,
Ziet er al prachtig uit,ook met de ledpanelen.
wat zijn de prijzen van zo,n ledpanelen?
Over die panelen vind je hier al wat info: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26298.0.html
@Tom: Licht is 4000K. Ziet er toch redelijk "koud" uit, zo in een lege bak.
Benieuwd wat het gaat geven als de bakken aangekleed zijn.
@Eric: Op dit ogenblik is er een verdeeldoos met een schakelaar, waarop de voedingen (één per paneel) aangesloten zijn.
Met die schakelaar is het dus : alles gelijktijdig aan/uit.
Als ik met de regelbare voeding ga werken denk ik een Ardiuno te voorzien.
Daarmee kan ik alle kanten op (die evt rekening houdt met een signaal die de verlichting voor álle modules regelt, maar die ook een individuele regeling van de panelen boven mijn bakken kan verzorgen.
Algemene ideeën op dit ogenblik.
Dat wordt later wel concreter als we onder teamleden het onderwerp grondiger doorpraten.
@Hedwig: eigenlijk heeft elke fase zijn charme, uitdagingen, problemen, overwinningen.
Die schrijnwerkerij vind ik meestal erg leuk (als ik de ruimte en juiste werktuigen heb).
@Willy, de panelen op zich vallen goed mee: 25.99 euro.
Misschien wat duurder dan ledstrips (hangt af hoeveel strips je voorziet).
Bovenop die prijs komt een dimmer (die ik deze keer (wegens tijdgebrek) ook gekocht heb, maar die we waarschijnlijk goedkoper zélf maken).
@Luc: dank je voor de opfrissing van de link. ;)
Citaat van: Steam.N op 15 september 2017, 10:03:27 AM
@Tom: Licht is 4000K. Ziet er toch redelijk "koud" uit, zo in een lege bak.
Is ook behoorlijk koud. De val waar je makkelijk intrapt is dat de kleurbeleving precies omgekeerd is aan de kleurtemperatuur. 4000K klinkt warm, maar is koud licht. Als je warmer wil kan je beter 3500K of 3000K nemen.
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 september 2017, 10:58:34 AM
Citaat van: Steam.N op 15 september 2017, 10:03:27 AM
@Tom: Licht is 4000K. Ziet er toch redelijk "koud" uit, zo in een lege bak.
Is ook behoorlijk koud. De val waar je makkelijk intrapt is dat de kleurbeleving precies omgekeerd is aan de kleurtemperatuur. 4000K klinkt warm, maar is koud licht. Als je warmer wil kan je beter 3500K of 3000K nemen.
Klopt ...
Is was wat bang dat "Warm Wit" te warm zou geweest zijn, en ik heb de tussenkleur genomen.
Toekomst zal uitwijzen of mijn keuze ok is.
Ondertussen even een koude douche gekregen:
Dirk heeft zijn bak en fries óók gebouwd, en de hoofdafmetingen gecontroleerd en naar me doorgespeeld.
Verschoot ik even toen ik
mijn afmetingen (voor verwarde geesten: de hoofdafmetingen van de fries van mijn baan-modules ::)) controleerde : de verschillen zijn niet min :o :o :o
Na wat onderzoek begrepen dat ik in mijn experimenteel bouwen (en gelijktijdig Leidraad bijwerkend) wat verstrooidheidsfoutjes gemaakt heb.
Bv op de Leidraad een afmeting van 500mm gezet, en bij het afzagen van een keper 550 afgetekend.
Tja, de jaartjes sleet op mijn grijze hersencellen ...
Er zijn geen potten gebroken.
Ik pas mijn fries aan (en maak gelijktijdig gebruik van mijn eerste bouw-ervaring) om exacter te werken. :)
En dan voorzie ik ineens de mogelijkheid om de LEDpanelen indien gewenst wat meer naar voor te schuiven (voor het geval het zou nodig blijken, hé Klaas).
Thanks Dirk, voor de controle-tip. ;)
CiteerOndertussen even een koude douche gekregen:
Dan ben je nu wakker genoeg om de nodige aanpassingen te doen ;D
Eindelijk, na vijf maanden modelbouw-inactiviteit, heb ik nog eens styreen en snijmes vastgepakt.
Wat aarzelend ... het is alweer even wennen ...
Het wordt hoogtijd dat ik in gang schiet, om het station van Papignies wat leven te geven.
Eerste actie: de middensectie van het stationsgebouw:
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/Geb-Station/P1140884-R.JPG)
Muurtjes gingen vlot, boogjes ook, maar de raamindelingen vragen alweer wat precisiewerk.
Binnenkort zit die routine weer in de vingers ;)
Balkonnetje, steunbalken en sierlijst volgen.
Maar eerst de raanindelingen maken en schilderen, dan glas, gordijnen en lichtbakjes plaatsen.
Dat ziet er netjes uit, Jean 8)
De middensectie ziet er in ieder geval al veelbelovend uit Jean. Als de rest ook zo gaat worden wordt dit een zeer fraai station. ;)
Ik ben erg blij te zien dat je de modelbouwdraad weer hebt opgepikt. Ik hoop dat je weer de "drive" en enthousiasme kan vinden als met je NEEB-project. Ik wens je alvast veel plezier, en natuurlijk... welkom! 8)
Sterke herstart!
Dank jullie wel voor de aanmoedigingen. Doet deugd. :)
De werken aan ramen en deuren gaan rustig verder:
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/Geb-Station/P1140886-R.JPG)
De twee zijramen nog afwerken en de schilder kan langskomen.
Metsers staan te trappelen om de aanliggende gevels op te trekken.
Erg mooie ramen, man 8)
Een mens vergeet dat dit schaal 1/160 is ...
Ik denk dat er nog vensterbanken moeten komen (voor de schilders) ;)
Citaat van: Gerolf op 21 februari 2018, 10:06:49 AM
... Ik denk dat er nog vensterbanken moeten komen (voor de schilders) ;)
Eerst wordt het raamwerk geschilderd, daarna plaats ik (voorgeschilderde) vensterbanken.
Dat werkt iets gemakkelijker (dan moet ik alleen kleine correcties aanbrengen) ;)
Fijn dat je terug bent!
En je laat meteen merken dat je het niet verleert bent, goed bezig Jean.
Dat doe ik tegenwoordig ook zo, stukjes maken, schilderen en dan pas plaatsen. Werkt gemakkelijker, netter,...
Knappe herstart, zal ook eens terug aan mijn module moeten gaan beginnen.
Jean, even een bedenking.
Als ik kijk naar je zwart-wit foto van het station in het begin van deze topic veronderstel ik dat je bent begonnen met de nis van het gebouw waar het terras is.
Je voert het geheel uit in baksteen, maar op de foto zien we het gelijkvloerse verdiep in een grotere (zand of natuur)steen.
Correct, zit ik er compleet naast of ga je er een eigen interpretatie aan geven ?
Koen, mij leek de volledige nis (beide verdiepen) in baksteen.
Mogelijks zit ik fout, maar dan is dat maar zo.
De andere muren worden uitgevoerd zoals op de foto (toch zo goed als mogelijk).
Volgens die mooie gekleurde architectentekening "Cluysenaar" Halte Papignies, is alleszins de muur-met-de-deur in baksteen uitgevoerd.
De gelijkvloerse zijmuurtjes van de 'nis' zijn op deze tekening, spijtig, niet te zien.
-----------------------
zie de « Reactie #9 Gepost op: 12 september 2017, 14:46:36 pm »
Plannen van het station type Cluysenaar", kan je hier vinden:
http://www.spoorwegknooppuntfgra.be/p/in-het-spoor-van-jean-pierre-cluysenaar.html
-----------------------
Hier de tekening waarop ik me gebaseerd heb:
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/Geb-Station/Bron-Spoorkant.JPG)
Niet erg scherp, gezien ik nogal heb moeten inzoomen ... ::)
aan Jean,
Dit is de tekening van de Halte Papegem/Papignies waarop de gelijkvloerse zijmuurtjes in de 'nis' niet zichtbaar zijn.
Men zou kunnen vergelijken met de bel-étage woningen, uit (ongeveer) dezelfde bel-époque periode, aan de kust.
( bijvoorbeeld in Blankenberge )
De meeste, niet alle, van de terrassen hebben een andere, aparte, afwerking dan de eigenlijke voorgevel.
Voor uw Papignies-haltegebouw zouden dan bakstenen rondom in de 'nis' logischer kunnen zijn, ook op de gelijkvloers.
Hoe heet zo'n 'nis' eigenlijk in de architectuur ? 't Is geen terras zoals in die bel-époque gebouwen aan de kust.
> op die andere zw/w-foto van Papignies zonder trein, lijkt het (met vergrootglas) dat links in de 'nis' een deur zit (achter dat kind), of is dit fout gekeken ? .
Citaat van: Herwig op 21 februari 2018, 22:35:27 PM
... op die andere zw/w-foto van Papignies zonder trein, lijkt het (met vergrootglas) dat links in de 'nis' een deur zit (achter dat kind), of is dit fout gekeken ? .
Ik ben dit eens gaan herchecken in mijn (schaarse) foto's:
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/Geb-Station/Bron-Grondplan-S.JPG)
Toen ik de ramen/deuren uitsneed, leken in die kleine zijmuurtjes ramen te zitten.
Nu ik de tekening nú terug bekijk heb ik de indruk dat je gelijk hebt.
Damn ...
Ik twijfel nu of ik die ramen ga vervangen ...
Het plan van de eerste verdieping heb ik eerder deze week óók te laat bekeken:
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/Geb-Station/Bron-VerdiepPlan-S.JPG)
Nadat ik het raam had uitgesneden, bleek dat raam een deur te zijn :
Logisch, anders zou niemand op dat balkon geraken ...
Heb ik proberen op te lossen door het té breed uitgesneden raam om te bouwen tot een deur met twee smalle zijraampjes ::)
Het resultaat staat me eigenlijk wel aan.
Gelukkig sta ik hier niet onder druk:
ik bouw een leuk niet-standaard Belgisch stationnetje, en Papignies is mijn inspiratiebron.
Hier en daar een kleine afwijking mág wel.
Misschien maak ik van dit gebouw het "stationnetje met de tien fouten" ;D
En dan zijn er op dit ogenblik al drie van bekend ;D ;D ;D
Wie weet ... deze avond ...
[ aan Jean / SteamN: een forum-PB ~ 'loge' ]
NIET tevreden >:(
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/Geb-Station/P1140891-R.JPG)
Zijraampjes tot deuren omgebouwd
Vloertje en balkon gebouwd: ok
maar de ballustrade en tierlantijntjes : lukt wel, maar ben er niet tevreden over.
Dit wordt etswerk, maar daarvoor moet ik mijn etstoestel terug werkend krijgen.
Staat niet op mijn prioriteitslijst, dus ballustrade en tierlantijntjes worden later uitgewerkt.
Vandaag werk ik verder aan de zijvleugels van de spoorgevel.
Wat styreen- en Slater-werk ... Zal wel lukken
Die luifel lijkt me iets wat je met de snijplotter perfect kunt maken. Nog altijd niet gestart met de snijplotter?Voor de rest ziet het er al geslaagd uit.
Zou ik wel graag onder de knie krijgen, maar ik heb al zoveel dingen die ik gedaan wil krijgen.
Maar uitstel is geen afstel ;)
Vind het nog zo slecht niet gelukt
Grtz,
Samuel.
Citaat van: sdz1976 op 02 maart 2018, 10:21:41 AM
Vind het nog zo slecht niet gelukt
Vind ik ook, zeker als je bedenkt dat het in schaal N is.
Jean, wat vind jij er niet OK aan ?
Citaat van: modelbaanHO op 02 maart 2018, 12:48:18 PM
... wat vind jij er niet OK aan ?
Die luifel ziet er niet goed uit: gaten onregelmatig geplaatst.
Ik ben daarna aan de ballustrade begonnen, en dat zag er nog minder goed uit.
Maar ik geraak er wel ;)
Citaat van: Steam.N op 02 maart 2018, 17:41:42 PM
Maar ik geraak er wel ;)
Daar ben ik zeker van !
De gaatjes in de luifel : het was me niet onmiddellijk opgevallen, maar nu je aangeeft dat valt het wel op.
Citaat van: Steam.N op 02 maart 2018, 17:41:42 PM
Citaat van: modelbaanHO op 02 maart 2018, 12:48:18 PM
... wat vind jij er niet OK aan ?
Maar ik geraak er wel ;)
Zeker weten! Wacht maar tot Jean zijn etstoestel terug werkt...
Citaat van: railrunner op 02 maart 2018, 21:03:18 PM
Citaat van: Steam.N op 02 maart 2018, 17:41:42 PM
Citaat van: modelbaanHO op 02 maart 2018, 12:48:18 PM
... wat vind jij er niet OK aan ?
Maar ik geraak er wel ;)
Zeker weten! Wacht maar tot Jean zijn etstoestel terug werkt...
Duurt nog wel even, hé?
Maar als ik jullie snijplotter- en 3D-printer resultaten zie, kriebelt het wel om die technieken aan te leren.
Als het kriebelt moet je sporten Jean ;)
De werken vorderen rustig ...
(http://sdlcs.be/Modelbouw/MSM-N-FB/UitvoeringJean/Geb-Station/P1140895-R.JPG)
Natuursteengevel op het gelijkvloers is een experimentje ...
Niet zeker of ik dit geslaagd ga vinden, morgen ...
In realiteit was elke natuursteenlaag samengesteld als een puzzle van kleinere stukken, maar dat vond ik te veel werk (en waarschijnlijk niet te zien, op afstand).
Leien op de zijgevel zijn een testje (al een tijdje geleden gedaan) van Dirkh (waarvoor nogmaals mijn dank ;) )
Die gaan nog wat verf/pigmenten vragen om het "op elkaar steunend" te simuleren.
Deze avond nog een viertal ramen afwerken (2 aan voorgevel rechts, 2 in zijgevel). samen met hun vensterbanken.
De deur rechts kan ik pas afwerken eens de natuursteen aan de rechterkant van de deur ingekleefd is.
Nu even een booke eten ...
Na lange (ongewilde) stilstand zijn de werken terug aangevat.
Moet wel, als ik tijdig wil klaar zijn om eens te testrijden ...
Vrijdag gekurkt, sporen gelegd en gelijmd.
Deze morgen draadjes gesoldeerd.
Nu servo's plaatsen en het 220V gedeelte aanvatten ...
Stationnetje is nog niet af: nog een viertal ramen afwerken, lichtbakjes maken en het dak er op zetten.
Maar dát is minder dringend ...
Jij hebt moed om met deze hitte op zolder te zitten :D. Veel succes in ieder geval ;).
Ik heb deze namiddag even tijd genomen om wat zaagwerk voor de baan uitgevoerd. Dit was puffen. De rest zal voor een andere keer zijn vrees ik.
Groetjes,
Koen
Citaat van: Koen op 27 mei 2018, 19:08:23 PM
Jij hebt moed om met deze hitte op zolder te zitten ...
Niet op zolder Koen. Erger: in de veranda ... Pfff ... puffen ...
Ondertussen ná de samenkomst al terug in gang geschoten: mijn fries aangepast aan de laatste versie van onze leidraad.
Dan aan een propere bedrading van de modules willen beginnen, maar even in de zetel gaan zitten ... en in slaap gevallen ::)
Dus dat is voor de komende dagen: bedrading en aansturing servo's in orde maken.
Daarna kan ik de modules terug opstellen, en aan de scenery en gebouwen werken.
(hoop ik dan toch, want ik zit ondertussen met een 1:1 project achter in de tuin waarin ik véél tijd steek ...)
Dat moet ik nu niet in de veranda doen, ligt zuid kant is er gemiddeld 50° momenteel, anders wel de ideale zone
om aan modelbouw te doen, veel natuurlijk licht...
Alweer een hele tijd modelbouw-stilte ...
Tóch even doorbreken:
Onlangs een 3D-printer gekocht, en zowaar hier mijn eerste resultaten :
(http://i1089.photobucket.com/albums/i358/jeandv/MSM/MSM-N-Papignies/20181020_095940-R_zpsivykges8.jpg)
Mijn eerdere poging om deze onderdelen in styreen te bouwen waren serieus tegengevallen.
Mijn 3D-printertje heeft mooi werk afgeleverd (vind ik toch ;) ).
Stukken moeten natuurlijk een likje verf krijgen, en juist gepositioneerd worden ...
Hopelijk geeft dit me terug een impuls om aan de modelbouw-slag te gaan ...
Ha Jean terug in actie :)
Blij te zien dat het direct lukt met die 3d printer.
Benieuwd wat daar allemaal uit tevoorschijn gaat komen.
Welcome back Jean ;)
Ha! Jean! Je bent er weer! Ja, ja, leuke 3D printer, leuk dat je er al iets uit krijgt, maar 100 keer leuker dat je weer goesting hebt om te modelbouwen! Wees welkom, en laat je maar eens goed gaan! :D
Ja mannen.
Het deed wel wat pijn, toen de modulebaan met jullie modules er zo prachtig stond, en mijn modules troosteloos boven in huis :(
Duimen ...
De volgende keer sta je er mee tussen te pronken Jean.
Stiekem met een 3D printer zitten prutsen en dus zijn modules niet klaar gekregen voor de expo, wat moeten we daar van denken ... ::) ;). Nee, super om te zien dan je tijd hebt kunnen vinden om terug aan het bouwen te gaan. Ik kijk alvast uit naar wat er daar allemaal uit gaat komen. En vooral de combinatie met je ambachtelijke manier van bouwen. Want daar heb ik nog altijd heel veel respect voor 8).
Welkom terug Jean,en veel plezier met je 3d printer.
Geeft zeker terug moed om verder te bouwen.
Gr.Willy
Wie we hier terug hebben, heel fijn te vernemen dat je terug actief bent!
En zo te zien heeft er ten huize Jean een industriële revolutie plaats gevonden. Naast het ambachtelijke nu high tech, wel wel, wie had dat kunnen verwachten van Jean? Toch geslaagd allemaal. Welke 3D-printer heb je gekocht?
En Jean zet er maar vaart achter ;), want het zou wel eens heel snel kunnen gaan wanneer de MSM-N forumbaan terug naar buiten komt. Maar vooral een goed evenwicht vinden in je privé - werk - hobby.
Veel plezier met Papignies (en andere projecten)!
Citaat van: railrunner op 24 oktober 2018, 00:07:06 AM
... Naast het ambachtelijke nu high tech, wel wel, wie had dat kunnen verwachten van Jean? ...
Tja, Jim ...
Eíndelijk aan het 3D-printen, maar tóch met een gemengd gevoel:
- je realiseert in 3D (óf laser, óf met snij-plotter, óf met etsen, ...) dingen die je met de hand/styreen moeilijk of niet kunt bouwen
Schitterend ! Er gaat alweer een nieuwe bijna ongelimiteerde wereld voor me open
- je zit méér te computeren dan te "bouwen"
Maar ik ga proberen een goed evenwicht te bekomen: projectjes realiseren die passen in een spoorbaan of die baan verrijken, en tóch voldoende "met de hand" verder bouwen wat kan.
Ik had dit al lang in mijn hoofd, maar heb gewacht tot ik een printertje vond dat betaalbaar is (tja, toch redelijk ...) en de (voor N-schaal) vereiste resolutie gaf.
De AnyCubic Photon doet dit. Bovendien compact en stevig.
Citaat van: railrunner op 24 oktober 2018, 00:07:06 AM
... En Jean zet er maar vaart achter ;) ...
Nope, Jim: ik laat me niet meer onder druk zetten ;)
Met alle miserie en kafkaiaanse situaties op 't werk ...
Ik ga mijn ding doen, zo goed als ik kan, maar op eigen ritme ...
Maar dat ik er de volgende keer wil bij zijn: natuurlijk ! Ik ga mijn best doen :)
Citaat van: railrunner op 24 oktober 2018, 00:07:06 AM
... Maar vooral een goed evenwicht vinden in je privé - werk - hobby.
Veel plezier met Papignies (en andere projecten)!
En dát is nu het belangrijkste, zie !
Evenwicht en plezier.
En bovendien het toffe gevoel terug mijn modelbouw-"familie" teruggevonden te hebben !!!
Welkom terug, man 8)
De eerste resultaten met je nieuwe gereedschap zijn alvast ferm !
Maar het is vooral tof dat je terug tijd en energie krijgt voor je projecten !
.