Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: amest op 13 augustus 2006, 23:19:29 PM

Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 13 augustus 2006, 23:19:29 PM
ik zal het maar eens proberen, op zich al wel mijn 10-de plan of zo en tzal waarschijnijk niet de laatste zijn.
Opmerkingen , suggeties, ... altijd welkom.

imghttp://users.pandora.be/kiekjes/spoorplan.jpg/img

Het rode gedeelte gaat omhoog vanaf rechts onder. Sporen liggen niet super exact, heb steeds met flexibele rails gespeeld (programma Drail)

Het rode gedeelte is de bedoeling om met een klein treintje naar een toeristische attractie te gaan (een burcht of zo). Er zijn dus twee bruggen nodig...
Het zwarte is allemaal op hetzelfde (grond)niveau.
Het zou allemaal gaan om stoomtreinen (tijdperk III?). Een draaischijf zou misschien ook leuk zijn, misschien dat daar boven het dok ergens plaats voor is.
De loskade midden onder is voor een vrachtwagen of iets dergelijks.
De opstelsporen kunnen eventueel minder worden als het wat veel wordt. Op papier lijkt het soms allemaal mogelijk.

Een schaduwstation staat hier nog niet op. Dacht eventueel later via de rechterkant ergens (eventueel net 'naast' de tafel naar benden te gaan en het schaduwsation vooraan te zetten.

Hou er rekening mee dat de achterkant tegen de muur zal komen en ik er langs daarniet aan kan. Daarom dat de onzichtbare sporen langs de zijkant liggen (daar is nog net genoeg plaats om ernaast te komen?

De schaal is N trouwens, de grootte van de tafel is 325x110cm

Arvid
http://users.pandora.be/kiekjes/
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 13 augustus 2006, 23:24:49 PM
extra

De rode sectie eindigt bovenaan rechts. Het zwarte streepjemag je negeren dat verwees naar een tekst 'mogelijke spiraal naar beneden'
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Gerolf op 14 augustus 2006, 05:21:53 AM
Als je het zwarte gedeelte vlak houdt, zal het rode snel moeten klimmen vanuit het station.
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 14 augustus 2006, 10:11:17 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Als je het zwarte gedeelte vlak houdt, zal het rode snel moeten klimmen vanuit het station.



Ik kan misschien het rode gedeelte iets later over de zwarte sporen laten gaan en/of ik laat de zwarte sporen er ietsjes zakken?
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Nonkelronnie op 14 augustus 2006, 12:38:10 PM
Zie ik dat nu verkeerd of kan geen trein die van rechts komt je perrons bereiken? Kan een trein die van links komt je opstelsporen bereiken?
En een trein die op je buitenste sppor zit heeft geen mogelijkheid om naar je binnenste te rijden
Als je een sporenplan maakt bepaal je eigenlijk al de trajecten die je treinen gaan afleggen. Hou er rekening mee dat je alle gewilde trajecten kunt rijden met je treinen
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 14 augustus 2006, 19:06:20 PM
citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Zie ik dat nu verkeerd of kan geen trein die van rechts komt je perrons bereiken? Kan een trein die van links komt je opstelsporen bereiken?
En een trein die op je buitenste sppor zit heeft geen mogelijkheid om naar je binnenste te rijden
Als je een sporenplan maakt bepaal je eigenlijk al de trajecten die je treinen gaan afleggen. Hou er rekening mee dat je alle gewilde trajecten kunt rijden met je treinen



Hey de wissels rechts zijn eruit gevallen, die moeten in de spatie komen net onder onzichtbare gedeelte rechts;

Ik zou rechts rijden (zoals in Duitsland?). Als ze van rechts komen kunnen ze er dus gewoon op...
Kom je van rechts en wil je naar de opstelsporen dan moet dat dus lukken met de wissels die blijkbaar verdwenen zijn.

Hieronder een nieuw afbeelding ineens met wat meer gegevns op, sporen bleven bijna hetzelfde, heb de rode sectie wel vroeger laten starten...
(http://users.pandora.be/kiekjes/spoorplan.gif)


EDIT:afbeelding aangepast ifv opmerkingen nonkelronnie
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Nonkelronnie op 14 augustus 2006, 19:13:12 PM
ziet er al niet slecht uit.
Als je rechts rijdt, en een trein komt van links en takt af naar de perrons dichtst bij je station, dan kan die bij het naar rechts rijden niet meer op het buitenste spoor terecht komen om , zoals je zou willen, rechts te rijden

edits: verschillende posts samen gegooid, overzichtelijker

edit1: en omgekeerd kunnen treinen die van je industriegebieden komen niet naar links weg, omdat ze daar niet op het binnenste spoor terecht kunnen komen

edit2: Als een trein van rechts komt en naar het industriegebied moet, dan rijdt hij een stukje (de bocht) op het tegenspoor.
Ik weet niet of dit in het grootbedrijf ook toegepast wordt, of dat daar zou worden geprobeerd om de wissel te laten aansluiten aan de wissel die er al ligt aan de aftakking hoofdlijn-industriegebied
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 14 augustus 2006, 19:58:08 PM
citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

ziet er al niet slecht uit.
Als je rechts rijdt, en een trein komt van links en takt af naar de perrons dichtst bij je station, dan kan die bij het naar rechts rijden niet meer op het buitenste spoor terecht komen om , zoals je zou willen, rechts te rijden



inderdaad, bedankt, ik zal daar nog een wissel moeten bijleggen.
Zal dat direct doen
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 14 augustus 2006, 21:02:31 PM
citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

en omgekeerd kunnen treinen die van je industriegebieden komen niet naar links weg, omdat ze daar niet op het binnenste spoor terecht kunnen komen



bedankt, ook net aangepast in laatste afbeelding.
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 14 augustus 2006, 21:48:48 PM
de trein zit nu inderdaad even aan de verkeerde kant. Ik zal eens poberen , maar dat zal voor morgen zijn, of ik de wissels niet bijeen kan plaatsen.

even een beetje off topic : ben wel verschoten van de plaats van de wissels. Mijn eerste plannen waren getekend met een potlood en dan krijgje heel wat meer wissels op een kort stukje[:D][:D]
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Gerolf op 14 augustus 2006, 22:13:16 PM
citaat:
Geplaatst door amest
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Als je het zwarte gedeelte vlak houdt, zal het rode snel moeten klimmen vanuit het station.
Ik kan misschien het rode gedeelte iets later over de zwarte sporen laten gaan en/of ik laat de zwarte sporen er ietsjes zakken?
Je kan het "rode spoor" ook aan de andere zijde van je station laten vertrekken, en de "buitenbocht" nemen. Dat scheel rijlengte, en je kan oversteken wanneer je wil.
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Nonkelronnie op 14 augustus 2006, 22:48:26 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door amest
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Als je het zwarte gedeelte vlak houdt, zal het rode snel moeten klimmen vanuit het station.
Ik kan misschien het rode gedeelte iets later over de zwarte sporen laten gaan en/of ik laat de zwarte sporen er ietsjes zakken?
Je kan het "rode spoor" ook aan de andere zijde van je station laten vertrekken, en de "buitenbocht" nemen. Dat scheel rijlengte, en je kan oversteken wanneer je wil.



Maar dan moet je wel met een toeristisch treintje over je hoofdlijn
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: amest op 15 augustus 2006, 11:06:28 AM
Ondertussen heeft mijn vader ook opgemerkt dat mijn 150cm in het midden eigenlijk 170 was. Kleine vergissing[:I], dus dat heb ik dan ook maar ineens aangepast.

Heb de wissel rechts die naar industriegebied gaat ook direct aangesloten op de andere wissels.


Het 'rode' spoor liet ik speciaal helemaal rondgaan langs rechts om een zo groot mogelijke hoogte te kunnen winnen zonder gebruik te maken van een spiraal.
Ik start toch op 3 cm piepschuim, dus ik kan het zwarte spoor laten zakken en dan kom ik er net denk ik.

hierbij een 'nieuw' tekeningetje, met nog wat extra kleine aanpassingen ivm landschap? alhoewel dat in het proces waarschijnlijk nog vele malen zal veranderen ook afhankelijk van wat ik vind op beurzen etc;...
(http://users.pandora.be/kiekjes/spoorplan2.gif)
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Havoc op 15 augustus 2006, 12:01:50 PM
Is die helling van het rode spoor zo belangrijk? Tenslotte wil je een toeristisch lijntje maken. Dus als de loc 1 of 2 wagentjes de berg opkrijgt is dat dik in orde.
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Gerolf op 15 augustus 2006, 21:18:33 PM
Een toeristisch treintje hoeft niet noodzakelijk van spoor "1" (= het stationsgebouw) te vertrekken. Het is best mogelijk dat een onafhankelijk bedrijf dit uitbaat, zelfs via een loskade op het goederenterrein. Een buitenbocht kan op die manier wel.
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Nonkelronnie op 16 augustus 2006, 14:29:46 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een toeristisch treintje hoeft niet noodzakelijk van spoor "1" (= het stationsgebouw) te vertrekken. Het is best mogelijk dat een onafhankelijk bedrijf dit uitbaat, zelfs via een loskade op het goederenterrein. Een buitenbocht kan op die manier wel.



Klopt, maar dan moet je ofwel met je toeristisch treintje dwars over je hoofdlijn en dan pas stijgen, ofwel al snel stijgen (vanaf de bocht ofzo) maar dan belemmer je het zicht op een deel van je baan (als je van links erop zou kijken)
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Gerolf op 16 augustus 2006, 21:11:12 PM
Die "buitenbocht" zal gemiddeld 5 centimeter hoger liggen dan je gewone rondlopend verkeer. Dit vind ik nauwelijks gezichtsbelemmmering.
Titel: 'eerste' sporenplan
Bericht door: Nonkelronnie op 16 augustus 2006, 21:16:58 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Die "buitenbocht" zal gemiddeld 5 centimeter hoger liggen dan je gewone rondlopend verkeer. Dit vind ik nauwelijks gezichtsbelemmmering.


Jij zal het wel beter weten dan ik, i'm sure.
Gelieve mijn post te negeren [:I]