Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: boke op 10 augustus 2006, 17:49:22 PM

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 10 augustus 2006, 17:49:22 PM
Zoals Nonkelronny voorstelde in het draadje "kopbrekers" van Sven, begin ik hier een draadje waar iedereen zijn ideetjes kan plaatsen voor mijn ontwerp! Ik zou zeggen... ga je gang maar!
Alvast bedankt!


Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 10 augustus 2006, 17:58:44 PM
Even je vraag hier herhaald, zodat het voor alle lezers duidelijk is:
citaat:
Ondertussen heb ik terug een beetje tijd gevonden en is mijn hobbykamer (zolder) zo goed als klaar om aan een modelbaan te beginnen! Enkel nog schilderen... Ik begin dus ook met "kopbrekers" te zitten! Wie wil er met me mee denken? De grond oppervlakte van de zolder is 8 meter op 4,5 meter onder een dak met een hellingsgraad van 45?! De bruikbare oppervlakte is dus ongeveer 6,20 meter (afhankelijk van de hoogte waarop ik bouw) op een 4m40! Zelf had ik gedacht aan een u-vormige baan waarbij de beide beentjes van de "u" onder de beide dakhellingen komen en de onderkant van de "u" tegen de buitengevel! In het midden van deze buitengevel bevindt zich wel een raam met een radiator eronder! Aan de openkant van de "u" bevindt zich de toegangsdeur, nog een radiator en de schouw waardoor er tussen de schouw en de zijgevel maar ongeveer 3m90 overblijft i.p.v. de hogervermelde 4m40! Voor sommigen zal deze oppervlakte wel te klein zijn, maar ik denk dat er ook vele zijn die het met veel minder moeten doen! Met deze oppervlakte ben ik in iedergeval tevreden! Wat ik wil: een Belgische baan, diesel, vooral goederentreinen, geen overvloed aan sporen, maar ook veel aandacht voor landschapsbouw en heel wat speel/rangeermogelijkheden!
Op het eerste gezicht lijk je ruimte genoeg te hebben. Is het echter niet mogelijk om een tekening van je ruimte te plaatsen? dat is voor velen, waaronder mezelf, een stuk eenvoudiger dan tekst.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 10 augustus 2006, 18:07:45 PM
Hallo Gerolf,

Bedankt voor je reactie en het herhalen van de tekst! Een tekening plaatsen is moeilijk daar ik thuis (nog) niet over internet beschik en ook geen kaas gegeten heb om tekeningen te maken met een PC [}:)]! Het Forum volg ik in de rustige uurtjes op het werk [:I]! Maar moest iemand er aan uit kunnen en een tekening kunnen plaatsen, doe maar [^]!

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 10 augustus 2006, 18:34:10 PM
Ik heb even iets geprobeerd vanuit je tekst:
(http://meb.gerolf.be/msm/boke0.jpg)
Ik kon niet zeker afleiden waar je raam, radiators, schouw en toegangsdeur staan. Afgaande op veronderstellingen kwam ik tot de groene ruimte, die beschikbaar kan zijn voor je baan.
Zeg maar wat er gecorrigeerd moet worden.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 10 augustus 2006, 19:07:49 PM
Amaai... Gerolf! Dat is sneller getekend met de PC dan ik kan tekenen met een potlood! Je analyse van mijn beschrijving is bijna perfect! Zo ziet het er inderdaad uit! Alleen de deur en schouw van plaats verwisselen en vlak naast mekaar plaatsen. Hiervan had ik geen melding gemaakt in mijn beschrijving omdat deze ruimte toch niet kan gebruikt worden voor de modelbaan! Tussen de radiator en de schouw (recht tegenover het raam dus), is er een toegansdeurtje (deur +/- 1m40 hoog) - maar een verdieping hoger gelegen - voorzien om onze overgebleven bergzolder te bereiken! Deze bevindt zich dus bijna in de nok van ons dak! Ik kan daar juist nog rechtstaan [^]! Om daar naartoe te gaan moet ik een ladder kunnen plaatsen tussen schouw en radiator! Verder nog een opmerking: de groene rechterkant van je tekening moet dus smaller worden maar kan doorlopen tot tegen de muur! (juist naast de deur dus)! Ik ga thuis eens alles opmeten en je de juiste maten doorgeven, maar daarvoor zit ik nu op de verkeerde plaats natuurlijk [:)]!
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 11 augustus 2006, 17:19:16 PM
Deze voormiddag ben ik eens aan 't meten geweest! De tekening van Gerolf is dus bruikbaar als basis mits een paar kleine aanpassingen! Ik hoop dat ik alles duidelijk kan beschrijven. Aangezien ik geen idee heb van de nauwkeurigheid van de schaal waarop Gerolf getekend heeft, geef ik de maten tot op een paar centimeters weer! Maar ik neem aan dat het nu ook niet zal aankomen op ??n centimeter!
Daar gaan we:
Alles is vanop de grond gemeten!
De lengte van de zolder is 8m36, de breedte is 4m46.
Het zolderraam zit in het midden van de zijgevel (onderzijde tekening) en is 1m10 breed! Indien ik dit open zet (poetsen af en toe [}:)]) komt het raam zelf nog 92 cm naar binnen!
Voor beide radiators moet je een breedte van 1m30 en een dikte van 20 cm voorzien. De raamradiator staat dus ook in het midden van de zijgevel, de andere op 2m20 van de linker bovenhoek (steeds verdergaan op de tekening van Gerolf).
De deur staat op 2m25 uit de rechterbovenhoek en heeft een totale breedte van 1m17! Aansluitend links naast de deur staat de schouw en heeft een breedte van 83 cm (55 cm dik) (deur en schouw moeten  nog van plaats gewisseld worden op de huidige tekening van Gerolf)! Tussen schouw en radiator heb ik dus nog een kleine meter over!
Andere belangrijke afmetingen zijn de lichtgrijze vlakken op de tekening! Die bevinden zich beiden onder de dakhelling (45?) en moeten 90 cm breed zijn! voorbij de 90 cm, ben je dus ook voorbij de eerste gording en heb ik een bruikbare hoogte van 1m20! De volgende gording bevindt zich op een hoogte waar ik reeds onderdoor kan lopen zonder mijn hoofd te stoten[^]! Wel gaan die beide grijze vlakken dienst doen als bergruimte! In eerste instantie had ik gedacht om alles af te sluiten met schuifdeurtjes, maar aangezien hiervoor ook veel timmerwerk nodig is, heb ik gekozen voor het systeem van grote plastic opbergkoffers op wieltjes! Deze moeten dan onder de modelbaan kunnen doorrijden naar een open plaats op zolder! Dit leek me handiger en... geen timmerwerk [;)]!
Door deze afmetingen kan de modelbaan doorlopen tot tegen het overgebleven stukje muur naast de deur. De breedte van de modelbaan kan op die plaats maximum 1m35 zijn. zelf had ik al eens gedacht dat dit de ideale plaats zou zijn voor een klein locdepot! Verder wil ik nog opmerken dat de modelbaan indien ze (bijna) tegen de dakhelling geplaatst wordt niet meer bereikbaar is langs de achterkant! Vandaar dat ik dacht om een smallere baan te voorzien! De zolder is in het midden 4m50 hoog en zoals reeds gemeld is er in de muur tussen de schouw en radiator een toegangsdeur voorzien op een hoogte van 2m60 naar een kleine bergzolder (vrij hoog gelegen in de nok!) hiervoor moet ik een ladder kunnen plaatsen tussen radiator en schouw! Hopelijk kunnen jullie een goed beeld vormen van de situatie! Het begint serieus te jeuken bij me om aan "iets" te kunnen beginnen [:p]! Alvast bedankt voor de tips...
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 11 augustus 2006, 17:53:38 PM
Buiten de zwaairichting van deur en raam, komt het denk ik op het volgende neer:

(http://meb.gerolf.be/msm/boke1.jpg)

De lichtgroene ruimte duidt bruikbare ruimte aan, maar een vrije doorgang naar het raam is waarschijnlijk wenselijk.
De donkergroene lijnen bakenen een gebied af waar rechtstaan geen probleem is (190cm of hoger)
Het raster geeft 50cm-vakken aan, en start linksboven.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 11 augustus 2006, 18:17:29 PM
Snelle Gerolf... Perfect! Zo ziet het er inderdaad uit! Maar ik denk dat als ik al die ruimte ga gebruiken, het concept niet meer past in mijn budget! Vandaar zal ik wel de voorkeur geven aan minder plaats voor de baan en meer voor de toeschouwers! Wat een luxe zeg, dat ik dit kan schrijven! Verder moet ik trouwens ook aan alles nog aan kunnen... o.a op 1m20 van de boven en onderkant van de tekening en op ongeveer de eerste rasterlijn die ligt aan de "nokkant" naast de 2 groene lijnen zijn er in totaal 4 lichtpunten voorzien! Ik zal daar ooit wel eens een lampje moeten gaan vervangen zeker [}:)]! Ook met zulke zaken wil ik wel proberen rekening te houden!
Wat betreft de zwaairichting van de deur en het raam heb je goed gegokt! Perfect! De start van het plannen is dus voor mij gemaakt! Alvast bedankt!
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 11 augustus 2006, 18:45:04 PM
Als ik zo alles eens overloop, ben ik aan het twijfelen aan de plaats van de lichten. Zij hangen aan de derde gording en dus vermoed ik dat ze nog meer naar het midden van de zolder hangen! Ben ik juist met mijn redenering dat de derde gording ongeveer op 3 x 90 cm geplaatst is langs beide zijden en de verlichting dus in de buurt van de 2de rasterlijn (vanaf groene lijn) hangt i.p.v. de eerste? Ik zal het thuis dus weer eens moeten checken... De 1m20 vanaf de onder- en bovenkant is in ieder geval juist!
Verder heeft er al een bevriend modelspoorder me de tip gegeven om met een heel smal enkelsporig stuk het raam te passeren i.p.v. een staanplaats te voorzien! Maar hieraan twijfel ik dus dat dit praktisch is! Een uitneembaar gedeelte (op wieltjes?) is misschien ook mogelijk [?]!

 


Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 11 augustus 2006, 19:46:53 PM
Ik ben blij dat je tevreden bent met de tekening, Boke [;)]
Uiteraard is het hele lichtgroene veld te groot: je hebt loopruimte nodig tussen en/of langs de baan.
Een wegrijdbaar deel aan het raam is zeker mogelijk, mits je vloer stevig is en vlak genoeg ligt. Dit kan zelfs vrij diep zijn.
Je bergruimte onder de onderste gordingen heb je waarschijnlijk ook graag makkelijk bereikbaar.

Twee vragen:
- Heb je een werkruimte in een andere (aanpalende) ruimte of moet je op deze plaats ook nog een werktafel voorzien?
- De totale breedte van je deur vond ik wel enorm (117cm) - Ik neem aan dat het deurgat een stuk smaller is, of ben ik mis?
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 11 augustus 2006, 20:16:15 PM
Gerolf, de deur is inderdaad smaller maar ik heb de stijlen mee gemeten! Je vraag over de werktafel... Hoe groot zou die eigenlijk moeten zijn? Zelf had ik al gedacht om een kleine tafel (werkblad) te voorzien onder de (wegneembare) ladder naar de hogergelegen bergzolder! Ik heb daar in het hoekje naast de schouw een stopcontact! Verder is er in elke hoek van de zolder een stopcontact voorzien (een beetje voor die lichtgrijze vakken dus!) Aangezien ik niet van plan ben om me steeds eenzaam terug te trekken uit mijn gezin en veel op zolder te zitten "prutsen" [:)], zal ik ook beneden wel wat knutselen! Daar hebben we een bureautje voorzien voor de computer! Die wordt daar geplaatst op een werkblad in L-vorm! Veel meer werkblad dan PC natuurlijk. Dus daar kan ik ook wel werken! Vuile werkjes bv. airbrush kan ik in de garage uitvoeren (bevindt zich in de tuin!)
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 11 augustus 2006, 20:24:29 PM
Nog even over de afwerking van de zolder: gans de zolder is gevloerd. Hoe vlak dat is, heb ik nog niet nagezien maar ik neem aan dat daar even goed (of slecht [:D]) gevloerd is als op het gelijkvloers en de 1ste verdieping! In ieder geval: mij lijkt het vlak te zijn!
Ook is er aan het raam een rolluik dat dus moet kunnen neergelaten worden (elke dag [?])! Om dan steeds het deel baan te gaan verrijden is ook niet ideaal! Daarom lijkt je staanplaats op de tekening toch interessanter!
De gemetste muren op de hobbyzolder zijn allemaal bezet! Schilderen [:(!] gaat dus de laatste karwei worden voor de aanvang van de baan!

Groeten en alvast bedankt!

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 11 augustus 2006, 22:14:07 PM
Een kleine werktafel is zo te horen voldoende, en zou daar inderdaad een plaatsje kunnen hebben. Dat rolluik kan je misschien ook elektrisch - op afstand dus - bedienen.
Nu ja, ik heb nog even zitten prutsen met een ander programma dat ik heb ...

(http://meb.gerolf.be/msm/boke3d0.jpg)

En ... lijkt het er wat op?
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 11 augustus 2006, 22:44:10 PM
Knap Gerolf! Welke programma's gebruik je daar toch voor? Je bent er blijkbaar goed mee vertrouwd! Ik moet dringend bijscholen precies, aangezien mijn job computeroperator is! Maar ja... produktie opvolgen op een mainframe is iets heel anders dan tekenen op een PC [;)]...
De beide radiators zijn wel hoger, het vensterschap onder het raam komt ongeveer op borsthoogte! Ik zal het thuis ook eens meten... En ik denk (ben bijna zeker dat er 2 gordingen (1 aan elke dakhelling) meer is voorzien! Volgende week heb ik een weekje verlof [^] en zal ik het forum eventjes moeten missen [V]! En als onze toekomstige papa, Sven, nu denkt dat ik een week ga schilderen, is hij ernaast! Mijn vrouw moet namelijk wel gaan werken en ik zorg voor de kindjes! Schilderen? Op blaadjes papier (en er al eens naast) misschien wel... 't Zal thuis voor mij een drukkere week worden dan een werkweek! Op maandag 21 augustus kom ik terug in de nachtshift! Ik ben eens benieuwd wat ik in dit draadje ga lezen! Prettig weekeinde en nogmaals bedankt! En zoals je merkt... ik zal me langzaam haasten met mijn hobby [:)]!

Groetjes,
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 11 augustus 2006, 22:52:53 PM
't Is met 3DsMax gedaan. Animaties zijn dus ook mogelijk [;)]
Het aantal gordingen heeft weinig belang voor je baan, je radiatorhoogte en raamhoogte natuurlijk wel.

Amuseer je met de kindjes thuis. Enneuh, als je tijd hebt tussendoor, neem dan een schetsboek vast [}:)] [;)]
Ik zal intussen ook wat proberen, en anderen hopelijk ook.

Edit: raamhoogte en radiator heb ik intussen "op't gedacht" wat aangepast.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 12 augustus 2006, 12:51:54 PM
Een poging tot sporenplan:

(http://meb.gerolf.be/msm/boke2.jpg)

Wat uitleg erbij:
Het geheel is een dubbelsporige hoofdlijn met twee rangeeraansluitingen, waar op hun beurt een elektriciteitscentrale en een kolenmijn aansluit. Doorheen een achtergrondplaat (blauw) over de baan kan een trein lege wagens afzetten aan de koolmijn en volle ophalen. Aan de elektriciteitscentrale gebeurt dan het omgekeerde.
De dubbelsporige hoofd lijn mondt via twee klimspiralen met 25cm hoogteverschil (bruin) uit op een keercirkel (oranje) die verder aansluiting geeft op een schaduwstation (oranje). Via die keercirkel kunnen trein "keren" op de hoofdbaan (zoals bij een hondebeen-baan), maar ook gewoon doorrijden of naar het schaduwstation rijden.
Een locdepot hoort er ook bij. Boke vroeg om diesel, dus de draaischijf hoeft eigenlijk niet per s?.

Allez, en nu de anderen ... [:o)] [;)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: modelbaanHO op 13 augustus 2006, 20:50:00 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Allez, en nu de anderen ... [:o)] [;)]


Is dit nog voor verbetering vatbaar ? Hoe doet ge dat? Ik heb er 3 jaar over gedaan om een plan te tekenen voor mijn baan dat ik min of meer acceptabel vond. Jij doet dat op enkele dagen. Proficiat.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: ERVIN op 13 augustus 2006, 21:12:42 PM
Ja maar,onze Gerolf is dan ook  gene simpele hoor,geen uitdaging is hem te veel.[;)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 13 augustus 2006, 22:30:13 PM
Merci hoor, jongens, maar zou het niet leuk zijn voor Boke als er wat andere idee?n bijkwamen?
Ik denk ?cht wel dat er met die ruimte nog andere ?n betere oplossingen zijn.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Johnnytrein op 14 augustus 2006, 10:18:58 AM
Ervin, oppassen de Gerolf zijn vrouw zegt nu al dat de kolmaat van zijn hemden veel groter is dan vroeger. [:D] Johnny
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Nonkelronnie op 14 augustus 2006, 12:36:54 PM
ik zou wel een plan willen tekenen voor je, maar zit nu in 2e zit en das nu even prioritair
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 14 augustus 2006, 22:21:02 PM
@ johnny: dat bovenste knopje doe ik al jaren niet meer dicht [:D]
@ nonkeltje: sterkte met "den blok", man!
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Nonkelronnie op 14 augustus 2006, 22:52:34 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
@ nonkeltje: sterkte met "den blok", man!



thx Gerolf
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 23 augustus 2006, 01:59:31 AM
Hallo allemaal,

Terug van een weekje afwezig te zijn geweest... en ondertussen heeft Gerolf blijkbaar niet stilgezeten! Bij sommigen gaat het plannen toch vrij snel! Maar dat zal wel nodig zijn om elke maand een tijdschrift vol te krijgen [;)]! Zelf ben ik thuis ook een beetje aan 't tekenen geweest en vooral aan 't denken! En ondertussen ben ik er bijna zeker van dat het plannen ??n van de moeilijkste zaken zal zijn bij het maken van een baan! Enerzijds heb je de beperkingen van de ruimte en anderzijds ben je al een beetje afhankelijk van de onderdelen die je in het verleden al hebt aangeschaft! En dan komt het natuurlijk erop aan om zo creatief en origineel mogelijk iets te bedenken!
Wat het plan van Gerolf betreft, lijkt me dit een zeer mooi en gevarieerd plan! Bedankt, Gerolf! Maar mijn eerste reactie toen ik het zag was iets van "hoe moet ik zoiets in elkaar gaan timmeren" [:I]! Is dit niet wat te ingewikkeld voor mij [?]. De baan waaraan ik ga beginnen is mijn eerste en zelf had ik wel iets eenvoudigers voor ogen! Vooral het oranje gedeelte met dat cirkelvormige gedeelte, daar krijg ik geen zicht op of ik daarmee in de problemen ga komen met de beruchte keerlussen in het twee-railsysteem! Ik weet dat ik nu moet opletten wat ik schrijf om weer geen reacties uit te lokken voor of tegen gelijkstroom/wisselstroom! Het materiaal dat ik liggen heb, is nu ??nmaal voor DC en daar zal ik het dus mee doen! Wel heb ik de voorkeur gegeven voor digitaal rijden... Maar voor de wissels en seinen geef ik momenteel toch ook nog de voorkeur om deze zelf te bedienen! Ik vind dat ik zelf ook nog iets moet kunnen doen als mijn treinen gaan rijden...
Om nu terug te gaan naar het plan: het idee om treinen al dan niet te kunnen keren of parkeren [;)], is wel knap gevonden! En zoveel te meer ik het plan bekijk, zoveel te meer mogelijkheden ontdek ik erin! De enige opmerking die ik heb is dat de baan precies nogal veel bochten heeft waardoor bij ontkoppelen/koppelen van wagens en locs toch wel een helpend handje nodig is! Of zie ik dat verkeerd?
Wat me niet duidelijk is op het plan, is het traject dat in zwarte stippellijnen is aangeduid. Is het de bedoeling dat de treinen door de achtergrondplaat rijden [?]
Verder nog een opmerking over het thema. Het voorbeeld van Gerolf is een koolmijn en elektriciteitscentrale. Maar met de nodige creativiteit kan op deze baan elke combinatie van sectoren in aanmerking komen! Als er maar geladen en gelost kan worden [:)]!

Wat de plaats van de baan op zolder betreft, zal de ruimte gebruikt worden die Gerolf ook gebruikt heeft: bij het raam kunnen, lijkt me handiger dan dat er (ook al is het maar een enkelsporig traject) iets voor staat! Zo denk ik ook over de radiators! Ook daarrond zal ik proberen om wat vrije ruimte te hebben! Door dit alles is het noodzakelijk om via ??n zijde van de ruimte naar het raam te kunnen gaan... Juist zoals Gerolf het ingetekend heeft. Hierdoor blijft ??n zijde van de bergruimte gemakkelijk toegankelijk, wat ook voor de andere gezinsleden toch handig is! Hier zitten we dus duidelijk op dezelfde golflengte, Gerolf! Verder was ik nog niet geraakt [}:)]!
Tot zover mijn eerste reactie: tips en suggesties blijven welkom in mijn draadje!

Groetjes,

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 07 september 2006, 14:26:35 PM
citaat:
Geplaatst door bokemijn eerste reactie toen ik het zag was iets van "hoe moet ik zoiets in elkaar gaan timmeren" [:I]! Is dit niet wat te ingewikkeld voor mij [?]
Ik heb geen idee van je timmerkunst. met een open-raammethode kan je echter v??l bereiken
citaat:
Vooral het oranje gedeelte met dat cirkelvormige gedeelte, daar krijg ik geen zicht op of ik daarmee in de problemen ga komen met de beruchte keerlussen in het twee-railsysteem!
Nee, geen keerlusprobleem: als je goed kijkt zie je dat je terugkomt op het tegenspoor
citaat:
...precies nogal veel bochten heeft waardoor bij ontkoppelen/koppelen van wagens en locs toch wel een helpend handje nodig is! Of zie ik dat verkeerd?
Daar heb je een punt. als je echter een stukje quasi-rechte rail plaatst op plekken waar er gekoppeld wordt (bij de wissels dus), is er geen probleem meer.
citaat:
Wat me niet duidelijk is op het plan, is het traject dat in zwarte stippellijnen is aangeduid. Is het de bedoeling dat de treinen door de achtergrondplaat rijden [?]
Inderdaad. Echter geen treinen, maar enkel de afgekoppelde wagons. Die worden aan de andere zijde weer aangekoppeld
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 08 september 2006, 22:50:38 PM
@ Gerolf: bedankt voor je reactie... Hetgeen waarmee ik momenteel bezig ben, is te bekijken wat ik van jouw plan kan overnemen in hetgeen ik zelf in gedachten had! Met het reeds aangekochte materiaal zal ik nooit het thema koolmijn/electriciteitscentrale kunnen maken! Maar zoals reeds gezegd, lijkt het me een baan met vele mogelijkheden!
Aangezien het momenteel nogal een drukke periode is op het werk (de verkiezingen van oktober zijn weer in aantocht [}:)]), heb ik niet meer tijd om momenteel verder te reageren! Ik laat iets van me horen in rustiger tijden [;)]!

Groetjes,

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 24 oktober 2006, 06:40:05 AM
Hallo allemaal,

De voorbije weken ben ik thuis ook nog eens aan 't denken/plannen geweest en ben ik nog eens de oude MSM-nummers aan het doorbladeren geweest op zoek naar voorbeelden! Nu wil het toch wel lukken dat in MSM nr. 7, op blz. 22 een heel eenvoudige modelbaan beschreven staat met het principe van een dubbelzijdige achtergrond in het midden van de baan, eigenlijk hetzelfde als Gerolf toegepast heeft in hoger vermeld plan! Wanneer ik nu alles eens op een rijtje zet (reeds aangekocht materiaal, beschikbare ruimte, geen te ingewikkelde baan,...) ben ik iets aan 't plannen dat een kruising wordt tussen het voorstel van Gerolf en het eenvoudige plan van MSM nr. 7. Aan de ene kant zou ik een station bouwen, aan de andere kant industrie! Het hoofdtraject zou ik wel dubbelsporig maken en zowel aan de stationskant als aan de kant van de industrie wil ik wat rangeersporen voorzien, zodat er voldoende speelmogelijkheden zijn! Indien ik de beide kanten vrij smal hou (ik dacht aan 80cm), kan ik gebruik maken van een totale oppervlakte van 1m60 op ongeveer 5m. Om de baan nog verder uit te breiden, dacht ik om aan de kant van de industrie een enkelsporig nevenlijntje te laten stijgen en dit via een brug op 1 hoog de dubbelsporige hoofdlijn aan de kant van het station te laten kruisen. Dit zou toekomen op een uitbreiding van de baan, gelegen naast de bovenvermelde hoofdbaan! Deze uitbreiding zou dan als thema een militair domein hebben, daar ik al enkele wagons bezit met zulke ladingen! Ik moet nog eens bekijken of ik voldoende ruimte over heb om onder dit militair domein een schaduwstation te voorzien! Dit zou het voordeel hebben dat het schaduwstation op dezelfde hoogte ligt als de hoofdbaan en ik dus geen ruimte moet voorzien voor hellingen naar het schaduwstation! Lijkt me eenvoudiger om te bouwen en om wissels ondergronds aan te sluiten! [;)] Wat denken jullie hiervan? Alvast bedankt voor reacties!

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Tom op 24 oktober 2006, 19:20:50 PM
Klint indrukwekken. [^]
Laat zeker eens wat zien als je iets op papier hebt (of tegenwoordig computer [:D]) ik ben benieuwd. [;)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 24 oktober 2006, 21:03:36 PM
Klinkt goed, Boke. Laat eens zien?
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 25 oktober 2006, 03:42:30 AM
Gerolf en Tom,

Ik beloof om bij gelegenheid eens iets te laten zien maar zoals jullie ondertussen al weten zijn moderne PC- en internettoestanden thuis nog niet aan mij besteed! Dit komt nog wel hoor, maar wanneer? [}:)] Ondertussen behelp ik me met pen en papier om iets te tekenen en zonder scanner is het dan weer een probleem om dit op het forum te plaatsen! Maar zodra de gelegenheid zich voordoet, zal ik het hier plaatsen! Deze week sta ik - zoals jullie kunnen zien - met de nachtshift. Mijn zolder is zo goed als klaar op het schilderen na! Dit hoop ik te doen tijdens een weekje vrij dat ik gepland heb begin december! Ik hoop begin 2007 aan de modelbaan te kunnen starten! [^]
Wat ik wel moeilijk vind aan het plannen is om in deze fase ook het budget onder controle te kunnen houden! Alles is zo getekend, maar als je dan ga kijken hoeveel wissels je nodig hebt, is dit soms al een rede om een maagdelijk wit blaadje te nemen en... opnieuw te beginnen! Vandaar ben ik eigenlijk ook aan het bekijken of het niet mogelijk is om te starten met een basisgedeelte waar na verloop van tijd bijgebouwd kan worden!
Een ander probleempje waar ik ook nog niet uit ben, is de rails die ik ga gebruiken. Ik heb hierover ooit eens een draadje gestart (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=453&SearchTerms=rocoline) maar ondertussen is dus dit railsysteem niet meer verkrijgbaar! De reeds aangekochte rails (niet zo veel) zou ik willen gebruiken in ofwel de onzichtbare baangedeelten of wel op de uitbreidingen aan de hoofdbaan! Ondertussen ben ik toch voorstaander om rails zonder ballastbed te gebruiken. Vooral "het na enkele jaren niet meer verkrijgbaar zijn van" weerhoud me ervan om door te gaan met rails met ballastbed! Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen zeker [:D]? En rechtuit gezegd: als ik zie wat sommige forumleden presteren m.b.t. hun ballastbed, zou ik dit ook wel willen proberen! Ik denk dan vooral aan de baan van Erwin: hoeveel meters ballast zou die moeten leggen? Indien ik kies voor rails zonder ballast, gaat mijn voorkeur uit naar Rocoline! Wordt vervolgd...

Groeten,

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 20 december 2006, 20:52:32 PM
Nog steeds aan 't schilderen...[}:)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 17 februari 2007, 02:29:47 AM
Hallo allemaal,

Volgende week heb ik een weekje verlof en zal ik de laatste kleinigheden afwerken op mijn zolder! [:)] Het heeft allemaal een beetje langer geduurd dan gedacht, maar uiteindelijk zijn de modeltreinen een hobby! En bij mij is het dan toch zo, dat er soms andere zaken voorgaan! [:I] Ondertussen heb ik nog heel veel rondgekeken en ook een paar bevriende modelbouwers buiten dit forum hun gedacht gevraagd! En wat blijkt: zo veel te meer meningen ik vraag, zoveel te meer verschillende idee?n men voorstelt! Ja, na een tijdje weet je het zelf niet meer! [}:)] Ik ga met de interessante tips die ik kreeg proberen rekening te houden en voor de rest... bouwen waar ik zin in heb en wat mogelijk is voor me! Uiteindelijk is het de bedoeling om plezier te beleven in je vrije tijd en als ik dan zelf tevreden ben met het resultaat, daar kan toch niemand problemen mee hebben? Wat ik wel zeker weet, is dat ik zal starten met een basisdeel, dat naargelang de werken en tijd vordert eventueel nog kan worden uitgebreid naar andere hoeken van de hobbykamer! Mijn grootste angst is eigenlijk om aan een groots opgezet plan te beginnen en te moeten vaststellen dat het project nooit tot een goed einde zal komen... Vandaar dat ik kies voor deze werkwijze! Indien ik echt met een probleem zit, zal ik dit in dit draadje kenbaar maken! Maar ik denk dat er al veel problemen opgelost worden in andere draadjes! En via MSM natuurlijk! [;)] Momenteel ben ik aan 't bekijken welk merk van rails ik ga gebruiken! E?nmaal ik die keuze gemaakt heb, kan ik starten. Misschien staan er binnen afzienbare tijd dan ook foto's van mijn baan in dit draadje! [:I]

groetjes,

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: ERVIN op 17 februari 2007, 09:26:36 AM
Hoi Boke, veel succes, en hou op ons de hoogte h?.[;)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 17 februari 2007, 09:44:14 AM
We zijn benieuwd, Bart [;)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: loebaske op 17 februari 2007, 10:05:59 AM
laat maar komen h? (Grietje) Bart
we kunnen nog altijd iets bijleren door je banenplan.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: geremila op 17 februari 2007, 14:42:24 PM
Hallo Boke,

Ik begrijp jouw probleem! Soms krijg je zoveel suggesties dat je niet meer weet wat te kiezen.[;)] Maar dat is in ieder geval beter dan niet weten wat te bouwen. knopen doorhakken en eraan beginnen zou ik zeggen.
Veel succes[:)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Greg op 17 februari 2007, 15:18:53 PM
Boke erg veel succes met je baan, en hou ons op de hoogte [:)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 26 februari 2007, 10:03:54 AM
citaat:
Geplaatst door geremila

Hallo Boke,

Ik begrijp jouw probleem! Soms krijg je zoveel suggesties dat je niet meer weet wat te kiezen.[;)] Maar dat is in ieder geval beter dan niet weten wat te bouwen. knopen doorhakken en eraan beginnen zou ik zeggen.
Veel succes[:)]



Je slaat de nagel op de kop! Ik ga er aan beginnen en uiteindelijk is het belangrijkste dat ik ermee tevreden ben! Ik laat iets van me horen bij gelegenheid!

Groetjes,

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 21 april 2007, 01:04:16 AM
Hallo allemaal,

De voorbije tijd heb ik gebruikt om de laatste werkjes uit te voeren:  voor het raam is een Luxaflex bevestigd zodat de zonnestralen kunnen geweerd worden van de toekomstige modelbaan! [:I] Tussen de radiator en de schouw heb ik een werkblad geplaatst waar ik al zittend een beetje kan knutselen. Achter de deur is er een werkblad op 90 cm hoogte: daarop kan ik eventueel (een) machine(s) plaatsen... Ik weet wel dat alles niet zo groot is, maar als er alleen datgene staat wat ik op dat moment nodig heb, zal er waarschijnlijk nog plaats over zijn! Daarstraks heb ik trouwens nog een leuke gelezen: "Ordelijke mensen zijn te lui om dingen te zoeken" [;)]! Het belangrijkste met betrekking tot de modeltreinen zelf: ik heb definitief de knoop doorgehakt voor wat betreft de keuze rails: ik ga gebruik maken van Tillig Elite code 83. De enkele stukken oudere Roco-lines met ballastbed die ik bezit en die niet meer gemaakt worden, zullen niet gebruikt worden! Ik ga zelf het ballastbed maken! Als ik hier de foto's zie van sommigen, is dit toch meer realistisch! Van een vriend heb ik een plan gekregen, dat me wel aanstaat. De hoofdlijn in het plan is heel eenvoudig: gewoon een ovaal met in het midden een opening waarin je kunt staan. Aan de binnenkant van dit ovaal is een achtergrondplaat (niet volledig rond, maar U-vormig). Achter deze achtergrondplaat bevindt zich het schaduwstation waar je dus bijkan door in de opening van het ovaal te gaan staan. Heel eenvoudig als je het ziet... Het zichtbare gedeelte kan je naar believe enkel- of dubbelsporig maken en op beide rechte delen van het ovaal kan je dan een thema maken (bv. station & klein industriegebied). Wat me vooral aanstaat bij dit systeem is het vermijden van hellingen naar het schaduwstation, de beperkte oppervlakte dat je moet aankleden en de mogelijkheid om met lange treinen te rijden/weg te zetten... Veel kans dat het definiteve plan iets in die richting zal worden... [:I]. Het enige minpunt is dat er nergens de mogelijkheid bestaat om treinen te keren. Maar indien er nog plaats over is naast het ovaal is daar vlug een keerlus bijgeplaatst! [;)] Ook een eventueel locdepot kan waarschijnlijk wel links of rechts bijgeplaatst worden!  

Groeten,

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 06 mei 2008, 22:11:34 PM
Hallo allemaal,

Ook ik heb, zoals Havoc in een ander draadje schrijft, het forum even minder bezocht daar er soms toch nogal scherp gereageerd wordt als er meningsverschillen zijn. Ik heb daar in het verleden nog al eens op gereageerd: spijtig dat dit voorvalt. [}:)] Uiteindelijk zijn we toch maar met een vrije tijdsbesteding bezig die iedereen op zijn manier probeert uit te oefenen en waar alleen het volgende telt: als je er zelf mee tevreden ben, is het goed! [;)] Tips van anderen zijn zeker welkom, maar uiteindelijk ben je 't zelf die beslist wat je met die tips zal doen! [:I]
Nu even naar mijn baan. Alles verloopt trager dan gedacht. Het uittekenen van een baan heb ik opgegeven. [:0]. Ik ben van een gans ander principe vertrokken, nl. eerst de onderbouw bouwen op de beschikbare plaats. Daarna zien we wel wat er mogelijk is (ruimte, financieel en... goesting [;)]).
Verder evolueer ik steeds meer naar een baan met een beperkt aantal sporen. Liever klein en fijn, dan groots bedacht maar nooit echt af! [;)] Mijn onderbouw bestaat uit vier bakken (vaste modules) van 120 cm op 100 cm die tegen mekaar geplaatst worden. Zo beschik ik over een lengte van 4m80. Het is de bedoeling dat ik in de toekomst nog zulke vier modules maak zodat ik ook aan de andere kant van de zolder een lengte heb van 4m80. Deze twee rijen modules zullen op de kop met elkaar verbonden worden zodat er eigenlijk een groot ovaal ontstaat waarin ik nog in 't midden kan staan. Het systeem dat ik dus gebruik is eigenlijk een module systeem maar niet met de bedoeling om de modules later nog van elkaar te halen... Op de ene rij modules plan ik een (dubbelsporig) station, de andere een enkel industrieel spoorlijntje met de nodige aftakkingen naar de industrie. De diepte van de modules (zichtbare deel) zal maximum 65 cm diep zijn. Zo hoef ik ook geen grootse landschappen aan te kleden. Op deze afstand ook (65 cm) staan hogere poten waartegen ik de achtergrond plaat kan bevestigen. Achter deze achtergrondplaten (de overblijvende 30 ? 35 cm) komt het schaduwstation. De poten van de onderbouw heb ik 115 cm hoog gemaakt. Mij leek deze (minimum) hoogte ideaal.

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: doomslu op 06 mei 2008, 23:02:13 PM
Boke, twee opmerkingen :

- liever klein en fijn... vind ik een zeer gezond uitgangspunt. [;)]

- Het uittekenen van een baan heb ik opgegeven. . Ik ben van een gans ander principe vertrokken, nl. eerst de onderbouw bouwen op de beschikbare plaats. Hier zou ik toch mee oppassen. Het reli?f van jouw landschap zou je toch al op plan moeten hebben alvorens je daar aan begint.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 07 mei 2008, 01:12:17 AM
Luc,

Bedankt voor de tip. Het is wel mijn bedoeling om de baan zo vlak mogelijk te houden. Waarschijnlijk ga ik op de achtergrond wat rangeersporen hoger leggen (2 ? 3 cm) om wat reli?f te hebben maar de hoofdbaan probeer ik zo vlak mogelijk te houden. Dat spaart weeral een heel deel kopzorgen [;)]

Waar ik wel enige tijd achter aan het zoeken geweest ben, zijn de verstelbare pootjes waarmee je de modules mooi horizontaal kan afregelen. In de gewone winkels vond ik alleen mooie exemplaren die dan per twee verpakt zaten. Wanneer je er een 40-tal nodig hebt, zou dit een kostelijke grap worden. Bij een ijzerhandelaar in Mol heb ik "inschroefmoeren" gevonden. Voor ongeveer een 0,50 ? per poot ben ik gesteld. [;)]


Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 12 juni 2008, 01:44:49 AM
Hallo allemaal,

Als ik sommige projecten van anderen hier op het forum volg, schaam ik me dat het bij mij allemaal zo'n vaart niet gaat... Maar ja, de ??n heeft al wat meer tijd dan de andere en ook het gezinsleven neemt bij mij heel wat tijd in beslag... Maar uiteindelijk speelt de snelheid waarmee mijn baan af geraakt (hoeft ze ooit volledig "af" te zijn [?]) geen rol. Als ik me maar amuseer... [;)]
Ondertussen ben ik wel aan het bouwen geraakt. Tot nu toe heb ik zeker geen spijt van de methode die ik gekozen heb: eerst de draagstructuur maken waarop dan het sporenplan rechtstreeks uitgetekend wordt. Je kan het vergelijken met modulebouw, maar dan niet gemaakt om later nog te verplaatsen. Zo heb ik momenteel 4 delen klaar, van 1m20 op 1m03. Op dit deel zal het stationsgedeelte (dubbelsporig) gemaakt worden en beschik ik momenteel over een lengte van 4m80 maar dit kan ik zeker nog met 70 cm verlengen en dan kom ik dus uit op een nuttige lengte van een dikke 5 meter. [^] De poten van de modelbaan zijn 115 cm hoog. Het is mijn bedoeling om de ruimte onder de baan achteraf te benutten als opbergruimte. De breedte van 1m03 wordt opgedeeld in twee delen.  Het voorste deel (60cm) is zichtbaar en dit deel zal dan ook aangekleed worden. Achter die 60 cm bevinden zich houtbalken waartegen de achtergrond bevestigd wordt. Op het achterste deel komt het schaduwstation. Evenlang als de voorkant dus... De komende weken ga ik nog modules bouwen voor een tweede rij die evenwijdig komt te staan met diegene die er nu al staan, echter met de nodige ruimte tussen zodat ik nog aan mijn schaduwstations kan. Deze laatste modules zullen wel smaller zijn dan de eerste reeks zodat alles nog goed bereikbaar blijft... Het uiteindelijke doel is een zichtbaar baan gedeelte te hebben van 2 x 5,5 m met een maximum breedte van 60 cm... De tweede rij modules zijn voorbestemd voor een enkelsporig lijntje waaraan wat industri?le en/of militaire activiteiten gelegen zijn. Ook op de achterkant van deze modules zal een beetje plaats zijn voor een kleiner schaduwstation... de bedoeling is dus om treinen vanuit het stationsgedeelte te laten vertrekken naar het industri?le gedeelte. Reizigerstreinen zullen in principe niet passeren langs het industriegedeelte maar steeds via het schaduwstation. Maar de reizigerstreinen zijn eigenlijk niet echt mijn ding. Ik heb in het verleden hoofdzakelijk goederenwagons gekocht...
Waarop ik al bespaard heb: ik heb een tijd met de gedachte gespeeld om toch het stationsgedeelte te voorzien van bovenleiding, zodat mijn in de minderheid zijnde elektrische locs door een realistisch landschap zouden rijden. Dit ga ik zeker niet doen. Ik houd me bij dieseltractie. En mijn paar rijvaardige elektrische locs (2021 en 2024) zullen het zonder bovenleiding moeten doen... [B)][:I]

Even een praktisch vraagje. Onder de sporen voorzie ik kurk voor het ballastbed. Zou het nuttig kunnen zijn gans het zichtbare deel van kurk te voorzien en waar de sporen liggen een dubbel laagje dus. Mijn bedoeling is achteraf met speldjes de preiser-bevolking te kunnen prikken in de kurk... Een soort prikbord dus... Heeft er iemand ervaring mee? [?]  

Titel: sporenplan Boke
Bericht door: ysbeer op 12 juni 2008, 09:28:43 AM
Kijk aan zo een doordacht idee heb je wat,ik zou zeggen tegen alle zoekers naar (ja naar wat eigenlijk)ga ook zo te werk.
Denken,proberen en gericht vragen dan kom je er wel.
wim
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 13 juni 2008, 09:53:47 AM
citaat:
Geplaatst door boke
Zou het nuttig kunnen zijn gans het zichtbare deel van kurk te voorzien en waar de sporen liggen een dubbel laagje dus. Mijn bedoeling is achteraf met speldjes de preiser-bevolking te kunnen prikken in de kurk... Een soort prikbord dus... Heeft er iemand ervaring mee? [?]
Geen ervaring, maar wel een bedenking:
Het bovendeel van je scenery (straat, stoep) zal je toch "harder" moeten uitvoeren dan in kurk. Geschilderde kurk lijkt me immers niet realistisch.
Als je dan een hardere toplaag hebt, zal je toch gaatjes moeten boren om die speldjes door te prikken. En als je dan toch moet boren hoeft de ondergrond geen kurk te zijn...
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: ysbeer op 13 juni 2008, 14:01:45 PM
Ik lijm mijn bevolking altijd (doen ze trouwens in werkelijkheid ook)op het perron of straat.
Als je niet speciaal powerlijm gebruikt,trek je het volk zo weer los.
Kurk als straat lijkt mij inderdaad ook niet zo mooi.
Trouwens om onder al preiser een pin te zetten(die je niet ziet)lijkt mij ook niet direct een feest klus.
wim
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 14 juni 2008, 02:02:43 AM
bedankt voor de reacties... Daarstraks heb ik al eens een paar figuurtjes bekeken en inderdaad, Wim... daarin prikken zal veel oefening vragen.
@Gerolf: Uiteraard zal er hier en daar nog wel ander materiaal gebruikt worden... Mijn gedachtengang was eerder van die aard dat op de plaatsen waar het kon, te prikken in de kurk. Ik dacht dan vooral aan weiden, e.d. waar met strooimaterialen gewerkt wordt.
Waar ik daarstraks ook even aan dacht: tegenwoordig vind je dikwijls een kleverig produkt dat gebruikt wordt bij drukwerk en om bv. staaltjes in een tijdschrift te bevestigen. Welk produkt zou dit zijn? Bij gelegenheid ga ik dit eens proberen te hergebruiken en eens testen of daar een figuurtje mee blijft staan... Als het voldoet lijkt het me ook handig! [;)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 14 juni 2008, 21:11:33 PM
Als je dat spul bedoelt waarmee ze je klantenkaarten in een brief vastplakken, dat heet Rubbercement en is verkrijgbaar bij de handelaar in tekengerief, zit in het gamma van Talens.

Groeten Mr tsjoektsjoek.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: Gerolf op 14 juni 2008, 21:11:47 PM
Ik vermoed dat je het over varianten van fotolijm hebt: die blijft flexibel.
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 23 mei 2009, 17:53:03 PM
Even dit draadje eens terug bovenhalen:
't Is niet omdat je hier niets leest dat er op mijn zolder niets gebeurd hoor, maar ik ben nu eenmaal veel minder intensief aan de modelspoorbaan bezig dan de meesten andere op dit forum.
Al het houtwerk (t.e.m. de friesen) is klaar en ook de baanverlichting werkt. Ook hier heb ik (waarschijnlijk) de omgekeerde volgorde gebruikt: de baanverlichting moet dienst doen bij het opbouwen van de baan. [;)]
Als baanverlichting gebruik ik: jawel kleine spaarlampjes van 5 watt. [;)] Moest ik dit niet doen zou mijn baanverlichting rond de 560 watt verbruiken en dat vind ik in deze tijd veel te veel. Nu is mijn totaal verbruik 80 watt. Een heel verschil en ikzelf vind de verlichting zeker aanvaardbaar. Enig nadeel was de hoge investeringsprijs. [}:)]
Ik zou nog in enkele andere draadjes vanalles en nog wat kunnen schrijven maar ik ga het beperken tot dit draadje. Dat vind ik zelf gemakkelijker om eventuele reacties op te volgen.
Gisteren heb ik nog wat sporen aangekocht en wanneer je dan je kasticket bekijkt: een reden te meer om mijn baan te bouwen volgens het principe "klein maar fijn". [^]
Ook wordt er af en toe nog eens ge?nvesteerd in een loc en zo is dan onlangs loc 1207 hier aanbeland. Mooi, maar spijtig van de eigenzinnigheid van LS m.b.t. de eigenwijze decoderstekker.
Waar ik verder ook nog mee bezig ben, maar wat niet met modelbouw te maken heeft: Ik zou graag mijn modelbaan op groene energie laten rijden, t.t.z. ik ben van plan om op het dak zonnepanelen te leggen. Moest er iemand hier ervaring mee hebben, reacties zijn ook welkom!
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: amest op 24 mei 2009, 22:14:23 PM
ik heb nu al 1,5 jaar zonnepanelen.

Moest je er willen plaatsen is dit jaar wel het interessants want dan krijg je nog 450 euro per geproduceerde 1000 Kwatt
Vaaf volgend jaar is dat 'maar' 350.

Niet echt on topic natuurlijk. Ik ben in ieder geval best tevreden en haal al (meer zelfs) mijn elektriciteit uit de zonnepanelen en verdien er (op termijn) nog geld aan ook).
Wil je meer info geef dan maar een PM
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: boke op 24 mei 2009, 23:04:59 PM
Arvid,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht al dat ik de enige modelbouwer zou zijn die interesse heeft in zonnepanelen. Natuurlijk niet On Topic. Maar om over alles een draadje te starten, dat vind ik nogal vergaand. Vandaar dat ik maar even dit item aangehaald heb in mijn eigen draadje. [:I]
Ik heb nog wel enkele vragen en stuur je ??n van de dagen wel een PM. Alvast bedankt. [;)]
Titel: sporenplan Boke
Bericht door: just4fun op 25 mei 2009, 12:46:55 PM
Ik werk in een firma die panelen op uw dak plaatst.
Een PM met uw adres en telefoonnummer en ik kan de persoon die zich daarmee bezig houd met u contact laten opnemen.
En neen, ik zal daar geen eurocent meer of minder aan hebben, dus is dat volledig vrijblijvend!
Groet,
Paul