Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: oebr op 22 april 2017, 01:01:31 AM

Titel: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 22 april 2017, 01:01:31 AM
Toeval bestaat niet.
Deze week nog met Michael m'n maquette van de Pont Des Allemands uit Visé van onder het stof gehaald en bekeken
of die het verdiende om verder afgewerkt te worden. Het idee was ondertussen bij me gerijpt om
het gedeelte dat de Maas overspant zowel letterlijk als figuurlijk in een 'case' onder te brengen waarbij
ze in z'n geheel maar met minimale bruggehoofden in die kist zou moeten passen (toch nog 3 meter).
Die brug ligt al enkele jaren onafgewerkt stof te vangen, en nu ze eindelijk weer begint te 'leven' blijkt
het grote voorbeeld haar laatste adem uit te blazen:

https://www.infrabel.be/fr/vise (https://www.infrabel.be/fr/vise)

Half augustus wordt het gedeelte waarover ik het hier heb vervangen door een nieuwe vakwerkstructuur.
De oude zal het dan net geen 100 jaar uitgehouden hebben.
En ik zal me moeten haasten als ik sommige details nog eens ter plekke wil gaan bekijken,
gelukkig telt mei enkele vrije weekends...

Lijkt me een uitdaging om voor de brug in werkelijkheid verdwijnt de maquette te finaliseren.
Ze bestaat momenteel voor 80%. Met de tips van Rik en Evan in gedachten zullen bruggehoofden en de Maas
in schuimkarton en sculptamold nu wel gerealiseerd kunnen worden.

Enkele fotootjes van Structurae:

(https://files1.structurae.de/files/photos/1/20120906/DSC03956.JPG)

(https://files1.structurae.de/files/350high/1/20120906/DSC03962.JPG)

nog meer fotootjes op https://structurae.net/structures/pont-des-allemands/photos (https://structurae.net/structures/pont-des-allemands/photos)

(https://files1.structurae.de/files/photos/1/20120906/DSC03975.JPG)

Kant Lixhe is er in werkelijkheid een pijler waar de middenbeer en het rechtse steundeel
van nagemaakt zullen worden (in hout omgeven door schuimkarton).

(https://files1.structurae.de/files/photos/1/20120906/DSC03958.JPG)

Het bruggehoofd kant Visé haut / Montzen bestaat uit een aantal mooi onderscheidbare delen,
het gedeelte links van de konker zal meegenomen worden in de case. De onderdoorgang zelf
en de aanzet van de spoordijk naar de snelweg toe kunnen achteraf mooi aansluiten op dit wat bredere deeltje.
Probleem is wel de bovenleiding die halfweg het konkergedeelte houvast heeft op 2 masten.
Maar dat is een probleem voor later.

En later volgt meer over dit projectje.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Kautenbach op 22 april 2017, 09:31:50 AM
Projectje.... jeetje, uitdagende klus, succes, indrukwekkende brug  ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Gerolf op 22 april 2017, 10:07:01 AM
Dat wordt knap als het klaar geraakt. Ik volg  8)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: doomslu op 22 april 2017, 10:26:28 AM
Als het stof er af geblazen is, mogen we dan die maquette eens zien?
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 22 april 2017, 10:58:34 AM
Bedankt mannen,

gelukkig is ze voor 80 à 90% afgewerkt, anders zou ik mezelf gek verklaren.
Nu, gelukkig gaat het alleen om de drie delen die de Maas overspannen,
het gedeelte over het Albertkanaal is wat saai qua vorm. Maar wat rest is
toch ook 3m lang op schaal.
Ze bestaat uit een sandwich van 4 vakwerklagen die bovenaan met dwarsliggers
en onderaan met een extra vakwerkconstructie aan elkaar gezet werden.

Momenteel ligt ze nog in 3 duigen, het idee was aanvankelijk om dat zo
te laten maar de theorie van de vakwerkconstructie laat zich ook in de praktijk
gelden. Het geheel moet wel degelijk 1 geheel vormen of je krijgt deformaties
in de bovenste dwarsliggerstructuur. Twee Maerklin lokjes in dubbeltractie zetten dan een
goeie kilo - dus 1000 newton - op de frêle Raboesch-profielen en die buigen serieus door.

De brug lag al een tijdje op kant omdat ik dacht dat een vaste constructie alleen maar
zou kunnen wanneer ze op haar definitieve bestemming (een vaste baan ergens) zou
kunnen geplaatst worden en omdat ik destijds niet wist hoe ze te schilderen.
Ondertussen leren airbrushen, dus dat probleem is alvast van de baan, en ik ga het er
maar op wagen om een rigide onderbouw van pakweg 300 op 40 cm op 4 cm
te construeren (allicht ook in vakwerk, maar dan in hout of licht metaal) waar de
bruggehoofden en middenpijlers op vastgezet worden.  (vroeger stond ze gewoon
in de woonkamer - wat met vrouwen in de buurt zeer gevaarlijk bleek - op
luidsprekerpijlertjes, heel mooi maar dus veel te riskant, zeker omdat ik toch wel nog
dames, kindjes en hondjes welkom wil heten  :D )

Een onderbouw in 1 geheel laat ook toe van een stukje Maas, met eventueel een bootje
er op, aan te brengen, en om het complete bouwwerk eventueel eens op een expo
of zo te tonen (3m kan nog op / in een auto). Is al dat werk niet vergeefs geweest he.



Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: ACFI op 22 april 2017, 11:01:53 AM
WoW. WoW.

Afspraak volgend jaar in Leuven?

ACFI
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Pierre op 22 april 2017, 11:09:30 AM
Man ... man .. wat een uitdaging. Ik ga je met heel veel plezier volgen met dit project. ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 22 april 2017, 11:21:22 AM
Citaat van: doomslu op 22 april 2017, 10:26:28 AM
Als het stof er af geblazen is, mogen we dan die maquette eens zien?

Ja hoor Luc. Op de server vind ik de oude foto's niet meer terug, maar gauw enkele kiekjes geschoten voor je:

(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pdal1.jpg)

Heb ze efkes op Lammerthal gezet zodat je een indruk hebt hoever het staat.
(Lammerthal staat trouwens ook in de stijgers zoals je kan zien, daar is een wisselsectie
in herbouw, en dat nog maar voor de 4e keer. Voor een mechanische foefelaar als ik
is zo'n vakwerkbrug dus echt wel een uitdaging  ;D )

(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pdal2.jpg)

Wat er nog moet gebeuren is het middenpad aanbrengen (al zou het kunnen dat ik het weglaat om
drukte in het beeld te vermijden), de ballustrade moet nog netjes aangebracht worden, en
klinknageltjes zouden allicht ook wel mogen. Niet volgens het voorbeeld, maar wel geïnspireerd
op de Maasbrug in Train World zou ik durven ledjes aanbrengen onderaan de V patronen.
Als het echte voorbeeld er weldra niet meer is heb ik wat dichterlijke vrijheid, en wanneer de brug
1 volle constructie wordt ook de mogelijkheid om de bedrading netjes en onzichtbaar aan te brengen.

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 22 april 2017, 11:28:02 AM
Nu we't hier toch over vakwerkconstructies hebben, de technische unief van Delft
heeft een leuk werkje gepubliceerd waarin op bevattelijke wijze vakwerk en
vierendeel uitgelegd worden. Als je dit weekend niet weet wat te doen of te lezen:

http://wiki.bk.tudelft.nl/mw_bk-wiki/images/c/c2/Draagconstructies_II.pdf (http://wiki.bk.tudelft.nl/mw_bk-wiki/images/c/c2/Draagconstructies_II.pdf)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: doomslu op 22 april 2017, 13:20:57 PM
Citaat van: ACFI op 22 april 2017, 11:01:53 AM

Afspraak volgend jaar in Leuven?

Zullen we hem eens uitdagen?  ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 22 april 2017, 14:59:22 PM
ik meen mij ook die foto's van die indrukwekkende brug te herinnneren ! ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: sdz1976 op 22 april 2017, 15:00:19 PM
Cool ding  8) 8)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Floris op 22 april 2017, 17:01:37 PM
gaaaf!
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 22 april 2017, 19:08:52 PM
in 2018 zou het grote voorbeeld 100 jaar worden mocht Infrabel daar niet anders over denken.
(al is vernieuwing uiteraard te prefereren boven een jubileumsramp).
Maar dat zou natuurlijk een mooie gelegenheid zijn om er eens mee buiten te komen
wat indien ik de "case" qua breedte bescheiden hou wel zou moeten kunnen.

Als het half mei lukt om de onderbouw rigide en licht te construeren, en indien
ze in augustus effectief stevig genoeg blijkt en voor 95% klaar geraakt zie ik het wel zitten
om er tegen een jaar later een demobaantje van te maken.

Dat idee lag ooit al eens op de tekentafel, maar toen was er ook de Greisch-brug van Wandre
achter gedacht om er samen een diorama met de titel 'Ponts sur la Meuse' van te maken.
Een zelfstandig diorama 'Pont Des Allemands' zou echter al een mooi resultaat zijn en ter gelegenheid
van het jubileum zeker op zichzelf ook bestaansreden hebben.
En het zou haalbaar moeten zijn om dat binnen de beperkingen van een traphal te realiseren
(ze moet veilig binnen en buiten geraken, met een extra brug erachter lukt dat nooit)
Maar eerst die andere mijlpalen bereiken.  ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Pierre op 22 april 2017, 20:10:20 PM
Wat een werk ... echt mooi. ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Steam.N op 22 april 2017, 20:53:58 PM
Mooie brug !!! Zowel de echte als de maquette-brug  8)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: RD25 op 22 april 2017, 21:17:15 PM
Citaat van: Steam.N op 22 april 2017, 20:53:58 PM
Mooie brug !!! Zowel de echte als de maquette-brug  8)

+1  ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Michael op 22 april 2017, 22:40:14 PM
Afgelopen donderdag heb ik deze brug in model kunnen bewonderen en het is echt een huzarenstukje, een monniken werk. Opgebouwd uit styreen profielen, ik dacht even dat Red aandelen had bij Raboesch, maar dat bleek niet zo te zijn.

Een heel knap stuk modelbouw. Maar er is zoals Red al schreef nog heel wat werk te doen.
Red heel veel succes gewenst met de verdere bouw en natuurlijk ook veel bouw plezier.
Tof dat je de verdere afwerking hier met ons gaat delen.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 07 mei 2017, 22:18:56 PM
update 7 mei

Ondertussen is min of meer bepaald hoe het 'baantje' er uit gaat zien.
De brug zal gesteund worden door een vakwerk-onderbouw uit aluminium profielen,
daarop komt een afwerkingslaagje met daarop dan de 'Maas' gemodelleerd in Sculptamold en de oevers
waar de bruggehoofden op rusten in isolatieschuim.
Met die bruggehoofden van ongeveer 6 cm breed komt de totale lengte op 295 cm.
Dat maakt dat het geheel netjes in een kist van 3 meter kan,
nu nog checken of die eventueel in de auto zou passen...

Het vakwerk van de brug zelf meet overigens bijna 282 cm, en dat klopt vrij goed met de 244 meter in werkelijkheid.
Eerlijk gezegd verbaast me dat wel omdat de maten destijds werden bepaald met behulp van een vergroting van een foto van Michel Hanssens, waarbij de foto werd uitvergroot tot de lok die er ook op stond even groot was als het overeenstemmende Roco-modelletje. Eens die maten bepaald werden ze bovendien aangepast aan de beschikbare profieltjes van Raboesch.

Een check met een schets van Sager and Wörner toont alvast dat ook de posities van de steunpunten kloppen.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pda-onderbouw.png)

wordt vervolgd...


Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Mattias op 08 mei 2017, 21:04:11 PM
Knap zeg!
Al ziet mij dit model er in veel betere staat uit dan de werkelijke brug!
Rij er zelf praktisch dagelijks over.. Altijd leuk om herkenbare dingen terug te zien!  :)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 17 mei 2017, 15:12:51 PM
Bedankt Mattias  :)

update 17 mei

Ondertussen weer wat wijzer geworden. Een onderbouw in vakwerk werd me afgeraden,
een elegantere oplossing wordt een in u-vorm geplooid draagvlak in aluminium.
Qua stijfheid zou dit ontwerp zich minstens zo goed gedragen.
De prijs is vergelijkbaar, het gewicht misschien anderhalve kilo meer.
Maar het grote voordeel is uiteraard het wegvallen van een hoop gedoe wat schroefjes, moertjes en styreen-plaatjes betreft,
en de bovenzijde vormt meteen een mooie basis voor het Maas-oppervlak.
't komt in orde...


(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pontdesallemands-onderbouw.jpg)




Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Dirky op 17 mei 2017, 15:38:35 PM
Dergelijk profiel zal je zeker moeten ondersteunen. Zoiets op zich is zo slap als een vod...

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Steam.N op 17 mei 2017, 15:45:03 PM
Citaat van: oebr op 17 mei 2017, 15:12:51 PM
... Een onderbouw in vakwerk werd me afgeraden ...
Waarom?  Zo'n vakwerk is er juist om de nodige draagkracht te geven.

Citaat van: oebr op 17 mei 2017, 15:12:51 PM
... een elegantere oplossing wordt een in u-vorm geplooid draagvlak in aluminium.
Qua stijfheid zou dit ontwerp zich minstens zo goed gedragen.
De prijs is vergelijkbaar, het gewicht misschien anderhalve kilo meer.
Maar het grote voordeel is uiteraard het wegvallen van een hoop gedoe wat schroefjes, moertjes en styreen-plaatjes betreft,
en de bovenzijde vormt meteen een mooie basis voor het Maas-oppervlak. ...

Citaat van: Dirky op 17 mei 2017, 15:38:35 PM
Dergelijk profiel zal je zeker moeten ondersteunen. Zoiets op zich is zo slap als een vod...

Ik vrees dat Dirk gelijk heeft !


Citaat van: oebr op 17 mei 2017, 15:12:51 PM
't komt in orde...

Ik denk het niet ...
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 17 mei 2017, 17:32:39 PM
wel jullie gedachten was ik ook toegedaan, maar het zijn een zeer ervaren metaalplooier (www.plooien.info) en iemand van het atelier op't werk die me vakwerk afraden.

Ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte van 't resultaat.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: SuSke op 17 mei 2017, 20:36:05 PM
Welk vakwerk ga je vervangen door die plaat ???
Als je spreekt van het Maas-oppervlak neem ik aan dat het de ondersteuning is van je module.
Dan kan je er donder op zeggen dat het hele boeltje lekker gaat wegdraaien.
Je moet het geheel dan toch nog gaan steunen met iets anders.

En die plaatbewerker kan dan misschien heel goed zijn in zijn vak, maar van vakwerken en stabiliteit heeft hij geen kaas gegeten.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: vyncky op 17 mei 2017, 21:28:31 PM


Waarom werd er steeds vakwerk in bruggen gebruikt? toch enkel omdat dit stabiliteit en de krachten aan kon. Kijk gewoon naar de brug die je zelf bouwde. + het gewicht van de brug is lager dan volledig met plaatmateriaal te gebruiken...

Kan een H-profiel niet dienen. maar dan liggend. Dit wordt ook gebruikt om overspanningen te overbruggen. (bvb boven ramen, grote ruimten,...) En dan heb je nog steeds een "maasoppervlak"

Yannick
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Dirky op 17 mei 2017, 22:34:07 PM
Een snelle oplossing Red, kan een TRUSS-balk zijn. Je weet wel, die alu vakwerk overspanningen waar men spots op podia aanhangt. Kost niet echt veel...
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 mei 2017, 23:41:48 PM
Gewoon een kokerprofiel, opgebouwd uit stroken multiplex.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 18 mei 2017, 00:17:04 AM
Ik kan niet veel zinnigs zeggen op jullie opmerkingen, had immers net dezelfde bedenkingen.
Hopelijk hebben we ongelijk...
geef toe: 't zou de elegantste oplossing zijn he.

Ondertussen iets anders in de stijgers gezet, maar dat post ik wel in "waar zijn..."



Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: SuSke op 18 mei 2017, 12:11:19 PM
Citaat van: oebr op 18 mei 2017, 00:17:04 AM
Ik kan niet veel zinnigs zeggen op jullie opmerkingen, had immers net dezelfde bedenkingen.
Hopelijk hebben we ongelijk...
geef toe: 't zou de elegantste oplossing zijn he.

Misschien wel elegant maar ik weet niet hoe je brug (en de rest van je scenery) gaat reageren als je al weet dat die structuur zonder enige andere belasting op de voorgestelde overspanning van 2,90m reeds 27mm doorbuigt.

Als je dan nog een beetje trein over die brug laat bollen, de boel een beetje afwerkt (zelfs met licht materiaal) dan ga je vlug naar doorbuigingen van 37 tot 40mm dus een wisseling van meer dan 10mm dat de boel op en neer danst.

Misschien dat dit mijn vorige stelling
Citeerdie plaatbewerker kan dan misschien heel goed zijn in zijn vak, maar van vakwerken en stabiliteit heeft hij geen kaas gegeten
onderbouwt.

Sorry, maar als bouwkundige kon ik het niet laten je even terug met de voeten op de grond te zetten, want een degelijke onderbouw is nog altijd belangrijk voor onze banen.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 18 mei 2017, 14:41:14 PM
interessant Frans, bedankt voor de feedback !

Je berekeningen maakten me wat ongerust, vandaar een testje:

U-profiel (gelijkaardig aan wat ik wil gebruiken, bij mij zitten er nog
extra plooikes onder naar binnen toe van anderhalve cm )
met breedte 450mm , lengte 2000mm en met opkanten van 45mm en van 20mm:

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/doorbuigtest.jpg)

Met 2 kg er op :

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/doorbuigtest2.jpg)

De afstand tussen de steunpunten was ongeveer 1m90 (bij de 'pont' zal dat ongeveer 2m60 worden denk ik,
in tentoonstellingsmodus met rok allicht zelfs minder).

De doorbuiging in het midden blijkt amper meetbaar tov een lineaal.

Ik zal volgende week bij de plooierij eens vragen om de doorbuiging van het pda-profiel professioneel te meten.
Of buiten in den hof eens 2 stoelen plaatsen en het profiel op de leuningen laten steunen.







Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: SuSke op 19 mei 2017, 13:00:01 PM
OK, je hebt 2 plooien meer plus totaal andere profielafmetingen die de boel heel wat stijver maken.

Bij de berekening van doorbuiging werkt de overspanning in de 4de macht.
In jou geval dus wordt de overspanning 1,4 keer groter (2.6/1.9) - dus de doorbuiging wordt  wordt 3,8 keer groter.
De stijfheid van een profiel werkt lineair, ik schat in jou geval dat het profiel zowt 20% stijver zal zijn - de totale doorbuiging wordt dan al 4,6 keer groter.

Nauwelijks meetbaar op een lineaal, hoelang is die lineaal want die maakt een koorde op de plek waar de verandering van de hellingshoek het kleinste is waardoor je de indruk krijgt dat het "weinig" is.

Ik zou toch maar eens een en ander echt meten en probeer maar. De berekeningen liegen er meestal niet om en 't is mijn job ;).
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Freek op 19 mei 2017, 22:41:30 PM
Ik ben hier geen specialist in, maar als ik kijk uit welk materiaal de leggers gemaakt zijn in ons magazijn. Die zijn gemaakt uit plaatstaal van misschien 0.5mm dik, wel dubbel om geplooid, 4 cm hoog. Deze zijn ook geschikt voor 100KG op een lengte van 2m.
Waar ik dan eerder mijn bedenkingen bij heb is dat deze plaat gaat twisten. Tenzij je in de dwars richting ook verschillende L-profiel gaat aanbrengen.
Als je denkt dat het teveel gaat doorbuigen, hier zullen ongetwijfeld formules voor bestaan om dit uit te rekenen. Indien het teveel gaat doorbuigen kan je de opstaande kanten groter maken, dit gaat veel doen aan de stijfheid. Veel hangt natuurlijk ook af van welk aluminium je gaat gebruiken.
Daar zijn ook zoveel mogelijkheden in, van heel licht en zwak tot heel sterk en zwaar. Dan is het geen zuiver aluminium meer natuurlijk.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 15 juni 2017, 23:56:31 PM
Het is druk aan de Pont Des Allemands.

Zowel in het echt waar ondanks de heel frequent passerende slepen de pijlers kant Lixhe volop in
vers beton gezet worden, en de nieuwe liggers ook al arriveren.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/wezet10062017-1.jpg)
De pijlers in de Maas zullen weldra ook een laagje krijgen, de achterzijdes zijn al aangepast.
Maar dat is op de foto moeilijk te zien.


Maar ook in model wordt er doorgewerkt.

We zijn aan een kritisch punt gekomen, namelijk de plaatsbepaling op de onderbouw.
Gelukkig heb ik niks van de mallen weggesmeten en zijn nu weer de uitgangsmaten
van het model bekend wat de zaak toch wat simpeler maakt.
Indien het model netjes in het midden zou komen zou het er zo uit komen te zien:

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pda-steunpunten.jpg)

Maar dat is theorie. Nu het nog kan ben ik eens een en ander gaan opmeten wat de omgeving
van de constructie betreft, in het bijzonder de bruggehoofden. Het is de bedoeling om het hoofd
kant Visé en Voeren op te splitsen in de eigenlijke pijler en het tunneldeel. Dat laatste moet
op een andere onderbouw komen die voor de expo gebouwd wordt, de pijler moet uiteraard mee
op de onderbouw want anders valt de brug in. Dat de tunnel er af moet heeft overigens ook te maken met
de al behoorlijke lengte van de brug inclusief pijlers. Drie meter is al wat om in een auto of camionette
te kunnen opbergen.
Waar de scheiding van beide delen komt zal bepalen waar de pijler op de onderbouw gemonteerd wordt,
en dat moet dus nu toch eerst efkes verder uitgewerkt worden.

De nabij gelegen kaaimuren zijn overigens al uitgetekend. 

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pda-kaaimurenbassemeuse.jpg)

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pda-kaaimurenvoeren.jpg)

ik zou niet graag in de schoenen staan van de mensen die op Basse-Meuse wonen. Blijkt dat de Maas in de jaren 80
bevaarbaar gemaakt werd en dat het waterniveau sindsdien een halve meter boven het straatniveau ligt...

In model wordt het wateroppervlak uitgevoerd in Evan's Sculptamold, voelt toch net dat ietsje veiliger...


(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/onderbouwplaat.jpg)

De onderbouwplaat is trouwens al geleverd en goedgekeurd; De torsie waar Freek voor vreesde geldt eigenlijk
alleen indien je de plaat bij een hoek optilt. Wanneer de plaat op haar liggers ligt vormt ze wel degelijk een
betrouwbare onderbouw. In combi met de steunpunten die in het profiel geschoven worden moet je al van slechte wil
zijn om ze te vervormen. Het geheel gaat dan ook nog eens in een soortement flight case om vervoerd te kunnen worden,
ben meer bevreesd voor de wind die eronder kruipt wanneer ze op het dak van een auto vervoerd wordt.
Een camionette huren zal verstandiger zijn.


Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Freek op 16 juni 2017, 23:18:21 PM
Dat ziet er alvast zeer mooie ondergrond uit. Heb je al een test gedaan op doorbuiging met gewicht erop?
Die torsie waar ik het over had is inderdaad alleen van toepassing als je je baan wil verplaatsen, maar het is zeer snel gebeurd bij het verplaatsen dat je zoiets torst. Zelfs al ben je van zeer goede wil en uiterst voorzichtig.
Je moet het maar eens testen door een paar WC rolletjes op te leggen in de lengte van je plaat, als je de plaat dan met 2 pers probeert op te heffen en je slaagt erin om alle rolletjes te laten liggen zonder al te veel moeite dan lijkt het mij zo bruikbaar.
Als er aan één zijde de rolletjes weg rollen en aan de andere kant niet dan heb je de plaat getorst, ook al zag je aan de plaat niks.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Thommy op 17 juni 2017, 09:20:57 AM
ik zou daar toch direct ook een paar latjes, al is het hout, in de U monteren. Zo'n profiel is leuk, maar zoals Freek ed al aanhaalde, dat torst snel.
wel een machtige brug. Jaarlijks sta ik er van te kijken als ik naar de meeting Visé ga en ongeveer aan de voet sta.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 17 juni 2017, 10:42:35 AM
hey mannen,

ter hoogte van de steunpunten worden er nog blokken in het profiel geschoven, het profiel wordt
dan eigenlijk opgedeeld in 3 korte secties en de pijlers van de brug grijpen dus in feite niet op
de bodemplaat maar op de zijden in. En aan de onderzijde wordt het onderprofiel ook nog eens afgesloten
met de bodem van de transport- en exposeercase.  Dat geheel vormt dan weer een balk-constructie,
waar ook nog eens de decorrug tegen komt. Bij verplaatsingen wordt de complete case gedragen,
nooit de onderbouw - de onderbouw zit vastgeschroefd en kan in principe nergens heen.

In haar latere leven op een hopelijk vaste baan zal het profiel wel een meer dragende functie krijgen.
Maar ze zal dan niet alleen op de randjes rusten maar aan beide zijden zeker 20 cm op 40 cm ondersteund worden,
plek genoeg om ze goed vast te schroeven zodat ze ook dan niet meer weg zal kunnen.

Overigens zal ze voor expo's een achtergrond krijgen die haar in Visé situeert, op m'n geplande vaste baan
ga ik daar een loopje mee nemen en komt ze meer stroomopwaarts dienst doen, maar dat is een verhaal voor over 5 jaar.

fijn warm weekend allemaal.
Ik ga me onder een boom leggen met een boek over cnc voor hobbydoeleinden.
Die pijlers moeten immers opgebouwd worden in heel veel laagjes styreen, 't zou goed zijn
mochten die netjes gelijk gesneden worden.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 11 augustus 2017, 13:38:29 PM
in model weinig nieuws, profieltjes snijden en plakken is niet echt spectaculair,
maar helaas wel nodig (en langdradig, maar het is voor de goeie zaak).
Ben volop bezig met de leuningen van de wandelpaden en met de wandelpaden intra brug.
Ook het tunnelportaal van Wonck - dat de expomaquette aan 1 kant moet afsluiten - is bijna uitgetekend
en kan dan in schuimkarton uitgewerkt worden.
Weldra Rik z'n youtube-sessies nog eens bingewatchen voor ik me daar aan waag ;-)

In het echt is er wel spectaculair nieuws te melden; De vervangbrug is bijna volledig
gemonteerd en zal in september de plaats van de oude innemen.

(http://o1.ldh.be/image/thumb/5970b635cd70d65d24e15afd.jpg)
foto: DH.be

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 20 augustus 2017, 16:40:52 PM
De wereld staat niet stil.

Op schaal 1/1 bestaan er momenteel 2 ponts des allemands:

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/technometal-082017-1.jpg)
source: Technometal.be (http://technometal.be)

De nieuwe ligt netjes naast de oude. In september wordt lijn 24 een tiental dagen gesloten
(spotters moeten dan allicht naar lijn 37 voor onverwachte beeldjes !)
en de oude zal dan ten prooi vallen aan snijbranders.
Met een beetje hulp van Sarens zal de nieuwe dan een plekje opschuiven en zich
in de lijn 24 integreren.

De verplaatsing van Lixhe naar de Maas was trouwens ook best spectaculair om te zien:
(https://www.technometal.be/wp-content/uploads/Hyperstatique-6-1024x768.jpg)


OEBR-gewijs (H0 district Est  ;D ) is de oude brug ook volop in beweging.
Het lijkt me weinig zinvol om alle gaten die geboord werden op te sommen,
maar grosso modo komt het er op neer dat de steunpunten voor pijlers en bruggenhoofden
aangebracht zijn. Die bruggenhoofden zijn ook uitgetekend en wachten nu op realisatie in polystyreen
en schuimkarton...

Ter illustratie de controleschets die toont dat beide constructies netjes uitgelijnd staan.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-uitlijning.png)

Met Maaskanten die in werkelijkheid niet mooi symmetrisch zijn was dat wel even
passen en rekenen, maar het ziet er goed uit.

Volgende stap (in september) wordt het uitsnijden van een groot aantal styreen plaatjes die gestapeld
de kern van zowel pijlers als bruggenhoofden gaan worden.

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 01 september 2017, 16:31:40 PM
(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/2664.jpg)
credit: Infrabel.be

Volgend weekend een laatste kans om deze brug van dichtbij te aanschouwen,
eind deze maand zal ze er niet meer zijn.

Naar aanleiding van de open monumentendagen zijn er enkele interessante tentoonstellingen:

https://unit02.underside.be/ipwpublic/#/activity/1816 (https://unit02.underside.be/ipwpublic/#/activity/1816)

één belicht de vernieuwing die momenteel aan de gang is.


https://unit02.underside.be/ipwpublic/#/activity/1495 (https://unit02.underside.be/ipwpublic/#/activity/1495)

De andere toont hoe den duits de brug heeft kunnen realiseren,
en heeft ook extra exposities ivm bruggen in Basse-Meuse.

Meer info ook op

http://cccc-vise.over-blog.com/2013/12/actualit%C3%A9-du-c.c.c.c.html (http://cccc-vise.over-blog.com/2013/12/actualit%C3%A9-du-c.c.c.c.html)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 09 september 2017, 22:08:08 PM
Een laatste blik op de oude Pont Des Allemands.
(schaal 1/1 wel te verstaan)

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pdafin-46.jpg)

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pdafin-98.jpg)


Gelukkig kunnen ze er daar wel om lachen  :D

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pdamid-2.jpg)
credit Marc Poelmans

In 1/87e wordt de uitdaging voor de komende weken de middengang waar deze
vriendelijke mens op loopt. Bij Raboesch wrijven ze zich alweer in de handen.

Ook de bevestiging van de rails op de brug wordt een aandachtspunt.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pdamid-1.jpg)
credit Marc Poelmans

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: loebaske op 10 september 2017, 11:37:46 AM

Van mijn part zou me er een reportage mogen over maken en op DVD uitbrengen, zou best passen
in men collectie...
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 13 september 2017, 12:34:26 PM
editie 15/9

ondertussen ook een franstalige account aangemaakt zodat dit draadje ook een beetje op TMM kan gevolgd worden.
Met het gros van de voorbeelden van de gebouwtjes in het Luikse zijn er precies veel franstaligen en zelfs Fransen
die interesse tonen in onze projectjes..

schaal 1/1:

Wie het stuk over de Maas nog eens wilde zien heeft wat langer de kans gekregen.
Blijkbaar was het staal dat Thyssen in 1916 produceerde van een ander kaliber als dat wat we vandaag de dag kennen.
Veel taaier en vooral veel zwaarder dan verwacht en gescand/berekend.

Twee oplossingen werden uitgewerkt:

- alles wat van de drager gesloopt kan worden wordt met C lastoortsen (de beruchte chalumeau) afgesmolten en
verwijderd, in de hoop zo voldoende gewicht te verliezen opdat de rest met de kranen kan getild worden.

- twee extra kraanpontons worden van Rotterdam naar Wezet gebracht om meer en stabielere draagkracht te creëren

Het tussendeel werd ondertussen uit de constructie verwijderd (bijna op exact dezelfde plek losgemaakt waar op dit moment
het model nog opgedeeld is - er schuilt een allemand in me denk ik, waarschijnlijk heb ik in een vorig leven bij Sager und Woerner gewerkt  ;D ) en bleek met 600 ton bijna de helft zwaarder dan gedacht. Gelukkig werden er tijdig extra kranen aangesleept om het ding veilig aan de kant te brengen waar het gesplitst zal worden. Ik moet dringend eens horen bij infrabel of er niet ergens een stukje is dat ik mag hebben - zou wel leuk zijn om bij de expositie ook een stukje van de echte te kunnen tonen.  ;) )

schaal 1/87:

vooral veel tekenwerk momenteel.
De dissectie van het grote voorbeeld heeft al veel interessante verhelderingen gebracht,
ondermeer de bevestiging van de rails kan realistischer uitgevoerd worden dan gepland.

De cheminots van Visé hebben dan weer heel erg geholpen met info over de betonnen structuren,
pijlers en bruggehoofden bvb, maar ook over bvb de Navagnetunnel die deel van de maquette gaat worden.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-beton.jpg)

Aangezien de maquette eigenlijk op basis van foto's en inschattingen gebouwd werd is het wel fijn dat
de details nu juist gezet kunnen worden. De metalen structuur blijkt de werkelijke maten nochtans heel nauw te benaderen,
laat ons zeggen dat ze voor 95% juist zitten. De afmetingen van de betonnen bouwsels daarentegen zaten behoorlijk fout,
maar dat wordt nu recht gezet. Een tekentafel is gelukkiger gewilliger dan een model. Enkele meevallers zijn wel
dat de bepaling van de steunpunten perfect klopt, en dat de betonnen structuren 2 cm lager gaan worden dan begroot,
wat de montage van het model in de draagkist (een balk van 45 op 45 op 300 cm ) veel comfortabeler laat uitvallen.
Er moet immers ook bovenleiding gespannen worden, en dan is wat marge in de hoogte wel aangenaam.










Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Marnix van Lit op 19 september 2017, 19:41:28 PM
Op dit moment staan de gedemonteerde delen op pontons afgemeerd aan de kade bij Visé. Imposant gezicht om die gevaartes te zien liggen. Volgens mij is de gehele oude brug nu gedemonteerd.

(https://farm5.staticflickr.com/4379/37328914785_a2f78e44c1_k.jpg) (https://flic.kr/p/YSCrR4)
Vervanging Pont Des Allemands (https://flic.kr/p/YSCrR4) by Marnix van Lit (https://www.flickr.com/photos/88473793@N08/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4384/36490968644_cd5bdd46bc_k.jpg) (https://flic.kr/p/XAzKDN)
Vervanging Pont Des Allemands (https://flic.kr/p/XAzKDN) by Marnix van Lit (https://www.flickr.com/photos/88473793@N08/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4427/37138370666_fdf68c4150_k.jpg) (https://flic.kr/p/YzMRHC)
Vervanging Pont Des Allemands (https://flic.kr/p/YzMRHC) by Marnix van Lit (https://www.flickr.com/photos/88473793@N08/), on Flickr
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 19 september 2017, 22:17:07 PM
je foto's zijn niet te zien Marnix,
daarom deze even

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/axeltitus-3.jpg)
credit: Axel Titus

Het oude hyperstatische deel staat inderdaad volledig aan de kant ondertussen (en wordt stukje bij beetje verschroot)
terwijl het nieuwe netjes op z'n plek gemanouvreerd werd.

Wel koddig om die brug zo te zien omdat ze in model op dit moment er ook zo uit ziet
in afwachting van afwerking en plaatsing.



Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: SuSke op 19 september 2017, 23:26:38 PM
Sla dan de "verschrotingsfaze" maar over  8)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 20 september 2017, 00:15:40 AM
 ;D  't gaat in de omgekeerde richting he Frans.

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 12 oktober 2017, 12:23:54 PM
(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/msm/pda-expo1.jpg)

Met nog slechts een jaar te gaan tot de eventuele expositie, en allicht met een zekerheidsdeadline ergens in het voorjaar moet het wat vooruit gaan.

Terwijl de brug(delen) verder gedetailleerd worden - de komende tijd worden de wandelpaden uitgewerkt en de steunpunten geraamtegewijs in polystyreen geconstrueerd (de pijlers gaan aan de buitenzijde in Zellaan gegoten worden, zo kan de cassementsaflijning mooi geïmiteerd worden, en de bruggehoofden krijgen een schil in schuimkarton, met dank aan Evan en Rik voor hun respectievelijke inspiratie) - wordt ook het stuk dat speciaal voor de expo moet bijgevoegd worden toch ook al aangevat.
Zeker nu de basis nog in een garage ligt kan de baan al eens uitgelegd worden en kunnen de segmenten
al op maat gezet worden en van bekabeling voorzien worden. Werkjes die gerust in de najaars- en wintermaanden
kunnen plaatsvinden.
Het baanontwerp (het blauwe vlak is niet zichtbaar) is in feite een bij elkaar geplooid hondebeen, opgebouwd met Setrack-elementen. Door de uiteinden wat rond mekaar te plooien komt de totale lengte toch zo uit dat er een trein of 4-5 in bloksysteem ( Lenz ABC ) op kan rijden,
waarbij er op gelet wordt dat er op de brug voldoende te zien is, maar ook niet teveel. Maw de blokken net voor
de brug gaan ook wat vertragingen genereren in het verkeer en mekaar afwisselend de eer geven om
iets over de brug te laten rijden. Het blauwe gedeelte zal zo opgedeeld worden dat de segmenten zo veel mogelijk loodrecht op de rails mekaar raken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Gerolf op 13 oktober 2017, 12:50:14 PM
Ik zou toch wat opstelsporen voorzien in dat schaduwgedeelte  ::)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: mahtoska1 op 13 oktober 2017, 14:01:47 PM
Indrukwekkend project.

Je baanplan brengt mij op ideeen voor mijn eigen baan. Bedankt!
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 13 oktober 2017, 22:13:57 PM
 :D

't ziet er ingewikkeld uit, maar het is in sé maar simpel hoor.
Bedoeling was om de sporen zo dicht mogelijk bij elkaar te leggen
zodat er zo weinig mogelijk houten ondergrond nodig is.
Meer sporen en wissels liever niet, er moet immers ook gebabbeld worden.
Gesteld dat iemand maximaal 5 a 7 minuten staat te kijken zal dat wel ongeveer uit komen
met een playlist van minimum 6 minuten (indien er 5 treinen op passen) zonder déjà-vus.

L>R  stel A 30"
pauze 60"
R>L stel C 30"
pauze 60"
L>R stel B 30"
pauze 60"
R>L stel D 30"
pauze 60"
------------------------
L>R stel C 30"
pauze 60"
R>L stel E 30"
pauze 60"
L>R stel D 30"
enz...

Veel meer dan de brug, bomen en water is er immers niet te zien,
of het zou dat schip moeten zijn dat ik hier aan het schilderen ben.
Het verborgen plan bestaat trouwens uit Setrack-stukjes,
na de expo (gesteld dat er geen verdere exposities in zitten,
al kan het zijn dat de CCCC de oude brug graag ook eens als model toont) kan
dat schaduwgedeelte netjes weer uit elkaar gehaald worden voor later hergebruik.
Milieuvriendelijk denken he  8)

Edit: bij het opmaken van de bestelling een en ander beter afgemeten en uitgerekend:

Totale baanlengte:    36.95 m

zichtbaar deel = ongeveer 12 m (6m dubbelspoor inclusief weglopende bochten)

schaduwdeel links = 11m 86
== 3 blokken
schaduwdeel rechts = 13m73
== 4 blokken

In totaal zouden dus tot 7 treinen mogelijk zijn, maakt de show nog wat aantrekkelijker.






Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: 755philippe op 29 oktober 2017, 10:58:47 AM
Hallo,
Gisteren toevallig Spoorwegjournaal 219 gekocht en er stond een artikel over Pont Des Allemands wat jullie misschien wel zou interesseren. Even een foto van gemaakt maar een lat opgelegd want er staan auteursrechten op.


      (https://farm5.staticflickr.com/4477/37954137906_7f0e55ecea.jpg) (https://flic.kr/p/ZPSSU3)


Mvg


755philippe
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 29 oktober 2017, 15:40:47 PM
 :)
bedankt Philippe !
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 02 januari 2018, 09:47:46 AM
een update (vooral om de MSM-mensen gerust te stellen) in telegramstijl...

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/projecten/pda2017/expoopstelling-pda.jpg)

een beetje scaffolding in voorbereiding. Aangezien de brug zo'n 25 cm boven de maas hangt liggen de sporen achter de schermen uiteraard ook zoveel hoger dan het straatniveau dat de bekijkers gaan zien.
In de diepte zijn dan ook 2 niveau's voorzien.

Nu hebben we een plaatsprobleem (baan meet ongeveer 6 op 2 m²) en kan de hele baan niet compleet in het atelier opgesteld worden. In geval van nood wordt alleen
de voorzijde weerhouden, de sporen voor de backstage zijn er wel al maar kunnen wel voor iets anders gerecupereerd worden.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/projecten/pda2017/backstage40.jpg)

De voorzijde is wel volop in aanbouw. Twee houten modules die aansluiten op de metalen sectie waar de brug op gemonteerd wordt.
Ook de bruggenhoofden worden mooi, en zijn uiteindelijk deels in styreen, deels in forex en deels in schuimkarton gerealiseerd.
Fotootjes volgen.

En tenslotte is er ook een oplossing voor de bevestiging van de rails op de brug zelf.
Begin jaren '90 werden de houten rails en betonnen vondels vervangen door
stalen platen waar de rails op bevestigd werden, en metalen rasters als wandelpaden.
De oude versie was plan B, gelukkig kan plan A allicht toch doorgevoerd worden:
Ik krijg daarvoor hulp van een Engelse military-modelbouwer die op basis van Peco-railvoetjes het
plaatwerk in resin gaat afwerken. Nice :-)

Met hulp van Michael ook passende ledjes gevonden voor een leuk scheepsmodelletje,
kwestie van wat leven in het stilleven van de Maas te brengen.


Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 02 januari 2018, 09:57:16 AM
Nog een kleine grappige anekdote...

Wanneer je een model realiseert heb je twee opties:
- ofwel hou je de maten aan van de schaalwerkelijkheid
- ofwel hou je je aan het grid van bvb Maerklin of in het OEBR-geval van PECO streamline.

De twee mixen... dat lukt dus niet  ;D

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/oebr/projecten/pda2017/navagne.jpg)

Het bruggenhoofd kant Visé-Voeren en de naastliggende Navagne-tunnel bleken iets te smal
voor de modelsporen; gelukkig zijn styreen en forex gewillig en is de breedte nu lichtjes bijgecompenseerd.  8)

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Michael op 02 januari 2018, 17:28:20 PM
Modelbouw is altijd keuzes maken en het laten zien van een illusie. De ledjes dat was graag gedaan, was weer eens een gezellig dagje samen op de beurs.
Nu nog even een foto van je bouwsel.....please?
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 03 januari 2018, 23:42:49 PM
Ik doe m'n best hoor' maar het zit niet altijd mee.
Vandaag zeker drie uur onderweg geweest om aan raboesch profielen
te geraken' in de ene winkel hadden ze dit niet' in de andere dan weer dat niet...
Uiteindelijk een ommetje van 70 km gereden om overal wel iets op te scharrelen...
Mochten ze in die artistieke winkels - ik ga geen namen noemen want er zitten adverteerders bij helaas - nu nog vriendelijk laat staan geinteresseerd zijn ik zou het er nog voor over hebben,
maar de volgende keer wordt het de Maquett webshop - ben die belgische winkels waar we volgens sommigen zouden moeten klant blijven dik beu. 

Enfin' je merkt al - net als ik - dat er heel wat meer styreen in een bruggenhoofd kruipt dan je denkt...  Een van de redenen is wel dat ik zo op de nipper nog aan de plannen geraakt ben en de
modelplannen aan de werkelijkheid heb aangepast. Zo blijkt nu de Navagnetunnel schuin tov de pont te lopen en uiteraard kruist die de overgang tussen twee modules. An sich niet onoverkomelijk, maar
wel desastreus voor de intrinsieke stevigheid van het bouwwerkje. De ligger moet dan ook veel robuuster en slimmer uitgevoerd dan aanvankelijk bedacht, maar het opent ook mogelijkheden om
bvb de uitlijning van de sporen slim uit te voeren. 

Maar al bij al gaat het goed vooruit...
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 16 januari 2018, 10:44:14 AM
enkele fotootjes in het kader van 'waar zijn we nu mee bezig? -
(waarbij de schrijver dezes zich dat ook afvraagt  ;D )

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-cu-11-1.jpg)

Het bruggenhoofd kant Navagne is volop in ontwikkeling.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-cu-87-2.jpg)

En bestaat uit een soortement cassette waar de kroonlijst rond zit.
In het bakje lopen de stroomdraden, het bakje zelf houdt ook de connectoren vast
die de stroom tussen de segmenten moeten doorgeven.

Allicht zeggen deze beelden nog niet veel want ze tonen een geraamte,
het beton op de 1/1 foto wordt met foamboard nagemaakt,
maar er moeten wel enkele kilootjes over kunnen rijden, en
dus is zo'n saaie onderbouw wel een belangrijke en tijdrovende stap...

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-cu-87-1.jpg)

Deze casstte komt boven een berm van een goeie 20 cm hoog.
De 24 in Lijn 24 slaat dan allicht op het spoorniveau in cm ?

Spoedig volgen fotootjes van het bruggenhoofd zelf en het segment waar een en ander op bevestigd wordt.

Probleem bij dit soort bouwwerken is dat het allemaal juist moet uitkomen.
Een mm verschil is niet te tolereren, heel veel paswerk dus...

En tussendoor ook nog wat gaan werken om al dat styreen te kunnen bekostigen ;-)
tot de volgende !






Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 26 januari 2018, 23:31:14 PM
voorlopig nog geen spectaculair zicht,
maar de pur-platen liggen klaar...

Voor nu alleen een vergelijkend zichtje:

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-vers-voeren.jpg)

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-vers-voeren-87.jpg)

Het betreft de lijn 24 richting Voeren. Het witte styreen is in de originele betonsetting net niet zichtbaar,
maar vormt dus een soort vergaarbak waar steenslag (ook in het echt trouwens) in opgevangen wordt.
( voor zover niet eerder opgevuld met schuimbord uiteraard)

De rails liggen al even (zij het dan  een cm te laag) om de stroomdoorvoergaten te bepalen.

Op het diorama komt het eerste portaal ook te staan, en ook het sein ligt klaar.
Het tweede portaal zou de toeschouwer al niet meer mogen kunnen zien.

wordt vervolgd...

(ondermeer de pijlers in de Maas krijgen dit WE hun funderingen, en de modules (of segmenten)
waar de bruggenhoofden (zoals te zien op de foto) op gemonteerd worden liggen te wachten
op lijm, spijkertjes, schroefjes en bouten - allez op heel de inboedel van de Gamma eigenlijk... )

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Gerolf op 28 januari 2018, 09:59:31 AM
Citaat van: oebr op 26 januari 2018, 23:31:14 PM
voorlopig nog geen spectaculair zicht, ...

... maar toch leuk om te volgen  ;)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: mahtoska1 op 29 januari 2018, 20:34:37 PM
Citaat van: Gerolf op 28 januari 2018, 09:59:31 AM
Citaat van: oebr op 26 januari 2018, 23:31:14 PM
voorlopig nog geen spectaculair zicht, ...

... maar toch leuk om te volgen  ;)
Vind ik ook.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 30 januari 2018, 00:03:09 AM
Bedankt mannen,

een stand van zaken....

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-stasa-2-18.jpg)

De 55 lijkt zo nietig en klein...

Volgnde stappen zijn het uitwerken van de Navagnetunnel in de lege ruimte, en de steunmuren
in foamboard realiseren.

Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 20 februari 2018, 19:00:07 PM
(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-sio.jpg)

Lijn 24 begint zich af te tekenen.
De zijsegmenten (Pont Des Allemands - het baantje bestaat uit 5 segmenten: 1 publiek met de brug over de Maas,
2 semipubliek met de bruggenhoofden en wat berm van lijn 24 - het zijn deze die ik bedoel-  en 2 die samen het schaduwgedeelte vormen) zijn perfect uitgelijnd met het publieke middensegment, en de nodige bouten werden voorzien om dat ook zo te houden. En dat betekent dat de opbouw stillekesaan kan beginnen.

De bermen worden grotendeels in styrodur opgebouwd uiteraard, maar waar de segmenten moeten aansluiten op de schaduwsegmenten werd een stevig houten tafeltje voorzien dat ook moet toelaten om de segmenten makkelijk onder de arm te nemen. Pendelen tussen waar ik woon en waar de brug opgesteld staat zal de komende tijd nogal eens voorvallen en een mens moet daar dus het beste een beetje rekening mee houden. In het Brusselse met stukken modelbaan rondlopen is immers niet ideaal, nu doe ik dat wel 's nachts maar het mag dan toch het liefste enigszins vlot lopen. ;-)

Op expo's zullen de tafeltjes overigens niet te zien zijn want daar komen wanden voor met infopanelen over de echte brug.

En alles is zwart geschilderd want mooi zwart is niet lelijk naar 't schijnt.



Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 08 maart 2018, 23:49:05 PM
en terwijl het schuim me rond de oren vliegt krijgen de bruggenhoofden vorm.

Deze schetsjes geven alvast een idee waar het heen gaat:

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-pvw-kant-lixhe.jpg) m a a s (http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/pda-pvw-kant-vise.jpg)

Die tunnel rechts is qua constructie wel een beest. Maar dat komt precies wel goed.
Oefening baadt kunst - ook met de thermocutter.


Op het linkse bruggenhoofd komen als blikvanger twee seinen.

(http://www.belgie-belgique-belgien.be/msm/seinen-lixhe.jpg)

Tot onze verbazing - en Staf is toch wat gewoon - blijken dit permissieve seinen te zijn hoewel de gele plaatjes wat anders suggereren. Maar dat maakt de scène best wel attractief.

De krokodillen liggen net op de module-overgangen, Murphy is duidelijk geen modelbouwer, maar
misschien kunnen ze als afneembaar elementje net als camouflage dienen.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Gerolf op 09 maart 2018, 01:10:28 AM
Tof project dat ik nog steeds met plezier volg  :P

Citaat van: oebr op 08 maart 2018, 23:49:05 PM
en terwijl het schuim me rond de oren vliegt

??? Wilde bierdrinkers in de buurt ?  ;D
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 09 maart 2018, 11:00:09 AM
soms ook dat schuim, maar gisteren eigenlijk vooral styrodinges  >:(
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: traxx2837 op 09 maart 2018, 13:06:56 PM
Beste,

Deze seinen zijn NIET permissief !!
De seinen op de foto hebben een "gele cirkel" dat wil zeggen dat het "verwittigingsseinen" zijn. (Signal d'avertissement)
Krokodillen liggen aan verwittigingsseinen en aan gecombineerde seinen, niet aan stopseinen.
Stopseinen (signal d'arrêt) en gecombineerde seinen worden gekenmerkt met een "witte rechthoek" waarop de litera van het sein staat.
Een permissief sein heeft dan weer een "kroontje" :een witte cirkel met zwarte rand met daarin een zwarte stip.

Groeten,
Dirk
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 09 maart 2018, 23:41:17 PM
Dag Dirk,

Ja inderdaad. Maar we zijn wat in de war met het feit dat er rode seinlichten op gemonteerd zitten, dat is een contradictie.

Ook vinden we verschillende nummeringen terug, zowel de combi a171. Bx171. Als c555 cx555

Wordt nog effe denken wat we gaan doen, elektronisch gezien zouden verwittigingsseinen me het beste uitkomen...
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: PeterVG op 11 maart 2018, 11:20:48 AM
Momenteel wordt er geknutseld aan het grote voorbeeld.

(https://farm5.staticflickr.com/4775/25863678217_c02ccac2b9_z.jpg) (https://flic.kr/p/Fpu7sv)pont des allemands vise 10 mars 2018 d (https://flic.kr/p/Fpu7sv) by Laurent Joseph (https://www.flickr.com/photos/wallorail/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4791/26863763238_83da747256_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVRNTG)pont des allemands vise 10 mars 2018 (https://flic.kr/p/GVRNTG) by Laurent Joseph (https://www.flickr.com/photos/wallorail/), on Flickr

Beeldmateriaal is te vinden op de flickr site van Laurent Joseph.
Hij woont bij de brug en heeft een drone.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 11 maart 2018, 17:15:01 PM
Dankjewel voor die foto Peter,

ben toevallig aan dat bruggenhoofd bezig, zeer interessant om te zien hoe het talud ligt.
En welke bomen er in feite en waar staan.

Nu nog aan het juiste schuim geraken om ze in te modelleren (heb blijkbaar iets gekocht
dat in tegenstelling tot xps niet doorsmelt maar smeult en bruin brandt. -
morgen naar de Makro voor plan B :-) )
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: meeus op 12 april 2018, 14:12:31 PM
Stukken eenvoudigere constructie die nieuwe brug
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 12 april 2019, 20:33:08 PM
het is wat afwisselen tussen Lammerthal en de Pont, al naargelang goesting en gelegenheid zeker ?

De deadline is voorjaar 2020 geworden, en het moeilijkste stukje naar m'n gevoel begint vorm te krijgen:
de Navagnetunnel...

Met een steppi lukt het best wel goed om muren goed vorm te geven,
iets wat met de hand in 3mm dik styreen een hel was.


(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/projecten/pda2017/navagnewall-1.jpg)

de vorm zegt allicht niks, maar wanneer google je dit laat zien zal het je wel dagen:

(http://belgie-belgique-belgien.be/oebr/projecten/pda2017/navagnewall-2.jpg)

De styreen structuur dient zowel als mal en als ruggesteun voor een schuimkarton cut out en voor de
styreen profielen die in de kantelen vallen om die betonnen uitsteeksels te imiteren.

De grootste uitdaging was de ronde betonstructuur die erboven prijkt imiteren, vooral omdat die niet recht maar 20 graden schuin
verloopt. Een vijftal snijpogingen hebben 1 geslaagd schuimblok opgeleverd dat bovenop de kantelen komt te liggen.

Wordt vervolgd, en aan de data te zien mag dat wat vaker ;-)


Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 27 januari 2022, 13:21:58 PM
De Maas maken...

een mogelijkheid:

https://www.youtube.com/watch?v=uSXTAMBIhOM (https://www.youtube.com/watch?v=uSXTAMBIhOM)
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: Michael op 27 januari 2022, 14:31:27 PM
Toevallig afgelopen week dit filmpje zitten bekijken.
Titel: Re: Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)
Bericht door: oebr op 27 januari 2022, 16:46:32 PM
deed er me aan denken dat ik nog zoiets moet realiseren ;-)
probleem is dat wanneer die brug effectief af is ik ze eigenlijk niet kan opstellen.
Motivationeel... Maar dat water ga ik in de lente toch eens namaken.