Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: loksound2 op 06 augustus 2006, 10:11:48 AM

Titel: ECoS van ESU
Bericht door: loksound2 op 06 augustus 2006, 10:11:48 AM
Hallo,

via dit nieuwe onderwerp, wens ik volgende te lanceren: 8)
wie heeft interesse en wenst deel te nemen aan een demonstratie van de ECOS?

Normaal mogen we de ECoS begin september 2006 verwachten.
Via de dealers en via clubs zullen we demo- namiddagen / avonden edm organiseren.

Wie interesse heeft om zo'n demo mee te maken, kan vrijblijven met ons contact opnemen via: url="mailto:contact@loksound.be?subject=demo ECoS"contact@loksound.be/url.

Ook zij die geen lid zijn van een club zullen kunnen aansluiten op dergelijke demonstratie bij dealer of andere.
Op de 3de grote Modelspoor Expo te Mechelen kan U 2 dagen lang demo's volgen op onze stand.

Met vriendelijke groet:)!

Patrick
www.loksound.be
Train Service Danckaert
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: dikken op 06 augustus 2006, 19:23:07 PM
ikke natuurlijk!!!!! Eventueel via MVB

Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 06 augustus 2006, 20:11:21 PM
Tsja......... ikke ook, maar ben bang dat ik dan mijn Intellibox in de verkoop ga (willen / moeten) gooien........

K?n dus gevaarlijk zijn [:D] [:(] [V]

Peter
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: loksound2 op 07 augustus 2006, 13:01:18 PM
Peter,

het gaat in eerste instantie om informatie. Daarna zie je wel.
Maar weet ook dat je later je IB zal kunnen aansluiten op de ECoS.
Bij interesse, stuur gerust een mailtje naar mailto:contact@loksound.be


mvg,

Patrick


citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

Tsja......... ikke ook, maar ben bang dat ik dan mijn Intellibox in de verkoop ga (willen / moeten) gooien........

K?n dus gevaarlijk zijn [:D] [:(] [V]

Peter

Titel: ECoS van ESU
Bericht door: erik de noorman op 07 augustus 2006, 13:57:56 PM
Gaat de nieuwe centrale in de toekomst ook het mfx protocol verstaan?
Anders zie ik niet dadelijk in waarom ik mijn IB in de toekomst zou inruilen voor de ECOS.

Erik
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 07 augustus 2006, 21:19:35 PM
Wel ik heb dezelfde vraag, Erik.

Er is al een en ander geschreven over of de ECoS al of niet het mfx protocol zal ondersteunen, schijnt (uiteraard) meer een juridische kwestie te zijn dan een technische.

?ls-ie ooit ook mfx gaat ondersteunen, komt-ie er vrijwel zeker, "let that be clear" [:D]
Indien niet, zal ik voorlopig nog wel vooruit kunnen met de IB, vermoed ik ook.

Peter

(Patrick ik zal een mailtje sturen - ben wel benieuwd wanneer het doorgaat begin sept - hoop alleen dat ik kan komen ivm mijn werk - zal direkt weer zeer druk zijn na mijn verlof)
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 08 augustus 2006, 00:36:34 AM
Ik zal er niet op rekenen. Mfx is te verschillend ook het aanslauiten is anders. Voordat ik mijn mobile stations kon gebruiken moest ik eerst wat aansluiting betreft voor sommige seinen de massa aansluitingen veranderen.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 08 augustus 2006, 23:23:47 PM
Ik denk Davy dat de ECoS 100% klaar is voor mfx qua hardware.

Ik denk dat een Mobile Station qua uitgang een soort van brugschakeling kent, waardoor je niet ??n van de twee 'polen' op massa aan mag sluiten, meer zal het niet zijn. Dat heeft op zich niets met het protocol mfx te maken (wel moet de hardware natuurlijk voorzien zijn voor bi-directionele communicatie tussen decoder en centrale).

Peter
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 09 augustus 2006, 01:55:07 AM
Voor het centaal station gelden dezelfde regels. Bovendien mfx is ook motorola.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: TrainTechnology op 09 augustus 2006, 20:25:05 PM
citaat:
Geplaatst door Davy
Bovendien mfx is ook motorola.



Davy, niet te kort door de bocht: de Central Station en Mobile Station zenden een gemengd signaal uit: MFX en Motorola door elkaar, zoals de Intellibox dat doet voor DCC en Motorola. De protocols zijn wel degelijk compleet verschillend, maar om "backwards compatible" te zijn zendt de centrale beide uit.

Mattias
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: railbusje op 11 augustus 2006, 18:46:37 PM
Hoeveel locfuncties kan de ECoS bedienen, bij MFX zijn dat er dikwijls acht of meer.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: TrainTechnology op 11 augustus 2006, 19:10:22 PM
citaat:
Geplaatst door railbusje

Hoeveel locfuncties kan de ECoS bedienen, bij MFX zijn dat er dikwijls acht of meer.



Dat is uiteraard afhankelijk van het protocol van de decoder, maar kan oplopen tot 29 (F0-F28) bij DCC op voorwaarde dat je decoder het natuurlijk ook ondersteunt.
De meeste decoders kunnen nu 16 functies aan, maar DCC laat uitbreiding tot 28+1 toe.

Bij Motorola kun je tot 9 functies kwijt, als je het "tweede Motorola-adres" activeert.

Mattias
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Greg op 12 augustus 2006, 18:49:28 PM
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, kan het ecos mfx verstaan?
Indien dit niet het geval is, kan men dan nog steeds alle mogelijkheden van een mfx decoder benutten (bvb 12 of 16 functies en 128 rijstappen) of valt men terug op de mogelijkheden van de vroegere fx decoders (14 rijstappen en tot 8 functies via een 2e adres)?

Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 12 augustus 2006, 20:43:31 PM
Je geeft je eigen antwoord al.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 13 augustus 2006, 22:05:10 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Gaat de nieuwe centrale in de toekomst ook het mfx protocol verstaan?
Anders zie ik niet dadelijk in waarom ik mijn IB in de toekomst zou inruilen voor de ECOS.

Erik



Erik,

ik heb deze vraag in N?rnberg gesteld aan ESU.
Antwoord was: wij hebben een overeenkomst met M?rklin dat M?rklin EN wij (ESU) beiden mfx-producten mogen verkopen. M?rklin heeft decoders en mobile station en central station. Wij (ESU) hebben reeds decoders op de markt, doch niets houdt ons tegen om 'later' ook de ECoS uit te rusten met mfx-protocol.

Nu MIJN antwoord (in alle bescheidenheid) als ESU kenner en ESU-importeur: geef hen 2 jaar (dit is mijn GEVEOEL!) en ESU's ECOS "spreeekt" ook mfx. Hopelijk duurt het niet zolang. Come and see me ... op de modelspoorexpo te Mechelen, misschien heb ik dan nog meer nieuws!

Patrick
Train Service Danckaert
ESU-import voor Benelux + Frankrijk
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 13 augustus 2006, 22:08:04 PM
citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

Ik denk Davy dat de ECoS 100% klaar is voor mfx qua hardware.

Ik denk dat een Mobile Station qua uitgang een soort van brugschakeling kent, waardoor je niet ??n van de twee 'polen' op massa aan mag sluiten, meer zal het niet zijn. Dat heeft op zich niets met het protocol mfx te maken (wel moet de hardware natuurlijk voorzien zijn voor bi-directionele communicatie tussen decoder en centrale).

Peter



Peter,
en anderen,

De ECoS heeft MFX-protocol in zich... dus 4 protocols. Alleen staat dit nog geblokkeerd... voor hoelang...???
Zoals de Central Station ook de 4 protocols in zich heeft, maar slechts motorola en mfx "vrijgeeft".

Zoals voorheen geschreven (mijn idee:) het vrijgeven van mfx voor de ECoS is slechts een kwestie van tijd.
Don't shoot the DJ!

Patrick
Train Service Danckaert
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 13 augustus 2006, 22:08:46 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

Voor het centaal station gelden dezelfde regels. Bovendien mfx is ook motorola.



NO!!!!

Patrick
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 13 augustus 2006, 22:09:48 PM
citaat:
Geplaatst door railbusje

Hoeveel locfuncties kan de ECoS bedienen, bij MFX zijn dat er dikwijls acht of meer.



tot hiertoe is het aantal lokfucnties vastgesteld op 20 zoals de LokSound 3.0 - 3.5 ....

Via firmware-updates kan dit gewijzigd worden naar....?

Patrick
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 augustus 2006, 23:36:28 PM
citaat:
Geplaatst door LokSound

Zoals de Central Station ook de 4 protocols in zich heeft, maar slechts motorola en mfx "vrijgeeft".

Welke zijn die twee andere dan?
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: dikken op 19 augustus 2006, 00:06:38 AM
DCC en selectrix dacht ik
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 19 augustus 2006, 15:39:11 PM
citaat:
Geplaatst door dikken

DCC en selectrix dacht ik



Dat denk ik niet.
Ik denk dat het CS van M?rklin aleen Mfx en Motorola in zich heeft.

Flip
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: dikken op 19 augustus 2006, 16:47:55 PM
ja en nee. CS heeft de 4 maar enkel de Mot I/II en MFX worden vrijgegeven!
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Greg op 19 augustus 2006, 23:50:41 PM
Hoeveel zou de richtprijs van het ECos begragen?
Is het ongeveer even duur als het CS of is er toch een redelijk verschil?
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: dikken op 20 augustus 2006, 00:08:06 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Hoeveel zou de richtprijs van het ECos begragen?
Is het ongeveer even duur als het CS of is er toch een redelijk verschil?





dit zou ongeveer een 525 euro moeten zijn. En voor die prijs krijg je er nog een trafo van 90 VA bij.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: INFO op 20 augustus 2006, 00:09:37 AM
ESU50000   ECoS Zentrale, DCC, MOT, SX, Set mit Net 480,45
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 23 augustus 2006, 22:38:54 PM
Van Marklin users forum


"Just read on a german forum, that ECos will start without working PC-interface. The protocoll is not yet available for developers and the manual on ESU's website tells, that none of the present softwares are compatible with ECos. The PC-support will be included later with a update.

http://www.win-digipet.de/forum/showflat.php?Cat=&Board=Forum_D&Number=40678&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

So we PC users have to stick to the old 6051/IB at least for a while..."

Als Marklin rijder wacht ik ook nog altijd op een update. Volgens mij wordt de software voor beide apparaten door dezelfde maker gemaakt.

Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Greg op 23 augustus 2006, 23:02:53 PM
Is goed mogelijk want in de basis is dit hetzelfde apparaat.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: DasBert33 op 24 augustus 2006, 10:09:23 AM
Vraagje voor de Ecos betatesters op dit forum.

Als het klopt dat het netwerkprotocol niet onmiddelijk wordt vrijgegeven, kan ik dan de ecossniffer gebruiken om mijn oude aparatuur op de pc aan te sluiten (Marklin CU6021+IF6051)?
Kan ik met deze setup de S88 bus op de 6051 aansluiten voor feedback naar de PC of zijn er electrische beperkingen? (zoals een grondaansluiting moeten maken tussen de 6021 en de baan of iets dergelijks).

Kan iemand aub bevestigen of dit zal werken want het was zo'n beetje mijn plan om het voorlopig zo te doen.

Ik vind het overigens geen ramp dat de Ecos niet onmiddelijk pcsupport heeft, 500 euro uitgeven is meer dan genoeg, nog eens 250 euro voor een goed programma is misschien wat veel ineens.

Bert
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: TrainTechnology op 24 augustus 2006, 19:05:55 PM
citaat:
Geplaatst door DasBert33

Vraagje voor de Ecos betatesters op dit forum.

Als het klopt dat het netwerkprotocol niet onmiddelijk wordt vrijgegeven, kan ik dan de ecossniffer gebruiken om mijn oude aparatuur op de pc aan te sluiten (Marklin CU6021+IF6051)?
Kan ik met deze setup de S88 bus op de 6051 aansluiten voor feedback naar de PC of zijn er electrische beperkingen? (zoals een grondaansluiting moeten maken tussen de 6021 en de baan of iets dergelijks).

Kan iemand aub bevestigen of dit zal werken want het was zo'n beetje mijn plan om het voorlopig zo te doen.

Ik vind het overigens geen ramp dat de Ecos niet onmiddelijk pcsupport heeft, 500 euro uitgeven is meer dan genoeg, nog eens 250 euro voor een goed programma is misschien wat veel ineens.

Bert




Hallo Bert,

Dat kan (voorlopig) inderdaad best zo. De ECoSniffer ingang is galvanisch gescheiden, wat betekent dat er dan ook geen enkele verbinding (massa of andere) mag gemaakt worden tussen de oude centrale en de baan.

Let op bij S88-modules: bezetmelders zijn niet altijd elektrisch gescheiden van de railaansluitingen. In dat geval kun je problemen krijgen met aardlussen. Als je optisch ge?soleerde modules hebt, dan is er geen enkel probleem.

Mattias
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: DasBert33 op 24 augustus 2006, 23:11:06 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
Let op bij S88-modules: bezetmelders zijn niet altijd elektrisch gescheiden van de railaansluitingen. In dat geval kun je problemen krijgen met aardlussen. Als je optisch ge?soleerde modules hebt, dan is er geen enkel probleem.



Hallo Mattias,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik vrees wel dat ik enkel niet-optisch gescheiden S88 terugmeldmodules heb, nl de 5217 van Viessmann en de Marklin 6088. Wat zal ik concreet kunnen doen met mijn installatie en de ecos? (niet compatibel zijn zou een behoorlijke domper op mijn enthousiasme zetten)

Is het niet zo dat als het systeem compleet galvanisch gescheiden is ik toch massa zal moeten aansluiten op de 6021 als gnd referentie voor de S88 modules? Of moet ik massa aansluiten op de massa-aansluitingen van de S88 modules zelf (dit is op dit moment niet het geval)?

Ik weet niet of er een schema of 'application note' bestaat hierover maar het zou wel handig zijn denk ik, voor mij en anderen in mijn geval.

Bert
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: INFO op 24 augustus 2006, 23:32:59 PM
Mattias,

Op de ECoS zit een aansluiting voor de S88, dus leg ons eens uit waarom je dan galvanisch gescheiden S88 modules moet gebruiken, dat begrijp ik niet.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: DasBert33 op 25 augustus 2006, 08:06:27 AM
citaat:
Geplaatst door INFO

Mattias,

Op de ECoS zit een aansluiting voor de S88, dus leg ons eens uit waarom je dan galvanisch gescheiden S88 modules moet gebruiken, dat begrijp ik niet.



Als je -NU- PC support wilt (zoals ik) dan moet je je oude systeem gebruiken want het ethernet protocol van Ecos is niet vrijgegeven/finaal bij lancering. De S88 bus moet je op je oude systeem aansluiten zodat je de terugmeldcontacten via de pcaansluiting van het oude systeem op de computer kan zien. (in, mijn geval marklin CU 6021+ Interface 6051)

Natuurlijk kan je de S88 bus op de Ecos aansluiten, die is geloof ik galvanisch gescheiden en geeft zeker geen (elektrisch) probleem maar zolang je geen pc hebt om op de netwerkinterface aan te sluiten is het nut beperkt. (wisselstraatsturingen en pendeltreinen denk ik)

Het galvanisch scheiden is nuttig als je op de ecossniffer een oude centrale aansluit. Deze werkt volledig (elektrisch) onafhankelijk omdat er geen elektrische verbinding is met de baan. Als je nu gewone S88 modules aansluit is er WEL een elektrische verbinding met de baan waardoor er stroom zou kunnen vloeien van het ene systeem naar het andere, via de S88 bus, met storingen, of erger, beschadigingen tot gevolg.

Ik begrijp zelf wel niet helemaal waar de grond lus vandaan komt, dus wat meer uitleg zou wel handig zijn.

Bert
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: TrainTechnology op 25 augustus 2006, 12:38:20 PM
Bert,

Je uitleg is technisch helemaal correct, nog even aanvullen wat die massaverbinding betreft: dit is normaal gezien enkel het geval bij bezetmelders voor S88 (met stroomdetectie), en (meestal) niet bij gewone terugmeldcontacten.

Het hangt ervan af hoe je te werk gaat: als je met M?rklin-rails zit en je gebruikt de ene rail voor massa en de andere voor terugmelding, dan worden alle terugmeldingen naar die massa van de rijspanning geleid. Als deze massa in de decoder met de massa van de S88-bus verbonden is, dan is hij hoogstwaarschijnlijk ook verbonden met de massa van de oude centrale.

Bij een systeem met "potentiaalvrije" contacten (bvb. reedcontacten) is dit geen probleem.

Ik ga dit nog eens expliciet voorleggen aan ESU, want het zou kunnen dat dit wel werkt. Tenslotte is de oude centrale dan nog steeds niet met de rails verbonden.
Maar zekerheid boven alles !

Mattias
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: DasBert33 op 25 augustus 2006, 15:18:36 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


Het hangt ervan af hoe je te werk gaat: als je met M?rklin-rails zit en je gebruikt de ene rail voor massa en de andere voor terugmelding.



Wel dit is exact de setup die ik gebruik. Zoals vele andere 3-railers denk ik.

Dat van de aardlus heb ik nog steeds niet begrepen denk ik. Ik heb zon aardlus een keer gehad door een PC via mijn stereoinstallatie op mijn tv aan te sluiten. De tv was geaard via de kabelaansluiting en de pc via de gewone aarding in een stekker. Omdat er een potentiaalverschil was tussen beide aardingen begon er stroom te vloeien tussen de pc, via de stereo, en de tv. Dit had een zeer storende 50Hz bromtoon op het geluid van de stereo tot gevolg.

Nu in het geval van de ecos met CU 6021 is er geen aarding. De enige elektrische verbinding is deze in de S88 bus. Ik zou graag willen weten hoe de aardlus dan hardwarematig tot stand komt.

Bert
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: DasBert33 op 30 augustus 2006, 16:02:20 PM
Blijkbaar zijn ondertussen de eerste Ecos toestellen in Duitsland uitgeleverd.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar een antwoord op mijn aansluitprobleem.

Bert
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: TrainTechnology op 30 augustus 2006, 20:18:29 PM
Hoewel het definitieve antwoord van ESU op zich laat wachten (verlof...), begin ik er meer en meer van overtuigd te geraken dat dit geen probleem zou mogen zijn. De sniffer-ingang zal galvanisch ge?soleerd zijn, waardoor de massalus hier onderbroken wordt.

De enige vereiste is dan nog dat de oude centrale op geen enkele manier op de rails aangesloten wordt, maar dat spreekt voor zich denk ik...

Als het antwoord binnenloopt horen jullie het ook !

Groetjes,
Mattias
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: INFO op 30 augustus 2006, 20:40:46 PM
Dan zal de S88 niet werken als de massa niet is aangesloten. Op de rails en de Centrale. Common-Ground is het woord. Dus alle stroomkringen via 1 pool aan elkaar.
Dit zal binnen de ECoS wel geen probleem zijn.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 31 augustus 2006, 00:14:36 AM
In Duitsland is hij uit. Daar is ook iemand die beide apparaten heeft. Ze lijken nogal opelkaar. Maar de persoon die hem al heeft is er zeer over te spreken. Alleen het witte display vindt hij minder. En het opstarten duurt een minuut langer dan bij het CS.

Maar voor de rest schijnt alles goed te werken en kan je er mobile stations op aansluiten. Wel moet je natuurlijk wel voor elke loc kiezen tussen de 7 protocollen. Maar als je dit niet erg vindt en gewoon een apparaat wilt hebben dat top of de line is en bijna alles kan dan is de ecos voor jou het juiste apparaat

Is het Marklin CS vooral idiotenproef gemaakt. Dit apparaat is voor degenen die alles willen (gevorderden)hebben. Aan u de keus.
Wel heb je geen mfx.

http://stummi.foren-city.de/topic,6235,-ecos-test-positives-u-negatives-vergleich-auch-zur-cs.html

Titel: ECoS van ESU
Bericht door: TrainTechnology op 31 augustus 2006, 18:33:50 PM
citaat:
Geplaatst door Davy
Wel moet je natuurlijk wel voor elke loc kiezen tussen de 7 protocollen.


Davy,

Je kunt je eigen standaardprotocol instellen bij de algemene instellingen, dan wordt dit al voorgeselecteerd. Bespaart je de moeite !

Mattias
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 31 augustus 2006, 18:37:10 PM
Elke loc zal je moeten invoeren als MM14 of MM27 (loks met een 60901 decoder) of MM28 (mfx decoders). Dus van een echte standaard kan je niet spreken.

Alleen leuk voor DCC rijders.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: INFO op 31 augustus 2006, 19:11:04 PM
Tja Davy, en wat is daar dan het nadeel van, of wat is daar dan zo erg aan?
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: n/a op 31 augustus 2006, 19:15:28 PM
Voor mij is het geen probleem. Maar ik zie al veel mensen locs met een 60901 decoder invoeren als MM28 en dat schijnt niet zo mooi te lopen.[:D]
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: INFO op 31 augustus 2006, 20:04:31 PM
Tja Davy, wat dan nog, dan ben jij er toch om dat op je fijne wijze de ongelukkige modelspoorder onder zijn neus te wrijven. Had hij maar een CS moeten kopen uiteraard.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: dikken op 31 augustus 2006, 20:09:05 PM
jongens, hou aub de rust erin!
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 08 september 2006, 11:42:41 AM
Hallo,


De ECoS is officieel uit in Duitsland.
Normaal volgende week (dus week 37) in Benelux en Frankrijk.

Desgevallensd rijden wij (uw importeur) er zelf om!

Wie met vragen zit: de handleiding in het Nederlands is beschikbaar op www.loksound.be, Nederlands, Downloads . Er is ook nog onze helpdesk!

Verder: aussi en Franc?ais beschikbaar!


Groeten,,

patrick
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 10 september 2006, 19:22:19 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

In Duitsland is hij uit. Daar is ook iemand die beide apparaten heeft. Ze lijken nogal opelkaar. Maar de persoon die hem al heeft is er zeer over te spreken. Alleen het witte display vindt hij minder. En het opstarten duurt een minuut langer dan bij het CS.

Maar voor de rest schijnt alles goed te werken en kan je er mobile stations op aansluiten. Wel moet je natuurlijk wel voor elke loc kiezen tussen de 7 protocollen. Maar als je dit niet erg vindt en gewoon een apparaat wilt hebben dat top of de line is en bijna alles kan dan is de ecos voor jou het juiste apparaat

Is het Marklin CS vooral idiotenproef gemaakt. Dit apparaat is voor degenen die alles willen (gevorderden)hebben. Aan u de keus.
Wel heb je geen mfx.

http://stummi.foren-city.de/topic,6235,-ecos-test-positives-u-negatives-vergleich-auch-zur-cs.html





Geachte,

dat witte display is de enige mogelijkheid (als monochroom scherm) om iedereen toe telaten om een DEGELIJK beeld te zien.
Sorry voor Big M, maar als je (volledig) kleurenblind bent, zoals ik, dan zie je niet veel van dat AMBER (oranje) scherm.
Wat die 7 protocollen betreft en mogelijks andere zaken... wil eerst de handleiding eens lezen en dan mogelijks oordelen.
Er zijn maar 3 protocollen aanwezig: SelecTrix, DCC en motorola.


mvg,

uw LokSound importeur
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: DasBert33 op 20 september 2006, 18:45:14 PM
citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Hoewel het definitieve antwoord van ESU op zich laat wachten (verlof...), begin ik er meer en meer van overtuigd te geraken dat dit geen probleem zou mogen zijn. De sniffer-ingang zal galvanisch ge?soleerd zijn, waardoor de massalus hier onderbroken wordt.

De enige vereiste is dan nog dat de oude centrale op geen enkele manier op de rails aangesloten wordt, maar dat spreekt voor zich denk ik...

Als het antwoord binnenloopt horen jullie het ook !

Groetjes,
Mattias



Nog steeds geen definief antwoord? Het is percies een ambetante vraag... [;)]

Bert

Titel: ECoS van ESU
Bericht door: TrainTechnology op 20 september 2006, 19:12:08 PM
Oeps, dit was mij even ontsnapt... Bedankt voor de herinnering [:I]

Dit moet zonder meer mogelijk zijn, massalussen zouden niet mogen optreden bij een correcte bedrading (dus handleiding van de terugmeldmodules volgen).

Veel succes ermee !

Groetjes,
Mattias
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 21 september 2006, 12:42:02 PM
citaat:
Geplaatst door LokSound

Hallo,


De ECoS is officieel uit in Duitsland.
Normaal volgende week (dus week 37) in Benelux en Frankrijk.


Wie met vragen zit: de handleiding in het Nederlands is beschikbaar op www.loksound.be, Nederlands, Downloads . Er is ook nog onze helpdesk!


Groeten,,

patrick



gisteren 20/09 zijn ze vertrokken uit ULM.
Dus morgen in Belgi? zeker. Zaterdag starten we persoonlijk met de levering aan onze Belgische dealers!


Groeten,


Patrick
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Anarchy op 18 augustus 2007, 12:08:07 PM
De zesde update voor de ecos centrale is beschikbaar. Versie 1.0.6
Hieronder de lijst met de verschillend add's, bugfixes en changes:

1.0.6:
Bitte beachten:

   * Backupfiles der Version 1.0.6 k?nnen nicht mehr in ?lteren Sofware-Versionen (vor 1.0.5) verwendet werden. Bisherige Backupfiles k?nnen selbstverst?ndlich in der Version 1.0.6 weiter verwendet werden.
     Beim Versuch, auf eine ECoS mit Firmware Version 1.0.6 eine fr?here Firmware Version aufzuspielen, kann es zu Problemen kommen.
   * Beim Einspielen der Version 1.0.6 wird die ECoS in manchen F?llen automatisch neu gestartet. Nach dem Update auf Version 1.0.6 wird im Browser nach erfolgtem Update keine Meldung angezeigt. Wenn im Setup-Men? der ECoS die Software Version 1.0.6 angezeigt wird, war der Updatevorgang erfolgreich.

   * ADD: geschaltete Fahrwege werden nach Neustart als geschaltet dargestellt
   * ADD: Schaltzeiten 100ms, 150ms und 200ms f?r Magnetartikel
   * ADD: beim Starten der ECoS werden alle Magnetartikel geschalten (im Setup Men? konfigurierbar)
   * ADD: Fahrtrichtungs?nderung mit Joystick (im Setup-Men? aktivierbar)
   * ADD: Fahrtrichtungs?nderung mit Drehgregler im Setup-Men? deaktivierbar
   * ADD: neue Loksymbole
   * ADD: Lokwahlliste nun auch nach Adresse sortierbar
   * ADD: Anzeige der Fahrtrichtung und Geschwindigkeit der aufgerufenen Loks bei ge?ffnetem Stellpult
   * ADD: PC-Interface: Abfrage des Typs eines Magnetartikels (type)
   * CHANGE: Wird eine Pendelzugstrecke gel?scht, wird die Lok gestoppt
   * CHANGE: Geschwindigkeits?nderung ?ber Touch nur wenn sonst keine Men?s ge?ffnet sind
   * CHANGE: Wenn ECoS ohne aufgerufene Lok ausgeschaltet wird, startet sie auch wieder ohne Loks in den Fahrbildschirmen
   * CHANGE: Performance Funktionssymbole f?r Loks
   * CHANGE: Performance Fahrbildschirme und Stellpult
   * CHANGE: Performance Setup-Men?
   * CHANGE: Joystick spricht bei Eingabe von Setup-Einstellungen in y-Richtung fr?her an
   * CHANGE: Deutlichere Anzeige des S88-Monitors
   * BUGFIX: Lokwahlmen? rechts: L?schen einer Eingabe mit der Pfeil-Links-Taste w?hlte automatisch die auf dieser H?he liegende Lok
   * BUGFIX: Autorepeatfunktion bei Richtungsumschaltung rechts
   * BUGFIX: Wenn eine Lok freigegeben wird, wird dies nun korrekt im Fahrbildschirm angezeigt
   * BUGFIX: Pendelzug
   * BUGFIX: Absturz beim Pendelzug L?schen behoben
   * BUGFIX: Ausfall des Pendelbetriebs nach etwa 30min
   * BUGFIX: S88-Adressen in Pendel?zgen und Fahrwegen, die nicht konfiguriert sind, werden zur?ckgesetzt und auch abgespeichert
   * BUGFIX: CV29 wird nun korrekt angezeigt
   * BUGFIX: Abgleich der Adresse im Lok Bearbeiten und Erweitert Men?
   * BUGFIX: Falsche Darstellung von Lokfunktionen auf der MobileStation, wenn L?cken in der Funktionsbelegung sind
   * BUGFIX: Richtungs?nderung an MobileStation l?st jetzt Nothalt aus
   * BUGFIX: Skalierung von Beschleunigungszeit und Bremszeit beim LokPilotBasic
   * BUGFIX: LokPilot micro hat kein AUX3 und AUX4
   * BUGFIX: Lok-Funktions-Symbole verschwinden nicht mehr, wenn im Lok-Erweiter Men? die Funktionszuordnung ge?ffnet wurde und L?cken in der Funktionszuordnung vorhanden sind
   * BUGFIX: Multitraktion
   * BUGFIX: PC-Interface: Probleme nach ?ndern der Adresse eines Magnetartikels ?ber das PC-Interface und ?ndern des Symbols behoben
   * BUGFIX: PC-Interface: Wenn mehr als 10 Argumente in einem Befehl enthalten sind, wird dies jetzt mit einer Fehlermeldung quitiert
   * BUGFIX: PC-Interface: Nach Beenden der PC-Software werden alle noch vorhandenen Controls und Views zur?ckgesetzt
   * BUGFIX: PC-Interface: Probleme beim konfigurieren des S88 wurden behoben
   * BUGFIX: PC-Interface: Schalten von Motorola-MA ohne Objekte
   * BUGFIX: L?schen einer Drehscheibe loescht diese korrekt im Stellpult
   * BUGFIX: Umschalten der Tabs im Stellpult f?hrte zu falscher Anzeige der Men?buttons
   * BUGFIX: Falsche Anzeige der Men?buttons
   * BUGFIX: Einlesen von CV-Werten im Setup-Men? bleibt nicht mehr bei "reading" h?ngen, wenn erneut eingelesen wird
   * Weitere kleinere ?nderungen, die zur Performance-Steigerung und Stabilit?t beitragen


Folgende weitere Erkl?rungen zur Auflistung:

   * Einige weitere LokSymbole haben wir erstellt und Sie neu zur Auswahl aufgenommen. Diese neuen Symbole m?ssen aus unterscheidungstechnischen Gr?nden den alten Symbolen ganz unten folgen und k?nnen nicht direkt einsortiert werden. Dabei ist jetzt u.a. die E80, BR01 mit DB Windleitblech, Hobbytrade ME 26/NOB/Di.6-662, E... mit 4 Stromabnehmern, Steuerwagen DB neu, Glaskasten, BR38/P08, BR58, BR78, V80, V200 Deutsche Bundesbahn und V200 ohne Aufschrift mit Doppelfenster, ICE 1+2, VT208 Bemo, VT601/11.5, E143 E69, E91/191, und ET 87.
   * Bei der neuen Richtungsanzeige, oben neben dem Loksymbol, (nat?rlich nur bei ge?ffnetem Weichenstellmen?), gibt es aus Platzgr?nden nur die Fahrstufenanzeige von 1- max. 128, da f?r Km/h kein Platz mehr vorhanden ist.
   * Im Setup 2 k?nnen Sie neu anw?hlen, ob alle Weichen nach dem Neustart nochmals geschaltet werden sollen. Sichere Grundstellung wie auch nach dem Start angezeigt.
   * Zus?tzliche Sortierung jetzt auch nach Lokadresse direkt im Lokauswahlmen? m?glich, mit "123".
   * Die Fahrtrichtung kann jetzt auch mit dem Joystick umgeschaltet werden. Im Setup Men? ist dies auch deaktivierbar, ebenso wie die gesamte Umschaltung an den Reglern selbst. Versehentliches Umschalten kann man jetzt sicher vermeiden.
   * Das Beenden des Setup Men?s wird nach klicken des "Hakens" sehr viel schneller ausgef?hrt.
   * Die Anzeige des S88 Monitors wurde im Rahmen der M?glichkeiten verbessert. In diesem Zusammenhang sollte bei Neuanlegen von Fahrstra?en beachtet werden, dass im Ablauf zuerst die S88 angelegt werden und danach die Fahrstra?en. Dann ist es m?glich in den Fahrstra?en sofort auch die richtigen S88 Ports auszuw?hlen.
   * Im Explorer k?nnen Sie jetzt nach dem Aufrufen der ECoS am PC, unter dem Men?punkt "Objekte" drei neue Listen anzeigen: Loks, Weichen und Fahrstra?en. Die Sortierung muss derzeit noch nach IDs erfolgen. Ausdrucken dieser Listen ist zun?chst nur im Rahmen der Web M?glichkeiten "Datei Drucken" m?glich. Das Aufrufen wurde beschleunigt. Auch ein Zwischenspeichern der Daten auf dem PC ist jetzt innerhalb weniger Sekunden m?glich. Mehr und mehr bew?hrt sich jetzt diese LAN Schnittstelle und stellt sich als richtige Entscheidung heraus.


Wir w?nschen Ihnen weiterhin viel Spa? mit der ECoS!
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: eric op 18 augustus 2007, 15:51:06 PM
En heb jij die update al uitgevoerd?
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Anarchy op 19 augustus 2007, 13:22:03 PM
neen, heb nog steeds de fabriekssoftware 1.0.0 omdat ik geen gekruiste utp kabel heb. Ga binnenkort achter de kabel dan kan ik die update installeren.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: eric op 19 augustus 2007, 17:24:17 PM
Ik heb het ook nog niet aangedurfd om hem te updaten.
Wie allemaal op dit forum heeft er ook een ECos en wat zijn jullie ervaringen met deze.
Hij staat ook nog op de fabrieksinstelling 1.0.1 dus iets jonger dan die van Anarchy.

Ik heb hem al ongeveer een half jaartje en ben er tevreden over.
Heel gemakkelijk in gebruik voor eender welke instelling.
Heb ook mijn Lenz compact aangesloten op de sniffer + een paar locmuizen van Roco die via de Lenz gaan.
Dus 5 rijregelaars in totaal als het er op aankomt.
Deze combinatie kan de boel wel in de knoop helpen op gebied van comando's aan loc's als je van adressen wisselt.

Oja, ik rij tweerail.
Graag jullie reacties.


Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Anarchy op 19 augustus 2007, 20:54:44 PM
Dag Eric,

Ik zie niet in waarom je het niet zou aandurven. Indien ik de nodige kabel had was dit reeds lang gebeurd. Maar omdat ik het nodige materiaal niet heb is dit even uitgesteld. Zodra ik die kabel heb zet ik hem op 1.0.6
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: eric op 19 augustus 2007, 21:08:50 PM
Ik ga voor alle zekerheid ook maar zo een UTP kabeltje aanschaffen.
Ooit heb ik al eens een locmuis naar de vaantjes geholpen door een gekruiste telefoonkabel te gebruiken als verlengdraad en bij dit mocht dat natuurlijk NIET gekruist zijn.
Gelukkig is de muis hersteld door een hulpvaardige MSM forumgenoot.
Als dat met de ECos zou gebeuren staan we iets verder vanhuis.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Anarchy op 19 augustus 2007, 21:43:58 PM
Jep gewoon een UTP crossed kabel vanuit je netwerkingang op je pc naar de ingang op je ecos. Veel kan er niet mislopen denk ik. Als je vanuit een hub/router werkt is het een straight kabel. In de handleiding staat het precies beschreven.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: eric op 19 augustus 2007, 22:15:16 PM
Bedankt voor de info's Jeroen.
Ik ga effe nakijken wat voor UTP kabels ik heb en of die kunnen dienen.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: railbusje op 16 april 2008, 19:49:51 PM
En, heeft iemand de MFX functie reeds vrijgekregen?
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: KoenD op 22 april 2008, 10:13:41 AM
MFX is nog niet vrijgegeven.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: KoenD op 22 april 2008, 10:15:40 AM
By the way, heeft er iemand op dit forum al ervaring met de combinatie van LDT terugmeldmodules / wisseldecoders / HSI 88 /met de EcOS ?
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: INFO op 22 april 2008, 14:04:47 PM
HSIS88 staat toch helemaal los van de ECoS of om het even welke andere centrale?! Dat is toch een standalone systeem!

Verder zullen de andere artikelen geen enkel probleem zijn voor de ECoS.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Kees-Jan op 22 april 2008, 18:28:07 PM
citaat:
Geplaatst door eric

Bedankt voor de info's Jeroen.
Ik ga effe nakijken wat voor UTP kabels ik heb en of die kunnen dienen.




ECoS > PC een cross-cable nemen.
ECoS > Router > PC gewone UTP kabels nemen.

Een cross-cable kun je overal aanschaffen (de mijne komt bij de Hornbach vandaan!).

Kees-Jan
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Anarchy op 29 augustus 2008, 13:32:06 PM
Ik heb gisteren gezien dat er een nieuwe firmware uit is voor deze centrale. Het is firmware 1.1.3. Ik ga hem een dezer dagen eens installeren.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: eric op 29 augustus 2008, 23:19:33 PM
Hou ons op de hoogte of het de moeite is h? Jeroen.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Anarchy op 29 augustus 2008, 23:56:23 PM
T'is maar een kleine update hoor [:)]

Changelog

   * ADD: Multi-Loco-Control-Screen
   * ADD: Locolist sortations
   * ADD: Rotation of links on the switchboard
   * ADD: Deletion of accessories out of the switchboard
   * ADD: "Loco not available" is additionally displayed with greyed out direction-arrow
   * ADD: Additional loco symbols
   * ADD: Additional accessory symbols
   * ADD: ECoS screen can be shown in the web-interface
   * CHANGE: Loco symbols cleaned up & sorted
   * BUGFIX: Reset when leaving "New Loco" via "Cancel"
   * BUGFIX: Graphics bug in loco-contol-screen / current monitor
   * BUGFIX: Empty control-screen occupied after reset
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 26 september 2008, 17:05:01 PM
(http://www.loksound.be/img/update.bmp)
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: dikken op 26 september 2008, 18:11:19 PM
ja,[:D][:D][:D][:D], en ik weet al wat het is....[:o)][:o)][:o)]
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Kees-Jan op 26 september 2008, 19:29:42 PM
nou dan zal het wel niet zo spectaculair zijn [:D]

zal dat ding eens uit het stof halen en schoonpoetsen [:p]

Kees-jan
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Blausee-Mitholz op 27 september 2008, 08:58:26 AM
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

nou dan zal het wel niet zo spectaculair zijn [:D]

Kees-jan



mfx Kees-Jan, maar daar het jij als 2-rail rijder niet veel aan, wijn 3-rail rijders zijn er erg blij mee [:o)]

Mvg, Johan
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 september 2008, 09:39:58 AM
citaat:
Geplaatst door Blausee-Mitholz

....maar daar het jij als 2-rail rijder niet veel aan, ....
Waarom niet? Het is toch niet verboden om mfx decoders in een 2-rail model te zetten?
Of het verstandig is is een andere vraag.
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 27 september 2008, 22:32:01 PM
citaat:
Geplaatst door dikken

ja,[:D][:D][:D][:D], en ik weet al wat het is....[:o)][:o)][:o)]


niet moeilijk. Gij zijt altijd al bij de rappe geweest.....
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: dikken op 27 september 2008, 23:03:00 PM
Zegt mijn vrouw ook altijd...[;)]
Titel: ECoS van ESU
Bericht door: LokSound op 19 mei 2009, 14:22:31 PM
nieuw update voorhanden!
3-0-1

(http://www.loksound.be/img/versies.gif)
info: http://www.loksound.be/update