Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: Dirk op 04 februari 2017, 15:59:16 PM

Titel: Peco track
Bericht door: Dirk op 04 februari 2017, 15:59:16 PM
Heren,

Ik heb dus geen idee of ik zondig tegen de regels met mijn vraag, maar dat hoor ik wel.
Ik ga voor mijn nieuwe baan gebruik maken van Peco rails. De flex met beton bedding. Ik heb nu zitten zoeken en ben uit gekomen in Engeland, bij Osborn's models. Volgens wat ik tot nu heb kunnen vinden is deze de prijsgunstigste. Omdat ik toch een volledige baan wil bestellen heb ik ok maar even naar de transportkosten gevraagd.
Mijn vraag is of er mensen zijn met nog andere shops om nog te vergelijken. En daaropvolgend, de wissels, hebben die ook beton bielsen of is dat hout?

mvg

Dirk
Titel: Re: Peco track
Bericht door: argilla op 04 februari 2017, 16:17:46 PM
en welke code ga jij gebruiken? 70  of 83 of 100 ??  Je kan eens op E-bay kijken


Hier is onderhandelen over de prijs ( hangt af van hoeveel je hebben moet ? )
http://www.modeltrein-paradise.be/shop/index.php?manufacturers_id=38 (http://www.modeltrein-paradise.be/shop/index.php?manufacturers_id=38)
http://www.hobbylinc.com/cgi-bin/s8.cgi?cat_s=UK&mfg_s=pco&tag0_i=822 (http://www.hobbylinc.com/cgi-bin/s8.cgi?cat_s=UK&mfg_s=pco&tag0_i=822)
http://www.hetspoor.com/prijslijsten2016/peco2016winkel.pdf (http://www.hetspoor.com/prijslijsten2016/peco2016winkel.pdf)
https://www.amazon.com/Peco-SL-8300-Code-Flex-Track/dp/B00EN09N7Y (https://www.amazon.com/Peco-SL-8300-Code-Flex-Track/dp/B00EN09N7Y)
http://www.hattons.co.uk/stocklist/1000407/1000588/1000687/0/Peco_Products_OO_Gauge_1_76_Scale_Track_Code_100_Streamline_/prodlist.aspx (http://www.hattons.co.uk/stocklist/1000407/1000588/1000687/0/Peco_Products_OO_Gauge_1_76_Scale_Track_Code_100_Streamline_/prodlist.aspx)
je kan altijd onderhandelen... vragen kost niets .










Titel: Re: Peco track
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 februari 2017, 17:32:07 PM
Citaat van: argilla op 04 februari 2017, 16:17:46 PM
en welke code ga jij gebruiken? 70  of 83 of 100 ?? 
Bij code 83 moet je opletten. Die heeft de Amerikaanse dwarsliggerindeling.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Dirk op 04 februari 2017, 17:55:26 PM
Ik wil code 83, waar zit het verschil met die amerikaanse indeling?

Dirk
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 februari 2017, 14:19:00 PM
Bij code 83 zijn de dwarsliggers smaller en ze liggen dichter bij elkaar. Hart-op-hart 6 mm bij code 83 tegen 7 mm bij code 100 en code 75.
Maar waarom wil je per se code 83?
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 februari 2017, 14:30:24 PM
misschien omdat op die code 83 met de meeste wielflenzen nog valt te rijden, geeft 75 al niet meer problemen? :-\
Titel: Re: Peco track
Bericht door: OlivierV op 05 februari 2017, 14:42:13 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 februari 2017, 14:30:24 PM
misschien omdat op die code 83 met de meeste wielflenzen nog valt te rijden, geeft 75 al niet meer problemen? :-\
Code 75 rijdt alles op wat onder de NEM normen valt voor de assen. 83 vallen ook al veel dingen af weet ik uit ervaring met Tillig Elite doe 83. ;) Nu de enige zaken waar ik al andere assen heb moeten onder steken zijn mijn M4 rijtuigen van Lima, al de rest rijdt overal over.

Peco code 83 zou ik enkel nemen moest ik naar Amerikaans voorbeeld rijden. Anders code 100 of code 75.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 februari 2017, 14:52:58 PM
Ik heb mezelf al jaren gestandaardiseerd op code 75. Daar gaat alles doorheen wat voldoet aan de Morop normen.
Eenmalig code 83 gekocht, en dat was omdat ik voor mijn schaduwstation tweedehands Roco wissels code 83 had gekocht. De gedachte was dat dat mooi aan elkaar zou passen, maar dat viel tegen. De bielzenmat van Peco is dikker dan van Roco, het hoogteverschil was 0,5 mm. Dus moest ik weer maatregelen treffen om dat verschil te compenseren.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Dirk op 06 februari 2017, 11:12:23 AM
Tja, Ik vind code 83 mooier dan code 100, ik kom van Marklin en die rails vond ik niet mooi en ook omdat de peco wissels wel superslank zijn. Ik teken in wintrack, en de bibliotheek van de Peco wel uitgebreid wat betreft de wissels en kruisingen. Ik geef toe dat ik totaal geen ervaring heb met 2-rail soren, maar ik vrees dat het een kwestie van smaak is en dat er een eindeloze discussie kan ontstaan, eigen aan de modeltrein wereld, zoiets als de discussie 2-rail en 3-rail.

Dirk
Titel: Re: Peco track
Bericht door: adrievans op 06 februari 2017, 12:11:28 PM
Dirk,
gewoon doen wat je mooi vind, vroeger had iedereen code 100 , later werd code 83 mode ,nu code 75 en over 20 jaar waarschijnlijk code 45.
Het is maar wat je wilt.
En wat die bielzenafstand van peco code 83 betreft . dat zie je alleen als je verschillende merken rails bij elkaar gebruikt.
Gebruik je alleen peco en met ballast ziet niemand dat de bielzen 4 of 6 of 8,1 mm uit elkaar liggen.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: celtjan op 06 februari 2017, 13:34:02 PM
Het 'Engels' lijstje van Marc-Laurent wat langer maken (nu de £ goed staat):

http://www.kernowmodelrailcentre.com/homepage
http://www.cheltenhammodelcentre.com
https://www.railsofsheffield.com/default.aspx
http://www.anticsonline.co.uk/783_1.html

Samen met Hattons enkel maar goeie ervaringen & 'hofleveranciers' voor m'n Engels/Ierse meuk. Kijk en vergelijk!
(Niet voorbehouden voorgeprogrammeerde ESU spul, en hier vlot verkrijgbare spullen haal ik wel hier om de hoek)

Gr,
Jan(tje)



Titel: Re: Peco track
Bericht door: Dirk op 08 februari 2017, 22:37:27 PM
nog een vraag, als ik kijk naar peco code 100 dan is de beschrijving bij Hattons dat het schaal 00 is,
SL-102
Peco Products
Pack of 25 1 yard (91.5cm) length of Nickel Silver concrete-sleeper flexible track
OO Gauge (1:76 Scale)

Kan daar ook H0 materiaal op rijden? En kan ik op nikkel-zilver gewoon solderen of moet daar een agressieve flux voor gebruiken?

Dirk
Titel: Re: Peco track
Bericht door: evan op 08 februari 2017, 22:50:13 PM
Je kan er ook met HO op rijden zonder problemen en de rail soldeert prima zonder flux.

Groetjes,

Titel: Re: Peco track
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 februari 2017, 23:10:34 PM
Schaal 00 is een aparte Britse schaal met de verhouding 1:76. Maar ze rijden wel op een spoorwijdte van 16,5 mm, net als H0
Bij 00 klopt de spoorwijdte dus niet met de schaalverhouding. Hoe dat zo is gekomen is een apart verhaal.

Je kan aan nieuwzilver goed solderen met een normale elektronica soldeer. Wel even de soldeerplaats goed schoonmaken.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: argilla op 09 februari 2017, 08:18:54 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2017, 17:32:07 PM
Citaat van: argilla op 04 februari 2017, 16:17:46 PM
en welke code ga jij gebruiken? 70  of 83 of 100 ?? 
Bij code 83 moet je opletten. Die heeft de Amerikaanse dwarsliggerindeling.

als je dat "inbed" is dat geen enkel probleem. Dat valt zelfs niet op .
Titel: Re: Peco track
Bericht door: philippe_007 op 09 februari 2017, 09:49:03 AM
overlaatst een grote bestelling gedaan bij hattons, heel tevreden ivm prijs en service....
de wisselkoers £ - € stond toen wel ideaal. 
Titel: Re: Peco track
Bericht door: SirGresley op 09 februari 2017, 14:40:18 PM
Volgens de Engelse modelspoorders is Peco te H0 omdat voor OO de bielzen te kort bij elkaar liggen.
Wikipedia hierover:
CiteerOO describes models with a scale of 4 mm = 1 foot (1:76) running on HO scale 1:87 (3.5 mm = 1 foot) track (16.5 mm/0.650"). This combination came about as early clockwork mechanisms and electric motors were difficult to fit within H0 scale models of British prototypes which are smaller than equivalent European and US locomotives. A quick and cheap solution was to enlarge the scale of the model to 4 mm to the foot but keep the 3.5 mm to the foot gauge track. This also allowed more space to model the external valve gear. The resulting HO track gauge of 16.5 mm represents 4 feet 1.5 inches at 4 mm to the foot scale, this is 7 inches under scale or is approximately 2.33 mm too narrow.

Citeer16.5 mm (0.65 in) gauge at 4 mm:1-foot means that the scale gauge represents 4 ft 1 1⁄2 in (1,257 mm), 7 inches (178 mm) narrower than the prototype 4 ft 8 1⁄2 in (1,435 mm). This difference is particularly noticeable when looking along the track. As the market for proprietary track is mostly for HO scale, sleeper size and spacing are designed for HO and are therefore underscale.

OO is also used to represent the 5 ft 3 in (1,600 mm) Irish gauge, where it is a scale 13 1⁄2 inches (343 mm) too narrow.

Though they run on the same track, OO gauge and HO gauge models of the same prototype do not sit well together since the OO models are larger than the HO equivalent.

These differences have led to the development of the finescale standards of EM gauge and P4 standards. Nevertheless, it is possible to model using OO to standards that fall just short of finescale.

Persoonlijk rijd ik op code 100 omdat daar de meeste wielen geen last meehebben. Ik ben geen muggenzifter en zeggen dat die rail te hoog is maar laat maar eens een ouder rijtuig op code 75 rijden!! :P
De keuze in wissels en dergelijke is voor hetzelfde.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: ERVIN op 09 februari 2017, 14:50:33 PM
Ik volg de redenering van SirGresley , maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Heel tevreden over mijn rail-keuze.  ;)

(https://c1.staticflickr.com/2/1531/24349580081_b64324285a_c.jpg) (https://flic.kr/p/D6FXQe) (https://flic.kr/p/D6FXQe)
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 februari 2017, 14:52:13 PM
Citaat van: SirGresley op 09 februari 2017, 14:40:18 PM
Ik ben geen muggenzifter en zeggen dat die rail te hoog is maar laat maar eens een ouder rijtuig op code 75 rijden!! :P
Ik heb moeite moeten doen om in mijn collectie een wagen te vinden met te hoge flenzen, en ik ben toch al sinds 1960 met modelspoor bezig. Je kan er ook voor kiezen om er andere wielstellen in te steken.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: patrick smout op 10 februari 2017, 19:55:00 PM
Hallo Dirk ,

heel goede ervaring met EHattons

mvg,

Patrick Smout
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Svendw op 15 februari 2017, 23:37:15 PM
Rij ook peco code 100, en besteld bij ehattons. Je hebt het binnen de 5 werkdagen na betaling normaal gewoon binnen..
Titel: Re: Peco track
Bericht door: evan op 15 februari 2017, 23:52:18 PM
Ehattons =goede service, snel en correcte prijs :)
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Waterman op 16 februari 2017, 09:10:28 AM
Ik heb nog een paar oude Lima locomotieven en treinstellen, kunnen die ook ongehinderd over code 83 (of zelfs code 75) rijden? Of ga ik dan de wieltjes moeten aanpassen?

Titel: Re: Peco track
Bericht door: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn. Het eenvoudigste is om het eens te testen ...
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Waterman op 16 februari 2017, 10:57:28 AM
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn.

Mijn NMBS reeks 15 komt regelrecht uit de jaren '70, en bij mijn Transalpin zal dat niet veel schelen denk ik.

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Het eenvoudigste is om het eens te testen ...

Heeft er iemand een baan met code 83/75 rails waarop ik eens mag komen testen  ;D
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Gerolf op 16 februari 2017, 11:23:33 AM
83 heb ik ;)
... maar je kan ook eens kijken bij de MOROP-normen, en je flenshoogte meten  ;)
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Waterman op 16 februari 2017, 11:45:11 AM
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 11:23:33 AM
83 heb ik ;)

En waar woon jij?  ;D

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 11:23:33 AM
... maar je kan ook eens kijken bij de MOROP-normen, en je flenshoogte meten  ;)

Zo eenvoudig dat ik er zelf nog niet op gekomen was! Ik ga daar maar eens mee beginnen  :)

Maar gewoon uit nieuwsgierigheid: als je wielflenzen te hoog zijn, wat kan je dan doen? Andere assen steken lijkt mij eenvoudig bij wagons en andere niet aangedreven assen, maar bij de aangedreven assen van een locomotief of treinstel is dat toch al niet meer zo eenvoudig? Of kan je de wielflenzen laten afdraaien met een draaibank?
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Herwig op 16 februari 2017, 13:29:01 PM
Vervangasjes/-wielen vond men bij enkele handelaars op de voorbije MSM-tentoonstelling te Leuven.
Er zijn verschillen in verkoopprijzen...

Let op:  verschillende wieldiameters  &  flensen en diverse lengtes van de asjes van-punt-naar-punt.
Bij  tijdperk3-H0-goederenwagens  is het leuk meegenomen van nieuwe spaakwieltjes (met bescheidener flens) te monteren in plaats van de oudere volle wielen met te forse flens.

Er zweeft hier ergens op het MSM-forum een rubriekje over dit specifiek onderwerp .
Titel: Re: Peco track
Bericht door: OlivierV op 16 februari 2017, 22:09:31 PM
Citaat van: Waterman op 16 februari 2017, 10:57:28 AM
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn.

Mijn NMBS reeks 15 komt regelrecht uit de jaren '70, en bij mijn Transalpin zal dat niet veel schelen denk ik.

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Het eenvoudigste is om het eens te testen ...

Heeft er iemand een baan met code 83/75 rails waarop ik eens mag komen testen  ;D

Ik heb ook een baan met code 83 rails.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Waterman op 17 februari 2017, 16:53:28 PM
Citaat van: Herwig op 16 februari 2017, 13:29:01 PM
Vervangasjes/-wielen vond men bij enkele handelaars op de voorbije MSM-tentoonstelling te Leuven.
Er zijn verschillen in verkoopprijzen...

Let op:  verschillende wieldiameters  &  flensen en diverse lengtes van de asjes van-punt-naar-punt.
Bij  tijdperk3-H0-goederenwagens  is het leuk meegenomen van nieuwe spaakwieltjes (met bescheidener flens) te monteren in plaats van de oudere volle wielen met te forse flens.

Er zweeft hier ergens op het MSM-forum een rubriekje over dit specifiek onderwerp .

Maar je hebt het hier weer over de assen van wagons, terwijl ik vooral een probleem zie bij het vervangen van aangedreven assen van locomotieven en treinstellen.

Citaat van: OlivierV op 16 februari 2017, 22:09:31 PM
Ik heb ook een baan met code 83 rails.

En jij woont gelukkig al iets dichterbij  :D
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Herwig op 17 februari 2017, 17:11:13 PM
citaat van uw tekst:  ..."... als je wielflenzen te hoog zijn, wat kan je dan doen? Andere assen steken lijkt mij    eenvoudig    bij wagons..."...

>>  Mijn info aan u betekent:   andere assen&wielen,  zelfs bij simpele rijtuigen&wagens,  kàn toch soms ook een onvoorzien probleem(pje) zijn ....               
Er zijn nl. verschillende types oudere, originele assen&wielen en dus ook verschillende vervang-assen&wielen in de handel.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Boemeltrein op 17 februari 2017, 20:25:27 PM
Ikzelf heb via Hattons al men code 75 rails gekocht, in België vindt ge dit amper of ze moeten bestellen en het is dan duurder ook, Hattons verkoopt zelf lager dan de Peco-richtprijs.
Ik heb er Lilliputwagons (modellen Interfrigo en visvervoer, je kent ze wel)van ca 30 jaar oud opgezet, no problemo
Titel: Re: Peco track
Bericht door: SirGresley op 21 februari 2017, 11:17:09 AM
http://www.le-bout-en-train.be/ (http://www.le-bout-en-train.be/)
https://le-bout-en-train.be/index.ehtml/rails-et-access-peco.html (https://le-bout-en-train.be/index.ehtml/rails-et-access-peco.html)

Zij staan bij de ruilbeurs in Hoeselt juist tegenover de ingang en zij verkopen ook Peco sporen en onderdelen.  8)
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Dirk op 05 maart 2017, 16:18:42 PM
Hallo allemaal,
nog even een nieuwe vraag ivm de peco tracks. Ik ga de wissels bedienen met servo's, daarvoor wordt verenstaal gebruikt, welke dikte is geschikt voor de code 100 wissels? Ik heb gezien dat bij Conrad verschillende diktes beschikbaar zijn, vandaar de vraag.

mvg

Dirk
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 maart 2017, 16:25:54 PM
Ik denk dat je het beste 0,8 mm kan nemen.
In de Peco wissels zit een arrêteerveertje, dat kan je er beter uit halen want anders heeft een servo wat moeite om het wissel om te leggen, en als het lukt gaat het alsnog met een clack.

Zelf gebruik ik nooit verenstaal. Ik koop bij de HEMA een doosje groot formaat paperclips en daar gebruik ik dan stukjes van.
Titel: Re: Peco track
Bericht door: stoomlokje op 05 maart 2017, 19:08:46 PM
eventjes hierbij aanpikken,

Weet er iemand het verschil tussen SL 84 & SL 184 ?
Want daarover vind ik geen gegevens op de Peco site .

Saskia
Titel: Re: Peco track
Bericht door: BC911 op 05 maart 2017, 19:19:46 PM
De ene is code 100 en de andere code 75 ...
Titel: Re: Peco track
Bericht door: stoomlokje op 05 maart 2017, 19:22:40 PM
Bert,

Kan je mij dan eens vertellen welke code 100 is , want het moet samengaan met de oude Roco sporen ( 2,5 mm ) code 100.
Alvast bedankt.

Grtjes,
Saskia
Titel: Re: Peco track
Bericht door: BC911 op 05 maart 2017, 19:27:17 PM
Even googelen leert mij dat de SL 84 code 100 is:

(http://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFgzODg=/z/0n0AAOSwiONYMFAv/$_58.JPG)
Titel: Re: Peco track
Bericht door: stoomlokje op 05 maart 2017, 19:35:09 PM
Ok, bedankt Bert,

Nu weet ik het ook en kan ik ermee verder .

Groetjes,

Saskia
Titel: Re: Peco track
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 maart 2017, 19:46:56 PM
Ik vind dat wel een tekortkoming van de Peco website. Ze laten niet zien welke code het is. Op dat punt is de papieren catalogus duidelijker.