Heren,
Ik heb dus geen idee of ik zondig tegen de regels met mijn vraag, maar dat hoor ik wel.
Ik ga voor mijn nieuwe baan gebruik maken van Peco rails. De flex met beton bedding. Ik heb nu zitten zoeken en ben uit gekomen in Engeland, bij Osborn's models. Volgens wat ik tot nu heb kunnen vinden is deze de prijsgunstigste. Omdat ik toch een volledige baan wil bestellen heb ik ok maar even naar de transportkosten gevraagd.
Mijn vraag is of er mensen zijn met nog andere shops om nog te vergelijken. En daaropvolgend, de wissels, hebben die ook beton bielsen of is dat hout?
mvg
Dirk
en welke code ga jij gebruiken? 70 of 83 of 100 ?? Je kan eens op E-bay kijken
Hier is onderhandelen over de prijs ( hangt af van hoeveel je hebben moet ? )
http://www.modeltrein-paradise.be/shop/index.php?manufacturers_id=38 (http://www.modeltrein-paradise.be/shop/index.php?manufacturers_id=38)
http://www.hobbylinc.com/cgi-bin/s8.cgi?cat_s=UK&mfg_s=pco&tag0_i=822 (http://www.hobbylinc.com/cgi-bin/s8.cgi?cat_s=UK&mfg_s=pco&tag0_i=822)
http://www.hetspoor.com/prijslijsten2016/peco2016winkel.pdf (http://www.hetspoor.com/prijslijsten2016/peco2016winkel.pdf)
https://www.amazon.com/Peco-SL-8300-Code-Flex-Track/dp/B00EN09N7Y (https://www.amazon.com/Peco-SL-8300-Code-Flex-Track/dp/B00EN09N7Y)
http://www.hattons.co.uk/stocklist/1000407/1000588/1000687/0/Peco_Products_OO_Gauge_1_76_Scale_Track_Code_100_Streamline_/prodlist.aspx (http://www.hattons.co.uk/stocklist/1000407/1000588/1000687/0/Peco_Products_OO_Gauge_1_76_Scale_Track_Code_100_Streamline_/prodlist.aspx)
je kan altijd onderhandelen... vragen kost niets .
Citaat van: argilla op 04 februari 2017, 16:17:46 PM
en welke code ga jij gebruiken? 70 of 83 of 100 ??
Bij code 83 moet je opletten. Die heeft de Amerikaanse dwarsliggerindeling.
Ik wil code 83, waar zit het verschil met die amerikaanse indeling?
Dirk
Bij code 83 zijn de dwarsliggers smaller en ze liggen dichter bij elkaar. Hart-op-hart 6 mm bij code 83 tegen 7 mm bij code 100 en code 75.
Maar waarom wil je per se code 83?
misschien omdat op die code 83 met de meeste wielflenzen nog valt te rijden, geeft 75 al niet meer problemen? :-\
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 februari 2017, 14:30:24 PM
misschien omdat op die code 83 met de meeste wielflenzen nog valt te rijden, geeft 75 al niet meer problemen? :-\
Code 75 rijdt alles op wat onder de NEM normen valt voor de assen. 83 vallen ook al veel dingen af weet ik uit ervaring met Tillig Elite doe 83. ;) Nu de enige zaken waar ik al andere assen heb moeten onder steken zijn mijn M4 rijtuigen van Lima, al de rest rijdt overal over.
Peco code 83 zou ik enkel nemen moest ik naar Amerikaans voorbeeld rijden. Anders code 100 of code 75.
Ik heb mezelf al jaren gestandaardiseerd op code 75. Daar gaat alles doorheen wat voldoet aan de Morop normen.
Eenmalig code 83 gekocht, en dat was omdat ik voor mijn schaduwstation tweedehands Roco wissels code 83 had gekocht. De gedachte was dat dat mooi aan elkaar zou passen, maar dat viel tegen. De bielzenmat van Peco is dikker dan van Roco, het hoogteverschil was 0,5 mm. Dus moest ik weer maatregelen treffen om dat verschil te compenseren.
Tja, Ik vind code 83 mooier dan code 100, ik kom van Marklin en die rails vond ik niet mooi en ook omdat de peco wissels wel superslank zijn. Ik teken in wintrack, en de bibliotheek van de Peco wel uitgebreid wat betreft de wissels en kruisingen. Ik geef toe dat ik totaal geen ervaring heb met 2-rail soren, maar ik vrees dat het een kwestie van smaak is en dat er een eindeloze discussie kan ontstaan, eigen aan de modeltrein wereld, zoiets als de discussie 2-rail en 3-rail.
Dirk
Dirk,
gewoon doen wat je mooi vind, vroeger had iedereen code 100 , later werd code 83 mode ,nu code 75 en over 20 jaar waarschijnlijk code 45.
Het is maar wat je wilt.
En wat die bielzenafstand van peco code 83 betreft . dat zie je alleen als je verschillende merken rails bij elkaar gebruikt.
Gebruik je alleen peco en met ballast ziet niemand dat de bielzen 4 of 6 of 8,1 mm uit elkaar liggen.
Het 'Engels' lijstje van Marc-Laurent wat langer maken (nu de £ goed staat):
http://www.kernowmodelrailcentre.com/homepage
http://www.cheltenhammodelcentre.com
https://www.railsofsheffield.com/default.aspx
http://www.anticsonline.co.uk/783_1.html
Samen met Hattons enkel maar goeie ervaringen & 'hofleveranciers' voor m'n Engels/Ierse meuk. Kijk en vergelijk!
(Niet voorbehouden voorgeprogrammeerde ESU spul, en hier vlot verkrijgbare spullen haal ik wel hier om de hoek)
Gr,
Jan(tje)
nog een vraag, als ik kijk naar peco code 100 dan is de beschrijving bij Hattons dat het schaal 00 is,
SL-102
Peco Products
Pack of 25 1 yard (91.5cm) length of Nickel Silver concrete-sleeper flexible track
OO Gauge (1:76 Scale)
Kan daar ook H0 materiaal op rijden? En kan ik op nikkel-zilver gewoon solderen of moet daar een agressieve flux voor gebruiken?
Dirk
Je kan er ook met HO op rijden zonder problemen en de rail soldeert prima zonder flux.
Groetjes,
Schaal 00 is een aparte Britse schaal met de verhouding 1:76. Maar ze rijden wel op een spoorwijdte van 16,5 mm, net als H0
Bij 00 klopt de spoorwijdte dus niet met de schaalverhouding. Hoe dat zo is gekomen is een apart verhaal.
Je kan aan nieuwzilver goed solderen met een normale elektronica soldeer. Wel even de soldeerplaats goed schoonmaken.
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2017, 17:32:07 PM
Citaat van: argilla op 04 februari 2017, 16:17:46 PM
en welke code ga jij gebruiken? 70 of 83 of 100 ??
Bij code 83 moet je opletten. Die heeft de Amerikaanse dwarsliggerindeling.
als je dat "inbed" is dat geen enkel probleem. Dat valt zelfs niet op .
overlaatst een grote bestelling gedaan bij hattons, heel tevreden ivm prijs en service....
de wisselkoers £ - € stond toen wel ideaal.
Volgens de Engelse modelspoorders is Peco te H0 omdat voor OO de bielzen te kort bij elkaar liggen.
Wikipedia hierover:
CiteerOO describes models with a scale of 4 mm = 1 foot (1:76) running on HO scale 1:87 (3.5 mm = 1 foot) track (16.5 mm/0.650"). This combination came about as early clockwork mechanisms and electric motors were difficult to fit within H0 scale models of British prototypes which are smaller than equivalent European and US locomotives. A quick and cheap solution was to enlarge the scale of the model to 4 mm to the foot but keep the 3.5 mm to the foot gauge track. This also allowed more space to model the external valve gear. The resulting HO track gauge of 16.5 mm represents 4 feet 1.5 inches at 4 mm to the foot scale, this is 7 inches under scale or is approximately 2.33 mm too narrow.
Citeer16.5 mm (0.65 in) gauge at 4 mm:1-foot means that the scale gauge represents 4 ft 1 1⁄2 in (1,257 mm), 7 inches (178 mm) narrower than the prototype 4 ft 8 1⁄2 in (1,435 mm). This difference is particularly noticeable when looking along the track. As the market for proprietary track is mostly for HO scale, sleeper size and spacing are designed for HO and are therefore underscale.
OO is also used to represent the 5 ft 3 in (1,600 mm) Irish gauge, where it is a scale 13 1⁄2 inches (343 mm) too narrow.
Though they run on the same track, OO gauge and HO gauge models of the same prototype do not sit well together since the OO models are larger than the HO equivalent.
These differences have led to the development of the finescale standards of EM gauge and P4 standards. Nevertheless, it is possible to model using OO to standards that fall just short of finescale.
Persoonlijk rijd ik op code 100 omdat daar de meeste wielen geen last meehebben. Ik ben geen muggenzifter en zeggen dat die rail te hoog is maar laat maar eens een ouder rijtuig op code 75 rijden!! :P
De keuze in wissels en dergelijke is voor hetzelfde.
Ik volg de redenering van SirGresley , maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Heel tevreden over mijn rail-keuze. ;)
(https://c1.staticflickr.com/2/1531/24349580081_b64324285a_c.jpg) (https://flic.kr/p/D6FXQe) (https://flic.kr/p/D6FXQe)
Citaat van: SirGresley op 09 februari 2017, 14:40:18 PM
Ik ben geen muggenzifter en zeggen dat die rail te hoog is maar laat maar eens een ouder rijtuig op code 75 rijden!! :P
Ik heb moeite moeten doen om in mijn collectie een wagen te vinden met te hoge flenzen, en ik ben toch al sinds 1960 met modelspoor bezig. Je kan er ook voor kiezen om er andere wielstellen in te steken.
Hallo Dirk ,
heel goede ervaring met EHattons
mvg,
Patrick Smout
Rij ook peco code 100, en besteld bij ehattons. Je hebt het binnen de 5 werkdagen na betaling normaal gewoon binnen..
Ehattons =goede service, snel en correcte prijs :)
Ik heb nog een paar oude Lima locomotieven en treinstellen, kunnen die ook ongehinderd over code 83 (of zelfs code 75) rijden? Of ga ik dan de wieltjes moeten aanpassen?
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn. Het eenvoudigste is om het eens te testen ...
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn.
Mijn NMBS reeks 15 komt regelrecht uit de jaren '70, en bij mijn Transalpin zal dat niet veel schelen denk ik.
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Het eenvoudigste is om het eens te testen ...
Heeft er iemand een baan met code 83/75 rails waarop ik eens mag komen testen ;D
83 heb ik ;)
... maar je kan ook eens kijken bij de MOROP-normen, en je flenshoogte meten ;)
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 11:23:33 AM
83 heb ik ;)
En waar woon jij? ;D
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 11:23:33 AM
... maar je kan ook eens kijken bij de MOROP-normen, en je flenshoogte meten ;)
Zo eenvoudig dat ik er zelf nog niet op gekomen was! Ik ga daar maar eens mee beginnen :)
Maar gewoon uit nieuwsgierigheid: als je wielflenzen te hoog zijn, wat kan je dan doen? Andere assen steken lijkt mij eenvoudig bij wagons en andere niet aangedreven assen, maar bij de aangedreven assen van een locomotief of treinstel is dat toch al niet meer zo eenvoudig? Of kan je de wielflenzen laten afdraaien met een draaibank?
Vervangasjes/-wielen vond men bij enkele handelaars op de voorbije MSM-tentoonstelling te Leuven.
Er zijn verschillen in verkoopprijzen...
Let op: verschillende wieldiameters & flensen en diverse lengtes van de asjes van-punt-naar-punt.
Bij tijdperk3-H0-goederenwagens is het leuk meegenomen van nieuwe spaakwieltjes (met bescheidener flens) te monteren in plaats van de oudere volle wielen met te forse flens.
Er zweeft hier ergens op het MSM-forum een rubriekje over dit specifiek onderwerp .
Citaat van: Waterman op 16 februari 2017, 10:57:28 AM
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn.
Mijn NMBS reeks 15 komt regelrecht uit de jaren '70, en bij mijn Transalpin zal dat niet veel schelen denk ik.
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Het eenvoudigste is om het eens te testen ...
Heeft er iemand een baan met code 83/75 rails waarop ik eens mag komen testen ;D
Ik heb ook een baan met code 83 rails.
Citaat van: Herwig op 16 februari 2017, 13:29:01 PM
Vervangasjes/-wielen vond men bij enkele handelaars op de voorbije MSM-tentoonstelling te Leuven.
Er zijn verschillen in verkoopprijzen...
Let op: verschillende wieldiameters & flensen en diverse lengtes van de asjes van-punt-naar-punt.
Bij tijdperk3-H0-goederenwagens is het leuk meegenomen van nieuwe spaakwieltjes (met bescheidener flens) te monteren in plaats van de oudere volle wielen met te forse flens.
Er zweeft hier ergens op het MSM-forum een rubriekje over dit specifiek onderwerp .
Maar je hebt het hier weer over de assen van wagons, terwijl ik vooral een probleem zie bij het vervangen van aangedreven assen van locomotieven en treinstellen.
Citaat van: OlivierV op 16 februari 2017, 22:09:31 PM
Ik heb ook een baan met code 83 rails.
En jij woont gelukkig al iets dichterbij :D
citaat van uw tekst: ..."... als je wielflenzen te hoog zijn, wat kan je dan doen? Andere assen steken lijkt mij eenvoudig bij wagons..."...
>> Mijn info aan u betekent: andere assen&wielen, zelfs bij simpele rijtuigen&wagens, kàn toch soms ook een onvoorzien probleem(pje) zijn ....
Er zijn nl. verschillende types oudere, originele assen&wielen en dus ook verschillende vervang-assen&wielen in de handel.
Ikzelf heb via Hattons al men code 75 rails gekocht, in België vindt ge dit amper of ze moeten bestellen en het is dan duurder ook, Hattons verkoopt zelf lager dan de Peco-richtprijs.
Ik heb er Lilliputwagons (modellen Interfrigo en visvervoer, je kent ze wel)van ca 30 jaar oud opgezet, no problemo
http://www.le-bout-en-train.be/ (http://www.le-bout-en-train.be/)
https://le-bout-en-train.be/index.ehtml/rails-et-access-peco.html (https://le-bout-en-train.be/index.ehtml/rails-et-access-peco.html)
Zij staan bij de ruilbeurs in Hoeselt juist tegenover de ingang en zij verkopen ook Peco sporen en onderdelen. 8)
Hallo allemaal,
nog even een nieuwe vraag ivm de peco tracks. Ik ga de wissels bedienen met servo's, daarvoor wordt verenstaal gebruikt, welke dikte is geschikt voor de code 100 wissels? Ik heb gezien dat bij Conrad verschillende diktes beschikbaar zijn, vandaar de vraag.
mvg
Dirk
Ik denk dat je het beste 0,8 mm kan nemen.
In de Peco wissels zit een arrêteerveertje, dat kan je er beter uit halen want anders heeft een servo wat moeite om het wissel om te leggen, en als het lukt gaat het alsnog met een clack.
Zelf gebruik ik nooit verenstaal. Ik koop bij de HEMA een doosje groot formaat paperclips en daar gebruik ik dan stukjes van.
eventjes hierbij aanpikken,
Weet er iemand het verschil tussen SL 84 & SL 184 ?
Want daarover vind ik geen gegevens op de Peco site .
Saskia
De ene is code 100 en de andere code 75 ...
Bert,
Kan je mij dan eens vertellen welke code 100 is , want het moet samengaan met de oude Roco sporen ( 2,5 mm ) code 100.
Alvast bedankt.
Grtjes,
Saskia
Even googelen leert mij dat de SL 84 code 100 is:
(http://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFgzODg=/z/0n0AAOSwiONYMFAv/$_58.JPG)
Ok, bedankt Bert,
Nu weet ik het ook en kan ik ermee verder .
Groetjes,
Saskia
Ik vind dat wel een tekortkoming van de Peco website. Ze laten niet zien welke code het is. Op dat punt is de papieren catalogus duidelijker.