Wat vinden jullie van een topic waar je je bevindingen met bepaalde lok-, wissel-, accessoire, functie of andere decoders kwijt kan ?
Het zullen natuurlijk niet allemaal even "onpartijdige" beoordelingen zijn naargelang de ervaringen, maar toch beter dan niks.
Misschien een idee om dat hier te doen, en ik zal alvast met een voorbeeldje beginnen...
Merk : Tams
Model : LD-W-32
Type : lokdecoder
Protocol : Multiprotocol Motorola en DCC
Motor : alle AC motoren met veldspoel
Functies : 2 (LIcht vooruit en achteruit, via F0)
Extra : F4 is rangeergang
Interface : NEM 651 (6 pins) of NEM 652 (8 pins) of losse draad of soldeereilandjes
Prijs (indicatief) : 18€
Adres : via CV
Voordelen :
+ Goedkoop
+ simpel van opzet
+ goede handleiding (papier of cd)
+ geen extra permanentmagneet nodig
+ CV programmering
+ multiprotocol
+ goede werking in analoog mode
Nadelen :
- zoemend PWM geluid uit de motor
- geen lastregeling / cruise control
- geen optimale rij eigenschappen
- durft "op hol slaan" bij volle snelheid
Merk : Tams
Model : LD-G-32
Type : lokdecoder
Protocol : Multiprotocol Motorola en DCC
Motor : alle DC motoren
Functies : 2 (LIcht vooruit en achteruit, via F0)
Extra : F4 is rangeergang
Interface : NEM 651 (6 pins) of NEM 652 (8 pins) of losse draad of soldeereilandjes
Prijs (indicatief) : 19€
Adres : via CV
Voordelen :
+ Goedkoop
+ simpel van opzet
+ goede handleiding (papier of cd)
+ CV programmering
+ multiprotocol
+ goede werking in analoog mode
+ minder zoemend PWM geluid uit de motor (dan bij LD-W-32)
+ lastregeling / cruise control
Nadelen :
- geen optimale rij eigenschappen
- extra permanentmagneet nodig bij AC motoren
- optrekcurve moeilijk in te stellen
Merk : LaisDCC
Model : 860016
Type : lokdecoder
Protocol : DCC
Motor : alle DC motoren
Functies : 2 (LIcht vooruit en achteruit, via F0)
Extra : N/A
Interface : NEM 651 (6 pins)
Prijs (indicatief) : 14€
Adres : via CV
Voordelen :
+ Goedkoop
+ simpel van opzet
+ CV programmering
+ redelijke werking in analoog mode
+ geen zoemend PWM geluid uit de motor
Nadelen :
- geen optimale rij eigenschappen
- extra permanentmagneet nodig bij AC motoren
- optrekcurve moeilijk in te stellen en niet consistent
- geen goede handleiding (papier of cd)
- geen multiprotocol
- geen lastregeling / cruise control
- optrek en rem vertaging "natte vinger" instelling
Merk : Märklin
Model : Delta 660x
Type : lokdecoder
Protocol : MM1
Motor : alle AC motoren
Functies : 1 (Licht, via F0)
Extra : N/A
Interface : solderen
Prijs (indicatief) : 5-15€ (tweedehands)
Adres : dipswitch
Voordelen :
+ makkelijk verkrijgbaar wegens veel uitgebouwd
+ makelijk omschakelbaar naar analoog mode
+ geen zoemend PWM geluid uit de motor
Nadelen :
- motor blijft haperen en stotteren
- weinig of geen instelmogelijkheden
- geen multiprotocol
- geen lastregeling / cruise control
- optrek en rem vertaging ontbreekt volledig
- beperkt aantal adressen
- meerdere versies in omloop dus altijd even zoeken naar het type dat voor je ligt
- niet meer ondersteund door fabrikant
- "de lokomotieven rijden als een natte krant" is een vaak gehoorde opmerking
Merk : ESU
Model : LokPilot 4
Type : lokdecoder
Protocol : multiprotocol
Motor : alle DC motoren
Functies : 2 (Licht, via F0)
Extra : rangeerfunctie
Interface : solderen - NEM 652 - NEM 652 - 21MTC - PLUX - Next18
Prijs (indicatief) : 25-30 €
Adres : via CV
Voordelen :
+ makkelijk verkrijgbaar en in vele varianten
+ goed rijgedrag in analoog mode
+ geen zoemend PWM geluid uit de motor
+ universeel inzetbaar en goed gedocumenteerd
+ support van de fabrikant
+ heel veel instelmogelijkheden
+ veel lichtfuncties
+ gebruik van LokProgrammer maakt het handig om te wijzigen
+ "auto tune" functie om motor parameters te detecteren
+ diverse remmodi (bvb ABC) aan boord en ondersteunt railcom+
+ standaard optrek en afremvertraging.
Nadelen :
- lichtjes duurder dan sommige anderen
- vereist permanenet magnee bij gebruik van AC motoren
wordt vaak de "ROlls oder de decoders " genoemd.
Best interessant dit topic,
Ik heb geen ervaring met decoders. Ooit zal ik nog een 10 tal analoge loks moeten voorzien van een decoder.
Geert
De LP4 heeft ook diverse remmodi (bvb ABC) aan boord en ondersteunt railcom+
tevens standaard optrek en afremvertraging.
thanks mannen ik heb de opmerkingen toegevoegd in de LP°4 post
Bij de LokPilot V4.0 (toevoegen)
4 actieve uitgangen die elk dubbel kunnen geconfigureerd worden
2 bijkomende logische uitgangen die versterkt kunnen worden
bij extra toe te voegen
Diverse regelbare en voorgeprogrammeerde licht modus
regelbaar Ontkoppelen met afdrukken
divers regelbare rook modus
Eric
Dat lijken me geen voordelen maar zijn specificaties. Die vind je op de site van de fabrikant dus hier opsommen is niet zo zinvol. Beperk je tot echte voor of nadelen, dat is al subjectief genoeg.
Gr, Ben.
Merk : Zimo
Model : MX633
Type : lokdecoder h0 / 0
Protocol : DCC
Motor : alle DC motoren
Functies : 10
Extra : RailCom, servo aansturing, SUSI, Goldcap buffering
Interface : draad - NEM 651 - NEM 652 - PluX16 - PluX22
Prijs (indicatief) : €35-42
Adres : via CV
Voordelen :
+ prima rijgedrag in analoog mode, AC: bestand tegen 50V omschakelpuls
+ uitgebreide functie aansturing en effecten, mapping en Zwitsers seinbeeld
+ programmering via Zimo Programmer, Roco en Zimo controller en JMRI/DecoderPro
+ uitgebreide motorregeling en optrek / afremvertraging via div. CV's.
Nadelen :
- geen decoder voor beginners i.v.m. uitgebreide toepassing mogelijkheden
High-end klasse, de enige echte Rolls Royce onder de decoder en daardoor in de duurdere prijsklasse.
Gr, Ben.
Een hier nog een vraagje over de ESU LokPilot 4
Citaat van: dani op 24 januari 2017, 17:09:47 PM
+ goed rijgedrag in analoog mode
Betekent dit dat bij je een gedigitaliseerde loc de decoder in een analoge modus kan schakelen, de loc op de rails zetten en deze met een gewone analoge rijregelaar kan laten rijden?
dat is bij de meeste digitale loks het geval, Patrick. Die "herkennen " een analoge spanning op de baan en gedragen zich navenant.
Maar sommige mensen schakelen deze automatische herkenning uit.
Bij een Märklin Delta decoder moet je gewoon alle dipswitches op 0 zetten.
Bij de "modernere" decoders is er niets vereist , enkel de juiste waarde in CV 29 (of overeenkomstig)
Citaat van: dani op 26 januari 2017, 15:55:36 PM
dat is bij de meeste digitale loks het geval, Patrick. Die "herkennen " een analoge spanning op de baan en gedragen zich navenant.
Bedankt voor je antwoord Dani, ik wist niet dat analoog rijden met een digitale locomotief een optie was, dit is zeer interessante informatie!
Alleen dit:
Citaat van: dani op 26 januari 2017, 15:55:36 PM
Bij de "modernere" decoders is er niets vereist , enkel de juiste waarde in CV 29 (of overeenkomstig)
snap ik niet, maar misschien komt dat wel eens ik digitaal ga rijden :)
Citaat van: Waterman op 26 januari 2017, 13:52:03 PM
Een hier nog een vraagje over de ESU LokPilot 4
Citaat van: dani op 24 januari 2017, 17:09:47 PM
+ goed rijgedrag in analoog mode
Betekent dit dat bij je een gedigitaliseerde loc de decoder in een analoge modus kan schakelen, de loc op de rails zetten en deze met een gewone analoge rijregelaar kan laten rijden?
Patrick,
Ik weet niet of je tweerail of drierail rijdt. Maar voor drierail (marklin dus) moet je wel recente transfos hebben. De omschakelpuls van de oude blauwe transfos van marklin is nogal straf en de voltage is te hoog voor sommige decoders. Voorgehad met een Marklin HLD 201 en een oude marklin transfo.
ACFI
Dag Steven,
Ik rijd tweerail, en heb voor de stroomvoorziening een standaard Fleischmann transfo, twee van die grijze Lima transfo's, en nog een transfo met een zelfgemaakte regeling. Die Fleischmann levert iets van een 15V, de andere drie ongeveer 12V (onbelast, eigenlijk zou ik ze allemaal eens moeten uitmeten :-[)
Ik vermoed/hoop dat de alle vier wel in aanmerking komen om analoog te rijden zonder te laten ontbranden?
Citaat van: dani op 24 januari 2017, 16:52:13 PM
Merk : Tams
Model : LD-G-32
Motor : alle DC motoren
Nadelen :
- extra permanentmagneet nodig bij AC motoren
Dit zijn nochtans de decoders die ik in 11 allstrom locs in gebruik heb met behoud van de veldspoelen en zonder permanent magneet en het daar veel beter in doen dan de Dela decoders die ik daarvoor geprobeerd had...
En ik zou er nog willen aan toevoegen dat de Tams LD-G-32 de enige decoder was uit een test van 10 verschillende decoders die mits uitzetten van analoge mode nog werkt op een railspanning van 60 V peak-to-peak (om discussies over gemiddelde waarde of effectieve waarde te vermijden...) wat belangrijk is voor wie zich wil wagen aan het digitaliseren van niet alledaagse locomotieven die niet genoeg hebben aan een 'standaard' digitale spanning.
Citaat van: efl045 op 17 april 2017, 22:38:56 PM
Citaat van: dani op 24 januari 2017, 16:52:13 PM
Merk : Tams
Model : LD-G-32
Dit zijn nochtans de decoders die ik in 11 allstrom locs in gebruik heb met behoud van de veldspoelen en zonder permanent magneet en het daar veel beter in doen dan de Dela decoders die ik daarvoor geprobeerd had...
Ik ga er van uit dat je dan de veldspoel in serie met de rotor geschakeld hebt en dit geheel op de motor-aansluiting van de decoder ?
En dat je het middelste wontact van de veldspoel niet gebruikt ? is dat correct ?
Dan ga je eigenlijk als het ware de spoel gebruiken als omkeerbare magneet...
Of zet je ze gewoon permanent onder spanning en schakel je de rotor via de decoder ?
De veldspoel wordt inderdaad in serie gezet met de rotor, maar wel aangesloten op een bruggelijkrichter met elco over om constant een veld in dezelfde richting te hebben, anders kan ik de draairichting niet omkeren. De elco is om het veld aan te houden gedurende de pauzes van de PWM sturing, want als de stroom dan ook wegvalt in de veldwikkeling is er geen veld om de tegen EMK op te wekken die de regelaar moet kunnen meten voor de lastregeling.
De stator wordt dus gebruikt als elektromagneet ipv permanente magneet.
Maar ik ben bezig met experimenteren om over te schakelen van seriebekrachtiging naar parallelbekrachtiging, de spanningsval over de veldspoel van ongeveer 4V maakt dat de digitale spanning onnodig hoog moet zijn, 't is beter alle spanning die beschikbaar is over de rotor te zetten.
De veldspoel moet dan wel in en uitschakelbaar gemaakt worden, anders staat die ook stroom te trekken bij stilstaande loc, en dat is puur verlies.
Maar door een functieuitgang te gebruiken die uitschakelt bij rijstap 0 is dat ook opgelost.
Blijft dat de veldspoel teveel stroom trekt voor een functie uitgang, maar dat los ik op met een transistor.
De 4V die ik nodig heb voor de veldspoel maak ik door de 'gedimde' uitgangsspanning van de functie uigang enkelzijdig gelijk te richten.
Op de rollenbank zijn de resultaten goed, maar straks als ik een baantje heb kan er in 't echt getest worden.
Maar dat is meer een praatje voor in mijn eigen draadje want te specifiek voor waar ik mee bezig ben (denk ik).
Ik hoop wel door minder spanning nodig te hebben te kunnen kiezen uit meer types decoders.
Je kunt je afvragen waarom, want er zijn al 11 locomotieven omgebouwd en ze rijden, maar 'alles kan beter' hé :-)
Die laisdcc zijn die decoders van de webchinees toch? Ik vind ze namelijk nergens terug 😜
Groet Sven
yep...
allereerste google resultaat... : http://laisdcc.com/
zo moeilijk was dat
Ik heb zo 2 van die LaisDcc decoders liggen hier maar eigenlijk nog niet getest.
Zijn wel moeilijk af te regelen heb ik al een aantal maal gelezen.
ik heb er eentje ingebouwd in een relatief oude Roco 2-rail lok en die rijdt toch vrij aardig...
Veel hangt ook af van het feit of je lok sowieso al goed rijdt of niet.
Een kapotte fiets kan je niet goed laten rijden door er een andere kleur op te spuiten.
Eventueel als gunctiedecoder moeten ze te doen zijn toch..
Ik heb er hier ook twee, een zit in mijn railbus.
Ben er niet echt heel erg tevreden over, de snelheids kromme heeft iets van een hobbelweg.
Op termijn gaat er gewoon weer een ESU in en deze Laiss waar hij hoort, in de kliko.
grt Piet.