Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Aankondiging nieuwigheden => Topic gestart door: eve op 20 januari 2017, 09:25:33 AM

Titel: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: eve op 20 januari 2017, 09:25:33 AM
https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf (https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf)

Erik
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: oebr op 20 januari 2017, 10:33:32 AM
NMBS rangeerlok !  en een Eds stortwagen op komst...
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: stevend op 20 januari 2017, 12:01:22 PM
De ketelwagens ZZ van VTG en EVA zijn ook niet mis , wel eens waar ingeschreven bij de DB . Maar toch ...
En een G 10 groene uitvoering ( NMBS )
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Herwig op 20 januari 2017, 21:04:54 PM
Zou men van zo'n elite-merk dat Brawa toch is,  niet mogen verwachten dat hun  'research-team'  enig idee heeft van het gegeven dat :
groene   tijdperk3a   NMBS-goederenwagens  "ex-G10"    bij voorkeur een gele beschrifting bekomen (niet wit)  ? .
(Brawa-nummer 49077) 
Eigenaardig zijn die vooroorlogse ( W.O.1 ) buffers.  Men zou op deze NMBS-versie ook eerder modernere hulsbuffers verwachten.

Maar misschien is dit nog een voorlopige foto van een voorlopig prototype ...?

> Zie de forum-rubriekjes van PeterVG over dit onderwerp.
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: PeterVG op 20 januari 2017, 21:48:57 PM
Inderdaad Herwig
De G10 hadden ze beter achterwege gelaten en als alternatief een NMBS interfrigo wagen aangeboden.
De groene kleur van de G10 lijkt me te flets. De vorige NMBS tijdperk III wagen van Brawa was eveneens te flets, te lichtgroen. Heeft er dan niemand daar een opmerking over gemaakt? De witte becijfering kan niet. Heel jammer want dat kan met evenveel moeite wel correct in het geel. Verder zijn de typisch Duitse verluchtingsluiken en armaturen ook niet correct. Deze wagenkast kan eigenlijk enkel voor een NMBS wagen uit tijdperk II dienen. Bij Piko hebben ze daar wel al eens op ingespeeld met een model in "Belgische Staat" uitvoering. Het research team van Piko is veel beter bezig dan dit van Brawa.
Maar goed er zitten wel enkele andere leuke Belgische modellen in de pijplijn.
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Herwig op 22 januari 2017, 00:44:43 AM
Kan een bevoegd persoon  (?) dan eventueel Brawa inlichten over de (tint van de) beschrifting en de wagenkleur ( en de buffers )
voordat de eigenlijke Brawa-productie  van de NMBS-gesloten-wagen  "G10"  opstart ?
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: oebr op 22 januari 2017, 23:20:56 PM
De MSM-redactie trekt volgende week naar de beurs, misschien moeten ze daar eens een date met Frau Braun proberen regelen.
Als ze mogen van hun madame natuurlijk.
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: PeterVG op 23 januari 2017, 07:52:30 AM
De aangekondigde G10 wagen lijkt mij gewoon een nummervariant van een vroegere uitgave die in een set zat:
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKM#G (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKM#G)
De wagen is helaas een opstapeling van fouten. LS deed veel beter met een model uit dezelfde prijsklasse.
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKM#Gklm (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKM#Gklm)
Helaas ging LS met de witte beschrifting voor de groene wagen ook in de fout.

Als je de wagenkasten van beide modellen bekijkt zie je genoeg. Het Brawa model is gesierd met vele fijne details die de Belgische wagen in de jaren 50 helemaal niet meer had. Daarvoor een dure prijs betalen is jammer.
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Herwig op 23 januari 2017, 13:57:53 PM
aan Luc Dooms,                                         

Als het er daar in Nürenberg qua tijd voor jullie nog zou inzitten:   even via de Brawa-stand passeren....

Want Brawa heeft ook erg mooie ketelwagens die na enige minimum research als  "Belgisch"  kunnen gepresenteerd worden.

( 18.19u:  heb hier één zin verwijderd omdat hij, de zin, door sommigen als volstrekt ongeschikt wordt beschouwd, wat hun goed recht
   is.    Met verontschuldiging.  Was een lapsus en geenszins geestig. )
       

       
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Gert1 op 23 januari 2017, 15:38:23 PM
Citaat van: Herwig op 23 januari 2017, 13:57:53 PM
Of die mevrouw daar nu Braun of Eva heet, is niet van essentieel belang.

Wat een suggestieve en misplaatste opmerking zeg! Ze heet Katrin Braun (https://www.brawa.de/markenwelt/familienunternehmen/) en is van ver ná 1945.

groet,
Gert




PS: voor de jongeren: dit was Eva Braun (https://nl.wikipedia.org/wiki/Eva_Braun).
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: doomslu op 23 januari 2017, 22:20:21 PM
Citaat van: oebr op 22 januari 2017, 23:20:56 PM
De MSM-redactie trekt volgende week naar de beurs, misschien moeten ze daar eens een date met Frau Braun proberen regelen.
Als ze mogen van hun madame natuurlijk.
Toelating vragen we niet. We laten gewoon rust waar rust is...

Mevrouw Braun ontmoeten, dat kan. Bij een vorige editie was ze heel blij om uit onze handen een diploma, door jullie gekozen, te ontvangen.  ;)
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: oebr op 23 januari 2017, 23:11:59 PM
verstandig man de Luc !  :)


dankjewel om terecht die nare reactie te verwijderen.

Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 24 januari 2017, 00:13:15 AM
Mits Gert 1 nog een aanpassing in het citaat doet in zijn reactie is dit stukje onaangename wereldgeschiedenis hier verdwenen  :-\
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: PeterVG op 24 januari 2017, 10:03:04 AM
Een tip voor Brawa.
Ze kondigen als nieuw model een houten goederenpakwagen PWG14 aan.
Na wat zoeken heb ik info gevonden dat die door de NMBS in bijna exact dezelfde vorm zou ingezet zijn.
In de schetsen van H De Bleser vond ik een ex DRG Pwg Pr 14 die bijna identiek is, enkel één raam is iets anders geplaatst.
Dat lijkt me te verwaarlozen en zeker de moeite waard om hiervan een Belgisch model uit te brengen.
De wagennummer hoorde toe aan de reeks 13.000 - 13.750, type 4020
Een foto van zulk een wagen heb ik niet gevonden.
In Rail Revue 35 op blz 94 kan je wel een foto van een Type 4020 vinden. Deze heeft echter geen ramen. Ik vermoed dat de NMBS tijdens revisies de ramen verwijderde uit de wagens.
Een foto van zulk een wagen als dienstwagen kan ik wel tonen. Een fotoafdruk uit de collectie van wijlen Fernand Maes

(https://c1.staticflickr.com/1/570/31653374914_aec63b6e63_z.jpg) (https://flic.kr/p/Qe6Pzm)

Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Michiel op 24 januari 2017, 11:34:59 AM
Enorm bedankt voor deze aanvulling, Peter. Ik vroeg al een tijdje me af of de NMBS ook de gekende duitse begeleidingswagens had ontvangen als oorlogsschadevervoeding, en ik ze mocht inzetten op m'n Belgische baan (mits aanpassing) . Ja dus! Dat is erg goed nieuws.  8) 8) 8)
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Herwig op 24 januari 2017, 12:51:04 PM
Waar heb 'k die pakwagen nog niet zo lang geleden gezien ?

Is het deze wagen ?          Op de voorpagina !
http://www.tassignon.be/trains/PDF/Materiel_marchandise_SNCB.pdf

Of deze ?
"Stoom" van Max Delie, blz.85:  net àchter de loc type 9262:  redelijk klare zw/w-foto

Aan PeterVG,
Heb die ex-Duitse goederenbegeleidingswagens van de meer gewonere H0-merken ( Fleischmann, Märklin,...)
Is de Brawa-versie     erg, een beetje, of nauwelijks    verschillend ?
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: PeterVG op 24 januari 2017, 13:06:46 PM
De wagen welke je ziet via de link naar Tassignon is een houten pakwagen type Flamme. Een echte Belg! 100 jaar geleden werden ze massaal gebouwd. Het is dan ook logisch dat je meestal deze wagens op fotos ziet. Ze lijken als 2 druppels water op de Pruisen. Toch kan je ze makkelijk onderscheiden. De belgen hebben een dak in 2 niveaus. Het bultdak steekt flink hoger uit over de rest van het dak. Bij de Pruisen vertrekt dit hogere bultdak van dezelfde hoogte als het lagere dakdeel. De Belgen hebben ook meer dakraampjes in de bultige dakuitbouw.
Het boek van Mr Delie zal ik straks eens inkijken als ik thuis ben.
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Herwig op 24 januari 2017, 13:14:04 PM
Die bultdak-niveaus moeten we eens nader bekijken op de foto's en de H0-modellen.
Die Flamme en de ex-Pruis lijken als kozijns op elkaar.

Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: PeterVG op 24 januari 2017, 13:25:01 PM
Als ik tijd heb zal ik wat fotomateriaal plaatsen van pakwagens type Flamme.
Wat pakwagens van de andere merken betreft. Daar kan ik nu geen uitspraak over doen. Eerst wat fotos bestuderen. Ik kende eigenlijk alleen een recente versie van Piko maar die is zeer basic.
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Herwig op 24 januari 2017, 13:32:16 PM
aan PeterVG,

>  In het Delie fotoboek gaat het dan ook over een Flamme:
Een deel van de wagenzijwand is  1 of 2 horizontale  planken hoger opgetrokken en daar zit dan pas het verhoogde dak op.
Ook de verticale verstevigingszijprofielen en het formaat en de plek van de deur-met-de-trapjes zijn anders.

Anders dan bij de ex-Duitse wagen:  daar zit de grotere zijdeur meer naar het midden van de (lengterichting van de) wagen

Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: PeterVG op 22 april 2017, 07:45:18 AM
Nieuw in de winkel: Brawa 49077
Goederenwagen G10, NMBS versie

https://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/Brawa/5-4-002008-278204-0-0-0-26-3-2-0-mod-de-p-0/productzoom.html (https://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/Brawa/5-4-002008-278204-0-0-0-26-3-2-0-mod-de-p-0/productzoom.html)

Helaas, veel geld voor een matige NMBS versie.
Niet geschikt voor tijdperk III.
Niet de juiste beschrifting voor een tijdperk III versie met oude NMBS nummering van voor 1956. De belettering hand in het gemsgeel moeten uitgevoerd zijn. De kast is een typische Duitse kast zonder Belgische aanpassingen. Dit kan enkel voor een NMBS wagen in tijdperk II. De Duitse luchtramen passen niet voor de NMBS in tijdperk III. Net zoals vele typisch Duitse details aan de kast die de NMBS in tijdperk III al lang verwijderd had. De lichte Duitse buffers had de NMBS in tijdperk III vervangen door zwaardere exemplaren. De groene tint van de wagen lijkt mij te licht. Wat op zich niet echt hinderlijk is als je de wagen flink verweerd.
Positief is dat het gekozen wagennummer past bij een ex G10 goederenwagen.
Nee, zijn geld echt niet waard.

Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: loco op 22 april 2017, 12:13:20 PM
Dit is een zeer correcte interpretatie van het model. Dat je toegevingen moet doen is begrijpelijk. Niet alle Duitse details kunnen zomaar verwijderd worden. Het is wel heel jammer dat de opschriften niet in de juiste kleur worden weergegeven. Als je een correcte uitvoering van deze wagen wenst, dan moet je het model van LS Models aanschaffen. Echter, ook LSM maakte een fout met de beschrifting op de groene wagens. Hier en daar vind je nog deze set. Het model van Brawa is wel al enige tijd geleden uitgebracht, alleen was het hier in België nergens te vinden. Misschien komt daar nu verandering in.
Titel: Re: Brawa Neuheiten 2017 PDF
Bericht door: Herwig op 23 april 2017, 12:21:39 PM
Deze Brawa H0-NMBS-versie is reeds enige tijd te  'bewonderen' op de webstek van MS-Lippe, hoofdstuk Brawa.
Hij werd aangekondigd in Nürnberg.

Het rare is dat Brawa àndere   H0- G10's   wel voorziet van modernere hulsbuffers.  Bijvoorbeeld een Oostenrijkse G10 én het bruine NMBS/Spa-wagentje.

Volgens de mogelijke redenering van Brawa, waren die vooroorlogse (W.O.1)  open Länderbahnbuffertjes  die van de aflevertoestand aan de NMBS.
Die G10's waren   "Wapenstilstandswagens"  (na W.O.1)  in  Verbandsbauart ( en sommige nog in de oudere Länderbauart ?)

Later (jaren 1920) werden oudere wagens voorzien van (toen) modernere hulsbuffers en de kast uitgerust met (schuine) verstevigingshoekprofielen om het laadvermogen te verhogen.    In Duitsland was dit na het oprichten van de Deutsche Reichsbahn.

Brawa heeft beide versies in H0:  met en zonder schuine verstevigingsprofielen in de flankhoeken.

Hoe werden die antieke  'lichte'  buffertjes in het (correcte) Nederlands genoemd ?
De voertaal was toen bij de NMBS voornamelijk Frans, veronderstel 'k.  (?)
Hoe noemden ze die buffertjes bij de NS ?
( benaming was vermoedelijk afgeleid van het specifieke veersysteem van die open buffers )