Op eurospoor heb ik van spoor 0 modellen zien rijden met die koppeling. Ondertussen ook de website erover doorgelezen http://mmrs.co.uk/technical-articles/alex-jackson-coupling/ (http://mmrs.co.uk/technical-articles/alex-jackson-coupling/). Dat lijken me wel kanppe koppelingen die en onopvallend zijn en op afstand te ontkoppelen zijn. Ik kan er niet aan doen maar altijd die handen en andere gereedschappen om te ontkoppelen storen me vaak. Ook voor een rangeerbaan lijkt het me handiger op afstand te kunnen ontkoppelen dan altijd met je fikken eraan te moeten komen.
Maar heeft iemand die al ooit zien gebruiken bij treinen kleiner dan spoor 0? Linkje?
De koppeling van Alex Jackson is oorspronkelijk ontworpen voor schaal 00.
Ik heb ze gezien op de spoorbaan "Flintfield" van Vincent de Bode. Is een aantal keren op een tentoonstelling in Nederland te zien geweest, maar dat is al een aantal jaren geleden.
Ok, dus de draaddikte is voor h0 ook in orde. Ik had al schrik dat die nog dunner dan 0.25 moest worden.
Enige nadeel aan een Alex Jackson koppeling is dat je ruime bochten moet hebben. Tenminste als je volgens de Engelse regels werkt.
Anders overbufferen je wagens en rijtuigen.
Op veel finescale modelbanen in de UK worden deze koppelingen toegepast.
Nog meer informatie kan je vinden bij The Scalefour Society (4mm finescale railway modelling)
www.scalefour.org/publications/alexjackson
www.scalefour.org/eshop/
www.scalefour.org/layouts/
Als je op Eurospoor achter de baan Pempoul van Gordon & Maggie Gravett gekeken hebt, zal je gezien hebben dat er ruime bogen naar de fiddle yard (opstelsporen) lagen. Dit is dus voor de Alex Jackson koppelingen.
Citaat van: Ferdi op 05 november 2016, 19:16:48 PM
Als je op Eurospoor achter de baan Pempoul van Gordon & Maggie Gravett gekeken hebt, zal je gezien hebben dat er ruime bogen naar de fiddle yard (opstelsporen) lagen. Dit is dus voor de Alex Jackson koppelingen.
Het is die baan die ik gezien heb en waar die koppelingen "opvielen" door juist niet op te vallen. Heb niet aan de achterkant gekeken, er was al genoeg aan de voorkant te zien. Prachtige baan trouwens. Geen 10000 mini-scenes op een halve vierkante meter. Maar ik snap niet wat je bedoelt met "als je volgens de engelse regels werkt". Dat is toch zuiver een gevolg van rail-geometrie en buffers, maakt niet uit welk soort koppeling je gebruikt eenmaal de buffers tegen elkaar kunnen komen.
Hangt natuurlijk af van de buffers. Ik was aan het denken voor smalspoor. Met een centrale buffer is dat overbufferen zo geen probleem. Denk ik.
'k Heb hier die plooimallen nog ergens liggen... Mocht er iemand interesse hebben!
Citaat van: Havoc op 05 november 2016, 21:02:14 PM
Maar ik snap niet wat je bedoelt met "als je volgens de engelse regels werkt". Dat is toch zuiver een gevolg van rail-geometrie en buffers, maakt niet uit welk soort koppeling je gebruikt eenmaal de buffers tegen elkaar kunnen komen.
Maakt toch wel uit. Als je b.v. koppelingen hebt van het Märklin type, dan leveren die zowel de trekkrachten als de drukkrachten, en de buffers blijven los van elkaar. De Alex Jackson levert alleen de trekkracht, de drukkracht moet geleverd worden door de buffers. En om overbufferen te voorkomen moet je dan boogstralen van minimaal 1 meter toepassen.
Ja, als je normaalspoor buffers gebruikt. Maar met bvb één enkele smalspoor buffer in het midden met voldoende grote plaat. Of zoals soms in de industrie gedaan werd, een plaat de volledige breedte van de loc. Dat gaat misschien wel.
Heb je bij materieel met een middenbuffer nog wel ruimte voor een Alex Jackson koppeling?
Bij Engelse modellen heb ik ok wel eens gezien dat ze een metaaldraad horizontaal over beide bufferschotels zetten om overbufferen te voorkomen.
Ik ken iemand die deze koppelingen gebruikt voor zijn trams in H0. Maar hij is niet actief op het forum.
Geen idee of er plaats gaat zijn. Maar nu weet ik tenminste dat het bij h0 ook kan gebruikt worden. Zal eens wat draad moeten gaan halen, denk niet dat ik zo dun heb liggen.
Voor het draad moet je in een muziekwinkel zijn. Gitaarsnaar .011
In MSM nr 81 staat een volledige reportage over deze koppeling.
Tja, een muziekwinkel is geen probleem om vinden maar tijd om er te geraken... Zal voor dit weekend zijn, als die al open zijn met het lange weekend?
Goed, ik heb ondertussen draad gaan halen, heb de wagons eens goed bekeken en... dat gaat niet lukken. Er is gewoon geen plek om die onder de assen en buffers te krijgen en dan nog plaats te hebben om die ontkoppel stukken te plaatsen.
Kent er iemand andere koppelingen die zelf te maken of te koop zijn, die klein genoeg zijn en op afstand ontkoppelbaar?
Ik ben lang geleden ook al tot de conclusie gekomen dat de Alex Jackson maar beperkt toepasbaar is. Bij twee-assige wagens is het meestal geen probleem, maar bij wagens met draaistellen is het vrijwel onmogelijk om ze in te bouwen.
de beste koppeling voor schaal 0 ( en groter ook 1/29) en H0 , is het nu middenbuffer of twee buffers , is nog altijd de klauw koppeling , voor trek of duwkrachten maakt niet uit .
In het " grootbedrijf" zijn veel vormen van klauw koppelingen .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:Janney_coupler_drawing.png (https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:Janney_coupler_drawing.png)
En de Scharfenberg ( middenbuffers) is daar een afleiding van .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:Northern-333011-coupling.jpg (https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:Northern-333011-coupling.jpg)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:NMBS_837.JPG (https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:NMBS_837.JPG)
http://https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:Ak.07_Mittelpufferkupplungen_Unicupler,_gekuppelt.jpg (http://https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(spoorweg)#/media/File:Ak.07_Mittelpufferkupplungen_Unicupler,_gekuppelt.jpg)
KaDee is nog steeds de beste en meest 'speelbare' koppeling die er is. Ik had zowat alles geprobeerd maar kben uiteindelijk bij KaDee blijven steken.