Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Belgische modellen => Topic gestart door: Cozzy op 28 oktober 2016, 21:31:30 PM

Titel: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: Cozzy op 28 oktober 2016, 21:31:30 PM
Hallo,

Ik heb een Roco .5307 en vraag mij af of het mogelijk is om deze om te nummeren naar een 52XX?
Zijn deze modellen identiek of kan dit niet? Indien het wel kan is er iemand die me op weg wil zetten om dit te doen?

Model dat ik heb:
(http://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/3/0/5/0/3050-thickbox_default.jpg)

Model dat ooit ook door Roco is uitgebracht maar waarvan ik niet weet of alles identiek is (bv dakroosters enz...)
(http://www.beluxtrains.net/models/pictures/Roco/Roco63962.jpg)

Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Tom
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: mark7758 op 28 oktober 2016, 22:05:04 PM
Kijk eens op wikipedia.
En er is een heel mooi boek over de reeks 53/53/54 met alle verschillen.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 28 oktober 2016, 22:07:31 PM
Citaat van: mark7758 op 28 oktober 2016, 22:05:04 PM
Kijk eens op wikipedia.
En er is een heel mooi boek over de reeks 53/53/54 met alle verschillen.
maar ik dacht dat er ook uitzonderingen waren daar de loc's soms vernummerd werden naar een andere reeks? :-\
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: D_Loc op 28 oktober 2016, 22:33:50 PM
Volgens mij zijn beide modellen correct, zowel de reeks 52 als de reeks 53 waren voorzien van een dynamische rem , daarom hebben ze de 5de ventilator die diende om de weerstand te koelen.
De reeks 52 was oorspronkelijk voor de reizigersdienst bestemd en had daarvoor een stoomketel aan boord, deze hadden extra "uitlaten" op het dak. Deze zijn ook te zien op de foto van de 5206 bij de rechter cabine. Het enige wat niet klopt is de knik in de reling/handgrepen langs de deuren.
De reeks 53 werd gebruikt voor de goederendienst en had daarom geen stoomketel en mist daarom ook de extra "uitlaten" wat ook op het model het geval is. Later werd dit ook aangegeven met een punt voor het nummer.

Als je de 53 wilt omnummeren naar een 52 en je wilt geen concessies doen dan zul je de "uitlaten" voor de stoomverwarming op de loc moeten plaatsen.

Nog even ter info: De reeks 54 had geen dynamische rem en heeft daarom geen 5de ventilator.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: Sicco op 29 oktober 2016, 08:18:07 AM
Exact, behalve de in 1989 'omgenummerde' 52-ers, die hadden nog wel de uitlaten (maar een verwijderde verwarmingsketel). Dit waren de 5302, 5307, 5318 en 5320. Op de 5307 na waren deze allemaal groen. De 5307 was dus de enige bolle neus in het gele mét uitlaten.... waaruit je twee conclusies kunt trekken
- Roco heeft en ongelukkig nummer gekozen en nu net dit model is 'fout'
- de Roco 5307 en 5206 betreffen feitelijk dezelfde loc en kunnen dus feitelijk niet samen op de baan staan
Voor 1983 was er uiteraard ook een 5307, maar deze was groen

De Roco 5307 zou dus eigenlijk een ander 53-nummer moeten krijgen dat gele is geweest met Bolle Neus
Als de Roco 5206 vervolgens in 5307 wordt vernummerd klopt deze helemaal
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: OlivierV op 29 oktober 2016, 13:00:54 PM
Locfiches reeks 52. (http://bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=70)

Locfiches reeks 53. (http://bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=71)
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: the_gold op 29 oktober 2016, 13:42:20 PM
Citaat van: D_Loc op 28 oktober 2016, 22:33:50 PM
Volgens mij zijn beide modellen correct, zowel de reeks 52 als de reeks 53 waren voorzien van een dynamische rem , daarom hebben ze de 5de ventilator die diende om de weerstand te koelen.
De reeks 52 was oorspronkelijk voor de reizigersdienst bestemd en had daarvoor een stoomketel aan boord, deze hadden extra "uitlaten" op het dak. Deze zijn ook te zien op de foto van de 5206 bij de rechter cabine. Het enige wat niet klopt is de knik in de reling/handgrepen langs de deuren.
De reeks 53 werd gebruikt voor de goederendienst en had daarom geen stoomketel en mist daarom ook de extra "uitlaten" wat ook op het model het geval is. Later werd dit ook aangegeven met een punt voor het nummer.

Als je de 53 wilt omnummeren naar een 52 en je wilt geen concessies doen dan zul je de "uitlaten" voor de stoomverwarming op de loc moeten plaatsen.

Nog even ter info: De reeks 54 had geen dynamische rem en heeft daarom geen 5de ventilator.

Is er bij ombouw naar een vlottende cabine bij de reeks 53 dan wel een stoomketel ingebouwd? aangezien ze reizigerstreinen sleepten en er inderdaad een punt voor het nummer staat.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: OlivierV op 29 oktober 2016, 14:02:42 PM
Bij warm weer moest de verwarming niet aanstaan.

Er zijn op youtube verscheidene filmpjes van trek-duwcombinaties met vlottende cabines en M2 rijtuigen waarbij de loc een punt voor het locnummer had staan. gezien het op de modelbaan altijd mooi weer is ... ;)
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: oebr op 29 oktober 2016, 15:38:23 PM
wat was eigenlijk de laatste gele bolle neus ?
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: lux161 op 29 oktober 2016, 16:30:36 PM
De laatste gele bolle neus : 5209 (12/1992).

(http://img15.hostingpics.net/pics/39760852091991.jpg) (http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=39760852091991.jpg)

Aangezien 5206 = 5307(II), is mijn 5206 de 5209 geworden...livrei,dak en stelplaats kloppen met degenen die van 5209 (vanaf 1989/1990) ;-)
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: OlivierV op 29 oktober 2016, 16:43:27 PM
Vraag mij juist af wanneer de spaakwielen vervangen zijn door volle ...

5315 (in schildering '70) heeft volle wielen en 5206 en 5307 hebben spaakwielen terwijl ze in een latere schildering zitten ...

Zal van van mijn 5206 ook maar eens een 5209 maken ...
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: lux161 op 29 oktober 2016, 17:47:37 PM

Ter informatie,gele bolle neus :

reeks 52 => 5201,5206,5207 en 5209.

reeks 53 => 5301,5303 en 5308.

reeks 54 => 5408.

De 5307 (in geel en zonder punt voor de nummer) kan de 5301,5303 of 5308 worden maar niet een 52xx wegens het dak...
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: the_gold op 29 oktober 2016, 23:31:16 PM
Ik herinner me dat er nog een niet omgebouwde 52 (5204) in Faz stond enkele jaren geleden. Nog in zijn groen kleur...Waarschijnlijk gesloopt.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: the_gold op 29 oktober 2016, 23:32:58 PM
Citaat van: OlivierV op 29 oktober 2016, 14:02:42 PM
Bij warm weer moest de verwarming niet aanstaan.

Er zijn op youtube verscheidene filmpjes van trek-duwcombinaties met vlottende cabines en M2 rijtuigen waarbij de loc een punt voor het locnummer had staan. gezien het op de modelbaan altijd mooi weer is ... ;)

Bedankt voor de uitleg Olivier
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 oktober 2016, 07:38:40 AM
Het is altijd "Lente in de ogen van Olivier van de AMSAC!" ;)
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: oebr op 30 oktober 2016, 11:29:57 AM
dank jullie wel voor de info !
Aangezien het geel van die Roco toch wat overdreven is
meteen een goeie reden om ooit zowel body als cijfertjes eens aan te pakken.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: bollen neus op 30 oktober 2016, 11:58:20 AM
Met dat geel is er niets mis mee.
Den Eric.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: theedooz op 06 november 2016, 07:29:28 AM
Bij de .5307 niet, bij de eerste uitlevering van de 5206 was het geel niet gespoten, maar gewoon de gele kleur van de kunststof kap.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: Sicco op 06 november 2016, 07:59:01 AM
Is er dan later nog een beter geschilderde versie uitgekomen? Ik heb mijn 5206 indertijd met pijn in het hart weggedaan om deze reden.
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: krisds op 25 november 2016, 23:49:01 PM
Mij storen dan weer de gegoten dakventilatoren van de roco modellen. Zijn er ombouwsetjes beschikbaar, zodat ik er (niet werkende) ventilatoren kan inzetten?
Titel: Re: NMBS reeks 53 vs reeks 52
Bericht door: OlivierV op 26 november 2016, 17:58:36 PM
Citaat van: krisds op 25 november 2016, 23:49:01 PM
Mij storen dan weer de gegoten dakventilatoren van de roco modellen. Zijn er ombouwsetjes beschikbaar, zodat ik er (niet werkende) ventilatoren kan inzetten?
Moet je modul sign eens voor contacteren, staan ook in de laatste msm met een email adres, ze hebben allerlei superingsmateriaal voor bestaande modellen.
Ook hebben zij een chassis in het assortiment voor de kleinbahn 60's met ledjes ingebouwd. ;)