https://lixpen.com/ (https://lixpen.com/)
Erik
Zoals ik nog zo een vast hand heb, zou de constructie er uitzien na een aardbeving ;)
lijkt me een interessante aanvulling voor de modelbouw, alleen vindt ik geen aanwijzingen over de mogelijkheid om met verschillende diktes te werken tenzij dat in de snelheid zit waarmee je de draad "trekt".
Is eigenlijk geen 3D-printing maar eerder een extrusie-principe
Citaat van: SuSke op 13 oktober 2016, 13:42:29 PM
Is eigenlijk geen 3D-printing maar eerder een extrusie-principe
WUK ? de meeste huidige (low end) 3D printers zijn allemaal gebaseerd op het extrusie principe.
Dit is dan misschien eerder 3D schrijven :-)
Het echte 3D printing met plasma, thermoharders, licht-hardende stoffen en resins, en poedermetalen en zo, is voor de hobbyist veel te duur hee .
Citaat van: dani op 13 oktober 2016, 14:55:03 PM
Het echte 3D printing met plasma, thermoharders, licht-hardende stoffen en resins, en poedermetalen en zo, is voor de hobbyist veel te duur hee .
Ik denk dat de mogelijkheid bestaat dat dani ergens misschien een beetje gelijk heeft...
http://3dplatform.com/products-3/equipment-platforms/ (http://3dplatform.com/products-3/equipment-platforms/)
Erik
Citaat van: eve op 13 oktober 2016, 16:38:26 PM
Citaat van: dani op 13 oktober 2016, 14:55:03 PM
Het echte 3D printing met plasma, thermoharders, licht-hardende stoffen en resins, en poedermetalen en zo, is voor de hobbyist veel te duur hee .
Ik denk dat de mogelijkheid bestaat dat dani ergens misschien een beetje gelijk heeft...
http://3dplatform.com/products-3/equipment-platforms/ (http://3dplatform.com/products-3/equipment-platforms/)
Erik
Dankjewel Erik. Coming from you that means a lot :-)
Zelf het exemplaar van 27K in je voorbeeld hier is ook nog een extrusie printer met 3mm en 1,75 mm filament :-)
ik had het onder andere over dit soort technologie:
http://www.robotshop.com/uk/roland-arm-10-desktop-3d-printer.html?gclid=CN6Jq6yC2M8CFUEaGwodMA0K0Q
zelfde model pen is de 3Doodler. Ik volg dit via google+ en moet zeggen dat er daar echt wel gasten bij zitten die deftige dingen kunnen maken. bv een Eiffeltoren van een cm of 20 hoog.
Voordelen van deze toepassing is als je geen kaas hebt gegeten van 3D cad programma's en je iets a la perronoverkapping (de ijzers aan de muur met sierlijke krullen) wel met de hand kunt uittekenen. Kun je op uw tekening overtekenen en uw onderdeel hebben. Heb ergens zoiets gezien dat ze ermee hebben gemaakt, vandaar.
echter, ik vrees ook dat een vaste hand wel een noodzaak is.
Ik heb zelf ook al zitten kijken om zo'n 3D pen te kopen, onder andere voor zo'n toepassingen zoals Thommy hier aangeeft.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke 3D pennen?
Wat eruit komt is volgens mij een rond profieltje , zoals eerder aangegeven leuk om lamphouders of hekwerken te maken.
Maar voor industriele installaties minder geschikt omdat daar meer u , h & I balken worden gebruikt.
ik zal het misschien binnenkort kunnen vertellen, mijn 3D pen is besteld en ik wacht op de levering
https://3dprinterpen.nl/winkel/3d-pen/
die goedkoopste pennetjes zou ik toch laten liggen... de beoordelingen zij niet zo denderend.
Ik heb deze besteld : (is wel wat duurder maar komt als één van de betere uit de testen)
https://www.printerpen.nl/3d-pen-colido
print zowel PLA als ABS
Als je een idee wil van hoe de verschillende merken zich verhouden :
(https://www.printerpen.nl/Files/2/59000/59969/FileBrowser/foto-s/compare_1.jpg)
bron : https://www.printerpen.nl/Files/2/59000/59969/FileBrowser/foto-s/compare_1.jpg
... en hier ben ik terug met een eerste update na de levering van de 3D pen.
Eerste indruk : een degelijk uitgevoerd stukje techniek, waarmee je meteen aan de slag kan.
Even een stukje filament er in en testen, leverde niet meteen perfect resultaat op.
1. OEFENEN
Je moet vooral heel veel oefenen in het begin om de juiste handeling te "kweken". Je moet immers "tekenen" aan dezelfde snelheid als dat het filament uit de punt van de pen komt, en dat is niet altijd evident om dan niet te beginnen bibberen of "karteltjes" te maken.
2. OEFENEN
Je moet nog veeel meer oefenen en testen om "in de lucht" te tekenen, want het is niet zo evident als ze in hun promo filmpjes laten zien. Je moet immers weer die snelheid in het oog houden, maar ook rekening houden met de afkoeling en uitharding, want dat filament blijft nog wel eventjes "slap" dus je moet af en toe eens stoppen met tekenen en de boel laten afkoelen om zo zijn vorm te behouden.
3. OEFENEN
Eens je de juiste techniek een beetje ond er de knie hebt kan je aan de slag, maar verwacht toch geen wonderen hoor... Persoonlijk zou ik deze 3D pen vooral gebruiken voor "retouches" hier of daar of om een klein, simpel beugeltje of zo te maken. Misschien wel voor kleine onderdeeltjes voor scenery (bvb meubeltjes) maar hou er rekning mee dat je een hele vaste hand moet hebben en je het filament moet leren kennen alvorens je mooi resultaat hebt.
4. OEFENEN
Wat volgens mij wel haalbaar is , is dat je een aantel "vlakke" stukken maakt (eventueel meerder lagen wel) en deze dan aan elkaar zet tot een 3D geheel. Een beetje zoals een bouwkit van een huisje of zo. Je kan de 3D pen met de juiste soort en kleur filament gebruiken als "lijmpistool" . Een tip : voor goede hechting van je werkstukken : gebruik papier als ondergrond en eventueel een dun laagjr "pritt" (lijmstift) er op.
5. LAAGJES
Hoe je het ook draait of keert, het blijft toch nog altijd een extrusie tekenpen, dus je legt "baantjes" plastic op, naast of over mekaar. Het blijve altijd laagjes en streepjes, dus nogmaals : stel geen te hoge eisen...
Al bij al vind ik het een "luek hebbeding" maar niet iets waarmee je professionele afwerkingsniveaus gaat behalen. Als iemand nog twijfelt over de aankoop : overweeg het goed, en koop misschien inderdaad toch maar de "goedkopere" (35--40 €) versie, want ik heb de indruk dat deze van 100€ eigenlijk hetzelfde zijn, al zien ze er dan wel professioneler uit. Het grootste verschil is de nozzle (printkop/spuitmond) die van metaal is en bij de goedkopere van keramisch materiaal (breekbaar). Verder zijn er nog wat features die op eerste zicht onbelangrijk lijken...
Ik kocht de CoLiDo Pro pen, samen met enkele pakjes filamentdraad en een klein rolletje "reinigingsfilament" om de nozzle te kuisen bij wissel van PLA naar ABS of zomaar voor de netheid, en ik was al gauw een kleine 120€ kwijt. Het kan in principe al voor de helft van die prijs, dus het ie geen gigantische investering, maar de kwaliteit van je "prints" is navenant.
Ook al is dit geen "LixPen" zoals Erik initieel in dit draadje voorstelde, toch denk ik dat de resultaten gelijkaardig zijn.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan...
Dani,
Je spreekt over het maken van beugeltjes en meubeltjes.
Hoe dik is de draad dan die uit de nozzle komt?
deze pennen gebruiken meestal (behalve de 3DDoodler, die heeft 3mm) filament van 1.75mm en de extruder nozzle varieert van 0,4 to 0,7 mm diameter.
De meeste komen standaard met een 0,7 mm nozzle, de mijne blijkbaar met een 0,5 . de draad krimpt nog heel lichtjes bij het afkoelen beweren ze.
Waar ik net heb zitten aan denken is dat je zo een pen bvb zou kunnen gebruiken voor het gieten van plastic onderdeeltjes in een malletje. Als je bvb een metalen of ander warmtebestendig malletje hebt gemaakt, kan je hierin je onderdeeltjes gieten, een beetje zoals hars gieten...
Krijgen we foto's te zien van je probeersels?
Kan je de dikte van de uitvoer niet een beetje regelen door met je snelheid te spelen, als je trager beweegt dat de getrokken lijn dikker is dan als je sneller gaat?
Dat maak ik op uit de promo filmpjes.
Ik denk toch dat ik mij binnenkort zo iets ga aanschaffen, maar dan een goedkopere versie.
je hebt "fast" en "slow". de dikte van de "lijn" kan je inderdaad een beetje bijsturen door sneller te bewegen dan de uitkomende "draad" of trager. Probleem is dat je dan geen constante dikte brijgt en de lijn ook wat "zwaait" doordat het filament afkoelt en in de min of meer vloeiende fase zit gedurende enkele sekonden, je gaat dan rek verschijnselen krijgenen ongelijke diktes. Of bij trager bewegen ga je ophopingen krijgen en dan weer dunnere delen.
Het kan in theorie en als je heel veel oefent (zie punt 1..4 hierboven).
Als je er eentje wil kopen, ik hou je zeker neit tegen, het is iets waar je toch wel wat mee kan doen, maar als je top afwerking en kwaliteit of maatvastheid wil, ben je niet aan het goede adres.
.... en of ik mimjn bouwsels wil laten zien, zal ik eens overwegen :-)
Dani, daar zit wat in wat je zei :) maar wordt kunstof niet onder druk de matrijs ingespoten!?
ja inderdaad bij "spuitgieten" komt meer druk kijken, maar ik denk dat als je de filamentstroom op "snel" zet en de nozzle dicht genog bij de matrijsrand, je dan rdedelijk goede vloei eigenschappen kan hebben. Ik heb h et nog niet getest, maar in theorie......
Misschien kan je, als je een malletje maakt, daar langs of in lopen met uw pen.
Ik dacht maar aan bvb de leuning van een stoel, smeedwerkjes, reling aan brug... uiterst fijn en misschien wel
te doen via een mal/sjabloon in vast materiaal?
T'is maar een idee. Misschien het proberen waard?
Citaat van: dani op 20 oktober 2016, 09:39:02 AM
deze pennen gebruiken meestal (behalve de 3DDoodler, die heeft 3mm) filament van 1.75mm en de extruder nozzle varieert van 0,4 to 0,7 mm diameter.
De meeste komen standaard met een 0,7 mm nozzle, de mijne blijkbaar met een 0,5 . de draad krimpt nog heel lichtjes bij het afkoelen beweren ze.
Waar ik net heb zitten aan denken is dat je zo een pen bvb zou kunnen gebruiken voor het gieten van plastic onderdeeltjes in een malletje. Als je bvb een metalen of ander warmtebestendig malletje hebt gemaakt, kan je hierin je onderdeeltjes gieten, een beetje zoals hars gieten...
Kun je dat niet gewoon de PLA smelten en in een mal gieten?
alles kan, je kan ook gewoon hars in je mal gieten...
zonet een "haakje" getekend voor het dicht houden van een vi trinekastje van den Action dat langs de zoldertrap aan de muur hangt...
Ik had met de 3D printer al haakjes gemaakt, maar eentje was afgebroken door mijn lomp gedrag en het duurt minder lang met de 3D pen dan met de 3D printer en je hebt geen pc nodig. Voor degelijke dingetjes is het super handig. En het stak ni nauw want het haakje zit toch aan de zijkant.
Citaat van: dani op 21 oktober 2016, 14:18:02 PM
ja inderdaad bij "spuitgieten" komt meer druk kijken, maar ik denk dat als je de filamentstroom op "snel" zet en de nozzle dicht genog bij de matrijsrand, je dan rdedelijk goede vloei eigenschappen kan hebben. Ik heb h et nog niet getest, maar in theorie......
Helaas is de theorie goed maar het werkt in de praktijk niet. Ik heb zowel de 3Ddoodler (want die heeft verwisselbare koppen en 3 mm wat veel goedkoper is dan 1,75 mm) met PLA en ABS getest en een goedkope Myriwell Pen (1,75 mm PLA & ABS) getest in verschillende soorten mallen. (Silconen, 2 delen epoxy en in een gipsmal) Er zijn een paar factoren waardoor het niet lukt. Er zit onvoldoende druk achter om het plastic goed in de mal te krijgen en het plastic is te snel uitgehard waardoor het niet volledig in het malletje vloeit.
Mijn volgende gedachten zijn een pijpje op een zware soldeerbout (Met dimmer om de temperatuur te regelen). Het uiteinde van de pijp wil ik aan een zijde voorzien van een kop van een lijmpistool en dan met een metalen staaf in de kolomboor Gesmolten stukjes PLA en ABS in de mal te persen. (Principe ala spuitgieten in het klein)
Ed