De titel zet al veel maar toch nog een woordje uitleg graag.
Op het eerste zicht zien beide wagentypes er hetzelfde uit, doch vermoed ik dat er verschillen zijn.
Of deze groot of klein zijn daar gaat mijn vraag over. En over verschillen bedoel ik nu niet dat de ene in plaatstaal en de andere in hout is uitgevoerd.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/Gkklms%20Oostende%20IMG6691%2013-06-81%20verz%20Peter%20Embrechtsb%20-%20Copy_zpsscobewvs.jpg) (http://s1180.photobucket.com/user/loco__02/media/MSM_loco/Gkklms%20Oostende%20IMG6691%2013-06-81%20verz%20Peter%20Embrechtsb%20-%20Copy_zpsscobewvs.jpg.html)
type gkklms
(http://i1210.photobucket.com/albums/cc401/Shwanseb/Vagoane%20Epoca%20II/Roco47656Gmhs1.jpg) (http://media.photobucket.com/user/Shwanseb/media/Vagoane%20Epoca%20II/Roco47656Gmhs1.jpg.html)
type gmhs
Ff omdraaien, behalve dat het allebei dichte wagens zijn, wat is er gelijk?
Roosters, vlak indeling, deuren, afmetingen, gele wieltje enzo enzo..
Het zijn allemaal gattung G wagens, het verschil in codering zit hem voornamelijk in het laadvermogen en toegelaten maximale snelheid..verder zijn er weinig verschillen behalve de bekleding van de wanden. Beide hout trouwens, alleen de vlakke uitvoering is multiplex..
Gmhs is DRG na 1921.
Gkklms is UIC na 1982.
Erik
De enige échte, originele G(kk)lms~type2211 is, dacht 'k, die waarvan je juist de kop kunt zien, met die gele streep.
Zo'n G(kk)lms met gele streep is een Colli-wagen type2211A2..
Een G(kk)lms~type2211 was een origineel Belgisch fabricaat (Ragheno Gesloten Wagen 20 T , oorspronkelijk met plankenopbouw. Later multiplexwanden)
Die wagen type2231 is iets anders. Volgens de onvolprezen PeterVG is dit een gemoderniseerde "Canadees".
Misschien wel gesorteerd bij de G(kk)lms (?), maar dus beetje een onechte. Hij lijkt er wel op, maar het is een "half-broer" .
(wandprofielen hebben andere positie)
Voor veel meer info:
zie & lees hiervoor -AUB- de verschillende zeer gedetailleerde rubriekjes "goederenwagens" door de expert PeterVG.
( ook in de rubriek "supering" "grootbedrijf" "links" ) .
( àlles nu even snel opzoeken en "linken", daar is het op dit moment reeds te laat dag voor ...).
>> http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24723.0.html <<
>> https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/collections/72157671522300546/ <<
>> https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/sets/72157668642260694 <<
Die DR-Gmhs zou een Kriegsbauart geweest zijn en had als benaming "Bremen", later "Oppeln".
Foto van zo'n wagen is tot nader order (nog) niet te bekijken in
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/sets/72157669694921370 = Nmbs type 2021 Ex-Duitse wagens
Zijn er DR-Gmhs ooit overgenomen door de NMBS ? Na te kijken....
Maar PeterVG is volop aan z'n modelbaan bezig voor de MSM-tentoonstelling te Leuven.
Zou kunnen dat Roco ooit een NMBS-versie heeft uitgebracht, wat niet 100% zeker betekent dat zo'n B-versie als "correct"
kan worden beschouwd.....
> Correctie: DR-Gsmhmhhmshsh moest, pvd, in de juiste lettervolgorde worden geschreven als Gmhs ...
Herwig, bedankt voor uw zeer informatieve uitleg.
Wat leer ik hieruit dat de gkklms en gmhs toch redelijk verschillen van elkaar.
Reden van heel dit opzet is dat ik een aantal duitse gkklms wagons op het oog heb, en mijn aanzet was om deze te verbelgischen.
Iets waar ik nu van afzie. Anderzijds heb ik eventueel wel een alternatief gevonden in het type 2216 die meer gelijkenissen hebben met hun duitse varianten
Klein foutje in de tekst bij Herwig
Een Ghms is geen Oppeln maar een Gmhs is een Oppeln en een Bremen
1. Dank, Peter,
>> Correctie: Gsmhmhhmshshmsh moest -pvd- in de juiste lettervolgorde worden geschreven als Gmhs ...(*)
2. aan Koen59,
De Duitse Oppeln-wagen was een Gmhs , niet een G(kk)lms. Je zou voor minder tureluurs worden...
Vind die DR~Gmhs met "Bayerische-Motoren-Werke" op de deur ook niet mis ...
( zou men eerder verwachten op een Deutsche-Reichsbahn-Geselschaft-wagen , maar dit is een ander, moeilijk Duits verhaal)
3. aan Koen59,
Een type2216~Gbs was een Europees standaard UIC-model met lichte variaties per land.
Maar deze metalen Gbs is van een andere periode dan een NMBS-G(kk)lms.
Een G(kk)lms is van net na W02.
Een Gbs daarentegen stamt uit begin jaren A°1970 en is o.a. langer dan oudere goederenwagens. (GrootVolume)
[ * er bestond een lange, gesloten tijdperk3-wagen met plankenopbouw DB~ G l t m r h s (!).
Door Roco/OVB ook als erg aantrekkelijke Belgische tijdperk3-versie uitgebracht (in 't groen en bruin) .
Maar heb deze nog nergens op een foto-van-in-het-écht tegengekomen...
Deze lange houten wagens lijken erg op een NS~Hbs , maar dan zonder de metalen zij-luiken. ]