Hallo allen,
Ik ben een beetje de (voorlopig ::)) laatste hand aan m'n H0 sporenplan aan het leggen en ik zit met volgende overweging:
Alles is opgebouwd met Tillig Elite Code 83 spoormateriaal en ik denk erover om de opbouw van een bepaalde wisselstraat te vereenvoudigen middels een driewegwissel... en hier heb ik dus wat vragen:
- welke merken/types komen in aanmerking (code 83)?
- is Peco code 75 een mogelijkheid mits wat aanpassingen?
Voel je vrij om wat licht in de duisternis te schijnen ;)
Groeten,
Tom
Is zelf een driewegwissel opbouwen uit code 83 railstaven van tillig geen optie? Tillig verkoopt dat los, en dan sluit alles mooi aan. ;)
Rocoline is code 83 en er is een driewegwissel. Het railprofiel wijkt ook niet veel af.
Bij het combineren van verschillende railmaterialen moet je niet alleen letten op de code van de spoorstaven. Je moet ook kijken naar de totale hoogte van spoorstaven en dwarsliggers. Als daar maar 0,2 mm verschil in zit merk je dat al aan je treinen, die zullen een huppeltje maken op de overgang. Als een nieuw toegevoegd stuk lager is, dan kun je het gelijk krijgen door er een opvulling onder te leggen, maar andersom wordt het lastiger als de rest al vastligt.
Er bestaan/bestonden spec. raillassen (Peco ? Roco ?),met een "open" plooibaar stukje in 't midden,
om railhoogteverschillen op te vangen.
Samen met het leggen van plaatje/kartonnetje onder het laagste spoor.
Ik heb een RocoLine driewegwissel gecombineerd met Tillig Elite.
Kwestie van railhoogte is er geen probleem. Code 83 is code 83.
Het probleem ligt hem in het uitzicht. RocoLine wissels zijn in vergelijking met de Tillig Elite afschuwelijk lelijke dingen.
Bij een volgende revisie gaat die Roco eruit.
Vertrekkende van 2 Tillig Elite wissel-bouwpakketten zal ik een nieuwe driewegwissel maken die er deftig uitziet.
Erik
Citaat van: eve op 22 september 2016, 14:03:56 PM
Ik heb een RocoLine driewegwissel gecombineerd met Tillig Elite.
Kwestie van railhoogte is er geen probleem. Code 83 is code 83.
Maar past het dan ook qua dwarsliggerhoogte?
De mooiste sporen op dit moment in H0 zijn die type "Mein gleis" van Weinert.
Alleen.......de prijs..... De nieuwe "kreuzungsweiche" kruiswissel?? 74641 kost...dacht ik ong. 216,00 euro :-[ :-[ :-[
Reken daar nog de nieuwe wisselmotoren bij (die ik te koop aanbied zijn niet sterk genoeg voor dit type wissel om te leggen) Dus Weinert heeft speciaal zwaardere ontwikkeld
PS: een driewegwissel is waarschijnlijk voor volgend jaar
Hoi allemaal,
dankjewel voor de reacties!
Zelfbouw adhv een Tillig pakket is voor mij nog net te hoog gegrepen...
@ Erik: kan je eventueel een fotootje posten van de combi Roco/Tillig zodat ik me een idee kan vormen?
Alvast bedankt!
Groeten,
Tom
Ik zoek morgen een foto van bij de opbouw.
Erik
Citaat van: eve op 22 september 2016, 14:03:56 PM
Ik heb een RocoLine driewegwissel gecombineerd met Tillig Elite.
Kwestie van railhoogte is er geen probleem. Code 83 is code 83.
Het probleem ligt hem in het uitzicht. RocoLine wissels zijn in vergelijking met de Tillig Elite afschuwelijk lelijke dingen.
Bij een volgende revisie gaat die Roco eruit.
Vertrekkende van 2 Tillig Elite wissel-bouwpakketten zal ik een nieuwe driewegwissel maken die er deftig uitziet.
Erik
Hey Erik,
Ik vind de Roco Line persoonlijk veel mooier hoor !
Gelukkig hebben we niet allen dezelfde smaak...
Post eens een foto van de beide wissels dan kunnen we met z'n allen
het resultaat bekijken... Ik heb enkel foto's van roco line !
Geert
Omdat ik Belgisch rij heb ik voor mezelf besloten om geen driewegwissels in te bouwen.
Op het Belgische net ken ik slechts één exemplaar.
Deze aan de locloods van Mariembourg
(https://c1.staticflickr.com/2/1667/26395292152_e9c4072c2b_z.jpg) (https://flic.kr/p/GdsLL1)mariembourg (https://flic.kr/p/GdsLL1) by Roger Goodrum (https://www.flickr.com/photos/138063305@N03/), on Flickr
Dus ben ik er altijd vanuit gegaan dat een driewegwissel in België een exoot is en was.
Ben ik fout of delen jullie deze mening.
Tja Peter,
de oneindige discussie. Het wordt in Belgie mss niet gebruikt, maar voor een modelbouwproject is het wel praktisch, je spaart er een pak plaats mee uit.
Een asymetrische driewegwissel vind ik persoonlijk geen probleem. Een symetrische vind ik veel minder.
Zoals steeds is het een compromis zoeken.
In de bundel van de CW te Gentbrugge liggen er normaal ook 2, maar kan me niet 1-2-3 herinneren of dit symmetrische of asymmetrische zijn.
Tom, opbouwen uit een tillig bouwpakket lijkt misschien hoog gegrepen, maar als je enkele van die gewone setjes ineen geschoven hebt lijkt me het zeker niet zo moeilijk om een asymmetrisch exemplaar uit je mouw te schudden.
Foto's zijn van de opbouw (verre van afgewerkt). Toen was ik al niet tevreden over het grote verschil. Tillig Elite is veel eleganter, fijner.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Roco%203weg%20en%20Tillig%20Elite%20k_zps50q68rig.jpg)
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Roco%203weg%20k_zps46eqcwgc.jpg)
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Tillig%20Elite%20ivm%20Roco%203weg%20k_zpsyi9g2s0t.jpg)
En hier mag je wel eens een RocoLine naast leggen :
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Tillig%20slank%20k_zpscgeeqmuu.jpg)
Erik
Hoi Erik,
bedankt voor de foto's!
Ik begrijp je terughoudendheid als ik de foto zie... echter denk ik dat wanneer de wissel eenmaal ook is voorzien van ballast en weathering het geheel visueel nog wel aanvaardbaar is. Het blijft een compromis natuurlijk.
Alvast bedankt voor de fotobijdrage ;)
Groeten,
Tom
Citaat van: eve op 23 september 2016, 17:06:58 PM...het grote verschil. Tillig Elite is veel eleganter, fijner.
... en als je de rails gebruikt als basis voor zelfbouw is het helemaal de max 8)
Misschien dat dit topic je wat kan helpen: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24107.0.html
Ik zat met hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik voor een asymetrisch driewegwissel gekozen van Roco alhoewel dit geen code 83 is.
Vriendelijke groeten,
Arno