Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Spoorwegen in de media => Topic gestart door: SuSke op 21 augustus 2016, 18:56:21 PM

Titel: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: SuSke op 21 augustus 2016, 18:56:21 PM
 De Lijn lanceert in 2019 de trambus (http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-lijn-lanceert-in-2019-de-trambus-video/article-normal-742759.html?utm_source=Newsletter-21/08/2016&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&M_BT=11461440227163%5Burl=http://De%20Lijn%20lanceert%20in%202019%20de%20trambus) in de noordrand van Brussel.

http://syndication.vmma.be/syndication/?sID=KNA&autoplay=false&vID=77c099c2f6c9eff2584b93ec4e1bafac (http://syndication.vmma.be/syndication/?sID=KNA&autoplay=false&vID=77c099c2f6c9eff2584b93ec4e1bafac)
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 21 augustus 2016, 20:55:21 PM
die hebben toch al in een ver verleden op de Heysel rondgereden niet ? ;)
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: Houdini op 21 augustus 2016, 21:19:37 PM
Aha, da's leuk...
Toen wij zo eentje de eerste keer zagen, noemden we het een "Bram" ... klinkt toch beter dan Trambus ze ;) ;)
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2016, 23:58:27 PM
Het concept bestaat inderdaad al lang - maar het is goed dat men het eindelijk eens hier te lande toepast  :)
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: centauri167 op 22 augustus 2016, 11:11:26 AM
Ze denken ook dat ze ineens het warm water hebben (uit)gevonden ...
Rijden deze voertuigen tussen het normale verkeer staan ze vast net als de rest en anders hebben ze eigen lanen nodig.
Voor zij die in hun buurt al eens een buslaan hebben zien aangelegd worden, weten dat er daar ook massaal protest tegen is van buurtbewoners, dat de aanleg ook lang in beslag neemt omdat ze werken op/aan bestaande ( en meestal al zeer drukke, want anders heeft het weinig zin ) wegen en dat de tijdswinst zeer miniem is uiteindelijk.

Zie deze trambussen meer een vervanging voor de huidige tramlijnen omdat zo de tramlijn door meer openbaar vervoer kan worden gebruikt, ze 1/3 kosten van een tram en de overlast voor de omwonenden veel kleiner is. ( was zaterdag nog in Antwerpen, is leuk als die trams naast uw huis donderen )
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: SuSke op 22 augustus 2016, 11:20:28 AM
tja Paul, dat is een oud zeer.

En bovendien wordt het er dank zij onze egoïstische manier van leven alleen al zeker niet beter op.
Iedereen wil van alles profiteren, maar liefst van alles zonder er de minste last van te ondervinden.
En dat gaat dan niet alleen op voor wat het openbaar vervoer betreft maar spijtig genoeg voor zowat alles waarmee we in ons leven geconfronteerd worden, van de buurman die voor "onze" deur parkeert over de kinderen op het speelpleintje tot de ruzie om de parkeerplaats aan de supermarkt die dan ook niet lang genoeg open is ...

Om de wereld te verbeteren zullen we toch eerst met onszelf moeten beginnen en voor eigen deur vegen of die balk in eigen oog zien.
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: loebaske op 22 augustus 2016, 11:38:16 AM

Netjes uitgelegd Frans, ik zou het niet beter kunnen formuleren...

Is zowat ook wat betreft die windmolens, geen kern energie maar proper energie, maar dan geen windmolen in mijn buurt,
OK er is nog plaats in open velden, die kabel die de energie naar uw huis brengt is dan ook weer langer en koper kost geld...
En zo kunnen we nog uren door gaan !!!

Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: SuSke op 22 augustus 2016, 11:44:03 AM
inderdaad het "Not In My Back Yard" principe  :( :'(
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: PeterVG op 22 augustus 2016, 11:53:26 AM

Zulk een bus reed een paar keer tijdens testritten langs mijn voortuin.
Ik was er niet kapot van. Het ding reed aan een slakkengang en zag er niet uit.

(https://c5.staticflickr.com/9/8761/17242053356_fd1c4da8c6_z.jpg) (https://flic.kr/p/sgC2L1)

Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: doomslu op 22 augustus 2016, 12:39:05 PM
Een fotootje van internet van een bus in Luxemburg:

(https://farm8.staticflickr.com/7434/14169699633_86aa6be309_b.jpg)
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: just4fun op 22 augustus 2016, 12:40:10 PM
Citaat van: SuSke op 22 augustus 2016, 11:20:28 AM
... voor eigen deur vegen ...
Dat gaat niet, Frans, want de buurman staat daar geparkeerd  ;) .
Paul
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: centauri167 op 22 augustus 2016, 13:32:35 PM
Voor alle duidelijkheid, heb niets tegen deze trambussen, moest alleen met verbazing kijken naar het nieuws toen Ben Weyts ineens de oplossing had voor de fille-infarct die er binnen 2 jaar aankomt met de start van de werken aan de ring, de trambus ...
Daarom mijn opmerking, omdat het inderdaad veel sneller gaat om gewoon een weg aan te leggen dan een trambaan maar over een fietspad waar iedereen het eens over is doet men minstens 10 jaar want iedereen wil het maar niemand wil een stukje grond afstaan en onteigenen duurt lang, vraag me af waar ze al die trambuslanen ineens gaan toveren ...
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: SuSke op 22 augustus 2016, 14:22:04 PM
Een rijstrook van de auto's afpikken. Dan staan die sneller en langer in de file, waardoor de investering in een "tijdelijke" oplossing dubbel noodzakelijk lijkt  ;) ;) 8)

Wat betreft de aanleg van vrije tram-bus banen heb je gelijk.
Meestal zijn dat zeer ingrijpende werkzaamheden, die meestal gepaard gaan met een gevel-to-gevel-herinrichting van de bewuste weg.
Aangezien er in Vlaanderen een decreet is dat bij een wegvernieuwing ALLE nutsvoorzieningen moeten aangepakt, geoptimaliseerd, verplaatst worden tijdens deze werken en niet meer mogen opgebroken worden de volgende 5 jaar, krijg je dus een interactie van de verschillende diensten die amper met elkaar praten laat staan de boel coördineren waardoor onnoemelijk lange uitvoeringstermijnen ontstaan.
De wegeniswerken zelf gaan meestal vrij vlotjes.
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: Peter op 22 augustus 2016, 14:48:17 PM
Als het hier in Antwerpen is zoals op de busbanen (Pelikaanstraat, Italielei enz) lost het niks op er staan daar dikwijls auto's in geparkeerd omdat de mensen moeten kunnen leveren. En waar geen busbanen zijn staan ze net zolang in file als de gewone auto's (Boomsesteenweg enz.)
Nee, waar is de tijd van de tram (Boerentram) die snel was over zelfs langere afstanden
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: B_Modelbouw op 23 augustus 2016, 12:21:37 PM
Trambussen om het verkeersinfarct in Brussel op te lossen ... Dat beloofd wanneer ze in Antwerpen alles open schoppen ?!
Oh ja, dat probleem lost zich op met de lage emissie norm en dat de wagen de stad toch niet meer in mag.

Zo zie je maar dat we hier in België wel de kennis hebben die wereldwijd reeds wordt toegepast, maar we in eigen land maar
wat liggen aan te modderen.

In ieder geval vraagt dit ook weer voor de nodige infrastructuur aanpassingen al zijn ze kleiner dan met een Trambedding aan
te leggen ... Voorbeeld de bushaltes moeten langer worden. Of blijven we gewoon op de rijbaan staan (zoals je nu reeds ge-
regeld ziet met de gelede bussen) waardoor je het achterliggende verkeer mee ophoud.

Vraag is de afweging tussen zo een Trambus of meerdere Bussen te laten rijden, deze laatste kun je op andere plaatsen ook
inzetten en bij drukte kan men zo de stroom verspreiden. Liever één bus om de 10 minuten dan ne lange worst om 't uur ...
Berlijn een pracht voorbeeld.

Ook het Busbaan principe loop hier behoorlijk mis ... Met baanvakken die nergens naartoe lopen, net of de ene gemeente het
lijkt op te lossen met een mooie vier vaksbaan en bij het binnen rijden van de volgen plots herleid wordt tot een rijstrook per
richting (zorgt een trechter voor file ???).
Het wildparkeren ... Ja, In Londen slechts 30 seconden op de busbaan gestaan, om iemand uit te laten stappen, en reeds een
verwittiging.

Of het beter kan ? Iedereen heeft wel zijn bemerkingen, daarvoor zijn we nu eenmaal Belgen, klagen en zagen, 1000 meningen
en gedachten die niet met elkaar stroken, laten we nog eens een onderzoek of studie opstarten, alternatieven en vertragingen
en na 50 jaar zeggen we 't Is nog niet opgelost.

En wat als we nu eens van nul konden beginnen ...
Zouden we voor die BusTram gaan of gooien we het over een geheel nieuwe boeg en het openbaar vervoer voorzien van de Tram
Trein, goed we moeten alle beddingen aanpassen, maar dan beschik je wel over een mooi stads- en voorstadsnet.

Om mijn gezaag (zit twee maanden thuis zonder iets te kunnen doen, dan begin je wel eens nukkig te worden) af te ronden, dat
laatste alternatief van de TramTrein levert ook weer mooie modeltreintjes op  ;)
       
Parkeren   
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: SirGresley op 23 augustus 2016, 14:00:06 PM
Een goed systeem in Engeland: Park en Ride. Een aantal grote parking buiten de ring, paar € parkeergeld en de bus (gratis) tot op verschillende plaatsen in het centrum. En... zeer beperkt auto verkeer binnen die ring.

Voorbeeld York:
http://www.itravelyork.info/park-and-ride (http://www.itravelyork.info/park-and-ride)

Maar zoals jullie weten moet de Belg zogezegd de winkels kunnen binnenrijden en te lui om een paar kilometer te voet te gaan. :P

Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: B_Modelbouw op 23 augustus 2016, 14:30:37 PM
Niet enkel in Engeland maar reeds in verschillende Europeese steden ...

Je parkeert aan de rand en betaald een combi ticket, hiermee betaal je je parking en het openbaar vervoer, en het gaat tegenwoordig ver... Van de Bus en de Tram tot zelfs de Trein en zelfs de Deelfietsen of Taxi voor elks wat wils...

Ik hoor nu reeds anderen denken... DUUR
Neen, zelfs dat niet en meestal gelijkaardig of zelfs goedkoper dan een tramritje hier.
Titel: Re: Een Vlaamse ontwikkeling eindelijk op Vlaamse wegen - een trambus
Bericht door: Havoc op 29 augustus 2016, 12:44:39 PM
P&R in het buitenland werkt meestal perfect en is (relatief) goedkoop. Hier zijn er ook, maar ofwel is de verbinding erbarmelijk ofwel zijn er 100 parkeerplaatsen (veel te weinig dus).

Zo'n trambus ziet er leuk uit en de minister heeft een idee gehad. Allemaal juichen, tegen dat het zover moet zijn en er geld op tafel moet komen is de minister toch al weg en is het een ander zijn probleem. Dan is er geen geld en ook geen andere oplossing beschikbaar.

Al die zaken zijn enkel gebaat als er een langdurige planning is. Maar als je het overlaat aan ministers die een idee hebben en dan verkeersdeskundigen die met modellen die 10 jaar oud zijn de problemen van binnen 10 jaar gaan voorspellen, dan weet je dat er geen oplossing komt.