Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: PietB op 21 augustus 2016, 12:09:23 PM

Titel: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 21 augustus 2016, 12:09:23 PM
Ik heb een vraag over het gebruik van flexrail.
Ik gebruik Peco code 100 Flex voor mijn trambaan.

Dit is de normale situatie van een rail einde, beide staven zijn gelijk.
(http://i66.tinypic.com/112eu5s.jpg)

Als je een boog of verzet maakt dan wordt aan het 'vrije uiteinde' één van de railstaven langer.
(http://i68.tinypic.com/35mhyyr.jpg)
Gelukkig klopt de natuurkunde, maar het zit soms danig in de weg.
Hoe lossen jullie dit op, het is voor mij de éérste keer dat ik met flexrail werk.

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: mark7758 op 21 augustus 2016, 12:12:58 PM
Netjes afzagen. :)
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 21 augustus 2016, 12:18:39 PM
Ja maar netjes is uit de hand bijna niet mogelijk.
Nu weet ik dat Roco een rail zaagje heeft en dat daar ooit ook een soort van zaagmal bij verkocht werd.
Alleen ik kan die zaagmal nergens vinden.

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: loebaske op 21 augustus 2016, 12:29:44 PM
Piet, ik slijp dit af met een minislijpschijfje en zal eerder proberen om het net niet gelijk/haaks af te slijpen, ga enkel biels er van onderuit halen, dan een raillas en solderen, nadien kuis ik het verwijderde stukje spoorstaaf op en plaats het er dan weer onder.
Als je het niet gelijk afslijpt en wat overhoeks de railstaaf aan elkaar zet hoor je ook minder de "kedeng kedeng" van de wielen.

Hopelijk begrijp wat ik bedoel, zal anders eens een foto maken op de treinzolder....
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: vyncky op 21 augustus 2016, 12:41:36 PM
+1 zo doe ik het ook!

En best niet te veel mee buigen als je ze uit de doos neemt ;-)

Yannick
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Chrisrail op 21 augustus 2016, 12:42:59 PM
.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 21 augustus 2016, 13:09:11 PM
Citaat van: loebaske op 21 augustus 2016, 12:29:44 PM
Hopelijk begrijp wat ik bedoel, zal anders eens een foto maken op de treinzolder....
Ja lijkt me een goed idee Eric.
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. ;)

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 21 augustus 2016, 13:17:11 PM
Citaat van: Chrisrail op 21 augustus 2016, 12:42:59 PM
Op de rail vastklemmen en met de dremel langsheen slijpen.
Zijn dat deze Chris?
https://www.conrad.nl/nl/flexrailsspanners-3-delige-set-schaal-h0-217733.html

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: vyncky op 21 augustus 2016, 14:31:22 PM
https://www.fohrmann.com/de/gleisklammern-fuer-flexgleise-aus-messing-krause-klammern.html (https://www.fohrmann.com/de/gleisklammern-fuer-flexgleise-aus-messing-krause-klammern.html)

Deze heb ik. Ik gebruik ze niet zo veel, enkel als de rail te hardnekkig tegen wringt in een bocht. of om rails paralel te leggen. (dubbele klemmen)

Ik werk meestal met een lange lat (rechte stukken) en om de regelmaat 20-30 cm vastzetten met een vijs + kuipje

Yannick
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Chrisrail op 21 augustus 2016, 14:33:01 PM
.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PeterC op 21 augustus 2016, 14:50:44 PM
Piet,

Als je een draaibank(je) hebt, kan je die ook zelf maken: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19609.msg279491.html#msg279491
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: loebaske op 21 augustus 2016, 15:19:27 PM
Die railklemmen gebruik ik niet, teken het af met een fijne witte stift, haal dan het spoor een hand hoogte naar omhoog en slijp dan de rest van de railstaaf af, als je het plat afslijpt heb je zowiso een schuine kant aan de railstaaf..

Hier een min of meer een foto van men bedoeling om het niet haaks op elkaar afslijpen..
hier zijn niet opnieuw biels onder geplaatst, omdat het onzichtbaar gedeelte is en toch een deel
ingebed word...

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/tijdelijk/raillas1_zpsxwdxliax.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/tijdelijk/raillas1_zpsxwdxliax.jpg.html)

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/tijdelijk/raillas2_zpstljijvvw.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/tijdelijk/raillas2_zpstljijvvw.jpg.html)

Om de biels er weer onder te kunnen leggen snij ik die vlak...zie het verschil

(http://i1370.photobucket.com/albums/ag274/loebaske12/tijdelijk/raillas3_zpszackhiph.jpg) (http://s1370.photobucket.com/user/loebaske12/media/tijdelijk/raillas3_zpszackhiph.jpg.html)

Hopelijk geraak je er aan uit Piet..

Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 21 augustus 2016, 15:38:25 PM
Ik denk dat ik de klemmen van Peter ga namaken, goede tip Peter!

Eric, waar soldeer jij de railstaven mee?

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: loebaske op 21 augustus 2016, 15:41:30 PM

Met gewoon soldure, niet te fijn anders duurt het te lang en maak je kans dat de biels smelten en enkel langs de buiten zijde...
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2016, 17:11:57 PM
Die railklemmen en andere hulpmiddelen zijn misschien handig, maar ik heb er geen behoefte aan.
Ik leg zo'n stuk spoor eerst droog op zijn plek en bepaal dan waar er moet worden ingekort. Dan knip ik de spoorstaaf af met een gewone zijkniptang, iets te lang, en daarna vijl ik het einde vlak op de juiste maat. Overgangen leg ik juist wel haaks tegenover elkaar, waarom zou je dat kedeng kedeng niet mogen horen? In het echt doen ze dat toch ook zo?

Als het stuk op maat is gemaakt smeer ik met een getande spatel een strook houtlijm op de ondergrond, spoor er op en dan uitrichten. Rechte stukken langs een lat, bogen langs een vooraf getekende hartlijn. Omdat houtlijm relatief langzaam droogt heb je zeker 10 minuten de tijd om te corrigeren.

Raillassen gebruik ik niet, gewoon de railkoppen recht tegenover elkaar en het blijft vanzelf liggen. Eventueel een railspijkertje er tegenaan.
Met doorsolderen van raillassen moet je oppassen. Als je zo te grote lengtes maakt krijg je spoorspatting.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 21 augustus 2016, 21:03:44 PM
Leuk zoals zo'n draadje evolueert, de vraag was hoe je de ongelijke einden bij een bocht oplost.
Moet je eens kijken wat er allemaal aan, goedbedoelde, adviezen bij komt.
Ik denk dat ik de Peco100 in de verkoop doe en overstap op fixed rail en bochten.
Zo die ik het al jaren, dus waarom niet blijven doen.

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: SuSke op 21 augustus 2016, 21:26:09 PM
Is je volste recht Piet, maar je verliest wel de vloeiendheid van een flexrail.

Ik geef je even mijn oplossing mee.
Ik snijdt ter plaatse van de korte railstaaf (buitenste van de bocht) het kleinijzer over 2 dwarsliggers weg. Door een beetje met de dwarsliggers te schuiven kan je daar dan een railverbinder opschuiven.
De volgende rail wordt dan gewoon met ongelijke delen in de voorgaande door het kleinijzer geschoven.
Zo blijft je bocht stabiel en krijg je geen wringen op de las.
Pas als ik aan de volgende wissel ben, wordt het geheel op maat gedremeld met een fijn slijpschijfje in de flexibele darm en de bramen wordt weggewerkt. Je kan dat ook knippen en vijlen zoals Klaas aangaf.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2016, 21:59:39 PM
Citaat van: PietB op 21 augustus 2016, 21:03:44 PM
Ik denk dat ik de Peco100 in de verkoop doe en overstap op fixed rail en bochten.
Dat werkt inderdaad een stuk makkelijker, maar je mist dan de grote vrijheid in het leggen van bogen met een zelfgekozen boogstraal. Zelf werk ik al jaren uitsluitend met flexrail en dat bevalt me uitstekend.

Even een zijstapje: ik dacht dat je met het Märklin systeem reed. Hoe doe je dat dan met de puntcontacten, of ben je overgestapt naar 2-rail?
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Geert op 21 augustus 2016, 22:02:28 PM
Voor Piet zijn tramrail dacht ik...

Geert
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 22 augustus 2016, 01:30:57 AM
Citaat van: Geert op 21 augustus 2016, 22:02:28 PM
Voor Piet zijn tramrail dacht ik...
De nagel op de kop Geert.
Citaat van: Klaas Zondervan op 21 augustus 2016, 21:59:39 PM
Even een zijstapje: ik dacht dat je met het Märklin systeem reed. Hoe doe je dat dan met de puntcontacten, of ben je overgestapt naar 2-rail?
Klaas ik ben inderdaad een verstokte marklinist, maar mijn trammetje rijdt op 2 rail.
Maar ook de marklin K-rail heeft een flex uitvoering.

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: OlivierV op 22 augustus 2016, 09:41:02 AM
Citaat van: PietB op 21 augustus 2016, 21:03:44 PM
Leuk zoals zo'n draadje evolueert, de vraag was hoe je de ongelijke einden bij een bocht oplost.
Moet je eens kijken wat er allemaal aan, goedbedoelde, adviezen bij komt.
Ik denk dat ik de Peco100 in de verkoop doe en overstap op fixed rail en bochten.
Zo die ik het al jaren, dus waarom niet blijven doen.

grt Piet.

Dat is logisch dat de railuiteinden in een bocht verschuiven he en dat is maar goed ook, zo komt je railas niet recht over mekaar te liggen en vermijd je van die vervelende knikken in het spoor. In mijn ene bocht op mijn baan, straal van 87 en 92cm zit er ook zo'n 2-3cm verschil tussen de ene en de andere railstaaf.

Groet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: PietB op 22 augustus 2016, 13:21:51 PM
Citaat van: OlivierV op 22 augustus 2016, 09:41:02 AM
Dat is logisch dat de railuiteinden in een bocht verschuiven he en dat is maar goed ook
Dat haal ik ook aan Olivier met mijn opmerking over de natuurkunde.
Ik kijk er niet van op, maar zou graag weten hoe een ieder er mee omgaat.

grt Piet.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Ben op 22 augustus 2016, 13:43:55 PM
Ha Piet,

Niet te snel opgeven die flexrail.  :) Met een klein beetje geduld kun je het prima leggen. Net als Klaas vind ik de railklemmen feitelijk overbodig.

Mijn  werkwijze is één zijde van de flex aanleggen, doorgaans aan een wissel, en voorts al werkend met schroeven en ringen de bielsenmat fixeren als je niet direct wilt verlijmen. En verder is het niet meer dan de spoorstaven aan het eind op maat maken. Daarbij vind ik zagen niet zo handig en werk met de dremel en een sleutelvijltje voor de eventuele braam.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/833/ex80.jpg) (https://imageshack.com/i/n5ex80j)

Alleen in krappere bogen is het oppassen: als je beide raillasjes tegenover elkaar legt heb je het risico van knikken. Ongeveer 5 bielsen van elkaar verspringen voorkomt dat.

Gr, Ben.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 augustus 2016, 14:36:03 PM
Over dat versprongen leggen van de raillassen ben ik niet zo enthousiast. Je rekent er dan op dat de plastic railstoelen die aan de bielzenmat gegoten zitten de boel wel in bedwang houden. In mijn ogen zijn die railstoelen daarvoor te zwak.
Wat ik doe is de hele lengte sterk voorbuigen, veel krapper dan het uiteindelijk moet worden. Het veert dan vanzelf terug naar de gewenste boogstraal. Het laatste eindje komt bij dat buigen niet mee, dat breng ik met een tangetje voorzichtig stap voor stap in model.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Peter op 22 augustus 2016, 14:56:46 PM
Geen versprongen raillassen, maar telkens beide rails samen met de raillassen nog lichtjes aan elkaar gesoldeerd, zodat je het soldeersel niet ziet.
Zo heb je ook vloeiende obergangen, zowel bij ruime, als bij kortere bochten.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Schwarzwaldbahn%202/P3100001.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Schwarzwaldbahn%202/P3100001.jpg.html)
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 augustus 2016, 15:08:30 PM
Peter, heb je dan geen problemen met spoorspatting? Ik heb het afgeleerd om grote lengtes aan elkaar te solderen.
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: Peter op 22 augustus 2016, 15:23:34 PM
Citeerheb je dan geen problemen met spoorspatting

De maximum lengte tussen de twee wisselstraten van aan elkaar gesoldeerde rails is 4,60 meteren nog geen problemen gehad ondanks het bijna 30° C op mijn treinzolder is geweest op de warmste dagen. In de wisselstraten zelf wordt niet aan elkaar gesoldeerd en de wissel worden niet klemvast tegen elkaar aangelegd (een minieme spatie is voldoende)
Titel: Re: Gebruik van Flexrail
Bericht door: OlivierV op 22 augustus 2016, 16:22:16 PM
Zo ziet dat er bij mij uit.
(http://i67.tinypic.com/paclc.jpg)

Wanneer de rails op rechte stukken wat verschoven zitten tegenover mekaar dan gebruik ik zelfs geen railassen en schuif ik de stukken rail wat in elkaars bielsen, stroom is geen probleem want dat komt toch van de ringleiding. :)