Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: The Railwarrior op 30 mei 2016, 14:07:15 PM

Titel: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 30 mei 2016, 14:07:15 PM
beste,

tijd om eens een nieuw draadje te starten.  De werken vorderen langzaam maar zeker, met de geboorte van onze 2de zoon in januari heeft het wat stilgelegen op modelspoor gebied.  Ik ben momenteel aan het werk om onze garage te metsen en de zolder af te werken, op dagen dat het weer wat minder is word aan de zolder verder getimmerd (of opgeruimd liever) op dagen dat het goed weer is zal er aan de garage verder gewerkt worden.  inmiddels heb ik ook nog zitten denken over de verschillende mogelijkheden.  Het is onmogelijk alle gewenste objecten in 1 baan te verwerken. Bovendien bij het bezoeken van diverse beurzen heb ik gemerkt dat de kleinere banen me dikwijls meer aanspraken, (dan denk ik bvb aan de noorse baan van maarbuurtspoor) maar ook andere banen waar natuurlijk evan hier ook machtig mooie dingen laat zien op toch een beperkte oppervlakte.  In die optiek heb ik het idee opgevat misschien wat kleiner te bouwen, zodat ik ook ruimte heb om enkele banen te huisvesten. 

De uitdaging nu,
de totale ruimte voor deze baan zou 5mx1,3m omvatten.  Het zichtbare gedeelte zou dan 4x0,7m zijn met aan elk uiteinde een boog die via een lang gerekte daalspiraal naar onderen gaat om op die manier onder de baan een schaduwstation te bouwen, het is zoiezo de bedoeling wat te bouwen met dubbelspoor met treinen tot 2m die door het landschap schuiven.  het sporenplan mag sober zijn, maar ook wel wat speelmogelijkheden geven.  De treinen die ik wil laten rijden situeren zich eind jaren 90 begin jaren 00 en zijn belgische samenstellingen.  De treinen die ik al heb zijn een benelux stam, memlingrijtuigen, en her en der wat divers belgisch materieel van rond die periode. Tot nog toe heeft dit niet in een sluitend baanplan geresulteerd, elders in dit forum is er nog een draadje 'inspiratieloos' waar ik ook al diverse opties overlopen had, toch denk ik nu eerder hiervoor te kiezen.  ik heb nu al her en der zitten knutselen, maar nog niets naar mijn zin.... Word vervolgt
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 mei 2016, 14:17:04 PM
Waarom een spiraal? Je hebt 1,3 meter diepte, waarvan 70 cm zichtbaar. Daarachter heb je dus nog 60 cm ruimte. Daarin kan je 8 opstelsporen kwijt, op hetzelfde niveau.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 30 mei 2016, 14:43:31 PM
Omdat de baan daar tegen een muur staat onder de dakhelling. Het schaduwstation zou dus onbereikbaar zijn op die manier... Er werd mij dit om die redenen afgeraden.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: SuSke op 30 mei 2016, 15:03:25 PM
Hou er dan wel rekening mee dat je op die 5m ook maar 15cm kan dalen aan 3% helling.
Als je het schaduwstation onder de baan herbergt, moet je al snel naar een hoogteverschil van 40cm gaan om je schaduwstation nog "werkbaar" te houden. Je zal dan toch aan een of twee spiralen moeten gaan denken.
Op een totale diepte van 1,3m is dat perfect te doen - op een straal van 60cm (1,2m diameter) kan je tot 11 cm zaken per toer. Je hebt dus 3,5 toer nodig om die 40cm te overbruggen.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 30 mei 2016, 16:39:45 PM
Citaat van: SuSke op 30 mei 2016, 15:03:25 PM
Hou er dan wel rekening mee dat je op die 5m ook maar 15cm kan dalen aan 3% helling.
Als je het schaduwstation onder de baan herbergt, moet je al snel naar een hoogteverschil van 40cm gaan om je schaduwstation nog "werkbaar" te houden. Je zal dan toch aan een of twee spiralen moeten gaan denken.
Op een totale diepte van 1,3m is dat perfect te doen - op een straal van 60cm (1,2m diameter) kan je tot 11 cm zaken per toer. Je hebt dus 3,5 toer nodig om die 40cm te overbruggen.

ja dat is ook min of meer het idee, nu om de eerste cm te kunnen overbruggen en om het schaduwstation onder de baan te kunnen huisvesten had ik gedacht aan volgende constructie weliswaar zeer rudimentair getekend.

(http://i66.tinypic.com/262lkcx.jpg)

op die manier draai je onder de baan in, de baan kan dan modulair op het schaduwstation gebouwd worden en het grote voordeel lijkt me ook dat je dan op dit traject van 6,9m aan 3% een goeie 20cm kan zakken. (ongeveer) en daar dan nog een 2 tal rondjes naar beneden om op de gewenste hoogte te komen.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: minitreintje op 30 mei 2016, 17:31:52 PM
Dat is een hele mooie constructie  :D

EDIT: Oooh onze constructie is weg :(
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: bellejt op 30 mei 2016, 17:57:33 PM
ze mag er wezen :)
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: SuSke op 30 mei 2016, 19:53:35 PM
Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 16:39:45 PM
...
op die manier draai je onder de baan in, de baan kan dan modulair op het schaduwstation gebouwd worden en het grote voordeel lijkt me ook dat je dan op dit traject van 6,9m aan 3% een goeie 20cm kan zakken. (ongeveer) en daar dan nog een 2 tal rondjes naar beneden om op de gewenste hoogte te komen.

Dat klopt, maar dan moet je steunconstructie mee volgen met de spoorhoogte.
Je kan trouwens niet de volledige lengte mee rekenen, je moet aan het begin van de laagste bocht al onder je steunconstructie van je baan door kunnen draaien.
Verder vindt i 20cm zéér optimistisch als hoogteverschil tussen de zichtbare baan en het schaduwstation.
Tel even mee: 20cm - 7cm (hoogte van je trein) - 6cm (minimale dikte van de baanopbouw boven)= 7cm over om aan je treinen in je schaduwstation te komen.
Ik vermoed dat je toch nog iets dieper zult moeten gaan met je schaduwstation, maar dat is jou keuze.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 31 mei 2016, 00:57:24 AM
Citaat van: SuSke op 30 mei 2016, 19:53:35 PM
Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 16:39:45 PM
...
op die manier draai je onder de baan in, de baan kan dan modulair op het schaduwstation gebouwd worden en het grote voordeel lijkt me ook dat je dan op dit traject van 6,9m aan 3% een goeie 20cm kan zakken. (ongeveer) en daar dan nog een 2 tal rondjes naar beneden om op de gewenste hoogte te komen.

Dat klopt, maar dan moet je steunconstructie mee volgen met de spoorhoogte.
Je kan trouwens niet de volledige lengte mee rekenen, je moet aan het begin van de laagste bocht al onder je steunconstructie van je baan door kunnen draaien.
Verder vindt i 20cm zéér optimistisch als hoogteverschil tussen de zichtbare baan en het schaduwstation.
Tel even mee: 20cm - 7cm (hoogte van je trein) - 6cm (minimale dikte van de baanopbouw boven)= 7cm over om aan je treinen in je schaduwstation te komen.
Ik vermoed dat je toch nog iets dieper zult moeten gaan met je schaduwstation, maar dat is jou keuze.

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, over ongeveer 7m kan ik 20cm zakken en dan nog eens 20cm via 2 rondjes in een daal/stijg spiraal. Aan het begin van je bocht die weer onder het visuele gedeelte draait heb je dan al 5,5m afgelegd (ofwel een goeie 16,5cm gezakt aan 3% helling) althans dat was wat ik voor ogen had...
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: vyncky op 31 mei 2016, 09:00:51 AM
Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 14:43:31 PM
Omdat de baan daar tegen een muur staat onder de dakhelling. Het schaduwstation zou dus onbereikbaar zijn op die manier... Er werd mij dit om die redenen afgeraden.

zet het geheel op wieltjes, dan kan je altijd aan de achterkant aan. weliswaar gebukt..

Heb dit bij iemand gezien met een zeer grote baan, en dat werkt perfect. (mits stevig bouwen van de onderbouw)

Yannick

Yannick
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 31 mei 2016, 11:09:15 AM
Citaat van: vyncky op 31 mei 2016, 09:00:51 AM
Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 14:43:31 PM
Omdat de baan daar tegen een muur staat onder de dakhelling. Het schaduwstation zou dus onbereikbaar zijn op die manier... Er werd mij dit om die redenen afgeraden.

zet het geheel op wieltjes, dan kan je altijd aan de achterkant aan. weliswaar gebukt..

Heb dit bij iemand gezien met een zeer grote baan, en dat werkt perfect. (mits stevig bouwen van de onderbouw)

Yannick

Yannick

Daar heb ik ook al aan gedacht, er was een reden waarom ik dit niet meer in overweging nam, ik weet wel niet meer waarom. Je bespaart wel een hoop geld aan rails op die manier!
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: OlivierV op 31 mei 2016, 11:30:23 AM
Op een baan van die grootte steekt het toch niet op een doos meer of minder flexrails?

Ik ken er wel die ne kilometer flexrail moeten aanschaffen eer ze heel hun verzameling op de rails willen kunnen zetten.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 31 mei 2016, 14:13:49 PM
Citaat van: OlivierV op 31 mei 2016, 11:30:23 AM
Op een baan van die grootte steekt het toch niet op een doos meer of minder flexrails?

Ik ken er wel die ne kilometer flexrail moeten aanschaffen eer ze heel hun verzameling op de rails willen kunnen zetten.

Ook weer waar
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: Chrisrail op 31 mei 2016, 17:10:40 PM
.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: PeterC op 31 mei 2016, 20:55:43 PM
Bjorn,

Ik zit met hetzelfde probleem, een 45° dak rondom rond.

Als ik even reken: je wil 70 cm 'baan'.  Rest dus nog 60 cm.  Op 20 cm breedte kan je net naast je dakhelling gemakkelijk 2 sporen leggen en kan je tussen de achterkant van je baan en die twee sporen een opening laten van 40 cm.  In die opening kan je je nog gemakkelijk tussen murwen als er iets aan die sporen moet worden gedaan op voorwaarde dat de sporen hoog genoeg liggen.  Hoe hoog (of laag) ga je bouwen?
Ik heb voor mij uitgemaakt dat 110 cm hoogte de 'ideale' hoogte is voor mijn zolder, maar op 110 cm hoogte is 70 cm al een vrij grote diepte om alles nog deftig te kunnen afwerken.
Die 2 sporen achteraan kan je naar je spiralen voeren.  Via die opening van 40 cm kan je met wat moeite ook nog bij die spiralen.

Een tip: neem je keuken- of livingtafel en stoelen, zet die stoelen met de rug naar de tafel en kijk met welke afstand je nog (vrij) confortabel kan bewegen om iets boven op de tafel in orde te brengen.  Doe dat wel niet als je bezoek hebt, want die gaan je gek verklaren  ::)
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 22 juni 2016, 18:58:23 PM
Citaat van: PeterC op 31 mei 2016, 20:55:43 PM
Bjorn,

Ik zit met hetzelfde probleem, een 45° dak rondom rond.

Als ik even reken: je wil 70 cm 'baan'.  Rest dus nog 60 cm.  Op 20 cm breedte kan je net naast je dakhelling gemakkelijk 2 sporen leggen en kan je tussen de achterkant van je baan en die twee sporen een opening laten van 40 cm.  In die opening kan je je nog gemakkelijk tussen murwen als er iets aan die sporen moet worden gedaan op voorwaarde dat de sporen hoog genoeg liggen.  Hoe hoog (of laag) ga je bouwen?
Ik heb voor mij uitgemaakt dat 110 cm hoogte de 'ideale' hoogte is voor mijn zolder, maar op 110 cm hoogte is 70 cm al een vrij grote diepte om alles nog deftig te kunnen afwerken.
Die 2 sporen achteraan kan je naar je spiralen voeren.  Via die opening van 40 cm kan je met wat moeite ook nog bij die spiralen.

Een tip: neem je keuken- of livingtafel en stoelen, zet die stoelen met de rug naar de tafel en kijk met welke afstand je nog (vrij) confortabel kan bewegen om iets boven op de tafel in orde te brengen.  Doe dat wel niet als je bezoek hebt, want die gaan je gek verklaren  ::)

hoi peter,

sorry voor mijn wat late antwoord.  Ik was ook aan het denken om te bouwen op een hoogte van 110 a 120cm.  Dan kan ik ongeveer 40cm zakken om daar mijn schaduwstation te maken, en dan behoud ik nog wat opbergruimte onder de baan (wat ook wel nodig zal zijn) de truck met de livingtafel en stoelen heb ik ook al geprobeerd en familie en vrienden verklaren mij zoiezo al gek maar dat heeft niet per se te maken met mijn modelspoorhobby :-)

nu natuurlijk de hamvraag, ik houd ongeveer een 4m zichtbare ruimte over, wat bouw je op 4m, ik weet dat het een open deur intrappen is, maar je hebt natuurlijk altijd bepaalde vereisten van de modelbaan.  de belangrijkste wat mij betreft is dat enerzijds ik de baan liefst modulair opbouw (moest ik ze ooit nog moeten verplaatsen dan is daar nog een mogelijkheid toe.)  ik kan desnoods mits enkele ingrepen de baan ook anders bouwen waardoor ik een soort van U vorm krijg en de baan.

deze zwitserse baan zou dan kunnen passen en persoonlijk vind ik dat prachtig https://www.youtube.com/watch?v=LvLZTynX9UM

ik weet ook wel dat dit niet hyper realistisch is, maar dat moet ook helemaal niet.  Het doel is om relatief langere treinen toch te kunnen laten rijden.  Bovendien in het brusselse heb je ook een hele wirwar van sporen op verschillende niveau's waardoor je toch weer iets of wat realisme kan opwekken.  Het idee zou dan zijn om deze baan in een belgisch kleedje steken.
de vraag is dan wel weer, hoe bouw je zo iets modulair op??? en is het haalbaar???

ik weet ook ondertussen heb ik al enorm veel ballonnetjes opgelaten op dit forum en ja soms loop ik wat in cirkeltjes (door allerlei omstandigheden loopt het wat vertraging op eer ik kan beginnen) maar soit ik kom er wel. :-)
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: bellejt op 22 juni 2016, 19:15:48 PM
waarom zo hoog bouwen ? Ik heb mijn baan op 80 cm hoogte gelegd en schaduwstation op 45 cm.Heb je mooi 35 cm tussen de lagen en is goed toegankelijk.
die hoogte is ook netjes werkbaar om erover te hangen als er in de achtergrond wat misgaat.Voorzie ook luiken zodat je makkelijk overal bij kan.Ik heb bv mijn draaischijf uitneembaar gemaakt omdat er een venster achterzit en ik zo ook aan de stationsomgeving kan werken.
Rechts naast het station komt de stad ook op uitneembaar luik.Kan je er makkelijk aan werken ook en blijft de volledige kamer toegankelijk.
De 45 cm hoogte is netjes genoeg om plastieken boxen onder te zetten met al je lege dozen en materiaal.
De zijlijn gaat dan weer hoger in niveau omdat dat een leuk bergverschil geeft.Zie eens in mijn topics waar de linken van op mijn site staan.Krijg je een idee van de mogelijkheden.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: OlivierV op 22 juni 2016, 22:32:07 PM
Johnny, 80 cm is een beetje laag, mijn baan staat op 1m10, dat is ideaal wanneer je zit. Dan rijden je treinen op ooghoogte voorbij. Bij 80cm hoogte zit je constant op daken te kijken.

Nuja, het is maar wat je wil.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: doomslu op 23 juni 2016, 08:43:16 AM
Het is ook mogelijk om zittend te kijken, dan is 80 cm wellicht beter dan 130 cm.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: bellejt op 23 juni 2016, 09:34:11 AM
en makkelijker te besturen als je wat wil rangeren.Kan je het al zittend doen.
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 29 juni 2016, 17:44:49 PM
over de hoogte heeft iedereen zo wat zijn eigen mening.  Met een schuin dak is het natuurlijk zo dat wat je verliest in hoogte je aan opbergruimte wint in diepte.  des te hoger je baan staat des te meer je kan opbergen maar des te minder diep kan je je baan bouwen... het zal een compromis worden, daar zijn wij belgen toch goed in niet waar ;-)

ondertussen heb ik zelf eens een baanplannetje gedistilleerd uit een mooi baantje welk ik in frankrijk ooit tegenkwam.  Ik heb eens op het net gezocht en gevonden... le depot de poinzeraut op youtube https://www.youtube.com/watch?v=1hQM459N_YY (https://www.youtube.com/watch?v=1hQM459N_YY)

en op een frans forum enkele afbeeldingen

(http://i63.tinypic.com/2zfoavq.jpg)

let wel hier is de baan nog niet volledig afgewerkt, maar de eerste indrukken zijn er wel al.

(http://i67.tinypic.com/1z5kd1z.jpg)

en daaruit hebben we dan zelf een baanplannetje gemaakt.  Het zou dan gaan om een depot en ok je kan geen lange treinen zien rijden, ik heb toch een spoortje voorzien waar ik wat wagens kan plaatsen voor een lange trein samen te stellen.  Ik bekijk het dan ook liever niet als een echt depot, eerder als een soort onderhoudspost.  Let wel het daalspiraal is nog niet helemaal naar wens, dat moet ik nog eens bekijken...

(http://i67.tinypic.com/1052s8p.jpg)

het valt me wel op dat er wel meer baantjes zijn die zeker de moeite waard zijn bij onze zuiderburen, en niet enkel in frankrijk maar ook Italie heeft zeker een paar pareltjes die meer dan de moeite waard zijn!!
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: Peter op 29 juni 2016, 18:03:27 PM
Citeerniet enkel in frankrijk maar ook Italie heeft zeker een paar pareltjes die meer dan de moeite waard zijn

Moet je eens in het laatste nieuwe MIBA nummer kijken (kan in de krantenwinkel ::)), namelijk nummer 07/16
Een prachtige baan (tje) namelijk Vallescura van David Volpe (stond vorig jaar oa. op Intermodellbau 2015 in Dortmund
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 29 juni 2016, 18:58:46 PM
Ik weet het het stond in 2015 ook al op ontraxx. Heb het zowel op Ontraxs als in Dortmund gezien!
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: loebaske op 30 juni 2016, 08:45:00 AM
Wat is dit zeer mooi gebouwd, vooral er opgelet dat alles mooi verweerd is, pas dan komt zoiets echt tot zijn recht...
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 09 juli 2016, 17:35:45 PM
nog een prachtig baantje van ongeveer 4 meter dit keer een nevenstationnetje van milaan

(http://i63.tinypic.com/2hz72vs.jpg)

(http://i67.tinypic.com/dco7m.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2iscd3m.jpg)

(http://i68.tinypic.com/2m5ktmr.jpg)

(http://i63.tinypic.com/2zrg7d2.jpg)

(http://i63.tinypic.com/xn6u0p.jpg)

man man man, je vind toch echt wel prachtige dingen op het net.  soms denk ik echt, zo mooi krijg ik het nooit gebouwd, nu ja oefening baart kunst neem ik aan :-)

Toegegeven, dat franse baantje is nog net iets realistischer maar toch is dit ook zeer mooi, maar dan wel op zijn Italiaans.

Op zijn Belgisch zou een stationnetje van bvb Brussel-luxemburg wel mooi als voorbeeld kunnen dienen. weliswaar het oude station
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: loebaske op 09 juli 2016, 17:49:03 PM
Ja amaai, zeer mooi en simpel, je rijd van het eene schaduwstatation naar het andere en indrukwekkend...
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 09 juli 2016, 18:02:05 PM
toch vind ik dat Italiaans toch iets meer hebben.misschien iets minder perrons en iets langere,minder scherpe bochten(wissels)is wel iets heel leuk. Een beetje te vergelijken met die baan van dat ene Stations van Verviers Centraal ?(station is een vergelijkbaar ontwerp als dit Italiaans BAANtje ;)Dat ontwerp van Verviers kon mij ook wel bekoren, rails waren nog met code 100, Baan werd later verkocht (en ik dacht dat ze ooit nog eens in het uitstalraam van Verborgh(Kortrijkse poortstr.? gelegen heeft ?
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 09 juli 2016, 18:36:53 PM
Verviers is wel een iets grotere baan dan dit, hier realiseert men dit om slechts 4 meter. Een idee als dit is wel haalbaar met minder sporen eventueel en idd langere perrons. Het gaat hem mij vooral om het idee en de prachtige uitvoering!
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 09 juli 2016, 18:48:52 PM
Nog even de website vermelden van dit baantje voor de geïnteresseerden. De baan gaat de kamer rond en passeert in Milaan, maan aan de andere kant van de kamer zijn er nog 2 mooie segmenten welke zich ongeveer situeren in de streek tussen Genova en la Spezia...

http://www.datrains.eu
Titel: Re: een uitdaging van 0,7x4m
Bericht door: The Railwarrior op 10 december 2016, 17:26:15 PM
Ok na weer een wat drukkere periode toch eens even tijd gevonden om nog wat te tekenen.  hoewel het idee van een voorstedelijk station (zoals bvb brussel kapellekerk nog altijd een leuke uitdaging lijkt, ben ik toch even verder gaan kijken in de richting van een depot.  Vooral omdat je op die mannier makkelijker nog wat kan rangeren en tegelijk nog langere treinen kan laten rijden.  Ik kwam op het idee na het zien van het depot van Trois ponts op de beurs in Leuven.  daaruit is volgend plannetje voortgekomen.

(http://i64.tinypic.com/1f9u29.jpg)

de foto van het idee vind je terug hier eerder in het topic maar dan met een hoofdlijn die nog voorbij komt... op die mannier heb je min of meer het beste van 2 werelden denk ik.