Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Belgische modellen => Topic gestart door: Peter op 14 april 2016, 11:01:12 AM

Titel: Oskar type 64
Bericht door: Peter op 14 april 2016, 11:01:12 AM
In het nieuwe Miba nummer staat een uitvoerige beschrijving van het Oskar model van de Type 64, dus de Belgische variant van de baureihe 38 ( P8 )
Is in elk geval een prachtig model volgens de foto's. De enige opmerking is het feit dat de tender wat te licht is waardoor de stroomafname bij zeer lage snelheid iets minder is. (wat gewicht bijvoegen is voldoende) Aanbevolen prijs in Duitsland is 349,50 euro dus hetzelfde als de DRG versie.
Ter info: in mijn favoriete winkel (MSL) staat hij voor 309,00 euro, en al in voorraad  ;)
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: 3rail op 14 april 2016, 11:29:23 AM
Ik heb haar ook gezien.

In Dortmund heb ik haar ook zien staan en wilde haar kopen.
Toch heb ik haar niet mee genomen, er staat me iets van bij dat er iets niet klopte aan het model.
Misschien was het de afstand van de tender ten opzichte van de lok. :-\ :-\

Edward.
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Peter op 14 april 2016, 12:45:22 PM
De koppeling tussen lok en tender is geweten.
Er zijn twee verschillende posities om de afstand tussen lok en tender te bepalen, afhankelijk van de bochten op je baan..
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: PeterVG op 14 april 2016, 13:25:21 PM

Een mooie foto van de oskar 64.056 vond ik hier.
http://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/OSKAR/119-4-003002-210897-0-0-0-26-2-2-0-gatt-nl-p-0/productzoom.html (http://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/OSKAR/119-4-003002-210897-0-0-0-26-2-2-0-gatt-nl-p-0/productzoom.html)

Laat dat nu net dezelfde fotohoek zijn van een mooie foto die de echte 64.056 in het boek Types 60,62,64,81 van Matrix toont. Op pagina 20 vind je de foto.
Een vergelijking bracht aan het licht dat Oskar een puik model op de markt bracht. Ik ben aangenaam verrast want zelfs de buffers zijn aangepast aan de Belgische realiteit. Enig minpunt is de schouw die mij te hoog lijkt. Maar ik neem aan dat deze simpel te verwijderen en aan te passen is. Waar ik nog bedenkingen bij heb is de depot vermelding Fnd. Antwerpen Noord lijkt mij fout. Opzoekwerk is nodig om dit uit te zoeken.
Op het eerste zicht een zeer fraai correct model voor tijdperk IIIa. Loc 64.056 was één van de 38 locs welke na WOII nog een Knorr voorverwarmer droeg. Tussen 1950 en 55 werden deze verwijderd. Het model is dus niet geschikt voor tijdperk IIIb en later. Jammer want dit is nu net het tijdperk wat populair is doordat groene en bruine goederenwagens netjes naast mekaar ingezet werden.
Dat het model geen sierbanden draagt blijkt ook correct zoals de voorbeeldfoto uit 1949 toont.
Een aanwinst voor de Belgische stoomfanaat.
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Guy Van Meroye op 14 april 2016, 23:15:55 PM
De Os.Kar 64.056 werd ook besproken in het februari nummer (MSM 155) van Modelspoormagazine.
De stelplaats Fnd is fictief. Voor verdere bevindingen, zie MSM 155, pag 16-19
Guy
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: PeterVG op 15 april 2016, 04:51:00 AM
Zoals het artikel stelt jammer van de te lichte groene kleurtint.
De slotzin lijkt me goed getroffen. Oskar koos een loc waar weinigen op zitten te wachten. Klopt op deze variant zit ik niet te wachten. Maar als tijdperk IIIb rijder zit ik wel te wachten op een variant met acfi voorverwarmer. Dus deze bouwen we dan maar zelf of we kloppen aan bij MTE. Al blijf ik het jammer vinden dat zulk een variant geen kans krijgt bij de grote fabrikanten.
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 03 maart 2019, 19:58:49 PM
Vrienden,
Vandaag op de open deurdag bij Amsac een OS.car P8 aangeschaft aan een zeer aannemelijke prijs dmv groepsaankoop.

Prachtige loc, da's een feit.
Maar tot ieders verbazing zit er geen handleiding of enig ander papiertje bij, wat wel niet logisch is voor een loc van die prijsklasse,(ooit 349€!)
Ineens een 21-polige Esu sounddecoder V5.0 aangeschaft bij onze vriend Eric die ook aanwezig was.
Nu een gewoon vraagje; Er van uitgaande dat de decoder in de tender moet, hoe open je die tender zonder al te veel brokken te maken?
Ik heb alles nog niet van dichtbij onderzocht wegens tijdsgebrek, maar een tip van iemand die er ervaring mee heeft is altijd welkom...

;)
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 04 maart 2019, 11:40:43 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 03 maart 2019, 19:58:49 PM
Vrienden,
Vandaag op de open deurdag bij Amsac een OS.car P8 aangeschaft aan een zeer aannemelijke prijs dmv groepsaankoop.

Prachtige loc, da's een feit.
Maar tot ieders verbazing zit er geen handleiding of enig ander papiertje bij, wat wel niet logisch is voor een loc van die prijsklasse,(ooit 349€!)
Ineens een 21-polige Esu sounddecoder V5.0 aangeschaft bij onze vriend Eric die ook aanwezig was.
Nu een gewoon vraagje; Er van uitgaande dat de decoder in de tender moet, hoe open je die tender zonder al te veel brokken te maken?
Ik heb alles nog niet van dichtbij onderzocht wegens tijdsgebrek, maar een tip van iemand die er ervaring mee heeft is altijd welkom...

;)

Niet meer nodig om zo overweldigend te reageren... :)
Heb het zelf gevonden!

;)
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 04 maart 2019, 12:09:38 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 04 maart 2019, 11:40:43 AM
Niet meer nodig om zo overweldigend te reageren... :)
Heb het zelf gevonden!
misscjhien ben jij een van de weinigen die hem wel heeft !  :)
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 06 maart 2019, 13:09:21 PM
Beste modelspoorders, vandaag  bereikte mij een bericht met volgende text;

begin citaat"
Hallo vrienden,

Ik krijg de decoder niet goed afgeregeld bij het in gang zetten, zelfs niet na het op nul zetten van CV54 en dan de lok op een recht spoor zetten en dan F1

Na die bewerking (heb het een 10 tal maal herhaald)is het soms nog veel slechter.

Heb dan een loksound V4.0 gebruikt met zelfde procedure, is beter maar verre van goed.

Zelfs dan die CV waarden in de V5.0 geprogrammeerd, maar is niet goed te krijgen.

Hebben jullie hetzelfde probleem?
"einde citaat

Ditzelfde fenomeen doet zich ook bij mijn OS.car-loc voor( Loksound V5.0)

;)


Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: bellejt op 06 maart 2019, 14:25:33 PM
al geprobeerd het juiste type motor in te geven in de loso of lopi ?
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 07 maart 2019, 11:04:26 AM
Citaat van: bellejt op 06 maart 2019, 14:25:33 PM
al geprobeerd het juiste type motor in te geven in de loso of lopi ?

Je zal maar een OS.kar P8 hebben! ;D
Daar is niks, nada, nul, njet, rièn van papieren bij, laat staan een handleiding...
Je moet alles zelf uitzoeken, ook welk type motor er in die loc zit...
En die loc open prutsen om eens effe te kijken is altijd wel te doen, maar hem terug deftig in mekaar krijgen, da's geen sinecure hoor...! :-\

;)
btw; mijn HLR8040 van ESU heeft hetzelfde probleem, en dat is nu eens een Esu loc samen met een Esu decoder...
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 maart 2019, 11:17:13 AM
http://www.oskartrains.it/index.php/contattaci gij met al uw Italiaans probeer hier eens, dat ge mij niet had hé ?
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: bellejt op 07 maart 2019, 11:18:59 AM
Motor zonder kern + vliegwiel.

Mss de settings van Faulhaber gebruiken of cv 55 aanpassen
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 07 maart 2019, 11:24:24 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 maart 2019, 11:17:13 AM
http://www.oskartrains.it/index.php/contattaci gij met al uw Italiaans probeer hier eens, dat ge mij niet had hé ?

'k Ga er in elk geval eens een mailtje naar doen, men weet nooit....
Heb ook al de vraag gesteld bij TSD maar wacht nog op antwoord.

Grazie per l'inserto
;)
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: bellejt op 07 maart 2019, 11:28:30 AM
op franse site gevonden dat frequentie van motor naar beneden moet : PWM de 40kHz à 20kHz avec le Lokprogrammer et maintenant le fonctionnement est parfait.

Pour ceux qui n'ont pas de Lokprogrammer, c'est la cv49 qu'il faut modifier. Passer de la valeur par défaut de 19 (à vérifier avant intervention) et retirer la valeur 2. Soit inscrire 17 dans la cv49
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 07 maart 2019, 11:43:10 AM
Vrijwel onmiddelijk antwoord van TSD ontvangen;

"Hallo,
het probleem is ons niet gekend, maar wij sturen uw vraag door naar ESU.
Zodra we een antwoord ontvangen hoort U het."

Da's service sè!

;)

Citaat van: bellejt op 07 maart 2019, 11:28:30 AM
op franse site gevonden...Pour ceux qui n'ont pas de Lokprogrammer, c'est la cv49 qu'il faut modifier. Passer de la valeur par défaut de 19 (à vérifier avant intervention) et retirer la valeur 2. Soit inscrire 17 dans la cv49

We proberen het eens dmv deEcos,
bedankt johnny
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 07 maart 2019, 13:13:22 PM
Citaat van: bellejt op 07 maart 2019, 11:28:30 AM
...c'est la cv49 qu'il faut modifier. Passer de la valeur par défaut de 19 (à vérifier avant intervention) et retirer la valeur 2. Soit inscrire 17 dans la cv49

Ik heb met het weinige frans dat ik begrijp CV 49 ,dat af fabriek op waarde 17 stond, veranderd naar waarde 2 en de loc vertrekt nu zacht zonder die eerder vermelde "schok".
Hij trekt nu wel sneller op alhoewel de CV3 waarde 200 werd ingesteld, met halverwege het optrekken een klein dipje van een 2tal seconden om daarna door te trekken naar zijn ingestelde max snelheid en deze dan konstant aan te houden.
Verbetering? ja,
Perfect? nee, maar ik kan er mee leven!

;)

Ondertussen antwoord gekregen van TSD/ESU;
please ask him which locomotive or motor ist attached to this LS5. I think its just a problem with the settings.

Ik vermeldde in mijn mail ook dat hetzelfde probleem zich voordoet bij mijn 8040/V60...
V60: He should download the V60 file from our homepage http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?cat=3&q=21406 and program it to the LS4. We adjustet some CV's in the past. He can also increase the CV2 because in some cases this value is to low.
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: bellejt op 07 maart 2019, 14:15:54 PM
Rudi,  ff nog vergeleken tussen v4 en v5 en cv49 is bij de v5 lastregeling.Om de frequentie te verlagen moet je cv 9 = 20 programmeren. De max snelheid staat op cv 5 en is max 255.Die dus ook verminderen als hij te snel rijd.
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 07 maart 2019, 14:29:00 PM
Citaat van: bellejt op 07 maart 2019, 14:15:54 PM
Rudi,  ff nog vergeleken tussen v4 en v5 en cv49 is bij de v5 lastregeling.Om de frequentie te verlagen moet je cv 9 = 20 programmeren. De max snelheid staat op cv 5 en is max 255.Die dus ook verminderen als hij te snel rijd.

OK, CV9 probeer ik straks nog even aan te passen...
Het nut van CV5 had ik al een paar jaar door! ;D
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 08 maart 2019, 12:57:58 PM
Citaat van: bellejt op 07 maart 2019, 14:15:54 PM
Om de frequentie te verlagen moet je cv 9 = 20 programmeren.

Dit gedaan hebbende = "Ga terug naar de gevangenis, indien je langs start passeert ontvang je geen 100€!!!" ;D
Maw; wij staan terug zoals aan 't begin....snokt en schokt bij vertrek en bij aankomst... :(
Maar dat doet mij vermoeden dat de oorzaak daarvan wel degelijk bij CV9 te verhelpen is, zaak is uit te vinden op welke waarde CV 9 het beste zit.... :-\
We zoeken verder, ben nu bezig mijn baan over te schakelen van modern naar stoom
dwz;alle Diesel,E-loc's,wagons en rijtuigen die op de baan staan,vervangen door het rollend materiaal dat in het stoomtijdperk reed.
Daar ben je in dit geval een dagje zoet mee hoor! :P

;)
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: bellejt op 08 maart 2019, 13:03:03 PM
CV 9 is de stuurfrequentie van de motor. 1 = 1000 hz  dus hoe hoger het getal hoe hoger de frequentie.
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: Rangeerduivel op 08 maart 2019, 13:09:48 PM
Citaat van: bellejt op 08 maart 2019, 13:03:03 PM
CV 9 is de stuurfrequentie van de motor. 1 = 1000 hz  dus hoe hoger het getal hoe hoger de frequentie.

Johnny,
Licht eens wat toe aub, wij zijn maar leken hoor....niet allemaal electro-specialist....
Moet de frequentie (wat dat ding ook moge zijn) dan hoger of lager dan die 20....? :-\

;)
Titel: Re: Oskar type 64
Bericht door: efl045 op 08 maart 2019, 13:12:03 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 07 maart 2019, 13:13:22 PM
Citaat van: bellejt op 07 maart 2019, 11:28:30 AM
...c'est la cv49 qu'il faut modifier. Passer de la valeur par défaut de 19 (à vérifier avant intervention) et retirer la valeur 2. Soit inscrire 17 dans la cv49

Ik heb met het weinige frans dat ik begrijp CV 49 ,dat af fabriek op waarde 17 stond, veranderd naar waarde 2 en de loc vertrekt nu zacht zonder die eerder vermelde "schok".
Dan begrijp je wel heel weinig frans :-)
Er staat dat als cv49 op 19 staat je er 2 moet aftrekken en op 17 zetten (met andere worden 1 bit verzetten, nl bit 1 op 0 zetten) en jij zet cv49 op 2, dat is iets helemaal anders en daarbij worden meerder bits verzet... en zelfs het omgekeerde gedaan van wat je wilde, bit 1 die al op 0 stond (17) weer aangezet...