Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: PietB op 29 maart 2016, 22:08:40 PM

Titel: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: PietB op 29 maart 2016, 22:08:40 PM
Hallo groterspoor liefhebbers.
Een vriend van mij heeft plannen een LGB baan in zijn tuin aan te leggen, een rondlopende baan met inhaal/passeerspoor en 2 tot 3 locs en wagons.
Hij heeft bij mij mijn automatische(digitale) baan zien rijden, maar wil die investering nu nog niet doen.
Dus kwam de vraag bestaat er ook zoiets (een baan verdeeld in blokken, waar het niet mogelijk is dat er botsingen ontstaan) voor een analoge baan.
Nou daar sta je dan met een mond vol tanden.
Dus vraag ik hier zijn er op het web links met voorbeelden van oplossingen van dit 'probleem'
Zodat ik hem verder kan helpen.

grt Piet.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: just4fun op 29 maart 2016, 23:43:34 PM
Ja, dat bestaat. Ik denk dat Fleischmann dat zelfs  (vroeger?) standaard in z'n catalogus had staan.
Is eigenlijk niet meer dan een relaisgestuurde schakeling, een trein rijdt een blok in en zet de spanning van het vorige blok uit en het blok daarvoor terug aan: blok 1 terug aan,  blok 2 uit, blok 3 rijdt de trein.
Maar ik heb mijn oude catalogi weggedaan en kan dat dus niet meer opzoeken.
Paul
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: PietB op 30 maart 2016, 00:48:36 AM
Ai wat jammer, een schema zou voldoende zijn.

Maar misschien heeft er iemand anders een idee.
bedankt voor je reactie.

grt Piet.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: efl045 op 30 maart 2016, 07:44:06 AM
Dit doet precies hetzelfde als het oude Fleischmann spul (en een Märklin sein met relais): http://www.conrad.be/ce/nl/product/212716/
Ik snap niet wat daar nu onbekend kan aan zijn, zo gebeurde automatiseren toch al sinds de elektrische modeltreinen er zijn?
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: argilla op 30 maart 2016, 08:10:10 AM
Citaat van: just4fun op 29 maart 2016, 23:43:34 PM
Ja, dat bestaat. Ik denk dat Fleischmann dat zelfs  (vroeger?) standaard in z'n catalogus had staan.
Is eigenlijk niet meer dan een relaisgestuurde schakeling, een trein rijdt een blok in en zet de spanning van het vorige blok uit en het blok daarvoor terug aan: blok 1 terug aan,  blok 2 uit, blok 3 rijdt de trein.
Maar ik heb mijn oude catalogi weggedaan en kan dat dus niet meer opzoeken.
Paul
klopt, in hun banenplan boek stond in het laatste hoofdstuk tekeningen met aansluitingen voor een vol automatische baan met blokken .
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: argilla op 30 maart 2016, 08:14:01 AM
Citaat van: PietB op 30 maart 2016, 00:48:36 AM
Ai wat jammer, een schema zou voldoende zijn.

Maar misschien heeft er iemand anders een idee.
bedankt voor je reactie.

grt Piet.


Piet , misschien kan dit artikel meer duidelijkheid geven ......http://www.modelspoor-nienoord.nl/index.php/miniatuurwereld/lgb-tuinbaan (http://www.modelspoor-nienoord.nl/index.php/miniatuurwereld/lgb-tuinbaan)


http://www.ab-treinen.nl/Tuinbaan/tuinbaan%20techniek.htm (http://www.ab-treinen.nl/Tuinbaan/tuinbaan%20techniek.htm)


of hier eens vragen ; http://luciendewit.blogspot.be/2011/12/nieuw-forum-voor-g-schaal-tuinbanen.html (http://luciendewit.blogspot.be/2011/12/nieuw-forum-voor-g-schaal-tuinbanen.html)

over baan blokken het volgende :  http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/blokken-bezetmelders-en-terugmelders.html

grt  marc
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: PietB op 30 maart 2016, 15:19:03 PM
Citaat van: efl045 op 30 maart 2016, 07:44:06 AM
Ik snap niet wat daar nu onbekend kan aan zijn, zo gebeurde automatiseren toch al sinds de elektrische modeltreinen er zijn?
Neen moeilijk is het niet Franky, maar wel voor iemand zonder een redelijke elektrotechnische basis vaardigheid.
En deze vriend zie ik één maal per jaar, hij woont in Noord-Oost Groningen, 250km bij mij vandaan.
En als ik dan bij hem ben is het niet leuk om een hele dag lang met zijn baan bezig te zijn.
Dus zoek ik iets dat beproefd is zodat hij zelfstandig aan het werk kan.

@Marc-Laurent:
Bedankt voor de links ik ga ze aan hem doorsturen.

grt Piet.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: efl045 op 30 maart 2016, 16:05:54 PM
Nu begrijp ik er niet veel meer van, je vraagt expliciet naar een analoge oplossing, maar de linken van Marc dat gaat toch over digitaal?
Wat ik je toon van Conrad is analoog en identiek aan wat Fleischmann maakte, zou je dat dan niet beter doosturen aan je vriend?
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: Doornroosje op 04 april 2016, 10:53:02 AM
Ik heb nog een heel aantal van die Fleischmann relais liggen hier en gebruik die sinds digitalisering van de baan niet meer. Indien intresse, kunnen we wel iets overeenkomen.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: dani op 04 april 2016, 17:06:34 PM
Citaat van: PietB op 29 maart 2016, 22:08:40 PM
Dus kwam de vraag bestaat er ook zoiets (een baan verdeeld in blokken, waar het niet mogelijk is dat er botsingen ontstaan) voor een analoge baan.
Dat bestaat, daarvoor gebruikten de mensen met analoge banen (eender welke schaal) toch vroeger (en nu nog) seinen, universele relais en dergelijke.
Er zijn liefhebbers die nu nog steeds analoog rijden en een geheel automatisch geschakelde baan hebben op basis van  schakel-elementen, relais en seinen.

Als het maar over een paar treinen gaat, zou hij bvbv  reed switches (in de spoorbedding)  en magneetjes (onderaan de treinen) kunnen gebruiken als signaalgevers....
Zo kan je blokken definiëren en stroomloos zetten.   Vereiste is dan wel ook een goede stroomvoorziening naar elk blok en eventueel meerdere voedingen.

(misschien heb ik nu redundante info gepost, maar ik wou toch even mijn ei leggen)
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: PietB op 04 april 2016, 17:26:41 PM
Allemaal bedankt voor de info.
Ik heb hem over gehaald om digitaal te gaan, krijg volgende week 3 meter LGB spoor en 4 loc's die ik voor hem ga ombouwen.
Als Centrale wil hij de Z21 gaan gebruiken en met Koploper de zaak gaan besturen.

grt Piet.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: efl045 op 04 april 2016, 17:37:35 PM
Vergeef mij mijn onwetendheid op dit gebied, maar is digitaal rijden buiten net zo betrouwbaar als analoog rijden?
Enfin, ik merk toch dat mijn h0 locs analoog veel makkelijker op licht vervuilde rails (zelfs op zwaar vervuilde...) rijden dan digitaal. Is dat courant buiten digitaal rijden?
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: PietB op 04 april 2016, 17:40:34 PM
Hoi Franky,
Ik heb geen idee, of dat problemen op gaat leveren.
Ik zal het er nog eens over hebben en hem op de risico's wijzen.

Bedankt voor je bericht.

grt Piet.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: efl045 op 05 april 2016, 14:00:56 PM
Dag Piet,

Zo iets al bekeken?
Een 'moderne' afstandsbediening, ipv. RC nu WLAN: http://www.train-line45.de/Train-Control-Direktfunk-mit-WLAN/Train-Control-WLAN-2-0.htm?shop=trainline&SessionId=&a=catalog&t=30&c=398&p=398
Kan misschien ook interessant zijn.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: PietB op 05 april 2016, 16:41:11 PM
Hoi Franky,
bedankt voor de link, ik stuur hem door.

grt Piet.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: VBS op 06 april 2016, 19:05:15 PM
Beste Piet ,
heb een aantal jaren met lenz digitaal buiten gereden dat is dus prima te doen totaal geen meer last van slechter rijden materieel of zo ,wil je even mee geven dat voor de buiten baan de stroom hoger moet zijn dan de gebruikelijke binnen baan evenals de max spanning tussen de 18 en 24 volt ligt voor de lgb loks  ,dus geen H0 decoders gebruiken
En een booster van 5 ampere met 4 loks is zeker geen overbodige luxe.
Altijd leuk om een collega modelbouwer te helpen en zeker ook weer een uitdaging om een wat anders te doen!
Succes met de ombouw!
Bert.
Titel: Re: Info verzoek voor een vriend.
Bericht door: PietB op 06 april 2016, 21:29:23 PM
Bert, bedankt voor je reactie.
Ik geef ook jouw reactie door.

grt Piet.