Mede forumgenoten, wie kan mij helpen.
Ben al een aantal dagen met hetzelfde probleem aan het worstelen.
Mijn baantje was analoog aangestuurd en in analoge modus reden de treinen goed, niet perfect maar goed.
Als ik nu mijn nieuw aangeschafte multimaus aansluit en mijn enige nieuwe digitale lok op de rails zet, rijdt deze barslecht.
De verlichting werkt de ene keer wel, de andere keer niet.
De ene keer rijdt de trein op volle snelheid zijn rondje en plots niets meer
Heb de rails al gepoets met een railgom, wasbenzine en ATF doch geen resultaat.
De wielen van de lok ook al behandeld met wasbenzine en ATF doch geen resultaat.
Heb ook al geprobeerd de spanning op de rails te meten op verschillende plaatsen en aan de uitgang van de multimaus, deze zijn dezelfde op vol vermogen van de maus. (.224V multimeter op 2 DCV)
Kan er iemand zeggen wat er scheelt ?
Hoe heb je de spanning gemeten? Op mijn website staat een methode om digitale spanning met een gewone universeelmeter te meten: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet
En wat bedoel je met vol vermogen van de maus?
Bedankt voor de link Klaas
Ik heb gewoon de meetsnoeren van de multimeter op de rails gehouden, blijkbaar is dit niet de juiste manier.
Een gelijkrichter heb ik helaas niet in huis, dus opnieuw meten gaat niet lukken.
Vol vermogen wil ik zeggen dat de snelheidsregelaar op de maus volledig open staat
Je hebt je meter waarschijnlijk op het gelijkspanningsbereik staan. Dan meet je inderdaad bijna niks, want de railspanning is geen gelijkspanning. Je krijgt al betere waarden als je de meter op wisselspanning zet.
Het open zetten van de snelheidsregelaar heeft bij digitaal geen invloed op de railspanning.
22 volt met de meter op AC, kan dit ?
Beste Koen,
Een vraag voor de zekerheid: je hebt je analoge trafo toch wel helemaal (beide draden) losgekoppeld van de baan?
Groet, Anne W
Analoge transfo is volledig gedemonteerd en vervangen door de nieuwe multimaus en zijn toebehoren
Citaat van: 59erke op 25 maart 2016, 22:40:47 PM
22 volt met de meter op AC, kan dit ?
Dat is een realistische waarde.
OK, aan voeding voor de rails zal het dan wel niet liggen.
Maar als de rails voldoende voeding hebben waarom reageert de lok dan niet (nog even vermelden dat het hier om een nieuw, nog nooit gereden exemplaar gaat) ?
OK, hier zijn we weer.
Heb de rails nog maar eens gepoetst met railgum en met een harde inktgum
Rails blinken al wat meer dan vroeger.
Nu heb ik wel al gemerkt als ik met mijn duim een aantal keer over een rail wrijf dat ik wat zwart op mijn duim heb.
Ik heb wel ergens gelezen dat wanneer men teveel wasbenzine op de rails wrijft deze kan verbranden.
Zou dit hiermee te maken hebben ?
Beste Koen,
Ik ben absoluut geen deskundige op het gebied van de digitale decoders voor N-Spoor, echter de meeste H0 decoders kunnen ook op analoog rijden (mits de analoogherkenning niet uitgezet is), dus wellicht kan het met N-decoders ook, dus digitaal weer van de baan af en analoog er weer aan en kijken of de lok dan wel goed rijdt.
Groet, Anne W
Daar heb ik ook geen weet van Anne, ben trouwens ook maar een leek in het digitaal tijdperk.
Ben er ondertussen al wel uit dat het aan de lok moet liggen.
Bij het verwijderen van de assen heb ik gemerkt dat de koperen lipjes achter de assen pikzwart zijn (verbrand ?)
Heb deze voorzichtig terug proper gemaakt, en ik heb terug verlichting
Alleen rijden zit er nog niet in...
We zoeken verder, alle tips zijn welkom...
Het is toch wel handig om te weten om welke loc het gaat en welke decoder daarin zit.
Het gaat hier om een DR131 van Arnold, type nummer HN2227
Lok is van uit het fabriek voorzien van een decoder, dus ik heb geen idee om welk merk het hier gaat.
Heb ook al geprobeerd de lok te openen maar krijg hem niet open, tenzij ik begin te wringen en dan vrees ik voor schade
Om op de juiste manier te 'wringen' aan N-locjes kan Michiel misschien helpen ?
Om te openen kan je de handleiding van Arnold raadplegen.
http://www.arnold-ersatzteile.de/mediapool/60/605716/data/Eigene_Dateien_5/HN2227_D_BR_131.1_DR.pdf
Eenmaal open, kan je de loc een grondig onderhoud geven, en vooral de stekkers en sleepcontacten eens goed nakijken of deze laaste goed aandrukken en over een proper oppervlak slepen, en dus goed contact maken.
Ik heb de lok open gekregen, weliswaar met een bang hartje want heb even moeten wringen.
De decoder is volgens mij een Doehler & Haass
op de decoder staat het volgende
D&H -2
SDH 1 19
1520
Op het eerste zicht ziet alles er normaal uit, iemand een idee hoe ik de koperen lipjes best proper maak ?
Koen,
Ik vrees dat je ergens een klein foutje maakt in je MM !
Digitaal moet alles juist staan anders gaat je trein niet rijden...
Dan mag je nog zo hard je sporen gepoetst hebben, toch gaat die lok niet rijden.
Weet je welk adres je lok heeft ? En is dit ook ingesteld in je MM om deze specifieke lok aan te sturen ? Heb je al enige ervaring met digitaal ? Misschien staat je decoder ingesteld op enkel analoog rijden, en nu zet je er een digitaal signaal op...dan gaat je lok misschien wel ff met schokken rijden en denk jij dat je rails vuil zijn...
Waar woon je ergens ? Heb je iemand in de buurt die je lok ff kan uitlezen en deze eventueel terug zetten naar de fabrieksinstellingen ? In CV8 de waarde 8 schrijven en je decoder komt met dezelfde instellingen als nieuw uit de fabriek... let wel adres is dan 3 !
Ik sta komend weekend op de MobExpo, en indien je ho rijdt, breng je lok ff mee, en ik zal hem voor je even uitlezen !
Geert
Ik denk dat het eerder N is bij hem (zie ook 'Arnold').
Maar zit er verschil tussen de schalen bij decoders ?
Citaat van: marc goovaerts op 03 april 2016, 22:03:11 PM
Ik denk dat het eerder N is bij hem (zie ook 'Arnold').
Maar zit er verschil tussen de schalen bij decoders ?
Bij mijn weten, ik ben geen N rijder, zit er geen verschil in de werking van de decoders.
Het enige verschil is dat N decoders in afmetingen iets kleiner zijn omdat ze minder stroom
hoeven te regelen. Ik heb zelf in een type 80 rangeerlok ook een kleinere Esu decoder zitten
vanwege het plaatsgebrek om in te bouwen...
Geert
Het lastige met dit probleem is dat men weinig houvast heeft. Het uitermate slecht rijden kan allelei oorzaken hebben.
Is de loc een vrij oud beestje met zeer vele kilometers in de wielen, dan kan je denken aan versleten sleepcontacten. Is de loc nog vrij nieuw, en reed het analoog redelijk, dan denk ik dat je het in de instelling van de decoder moet zoeken.
Ik heb op internet gezocht naar gelijke sistuatie: Multimaus met D&H DH18A decoder, maar ik heb geen enkele klacht gevonden. Deze combinantie zou geen probleem mogen opleveren.
Dan komen we bij de analyse van Geert: decoderinstellingen. Wanneer men begint met digitaal, dan is dit heel intimiderend en verwarrend. Het is ofwel zelf, via handleidingen en trial&error proberen erdoor te komen, ofwel eens een afpraak maken met iemend in de buurt of een club om je op het goed pad te zetten. Deze laatste oplossing lijkt me wel interessant.
Voor ons via het forum is het onmogelijk om je DE oplossing te geven. Daarvoor zijn er teveel onbekenden in de vergelijking. Mijn eerste suggestie zou zijn om het gebruikte protocol zo eenduidig mogelijk te maken in zowel Multimaus als locdecoder: vb DCC 28 stappen. En dan de andere (SX1, SX2 en analoog) indien mogelijk in de locdecoder uit te schakelen. Merk op de deze decoder geen DCC 128 stappen, maar DCC 126 stappen ondersteund. Vreemd, want ik ken geen ander apparaat dat DCC 126 aankan. Vandaar mijn voorzichtig voorstel voor DCC 28. ;)
Succes!
Ik zit even luidop te denken, en wat je ultieme test kan zijn of het aan de decoder
ligt of aan de slechte stroomafnemer op de slepers is je decoder CV29 programmeren op
enkel analoog bedrijf. Als je lok dan wel goed rijdt op een analoge baan, dus met gewone rails
en een gewone regelbare trafo dan weet je al bijna voor 100% zeker dat er wat mis is met je decoder,
of dat er een instelling in je decoder niet goed staat....
Geert
Even al de vragen hier beantwoorden,
@Geert Het betreft hier een N schaal lok met N decoder. De lok heeft het DCC adres 3 gekregen, wat volgens mij een standaardadres is.
Of de MM op analoog of digitaal staat heb ik geen idee, kan dit met een MM ? Hoe zie je dit ?
@Michiel De lok is splinternieuw, en vanuit de winkel hebben ze er een decoder ingestoken (gewoon inpluggen niets solderen) Dus het gaat hier niet om een oude analoge lok die omgebouwd is.
Of de lok analoog rijdt heb ik de decoder eruit gehaald en hem op de analoge baan gezet en zelfs rechtstreeks spanning op de wielen gezet, maar hier ook niets van leven. (of heb ik hier iets verkeerds gedaan ?)
Verder heb ik de lok nog eens op de digitaal aangesloten baan gezet en hem een ander adres gegeven, maar helaas niets.
Als ik de lok een beetje duw zoemt hij wel kortstondig even
Ik begin stilaan een vermoeden te krijgen dat de motor om zeep is, maar kan dit zo snel ?
Als de loc spiksplinternieuw gekocht is in een winkel, dan zit er garantie op! Als het mogelijk is, zou ik terug gaan naar de winkel (met Multimaus) en je verhaal vertellen. Normaal zal men dan je loc testen, en indien er effectief een defect aan is, deze omruilen/herstellen/terugnemen. Indien de loc prima in orde is, zal men jou dit kunnen tonen door haar een rondje te laten rijden. En dan zal men ook kunnen vertellen wat er fout ingesteld was met de Multimaus.
Ter informatie, om de loc analoog te laten rijden, moet je de decoder vervangen door een soort dummy printje met een paar diodes en ander klein spul op. Normaal zit dat mee in de doos van de loc gezien deze nieuw is.
Ah, daarvoor dient dat printje :-[
Heb het er in gestoken en al de analoge testen terug uitgevoerd. Ik heb wel licht maar geen beweging ...
Het is niet onmogelijk dat het printje er omgekeerd in zit. Eens goed nakijken, heb je een indicatie (plannetje, foto, voorbeeld) hoe het printje in de plug moet zitten?
Heb geprobeerd het te draaien, doch gaat het er maar op 1 manier in.
Aan beide zijden is er een gaatje dat letterlijk in de decoderbasis klikt.
Wel, dan ben je aan een keuze-moment aangekomen, lijkt me: garantie uitspelen, of zelf gaan prutsen. ::) ;)
Heb al een mail gestuurd naar DM Toys
Probleem opgelost !!! ;D
Heel de lok nogmaals uit elkaar gehaald, alles onder een grote lamp nog eens goed nagekeken en het probleem gevonden.
Van de 2 draaistellen loopt van elke zijde van het draaistel een zwart draadje naar elk hoekje van de print.
3 van de 4 draadjes waren aan het draaistel losgekomen aan de soldering van de koperen lipjes.
Draadjes terug gesoldeerd, en er was beweging zelfs in digitale modus rijdt hij perfect.
Wel eigenaardig dat de draadjes gelijk losgesmolten zijn, ...
Bovendien zijn er redelijk veel andere draadjes onrustwekkend geplooid, bijna gekraakt. maar ze geven nog contact dus voorlopig blijf ik er dan ook af.
Aan allen die meegedacht hebben naar een oplossing, merci he
Heel vreemd dat 3 van de 4 draadjes los gekomen waren. Maar toch mooi dat het probleem nu uiteindelijk opgespoord en opgelost is. Veel plezier met je aanwinst. Geniet ervan!
Misschien zijn ze bij DM een beetje te snel bij het hermonteren ?
Is het een door hen verbelgiste loc ?
Marc, ik heb geen idee waar de fout ligt.
Bij DM doen ze enkel de lok open, pluggen de decoder er in en testen ze hem. Dus als de draadjes loszitten kunnen ze hem ook niet testen.
Volgens DM is hij daar goed bevonden en zou het kunnen gebeurd zijn bij het transport, misschien is de doos gevallen...
Het is geen verbelgiste lok, Het is een originele type 131, zware diesel van de DR.
Past niet echt op mijn Belgisch baantje maar heb het altijd een mooie lok gevonden. En hij gaat toch dienst doen als trekkracht voor de poetstrein, mag dan gerust een niet Belg zijn.
Een gastarbeider dus ;D