Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Spoorwegen in de media => Topic gestart door: marc goovaerts op 19 februari 2016, 14:31:59 PM

Titel: Trein zonder bestuurder
Bericht door: marc goovaerts op 19 februari 2016, 14:31:59 PM
Voor iedereen die van een toeschouwer al eens de opmerking krijgt dat er geen bestuurder in zijn locje zit, sinds het nieuws vanmiddag weten we het: het kan dus.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: raf op 19 februari 2016, 17:49:09 PM
LOL
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: loebaske op 19 februari 2016, 18:24:01 PM
Is al lang geweten dat in bvb de Desiro geen bestuurder meer nodig is,.....
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: raf op 19 februari 2016, 18:38:58 PM
ja maar alle signalen stonden op groen en de trein kon veilig door rijden
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking waar we zoveel belastingen voor betaald hebben of denk ik weer te eenvoudig
gr raf
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: centauri167 op 19 februari 2016, 18:53:28 PM
Ik dacht dat een trein een dodemansknop had ?
Al een geluk dat er geen passagiers op zaten en dat er nergens gewonden zijn gevallen.
( doet me een beetje denken aan de film Runaway train met Denzel Washington al is het hier minder spectaculair opgelost )
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 februari 2016, 19:15:10 PM
Citaat van: raf op 19 februari 2016, 18:38:58 PM
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking .....
Dat dacht ik ook. Maar op het forum van Beneluxspoor heeft iemand uitgelegd dat de beveiliging alleen werkt als er een rijrichting is gekozen. Omdat de machinist de trein bewust had stopgezet stond de rijrichtingschakelaar op nul.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: Jurgen op 19 februari 2016, 19:30:04 PM
In de toekomst is dit de normaalste zaak van de wereld zo'n trein zonder bestuurder.

Dit zal een eerste test geweest zijn.  ;D
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: ward op 19 februari 2016, 19:32:14 PM
Kan verschillende oorzaken gehad hebben..
Feit is wel dat het een heel raar verhaal is, waar we misschien maar de helft van weten via de media..
Gelukkig is alles goed afgelopen zonder veel ergs..

Mvg
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: Davy op 19 februari 2016, 19:41:47 PM
dat was in mijn achtertuin :)
Weet er iemand toevallig om welk type trein het ging!?
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: Houdini op 19 februari 2016, 20:01:55 PM
Citaat van: centauri167 op 19 februari 2016, 18:53:28 PM
Ik dacht dat een trein een dodemansknop had ?

Dodemanspedaal KAN afgezonderd worden, waardoor de werking (en het nut) vervalt. Het kan bijna niet anders dan dat dit het geval was (of natuurlijk effectief een defect), anders had 'm na een minuut al gestopt.

Toch stel ik me er nog vragen bij.
Stel heeft er een half uur op gereden tussen Landen en Tienen. Normale reistijd op dit traject is 11 minuten. Toegelaten snelheid op het traject is 120km/u volgenz mij, als het zelfs geen 140km/u is...
Dus in het beste geval 120km/u, 3x langere reistijd dus een gemiddelde snelheid van 40km/u. Dat lijkt me toch geen snelheid waarop je als bestuurder "even op de trein springt" om hem te doen stoppen?
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: 2012 op 19 februari 2016, 21:06:54 PM
de waakinrichting, het stopsyteem bij rode seinen werkt enkel als de ritkruk opstaat, die zet je elke keer AF als je je stoel verlaat, want op die moment kan je je pedaal niet meer vasthouden, dus logisch als je naar buiten gaat dat je deze afzet. bij modern materieel heb je een wegrolbeveiliging, maar een break heeft dat niet, bestond nog niet in die tijd zoals dat nu allemaal kan voorzien worden.

Men heeft HEEL doel bewust een reisweg met open seinen aangelegd zodat de overwegen normaal zouden werken, (als de trein door een rood sein zou gereden zijn, zou die toch niet stilvallen omdat keerkrkuk, rijrichting niet ingeschakeld is) in Tienen had men dan de trein richting doodspoor gestuurd zodat die daarin zou ontsporen en dus niet eindeloos kon verder rijden. Door de lichte helling aan de inrit van Tienen heeft die echter voldoende snelheid verloren zodat een andere bestuurder op die trein gesprongen is en die dan kunnen stilzetten heeft. (die bestuurder was opgehouden omdat ze de lijn "gesloten" hadden omwille van aan de gang zijnde incident.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: vyncky op 19 februari 2016, 21:47:26 PM
Citaat van: raf op 19 februari 2016, 18:38:58 PM
ja maar alle signalen stonden op groen en de trein kon veilig door rijden
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking waar we zoveel belastingen voor betaald hebben of denk ik weer te eenvoudig
gr raf

Als jij op een helling staat met je wagen, en de handrem staat niet op, begint die ook te bollen. en dat is wss hier ook gebeurd. (Niet de eerste keer trouwens ;) )

Yannick
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: 2012 op 19 februari 2016, 22:09:28 PM
Citaat van: raf op 19 februari 2016, 18:38:58 PM
ja maar alle signalen stonden op groen en de trein kon veilig door rijden
maar als ze nu op rood hadden gestaan dan treed normaal toch dat veiligheids ding in werking waar we zoveel belastingen voor betaald hebben of denk ik weer te eenvoudig
gr raf

Nee toch niet, dat (moet) uitschakelen met niet gekozen rijrichting he, want als men 2,3 of 4 stellen aan mekaar koppeld valt de trein stil aan elk sein. Vanaf het eerste rijtuig het sein passeerd, valt een sein meteen rood en de rest van de trein passeert dus een rood sein, maar aangezien het systeem op 2de, 3de, ... niet geactiveerd is, valt de trein niet stil. Dus het veiligheids ding waar uw belastingsgeld in zit MAG niet altijd reageren :-)
Hopelijk verduidelijkt deze uitleg een beetje waarom het niet werkt op zo een moment ....
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: marctje op 19 februari 2016, 22:49:37 PM
Ik vind dit een interessant verhaal maar lees nergens waarover en over welk incident dit gaat. De starter van dit topic heeft geen vermelding hierover gedaan.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: marc goovaerts op 19 februari 2016, 22:55:30 PM
Marc, hier bijvoorbeeld:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160218_02137233
of googel eens op 'spooktrein'
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: dieselfreak op 19 februari 2016, 23:57:19 PM
Citaat van: Union Pacific op 19 februari 2016, 19:41:47 PM
dat was in mijn achtertuin :)
Weet er iemand toevallig om welk type trein het ging!?


Volgens het journaal op één ging het om een Break die aan een snelheid reed van ongeveer 30 km/u. Uiteindelijk werd de trein tot stilstand gebracht in het station van Tienen door een treinbestuurder, de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld. Hier kan je heel het verhaal nalezen:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/vlaamsbrabant/1.2577005

Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 februari 2016, 00:03:23 AM
Citaat van: dieselfreak op 19 februari 2016, 23:57:19 PM
de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld.
Dat is in tegenspraak met andere berichten. De trein kon niet worden gestopt omdat er geen rijrichting was gekozen. Hoe kan hij dan gaan rijden op de bovenleidingspanning?
Volgens mij is hij gewoon door de zwaartekracht de helling af gerold. Landen ligt hoger dan Tienen.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: dieselfreak op 20 februari 2016, 00:29:58 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 februari 2016, 00:03:23 AM
Citaat van: dieselfreak op 19 februari 2016, 23:57:19 PM
de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld.
Dat is in tegenspraak met andere berichten. De trein kon niet worden gestopt omdat er geen rijrichting was gekozen. Hoe kan hij dan gaan rijden op de bovenleidingspanning?
Volgens mij is hij gewoon door de zwaartekracht de helling af gerold. Landen ligt hoger dan Tienen.

Dat was de verklaring van de NMBS woordvoerder in het journaal, zelf was ik er niet bij dus ik weet ook niet of de man de waarheid spreekt.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: argilla op 20 februari 2016, 04:02:16 AM
Citaat van: Jurgen op 19 februari 2016, 19:30:04 PM
In de toekomst is dit de normaalste zaak van de wereld zo'n trein zonder bestuurder.

Dit zal een eerste test geweest zijn.  ;D




Lol +1
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: 2012 op 20 februari 2016, 08:11:57 AM
Citaat van: dieselfreak op 20 februari 2016, 00:29:58 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 februari 2016, 00:03:23 AM
Citaat van: dieselfreak op 19 februari 2016, 23:57:19 PM
de trein reed zo traag omdat men eerder de stroom op de bovenleiding had uitgeschakeld.
Dat is in tegenspraak met andere berichten. De trein kon niet worden gestopt omdat er geen rijrichting was gekozen. Hoe kan hij dan gaan rijden op de bovenleidingspanning?
Volgens mij is hij gewoon door de zwaartekracht de helling af gerold. Landen ligt hoger dan Tienen.

Dat was de verklaring van de NMBS woordvoerder in het journaal, zelf was ik er niet bij dus ik weet ook niet of de man de waarheid spreekt.

De woordvoerders zijn wat ze zijn he... ik zie ook geen verband tussen uitschakelen van de spanning en het vertragen zunne. de break is gewoon vertraagd in Tienen omwille van de kleinere helling.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 20 februari 2016, 10:00:22 AM
waarom opteerde men niet dat treinstel al rijdende op te vangen/stoppen ?  ;) Of geen tijd genoeg ?  :-\ ( met loc in zelfde rijrichting rijdende )
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: Davy op 20 februari 2016, 10:38:14 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 februari 2016, 10:00:22 AM
waarom opteerde men niet dat treinstel al rijdende op te vangen/stoppen ?  ;) Of geen tijd genoeg ?  :-\ ( met loc in zelfde rijrichting rijdende )

We zitten hier niet in Amerika he, daar kan dat allemaal ja  ;)
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: ward op 21 februari 2016, 06:41:24 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 februari 2016, 10:00:22 AM
waarom opteerde men niet dat treinstel al rijdende op te vangen/stoppen ?  ;) Of geen tijd genoeg ?  :-\ ( met loc in zelfde rijrichting rijdende )

In een film of mss in Amerika kan dat..
Hier is de veiligste manier die in een bundel in een doodspoor laten ontsporen op een gecontroleerde manier.. Feit is dat er over zo een voorval de wildste verhalen en speculaties rondgaan..
En met alle respect, maar wat de woordvoerder zegt en vooral wat de media zeggen neem ik geen nota aan.. Of de helft klopt niet of ze verdraaien het verhaal..

Mvg
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: janieburton op 21 februari 2016, 12:27:20 PM
Citaat van: centauri167 op 19 februari 2016, 18:53:28 PM
Ik dacht dat een trein een dodemansknop had ?
Al een geluk dat er geen passagiers op zaten en dat er nergens gewonden zijn gevallen.
( doet me een beetje denken aan de film Runaway train met Denzel Washington al is het hier minder spectaculair opgelost )

De NMBS top wou toch zelfrijdende treinen dat hadden ze enkele dagen voordien toch gemeld.

PS: Centauri, ik denk dat je deze film bedoeld https://en.wikipedia.org/wiki/Unstoppable en was gebaseerd op een waar gebeurt feit

Unstoppable was inspired by the 2001 CSX 8888 incident, in which a runaway train ultimately traveled 66 miles (106 km) through northwest Ohio. Led by CSX Transportation SD40-2 #8888, the train left the Walbridge, Ohio, rail yard with no one at the controls, after the hostler got out of the slow-moving train to correct a misaligned switch, mistakenly believing he had properly set the train's dynamic braking system, much as his counterpart (Dewey) in the film mistakenly believed he had properly set the locomotive's throttle.

Two of the train's tank cars contained thousands of gallons of molten phenol, a toxic ingredient of paints and dyes harmful when it is inhaled, ingested, or brought into contact with the skin. Attempts to derail it using a portable derailer failed, and police were unable to shoot out the fuel release valve, instead hitting the fuel cap. For two hours, the train traveled at speeds up to 51 miles per hour (82 km/h) until the crew of a second train coupled onto the runaway and slowly applied its brakes. Once the runaway was slowed down to 11 miles per hour (18 km/h) miles per hour, CSX trainmaster Jon Hosfeld ran alongside the train and climbed aboard, shutting down the locomotive. The train was stopped just southeast of Kenton, Ohio. No one was seriously injured in the incident.[29]

When the film was released, the Toledo Blade compared the events of the film to the real-life incident. "It's predictably exaggerated and dramatized to make it more entertaining," wrote David Patch, "but close enough to the real thing to support the 'Inspired by True Events' announcement that flashes across the screen at its start." He notes that the dead man switch would probably have worked in real life despite the unconnected brake hoses, unless the locomotive, or independent brakes, were already applied. As explained in the movie, the dead man's switch failed because the only available brakes were the independent brakes, which were quickly worn through, similar to CSX 8888. The film exaggerates the possible damage the phenol could have caused in a fire, and he found it incredible that the fictional AWVR freely disseminated information such as employees' names and images and the cause of the runaway to the media. In the real instance, he writes, the cause of the runaway was not disclosed until months later when the National Transportation Safety Board released its report, and CSX never made public the name of the engineer whose error let the train slip, nor what disciplinary action it took.[30]
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: centauri167 op 21 februari 2016, 18:36:47 PM
Klopt, Unstoppable was de naam.
Titel: Re: Trein zonder bestuurder
Bericht door: 2012 op 21 februari 2016, 19:07:29 PM
Das geen optie he om filmscenarios toe te gaan passen.
Wat ze gedaan hebben was het allerbeste ... reisweg alsnog aanleggen zodat de overwegen werken en in Tienen ontvangen op een doodspoor en hem de struiken laten inrollen. Zover is echter ni gekomen omdat trein zodanig traag reed dat een opgehouden bestuurder de stellen kon stoppen voor em van het spoor zou rijden.