Ik wil een aantal tandwieltjes van een oud apparaat vervangen waarvan geen reserveonderdelen meer te krijgen zijn.
Bij de speurtocht naar alternatieven kan ik kiezen uit verschillende modules.
Is er iets in de handel (een malletje of zo) waarmee ik de module van de oude tandwielen kan opmeten.
Ik weet dat er zoiets bestaat om schroefdraad van een bout op te meten.
http://tinyurl.com/gqsvrd8
http://tinyurl.com/j647mj8
Daarmee moet het lukken, meten en tellen.
Citaat van: efl045 op 04 februari 2016, 14:25:40 PM
http://tinyurl.com/gqsvrd8
http://tinyurl.com/j647mj8
Daarmee moet het lukken.
Nou ja, een ochtend gezocht en de simpelste zoekmachine overgeslagen.:(
Bedankt
De rekenkundige achtergrond: de modulus is de steekcirkeldiameter gedeeld door het aantal tanden. Maar de steekcirkel is moeilijk te bepalen op een blanco tandwiel. Gelukkig steekt een tand precies 1 moduul boven de steekcirkel uit. Dus de topcirkel is 2 modulen groter dan de steekcirkel.
Deel de buitendiameter door (aantal tanden + 2) en je hebt de modulus.
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2016, 15:36:41 PM
De rekenkundige achtergrond: de modulus is de steekcirkeldiameter gedeeld door het aantal tanden. Maar de steekcirkel is moeilijk te bepalen op een blanco tandwiel. Gelukkig steekt een tand precies 1 moduul boven de steekcirkel uit. Dus de topcirkel is 2 modulen groter dan de steekcirkel.
Deel de buitendiameter door (aantal tanden + 2) en je hebt de modulus.
Klaas,
Harstikke bedankt , bij gebrek aan een digitale schuifmaat èn met mini tandwieltjes zag ik een probleem opdoemen.
Nu wordt het een stuk makkelijker.
Adrie
Uiteraard indien het module tandwielen zijn...
Wat bedoel je daar precies mee? Zijn er dan andere tandwielen die niet aan deze rekenregel voldoen?
Het engels/amerikaans systeem: diametral pitch.
Ik kende het begrip diametral pitch niet, maar heb het even opgezocht. In principe komt het op hetzelfde neer. Alleen werken ze daar niet met millimeters maar met inches. Dus als je zo'n tandwiel gaat nameten dan kom je waarschijnlijk niet op een mooi getal in mm uit.
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 februari 2016, 23:43:10 PM
Ik kende het begrip diametral pitch niet, maar heb het even opgezocht. In principe komt het op hetzelfde neer. Alleen werken ze daar niet met millimeters maar met inches. Dus als je zo'n tandwiel gaat nameten dan kom je waarschijnlijk niet op een mooi getal in mm uit.
axiale tandwielen van bv HCl compressoren .......
Heb intussen de tandwielen nagemeten en kom uit op module 0,4
Deze tandwielen ook al besteld in POM , hopelijk gaan die minder herrie maken dan de metalen tandwielen.
Arie,
Let goed op met module 0,4 indien het origineel uit de US of UK komt , ik frees dit soort kleine tandwieltjes , module 0,3 en 0,5 komen veel voor ik heb ook module 0,4 frezen maar dit soort tandwieltjes zie je erg zelden , er zijn wel tandwieltjes met diametral pitch die daar erg dicht bij liggen ( 64 en 72 ) vooral met 64 is het verschil moeilijk te meten , indien u de complete tandwielen vervangt is er geen probleem maar door elkaar komen er problemen van
http://www.engineersedge.com/gear_pitch_chart.htm
Kris
Module 0,4 mm is helemaal niet zo zeldzaam. De tandwielen in Roco locomotieven zijn allemaal module 0,4. Bij Roco ben ik nooit iets anders tegengekomen.
Hallo,
Als het een model uit het " vasteland Europa" is is vast geen probleem ik wist bv niet dat roco 0,4 gebruikt . Enkel een waarschuwing omdat het soms erg moeilijk te meten is en ik al fouten gezien heb
Kris
Kris , ik vervang bijna alle tandwielen op het wormwiel en het eindtandwiel na.
De tandwielen zitten in een draaischijf van Arnold (duits bedrijf) maar de metalen maken zo`n geweldige herrie , net een oude koffiemoelen , en dat probeer ik te verminderen.
Hallo,
Voor een draaischijf lijkt mij dat een verstandige oplossing door de enorme reductie kan dit inderdaad een geweldige herrie maken en aangezien het Duits is zullen het module tandwielen zijn , een planetair reductiekastje is soms ook een oplossing , veel succes
Kris
voor de draai schijf ga ik een tand riem gebruiken
ik heb een oude scanner gesloopt en daar zit een grote tandriem in en de motor is reeds voorzien van een tandriem poulie
nu het probleem om zo een groot tandwiel te vinden om op de draaischijf te monteren was dus niet te vinden of te betalen
maar de oplossing is belachelijk eenvoudig al moet je der maar op komen
je draait een grote schijf (ik heb ze gefreesd)met de juist diameter met het centrale gat er meteen mee in
aan de binnen kant meteen de gleufjes voor de optocoupler om de positie te bepalen
en dan den truk om er een tandriem schijf van te maken is
plak er gewoon een tandriem op met de tanden naar buiten en snij hem op de juiste lengte zodat je de juiste vertanding hebt
de andere tandriem gaat mooi in die tanden in grijpen en de riem gaat nooit slippen
onder en boven een ring kleven die iets groter is en de tandriem blijft mooi tussen deze schijven zitten
je krijgt een geluidloze overbrenging die zeer juist blijft
de motor die ik gebruik daar zit reeds een vertraging ingewerkt met schuine vertanding en die hoor je dus niet draaien
deze komt van bij conrad
gr raf