Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Freek op 16 januari 2016, 23:28:49 PM

Titel: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 16 januari 2016, 23:28:49 PM
Hallo,

ik zou graag jullie mening horen over mijn ontwerp. Mijn ruimte is 3.6m op 4m.
Het is de bedoeling om een eindstation te maken voor personentreinen met een aansluitend stoomlocdepot.
(http://i1296.photobucket.com/albums/ag16/freekrogge/Sporenplan/eindstation_zps7r4bixgr.jpg)

Het linkse rode/oranje gedeelte valt buiten beschouwing, dit wordt mijn werkplaats en telt dus niet mee in de scenery.
Bovenaan in het midden, de groene sporen gaan naar het schaduwstation.
De 2 bruggen die van achter het depot lijken te vertekken komen eigenlijk van onder het depot, de uitrit van het schaduwstation. Deze tellen dus eigenlijk ook niet mee.
Het paarse gedeelte rechtsboven ga ik waarschijnlijk laten vallen.
Rechts onder komt het station zelf. Is dit te groot in verhouding tot de rest? Als ik kijk naar de treinsamenstellingen die ik heb lijkt mij wel dat ik deze lengte nodig heb. Meestal een 4à5 stuks drie-assers en de locomotief.
Maar dan blijft er niet veel plaats meer over voor de rest.

Wat denken jullie?
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: OlivierV op 16 januari 2016, 23:56:08 PM
Op zich een redelijk goed plan, eventueel zelfs de perrons nog langer maken, want 4 à 5 3 -assige wagens, dat is maar een dikke 3 rijtuigen op 1:87, wat best weinig is. Je zou ook met keertreinen kunnen rijden uiteraard.

Voor je werkplaats zou ik proberen om die rare kronkel door te trekken.

Ander optie is om je koptstation nog meer in een boog naar onder te trekken en je draaischijf met depot op de plaats van het depot te tekenen, voor de rest ziet het er wel goed uit hoor, voldoende rijmogelijkheden.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Gerolf op 17 januari 2016, 07:57:58 AM
De wissels aan het eind van je perronsporen zou ik weglaten. Dat scheelt al een stuk aan treinlengte.
De trein vertrekt dan terug met een andere loc, de loc die de trein heeft gebracht kan je keren en klaarmaken voor een volgende rit.

Het depot rechtsboven lijkt me ook beter: minder zigzaggen om een loc van en naar zijn plaats te krijgen

Door je perrons één plaats op te schuiven heb je nog steeds 4 sporen, maar met 2 perrons.
Scheelt aan breedte, zo krijg je wat plaats voor bebouwing

Tenslotte denk ik dat de splitsing naar je schaduwstation meer naar links moet (stijgingspercentage)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 17 januari 2016, 09:11:56 AM
Citaat van: OlivierV op 16 januari 2016, 23:56:08 PM
Je zou ook met keertreinen kunnen rijden uiteraard.

wat bedoel je juist met keertrein, zoals Gerolf aanhaalt met een andere locomotief vertrekken?

Citaat van: OlivierV op 16 januari 2016, 23:56:08 PM
Voor je werkplaats zou ik proberen om die rare kronkel door te trekken.
Op welke kronkel heb je het?

Citaat van: Gerolf op 17 januari 2016, 07:57:58 AM

Tenslotte denk ik dat de splitsing naar je schaduwstation meer naar links moet (stijgingspercentage)
Normaal gezien zou dit moeten lukken, maar ik weet niet of het een goed idee is. Vanaf de splitsing zakt het groene spoor naar het schaduw station en de grijze sporen stijgen.

Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: OlivierV op 17 januari 2016, 10:13:29 AM
Ik zou ook de perrons doen zoals Gerolf zegt, maar de middelste 2 sporen zou ik wel eventueel voorzien van omloopmogelijkheid? (alhoewel je dan een derde spoor moet toevoegen om omloopmogelijkheid voor beide sporen te voorzien...

Keertreinen = trek-duw stellen, dus met loc achterop wagons duwen waarvan het eerste rijtuig een stuurstandrijtuig is.

Zoals op de afbeelding hieronder, de loc duwt de stam rijtuigen.
(http://4.bp.blogspot.com/-AKzvYTfd69Y/Uep0PTijDlI/AAAAAAAACYU/pcAawVosX9g/s1600/2119_fng.jpg)

Met de rare kronkel bedoel ik de S-bocht naar je wissel toe, je kan dat oplossen door een mooie vloeiende lijn met flexrail naar je brug te leggen, dat voorste oranje spoor moet je dan wel een beetje opschuiven of ook in zo'n boog leggen.

De reden van die S-bocht kan ook het te lange rode spoor zijn. Je zou ook kunnen opteren om dat in te korten, dan kan je je wissels mooi opschuiven.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Gerolf op 17 januari 2016, 10:17:43 AM
Olivier: Freek situeert zijn baan in het stoomtijdperk - (zo goed als) geen trek-duw-treinen  ;)

Citaat van: Freek op 17 januari 2016, 09:11:56 AM
Citaat van: Gerolf op 17 januari 2016, 07:57:58 AM

Tenslotte denk ik dat de splitsing naar je schaduwstation meer naar links moet (stijgingspercentage)
Normaal gezien zou dit moeten lukken, maar ik weet niet of het een goed idee is. Vanaf de splitsing zakt het groene spoor naar het schaduw station en de grijze sporen stijgen.

Dat had ik al begrepen, maar ik schat dat je twee keer anderhalve meter stijgend/dalend hebt, dus samen 3 meter. Dat is op zich al niet veel, en je houdt nauwelijks ruimte over boven je schaduwstation (en dat heb je nodig voor herstellingen, wisselaandrijvingen, ...)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: 3rail op 17 januari 2016, 10:59:23 AM
Ik zou ten eerste de wissels in het station aan het einde laten vervallen.

De stoom lok die binnen rijd blijft gewoon staan tot de andere is aan gekoppeld en weg is gereden.
Hier na word zij verplaatst naar het depot.

Ook zou ik het depot in de hoek rechts boven proberen neer te zetten en de aan en afvoer route van je
schaduw station op een andere plaats neer te zetten.
Door je lok loods in de hoek rechts boven te plaatsen krijg je er ook een in kijk op i.p.v dat je tegen een zij muur kijkt.

Edward.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: OlivierV op 17 januari 2016, 11:12:06 AM
Citaat van: Gerolf op 17 januari 2016, 10:17:43 AM
Olivier: Freek situeert zijn baan in het stoomtijdperk - (zo goed als) geen trek-duw-treinen  ;)


Was puur om het principe uit te leggen. ;)

Dat begin wel zo beetje bij beetje op te komen dacht ik.

In Duitsland combinaties met V100/V160 en stuurstand silverling rijtuig.

België type 210/212 met M1 rijtuigen. :)

Persoonlijk vind ik omlopen wel leuk om te doen.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 17 januari 2016, 23:02:55 PM
Ik ben wat verder gegaan met jullie raad en ik ben een beetje aan het herschikken geweest.
De aansluiting van het linkse gedeelte laat ik voorlopig buiten beschouwing. Dit bekijk ik later verder.
Wat het schaduw station betreft, dit ga ik misschien ook verplaatsen naar links en wegsteken onder mijn werktafel.
Het is maar een idee, ik moet nog bekijken of dit mogelijk is.

Het locdepot is naar rechts boven verhuisd, lijkt mij ook mooier en beter op zijn plaats.

De perrons zijn korter geworden, maar de nuttige lengte van de perronsporen zijn wel wat langer geworden op deze manier.
(http://i1296.photobucket.com/albums/ag16/freekrogge/Sporenplan/eindstationv3_zpsn2nocqft.jpg)

Ik vind het alvast minder druk
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: OlivierV op 17 januari 2016, 23:32:48 PM
Minder druk is het zeker.

De perrons zijn wel heel kort nu (ik schat minder dan anderhalve meter) , is het geen optie om je kopstation in een ruime boog te leggen en mee te laten buigen naar links?
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Snobby Crash op 18 januari 2016, 07:09:56 AM
Hey Freek,

Ik vond je eerste plan beter, langere perrons, maar zou je werkplaats meer in een boog
leggen.

Ook vergeet je een soort terugrijspoor.
Als je een loc hebt afgekoppeld in je station,
moet deze loc steeds terug je hoofdspoor op,
om nadien naar je draaischijf te rijden.
Dus even een extra wissel en een stuk spoor van vb 60cm dat doodloopt
In tegengestelde zin dan je perronsporen...

Geert
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 18 januari 2016, 19:20:31 PM
Met deze info onder de arm heb ik alweer een paar ideetjes.
Ik ga straks nog is een beetje tekenen. Misschien het depot meer naar links brengen, vóór de hoofdsporen. Dan kan ik de perron sporen verder opschuiven naar boven en dus ook weer een stuk langer maken.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 18 januari 2016, 22:44:19 PM
Wat denken jullie alvast van deze. Het is nog niet klaar, maar het is om een idee te vormen.
(http://i1296.photobucket.com/albums/ag16/freekrogge/Sporenplan/eindstationv4_zpsefyaeijy.jpg)

Ik heb het ook geprobeerd met gebogen perron sporen, maar ik hou het liever bij rechte perronsporen. Het is mooi als ik de radius heel groot maak, maar dan win ik amper iets. Zoals het hierboven getekend is kom ik wel aan 1.5 tot 2m bruikbare lengte voor de perrons.
Ik twijfel nog om op het einde nog wissels te leggen, maar het idee van Gerolf en Edward lijkt me ook wel leuk, dan is er meer wisseling van locs.

Het linkse gedeelte valt nog buiten beschouwing, dat pas ik achteraf nog aan.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: janieburton op 19 januari 2016, 03:14:18 AM
Waarom zou je niet proberen in het schaduwstation en keerlus te leggen?
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Snobby Crash op 19 januari 2016, 07:21:52 AM
Hey,

wil links rijden ? Of met andere woorden naar Belgisch voorbeeld,
Dan kan je als je je kopstation wil binnenrijden enkel de twee meest linkse
peronsporen bereiken... De twee andere sporen dienen dan tot niets he, dus nog even
je wissels anders leggen bij het binnenkomen van je station...

Ik kijk straks wel even naar een link hoe een stoomlocdepot werkt, en wat er
allemaal aanwezig moet zijn... want ik denk dat je hier een en ander bent vergeten.
Slakkenput, bekolingesinstalatie, zand en waterlaadstation, terugrijspoor voor locs die niet
worden opgesteld in de loods, aanvoerspoor voor kolentrein enz....

Ook zou ik je draaischijf iets leer naar links leggen dan heb je voor al het gene wat ik
hierboven al heb opgenoemd meer ruimte...

Geert
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Snobby Crash op 19 januari 2016, 07:25:00 AM
De aanboer van kolen naar je depot moet nu steeds via je kopstation,
dus ook hier zou ik nog even kijken naar een extra spoor, evantueel
komende van de linkse kant, dat direct ergens aansluiting maakt met je depot...

Succes !

Geert
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Geert op 19 januari 2016, 07:54:13 AM
Leuk project,

hier al een MSM link (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=18986.0)  i.v.m. stoomloc depot.

Geert
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Gerolf op 19 januari 2016, 09:36:21 AM
Dit plan evolueert goed - de laatste globale schikking vind ik niet slecht
... maar je dient inderdaad nog te kijken naar rijwegen en depot-functies  ;)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: OlivierV op 19 januari 2016, 12:16:53 PM
Citaat van: janieburton op 19 januari 2016, 03:14:18 AM
Waarom zou je niet proberen in het schaduwstation en keerlus te leggen?
Dat zou weinig tot geen nut toevoegen, op deze manier kunnen zijn treinen ook nog altijd volledige rondes rijden. Iets wat erg handig is voor het afregelen van decoders. :)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: bellejt op 19 januari 2016, 12:28:12 PM
mss het onderste spoor aan je draaischijf koppelen.Heb je een in en uitritspoor apart.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 19 januari 2016, 20:59:56 PM
Citaat van: Snobby Crash op 19 januari 2016, 07:21:52 AM
Hey,

wil links rijden ? Of met andere woorden naar Belgisch voorbeeld,
Dan kan je als je je kopstation wil binnenrijden enkel de twee meest linkse
peronsporen bereiken... De twee andere sporen dienen dan tot niets he, dus nog even
je wissels anders leggen bij het binnenkomen van je station...

Daar heb ik over gekeken, dat moet ik zeker nog aanpassen. Het wordt een fictief station volgens Belgisch voorbeeld.

Citaat van: Geert op 19 januari 2016, 07:54:13 AM
Leuk project,

hier al een MSM link (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=18986.0)  i.v.m. stoomloc depot.

Geert

Zeer goeie link, deze had ik nog niet gezien.

Over het schaduw station ben ik nog aan het denken, alle ideeën zijn welkom.

Alvast aan iedereen bedankt voor de goeie raad.

Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 19 januari 2016, 21:18:00 PM
Ik heb hier ook de MSM's 124-132 liggen, "ontwerp je station" deel 1 tem 5. Daar staat ook veel nuttige info in, maar de info juist toepassen is toch iets moeilijker. Maar met proberen en opnieuw proberen en vele goede tips van dit forum ga ik wel ergens komen lijkt me.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: janieburton op 19 januari 2016, 21:29:26 PM
Citaat van: OlivierV op 19 januari 2016, 12:16:53 PM
Citaat van: janieburton op 19 januari 2016, 03:14:18 AM
Waarom zou je niet proberen in het schaduwstation en keerlus te leggen?
Dat zou weinig tot geen nut toevoegen, op deze manier kunnen zijn treinen ook nog altijd volledige rondes rijden. Iets wat erg handig is voor het afregelen van decoders. :)

Zonder keerlus in het schaduwstation zal volgens mij altijd een trein achterwaarts het kopstation moeten binnenrijden
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 19 januari 2016, 22:11:22 PM
Ik moet zeker een keerlus inbouwen of een draaischijf om enkel de locs om te draaien. Een keerlus zal eenvoudiger zijn.
Dit weekend is een beetje passen en meten en de verschillende mogelijkheden nog eens bekijken.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: prulleman op 20 januari 2016, 15:15:57 PM
een kopstation op het einde van een (zij)lijn heeft meestal maar 1 perron (twee perronsporen dus in het beste geval). logisch als je maar 1 vertrekrichting hebt. beter om een perron op te offeren ten voordele van een charmante goederenkoer. makkelijker in te passen en veel meer rangeren en beweging ;). je zou ook moeten kunnen omlopen aan het perron ;)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 12 februari 2016, 23:41:43 PM
Hallo,

ik was nog wat verder aan het denken en dus ook aan het tekenen. Ik heb ook getracht een verbinding te maken naar het schaduw station.
Bij vertrek uit het station, eens voorbij de wisselstraat zakt de hoofdlijn en verdwijnt dan onder de locloods waar ineens de spiraal gelegen is.
Net voor de tunnel ingang heb ik een aantal wissels voorzien dat ik van links naar rechts kan wisselen. Daardoor kan ik dalen op het binnenste spoor en stijgen op het buitenste.
Het schaduw station komt zo'n 50 cm onder het station zelf te liggen. Op het einde van het schaduwstation komt dan ook een keerlus.

In het depot zou nu voldoende plaats moeten zijn voor alle functies en alle ook vrij vlot bereikbaar. Ik heb hiervoor de inspiratie gehaald uit de link van Geert, waarvoor dank, zeer goeie tip.

Het enkel spoor dat voor de draaischijf ligt wordt aangesloten op de aanvoer van steenkool en zand voor het depot.

Wat denken jullie van het onderstaande plan
(http://i1296.photobucket.com/albums/ag16/freekrogge/Sporenplan/eindstationv7_zpsze1omk3i.jpg)
Edit: link aangepast

Laat gerust weten wat jullie er van denken
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: evan op 13 februari 2016, 07:26:26 AM
Hoi Freek knap baanplan en een dynamische vorm!

Om op je vraag te antwoorden:

De wisselstraat van je station ziet er fraai uit, maar is behoorlijk complex voor maar eigenlijk een klein stationnetje met 4 sporen van amper een meter lengte.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: 3rail op 13 februari 2016, 08:07:00 AM
Hallo Freek.

Ik vind het een schitterend ontwerp, ook snap ik dat je het speel element van een kop station er in wil houden met veel trein bewegingen.
Maar soms is het ook wel eens leuk om te gaan zitten en dan te kijken hoe je trein met aan hang zijn rondjes rijd. :)

Ik zou je dit toch mee willen geven zo dat er weer een speel element bij komt.
Waarom laat je de 2 middelste sporen van je station niet door lopen naar de andere zijde en maak er een aansluiting bij, of
offer een spoor op van je depot.

De 2 sporen aan de zij kant van het station kun je dan altijd nog gebruiken om te keren.

Edward.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Michiel op 13 februari 2016, 09:57:39 AM
Het ontwerp gaat helemaal de goede richting uit, Feek. Persoonlijk zou ik het plan iets luchtiger maken door een aantal naar mijn idee overbodige wissels en secties weg te laten (rode lijnen), en een paar aanpassingen aanbrengen (groene lijnen) om het depot functioneler te maken.

1 - opstelbundel langer maken opdat spitsuurtreinen er kunnen wachten, of vb een ongevallentrein, een diensttrein, een depotbevoorradingstrein.
2 - uittrekspoor rechts weg, liever wat scenery als sfeerschepper
3 - de dubbele oversteek in het hoofdspoor weg want overbodig
4 - het korte uittrekspoor (groen) langer want je wilt er comfortabel alle loks op kwijt kunnen, niet alleen korte tenderlocs.
5 - een duidelijk inrij- en uitrijpad door het depot. Bij het binnenrijden: kolen, ontslakken en naar loods, klaar voor volgende rit. (waterkranen en zandistallatie kan je makkelijk ergens tussen zetten)

Maar dit zijn louter voorstellen naar mijn goesting. Jij bent baas, en doet waar je zin in hebt.  ;)

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/kopstation_voorstelAanpassingen_zps9bdthjlv.png) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/kopstation_voorstelAanpassingen_zps9bdthjlv.png.html)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Gerolf op 13 februari 2016, 10:39:28 AM
Dit plan evolueert goed
Citeer2 - uittrekspoor rechts weg, liever wat scenery als sfeerschepper
Dat zou ik wel houden, want het is vanuit het depot het best bereikbaar zonder de hoofdsporen te kruisen
Daar kan een loc klaar staan om met de volgende trein te vertrekken. Het kan dus wel korter ...
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Michiel op 13 februari 2016, 11:04:03 AM
Dat wel, maar het is een beetje dubbel-op. Links heb je al zo'n wachtspoortje (groen), en de loods van het depot is erg dichtbij. Het station heeft maar 4 perronsporen, en om dan 2 wachtsporen te hebben, lijkt me nogal veel. En een beetje plaats voor achtergrondscenery (hekje, straat, en half-relief huizenrijen erachter) lijkt me wel een meerwaarde hebben.

Maar het blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: GDE op 13 februari 2016, 16:52:16 PM
Als ik het plan bekijk begrijp ik dat je veel speelmogelijkheden wenst op een kleine oppervlakte.  Daarom zou je best opteren voor minder is meer.  Hoe minder sporen hoe meer moeite je moet doen om ergens met je trein op de juiste plaats te geraken. Ook creëer je meer plaats voor andere decor elementen zoals weiden,  natuur,  wegen.... Ik krijg de indruk dat dit een nevenlijntje is met een charmant eindstation maar die een relatief ( te)  groot stoomdepot heeft.  De vraag is natuurlijk ook waar is uw lijn gesitueerd?  Vlaanderen ,  Wallonie...?  Is het vlaanderen dan zou ik je Moerbeke-Waas aanraden om je op te baseren. Het station stond er haaks op de sporen wat heel mooi is. Ook de suikerfabriek met spooraansluiting geeft nog wat extra speelmogelijkheden.  Is het wallonie dan kan je bv de loods van Mariembourg als voorbeeld nemen met watertoren inclusief... De loods is niet zo groot maar meer het formaat voor een kleinere lijn.
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 13 februari 2016, 23:09:44 PM
Hallo,

Iedereen alvast bedankt voor de nuttige tips.

Ik probeer een middelgroot eindstation voor te stellen met een bijhorend stoomlocdepot. Ik ben volledig akkoord met de stelling "less is more", maar ik tracht toch om zoveel mogelijk een vlot verloop mogelijk te maken. Dus "more" rangeermogelijkheden in "less" bewegingen. :)
Het personenverkeer spreekt mij meer aan dan de goederen treinen, maar zelfs dat is eerder bijkomstig want ik doe het vooral voor de locomotieven :D. De Vlaamse bakstenen stationsgebouwen vind ik mooier, maar qua landschap dan weer eerder de Waalse bergen.
Dus een fictief middelgroot station ergens in Walderen of Vlaanonië ;).

Ik ben eerder voorstander om het rechtse wachtspoor te houden omdat dit mij logischer lijkt.
Verder heb ik nog een aantal tips van Michiel in mijn plan opgenomen, ik heb vooral de layout van het depot overgenomen, dit ziet er al minder druk uit.
De dubbele oversteek heb ik nog gehouden omdat ik van kant moet wisselen voor de klim spiraal, eventueel kan ik wel is kijken om dit in het begin van de spiraal "ondergronds" te doen.

Ik heb een aantal lijnen van het station laten doorlopen om eventueel toch doorlopend verkeer mogelijk te maken. Deze verdwijnen dan onder het station a la Verviers en gaan dan via een spiraal naar het schaduw station.
(http://i1296.photobucket.com/albums/ag16/freekrogge/Sporenplan/eindstationv8_zpsbrrig8gz.jpg)

Maar wat het volgens mij zo druk doet ogen is de opstelbundel, Ik heb deze wel langer gemaakt, maar dus hier hetzelfde plan zonder opstelbundel:
(http://i1296.photobucket.com/albums/ag16/freekrogge/Sporenplan/eindstationv8-L15_zpssgy0i2te.jpg)

Als er nog ideeën zijn om te vereenvoudigen, laat gerust weten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik de wisselstraat voor het station kan vereenvoudigen, misschien moet ik er net een aantal perronsporen bij leggen? :)
Laat je niet misleiden, de perronsporen zijn zo'n 1,4m lang

Hieronder ook al een ontwerp van het bijhorende schaduw station.
Links bovenaan zit een dubbele spiraal en midden onderaan een enkele.
(http://i1296.photobucket.com/albums/ag16/freekrogge/Sporenplan/schaduwstationv8_zpsj6eldxgp.jpg)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: doomslu op 14 februari 2016, 10:10:58 AM
Freek, je schrijft "De dubbele oversteek heb ik nog gehouden omdat ik van kant moet wisselen voor de klim spiraal, ...".
Volgens mij is die oversteek overbodig omdat je het station vanaf elk spoor netjes links rijdend kan verlaten.
Geen oversteek nodig.  ;)
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Michiel op 14 februari 2016, 10:52:44 AM
Het gemoderniseerde station van Verviers is een heel dankbaar thema, met de doorlopende sporen onder het station. Prima keuze.

Dat het verkeer door het depot moet om op de linker deel van de baan te komen, vind ik wat minder. Ik zou opteren om een aftakking op het hoofdspoor te maken en dus het industriedeel links wat lager te bouwen, op het niveau ven het dalende hoofdspoor ter hoogte van de tunnelopening.

Maar het plan evolueert goed.

Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: Freek op 14 februari 2016, 11:23:24 AM
@Luc, ik kan inderdaad mooi links het station verlaten, maar in de spiraal moet ik rechts rijden om op de binnenzijde te dalen en op de buitenzijde te stijgen. Dit scheelt toch makkelijk een 0.5% in hellingsgraad. Maar het moet te doen zijn om die oversteek buiten de scène te doen.

@ Michiel: Het verkeer dat van het linker deel komt is bedoeld voor de aanvoer van materialen voor het depot. Is het dan niet logischer dat dit rechtstreeks naar het depot gaat? Of gaat dit in werkelijkheid ook steeds via het station?
Het zou wel mooier uitkomen qua landschap als ik dit op het hoofdspoor laat uitkomen denk ik.

Wat zouden jullie doen met die opstel bundel? Weglaten, laten staan of minder groot maken?
Titel: Re: Eindstation met stoomlocdepot
Bericht door: doomslu op 14 februari 2016, 11:31:56 AM
Als je op de spiraal op tegenspoor moet rijden, dan kan je ook beslissen of je dat in het zichtbare deel ook niet gewoon doet.
Wat je uitspaart is enkel de vier wissels. Je moet kiezen wat je zelf mooi vindt.